|
معاون وزارت نفت اعلام کرد؛
عبور ظرفیت تولید گاز کشور از مرز ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب
معاونت برنامهریزی وزارت نفت اعلام کرد: ظرفیت تولید گاز خام کشور در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار از مرز یکهزار میلیون مترمکعب در روز عبور کرد. در این گزارش با اعلام اینکه توسعه فازهای ۱۳ و ۲۴-۲۲ پارس جنوبی به اتمام رسیده و پیشرفت فیزیکی فاز ۱۴ در انتهای سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۱ درصد بوده، اعلام شده است: توسعه فاز ۱۱ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در حال انجام است و تولید اولیه از این فاز طبق پیشبینی در سال ۱۴۰۱ محقق میشود.در گزارش معاونت برنامهریزی وزارت نفت همچنین آمده است: به پشتوانه افزایش جهشی تولید گاز کشور در پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز خام کشور برای نخستین بار از مرز ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز عبور کرد.
میانگین تولید گاز غنی از میدان گازی مشترک پارس جنوبی در سالهای اخیر از روند افزایشی قابلتوجهی برخوردار بوده و در دیماه ۱۴۰۰ توانست به رکورد ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز برسد. این رقم در سال ۱۴۰۰ نسبت به پارسال (۱۴۰۰) بیش از ۴ درصد رشد داشته است، با راهاندازی فازهای جدید پارس جنوبی، میزان تأمین گاز کشور از این میدان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۷۰ درصد ارتقا یافته است.
وزیر صمت: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست
تغییر سازوکارها نفع عدهای را بهم میزند
وزیر صمت با بیان اینکه تغییر سازوکارها منافع عدهای را برهم میزند، گفت: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبول است.
سید رضا فاطمی با بیان اینکه وزارت صمت ۲۵ درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد، اظهار کرد: در حوزه سرمایه گذاری با یک عدم توازن در طول زنجیرهها در حوزههای مختلف از جمله فولاد، برق، خودرو و … مواجه هستیم. این ناترازی در استانها هم وجود دارد؛ به این معنا که در یک شهر فرصت شغلی وجود دارد اما نیروی انسانی نیست و یا برعکس. این ناترازی در سود صنایع مختلف نیز وجود دارد. در واقع سرمایه گذاری و وقت گذاشتهایم اما معماری و سازه را درست انجام ندادهایم.
وزیر صمت افزود: برای مدیریت باید سازوکارها را تغییر دهیم زیرا کار کردن با این سازوکار یعنی ادامه وضع موجود. مهمترین رسالت ما در این دوره رفتن به سمت سازوکارهای نوینی است که این امکان را فراهم کند که ظرفیتها بهینه شوند و بهتر مورد استفاده قرار گیرند.
وی نرخ ارز را یکی از مصادیق ناترازی عنوان کرد و ادامه داد: با دست خودمان قیمتها را به نرخ ارز وابسته کردیم. اثر نخست اثر واردات مواد اولیه، اثر دوم اثر انتظاری تورم است و اثر سوم نیز برخی از کالاها مثل پتروشیمیها طبق قوانین خودمان به نرخ ارز وابسته هستند؛ به عنوان نمونه بین اوکراین و روسیه جنگ میشود نرخ جهانی پتروشیمی بالا میرود در ایران نیز به همان تناسب افزایش قیمت را میبینیم.
وزیر صمت گفت: اصلاح ساختار سخت است؛ زیرا در شرایط ناپایدار هستیم و میخواهیم اصلاح ساختار را انجام دهیم. ۵ سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داریم؛ از سویی دیگر برای فهماندن سازوکار جدید نیاز به زمان و انرژی است و همچنین تغییر سازوکارها منافع عدهای را به خطر میاندازد و این افراد سنگ اندازی میکنند.
۴ هزار میلیارد تومان در بخش تأمین مالی زنجیرهای هزینه شد
فاطمی امین با اشاره به تغییر وضعیت تأمین مالی، تصریح کرد: ۴ هزار میلیارد تومان در بخش تأمین مالی زنجیرهای هزینه شد و ۲۰ درصد تأمین مالی امسال از این طریق انجام خواهد شد.
