|
۴ فیلم جدید با نیممیلیارد فروش در روز اول اکران
از ۵ فیلم جدیدی که شورای راهبردی اکران برای نمایش از ۱۸ خرداد در نظر گرفت، ۴ فیلم از چهارشنبه گذشته به روی پرده رفت که نتوانستند به فروش قابلتوجهی دست یابند.
طی ۳ روز ابتدای نمایش این فیلمها که همواره بهعنوان فروش افتتاحیه مطرح است، بدون قرار قبلی، بهترین عملکرد را داشته و توانسته ۱۶۷ میلیون تومان فروش داشته باشد. هناس با ۱۵۲ میلیون تومان، نقرهداغ با ۱۲۷ میلیون و والدین امانتی نیز با ۵۲ میلیون تومان، عملکرد نهچندان خوبی را در گیشه پایان هفته خود داشتهاند.
طبق این گزارش، ۴ فیلم جدید اکران طی ۳ روز ابتدایی خود که دربردارنده چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه است، فروشی معادل ۴۹۸ میلیون تومان را رقم زدند که نمیتواند فروش خوبی عنوان شود.
ایرنا پیش از نمایش این فیلمها، طی گزارشی، به سازمان سینمایی پیشنهاد کرده بود که نسبت به نمایش این بسته اکران، تجدیدنظری داشته باشد چرا که ۵۰ روز پیشِ رو، یکی از بهترین زمانهای اکران سالیانه است که به دلایلی چون تعطیلی دانشآموزان و دانشجویان و آغاز مسافرتهای تابستانه، میتواند در صورت نمایش فیلم خوب، رونق قابلتوجهی را نصیب سینماها کرده و علیرغم بهبود وضعیت اقتصادی سینماها، جبرانکننده بخشی از زیانهای دوران کرونایی سینماداران است.
پس از این ۵۰ روز و با آغاز ماههای محرم و صفر، سینماها، محدودیتهایی در جهت نمایش برخی فیلمها دارند و بنابراین بهتر بود این فیلمها که حال و هوایی متناسب با آن ایام دارند، در زمان محرم و صفر نمایش داده شوند. البته این توصیه چندان دیده نشد و این ۴ فیلم، از چهارشنبه به روی پرده رفتند و در عملکردی ضعیف، کمتر از بسیاری از فیلمهای قبلی فروختند تا این گزاره ازپیشقطعی، خود را در شکل میدانی نیز به اثبات برساند.
این فیلمها در شرایطی برای اکران انتخاب شدند که شورای راهبردی اکران، حکم به نمایش آنها داده است. شورایی که طبق برخی اخبار، برخی از نمایندگان صنوف، از عضویت در آن انصراف دادهاند و بنابراین با توجه به انحلال شورای صنفی نمایش، چنین انتخابهایی صورت گرفته است. انتخابهایی برای یکی از طلاییترین اوقات سال که خسارت آن تنها به چشم سینما میرود.
با توجه به جنس سینمایی محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی، این انتظار از وی میرود که با ترمیم نظامنامه جدید اکران، وفاق بیشتری میان شورای صنفی نمایش و شورای راهبردی اکران اندیشیده شود تا حداقل خروجی این شورا، انتخابهایی حرفهای و توام با دوراندیشی برای یک اکران بهتر باشد تا در شرایطی که سینما، تشنه نزدک شدن به دوران نرمال و معمول پیش از کرونای خود است، فرصتهای طلایی، یکی پس از دیگری، از دست نرود. مانند اکران نوروز که قربانی شد، اکران فطر که اصلا به چشم نیامد و حالا اکران ۵۰روزه طلایی تابستان که قطعا با تداوم این روند، راه به جایی نخواهد برد و عایدی چندانی را نصیب گیشه سینماها نخواهد کرد.
معرفی پروژه جدید آکی کائوریسماکی پروژه
آکی کائوریسماکی کارگردان فنلاندی فیلم «لو آور» در سال ۲۰۱۷ بازنشستگی خود از صنعت سینما را اعلام کرده بود، اما حالا تصمیم گرفته یک فیلم سینمایی جدید به نام «برگهای مرده» بسازد.
