|
مدیرعامل راهآهن اعلام کرد:
عقبماندگی ریلی با بدهیهای چند هزار میلیاردی گذشته
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ما میراثدار گذشتهای هستیم که بدهیهای سنگین چند هزار میلیاردی باعث عقبماندگی صنعت ریلی شده است.میعاد صالحی در مراسم ورود ۳۱۹ ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی اظهار کرد: در سال گذشته رکورد داخلی ناوگان از نظر تعداد و ارزش شکسته شد که اکثر آن مربوط به نیمه دوم پارسال بود و امسال نیز با توجه به شعار اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری در صدد توسعه صنعت ریلی هستیم که مورد تاکید همه مسئولان دولت سیزدهم است. وی ادامه داد: امروز صنعت ریلی میراثدار گذشته است و بدهیهای سنگین چند هزار میلیاردی باعث عقبماندگی آن شده است. مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه با بررسی تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ قانون در تلاش برای کاهش بوروکراسی هستیم، اظهار کرد: در سه ماهه امسال ۱۵۰ درصد رشد در حوزه جابهجایی کالاهای اساسی در حوزه ریلی داشتهایم و دو هفته پیش اولین قطار قزاقستان به مقصد ترکیه و اروپا رفت که امیدواریم با توجه به تاکید دولت و وزارت راه و شهرسازی بر دیپلماسی حمل و نقل بتوانیم کریدورهای شمال، جنوب و شرق و غرب را فعال کنیم و از همه ظرفیتهای ممکن برای توسعه حمل و نقل ریلی استفاده کنیم. نرخ بهره منفی ۳۰ درصدی؛ هجوم برای تبدیل ریال به طلا، دلار و مسکن
ندری با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شوک اول را به اقتصاد کشور در سالجاری وارد کرد، بیان داشت: با این اقدام شاهد افزیش قیمتها در بازارهای مختلف بودیم که به تبع آن تورم نیز افزایش یافت، طبیعتا این وضعیت به منفی شدن بیشتر نرخ بهره در اقتصاد کمک که بعد از آن نیز رالی هجوم برای تبدیل ریال به کالاهای سرمایه آغاز شد که این موضوع سرعت گردش پول در اقتصاد را افزایش داد که این موضوع به افزایش بیشتر تورم دامن زد.
در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ سود بین بانکی به حدود ۲۰.۸۵ درصد و در سوی مقابل تورم بالای ۵۰ درصدی، با پدیدهای روبرو هستیم، به نام نرخ بهره منفی در اقتصاد که در حال حاضر میزان آن بیش از ۳۰ درصد، در چنین شرایطی شاهد خروج سپردههای بانکی و گسیل آنها به سمت بازارهای سرمایهای همچون، سکه، دلار، مسکن و خودرو هستیم.
نرخ سود بینبانکی براساس عرضه و تقاضاست و ثابت نیست، این نرخ نوسان دارد، بهگونهای که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بینبانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر میرود و در مقابل عکس این قضیه باعث کاهش آن میشود.
سیاست دولت ثابت نگه داشتن نرخ بهره است
کامران ندری کارشناس مسائل بانکی با اشاره به اینکه نرخ بهره طی این مدت با افزایش جزیی روبرو بوده است، اظهارداشت: این نوع افزایشها را نمیتوان به حساب سیاستگذاری بانک مرکزی گذاشت، زیرا به اعتقاد بنده هنوز هم تغییری در این رابطه ایجاد نشده و کماکان شاهد ثابت نگه داشتن نرخ بهره در اقتصاد، مطابق آنچه مدنظر تصمیمگیران است، هستیم، از سویی همان روشی که در دولت روحانی دنبال شده، در حال حاضر نیز پیگیری میشود.
وی افزود: این افزایشهای جزیی در حد دهم درصد نیز به خاطر شرایط عمومی اقتصاد کشور و افزایش تورم است که نتیجه آن خروج سپرده از بانکها است، برای جلوگیری از این وضعیت این رشدهای اندک در نرخ سود ایجاد میشود، از سویی زمانیکه خروج سپردهها از بانکها شتاب میگیرد، تقاضای بانکها برای استفاده از ذخایر قانونی بانک مرکزی افزایش پیدا میکند، بنابراین شاهد افزایش جزیی در نرخ بهره هستیم، ولی این سیاست به هیچ وجه تاکنون جواب نداده است.
