|
کشف ۱۰۰۰ میلیارد ریال کالای احتکاری
رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی فراجا از کشف بیش از یک هزار میلیارد ریال کالای اساسی احتکاری و معیشت محور در کشور خبر داد.سرهنگ ستاد جلال امینی اظهار داشت: در راستای برنامه سالیانه عملیاتی پلیس امنیت اقتصادی، دومین طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مبارزه با قاچاق کالا در حوزه اقلام اساسی، معیشت محور و کالاهای استراتژیک) در هفته آخر خرداد ماه امسال در سراسر کشور با استفاده از تمامی امکانات و ظرفیت ردههای انتظامی و مرزبانی به مرحله اجرا درآمد.وی افزود: در اجرای طرح مذکور دام زنده (سبک و سنگین)، آرد، گندم، برنج، روغن و شکر، نهادههای خوراک دام، نهادههای کشاورزی (کود شیمیایی و سموم)، چوب آلات جنگلی، دخانی، ماینر، لوازم خانگی، الکترونیکی، لوازم و قطعات جانبی گوشی تلفن همراه، تجهیزات پزشکی، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، فرآوردههای سوختی و … کشف شد. رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی فراجا تصریح کرد: کارشناسان ارزش کشفیات مذکور را بالغ بر یک هزار و ۳۸۴ میلیارد ریال برآورد کردند و همچنین در این راستا ۵۳۳ متهم دستگیر و ۳۹۲ دستگاه خودرو سبک و سنگین نیز توقیف شد.سرهنگ جلال امینی یادآور شد: کالاهای مکشوفه به سازمان اموال تملیکی تحویل و متهمان دستگیر شده به همراه پروندههای متشکله تحویل مراجع قضائی شدند. وزیر آموزش و پرورش خبر داد:
حذف آزمون از شرایط رتبهبندی معلمان
در دیدار اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با وزیر آموزش و پرورش؛ روند اجرایی شدن سند تحول، آخرین مراحل ابلاغ آییننامه اجرایی رتبهبندی معلمان و تامین و توزیع نیروی انسانی بررسی شد.
یوسف نوری در دیدار اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش در ترازی که سند تحول بنیادین بیان کرده، نیست، لذا توجه بیش از پیش به این موضوع جزء نیازهای آموزش و پرورش است و به حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت نیاز دارد.
نوری با تشکر از فعالیتهای مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون رتبهبندی معلمان گفت: مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای نگهبان کمک کردند تا قانون رتبهبندی معلمان تصویب شود و وزارت آموزش و پرورش بر اساس تکلیف قانونی که بر عهده داشت، پیش از اتمام زمان قانونی، آییننامه اجرایی رتبهبندی معلمان را آماده کرد و به هیات دولت فرستاد.
حذف آزمون از شرایط رتبهبندی معلمان
وی افزود: در همراهی با سایر دستگاههای مشارکتکننده در آییننامه اجرایی رتبهبندی معلمان و تامین نظرات آنها، این آییننامه تا زمان آماده شدن به دولت،۲۶ بار ویرایش شد و در کمیسیون اجتماعی دولت هم به آن بندهایی اضافه شد که با دستور رئیسجمهور و در جلسه هیات دولت آن بندها لغو شد که میتوان به حذف آزمون از شرایط نظام رتبهبندی معلمان اشاره کرد.
عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، موضوع خدمات رفاهی و بیمه تکمیلی فرهنگیان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و تاکنون اقدامات در این زمینه صورت گرفته است که تغییر بیمه فرهنگیان از روش صندوقی به بیمهگری یکی از این موارد است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، شایانذکر است؛ در این نشست موضوعاتی مانند؛ اجرای سند تحول، نحوه اجرای نظام رتبهبندی معلمان، راهکارهای برونرفت از چالشهای اجرای سند تحول، کسری نیروی انسانی، آئیننامه اجرایی رتبه رندی معلمان و ...، طرح و موردبحث و بررسی قرار گرفت.
لزوم تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید تلاش کنیم آزمونهای هوشمند در برنامه درسی گنجانده شود.
