|
۲ فیلم ایرانی در جشنواره «ترانسیلوانیا»ی رومانی
بیست و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم «ترانسیلوانیا» در کشور رومانی، دو فیلم بلند از سینمای ایران را در برنامه نمایش خود قرار داد.
این رویداد که مهمترین جشنواره سینمایی کشور رومانی محسوب میشود، از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن (۲۷ خرداد تا ۷ تیر) برگزار خواهد شد و فیلم «زالاوا» ساخته ارسلان امیری را در بخش «ماه کامل» و «کشتن خواجه» به کارگردانی عبد آبست را هم در بخش «بدون محدویت» به نمایش خواهد گذاشت. نوید پورفرج، پوریا رحیمیسام، هدی زینالعابدین، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، مهسا حجازی، لیلا بگی و آذین کنعانی بازیگران فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری و تهیهکنندگی سمیرا و روحالله برادری هستند. «کشتن خواجه» نیز دومین فیلم عبد آبست بعد از «تمارض» است. این فیلم درباره قاتل زنجیرهای است که مقتولان را توسط مقتولان به قتل میرساند. ابراهیم عزیزی، وحید راد، میثاق زارع، ایمان بسیم، سارا محمدی و مهسیما کباری بازیگران این فیلم هستند.
پیش از این نیز عنوان شده بود که فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری و تهیهکنندگی سمیرا و روحالله برادری، با ادامهی نمایش در آمریکای شمالی، در جشنواره بینالمللی فیلم «مینیاپولیس» (۱۵ تا ۲۹ خرداد) حضور دارد. این جشنواره به عنوان یکی از قدیمیترین جشنوارههای آمریکاست که سعی دارد فضایی برای تبادلات فرهنگی بین ملتها فراهم کرده و فرصتی در اختیار تماشاگرانش قرار دهد تا غنای سینمای بین المللی را کشف و درک کنند.
طرح «بهارانهکتاب» با فاصله زمانی کم کاهش مخاطب را به همراه دارد؛
خطر کم شدن کتابفروشی تهران به تعداد انگشتان دست
مدیر کتابفروشی «کتاب پارسه» با اشاره به شرایط کنونی بازار نشر، گفت: در صورت تداوم این وضعیت ابتدا کتابفروشیهایی که مستاجر هستند، کار را تعطیل میکنند و زمانی که فشار بیشتری وارد شد، کمکم کتابفروشان صاحب ملک، مغازهها را به صنوفی اجاره میدهند که توانایی پرداخت اجاره بالا را دارند.
وحید تیموری درباره شرایطی که ناشر، کتابفروش و مخاطب دچار آن شدهاند و تاثیر آن بر روند فعالیت چرخه نشر به خبرنگار ایرنا گفت: چرخه نشر به وضعیتی دچار شده است که ناشر حق دارد نقدینگی خود را بالا ببرد، کتابفروش حق اعتراض به این روند را دارد و مخاطب هم حق دارد کتابش را از ارزانترین راه تهیه کند. به همین دلیل است که ناشران تلاش کردند تا از فرصت ۱۰ تا ۱۱ روزه نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب بهترین استفاده را بکنند. زیرا در نتیجه آن توانستند نقدینگی خود را تا حدی بالا ببرند و امورات خود را برای مدت زمانی اندک بگردانند. به گفته مدیر کتابفروشی کتاب پارسه در نتیجه فروش کتاب توسط ناشران در نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب، فروش کتابفروشان پایین میآید. تمام این مسائل دست به دست هم دادند که وضعیت نابسامانی شکل بگیرد.
مدیر کتابفروشی «کتاب پارسه» ادامه داد: مخاطب مهمترین حلقه این چرخه، به واسطه وضعیت عجیبی که در همه اصناف گریبانگیر جامعه شدهاست، حق دارد بخواهد کتاب را از راهی ارزانتر مانند نمایشگاه کتاب تهران بخرد و بقای کتابفروش برایش مهم نباشد.