ندری گفت: نتیجه این موضوع افزایش نرخ منفی بهره در اقتصاد ایران است، در حال حاضر با توجه به تورم بالای ۵۰ درصد، نرخ بهره ۲۰ درصدی عملا کارکردی ندارد و باعث میشود، یک مسابقه شکل بگیرد تا افراد دارایی خود را به هرچیزی جزء ریال تبدیل کنند، برای همین شاهد هستیم که داراییهای سرمایهای از جمله دلار، سکه، طلا، مسکن و خودرو این روزها باز هم با افزایش روبرو هستند.این استاد دانشگاه اضافه کرد: این حباب منفی نرخ بهره روز به روز افزایش پیدا میکند و دولت برای اصلاح آن کاری انجام نمیدهد، درحالیکه طی خرداد ماه با تورم ماهانه ۱۲.۵ درصدی روبرو هستیم، عملا این نرخ بهره هیچ اثر و کارایی ندارد، در سوی مقابل کسانیکه بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند، به نوعی برنده این وضعیت هستند، چرا که این منابع را تبدیل به یک دارایی میکنند و از سرمایه خود در برابر تورم حفاظت خواهند کرد.وی ادامه داد: اما تولیدکنندگان در این شرایط نمیتوانند منتفع شوند، زیرا فرآیند اخذ وام برای بخش تولید بسیار سخت است و زمان زیادی را میبرد تا این پول به دست تولیدکننده برسد، بنابراین تولیدکنندگان از این شرایط نمیتوانند استفاده کنند، از سوی دیگر با افزایش تورم هزینههای تولید نیز با رشد بسیار زیادی روبرو میشود که طبعا بخش تولید در این شرایط از توان کمتری برای فعالیت برخوردار خواهد بود.
ندری با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شوک اول را به اقتصاد کشور در سالجاری وارد کرد، بیان داشت: با این اقدام شاهد افزیش قیمتها در بازارهای مختلف بودیم که به تبع آن تورم نیز افزایش یافت، طبیعتا این وضعیت به منفی شدن بیشتر نرخ بهره در اقتصاد میانجامد که بعد از آن نیز هجوم برای تبدیل ریال به کالاهای سرمایه آغاز شد و همچنین سرعت گردش پول در اقتصاد را شدت بخشید و به افزایش بیشتر تورم دامن زد.
این کارشناس مسائل بانکی تصریح کرد: اینکه دولت بین کنترل تورم و یا رونق اقتصادی با استفاده از ابزار نرخ بهره کدامیک را باید انتخاب کند، به اعتقاد بنده با توجه به تورمی که در اقتصاد وجود دارد باید با افزایش نرخ بهره به طوریکه مردم ترغیب شوند، سپردههای خود را در بانک بگذارند، نقدینگی را در بانکها جمع کند، در غیر این صورت ما همچنان با افزایش انتظارات تورمی روبرو خواهیم بود، اما اگر همچنان به بهانه حمایت از تولید نرخ بهره ثابت و پایین باشد، نه تنها تولیدکنندگان نمیتوانند با این نرخ ۲۰ درصدی تسهیلات دریافت کنند، بلکه با توجه به افزایش افسارگسیخته نرخ تورم، شاهد تعطیلی و بیکاری گسترده در بخش تولید کشور خواهیم بود.
