|
«ردیف میرزا عبدالله» به چاپ هجدهم رسید
نشر نی هجدهمین چاپ کتاب «ردیف میرزا عبدالله: نت نویسی آموزشی و تحلیلی» اثر داریوش طلایی را در ۴۷۰ صفحه و بهای ۲۸۰ هزار تومان منتشر کرد. ردیف میرزا عبداللَّه قدیمیترین و معتبرترین روایت ردیف است که از او به اسماعیل قهرمانی و از اسماعیل قهرمانی به نورعلی برومند منتقل شده است. نتنویسی انجامشده در این کتاب مبتنی بر اجرای داریوش طلایی با سهتار است. در این نتنویسی با ابداع روشی خاص افزون بر فراگیری الگوهای ردیف، فراگیری ساختار گوشهها به ارتباط جملههای آن با یکدیگر نیز توجه شده است. روشی که از درک این موسیقی بهعنوان رپرتواری منجمد میپرهیزد و به دنبال تبدیل آن به الگوهایی زاینده در ذهن هنرجوست. به عبارت دیگر، وظیفه این کتاب انتقال دانش و محتوای موسیقی دستگاهی از طریق ردیف است.داریوش طلایی نوازنده، ردیفدان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، خود روایتگر ردیف و از نسل چهارم موسیقیدانان پس از میرزا عبداللَّه است. او نوازنده ممتاز تار و سهتار است و این ردیف را طی سالهای 1350ـ 1356 مستقیما نزد نورعلیخان برومند آموخته است. او مدرک دکتری موسیقیشناسی از دانشگاه نانتز فرانسه دارد و اکنون عضو هیات علمی گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا و همچنین دانشکده موسیقی دانشگاه هنر است. همچنین از داریوش طلایی کتاب «23قطعه پیش درآمدها و رنگهای علیاکبرخان شهنازی» توسط نشر ماهور منتشر شده است.
نگاهی به رمان کلاسیک «رویای عمارت سرخ» از ادبیات چین
بررسی یکی از آثار مهم ادبیات کلاسیک کشور چین خالی از لطف نیست. در همین خصوص مطلبی با عنوان «گذری بر زندگی و آثار منسیوس» به قلم نگین اوحدی دانشجوی زبان و ادبیات چینی دانشگاه تهران نوشته شده است.
در ادامه مشروح اینمقاله را در معرفی منسیوس میخوانیم؛
نگاهی به کودکی منگ زی
منسیوس شکل لاتین اسم منگ زی (mengzi) است. در مورد سن، تولد و مرگ وی اختلاف نظرهایی وجود دارد اما به احتمال زیاد منگ زی بیش از صد سال بعد از درگذشت کنفسیوس در سال ۳۷۲ قبل میلاد در ایالت زو(zou) (استان شن دونگ کنونی) متولد شد. درباره تولد منگ زی هم مثل تولد کنفسیوس روایت ها و افسانه های بسیاری وجود دارد؛ مثلاً اینکه روایت شده در شب تولد وی فرشته ای بر مادرش ظاهر شد و تمامی آن منطقه را روشن و نورانی کرد. این روایت ها را بیشتر میتوان نشانی از اعتقاد و احترام قلبی مردم به وی دانست و نه حقیقت. منگ زی هم مثل کنفسیوس در سنین کودکی یعنی سه سالگی پدر خود را از دست داد و مادرش خود را وقف تربیت و مراقبت از او کرد. در حکایتی آمده که مادر منگزی در جستجوی مکانی مناسب برای زندگی و تربیت فرزندش سه بار نقل مکان کرد؛ نخست در نزدیکی گورستانی زندگی میکردند که مادر متوجه شد فرزندش به بازی در گورستان و سوگواری برای مردگان علاقمند شده است، پس از آنجا رفتند و این بار در نزدیکی بازار منزل گرفتند. چندی بعد مادر متوجه شد که منگزه به تقلید از بازاریان و بازی داد و ستد میپردازد، مادر دوست نداشت که پسرش به امور بازاری علاقمند شود پس این بار هم نقل مکان کردند و در نهایت در نزدیکی دبستانی منزل گرفتند؛ همانطور که انتظار می رفت منگزه به آموزگاران و دانش آموزان و جستجوی علم علاقمند شد و مادر هم از این اتفاق راضی و خشنود شد. این حکایت و تلاش این مادر برای راهنمایی و پرورش فرزندش هنوز هم الگوی بسیاری از مادران چینی است.