این کارگردان که در آخرین پروژه خود «آن سوی امید» برنده جایزه خرس طلای برلین شده بود، خبر ساخت جدیدترین پروژه خود را روز جمعه از طریق شرکت بی-پلن دیستریبیشون واقع در هلسینکی اعلام کرد.در این فیلم آلما پویستی نقشآفرینی میکند. وی که اخیرا در فیلم بیوگرافیکی «تووه» ساخته زیدا برگروث نقش تووه یانسون خالق شخصیتهای کارتونی «مومینز» را بازی کرده بود با آن فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جوایز یوسی سال ۲۰۲۱ را از آن خود کرد.یوسی واتانن بازیگر که بیشتر به خاطر درام «غول جنگل» شناخته میشود هم به جمع بازیگران پیوسته است. هنوز نام بازیگران مکمل فیلم اعلام نشده است.
«برگهای مرده» نوزدهمین تجربه کارگردانی کائوریسماکی خواهد بود و مراحل فیلمبرداری آن از اواخر آگوست در هلسینکی آغاز میشود. این چهارمین پروژه این کارگردان فنلاندی در مجموعهای از فیلمهایی خواهد بود که تا به حال شامل «سایههای بهشت»، «آریل» و «دختر کارخانه کبریتسازی» شده است.
یک بار دیگر، این فیلم توسط فیلمبردار مورد اعتماد کائوریسماکی یعنی تیمو سالمینن فیلمبرداری میشود. سالمینن در حال حاضر مشغول کار روی پروژه «یورکا» ساخته لیساندرو آلونسو با نقشآفرینی ویگو مورتنسن است.
کائوریسماکی درباره فیلم جدیدش گفت: به نظر میرسد کمدی تراژیک ژانر من باشد. دوست دارم به تمهای موضوعی جوانیام برگردم و درباره تقلاهای مردی کوچک مقابل سیستم بیچهره - و البته خودش - صحبت کنم و در عین حال طنز را فراموش نکنم.
معمای بزرگ درباره جشنواره فیلم کودک امسال!
در حالی که کمی بیشتر از سه ماه تا برگزاری یکی از قدیمیترین جشنوارههای بینالمللی سینمای ایران یعنی جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان باقی مانده است، برخی از اخبار و شنیدهها حاکی از آن است که این جشنواره بینالمللی در آستانه برگزاری سی و پنجمین دوره خود قرار است به صورت دوسالانه برگزار شود.هر چند جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در سختترین شرایط ممکن برگزار شد که از آن جمله میتوان به برگزاری ۲ دوره قبلی آن در بحبوحه شیوع ویروس کرونا البته با شکل و شمایل متفاوتی نسبت به دورههای گذشته اشاره کرد، و میتوان گفت مدیران سینمایی در این دوره تمام تلاش خود را کردند که همین کورسوی امید را در سینمای کودک و نوجوان زنده نگهدارند. بنیاد سینمایی فارابی در اردیبهشت ماه سال جاری خبر از شکلگیری کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک داد و با اعلام اعضای این کارگروه تاکید کرد به زودی جلساتی درباره چگونگی برگزاری این جشنواره بینالمللی برگزار خواهد شد.
هرچند پیش از شکلگیری این کارگروه، گفتگوها و گمانه زنیهایی برای برگزاری جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان به صورت دوسالانه شنیده میشد اما امروز یکشنبه ۲۲ خردادماه، با توجه به برگزاری اولین جلسه کارگروه ارزیابی و برنامهریزی جشنواره کودک و خروجی که از طریق روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد، نشان میدهد که گمانه زنی درباره برگزاری این جشنواره بینالمللی به صورت دوسالانه دور از دسترس نیست و درباره این موضوع در این کارگروه مذاکراتی صورت گرفته است. در بخشی از این خبر منتشر شده است که «ارائه راهکارهایی درباره ارتقای حوزه سینمای کودک و نوجوان، برون رفت سینمای کودک و نوجوان از شرایط فعلی، برگزاری جشنواره به صورت سالانه یا دوسالانه، شرایط مناسب برای میزبانی جشنواره، بررسی جایگاه بینالمللی جشنواره و چگونگی ارتقاء این جایگاه از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.»