تعیین نرخ سود یک شمشیر دولبه است
مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی نیز با اشاره به اینکه نرخ سود یک شمشیر دولبه است، اظهار داشت: اگر نرخ سود پایین باشد، این به نفع تولیدکننده است که با نرخ سود پایینتر بتواند تسهیلات اخذ کند و به رونق کسب و کار خودش بپردازد، البته نرخ سود بالا از طرفی میتواند سپردههای بیشتری را جذب شبکه بانکی کند و این موضوع به نوعی منابع بیشتری را به بانکها منتقل میکند. وی افزود: اما در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصاد کشور، نرخ بهره حدود ۲۰ درصد است، در حالیکه نرخ تورم رسمی تا پایان فصل بهار حدود ۵۲ درصد، در چنین شرایطی نرخ بهره واقعی در اقتصاد منفی ۳۲ درصد است، به بیان دیگر کسی که پول خود را در بانک سپردهگذاری کند، در ابتدا ۳۲ درصد از ارزش پول و دارایی خود را از دست میدهد.افقه گفت: در مقابل کسی که وام و تسهیلات بانکی دریافت میکند، حتی با نرخ ۲۳ یا ۲۴ درصدی، همان ابتدا با یک سود ۳۰ درصدی روبرو میشود، بنابراین در چنین وضعیتی به هیچ عنوان جای تعجبی ندارد، برخی از افرادی که به اسم تولید وام میگیرند، به جای اینکه این منابع را صرف تولید و اشتغال کنند، آن را به بازار ملک میبرند و با خرید خانه سودهای بادآورده بسیاری را به جیب میزنند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: طبیعتا چنین وضعیتی تنها به ضرر بخش مولد کشور است و به نوعی با این وضعیت بخش اقتصاد مولد کشور عملا با رکود همراه میشود، چرا که سرمایهگذاری جدیدی برای رونق بیشتر اقتصادی انجام نمیشود و بسیاری از افراد ترجیح میدهند، با این نرخ تورم، پولهای خود را در بازارهای سرمایهای ببرند، تا سودهای بادآوردهای را به جیب بزنند. طبیعیست که در چنین وضعیتی تورم نیز روز به روز با افزایش بیشتری روبرو شود.
گزارش «امتیاز» در مورد حمل و نقل عمومی در ایران؛
سازگازی با ناوگان قدیمی
️ امین اکبری
امروزه یکی از شاخصههای توسعه یافتگی شهرها پیشرفت در بخش حمل و نقل است؛ حمل و نقل پایدار شهری در واقع حرکت روان وسایل نقلیه، مردم و کالاها است که تامین کننده آسایش مردم و پایداری محیط با مطلوبترین هزینه و تلاش است.
اثرات عمیق حمل و نقل همان گونه که در شاخصهای کلان کشور باقی میماند در ساختارهای شهر نیز مشاهده میشود؛ بعضی کارشناسان معتقدند هر واحد رشد اقتصادی در کشورها مستلزم یک و نیم تا دو واحد رشد در مجموعه بخش حمل و نقل است و به همین جهت از آن به عنوان زیربنای توسعه نام برده میشود و برای برنامهریزی پایدار و جامع سیستم حمل و نقل بهتر آن است که مجموعهای متوازن از شاخصها که ترکیبی از اهداف اقتصادی٬ اجتماعی و زیست محیطی باشد را در نظر بگیریم.
کیفیت گزینههای سفر تأثیر زیادی بر نقطه تعادل ترافیک دارد از این رو برنامهریزی برای داشتن حمل و نقل پایدار اثرات توسعه آن را در کارایی اقتصادی، موضوعات زیستمحیطی، مصرف منابع و عدالت اجتماعی مورد توجه قرار داده و به کاهش اثرات زیستمحیطی، افزایش بازدهی سیستم حملونقل و بهبود وضعیت زندگی اجتماعی منجر خواهد شد.
وقتی از حمل و نقل همگانی صحبت میکنیم باید از مسیرهای پیادهروی، روشنایی خیابان، عابران پیاده و دوربینهای نظارت تصویری نیز سخن گفت زیرا همه این موارد مجموعهای است که باید مورد توجه قرار گیرد.یکی از ستونهای توسعه پایدار همین بخش حمل و نقل است در برنامه ریزی حمل و نقل سعی میشود که با شاخصهای توسعه پایدار سازگاری بیشتری داشته باشد.حمل و نقل پایدار در ارتباط با سه بخش شامل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بوده و حمل و نقل پایدار به دنبال رسیدن و ایجاد تعادل بنیادین سه بخش است.
