|
سینما در ۱۰۰ روز؛
۱۴۳ میلیارد فروش، بیش از ۴ میلیون مخاطب
در ۱۰۰ روز ابتدایی امسال، ۲۲ فیلم در ۱۹۵۰۰ سانس نمایش داده شد. تعداد مخاطبان سینما در این بازه، ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و میزان فروش سینماها نیز ۱۴۳ میلیارد تومان بوده است.
با این راندمان مشخص میشود که در سال جاری، بهطور متوسط، در هر روز، ۴۴ هزار نفر به سینما رفتهاند و گیشه روزانه نیز چیزی در حدود ۱ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان بوده است.
البته که این آمار، دربردارنده اکران نوروز و عیدفطر است و قطعا اگر این دو بازه طلایی در اکران ۱۰۰ روز ابتدایی امسال وجود نداشت، این آمار وضعیت نگرانکنندهتری به خود میگرفت.
نکته قابل تامل این است که سهم سینمای کمدی از ۲۲ فیلم اکرانشده امسال، تنها ۵ فیلم است که بسیار کمتر از آن چیزی است که در موقعیت مشابه سالیان گذشته رقم میخورد و قطعا یکی از دلایل فروش نهچندان مطلوب سینمای ایران در ۱۰۰ روز نخست نیز همین عامل است.
پرفروشها و کمفروشها
پرفروشترین فیلم ۱۰۰ روز نخست امسال، کمدی انفرادی است که مخاطبان زیادی را به سینماها کشانده. سگبند نیز در همین بازه، ۳۸ میلیارد تومان فروخت و ۱ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر مخاطب داشته است.
موقعیت مهدی نیز سومین فیلم پرفروش ۱۰۰ روز ابتدایی امسال است که ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش کرده و تعداد مخاطبان آن نیز ۴۱۵ هزار نفر بوده است.
در سال جاری، بهطور متوسط، در هر روز، ۴۴ هزار نفر به سینما رفتهاند و گیشه روزانه نیز چیزی در حدود ۱ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان بوده است.
در رتبههای آخر جدول فروش ۱۰۰ روز اخیر سینمای ایران نیز پسران دریا قرار دارد که چهارم تیرماه به روی پرده رفت و با ۶۰۰ مخاطب، ۱۸ میلیون تومان فروخت.
سلفی با دموکراسی نیز در همین تاریخ به روی پرده رفت و با ۳۴۰۰ مخاطب، به فروش ۱۱۱ میلیون تومانی رسید.
با توجه به نزدیکی ماه محرم، بعید است که در این فاصله، فیلم مهم دیگری روانه اکران شود و احتمالا این ترکیب، برای یک ماه آینده، با همین شاکله باقی خواهد ماند. بعد از عاشورا، احتمالا صاحبان چند کمدی، راضی به نمایش دوماهه تابستانی فیلم خود میشوند و گیشه سالیانه ایران با رونق خوبی مواجه خواهد شد.
رسیدن به این ترکیب جدید، سنگ محکی جدی برای شورای صنفی جدید است تا ببینیم تا چه اندازه موفق به همراه کردن صاحبان کمدیهای پرفروش و فیلمهای اجتماعی پرمخاطب میشود تا ۱۰۰ روز دوم امسال، بتواند پررونقتر از ۱۰۰ روز ابتدایی آن باشد.