تیموری با تاکید بر اینکه لزوم خرید از کتابفروشیها از دوران نوجوانی باید در ذهن افراد شکل بگیرد، ادامه داد: نمیتوانید عقیده فرهنگی را که در ۱۰ تا ۱۵ ساله اخیر به آن فکر نشدهاست، یک شبه تغییر دهید. افراد میتوانند به تهیه کتاب مانند دیگر کالاهای مورد نیاز خود نگاه کنند و تغییر این دیدگاه در کوتاه مدت ممکن نیست. برای حفظ کتابفروشیها باید بسترسازی شود تا فرد کتابخوان متوجه باشد حتی اگر نمایشگاه کتاب، این کالای فرهنگی را با درصدی تخفیف ارائه بدهد، مراجعه به کتابفروشی محلی را انتخاب کند و آن را زنده نگه دارد.مدیر کتابفروشی کتاب پارسه با اشاره به هرج و مرجی که میان سه حلقه ناشران، کتابفروشان و مخاطبان شکل گرفتهاست، ادامه داد: ناشران از یک طرف، کتابفروشان و مخاطبان هر سه حلقه درگیر مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی هستند. امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامهریزی کند تا فاصله برگزاری نمایشگاه کتاب تا بهارانه بیشتر شود؛ زیرا تعداد زیادی از مردم بیشتر کتابهای مورد نیاز خود را از نمایشگاه خریدند. فقط مخاطبهایی که از خرید در نمایشگاه حضوری و مجازی جاماندند، برای خرید از بهارانه کتاب باقیماندند. طبیعی است کسی که ۱۰ تا ۲۰ روز قبل، از نمایشگاه کتاب خرید کردهاست نتواند از کتابفروشی حمایت کند و مجددا کتاب بخرد.
او با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل حضوری بعد از سه سال و شور و شوق مردم برای شرکت در این رویداد فرهنگی بیان کرد: متاسفانه اردیبهشت ۱۴۰۱ سیوسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران با فاصله کمی از دومین نمایشگاه مجازی کتاب که در بهمن ۱۴۰۰ برگزار شدهبود، اجرا شد. این رویداد برای ناشران اتفاق خوبی بود، اما برای کتابفروشان اتفاق خوبی نبود، زیرا موجب افت فروش آنها شد. تعدادی از ناشران برای حمایت از کتابفروشان و کمک به آنها شرکت در نمایشگاه کتاب را تحریم کردند، اما متاسفانه از قدیم گفتند که یک دست صدا ندارد و تا زمانی که همدلی اتفاق نیفتد، نمیتوان شاهد به ثمر نشستن اقدامات جدی بود.
تیموری افزود: برای مثال باید نمایشگاه را اواخر فروردین و طرح بهارانه کتاب را اواخر خرداد برگزار میکردند تا مدت دو ماه میان این دو رویداد فاصله وجود داشتهباشد. این در حالی است که فاصله برگزاری نمایشگاه کتاب و طرح فصلی کمتر از یک ماه خواهدبود. این فاصله زمانی کم موجب کاهش استقبال از طرح بهارانه خواهدشد. پیشنهاد میکنم بهارانه ۱۴۰۱ را اواخر خرداد و اوایل تیر برگزار کنند، تا فاصلهای مشخص با نمایشگاه کتاب داشتهباشد.
مدیر کتابفروشی کتاب پارسه با اشاره به دو کتابفروشی که در یک ماه اخیر تعطیل شدند، بیان کرد: قدرت خرید مردم درحال کاهش است و در نتیجه این روند باید منتظر باشیم تا کتابفروشیهای بیشتری تعطیل شوند؛ هیچکس نمیتواند جلوی این روند را بگیرد. ابتدا کتابفروشیهایی که مستاجر هستند، کار را تعطیل میکنند و زمانی که فشار بیشتری وارد شد، کمکم صاحب ملک، مغازهها را به صنوفی اجاره میدهند که توانایی پرداخت اجازه بالا را دارند. در نهایت کار به جایی میرسد که در تهران به تعداد انگشتان دست کتابفروشی خواهیم داشت، در آینده نه چندان دور قطعا این اتفاق میافتد.