مانع اصلی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی چیست؟
یک کارشناس، کمبود اعتبارات از سوی شهرداریها را مانع اصلی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان حمل و نقل عمومی کشور دانست. ساماندهی وسایل نقلیه فرسوده تنها مربوط به شهرداریها نیست، بلکه تمام ارگانهای نظامی و دولتی که از اتوبوسهای فرسوده و با عمر بالای 40 سال به عنوان سرویس کارکنان نیز استفاده میکنند، باید با هماهنگی بینبخشی در راستای تعویض این خودروها اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به آلودگیهای ناشی از تردد وسایل نقلیه سنگین با عمر بیش از 40 سال در شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ، گفت: تردد کامیونهای بالای 40 سال برای شهرها و جادهها فاجعه است، زیرا درصد بالایی از آلودگی هوای تهران ناشی از تردد وسایل نقلیه فرسوده و با عمر بالاست.
طبق آمارهای موجود، باید حداقل شش هزار اتوبوس فرسوده در کلانشهر تهران نوسازی شود، اما این در حالیست که وسایل نقلیه با انتشار ذرات معلق و دود بسیارکُشنده، سلامت مردم را به خطر مىاندازند. برای نوسازی اتوبوسهای فرسوده کلانشهر تهران، دولت باید به شهردارىها در اسرع وقت کمک کند، از طرف دیگر شهردارىها نیز میتوانند با مشارکت بخش خصوصى در این راستا اقدمات لازم را انجام و در جهت جذب منابع قدم بردارند.
ناوگان اتوبوسرانی باید در اسرع وقت نوسازى شود، زیرا خودروهای فرسوده نهتنها تأثیر بسزایی در تشدید آلودگی هوا دارند، بلکه در ایجاد تصادفات به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی، نقش اساسی ایفا میکنند.
وی، کمبود اعتبارات از سوی شهرداریها را مانع اصلی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان حمل و نقل عمومی کشور دانست و گفت: باید بخشهای مختلف برای بهسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با همراهی و مساعدت یکدیگر اقدام کنند.
خودروهاى دیزلى از جمله کامیون، اتوبوسها و مینىبوسها نقش بسیار مهمى در ایجاد آلودگى هواى شهر تهران دارند، بنابراین الزامی است که تدابیر اساسی برای رفع معضل خودروهای فرسوده در پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور مدنظر قرار گیرد.
لزوم نوسازی ۱۶۷هزار دستگاه از ناوگان حمل و نقل عمومی
تهران- ایرنا- معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به لزوم نوسازی ۱۶۷هزار دستگاه از ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری، در حال تدوین سندی هستیم که بر اساس آن مجموعههایی مشترک میان خودروسازان و قطعهسازان ایجاد خواهد شد.
«منوچهر منطقی» در حاشیه بازدید از شرکت سایپادیزل، از اهتمام این وزارتخانه به منظور تدوین سند راهبرد صنعتی تولید مشترک خودروهای تجاری در کشور خبر داد.
وی بیانداشت: در این صورت با استفاده از توانمندیهایی که در شرکت های مختلف وجود دارد، میتوان محصولاتی باکیفیت و متناسب با نیاز جامعه و بدون وابستگی به کشورهای خارجی تولید و عرضه کرد.
منطقی خاطرنشانکرد: این اقدام ضمن کاهش هزینههای تمام شده، ارتقای فناوری و ایجاد شبکه پشتیبانی در دسترس و راحت، افزایش داخلیسازی و بهرهمندی از قابلیتهای دانش بنیان داخلی و اشتغال را در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه سایپادیزل میتواند ارزش افزوده بیشتری در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند، تصریحکرد: این شرکت با سابقه طولانی و ظرفیتهایی که در عرصه تولید خودروهای تجاری دارد، باید با ایجاد یک رابطه راهبردی با شرکای خارجی خود مجموعه طراحی مشترک را پیریزی کند تا ضمن افزایش عمق ساخت داخل محصولات تولیدی، از شرکتهای دانش بنیان داخلی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است نیز بهره بیشتری ببرد.
