|
چه فیلمسازهایی برای ریل جدید سینما تایید صلاحیت میشوند؟
در ماههای اخیر سرفصل مشترک صحبتهای رسمی و غیررسمی سینماگران بویژه کارگردانها حاوی یک معنا و مفهوم کلی است که از اظهارات کاملا رسمی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران سازمان سینمایی برداشت شده است. آنها میگویند سیاستهای جدید مدیریت سینما بر این مبنا است که نسلی از فیلمسازان دغدغهمند که نگاهی جدی و متفاوت به مسائل اجتماعی دارند حذف شوند. یکی از دلایلی که این گروه برای ادعای خود میآورند سختگیری در صدور پروانههای ساخت و نمایش و رد کردن برخی فیلمنامههاست.
بیشتر این سینماگران معتقدند که مدیران فعلی قصد دارند یک تفکر و نگاه خاص را به عنوان جریان اصلی سینما جا بیندازند و بقیه به سایه بروند. این برداشتها از صحبتهای مدیران ناشی میشود که بارها و در شکلهای گوناگون نمود داشته است، از جمله اینکه گفته شده «ما به دنبال سینمای پاک و انقلابی هستیم»، «باید به دنبال نسل جدید آوینیها در سینما باشیم»، «حمایت دولت از سینمای دینی و انقلابی»، «سینمای ایران به لحاظ محتوا نیز نیازمند بازنگری، بازسازی و جراحی است» و...
در همین راستا و در حالی که پیشتر اعلام شده بود ارزشیابی، ساماندهی و تقویت کارگردانان فیلم اولی در دوره جدید برعهده بنیاد سینمایی فارابی است، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی از آغاز ثبت نام متقاضیان تایید صلاحیت حرفهای فیلم اولی از ۱۱ تیرماه خبر داده است.
این مسئولیت حدود دو ماه قبل در برنامهای مدون با تاکید بر تقویت حضور جوانان متعهد انقلابی در عرصه فعالیتهای سینمایی و مدیریتی به فارابی محول شد.
اما از آنجا که حبیب ایلبیگی تاکید کرده که «تایید صلاحیت حرفهای امری جدا از فرآیند تصویب فیلمنامههاست و در واقع هر فردی که متقاضی ورود به عرصه کارگردانی برای اولین بار است ابتدا باید صلاحیت او در شورای این دبیرخانه (در فارابی) تصویب شود و سپس میتواند مانند سایر کارگردانان برای تصویب فیلمنامه خود به ارشاد مراجعه کند» این گمانهزنی میان سینماگران زده میشود که یکی از مصداقهای صحبتهای اخیر محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - مبنی بر اقدام به ریلگذاری در سینما، همین واگذاریِ تایید صلاحیتها به بنیاد سینمایی فارابی است.
این مسئولیت در گذشته و در سالهایی از دهههای ۷۰ و ۸۰ خورشیدی برعهده کانون کارگردانان بود و حدود پنج نفر از اعضای این کانون به بررسی تقاضاها میپرداختند که این کار بعدها (تقریبا از دولت نهم) به وزارت ارشاد محول شد.
البته کانون کارگردانان برای دوره جدید، گقته می شود رسول صدرعاملی را به عنوان نماینده به دبیرخانه مربوط در فارابی معرفی کرده است.
اگرچه هنوز جزئیات و خبرهای خاصی از فیلمهایی که فارابی مأمور به تولید آنها شده بود، منتشر نشده ولی افرادی که در آینده از سوی این بنیاد تایید صلاحیت میشوند و فیلمهایی که خواهند ساخت، بیشتر میتواند درستی این حدس و گمانها را تایید کند.
وقتی کارگردانهای اول قربانی باج گیری میشوند
حجت قاسمزادهاصل که این روزها فیلم سینمایی «روز ششم» را روی پرده دارد، با اشاره به اینکه آسانسازی مسیر فیلمسازی برای فیلماولیها از سوی بنیاد سینمایی فارابی اتفاقی خوب است، به ایسنا گفت: گاهی اوقات که کم هم نیست، کارگردانی برای ساخت فیلم اول خود دچار چالشهای بیهوده و قربانی باجگیریها میشود.