یوسف نوری اظهار کرد: با توجه به پیشرفتهایی که دنیا در زمینه فناوری اطلاعات داشته است و لزوم ورود دانشهای نوین به دستگاهها و سازمانها و بهروز رسانی علوم مختلف، ضرورت دارد و برای انجام همه کارها و برنامهها باید از بستر الکترونیک استفاده کنیم تا اهداف تحولی محقق شود.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد مرکز سنجش و پایش کیفیت اظهار کرد: بخش عمدهای از فعالیتهای مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی را باید به استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در راستای بند سیزدهم تحول در نظام آموزش و پرورش اختصاص دهیم، این فرمایش مقام معظم رهبری بدین معنا است که بخش کوچکی از کارهای این مرکز باید صرف برگزاری و نظارت بر آزمونهای نهایی باشد و بخش عمده فعالیتهای این مرکز باید صرف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت شود.
نوری اضافه کرد: در بخش تحولآفرینی ضروری است این مرکز از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به مرکز استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش تبدیل شود، لذا همگی باید در این مسیر تلاش کنند و این مهم، هدف اول مرکز سنجش شود.
وی با اشاره به اینکه آزمونهای هوشمند باید در دستور کار این مرکز قرار گیرد، اظهار کرد: امروز دنیا به سمت هوشمند سازی رفته است، بنابراین باید تلاش کنیم آزمونهای هوشمند در برنامه درسی گنجانده شود. ضروری است نسبت به این موضوع و ارتباط آن با برنامه درسی عمیقتر شویم، اگر این اتفاق بیفتد سند تحول به نحو بهتری محقق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اطلاعات و دادههای آماری مربوط به سنجش و کنکور دانش آموزان سالهای گذشته باید جمعآوری و تجزیه و تحلیل شود و با ارائه تحلیلهای دقیق، جهتگیری نظام تعلیم و تربیت بر اساس اسناد بالادستی مشخص شود.
عضو کابینه دولت مردمی تصریح کرد: وجود اطلاعات و آمارهای دقیق برای مدیران نظام در جهتگیریهای کلیدی نظام تعلیم و تربیت بسیار دارای اهمیت است و یکی از بهترین راهها برای تعیین جهتگیریها و قانعسازی مدیران نظام در سیاستگذاریهای کلی، تجزیهوتحلیل دادهها، از قبیل نمرات امتحانات نهایی، کنکور و … است.
وی بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین پوششهای اتباع خارجی در دنیا را دارد، اظهار کرد: این موضوع باید بهطور مناسبی در دنیا اطلاعرسانی شود و تلاشها و زحمتهای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بهطور مناسبی دیده شود تا کشورهای دنیا بدانند چه خدماتی از سوی جمهوری اسلامی ایران به اتباع بیگانه ارائه میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چرخش از محوریت محتوای درسی به برنامه درسی باید موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: برای کیفیتبخشی از هیچگونه تلاشی در راستای تأمین اعتبارات دریغ نخواهیم کرد.
گفتنی است؛ در این نشست، تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی، آزمون هوشمند، رتبهبندی معلمان و … ازجمله موضوعاتی بود که موردبحث و بررسی قرار گرفت.
گزارش «امتیاز» به مناسبت هفته ازدواج؛
پیوند سیاستهای تشویقی در قلوب
️مبینا اروند
ازدواج جوانان همیشه یکی از اصلیترین دغدغههای کشور و یکی از موضوعات چالش برانگیز اجتماعی بوده است اما امروزه نیازها و مسائل جوانان در این زمینه با گذشته بسیار فرق کرده و رفته رفته این تفاوتها بیشتر میشود. بررسی دقیق نیازها و چالشهای ازدواج در جامعه امروزی نیازمند موشکافی توسط متخصصین این امر است.
امروزه که مشکلات اقتصادی، اجتماعی و روحی در جامعه بیداد میکند، انتخاب درست در زمینه ازدواج بسیار سختتر شده است. آمارهای طلاقی که روز به روز رو به بالا دارد، ترس از ازدواج را به جان جوانان انداخته و آنها را از انجام این مهم باز میدارد.
گرانی، توقعات بالای جوانان و فانتزی سازیهای ذهنی از مفهوم ازدواج همگی دست به دست هم دادهاند تا این امر مهم و البته پربرکت، در ذهن جوانان به غولی ترسناک تبدیل شود.