«برادران لیلا» به مونیخ میروند
ساخته سعید روستایی که در بخش رقابتی هفتاد و پنجمین جشنواره کن رونمایی شد و در نهایت جایزه بهترین فیلم بخش اصلی این رویداد را از نگاه هیات داوران فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم (فیپرشی) کسب کرد، در جدیدترین حضور بینالمللی خود در بخش مسابقه «Cinemaster» جشنواره فیلم مونیخ آلمان به نمایش گذاشته خواهد شد.
در خلاصه داستان فیلم «برادران لیلا» آمده است: لیلا در ۴۰ سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر و چهار برادرش کرده است. در کشوری که درگیر تحریمهای اقتصادی بینالمللی است، خانواده دائماً با هم بحث میکنند و زیر بار بدهی خُرد میشوند.لیلا در حالی که برادرانش در تلاش برای گذراندن زندگی خود هستند، نقشهای میکشد تا با راه اندازی یک تجارت خانوادگی آنها را از فقر نجات دهد. در حالی که آنها به شدت به حمایت مالی نیاز دارند، لیلا متوجه می شود که پدرشان اسماعیل، مخفیانه یک میراث خانوادگی را پنهان کرده است. او این میراث را به عنوان یک پیشنهاد برای تبدیل شدن به پدرسالار جدید قبیله، بالاترین افتخار در سنت ایرانی، نگه داشته است. این اتفاق باعث هرج و مرج در خانوادهای میشود که از پیش نیز شکننده بود. با بدتر شدن وضعیت سلامتی پدر، اقدامات هر یک از اعضای خانواده به تدریج خانواده را یک قدم به سمت انفجار نزدیک میکند.
ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، محمد علیمحمدی، نیره محمدی و مهدی حسینینیا بازیگران این فیلم هستند و کمپانی فرانسوی «Wild Bunch» نیز بخش بینالمللی این فیلم بر بر عهده دارد.
جشنواره فیلم مونیخ که در سال ۲۰۲۰ به صورت آنلاین و در سال ۲۰۲۱ به کاهش تعداد فیلمهای و عمدتا به صورت مجازی برگزار شد، برای نخستین بار از آغاز همهگیری کرونا با فهرست کامل فیلمها و به صورت حضوری برگزار میشود.
این رویداد سینمایی امسال با نمایش فیلم «کورساژ» ساخته «ماری کروتزر» افتتاح خواهد شد و چند فیلم دیگر از جشنواره کن شامل «آرامش» به کارگردانی «آلبرت سرا»، «هشت کوه» ساخته مشترک «شارلوت واندرمیرش» و «فلیکس فن گرونینگن» برنده جایزه هیات داوران کن و «دلال» ساخته جدید «هیروکازو کوریدا» برنده جایزه بهترین بازیگر کن نیز در کنار «برادران لیلا» در بخش مسابقه اصلی به نمایش گذاشته خواهند شد.
جشنواره بینالمللی فیلم مونیخ از تاریخ ۲۳ ژوئن تا ۲ جولای (۲ تا ۱۱ تیرماه) در کشور آلمان برگزار خواهد شد.
«نذری» آماده نمایش و حضور جهانی شد
فیلم کوتاه «نذری» به کارگردانی صالح علویزاده و تهیهکنندگی صالح علویزاده، آزاده تقی آبادی و ارمغان خان محمدی آماده نمایش و حضور در جشنوارههای بین المللی شد.
به گزارش امتیاز؛ گلچهر دامغانی، بنفشه ریاضی، رضا مرشد، رها کاشانی، بنیامین میلان، آرمین صیاد، دیانا حق شناس و آدرینا حق شناس در فیلم کوتاه «نذری» ایفای نقش داشتهاند. در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «باید به آدما درس داد... باید بهشون یاد داد خوب چیه بد چیه...» پخش بینالمللی این فیلم کوتاه بر عهده کمپانی کاف فیلم است.