او افزود: کمکم کتابفروشیهایی که حاشیه سود آنها به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است، توان پرداخت اجارههای بالا را نخواهند داشت و بدیهی است که تک تک جمع خواهندشد.به گفته این کتابفروش، حتی کتابفروشی که ملک دارد، آن را به صنفهای دیگر اجاره میدهد. در نتیجه میتواند درآمد بالاتری نسبت به اقدامات فرهنگی داشتهباشد. این در حالی است که برای اینکه فرد بتواند معیشت خانواده خود را تامین کند، مجبور است، در اقدامی میزان درآمد خود را افزایش دهد. برای مثال ملک خود را به غذافروشی اجاره بدهد. نمونه بارز آن کتابفروشی هوپای تهرانپارس است که در سکوت خبری جمع شد، زیرا صاحب ملک اجاره را چند برابر کرد و زمانی که کتابفروش نتوانست آن را پرداخت کند، به محله دیگری منتقل شد؛ اما در آنجا هم موفق نبود و به همین دلیل تعطیل شد.
تیموری گفت: شرایط مناسبی نیست امیدوارم دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هرکسی که برایش حفاظت از کتابفروشیها اهمیت دارد، اقدامات مناسبی انجام دهد.
سال 95 نیز محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در همین خصوص هشدار داد و گفت: میزان فروش کتاب در فروردین ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشت که برخی کارشناسان سیاست طرح عیدانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق کتاب فروشیها و تخفیف ۲۰ درصدی به خریداران کتاب را در این رشد مؤثر میدانند.
وی با اشاره به وجود ۵۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب از اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: اعمال معافیت مالیاتی کتابفروشیها منوط به داشتن جواز اتحادیه است و کتابفروشیهایی که جواز از اتحادیه ندارند، برای داشتن پروانه کسب به اتحادیه مراجعه کنند.
تقدیم اجرای «جنون محض» به درگذشتگان کرونا
نمایش «جنون محض» نوشته مایکل فرین، ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشکجلالی، تهیهکنندگی مشترک حمیدرضا علینژاد و هاتف کلاته نخستین اجرای خود را شب گذشته در سالن «رزا» مجموعه فرهنگی عرفان آغاز کرد. در پایان اجرای شب نخست که با حضور هنرمندان و مخاطبان روی صحنه رفت، اجرا در حضور کاظم هژیرآزاد به درگذشتگان کرونا به ویژه آرمان هژیرآزاد تقدیم شد.بازیگران این نمایش(به ترتیب ورود به صحنه): الهام پاوه نژاد، امین میری، سام کبودوند، صدف اسپهبدی، الهه فرازمند، میثاق زارع، دیبا زاهدی، علیپویا قاسمی، علی ابدالی و مجید امیدی هستند.