او افزود: فیلم ساختن به دلایلی از جمله توجه و اهمیت به موضوع، ایجاد و چکشکاری فیلمنامه استاندارد و موجه و ساماندهی به مراحل پیشتولید اساسا کار سخت و دشواری است و این دلیل است که بهجز عده معدودی، فیلم ساختن برای فیلمسازان حرفهای چندسال یک بار اتفاق میافتد. اما در عین حال همواره نسل جوانی آماده ورود به این عرصه است که متاسفانه شرایط برای ورود آنان مهیا نمیشود بنابراین هر فرد، گروه یا نهاد و سازمانی تحت هر مکانیزمی بتواند به این جوانان کمک کند تا زودتر وارد سینما شوند، شخصا از آن استقبال میکنم.
نویسنده فیلم «قتل آنلاین» با اشاره به اینکه فارابی باید حامی و دستگیر فیلماولیها باشد، ادامه داد: البته من نمیدانم فارابی تحت چه سازوکاری بنای کمک و همراهی با جوانان فیلمساز را دارد، اما اینکه جایی باشد برای مراجعه جوانان مستعد و دانشآموخته تا بتوانند خودشان را عرضه کنند و فیلمشان را بسازند قطعا اتفاق بسیار خوبی است چرا که متاسفانه فیلماولیها در مواجهه با برخی تهیهکنندهها رسما اسیر باجگیری میشوند.
او گفت: زمان کم، کاستیها و امکانات اندک از جمله اهرمهای فشار روی فیلماولیها است که از جانب برخی تهیهکنندهها به سمت آنان گسیل میشود؛ آن هم در حالی که برخی از فیلمسازان با بهترین امکانات مواجه میشوند و همچنان هم فیلم بد میسازند.
شیوههای قدیمی اکران دیگر جواب نمیدهد
جلسه شورای راهبردی اکران با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی برگزار شد.
محمد خزاعی در این جلسه با اشاره به وظایف و مأموریتهای شورای راهبردی عنوان کرد: شورای راهبردی نه قصدی برای دخالت در امور شورای صنفی نمایش دارد و نه در تعریف وظایف آن چنین چیزی دیده شده است، بنابراین، شورای صنفی باید با قدرت و تدبیر صحیح و حساب شده در جهت ایجاد عدالت در امر اکران، جذب حداکثری مخاطب، برنامهریزی جدول زمانبندی نمایش فیلمها و رونق سالنهای سینما اقدام کند به عنوان یک شورای تخصصی و مشرف بر مسئله مهم اکران و مستقل است.
وی ضمن تشکر از همکاری صنوف سینمایی برای تشکیل شورای صنفی نمایش و آرزوی موفقیت برای شورا تصریح کرد: شورای صنفی نمایش مستقل عمل میکند و قطعاً در راستای تقویت و ارتقای چرخه اکران، حمایت سازمان سینمایی را در کنار خود خواهد داشت.
در ادامه همایون اسعدیان دبیر جدید شورای صنفی نمایش نیز نکاتی درباره ضرورتهای اکران و لزوم نگاه واقعبینانه به شرایط جامعه و مخاطبان سینما با در نظر داشتن جذب مخاطب بیشتر مطرح کرد.وی با اشاره به ضرورت طراحی شیوههای جدید و خلاقانه اکران در شرایط اجتماعی پساکرونا بیان کرد: حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ فیلم پشت خط اکران هستند. همه اعضای شورای صنفی معتقدیم که در این وضعیت نمیتوان به شیوههای قدیم و مثلاً بر اساس کف فروش، فیلمها را اکران کرد و باید راهکارهای جدید را متناسب با وضعیت بحرانی اکران و سینما در نظر بگیریم، چون به هر حال مردم در شرایط اقتصادی فعلی کمتر به سینما میروند و نیاز به یک عزم و همیاری عمومی است تا مردم دوباره به سمت سینما برگردند.