نحوه زندگی و زیست افراد امروزی با گذشتگان خود بسیار فرق کرده، نیازها متفاوت شده و بحرانهای جدیدی در این مسیر شکل گرفتهاست.
هریک از این علوم به فراخور حیطۀ تخصصی شان به جنبه هایی از مسئلۀ ازدواج پرداخته و در تبیین مسائل مربوط به آن و نیز ارائۀ راه حل هایی برای زدودن نابهنجاری های عارض برآن با توجه به فرهنگ، مذهب و شرایط اقلیمی گوناگونی که در جوامع مختلف وجود دارد، کوشیده اند .
بدیهی است که ازدواج همچون هر پدیدۀ اجتماعی دیگری دارای هنجارهایی است که این هنجارها نسبت به هر جامعه ای و نیز هر مقطع زمانی متفاوت می باشند. در کشور ما نیز در دوران کنونی، مسائل ازدواج دارای ویژگی های خاص خود می باشد. از یک طرف ایران همچون سایر کشورهای جهان سوم در مرحلۀ گذار از سنت به مدرنیته است که تغییرات اجتماعی وسیعی را در همۀ پدیده های اجتماعی از جمله درازدواج و همسرگزینی ایجاد کرده است؛ تغییراتی که موجب شده است تا مردان وزنان نگرش نوینی از پیوند زناشویی و ازدواج داشته باشند و آن را نه فقط به عنوان یک رابطۀ جنسی و تولید فرزند بلکه برای بوجود آوردن یک زندگی کمال گرا، توأم با عشق و همدلی و همدمی بدانند. دنیای جدید باعث بالا رفتن سطح آگاهی های اجتماعی، سواد عمومی و تحصیلات شده و به موازات آن سطح توقعات وانتظارات مردان و زنان به مراتب بیشترازگذشته شده است. از طرف دیگر در عصر مدرنیته، تمایزات و تفاوت های فرهنگی و اجتماعی گروه های اجتماعی و نیز آحاد جامعه بیشتر شده و همانندی های گذشته کم رنگ شده است. علاوه بر این ها در کشور ما وقوع انقلاب اسلامی درسال ۱۳۵۷، موجب شد تا تغییرات دیگری درجامعه بوجود آید؛ بخشی از این تغییرات ناشی از روند اسلامی کردن جامعه در فردای انقلاب بود. بخشی دیگر به علت نقش اجتماعی زنان در جامعه و گرایش آن ها به تحصیلات بالاتر واحراز صلاحیت هایی همانند مردان در بدست گرفتن مشاغل خارج از منزل قرار داشت.
نگاهی به ازدواج در ایران در اعصار گذشته
خانواده وازدواج از نهادهای نخستین است به این معنی که در تمام دوران های زندگی بشر و درهمۀ جوامع وجود داشته است . همانگونه که خانواده درگذر تاریخ اشکال متنوعی رادر هرجامعه ای به خود گرفته و از خانواده های گسترده، پدرتباری، پدرسری، مادرتباری، مادرسری و..... صحبت به میان می آید، ازدواج و همسر گزینی نیز شیوه های گوناگونی در هرنقطه از جهان ودرایران داشته است. هرچند بسیاری از انواع خانواده ها و شیوه های ازدواج وهمسر گزینی درکشورما ازبین رفته و یا رواج خودرا ازدست داده است، اما در جای جای این کشور پهناور می توان آثاری از قدیمی ترین انواع آن ها را پیدا نمود .
آنچه مسلم است، همچنان که نهاد خانواده درایران تغییرات اساسی به خود دیده است، ازدواج و همسرگزینی نیز تحول بنیادی پیدانموده است. شهلا اعزازی در این مورد چنین می نویسد: « دردوران قبل، همسر گزینی به شدّت تحت فشار اجتماعی بود. انتخاب همسر نه بر اساس میل وعلاقۀ دو طرف به ازدواج، بلکه به دلیل «جبر اجتماعی» صورت می گرفت. در جامعه ای که فردیت مطرح نبود، علائق فردی نیز ارزشی نداشتند.