همچنین از عوامل این نمایش میتوان به؛ بهزاد جاودانفرد «مجری طرح»، فرشته جهانبانی «سرمایهگذار»، آرین کشیشزاده «طراح صحنه»، رضا خضرایی «طراح نور»، هلیا شکری «طراح لباس»، علی کیانیان «انتخاب موسیقی»، وحدت سرچونی «طراح گریم»، محمدصادق زرجویان «طراح پوستر»، امین میری و آذین پورزرند «گروه کارگردانی»، آذین پورزرند «منشی صحنه»، محمد علیدادی و حمید عباسی «مدیران صحنه»، امیر شعبانی و محمد چالشی «دستیاران صحنه»، محمد تسبیحی «ساخت دکور»، الهام فخار «دستیار گریم»، مهسا ایوبی، زهرا ایوبی، ستایش احمدی «دستیاران لباس»، علی قلیزاده، برند مگامن «پوشاک آقایان»، ایمان اسماعیلی، محمد حسین درباغیفر، کمال پورمحمدی «دستیاران نور»، مجید امیدی «مدیر تدارکات»، امیر قالیچی «مدیر تبلیغات»، امیر پارسائیان مهر «مدیر امور رسانه»، پن استودیو «ساخت تیزر»، پیمان گرزم و شکرانه کریم «عکاس»، خشایار بنکدار «فیلم بردار پشت صحنه» اشاره کرد.نمایش «جنون محض» که جزو نمایشهای کمدی مطرح در اروپا و نمایش برگزیده سال ۱۹۸۲ انگلستان است، فضای یک گروه تئاتری را به هنگام تمرین نشان میدهد. افراد گروه سعی میکنند تا از درون هرج و مرج موجود نظمی به وجود بیاورند. اما با هر اقدامی که میکنند گلوله نخ بیشتر درهم تنیده میشود و سرنخ پنهانتر. در نمایش «جنون محض» در کنار بداهه سازی جنون آمیز بازیگران، شاهد یک آنارشی محض نیز هستیم. با تماشای جنون محض، تماشاگر تئاتر در مییابد که این هنر ناب، با چه درد و رنج عظیمی شکل میگیرد، تا روی صحنه بیاید.فروش بلیت روزهای جدید نمایش «جنون محض» در سایت تیوال آغاز شده است و علاقهمندان به تماشای نمایش میتوانند به این سایت مراجعه کنند یا به صورت حضوری به گیشه سالن عرفان به آدرس میدان هفتتیر، ابتدای خیابان مفتح جنوبی، مجتمع فرهنگی و هنری عرفان مراجعه کنند.
احمد مهدوی دامغانی درگذشت
احمد مهدوی دامغانی، نویسنده و پژوهشگر ایرانی، متخصص ادبیات و زبان عربی و از اساتید دانشگاه تهران و دانشگاه هاروارد آمریکا دیروز جمعه ۲۷ خرداد در سن ۹۵ سالگی در فیلادلفیای آمریکا درگذشت.
او در ۱۳ شهریور ۱۳۰۵ در شهر مشهد به دنیا آمد. پدرش آیت الله شیخ محمدکاظم مهدوی دامغانی، احیا کننده حوزه علمیه مشهد و از روحانیون برجسته عصر خود به شمار میآمد.
تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر گذراند و سپس برای ادامه تحصیل راهی تهران شد تا در رشته الهیات به تحصیل بپردازد. در سال ۱۳۲۷ لیسانس خود را از دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران اخذ کرد. سپس به تحصیل ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پرداخت و موفق به کسب مدرک لیسانس در سال ۱۳۳۳ از این دانشکده شد. دکترای خود را در زبان و ادبیات فارسی نیز از همین دانشکده در سال ۱۳۴۲ کسب نمود و سپس به عنوان استاد به تدریس در دانشکدههای ادبیات و الهیات دانشگاه تهران پرداخت.
در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه مادرید رفت و تا سال ۱۳۵۴ در این دانشگاه به تدریس ادبیات عرب، فارسی و فقه اسلامی پرداخت. در بازگشت به ایران دفتر اسناد رسمی دایر و از همان سال ۱۳۵۴ به ریاست کانون سردفتران اسناد رسمی منصوب شد.
احمد مهدوی دامغانی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا و در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تدریس معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فقه، تفسیر و برخی علوم اسلامی در مقطع دکترا و فوق دکترا پرداخت.
احمد مهدوی دامغانی مقالههای متعددی در مجلههای یغما، کلک، گلچرخ، ایراننامه، ایرانشناسی، رهآورد و گلستان به چاپ رساندهاست. از مشهورترین مقالههای او مآخذ ابیات عربی کلیله و دمنه و مآخذ ابیات عربی مرزباننامه است. از کتابهای چاپشده مهدوی دامغانی میتوان به کشفالحقایق نسفی، المَجدی فی أنساب الطّالبیّین، تصحیح نسمهالسحر بذکر من تشیع و شعر، تصحیح دیوان عبداللّه بن احمد خازن، الوحشیات، از علی آموز اخلاص عمل، رساله درباره خضر، در باغ روشنایی و گزیدهای از شعر سعدی به زبان عربی اشاره کرد. او در یکی از گفتوگوهای خود (با برنامه شوکران) اشاره کرده بود که هرچند ۳۵ سال است که در آمریکا به سر میبرد اما دلش با ایران است و دوست دارد پیش از وفاتش یکبار دیگر به زیارت حضرت ثامن الحجج (ع) برود و پس از وفات نیز در مشهد به خاک سپرده شود.