رابطه منگ زی و زی سی
در برخی کتب تاریخی منگ زی را شاگرد نوه کنفسیوس زی سی (zisi) میدانند. اما باتوجه به شواهد تاریخی در زمان تولد منگزی۳۰سال از مرگ زی سی میگذشته بنابراین احتمالاً منسیوس تحت تاثیر آثار و افکار زی سی قرار گرفته و مستقیماً شاگرد وی نبوده است. منگزه رابطه ایدئولوژیکی تنگاتنگی با زی سی دارد و در کتاب خود ۵ بار زی سی را ستایش کرده است، از این رو حتی بعدها شونزه این مکتب را مکتب سی منگ (زی سی و منگزی) در تاریخ کنفسیوسیسم یاد کرده است.
نگاهی کلی به سرگذشت منگ زی
وقتی منسیوس به فهم کامل آموزه های کنفسیوس رسید، در سال ۳۲۰ قبل میلاد به خدمت پادشاه ایالت لیانگ رفت اما پادشاه به آموزههای منگ زی توجهی نداشت، چون پادشاه به دنبال سودجویی و عالم دنیوی بود و اینها در نظر منگ زی اهدافی بی معنی و بی ارزش بود؛ سپس در سال ۳۱۹ قبل میلاد، خویی پادشاه ایالت لیانگ درگذشت و پسرش سیانگ جانشین او شد. منگ زی در سیانگ هیچ نشانی از لیاقت پادشاهی ندید، پس یک سال بعد، در سال ۳۱۸ قبل میلاد به ایالت چی رفت تا در آنجا خدمت کند. پادشاه ایالت چی (سیوان) همین که خبر رفتن منگ زی به ایالت چی را شنید پسرش را به پیشواز او فرستاد و از او به گرمی استقبال کرد، وی چنان رفتار میکرد که گویی اینجا همان سرزمین موعودی خواهد بود که منگ زی برای آموزش آموزه هایش به دنبال آن میگشت اما چندی نگذشت که منگ زی دریافت که پادشاه چی هم به افکار و آموزه های مردم دوستانه او اهمیتی نمیدهد و جز قدرت و ثروت و دنیای مادی هیچ چیز برایش اهمیتی ندارد، پس علی رغم احترامی که در ایالت چی برایش قائل بودند آنجا را ترک کرد. در سال۳۱۲ قبل میلاد منسیوس ایالت چی را به قصد جستجوی سرزمین موعود خود ترک گفت. ون (wen) پادشاه تِنگ که در دفاع از سرزمینش در برابر همسایگان جنگ طلبش مشکل داشت از منگزه درخواست کمک کرد اما منگزی که در صداقت او شک داشت منصبی در دربار او قبول نکرد و تنها او را راهنمایی کرد. در سال ۳۰۷ قبل میلاد تِنگ را به قصد ایالت لو ترک کرد و زندگی خودش را وقف تعلیم و تربیت جوانان و گردهم آوردن گزارش فلسفی خود کرد (که امروزه همان کتاب منگزه است). منگ زی هم مثل کنفسیوس مربی بزرگی بود و شاگردانش همگی علاقه شدیدی به او داشتند. کتاب او در بین کتاب های مکتب کنفسیوس از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. منگ زی سرانجام در سال ۲۸۹ قبل میلاد در سن ۸۴ سالگی در زادگاه خود درگذشت.
رابطه کنفسیوس و منسیوس
بعد از کنفسیوس چندین مکتب با اندیشه های کنفسیوس شکل گرفت اما تا پیدا شدن منگ زی هیچ کس نیامد که استعدادی برتر از وی داشته باشد. منسیوس بعد از کنفسیوس بزرگترین استاد جریان فکری کنفسیوسیسم یا روجیا (rujia) بود.
منسیوس از آغاز زندگی خود کنفسیوس را بزرگترین مایه ی الهام خود می دانست و زمانی گفت: از دیرباز که زندگی انسان روی زمین پیدا شده، هرگز کنفسیوس دیگری نبوده است... آرزوی دلم این است که بیاموزم و چون او شوم...گرچه نتوانستم شاگرد خود کنفسیوس باشم، کوشیده ام از طریق شاگردانش فضیلت را در خود بپرورم.
همانطور که در کلام او پیداست، منسیوس کنفسیوس را بسیار می ستوده و حسرت شاگردی او را همواره در دل داشته است. منگ زی و کنفسیوس نقاط مشترک زیادی دارند، مثلاً: هر دو از فرزندان نجیب زادگان هستند، هر دو در کودکی پدر خود را از دست داده و تحت تربیت مادر بوده اند، در طول زندگی همواره به دنبال تحصیل و تدریس بر مبنای استعداد ها و توانایی های فردی و رشد درونی بودند و الگوی آموزگاران معاصر هستند، به دنبال پول و ثروت و مادیات نبودند و از پادشاهان نمیترسیدند، آنها آرمان های را دنبال کردند که با خواسته های بسیاری از انسان ها (ثروت، شهرت و مقام) تفاوت دارد.