تنها راه ارتقاء پایگاه اجتماعی، ازدواج بود هرچند که زن متأهل معمولأ تحت سلطۀ مادر شوهر بود وشوهر نیز برروی او اعمال قدرت می کرد، اما بتدریج با انتقال اقتدار شوهر به زن درحیطه های خاص، زن تبدیل به فرد فرمان دهنده و پس از فوت مادرشوهر، به بالاترین مقام خانه می رسید به این ترتیب برای دختران، ازدواج تنها امکان کسب یک نقش اجتماعی قابل قبول جامعه بود. مردها نیز مجبور به ازدواج بودند، زیرا ادارۀ واحد خانه که درعین حال محل تولید نیز بود، بدون وجود زن که قسمتی از کارها را برعهده گیرد امکان نداشت.
با ازدواج، مردمجرد تبدیل به مرد متأهل می شد که اهمیت اجتماعی بالاتری از مرد عزب داشت. درعین حال پس از ازدواج دارای فرزندانی می شد که هم به او کمک می کردند و هم به عنوان ورثه، از مایملک خانوادگی محافظت می کردند. ازدواج های مجدد به فراوانی دیده می شد، بطوریکه افراد هرچند گاه یکبار، باهمسر جدیدی زندگی خودرا آغاز می کردند. علت آن، میزان بالای مرگ و میر زنان و مردان بود. مرگ و میر زنان معمولأ ناشی اززایمان بود . مردی که همسرش فوت می کرد، بخصوص اگر فرزند یا فرزندانی داشت، نمی توانست بدون کمک زن امور خانواده را بچرخاند، پس با گذشت زمانی کوتاه دوباره ازدواج می کرد و چون اصل عمدۀ ازدواج، فرزندآوری بود سعی می کرد با زن جوانتری که قادر به آوردن فرزندان بیشتری باشد، ازدواج کند .
مرگ و میرمردان به سبب بیماری، اتفاقات طبیعی یا جنگ بود. با مرگ همسر، زنان نیز مجبور به ازدواج مجدد بودند؛ زیرا وجود مرد برای ادارۀ اموراقتصادی خانواده ضرورت داشت .
از ویژگی های ازدواج در ایران گذشته می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
- ازدواج با خویشاوندان نزدیک بسیاررواج داشته است بطوریکه می گفتند عقد پسرعمو و دخترعمو درآسمان ها بسته شده است .
- در بسیاری از نقاط ایران دختر را از همان آغاز تولد «ناف بر» می کرده اند، یعنی اورابه نام یکی از پسران فامیل برای ازدواج نامزد می کرده اند .
- در اکثر نقاط ایران، مراسم وتشریفات جشن ازدواج بسیار وسیع و متنوع بوده است وگاهی به چند روز می رسیده است .
- پدر و مادر نقش اساسی و تعیین کننده درانتخاب همسر برای فرزندان خود داشته اند. دراکثر موارد دختران هیچ نقشی درانتخاب شوهر آیندۀ خود نداشته اند .
ضرورت ترویج فرهنگ «ازدواج آسان»
دفتر برنامهریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان معتقد است: مشوقهای ازدواج و فرزندآوری با فرهنگسازی در زمینه ازدواج آسان همچون حذف تشریفات عروسی تاثیرگذار خواهد بود.
۱۹ تیرماه ۱۴۰۰ براساس اعلام وزارت ورزش و جوانان، جامعه ایران پس از ۱۷ سال، رشد پنج درصدی ازدواج را تجربه کرد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان هم در یک نشست خبری که ۷ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، با اعلام این خبر که نرخ ازدواج در سال ١۴٠٠ برای دومین بار افزایش یافت، تصریح کرد: نرخ ازدواج در سال ٩٩ برابر با ۵۵۶ هزار و ٧٢٨ مورد و در سال ١۴٠٠ برابر با ۵۶٨ هزار و ٩٣٠ مورد برآورد شده است.
به گفته حجتالاسلام والمسلمین مهدی متقیفر، مطابق با بررسیهای انجام گرفته، حذف تشریفات عروسی، مراسمها و هزینههای اضافه زوجین یکی از علل اصلی این افزایش ازدواج در جامعه است.
به اعتقاد برخی از کارشناسان حوزه ازدواج عناصر تشویقی به ویژه پرداخت وام ازدواج نیز در این رابطه تاثیرگذار بوده است. اعتباری که از سال ۱۳۹۶ با مبلغ ۱۰ میلیون تومان به روز شد و در سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب به ۳۰ میلیون و ۵۰ میلیون تومان (به هر نفر) با بازپرداخت هفت ساله و بهره چهار درصد افزایش یافت و در دولت مردمی سیزدهم، در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۰ و برای برخی زوجین به ۱۵۰ میلیون تومان رسید.