ادامه «چاقوکشی» در جشنواره تورنتو
دومین فیلم از «چاقوها بیرون» با ارایه تواناییهای کارآگاه بنوا بلانک در گشودن راز قتلها، این بار هم برای نخستین بار در کانادا دیده میشود.فیلم دوم «چاقوها بیرون» با عنوان «پیاز شیشهای: از معماهای چاقوها بیرون» که دنبالهای بر فیلم پرطرفدار «چاقوها بیرون» به کارگردانی رایان جانسون است، اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو ۲۰۲۲ تجربه میکند. چهل و هفتمین دوره جشنواره فیلم تورنتو از ۸ تا ۱۸ سپتامبر (۱۷ تا ۲۷ شهریور) برگزار میشود اما هنوز زمان اکران «چاقوها بیرون ۲» در آن تعیین نشده است.«چاقوها بیرون» نیز برای نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ اکران شده بود تا با داستانی که بر حل معمای قتل متمرکز و از داستانهای آگاتا کریستی الهام گرفته بود، تشویق منتقدان و تحسین تماشاگران را برانگیزد. این فیلم در نهایت به یک برنده غافلگیرکننده گیشههای فروش بدل شد و ۳۱۱ میلیون دلار فروخت. فیلم که با هزینه ۴۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، برای فیلمنامه که به قلم خود جانسون نوشته شده بود نامزدی اسکار را هم در بخش فیلمنامه غیراقتباسی از آن خود کرد.دنیل کریگ در این فیلم بار دیگر در نقش کارآگاه بنوا بلانک بازی میکند. بازی وی در فیلم نخست که پس از مرگ اسرارآمیز نویسنده مشهور هارلن ترومنی با بازی کریستوفر پالمر در شب هشتاد و پنجمین سالگرد تولدش وارد میدان میشد، با تحسین بسیار روبه رو و موجب شد تا این فیلم دنبالههای جدید پیدا کند. گرچه لاینزگیت فیلم نخست را در سینماها اکران کرد اما نتفلیکس پس از خرید حق امتیاز آن و پرداخت بیش از ۴۵۰ میلیون دلار ، صاحب انحصاری این مجموعه شد. در فیلم دوم کارآگاه بنوا بلانک به یونان سفر میکند تا لایههای یک معما با مظنونانی رنگارنگ را کنار بزند. ادوارد نورتون، جانل مونی، کاترین هان، ایتن هاک، کیت هادسون و لزلی اودوم جونیور از بازیگران این فیلم هستند.
برادوی ماسک از چهرهها برداشت
برادوی از اول جولای ضرورت استفاده از ماسک در سالنهای نمایش را حذف کرد.
به این ترتیب استفاده از ماسک در همه ۴۱ سالن نمایش برادوی دیگر اختیاری خواهد بود. این در حالی است که استفاده از ماسک در مکانهای شلوغ و پرتجمع مانند مترو و اتوبوس هنوز برقرار است.تماشاخانههای برادوی و مالکان و تهیهکنندگان خصوصی تاکید داشتند که اجباری بودن استفاده از ماسک موجب شده تا وضعیت فروش بلیت آنها همچنان پایین بماند. با این حال برخی از هنرمندان هنوز معتقدند برای دور نگه داشتن بازیگران و گروه تولید، پیشگیری باید هنوز اولویت نخست باشد. برادوی گفته است این سیاست به صورت ماهانه ارزیابی میشود، هرچند هنوز تماشاگران تشویق میشوند در سالنهای نمایش ماسک داشته باشند. در ماه مارس (اسفند) گفته شده بود تا ۳۰ آوریل این ضرورت ادامه مییابد و در آن زمان نیز تا آغاز جولای استفاده از ماسک باز هم تمدید شده بود.در ماه می (اردیبهشت) بیشتر سالنهای برادوی الزام ارائه مدارک واکسیناسیون تماشاگران را برداشتند و در حالی که اجباری بودن ماسک در سینماها و رستورانهای نیویورک مدتی بود حذف شده بود، اما در برادوی این امر هنوز اجباری بود. رئیس اتحادیه سالنهای تئاتر برادوی با تاکید بر اینکه میلیونها نفر به تماشای هفتاد و پنجمین دوره اهدای جوایز تونی نشستند تا نشان دهند چقدر به جادوی نمایش باور دارند، گفت از زمان بازگشایی برادوی در پاییز گذشته میلیونها نفر حضور در سالنهای نمایش را دوباره تجربه کردند.با این حال وی توضیحی درباره آمار فروش نداد و واقعیت این است که آمار فروش بلیت در فصل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ بیش از ۵۰ درصد پایینتر از قبل است و بسیاری از نمایشها به دلیل شیوع بیماری در بازیگران یا خدمه تولید اجراهایشان را لغو کردند. درآمد هفته منتهی به ۱۹ ژوئن برادوی به ۲۹ میلیون دلار کاهش یافت.