وودی آلن اشتیاقی به ادامه کار ندارد
وودی آلن در یک مصاحبه زنده و نادر با آلک بالدوین در اینستاگرام شرکت کرد.
بالدوین که ۲.۴ میلیون فالوئر دارد، پیشتر برای وودی آلن در فیلم «آلیس» در سال ۱۹۹۰، «تقدیم به رم با عشق» در سال ۲۰۱۲ و «یاسمین آبی» در سال ۲۰۱۳ نقش آفرینی کرده بود.
در این گفتگو بالدوین از فیلمهای آلن به عنوان «یک حمام آب گرم که حال وی را خوب میکند» یاد کرد و در برابر وودی آلن اعلام کرد در نظر دارد پس از فیلم بعدیاش که در پاریس فیلمبرداری میشود به کارگردانی برای همیشه خاتمه دهد.
آلن گفت: احتمالاً حداقل یک فیلم دیگر خواهم ساخت.وی افزود که بخش مهمی از هیجان سینما از بین رفته و یادآور شد: وقتی یک فیلم میساختم، آن فیلم به سالنهای سینماهای سراسر کشور میرفت. امروز، فیلم میسازی و چند هفتهای فیلم در سینما اکران میشود. شاید ۴ هفته، شاید ۶ هفته و بعد یک راست به سرویسهای استریم یا سرویسهای پولی میرود … این دیگر همان چیز قبلی نیست … برای من لذتی ندارد.این کارگردان یادآور شد: من از ساخت یک فیلم و نمایش آن در سینما دیگر لذتی نمیبرم. احساس خوبی بود که بدانم ۵۰۰ نفر یک بار آن را میبینند. نمیدانم چه احساسی برای ساختن فیلم دارم. می خواهم یکی دیگر بسازم و ببینم چه حسی دارد.بالدوین کتاب جدید وودی آلن را چند بار در طی مصاحبه نشان داد. کتاب خاطرات او با عنوان «مقبول هیچ» و کتاب جدیدش که مجموعه مقالاتی با عنوان «جاذبه صفر» است، در این برنامه معرفی شدند.آلن که به مدت ۵ دهه از دهه ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰ به طور متوسط سالی یک فیلم ساخته، نوشته و کارگردانی کرده است، سازنده بیش از ۵۰ فیلم بلند است.ددلاین نیز نوشت: آلن از برنامههای روتین روزانهاش گفت و اینکه نباید در زمستان در سرما بماند یا در تابستان در گرما بماند یا ساعت ۵ صبح بیدار شود.
اعلام جزییات تازهترین نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
دور جدید «نشست ماهانه هنرمندان موسیقی» ساعت ۱۸ روز شنبه ۱۱ تیر با حضور هنرمندان و علاقهمندان هنر موسیقی در فرهنگ سرای اندیشه برگزار می شود.
دو نوازی سنتور و تمبک غزاله طهرانی و آرپژ تیموریان با اجرای قطعاتی از اردوان کامکار و پرویز مشکاتیان، دونوازی سه تار و تمبک با هنرمندی آرپژ تیموریان و مهدی صالحی در پیش درآمد و ضربی در دستگاه همایون بخشی از برنامه پیش رو را تشکیل میدهد.