رویکرد حمایتی وزارت صمت از تولید خودروهای برقی
معاون وزیر صمت با اشاره به برنامههای حمایتی وزارت صمت از خودروسازانی که تولید خودرو برقی را در دستور کار خود قرار دادهاند، افزود: علاوه بر امتیازاتی که از محل تبصره ۱۲ قانون برای خودروسازانی که مبادرت به تولید محصولات برقی کنند تعلق میگیرد، بر این باوریم که دولت باید هزینههای تأمین باتری را در ناوگان عمومی حمل و نقل بر عهده گیرد تا خودروساز بتواند عواید حاصل از این محل را صرف طرحهای تحقیق و توسعه ای خود کند. وی گفت: البته تهیه باتری هم میتوانند زنجیره ارزش قابل توجهی برای شرکت ایجاد کنند و این بحث می تواند زمینهای جذاب برای توسعه کسب و کار در کشور باشد.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت خاطرنشانکرد: با توجه به حرکت دنیا به سمت استفاده از اتوبوسهای برقی که مزایای بسیاری را برای جامعه و آیندگان در پی دارد، در نظر داریم حتی با محدودیتهای موجود، بتوانیم تعداد قابل توجهی از این محصولات را وارد چرخه حمل و نقل کشور کرده و در بلندمدت نسبت به تولید انبوه آن در داخل کشور اقدام کنیم.
حمل و نقل عمومی تهران به بخش خصوصی واگذار میشود؟
تهران به تعداد زیادی اتوبوس شهری نیاز دارد. برخی اعضای شورای شهر میگویند مدیریت شهری دنبال برون سپاری حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی است.اخیرا هم جلسه ویژهای در اتوبوسرانی با بخش خصوصی برگزار شده و مدیران شهری معتقدند راهکار برون رفت از مشکلات بهرهمندی از ظرفیتهای این بخش است.
اتوبوسهای شرکت واحد تهران این روزها همزمان با کاهش آمار کرونا با افزایش آمار مسافران مواجه شده و رفع کمبود حمل و نقل عمومی از مطالبات اصلی تهرانیها است. شهردار تهران هم خبر از تحولی بزرگ در این زمینه داده و قرار است فقط امسال بیش از 3 هزار اتوبوس به چرخه ناوگان حمل و نقل اضافه و 1400 اتوبوس هم اورهال شود.
شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکتهای زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین 1335 به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی تأسیس شد. طی این 65 سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده به ویژه در دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت رقم خورد.
تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری جدید اما تغییر و تحول در اتوبوسرانی را مد نظر قرار داده اند و طی ماه گذشته تاکنون خبرهای خوشی در این زمینه داشته اند ولی در کنار این موضوع اخیرا بحث خصوصی سازی حمل و نقل عمومی هم داغ شده بحثی که اعضای شورای شهر تهران هم به آن پرداخته و استقابل کردهاند.
شهرداری تهران به دنبال برون سپاری حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی است
مهدی بابایی در جریان بازدید از کارخانه ایران خودرو دیزل و آشنایی با ویژگی های نخستین اتوبوس برقی شرکت ایران خودرو دیزل اظهار داشت: بر اساس نظرسنجی ها دغدغه اصلی شهروندان تهرانی توسعه حمل و نقل عمومی و توجه ویژه به حل مسأله آلودگی هوا است.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران به دنبال برون سپاری حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی است، تاکید کرد: با توجه به وضعیت درآمدی شهرداری تهران بهتر است، منابع خرید این اتوبوسها از طریق تهاتر، بخشی از اعتبارات بانکها و وزارت نفت از محل کاهش هزینه سوخت، تامین شود.
نایب رییس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سویی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر تولید با رویکرد دانش بنیان تاکید کردهاند که باید به آن توجه شود.
بابایی با بیان اینکه متولیان امر باید به سمت استفاده از انرژی پاک برای توسعه حمل و نقل عمومی بروند، عنوان کرد: استفاده از اتوبوس برقی کارا، یکی از راهکارهایی رفع دغدغه های حمل و نقل عمومی و زیست محیطی پایتخت است.