اخبار
تنبورنوازان لاوچ دیشب در تالار وحدت چه کردند؟
کنسرت گروه تنبورنوازان لاوچ به سرپرستی، آهنگسازی و خوانندگی حیدر کاکی با حمایت موسسه فرهنگی هنری خانه تنبور دالاهو، آموزشگاه موسیقی یارسان، شرکت سروه تنبور، آموزشگاه موسیقی نوای تنبور و موسسه هنری آواسازان ققنوس، جمعه ۲۷ خرداد ماه ساعت ۲۱ در تالار رودکی اجرا شد.
این کنسرت که اغلب با اجرای قطعاتی ملایم همراه بود، با حضور حداکثری جمعیت در تالار وحدت برگزار شد.
در اجرای شامگاه جمعه حیدر کاکی ـ آهنگساز، سرپرست گروه و خواننده ـ ضمن خوشآمدگویی به هنرمندان و علاقمندان به موسیقی حاضر در سالن، اجرای خوبی را برای گروهشان آرزو کرد.
او گفت: کنسرت امشب بر خلاف کنسرتهای گذشته که در دو پارت اجرا میشد، به صورت یک پارت اجرا میشود.
تصنیف «فریاد» سروده حافظ، «پریزاد» سروده سعدی، قطعه بیکلام «بیکران»، «هی لاوه» شعر و آهنگ فولکلور، «وه هار» سروده مولوی کرد، «واران» شعر و آهنگ فولکلور و «خانه امیری (فولکلور)» سروده بیسارانی با تنظیم و آهنگسازی حیدر کاکی و «آواز چهارگاه و شاه خوشینی» سروده باباطاهر، «بداههنوازی» براساس مقام شاه خوشینی و چهارگاه، «دونوازی تنبور و کمانچه» و «مقام ساروخانی» با اشعاری از مولوی کرد، ۱۱ قطعه باکلام و بیکلامی بود که بر اساس موسیقی مقامی تنبور در کنسرت گروه تنبورنوازان لاوچ اجرا شد.
دیگر عوامل این کنسرت عبارتند بودند از:
فریبرز جعفری نوازنده دف، مرجان بنایی همخوان، نفیسه عبدالبقایی و فاطمه غلامی همخوان و نوازنده تنبور، مهدی مریدی و محمدرضا سوزنی نوازنده تنبور، همایون کاکی نوازنده کمانچه و مهدی مریدی، منوچهر محمدی و حصیبه باقری به عنوان عوامل اجرایی.
شماره بیست و دوم مجله سیاستنامه منتشر شد
شماره جدید مجله سیاستنامه با تصویری از جوادطباطبایی و داود فیرحی منتشر شد. این دو استاد علم سیاست در سالهای اخیر از دو منظر حقوقی و فقهی به اندیشه سیاسی در ایران نظر افکنده و تاملات خود را به عنوان بخشی از تولیدا ت علوم سیاسی ایرانی منتشر کردهاند. سیاستنامه با گرامیداشت یاد و خاطره فیرحی، پرونده اصلی خود را به بهانه انتشار کتاب «مفهوم قانون در ایران معاصر» به بحث نسبت حقوق و سیاست (حقوق عمومی) اختصاص داده است. در این پرونده علاوه بر انتشار گزارش دو سخنرانی جواد طباطبایی و داود فیرحی، مطالب و مباحثی از ابوالفضل دلاوری، فردین مرادخانی، رضا یعقوبی و فیروز محمودی منتشر شده است.
سیاستنامه بیست و دوم با سرمقالهای به قلم حکمتالله ملاصالحی استاد دانشگاه تهران «فصل بادهای سمّی» آغاز میشود.