اخبار
صداوسیما سلیقه مردم ایران
را در نظر بگیرد
اسماعیل آذر ـ مجری و کارشناس برنامههای ادبی تلویزیون ـ درباره تغییرات اخیر مدیریتی در تلویزیون و جوانگرایی در سازمان صدا و سیما، به ایسنا گفت: طبیعی است که ذهن جوان برناتر است و با وسعت بیشتر و توان فزونتری میتواند امور را به جلو ببرد.
او در عین حال تاکید کرد: البته تجربه پیران در هیچ جای جهان نباید فراموش شود. باید این تجربهها به طور منطقی و نظاممند به نسلهای بعدی انتقال یابد.
او با بیان اینکه برای صحبت دقیق تر درباره معاون و مدیران جدیدی تلویزیون باید چند صباحی از دوران مدیریتشان بگذرد، درباره انتظاراتش گفت: ما از تیم جوان کنونی انتظار داریم که مدیریت صداوسیما را با بهترین رویههای موجودِ عملی و نظری به یاری خداوند پیش ببرند و بتوانند در تعالی اهداف خود توفیقات درستی حاصل کنند. در این زمینه مردم ایران و سلایق مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد. سریال ها و یا موارد دیگری که خلق میشود باید با ذائقه ایرانی و اسلامی قابلیت انطباق داشته باشد. انتظار میرود در زبان فارسی رشد فربه تری داشته باشند.
آذر در پایان گفت: در مجموع من به سهم خود، امیدواری فراوانی دارم که ان شاءالله گروه کنونی سرفرازانه امور صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را پیش ببرند.
هنرپیشه اسکاری:
شبکههای اجتماعی هنر را ویران میکند!
ویولا دیویس، برنده اسکار، می گوید رسانههای اجتماعی ، به ویژه در رابطه با فیلمهای مخصوص اکران در سالنهای ویژه، شکل هنری او را تخریب کردهاند.
بازیگر «حصارها» و «بانوی اول» روز شنبه در کنفرانس سالانه Produced By Conference به شکلی صریح و بیپرده از آنچه در بازار فیلمهای امروزی اتفاق میافتد صحبت کرد و از آسیب فیلمهای تخیلی و تجاری بر هنر هشدار داد و گفت این نوع سینما، روند و سبک قصهگویی را به شدت تخریب خواهند کرد.
او گفت: «رسانههای اجتماعی تعریف هنر را تغییر دادهاند. فکر میکنم واژه «فیلمهای سرگرمکننده» چیز جالبی است - هدف همه ما این است که پف فیل بخوریم و از دیدن یک فیلم سرگرم کننده لذت ببریم و مشکلات زندگیمان را فراموش کنیم اما به معنای واقعی کلمه، همین شکل فیلمسازی و در کنارش رسانههای اجتماعی، دارند شکل هنری ما را نابود میکنند».
دیویس توضیح داد که حتی دختر دوسالهاش طرفدار سینمای مارول و قهرمانی و سرگرمکننده است ولی هر بار که در اتاقی هستید و در حال فروش چنین روایتی از سینما و هنر هستید با خود فکر کنید که آیا همین دنیا و همین قالب سینمایی چقدر میتواند به ما آسیب بزند و ذهن ما را تهی کند. ما تا زمانیکه یک فیلم خوب و مفهومی به سینما میآید و ذهنمان را شکوفا میکند، در غفلت بهسر میبریم و آنگاه به خودمان میآییم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9766/30448/106362
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9766/30448/106363
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9766/30448/106364
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9766/30448/106365
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9766/30448/106366
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9766/30448/106367
|
عناوین این صفحه
- ۴ فیلم جدید با نیممیلیارد فروش در روز اول اکران
- معرفی پروژه جدید آکی کائوریسماکی پروژه
- معمای بزرگ درباره جشنواره فیلم کودک امسال!
- «برادران لیلا» به مونیخ میروند
- «نذری» آماده نمایش و حضور جهانی شد
- اخبار