وی با اشاره به خام فروشی، گفت: پارسال ۵۰۰ میلیون تن از معادن برداشت داشتیم اما ۴.۵ میلیون تن این ماده خام صادر شد که دستاورد خوبی است. در حوزه اکتشاف یک پروژه شناسایی ذخایر شروع شد که در گام نخست خراسان جنوبی منابع بسیار خوبی کشف شد. تا یک ماه آتی جزئیات دقیقتر اعلام میشود.
وزیر صمت با اشاره به صنعت خودروسازی، اظهار کرد: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبول است؛ پارسال ۱۴۳ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ بود اما در ۳ ماه امسال به ۴۲ هزار دستگاه رسیده است که نشان از کاهش ۷۰ درصدی دارد. در این مدت ۲۴۶ هزار دستگاه تحویل شد و مدت مشابه پارسال نزدیک به ۱۸۰ هزار دستگاه تحویل شده بود. همچنین عبور مستقیم خودرو ۹۵ تا ۱۰۰ درصد شده، تولید روزانه خودروسازان نیز پایدار شده است.
وی به سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: به جز گمرک، سامانه جامع تجارت کامل شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تجارت خارجی گفت: اتفاقات خوبی در تجارت خارجی کشور افتاده است بهار امسال نسبت به بهار سال قبل صادرات ۴۰ درصد رشد داشته و تراز تجاری ما به میزان ۶۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است. همچنین سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز ۴۰ درصد رشد تجارت داشتهایم.
امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو
تولید داخل خواهیم داشت
وی افزود: امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید داخل خواهیم داشت.
وزیر صمت تصریح کرد: البته مجموع تولید خودرو بهار امسال ۲ درصد کمتر از پارسال است اما تولید خودروی کامل ۱۶۷ هزار دستگاه بود که پارسال این رقم ۴۳ هزار دستگاه بود. بنابراین اگرچه تولید خودرو ۲ درصد کاهش یافته اما تولید خودروی کامل بالای ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. باید خودروی کامل مبنای تولید باشد.وی گفت: کارکرد دوم واردات خودرو، کامل کردن سبد محصولات و تکمیل خطوط تولید است. ۳ پلتفرم به درد بخور شامل شاهین، تارا و تندر ۹۰ داریم که روی پلت فرم شاهین خودروی جدیدی، امسال رونمایی میشود.
وزیر صمت افزود: واردات خودروهای دست دوم ممنوع است. همچنین واردات خودروهای ۱۰ هزار دلار و کمتر حتی از کشورهای اروپایی وارد خواهد شد. در حال حاضر خودروهای تولید شده ایرانی با قدررت خرید مردم متناسب نیست.
فاطمی امین در مورد کاهش قیمت فولاد روسیه، اظهار کرد: روسیه کاهش قیمت زیادی در بازار فولاد ایجاد کرده که تدابیری اندیشیدیم تا منافعمان به خطر نیفتد.
وی در مورد تأمین برق فولاد گفت: در بخش برق در صنعت فولاد نگرانی نداریم و مشکل خاصی نیست. در صنعت سیمان چالشهای انتظاری داشتیم و تصوری ایجاد شدکه برق صنعت قطع میشود و تقاضای صنعت افزایش یافت ما این موضوع را پیش بینی کرده بودیم و ۵ میلیون تن کلینکر تولید کردیم که برای یک ماه کافی است.وی در مورد زمان انجام واردات خودرو، تصریح کرد: از زمانی که آئین نامه واردات خودرو ابلاغ شود طی ۲ ماه بعد از آئین نامه واردات انجام میشود.
فاطمی امین تا سال ۱۴۰۲ تولید روان و مدیریت اصلاح میشود و همچنین کیفیت بهینه خواهد شد. برای رسیدن تولید به ۳ میلیون دستگاه تا ۱۴۰۴ نیز خلاءهای تولید خودرو مثل قوای محرکه، رنگ و پرس را تکمیل خواهیم کرد.
گزارش «امتیاز» در مورد بانک اطلاعاتی سامانه جامع رفاه ایرانیان؛
معمای شناسایی گروههای «کمبرخوردار»
️جمشید ذوالقدر
حضرت آیتالله خامنهای ۲۱ فروردین ماه در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاستهای کلی و مصوّب تأمین اجتماعی را برای اقدام به رؤسای قوای سهگانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.بر اساس دستور رهبر انقلاب اسلامی و در اجرای بند «ج – ۱» الزامات تحقق سیاستهای کلی نظام، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست ها را شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم، در مدت ۶ ماه ارائه کند.