براساس قانون بودجه، وام ازدواج برای جوانان ازدواج کرده در تاریخ پس از ۱۳۹۷، ۱۲۰ میلیون تومان و برای پسران کمتر از ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان (حداکثر با سفته و یا یک ضامن معتبر) خواهد بود.
حمایتی که دریافت آن با ابلاغ بخشنامه اعطای تسهیلات قرضالحسنه ازدواج توسط بانک مرکزی به شبکه بانکی آسانتر شد؛ بر اساس این ابلاغیه، بانکها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.
متقیفر تاکید کرد: پرداخت وام ازدواج و تسهیلات مسکن هم برای تشویق جوانان به تشکیل زندگی مشترک موثر خواهد بود، اما این تسهیلات باید به سهولت در دسترس زوجین قرار بگیرد و قوانین این حوزه به درستی اجرا شود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: گاه جوانان برای دریافت وام ازدواج و تسهیلات مسکن و فرزندآوری دچار مشکل شده و این مساله میتواند نتایج معکوس به دنبال داشته باشد.
مشکلات همسر گزینی وازدواج درایران
۱- تمایزات اجتماعی :دختران و پسران دردوران کنونی، برای یافتن شریک زندگی خود، علاوه برمشکلات عدیدۀ دیگر که شرح آن ها درادامۀ این مطلب خواهد آمد، از نظر یافتن یک همسر همسان با خود نیز دچار مشکل هستند. آن ها دیگر مثل دوران گذشته نمی توانند همسر خود را ندیده و نشناخته انتخاب نمایند وامیدوار به همسانی فکری، ارزشی و هنجاری در زندگی مشترک آینده شان باشند. لذا توجه جوانان به همسانی فکری، اخلاقی و هنجاری درامر همسر گزینی بصورت یکی از مشکلات آن ها دآمده و در بسیاری موارد به عنوان مانعی در امر ازدواج آنان قرار گرفته است .
۲- تفاوت نسل ها : یکی دیگر از مشکلات جوانان در امر همسر گزینی و ازدواج، مربوط به قرار داشتن جامعۀ ایران در مرحلۀ گذار از سنت به مدرنیته می باشد. این امر در مسئله ازدواج خود را به شکل تفاوت نسل¬ها نشان می دهد. روند تحولات درارزش ها، رسوم و الگوهای رفتاری به قدری سریع است که آن را در فاصلۀ دونسل ( والدین و فرزندانشان ) می توان تشخیص داد. فرزندان تأثیر بیشتری از قالب های دنیای مدرن می پذیرند و درانتخاب همسر، معیارها و ملاک های دنیای متمدن را بیش از الگو های ارزشی والدینشان در نظر می گیرند .امروزه برای زنان معیارهایی از قبیل نقش اجتماعی، تحصیلات دانشگاهی، تساوی حقوق با مردان، اشتغال در کارهای خارج از منزل وغیره از مسائلی است که مورد توجه آنان درانتخاب شوهرانشان می باشد؛ وبرای مردان جوان نیز تصمیم گیری درپذیرش و یا عدم پذیرش خواسته های دختران جوان درامور مذکور درفوق نقش تعیین کننده ای در انتخاب همسرانشان دارد. ازطرف دیگر والدین درایران هنوز نقش تعیین کننده ای در مشاوره با فرزندانشان درانتخاب همسر دارند و بعضأ الگوهای ارزشی شان متفاوت با فرزندانشان است که موجب چالش بین معیارهای والدین و فرزندان می شود .۳- نظام حقوقی ایران درارتباط با حقوق زنان :یکی دیگر از مشکلات مربوط به ازدواج که منشاء بوجود آمدن مشکلات عدیدۀ دیگر شده است، مشکلات مربوط به حقوق زنان مصرّحه در قوانین مربوط به ازدواج و طلاق می باشد. بنا به گفتۀ بسیاری ازحقوقدانان وکارشناسان مسائل مربوط به خانواده و نیز واقعیات موجود در پرونده های محاکم مربوط به مسائل خانواده وطلاق، درجامعۀ فعلی ایران با وجود تجدید نظرها و اصلاحات فراوانی که پیش از انقلاب اسلامی و بعد ازآن در مواد قانونی ازدواج و طلاق صورت گرفته است، هنوز نارسایی های بسیاری در زمینۀ برقراری عدالت وعدم تبعیض بین حقوق مرد و زن وجود دارد. بعضی از این نارسایی ها مربوط به تفاسیر اشتباه از دستورات فقهی اسلام و ناشی از عدم توجه به شرایط وموقعیت های زمان و مکان می باشد.