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تولید اتوبوس برقی از سوی شرکت ایران خودرو و ویژگیهایی که شرکت برای اتوبوسهای برقی در نظر گرفته است، افزود: این اتوبوس ها با یکبار شارژ و طی مسافت ۲۵۰ کیلومتر، بدون ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی میتواند بخشی از مشکلات پایتخت را رفع کند.
بابایی ادامه داد: فاصله قیمتی اتوبوسهای دیزلی و برقی نیز در طول یک دوره سه تا چهار ساله از طریق حذف هزینه مصرف سوخت و هزینه نگهداشت اقتصادی خواهد بود.
سید جفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران هم درباره وضعیت اتوبوسرانی به خبرنگار فارس گفت: در گام نخست تمام تلاشمان را به کار می گیریم تا با برگزاری جلسات متعدد با اعضای کمیسیون عمران و تلفیق مجلس بتوانیم نگاه ویژه آنها به وضعیت پایتخت را جلب کنیم چراکه وضعیت حمل و نقل عمومی در سال های گذشته رها شده و اگر این روزها وضعیت آلودگی هوا به این شرایط نگران کننده رسیده و مردم ناراحت هستند، نشان دهنده کاستی ها در سنوات گذشته است و باید این مساله جبران شود تا برای ترافیک و هوای پردود تهران راه حلی پیدا شود.
شهرداری و بخش خصوصی باید مکمل هم باشند
وی افزود: همکاری بخش خصوصی هم ضرورت دارد و شهرداری و بخش خصوصی باید مکمل هم باشند به هر حال نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی جزء اولویتهای درجه یک است و باید منابع لازم برای تحقق آن را اختصاص داد.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران به دنبال برون سپاری حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی است، تاکید کرد: با توجه به وضعیت درآمدی شهرداری تهران بهتر است، منابع خرید این اتوبوسها از طریق تهاتر، بخشی از اعتبارات بانکها و وزارت نفت از محل کاهش هزینه سوخت، تامین شود.
بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز اخیرا جلسهای با بخش خصوصی داشت. وی درباره خصوصی سازی اتوبوسرانی گفت: امیدوارم امسال با برنامهریزی و تلاش مضاعف بتوانیم اتفاقات و تحولات جدیدی را در حوزه اتوبوسرانی رقم بزنیم.
دعوت ویژه از بخش خصوصی در اتوبوسرانی
وی با اشاره به نگاه ویژه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران به توسعه حمل و نقل عمومی خصوصاً اتوبوسرانی پایتخت، اظهار داشت: در سال جاری با حمایتهای مدیریت شهری بنا داریم در موضوع بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی گامهای بلندی برداریم و در این زمینه از همه همکاران بخش خصوصی دعوت میکنیم که در حد بضاعت و توان، پای کار بیایند.
امسال 1400 دستگاه اتوبوس، بازسازی و 2450 دستگاه نوسازی خواهند شد
نکاحی با بیان اینکه تجهیز ناوگان اتوبوسرانی تهران به 6500 دستگاه اتوبوس فعال را تا پایان سال 1401، برنامهریزی و هدفگذاری کردهایم، تصریح کرد: با اقدامات و برنامهریزیهای صورت گرفته، امسال تعداد 1400 دستگاه اتوبوس، بازسازی و تعداد 2450 دستگاه نیز نوسازی خواهند شد که به این منظور در مورد توان و ظرفیت بخش خصوصی حساب ویژه باز کردهایم.
واگذاری خطوط به بخش خصوصی
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تاکید بر ضرورت اصلاح فرایندهای آسیبزای گذشته و تشریح نحوه واگذاری خطوط به بخش خصوصی در گام دوم، خاطرنشان کرد: خصوصیسازی در ابتدای کار مشکلاتی داشته و به این منظور باید با رفع نواقص و ضعفهای موجود در فرآیند خصوصیسازی، استفاده از روشها و بستههای حمایتی برای نوسازی ناوگان و همچنین، شفافسازی حداکثری در امور و تمرکز بر ارائه خدمات در خور شأن مردم شریف تهران، بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده، نائل شویم.