از پروندههای دیگر شماره بیست و دوم سیاستنامه پرونده فلسفه حقوق است که در آن احمد نقیبزاده رئیس شورای علمی مجله مطلبی با عنوان «امتناع دولت حقوقی» نوشته است. «مشروطه به مثابه حقوق» نیز عنوان مطلبی از شیرین نائف پژوهشگر دانشگاه زوریخ در همین پرونده است. حبیبالله فاضلی استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم مقالهای از بودوین باکرت تحت عنوان «حقوق، سیاست است» در این پرونده ترجمه کرده است. گزارش جدیدترین مقاله مارتین لاگلین با عنوان «چرا کارل اشمیت بخوانیم؟» آخرین مطلب این بخش به شمار میرود.
سید ناصر سلطانی استادیار دانشگاه تهران و عضو شورای علمی سیاستنامه در بخش یادنامه پژوهشی انتقادی درباره اندیشه سیاسی رضا براهنی با عنوان «سلاخی تاریخ ایران در مسلخ کمونیسم» نگاشته است. سیاستنامه گفتگویی مفصل درباره زندگی و کارنامه علمی الهه کولایی نیز با او داشته که متن کامل آن در بخش دیدار منتشر شده است.
از دیگر بخشهای شماره بیست و دوم سیاستنامه بخش جستار است که در آن دو مقاله مفصل از امیر برهان با عنوان ««ایران» و «شهر»: گسست و تداوم» و مهدی روزخوش با عنوان «گذار از وطن پیشاملی به وطن ملی» منتشر شده است. مقاله نخست درنگی در تاریخپژوهی و تاریخنگاری ایرانی است و مقاله دوم برآمدن مفهوم نوآیین وطن در رمان تاریخی سیاحتنامه ابراهیمبیگ در ادبیات مشروطه را مورد تدقیق قرار میدهد.
بیست و دومین شماره سیاستنامه با ۳۴۰ صفحه و قیمت ۹۰ هزار تومان توسط گروه مطبوعاتی هممیهن منتشر شده است.
کتاب «پیش خودمان بماند» منتشر شد
چاپ نخست کتاب «پیش خودمان بماند» نوشته سیدمحمد میر موسوی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
در بخشی از معرفی این کتاب میخوانیم:
«هنوز بعضیها ولکن ماجرا نیستند و نمیگذارند آن خاطره تلخ و اندکی هم شیرین از یادم محو شود. هرچه بود گذشت. آن روز، هم رئیس کفری شده بود و هم دوستان و اقوام. خوب من چه تقصیری داشتم؟! مگر نقشهای کشیده بودم یا خبر داشتم؟! آنهایی که خبر نداشتند، میگفتند که چقدر خلوچل بودی باز تو. اما واقعیت را نگفتم. تقصیر را نیانداختم گردن کسی. گفتم بماند تا قیامت! بین من و خدا! همیشه میگفتم خودم دوست نداشتم. چون اینجوری بهتر بود و آبروی همه حفظ میشد.
حالا هم پیادهروی و سختی راه در آن هوای گرم و سوزان پیرم را در آورده بود. یکی گفت: «من آن روز تو را دیده بودم. برای خودت کسی بودی! دور و اطرافت میچرخیدند مثل ژنرالها اسکورت میکردند!» یکی دیگر با ریشخند گفت: «چه گندی زدی مگر؟» فکر این یکی را نکرده بودم. چه حرفها که نگفتند. خوب بگویند. زبان مال مردم است.»
اینکتاب با ۲۰۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۸۰ هزار تومان عرضه شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30480/106545
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30480/106546
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30480/106547
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30480/106548
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30480/106549
|
عناوین این صفحه
- ۲ فیلم ایرانی در جشنواره «ترانسیلوانیا»ی رومانی
- خطر کم شدن کتابفروشی تهران به تعداد انگشتان دست
- تقدیم اجرای «جنون محض» به درگذشتگان کرونا
- احمد مهدوی دامغانی درگذشت
- اخبار