۴ - مشکلات مربوط به افزایش میزان مهریه :همانگونه که درمورد وضعیت حقوق زنان درنظام حقوقی خانواده درایران گفته شد، زنان از هنگام انتخاب همسر و مراحل بعد از آن تا موقع ازدواج، بدلیل عدم تأمین حقوقی درصورت وقوع اختلاف با شوهر و یا الزام به طلاق، دارای دغدغۀ دفاع ازحقوق مشروع خود هستند. به این جهت درهنگام عقد ازدواج ضمن شروط خود، میزان مهریه را به گونه ای تعیین می کنند تا اولأ ازسوء استفادۀ شوهر در صورت بوالهوس بودن و تصمیم به طلاق زن به بهانه های واهی پس از ازدواج، جلوگیری نمایند و در ثانی اگر بنا به هردلیلی ازدواج، منجر به طلاق شد، زن از نظر تأمین هزینۀ زندگی خود برای بقیۀ عمر دچار مشکل مالی واقتصادی نباشد .
۵ - فقدان امکانات اولیه معیشتی برای شروع زندگی :طبق آمارهای رسمی و غیر رسمی، میزان بیکاری درکشورما به حدی است که از میانگین جهانی بسیار بالاتر می باشد و از معضلات کشور بشمارمی رود . هرچند دامنۀ بیکاری، همۀ اقشاراجتماعی رادر برمی گیرد، اما بیکاری فارغ التحصیلان - درسطوح کارشناسی ،کارشناسی ارشد و تاحدودی در مقطع دکتری برای بعضی از رشته های تحصیلی - یکی از مسائل حاد جامعۀ امروز ما را تشکیل می دهد.
۶ - بالابودن توقعات و انتظارات زوجین برای تشکیل خانواده :درادامۀ مبحث مربوط به بیکاری وکمبود دستمزد باید این موضوع را در نظرداشت که جوانان علاوه برمشکلات مربوط به کسب درآمد کافی برای شروع به زندگی، ازسطح توقعات و انتظارات نسبتأ بالایی- نسبت به والدین و نسل های قبل ازخود - برخوردارمی باشند .از عمده ترین نیازهای معیشتی جوانان برای شروع به زندگی، داشتن مسکن مستقل - هرچند بصورت اجاره ای ورهنی - می باشد که با توجه به بالابودن نرخ های اجارۀ مسکن، بسیاری از جوانان امکان اجاره نمودن یک خانۀ کوچک را نیز دارا نمی باشند.
۷ - بحران هویت دربین جوانان درجامعۀ کنونی ایران :جوانان ایرانی درجامعۀ درحال گذار - ازسنت به مدرنیته - کشورمان به نوعی دارای بحران هویت می باشند؛ ازیک طرف تحت تأثیر نسل های قبل - والدین ومسئولین فرهنگی ، اجتماعی وسیاسی – خود را تحت فشارقوانین، رسوم وآداب وعادات برآمده ازسنت های اجتماعی و مذهبی می بینند و مجبور به رعایت این هنجارها هستند و از طرف دیگر با گسترش و نفوذ رسانه های عمومی ازقبیل تلویزیون، ماهواره، اینترنت و رسانه های مکتوب، خودرا در دنیایی می بینند که با سنت های فرهنگی نسل قبلی شان دارای فاصلۀ زیادی است.
اخبار
وزیر کشور :
لزوم تقویت کنترل قیمت کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت نمیکنند
وزیر کشور با اشاره به برگزاری جلسه معاونین اقتصادی استانداریهای سراسر کشور، از بررسی اقدامات موثر در حوزه کنترل قیمتها و تنظیم بازار در این جلسه خبر داد.