ایجاد رفاه عمومی، بر طرف ساختن فقر و محرومیت، حمایت از اقشار و گروه های هدف خدمات اجتماعی از جمله بیسرپرستان، از کارافتادگان، معلولان و سالمندان و آنچه از اهداف رفاه و تأمین اجتماعی که در اصول ۳، ۲۱، ۲۸، ۲۹، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی آمده است، اقتضاء میکند نظامی کارآمد، توانمندساز، عدالتبنیان، کرامتبخش و جامع برای تأمین اجتماعی همگان که برگرفته از الگوهای اسلامی - ایرانی و مبتنی بر نظام اداری کارآمد، حذف تشکیلات غیر ضرور و رفع تبعیضهای ناروا و بهرهگیری از مشارکتهای مردمی باشد، طراحی و اجرا شود.
طی چهار دهه گذشته، تمامی دولتها در راستای اجرای قانون اساسی کشور درخصوص کاهش فقر و شکاف طبقاتی برنامههای حمایتی و رفاهی متعددی را با صرف هزینههای بسیار بالا اجرا کرده اند که به دلیل نبود پایگاه اطلاعاتی جامع و عدم شناسایی دقیق گروههای آسیبپذیر و مشخص نبودن فرایند اجرا، این برنامهها موفقیت چشمگیری در رسیدن به اهداف مورد نظر نداشته و با انتقادات بسیاری از سوی سیاستگذاران حوزه رفاه اجتماعی و عدم رضایت عمومی روبرو بودهاند.
همین امر موجب شد تا ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات در راستای تجمیع اطلاعات اجتماعی، اقتصادی افراد و دهکبندی وضعیت درآمدی و دارایی آنها، بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گیرد.
طی سالهای گذشته و با توجه به قوانین بالادستی (قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی (مصوب ۱۳۸۳) مبنی بر تجمیع اطلاعات و آیین نامه اجرایی مصوب ۱۳۸۷) وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پایگاه رفاه ایرانیان را با همکاری دستگاههای متعدد دولتی ایجاد کرده است.
طی این سال ها تلاش فراوانی برای حمایت طلبی و دریافت اطلاعات از سوی دستگاههای مختلف شده است، در نتیجه ۶۰ منبع دادهای از دستگاهها اطلاعات خود را به صورت آفلاین و آنلاین در اختیار این پایگاه قرار دادهاند.
پایگاه اطلاعات ملی رفاهی ایجاد می شود
دیروزنایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به تاکید بر هدفمندی یارانهها در سیاستهای کلی تأمین اجتماعی گفت: سیاستهای کلی و مصوب تأمین اجتماعی ابلاغی رهبری، حمایت جامعه را به سمت گروههای هدف و نیازمندان سوق داده و پرداخت یارانهها را هدفمند خواهد کرد.
علی حیدری درباره تاثیر طرح مردمیسازی یارانهها بر معیشت اقشار و گروههای نیازمند جامعه اظهار داشت: در بند ۶ سیاستهای کلی و مصوب تأمین اجتماعی که ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، به طرح هدفمندسازی یارانهها نیز اشاره شده است. در این سیاستها موضوع ایجاد و بسط عدالت اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است که باید از طریق هدفمندسازی یارانهها محقق شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر، اقشار و گروههای هدف جهت حمایت و پشتیبانی به صورت خانواری شناسایی نشده و در حقیقت اطلاعات موردنیاز به صورت تمامشماری جمعآوری نشده است.
حیدری گفت: گروههای کمبرخوردار باید شناسایی و مطابق با نیازمندیها در اولویت حمایت قرار بگیرند. برخی از اعتبارات به ویژه یارانههای آشکار به صورت غیرهدفمند در جامعه توزیع شده و برخی حمایتها نیز در قالب یارانههای پنهان تضییع میشود.
وی توضیح داد: به عنوان مثال، اکنون به پتروشیمی یارانه تعلق گرفته و ارائه خوراک و آب و برق ارزان با هدف کاهش قیمت محصولات تولیدی برای مصرفکننده انجام میشود، اما در این روند نیز فرآیند تولید و توزیع و مصرف شبکهای نیست، تولید به رانت میشود.
نایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به برخی از گزارشات صدا و سیما افزود: امروز برخی از گزارشها درباره آرد یارانهای نیز نمایانگر این موضوع است. کیسه آرد یارانهای را تعویض و به صورت آزاد به فروش میرسانند و این مسائل ناشی از عدم شناخت گروههای هدف و نیازمند است.
ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعاتی ملی رفاهی
حیدری اظهار داشت: این یارانهها همچنین بر اساس «آزمون وسع» هدفمند نشده است. در صورت شکل گیری نظام چندلایه تامین اجتماعی باتوجه به تاکیدات بند ۲ سیاستهای کلی، یک پایگاه اطلاعاتی ملی رفاهی ایجاد خواهد شد.
وی توضیح داد: در این پایگاه، یک پنجره واحد و یک شناسنامه اقتصادی اجتماعی خانوار ایجاد شده و وضعیت شغلی خانوار، فقر، معلولیت، مشکلات جسمی و بیماریهای لاعلاج و آسیبهای خانواده ثبت شده و در حقیقت این پرونده الکترونیک اساس اولویتبخشی و نیازسنجی قرار میگیرد.
حیدری تاکید کرد: بنابراین برخی از سیاستها نظیر جراحی اقتصادی، مردمی کردن یارانهها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با ایجاد این پایگاه میتواند (با استفاده از کد ملی، کد شغلی و کد پستی) خانوارها را رصد کرده و تاثیر سیاستها بر اقشار مختلف جامعه را برآورد و حمایت کند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر جامعه هدف شناخته شده نبوده و سیاستهای کلی و مصوب تأمین اجتماعی ابلاغی رهبری میتواند اجرای تصمیمات را به سمت حمایت مبتنی بر شناخت سوق دهد.
فرمولی که دهک بندی خانوار برای پرداخت یارانه را تعیین میکند باید اصلاح شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با بیان اینکه اطلاعات جمعآوری شده برای پرداخت یارانه به افراد دقیق نیست، گفت: بانک اطلاعاتی سامانه جامع رفاه ایرانیان باید به روز شود و در وهله نخست اطلاعات این سامانه دقیق شود و در گام بعدی فرمولی که دهک خانوارها را تعیین میکند، اصلاح شود.
مجتبی رضا خواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی، درباره شیوه دهکبندی خانوار برای پرداخت یارانه، گفت: ملاکهایی که برای پرداخت یارانه تعیین شده، دقیق نیست و باید اصلاح شوند زیرا اطلاعات جمعآوری شده درباره افراد کاربردی نیست به طور مثال فردی که خودرویی را فروخته و خودروی جدیدی خریداری کرده به دلیل واریز وجه مربوط به فروش خودرو، تراکنش مالی بالایی داشته از سوی دیگر به دلیل برخی نواقص در جامعه اطلاعاتی، در بانک دادهها ۲ خودرو به نام وی ثبت شده و این فرد از دریافت یارانه محروم شده است در حالیکه تنها یک خودرو دارا است.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تشریح مثال دیگری به نادرست بودن اطلاعات مربوط به دهکبندی خانوار اشاره کرد و افزود: فردی که خانهای را به صورت پیش فروش خریداری کرده و پس از فروش این خانه، مسکن دیگری را خریداری کرده، به دلیل تراکنش مالی بالا ناشی از واریز وجههای مربوط به خرید و فرش مسکن از افراد مشمول یارانه خارج شده است.
بانک اطلاعاتی سامانه جامع رفاه ایرانیان باید به روز شود
وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی سامانه جامع رفاه ایرانیان باید به روز شود، اضافه کرد: اطلاعات این سامانه در وهله نخست باید دقیق و مناسب شود و در گام بعدی فرمولی که دهک خانوارها را تعیین میکند، اصلاح شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر ضرورت اجرای درست قانون مجلس در این حوزه، تصریح کرد: براساس قانون مجلس، زیان رفاهی افراد باید نسبت به شهریور سال ۱۴۰۰ جبران شود که براساس بررسیهای انجام شده، مشخص شد که دولت در شیوه جدید تنها به ۹۰ درصد یارانهبگیران قبلی، یارانه پرداخت میکند که این روش دولت با قانون مجلس منطبق نیست زیرا طبق مصوبه مجلس زیان رفاهی عموم مردم باید جبران شود.