به نظر میرسد رایزنیها با بخش خصوصی برای ورود بیشتر به حوزه اتوبوسرانی انجام گرفته و حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام اتوبوسهای پایتخت چگونه خواهد بود و شهرداری، دولت و بخش خصوصی چگونه مطالبه مردم در حوزه حمل و نقل عمومی را پاسخ میدهند؟
اخبار
متوسط قیمت برنج ایرانی به کیلویی ۱۱۰ هزار تومان رسید
بررسی قیمت کالاهای اساسی در اول تیرماه نسبت به خرداد نشان میدهد که کره پاستوریزه، سیمان خاکستری و شیر استریل پاکتی پرچرب در صدر افزایش قیمت در یک ماه قرار دارند، میانگین قیمت برنج ایرانی به ۱۱۰ هزار تومان رسیده و بازار روغن موتور هم شاهد نابسامانی است.
بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پر مصرف بازار کشور منتهی به ۳۰ فروردین ماه که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان منتشر شده، قیمت تخم مرغ، گوشت گوسفند، گوسفند و گوساله زنده، روغن مایع، پرتقال، سیب زمینی، گوجه فرنگی و آب بسته بندی تقریبا نسبت به ماه قبل از آن تغییری نکرده است.
۱۹ کالا بین یک تا ۱۰ درصد گران شد
اما در این زمان قیمت مرغ تازه، گوشت گوساله، شیر خام، پنیر، قند و شکر، چای، روغن نیمه جامد، برنج هندی، ماکارونی، نخود، لپه، عدس، موز، سیب، پیاز، خرما، مقاطع فولادی، پودر شوینده و دستمال کاغذی بین یک تا ۱۰ درصد افزایش یافته است. بر این اساس میانگین کشوری قیمت هر کیلو گوشت مرغ تازه و گوساله با ۹ و چهار درصد افزایش نسبت به ماه قبل به حدود ۵۲ هزار و ۴۰۰ و ۱۸۷ هزار تومان و هر لیتر شیر خام و همچنین پنیر پاستوریزه ۴۰۰ گرمی هر کدام با هشت درصد افزایش به ۱۲ هزار و ۷۰۰ و ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.
در مدت یاد شده هر کیلو برنج هندی، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی و ماکارونی ۵۰۰ گرمی نیز هفت، پنج و چهار درصد گران شده و در تیر امسال به قیمت ۳۶ هزار و ۸۰۰، ۳۶۰ هزار و ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شده است.
همچنین قیمت انواع چای ۵۰۰ گرمی با دو و چهار درصد افزایش به حدود ۱۴۷ و ۱۴۲ هزار تومان و قند و شکر بسته بندی با دو درصد افزایش به ۳۴ و ۲۶ هزار تومان رسیده است. در بین انواع حبوبات نیز در تیر امسال، قیمت هر کیلو نخود با سه درصد، عدس با شش درصد و لپه با پنج درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ترتیب به حدود ۵۰، ۵۵ و ۵۳ هزار تومان رسیده است. قیمت پیاز هم در مدت یاد شده هشت درصد افزایش داشته و قیمت آن به نزدیک ۱۰ هزار تومان رسیده است. قیمت موز، انواع سیب و خرما هم در یک ماه گذشته سه، هفت و شش درصد افزایش داشته است.
میانگین قیمت برنج ایرانی در تیر؛ ۱۱۰ هزار تومان!
در این میان قیمت شیر کم چرب و پر چرب، کره، برنج ایرانی، برنج پاکستانی، لوبیا چیتی، رب گوجه فرنگی، سیمان، گچ، انواع تایر، انواع روغن موتور، کاغذ نسبت به ماه قبل، بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.
بر این اساس قیمت هر کیلو برنج ایرانی طارم و هاشمی با ۱۶ و ۲۱ درصد افزایش نسبت به خرداد به ۱۱۱ و ۱۰۹ هزار تومان و قیمت برنج پاکستانی با ۱۳ درصد افزایش به ۴۰ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت هر لیتر شیر کم چرب و پرچرب و کره ۱۰۰ گرمی به ترتیب ۱۲، ۳۵ و ۵۲ درصد نسبت به قبل، یعنی خرداد، افزایش یافته و به حدود ۱۹، ۲۳ و ۲۱ هزار تومان رسیده است.