اندیشههای بنیادین منسیوس
کنفسیوس مفهوم خیرخواهی و درست کاری (را مطرح کرد و منسیوس نظریه نهاد نیک انسان (ذات انسان نیک است) را مطرح کرد و نظریه کنفسیوس درباره ذهن و طبیعت را کامل کرد. وی همچنین به لزوم آگاهی دو اندیشه پیش از سخن گفتن تأکید داشت. از دیگر اندیشههای منگزه یا حاکمیت شایسته که مخالف جنگ و تجاوز و اشغال است و نظریه هرم معکوس که بر پایه مردم سالاری است و به لزوم احترام و علاقه پادشاه به مردم سرزمینش تأکید دارد را میتوان نام برد.
مقایسه اندیشههای منسیوس و ارسطو
نظریه های اخلاقی ارسطو و منسیوس در مواردی توضیحات مشابهی را ارائه کردند و علایق مشترکی هم در بین آنها به چشم میخورد، اما تفاوت های هم در ساختار نظری و جهت فکری آنها وجود دارد که مقایسه و بررسی این شباهت ها و تفاوت ها که ناشی از تفاوت های منش و تفکر شرقی و غربی است میتواند مرجعی برای نظریه های اخلاقی مدرن باشد.
ارسطو بیشتر بر تأثیرعقل و منطق در اخلاق و فضیلت ها تأکید دارد، وی عقیده دارد همه کارهایی که انسان انجام میدهد، برای سود و خیری است که آن را مطلوب میشمارد، او پایه گذار یک سنت طبیعت گرایانه، مادی، دنیوی و واقع گرا بود. یعنی معیارهای ارزش را در نیازها، گرایشها و قابلیتهای درونی انسان میدانست.
نزد ارسطو خوب به معنای دستیابی به سعادت است و دستیابی به اهداف غایی که انسان ها به طور طبیعی هدف قرار میدهند. پس اینها غایت انسانها هستند. کسانی که به اینغایتها برسند سعادتمند می باشند.
نظریه اخلاقی ارسطو براساس خیر (سعادت انسان) پایهریزی شده است. او معتقد است که ذات خیر به صورت یک جوهر کلی وجود ندارد. خیر بشر را باید برحسب خودش فهمید. یعنی از طریق معرفت درونی در باب حالات بشر و از طریق بصیرت در قابلیتهای بهم پیوستهای که طبیعت انسان را سامان میدهد، این معرفت محتاج تجربه شخصی است.نگاه و نظر منسیوس به فضیلت های اخلاقی بیشتر احساسی و درونی است. منسیوس بهخلاف ارسطو معتقد است ذات خیر به صورت یک جوهر کلی وجود دارد و سرشت و ذات انسان نیک است. او ذات آدمی را به آب تشبیه کرده که ذاتا بدی و آلودگی ندارد و پاک است. او نظریه کنفوسیوس در مورد ذهن و طبیعت را کامل کرد.
قویترین نمایش منسیوس از نظریه طبیعت خوب، اثبات آن از طریق فعالیتهای روانی انسان هاست. منسیوس معتقد بود که خوب بودن طبیعت را می توان با فعالیت های ذهنی که همه مردم دارند تأیید کرد.
قبل از منسیوس وقتی مردم از خیر و شر طبیعت انسان صحبت می کردند از این معیار بیرونی نیز به عنوان معیار استفاده میکردند، کسانی که این معیار را رعایت می کنند خوب هستند و کسانی که این معیار را ندارند بد هستند.
شباهت ها و تفاوتهای نظریه های اخلاقی منسیوس و ارسطو منعکسکننده نیازهای توسعه اجتماعی در یک دوره تاریخی است.
اخبار
تولید 52 مستند برای معرفی ایران و چین به یکدیگر
جو زی هاو، رایزن فرهنگی چین در جمهوری اسلامی ایران، ظهر دیروز (25 خردادماه) ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانیپور، رئیس این سازمان دیدار و در خصوص راهکارهای توسعه همکاریهای دو جانبه، گفتوگو کرد. در این نشست ضمن تأکید بر گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور، از تشکیل کمیتههای فرهنگی میان ایران و چین صحبت شد. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: اندیشمندان و نخبگان ایران و چین دیدگاههای مشترکی نسبت به یکدیگر دارند، بر این اساس مایل هستیم کمیته مشترک فرهنگی با هدف تبادل فرهنگی، تنظیم و اجرای برنامه سالانه بین دو کشور تشکیل دهیم. در ادامه این دیدار برای شناخت بهتر از دو کشور از ساخت و تولید مستندهایی درباره فرهنگ و تمدن این دو کشور صحبت شد. ایمانیپور تصریح کرد: خوشبختانه گفتوگوهای خوبی بین بخشهای سینمایی و مستندسازی ایران و چین اتفاق افتاده است و ما معتقدیم با شکلگیری این مهم، روند توسعه پرشتاب فرهنگی دو کشور حفظ خواهد شد.