فیلمی که ایدهاش از یک «گهواره» کلید خورد
چهاردهمین نشست هفتگی یکشنبههای کوتاه با اکران و نقد فیلم کوتاه «گهواره سکوت» به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح با حضور مرجان اشرفیزاده، حسن وارسته کارشناس و منتقد سینما و مصطفی مهربان کارگردان فیلم در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.
در ابتدای نشست مصطفی مهربان کارگردان فیلم «گهواره سکوت» در خصوص نحوه شکلگیری ایده و تولید این فیلم گفت: گهواره سکوت در سال ۹۴ ساخته شد و برای اولین بار در جشنواره اردیبهشت حضور یافت، این اولین فیلمی بود که بنده با یک گروه حرفهای تولید کردم و بعد از گذشت ٢ سال در بیش از ٣٠ جشنواره داخلی و بینالمللی شرکت کرد. نحوه شکلگیری ایده و موضوع فیلم نیز بدینصورت بود که برای پایاننامه دوره کارشناسیام در تبریز به دنبال یک گهواره سنتی و قدیمی میگشتم که همین گهواره را پیدا کردم. بعد از مدتی انجمن یک فیلمنامه در خصوص جنگ و دفاع مقدس از من خواست که از همین گهواره برای ساخت و تولید فیلم استفاده کردم.
در ادامه نشست مرجان اشرفیزاده کارشناس و منتقد سینما بابیان اینکه فیلم کوتاه یکی از زلالترین بخشهای سینماست اظهار داشت: احساسم این است که یک سری اتفاقات که خیلی حرفهای نیستند به کار ضربه زده است. بهطور مثال بخش صداگذاری فیلم آنقدر ضعیف است که به فیلم ضربه جدی زده است بهطوریکه باعث منقطع شدن آن شده است. کانسبت فیلم بسیار ظریف و زنانه است که من دوست دارم و از نظر من جذاب است، مانند زنی که همسر خودش را از دست داده و زن دیگری که ترس از دست دادن همسرش را دارد اما عدم تجانس در بازیگرها که همصدا نیستند و به یک شیوه بازی نمیکنند باعث شده است تا ارتباط مخاطب با فیلم را کاهش دهد.
این نویسنده در ادامه نشست با نقد ساختاری و فنی نسبت به این فیلم کوتاه متذکر شد: کاراکتر زن فیلم در مورد عشق و علاقهای که به همسرش دارد فقط حرف میزند و ما هیچ بازی از او نمیبینیم. مشکل اصلی فیلم این است که ما فکر میکنیم با حرف زدن حس منتقل میشود اما اینگونه نیست و نحوه بازی بازیگری، صداگذاری، تدوین و خیلی نکات دیگر کاملاً در انتقال حس تأثیرگذار است.
در پایان نیز این نشست با پرسش و پاسخ مخاطبان با کارگردان و منتقدان به پایان رسید.
اخبار
«فروپاشیده» در پاریس به صحنه رفت
نمایش «فروپاشیده» به نویسندگی و کارگردانی میلاد حسینی از ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ برابر با ۹ تیر ماه در سالن اصلی نمایش «شهرک بینالمللی هنر» شهر پاریس روی صحنه رفته است. در این نمایش شقایق بهشتی از اعضای گروه Théâtre du Soleil، گارانس سیمون Garance Lepetit-Simon و لیلی مهدوی ایفای نقش میکنند.