یارانه پرداختی دولت با افزایش قیمت کالاها، متناسب نیست
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با طرح این سوال که آیا یارانه پرداختی دولت کفاف افزایش هزینهها را میدهد؟ تصریح کرد: دولت پیش از این ادعا میکرد که تنها قیمت ۴ قلم کالا افزایش خواهد داشت در حالیکه اکنون شاهد هستیم کالاهایی مانند سیبزمینی، حبوبات و آنهایی که تولید آنها ارتباطی با مرغ، تخممرغ، لبنیات و روغن ندارد نیز گران شدهاند، دولت باید تلاش میکرد بازار را کنترل کند.
رضاخواه افزود: دولت معتقد بود که افزایش قیمت ۴ قلم کالا را از طریق پرداخت یارانه جبران میکند، اما باید به این نکته توجه کرد که این ۴ قلم کالا، مواد اولیه کالاهایی مانند کیک، شیرینی، و... بنابراین دایره شمول این گرانی به ۴ کالا محدود نمیشود.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت کالاها با یارانه پرداختی دولت، متناسب نیست، ادامه داد: چه کسی در این زمینه پاسخگو است؛ وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت یا معاون اول رئیس جمهور؟ با وجود اینکه دولت پیشبینی افزایش قیمت فقط ۴ قلم کالا را داشت اما این گرانی به تعداد زیادی کالاها تسری پیدا کرده است.
میرسلیم: دولت هرچه سریعتر سامانه جامع رفاه ایرانیان را تکمیل کند
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بر تکمیل هرچه زودتر سامانه جامع رفاه ایرانیان تاکید کرد و گفت که دولت درباره بروز کردن اطلاعات مردم در سامانه جامع ایرانیان دچار عقبماندگی است به همین دلیل فعلا یارانه نقدی داده تا مردم با آزادسازی قیمتها دچار مشکل نشوند.
مصطفی میرسلیم ، اظهار کرد: چند سال است که برنامه ریزی برای سامانه جامع رفاه ایرانیان انجام شده است تا تمام اطلاعات به طور دقیق گردآوری شود از جمله اینکه چه کسی در دهک اول و یا چه افرادی در دهک دهم قرار دارند. قرار بود این سامانه در اواخر سال گذشته تکمیل و عملیاتی شود اما هنوز نقض دارد.
وی اضافه کرد: اگر این سامانه بروز باشد هر کسی براساس استحقاقش از یارانه استفاده میکند کسی مثل من استحقاق دریافت یارانه را ندارد و اصلا هم نباید استفاده کند بلکه باید بنزین را به قیمت تمام شده فوب خریداری خلیج فارس خریداری و نان را آزاد بخرد. کسی که حقوق ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومانی دارد نیازی به یارانه دولت ندارد آن فردی به یارانه نیاز دارد که حقوقش به پنج میلیون تومان در ماه نمیرسد مرجع تشخیص در این باره سامانه جامع رفاه ایرانیان است.
این عضو کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرد: باید سامانه جامع رفاه ایرانیان اطلاعات را گردآوری کند که در این باره عقب هستیم که باید هرچه سریعتر سامانه جامع رفاه ایرانیان کامل شود اساسا داشتن آمار دقیق به عنوان یکی از مولفههای پیشرفت کشورها است چون وجود اطلاعات اولیه مبنای تصمیمگیری است.
میرسلیم تاکید کرد: به دلیل نبود اطلاعات کافی پیش از اصلاح نظام پرداخت یارانه دولت یارانه ۴۵ هزار تومانی را به بیشتر مردم پرداخت میکرد حال اینکه چه دلیلی دارد کسی که ماهیانه ۳۰ میلیون تومان حقوق بگیرد مشمول دریافت یارانه شود. ۴۵ هزار تومان برای کسی اهمیت دارد که درآمدی کمتر از حتی ۵۰۰ هزار تومان در ماه دارد پس تاکید میکنم در شرایط فعلی راهحل درست، تکمیل هرچه سریعتر سامانه جامع رفاه ایرانیان است.
وی توضیح داد: در چنین شرایطی دولت اجناس را با قیمت واقعی عرضه کرده و سپس مردم آن جنس را خرید میکنند و متناسب با استحقاقشان از دریافت یارانه مبلغی را از جیب پرداخت کرده و مابقی در قالب یارانه دولت پرداخت میشود اکنون دولت به دلیل عقبماندگی یارانه نقدی در اختیار مردم قرار داد تا دچار مشکل نشوند ولی باید هرچه سریعتر این اطلاعات بروز شود که تاکید ما در مجلس شورای اسلامی همین است.