اجرای گروه موسیقی «ایفا» با هنرمندی حمیدآقائی (سرپرست و نوازنده تار)، محمد رحیمی (نوازنده کمانچه)، روناک رنجبین (نوازنده قانون)، شیوا اسفندیاری (نوازنده عود)، امیرآقائی (نوازنده تمبک) و امیرحسین استیری (خواننده)، اجرای گروه فلامنکو به سرپرستی امیرمحمد عالمی (نوازنده گیتار وتک نواز)، محمد مهدی فدایی (نوازنده گیتار وتکنواز)، کورش ملکی پور (نوازنده گیتار) وحامد امامیان (نوازنده کاخن)، اجرای گروه موسیقی بچههای سیب سرخ با هنرمندی رضا فرهمند (سرپرست گروه) و معرفی آلبومها وکتابهای جدید منتشر شده در زمینه موسیقی ازدیگر برنامه های نشست ماهانه هنرمندان موسیقی است.
اخبار
فیلمبرداری «جان درد» به پایان رسید
با پایان یافتن مراحل فیلمبرداری فیلم کوتاه «جان درد» که طی چهار جلسه در لوکیشنهایی در تهران انجام شد، تدوین آن به زودی آغاز خواهد شد.
مراحل پست پروداکشن این فیلم نیز برعهده گروه استثنا فیلم است.در خلاصه داستان تازهترین ساخته میثم محمدخانی کارگردان جوان سینما آمده است: «درون من آدمی است که از درون من نیست … جان درد گرفتهام از فکر نبودنت.» زهرا داوود نژاد، مریم شریفزاده، محمدرسول صفری و لادن ژافهوند به عنوان بازیگران اصلی در این فیلم ایفای نقش میکنند.نویسندگی فیلم کوتاه «جان درد» را فاطیما اباحمزه برعهده داشته است و سایر بازیگران آن عبارتند از میترا توکلی، مهرسا قربانی، ترنم قلیپور، شادی ترکستانی، علی شفیعی، امیرحسین جهانی، مرسانا قربانی، محمدرضا قربانی، راضیه محمدحسینی، فاطمه شفیعی، دلسا سلیمانی، مهدی زارعی، سعید عسگران، پارسا میرزایی، اکرم پهلوانی، فاطمه رحیمی، هدی آقاخانی، محمدسبحان مهدی زاده، رقیه تقیزاده، علیرضا دلاوری.
سایر عوامل نیز عبارتند از دستیار اول کارگردان و برنامهریز: محمدجواد صالحی، دستیار کارگردان و دستیار برنامه ریز: ناهید میرمحمد کاشی، منشی صحنه: فاطمه اقبالی، مدیر فیلمبرداری: حمیدرضا رضایی، دستیاران فیلمبردار: مسعود باقرزاده، مهدی فاتحی، علیرضا ناری نژاد، محمد حسین مریخی آذری، صدابردار: علی عدالت دوست، دستیار صدا: مرتضی شیری، طراح گریم: بابک شعاعی، مجری گریم: هایده افتخاری، طراح صحنه و لباس: میثم محمدخانی، دستیار صحنه: پروین مرادی، فرهاد بیگلری، دستیاران صحنه و لباس: مرتضی حسینی، سارا حاج آقا بزرگی، مژده مرادی، فرهاد بیگلری، مدیر تولید: حسین الماسی، مدیر تدارکات: عباس خدیری، خدمات: حمید نصرآبادی، فرهاد بیگلری، مشاور رسانهای: رکسانا قهقرایی، عکاس: زهرا اصغری، مترجم زبان اشاره: رقیه نظری، سینه موبیل: محمد سکوت، حمل و نقل: حمیدرضا جلالی، مجتبی خوش افکار، علی دهلی، محمد افضل
سیاوش طهمورث بار دیگر
«معرکه در معرکه» میگیرد
سیاوش طهمورث بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر درباره فعالیت تئاتری خود در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: قصد دارم نمایش «معرکه در معرکه» را که بیش از ۲ دهه از اولین اجرای آن میگذرد بار دیگر روی صحنه ببرم.
وی با اشاره به اینکه سالن اجرای جدید «معرکه در معرکه» به زودی مشخص میشود، درباره زمان مدنظر برای اجرای اثر افزود: قرار است نیمه دوم مرداد نمایش را روی صحنه ببریم.