در اجرای این اثر که به زبانهای فرانسوی و فارسی به صحنه میرود شکوفه رادمند به عنوان طراح صحنه و لباس، مهدی حسین زاده به عنوان مشاور کارگردان، ارشیا اقبالی به عنوان دستیار کارگردان، رقیه حسن تبار به عنوان مترجم و ملیحه صحراگرد به عنوان طراح پوستر همکاری دارند.
میلاد حسینی نویسنده و کارگردان تئاتر تا به حال نمایشهای مختلفی از جمله «مگافونیا»، «فاوست»، «آزرمیخدخت» و … را به صحنه برده و تاکنون نمایشنامههای «تندوس بیخورشید»، «فانوسهای کافه خواهران خوابگرد»، «شیخ عاشقان»، «مگافونیا»، «آزرمیدخت»، «اردوان سوم»، «اکتبر ۱۹۴۲ پاریس»، «آوای هزار زخم»، «دژ هفتواد» و رمان «خان کوه هزار مسجد» از وی به چاپ رسیده است.
حسینی برنده جایزه نمایشنامه برگزیده جشنواره نمایش عروسکی مبارک (یونیما) برای نمایشنامه «دژ هفتواد» در سال ۹۹، برنده جایزه نخست اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی ایران برای نمایشنامه «مگافونیا»، برنده جایزه نمایشنامه برگزیده از اولین جشنواره بزرگداشت اکبر رادی (روزنه آبی) برای نمایشنامه «آوای هزار زخم» و … بوده است.
آلبوم «میریز» منتشر شد
«میریز» عنوان یکی از تازهترین آثار منتشرشده در بازار موسیقی است، که به هنرمندی علی کاظمی در ژانر موسیقی ایرانی در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
«دستگاه نوا»، «دستگاه چهارگاه» عنوان دو تک آهنگی هستند که در این اثر برای علاقهمندان گنجانده شدهاند.
در توضیح فعالیتهای علی کاظمی آمده است: «علی کاظمی دانش آموخته دانشگاه تهران در رشته موسیقی است و از این رهگذر محضر استادان زیادی را درک کرده است و آثار و فعالیتهای او را میتوان در سه زمینه آهنگسازی، نوازندگی و پژوهش موسیقی دسته بندی کرد.
در زمینه آهنگسازی و نوازندگی تدوین بخشهای با وزن آزاد، توجه به مقوله فرم، استفاده از مدگردی های بدیع و دورهای بلند، در عین پایبندی به زیباشناسی موسیقی کلاسیک ایرانی، جزو ویژگیهای آثار اوست، این ویژگیهای را در آلبومهای «بداهه سازی»، «بزم دور»، «خط پرگار»، «عشیران» و «کنسرت زمستان» میتوان دید.وجه افتراق «میریز» با دیگر آثار او را دقیقاً در همین ویژگیهای باید جست؛ آنجایی که میریز از بعضی این ویژگیها فاصله گرفته و بیش از هرچیز بر بیان و تفسیر مایه تمرکز میکند.
از علی کاظمی در زمینه پژوهش تاکنون چند مقاله در نشریات تخصصی موسیقی و همچنین دو کتاب ۶۰ چهار مضراب برای تار و تحریر در آواز ایرانی منتشر شده است. کتاب ۶۰ چهار مضراب برای تار کتاب برگزیده پنجمین دوسالانه کتاب برتر موسیقی شد و طرح پژوهشی «بنیادهای تحریر در موسیقی دستگاهی ایران» جایزه هفتمین جشنواره بین المللی فاربی را از آن خود کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9784/30587/107196
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9784/30587/107197
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9784/30587/107198
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9784/30587/107199
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9784/30587/107200
|
عناوین این صفحه
- ۱۴۳ میلیارد فروش، بیش از ۴ میلیون مخاطب
- ادامه «چاقوکشی» در جشنواره تورنتو
- برادوی ماسک از چهرهها برداشت
- فیلمی که ایدهاش از یک «گهواره» کلید خورد
- اخبار