جلد اول «راهنمای فیلم سینمای ایران» به چاپ دوم رسید
جلد نخست کتاب «راهنمای فیلم سینمای ایران» که در ۵۱۷ مدخل به بررسی، تحلیل و نقد برگزیده فیلمهای سینمای ایران در سالهای ۱۳۰۹ تا ۱۳۶۱ پرداخته است، به چاپ دوم رسید. در چاپ جدید این کتاب، مقدمه و همچنین نکات تازهای درباره برخی فیلمها به متن افزوده شده است.«راهنمای فیلم سینمای ایران» را میتوان ادامه مسیری دانست که حسن حسینی پیش از این با انتشار مجموعه درسگفتارهای «فیلمفارسی» آغاز کرده بود. تفاوت مهم این کتاب با سایر نمونههای مشابه که پیش از این منتشر شدهاند، بخش «نقد فیلم» است که حاصل این پژوهش پنجساله را به تاریخنگاری سینمای ایران از خلال فیلمها بدل کرده و در آن آثار سینمایی به عنوان متن، در قالب زمینههای گوناگونی که حوزه مطالعات فرهنگی به آنان شکل داده، بررسی شدهاند.بخش اطلاعات فیلمها و خلاصه داستان نیز در قیاس با نمونههای مشابه، مفصلتر است و با جزئیات بیشتر و تصاویری کمتر دیدهشده تکمیل شدهاند.
در انتشار این کتاب منتقدان سینمایی و پژوهشگرانی همچون خسرو دهقان، بهزاد رحیمیان، علیرضا محمودی، علی قلیپور، بهداد آوندامینی و علی پاپلی یزدی نیز با حسن حسینی همکاری کردهاند.
انتشار «مینیداستانیسم» و «دراما»
دفتر دوم از مجموعه داستانهای کوتاه و خیلی کوتاه «مینیداستانیسم» و دفتر پنجم از مجموعه نمایشنامههای «دراما» منتشر شدهاند.
این کتاب شامل ۳۳ داستان کوتاه و خیلی کوتاه آلترناتیو از خلیل اسماعیلی، اسرین ملکمحمد، زهرا نوری، مهسا بیغش، مسلم آئینی، رضوان کرباسی و امید وکیلینژاد است..
در بخشی داستان «دست خدا» میخوانیم: دیاکو ظاهر جذابی نداشت؛ قدش کوتاه بود و موهای فر و شلختهاش انگار هیچوقت رنگ شانه به خود ندیده بود. اما انرژی عجیبی داشت. همچون جزیرهای مرموز و خالی از سکنه میماند که کاوش کردنش جذاب بود. عجیب اینکه اعتقاد داشت جذابیت زندگی به نرسیدن است؛ میگفت: «اگه برسیم، دیگه نه هدفی میمونه، و نه ذوق و شوقی». سر همین باورش بود که برای به دست آوردن چیزی خیلی تقلا نمیکرد و بیشتر در دنیای خودش سیر میکرد.همچنین دفتر پنجم از مجموعه نمایشنامههای «دراما» در ۲۰۴ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و با قیمت ۵۰ هزار تومان در نشر یادشده راهی بازار کتاب شده است. «آلزایمر» نوشته خلیل اسماعیلی، «بشقاب پرنده» نوشته مسلم آئینی، «دیلان» نوشته اسرین ملکمحمد، «روزی روزگاری» به قلم مهشید سلیمانی، «زندگی و دیگر هیچ» از مهسا بیغش و «لایف استایل» نوشته رضوان کرباسی نمایشنامههای این مجموعه را تشکیل میدهند. علاقهمندان میتوانند این دو مجموعه را از کتابفروشیها و سایتهای اینترنتی فروش کتاب تهیه کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9769/30472/106499
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9769/30472/106500
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9769/30472/106501
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9769/30472/106502
|
عناوین این صفحه
- «ردیف میرزا عبدالله» به چاپ هجدهم رسید
- نگاهی به رمان کلاسیک «رویای عمارت سرخ» از ادبیات چین
- اخبار
- انتشار «مینیداستانیسم» و «دراما»