طهمورث درباره تغییرات مدنظر در اجرای جدید «معرکه در معرکه»، یادآور شد: در متن و شیوه اجرای نمایش تغییری ایجاد نشده ولی گروه بازیگران نمایش تغییر کردهاند. البته قرار است همچون گذشته نقش «پهلوان» را خودم ایفا کنم.
این هنرمند با سابقه تئاتر در پایان درباره دیگر برنامههای خود برای تولید تئاتر گفت: مدتهاست که روی تئاتری درباره مولانا کار میکنم. قصد دارم بعد از پایان اجرای نمایش «معرکه در معرکه» به سراغ تولید و اجرای این اثر بروم که فکر کنم در سال آینده روی صحنه برود.
نمایش «معرکه در معرکه» نوشته داود میرباقری، با کارگردانی سیاوش طهمورث طی بیش از ۲ دهه گذشته اجراهای متعددی در ایران داشته است. این نمایش علاوه بر ایران، در شهرهای مختلف ایالات متحده آمریکا، آلمان و همچنین فستیوال بین المللی آوینیون فرانسه اجرا شده است.
در اجراهای گذشته این اثر نمایشی علاوه بر سیاوش طهمورث، بازیگرانی چون زندهیاد سیروس گرجستانی، رؤیا تیموریان، رضا رویگری، ماهایا پطروسیان حضور داشتند.
ایتن هاک و پدرو پاسکال
مقابل دوربین آلمادوار
ایتن هاک و پدرو پاسکال به فیلم وسترن پدرو آلمادوار پیوستند. این فیلم نیم ساعته و عنوان آن «رسم غریب زندگی» است.
فیلمساز اسپانیایی این فیلم کوتاه را پیش از اینکه نخستین فیلم بلند انگلیسی زبانش با عنوان «راهنمای زنان نظافتچی» را با بازی کیت بلانشت بسازد، جلوی دوربین میبرد.
هاوک که قرارداد بازی در این فیلم را امضا کرده در برابر پدرو پاسکال بازیگر شیلیایی نقشآفرینی میکند.
آگوستین آلمادوار تهیهکننده فیلم از این وسترن به عنوان «آزمونی دیگر برای آزادی صدای انسانی» یاد کرد.
این فیلم کوتاه به زبان انگلیسی ساخته میشود و داستانش با مردی به نام سیلوا شروع میشود که سوار بر اسب در بیایان به سمت «بیتر کیک» میرود. او قصد ملاقات با کلانتر جیک را دارد. ۲۵ سال پیش از این، این ۲ مرد به عنوان تیرانداز استخدام شده بودند. سیلوا به قصد دیدار دوستی از دوران جوانی رفته اما کلانتر به او میگوید هدف واقعیاش خاطرات یک دوستی دیرینه نیست ...
پدرو آلمادوار گفت: چیز بیشتری نمیگویم چون نمیخواهم همه غافلگیریهای فیلمنامه را روشن کنم.
عنوان فیلم از ترانهای محلی وام گرفته شده است.
جیسون فرناندز، خوزه کوندسا، جرج استین و مانو ریوس دیگر بازیگران فیلم هستند. فیلمبرداری این فیلم در صحرای تابرناس در آلمریا در جنوب اسپانیا و در جایی انجام میشود که ۵۰ سال پیش سرجیو لئونه سه گانه وسترن اسپاگتیهای «دلارها» با بازی کلینت ایستوود را ساخت.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9780/30555/107039
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9780/30555/107040
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9780/30555/107041
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9780/30555/107042
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9780/30555/107043
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9780/30555/107044
|
عناوین این صفحه
- چه فیلمسازهایی برای ریل جدید سینما تایید صلاحیت میشوند؟
- وقتی کارگردانهای اول قربانی باج گیری میشوند
- شیوههای قدیمی اکران دیگر جواب نمیدهد
- وودی آلن اشتیاقی به ادامه کار ندارد
- اعلام جزییات تازهترین نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
- اخبار