قیمت رب گوجه ۸۰۰ گرمی و هر کیلو لوبیا چیتی نیز باافزایش ۱۱ و ۱۷ درصدی قیمت در تیر ماه به ۳۷ هزار و ۷۰۰ و ۶۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.
کاهش ۳۰ درصدی مصرف ماکارونی
مشاور هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی گفت: قیمت تمام شده محصول ایرانی نسبت به رقبای ما از جمله ترکیه بالاتر است همچنین دور زدن تحریمها و تحمیل شدن هزینه حمل ونقل بیشتر در دوره تحریمها، باعث شد بسیاری از بازارهای خود از جمله آفریقا را از دست بدهیم. رسول مژده شفق با بیان اینکه تامین گندم صنف و صنعت برای صنایع آرد بر تا سال 99 یارانهای نبود، گفت: سالیانه این صنایع حدود 1.5 تا 2 میلیون تن گندم مصرف میکرد. در یک سال نخست دولت جدید باهدف کنترل قیمتها گندم یارانهای به تولیدکنندگان داده شد.
وی با اشاره به افزایش قیمت آرد و صنف و صنعت، افزود: قیمت گندم صنف و صنعت از کیلویی 2 هزار و 700 تومان به کیلویی 12 هزار تومان رسید. فعالان این حوزه از همان ابتدا مخالف خود را با افزایش نرخ آرد به مسئولان مربوطه اعلام کردند چراکه این افزایش قیمت، شوک زیادی به کالای ماکارونی میداد و بر تولید، بازار و مصرف تاثیر میگذاشت.
سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه واردات گندم از سوی بخش خصوصی ممنوع شده است، خاطر نشان کرد: واردات گندم از سوی شرکت بازرگانی دولتی صورت میگیرد بنابراین به نوعی همه نیاز گندم صنف و صنعت تامین نمیشود و اولویت نخست دولت تامین آرد برای مصارف خبازی است.
به گفته مژده شفق؛ تولیدکنندگان ماکارونی گندم حدود 2 سال گندم را با نرخ آزاد خریداری میکردند اما قیمت ماکارونی از سوی سازمان حمایت دستوری تعیین میشد.
وی ادامه داد: دولت گندم صنف و صنعت را حدود 440 درصد افزایش داد و از آنجاییکه سهم گندم در بهای ماکارونی بیش از 70 درصد است در نهایت قیمت ماکارونی از کیلویی 12 هزار و 200 تومان به احتساب ارزش افزوده به کیلویی 34 هزار تومان رسید و تولیدکنندگان نیز برخلاف میل با این اصلاح اقتصادی دولت همراه شدند.مشاور هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه همواره مصرف ماکارونی در 6 ماه نخست سال کاهشی میشود، گفت: مردم بعد از اطلاع از احتمال گرانی ماکارونی اقدام به انبار خانگی کردند چرا که میتوان این محصول را تا 2 سال نگهداری کرد از اینرو انبارهای خانگی زیاد شد.
این فعال اقتصادی از کاهش 25 تا 30 درصدی مصرف ماکارونی خبر داد و افزود: ماکارونی یک غذای جایگزین است و بعد از گران شدن گوشت قرمز و مرغ تمایلها برای مصرف ماکارونی افزایش پیدا میکند و از آنجاییکه رشد قیمت سایر اقلام نسبت به ماکارونی بیشتر است از اینرو به احتمال زیاد در ماههای آینده میزان مصرف متعادل میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9784/30582/107173
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9784/30582/107174
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9784/30582/107175
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9784/30582/107176
|
- عقبماندگی ریلی با بدهیهای چند هزار میلیاردی گذشته
- نرخ بهره منفی ۳۰ درصدی؛ هجوم برای تبدیل ریال به طلا، دلار و مسکن
- سازگازی با ناوگان قدیمی
- اخبار