تکمیل ۹۵ درصدی دادههای سامانه جامع رفاه ایرانیان
ماه پیش«داریوش ابوحمزه» معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، با تشریح آخرین وضعیت سامانه رفاه ایرانیان، افزود: پایگاه اطلاعرسانی رفاه ایرانیان که تحت عنوان سامانه رفاه ایرانیان شناخته میشود، حدود ۷ سال قبل آغاز به کار کرد و سعی شد اطلاعات ایرانیان بر مبنای کد ملی و برخی از دادههای کاربردی در این سامانه تجمیع شود.
وی اظهار داشت: هدف از جمعآوری اطلاعات مردم در این سامانه، ایجاد تصویری از تمکن مالی ایرانیان بود تا در زمان اعمال سیاستهای مرتبط با یارانه بتوان از اطلاعات این سامانه استفاده کرد.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تا پیش از قانونمند شدن ثبت اطلاعات دستگاهها همکاری با سامانه به صورت اختیاری بود، گفت: با همکاری نمایندگان مجلس در قانون برنامه بودجه همه دستگاههایی که مشمول ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه بودند، مکلف شدند همکاری کنند تا دادههای پایگاه تکمیلتر شود.
وی افزود: بیش از ۵ میلیون نفر که در سه دهک پایین جامعه هستند، از طریق پایگاه رفاه ایرانیان شناسایی شده و به سازمان بیمه سلامت معرفی شدند.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع عملکرد پایگاههای اطلاعاتی را منوط به تکمیل آن دانست و اظهار داشت: پایگاه اطلاعاتی به صورت مستمر به روزرسانی شده و در وزارت مردم برای تحقق عدالت محوری دولت سیزدهم از آن استفاده میکنیم.
ابوحمزه تأکید کرد: دستگاههای اجرایی بعد از مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی همکاری خوبی با پایگاه انجام میدهند و هم اکنون بیش از ۹۵ درصد نهایی شده است.
اخبار
مشاور رییس جمهوری:
راهاندازی اولین بانک آفشور با سرمایه ۵۰ میلیون دلاری
دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: کفایت سرمایه برای تاسیس اولین بانک افشور در کیش 50 میلیون دلار بوده اما از آنجایی که سهامداران بزرگی وارد این کنسرسیوم شدهاند، تقاضا دادهاند که سرمایه اولیه را به 200 میلیون دلار افزایش دهند.
در یک دهه گذشته با تشدید تحریمهای بانکی، راه اندازی بانک فراساحلی یکی از اولویتهای برنامه کاری و اجرایی روسای مناطق آزاد قرار گرفت اما به دلایلی از جمله سختگیریهای بانک مرکزی و عدم تمایل سرمایهگذاران، این برنامه به اجرا نرسید. آذر ماه سال گذشته هم دبیر شورای عالی مناطق آزاد از اجرای اقداماتی برای تاسیس بانک فراساحلی (آفشور) در مناطق آزاد خبر داد.
سعید محمد آذرماه سال گذشته اعلام کرد که سرمایهگذاران داخلی و خارجی میتوانند با حداقل سرمایه بانک آفشور را تشکیل دهند و این مجموعه میتواند از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی مدیریت شود و مستقل از بانک مرکزی است که البته شیوهنامه آن از سوی بانک مرکزی در حال تهیه است.
هر چند در گذشته هم بحث راه اندازی بانک فراساحلی در مناطق آزاد مطرح بود اما شرط بانک مرکزی برای سرمایه گذاری حداقل 150 میلیون دلار مانع از اجرای این مهم می شد و محمد معتقد بود که این قانونی برای اجرا نشدن راهاندازی بانک آفشور بود و سنگ بزرگی در مسیر راهاندازی بانکهای آفشور انداخته بودند. با مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی سقف حداقل سرمایه ایجاد بانک آفشور را به پنج میلیون دلار کاهش دادیم و وقتی افرادی در ایران حداقل سرمایه را 150 میلیون دلار اعلام کردند اساسا به معنای انجام نشدن تاسیس بانکهای آفشور در ایران بود.
با گذشت 6 ماه از این وعده، دبیر شورای عالی مناطق آزاد از اخذ مجوز راه اندازی اولین بانک افشور در یکی از مناطق آزاد خبر داد و گفت: خوشبختانه با مذاکرات پی در پی با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آفشور گرفته شد و امسال مقدمات راه اندازی بانک آفشور در کشور مهیا میشود.