احمد وحیدی در حاشیه برگزاری جلسه معاونین اقتصادی استانداریهای سراسر کشور به ایسنا، اظهار کرد: امروز جلسهای با معاونین اقتصادی استانداریهای سراسر کشور داشتیم به اضافه کمیته اقدام مشترک که از برگزاری این جلسه چند هدف را دنبال میکردیم که مهمترین آن کنترل قیمت و تنظیم بازار بیشتر بود که در راستای برگزاری این جلسه معاونین اقتصادی استانداریها در جریان اقدامات در مسیر تحقق این کنترل قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: همچنین گزارشهایی از آنچه که در سطح استانها در راستای تنظیم بازار و کنترل قیمتها انجام شده است ارائه و از سوی دیگر از وزارتخانههای مختلف با حضور نمایندگانشان نیز آخرین اطلاعات ارائه خواهد شد و در خصوص اقدامات مورد نیاز بحث و بررسی انجام میشود.
وحیدی تاکید کرد: امیدواریم با برگزاری این جلسه تبادل آمار و اطلاعات و همچنین بحث در مورد اقدامات مورد نیاز در سطح استانها، شاهد کنترل قیمتها در سراسر کشور به صورت قویتر باشیم.
وزیر کشور ادامه داد: در این جلسه سایر موضوعات اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، وحیدی در نشست مشترک اعضای کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار ملی، استانی و شهرستانی، مسایل اقتصادی را اولویت جدی کشور دانست و تاکید کرد: در همین راستا، مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانهها کار بزرگی است که باید با سلامت از این مرحله عبور کنیم.
وی افزود: لازمه تحقق مناسب طرح مردمی سازی یارانه ها، جلب اعتماد عمومی است که باید فعالان و نخبگان در فضای رسانه ای درباره اهمیت آن صحبت کنند.
وزیر کشور، مهم ترین مزیت طرح مردمی سازی یارانهها را تقویت فضای دانشبنیانی و خودکفایی دانست و خاطرنشان کرد: در این طرح، تولید داخل تقویت شده است.
دکتر وحیدی به نگرانی مردم از افزایش قیمت ها هم اشاره کرد و گفت: باید کنترل بر کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت نمی کردند اما گران شده اند، تقویت شود. نگرانی اصلی مردم افزایش کالایی است که ارتباطی با ارز ترجیحی نداشتند و بی دلیل قیمت آنها افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: در سطح استانی،تعیین قیمت خدمات و کالاها با استانداران است و باید نظارت لازم را برای قیمتگذاری صحیح و عادلانه داشته باشند. قیمت متعادلی که هم به نفع تولید کننده و هم به نفع مصرف کننده باشد.
وزیر کشور با بیان اینکه مشخص کردن قیمت آرد و نان هم در اختیار استانداران است، تاکید کرد: اقدام استانداران برای جلوگیری از خروج آرد از مسیرهای طبیعی وعرضه خارج از رنجیره، امری ضروری است.
افزایش مصدومان زلزله هرمزگان
به ۸۴ نفر
سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش مصدومان زلزله هرمزگان به ۸۴ نفر خبر داد.
مجتبی خالدی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی اورژانس به مصدومان زلزله در هرمزگان گفت: برابر آخرین آمارها تا ظهر امروز مجموعه ۸۹ نفر مصدوم و فوتی در این زلزله داشتیم که پنج فوتی شامل دو زن و سه مرد بودند. وی ادامه داد: از میان ۸۴ فرد مصدوم نیز ۶۴ نفر به شکل سرپایی خدمات را دریافت کرده و مابقی به بیمارستان منتقل شدند که از این تعداد ۱۵ نفر همچنان در مراکز درمانی هستند.
خالدی با بیان اینکه وضعیت بهداشت در مناطق زلزله زده تحت کنترل است گفت:نگرانی هایی با توجه به گرمای هوا در این مناطق بابت گرمازدگی زلزله زدگان وجود دارد که تمهیدات لازم در این خصوص نیز اتخاذ شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9782/30565/107056
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9782/30565/107057
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9782/30565/107058
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9782/30565/107059
|
- کشف ۱۰۰۰ میلیارد ریال کالای احتکاری
- حذف آزمون از شرایط رتبهبندی معلمان
- پیوند سیاستهای تشویقی در قلوب
- اخبار