هر چند که از سوی برخی از نهادها شنیده شد که هنوز بانک مرکزی مجوزی صادر نکرده اما سعید محمد، مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به موافقت صریح بانک مرکزی با راه اندازی بانک آفشور در منطقه آزاد کیش اظهار داشت: با بانک مرکزی در حال مکاتبه هستیم و بانک مرکزی هم در نامهای موافقت خود را اعلام کرده و قرار بر این است که سهامداران صاحب صلاحیت را به بانک مرکزی معرفی و اعلام کنیم.
وی افزود: مکاتباتی با بانک مرکزی انجام شده و یک مجموعه و کنسرسیومی از سهامداران برای بانک افشور کیش تشکیل دادهایم اما به دلایلی از جمله موضوعات تحریمی، اعضای این کنسرسیوم، رسانهای نخواهد شد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه تا دو هفنه آینده به صورت رسمی پروپزال خود را به بانک مرکزی ارایه میدهیم، گفت: کفایت سرمایه برای تاسیس اولین بانک افشور در کیش 50 میلیون دلار بوده اما از آنجایی که سهامداران بزرگی وارد این کنسرسیوم شدهاند، تقاضا دادهاند که سرمایه اولیه را به 200 میلیون دلار افزایش دهند.
محمد تاکید کرد: روشهای خوب و کارآمدی برای نقل و انتقالات ارزی و امکان سوییفت و عملیات بانکی این بانک آفشور شناسایی کردهایم، ادامه داد: با راه اندازی بانک آفشور در منطقه آزاد کیش امکان نقل و انتقالات بانکی برقرار خواهد شد.
معاون وزیر صمت:
تولید دو محصول جدید با قیمت مناسب
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه ادبیات خودروسازی ایران برای ۲۵ سال پیش است گفت: امسال تولید دو محصول جدیدبا ارزش و قیمت مناسب عرضه خواهند شد.
منوچهر منطقی اظهار کرد: ساماندهی تولید و عرضه، تحول ساختاری و حرکت به سمت پیشرانها، نقشه راه ما برای صنعت خودرو است.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: سال قبل ۲۱۳ هزار خودرو تولید اما ۴۳ هزار دستگاه عرضه شد. اگر میانگین قیمت ۱۷۰ هزار خودروی عرضه نشده را ۲۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، یعنی ۳۴ هزار میلیارد تومان حبس نقدینگی در خودروسازی داشتیم.
وی با بیان اینکه باید هر چه خودرو داریم عرضه کنیم، گفت: الان عبور مستقیم خودرو تقریباً صد در صد شده است که هم درآمد خودروساز بالا میرود و به نیاز بازار پاسخ داده میشود و هم کیفیت تولید ارتقا مییابد.
منطقی تصریح کرد: با توجه به تفاوت قیمت تمام شده و فروش، نقدینگی خودروساز کاهش مییابد بنابراین اصلاح روند قیمت گذاری باید اتفاق افتد. همچنین هم افزایی هم باید عملیاتی شود؛ هم افزایی یعنی اینکه خودروسازان یک کشور یک مجموعه تأمین دارند.
وی افزود: اولین بحث در هم افزایی، همافزایی در پلت فرم هاست. در حال حاضر خودروهای متعدد با تیراژ کم و خدمات پس از فروش غیرقابل قبول داریم. هم اکنون ما ۴ پلتفرم با ارزش داریم. ادبیات خودروسازی ایران برای ۲۵ سال پیش است، در حالی که باید خودروی باارزش و قیمت مناسب عرضه شود که در این خصوص خودروسازان دو محصول برقی و بنزینی عرضه خواهند کرد.
منطقی ادامه داد: در جایی هم که نتوانیم بازار را با خودروی داخلی تأمین کنیم واردات را انجام خواهیم داد.
وی با تاکید بر دانش بنیان کردن صنعت خودرو، گفت: چهار رویکرد جریان ساز در آینده صنعت خودرو شامل برقی سازی، خودروهای خودران، صورتهای نوین حمل و نقل و اتصال پذیری خودرو است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9776/30521/106780
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9776/30521/106781
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9776/30521/106782
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9776/30521/106783
|
عناوین این صفحه
- عبور ظرفیت تولید گاز کشور از مرز ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب
- تغییر سازوکارها نفع عدهای را بهم میزند
- معمای شناسایی گروههای «کمبرخوردار»
- اخبار