|
سینماگری که نه به سیاهنمایی متهم شد و نه به سیاسیکاری
عباس کیارستمی، کارگردان متفاوتی در تاریخ سینمای ایران است. هنرمندی که در تمام سالهای فعالیتش، هیچ جریان سیاسی و فکری نتوانست او را به نفع خود مصادره کند و در برابر تمامی بیمهریهایی که به وی شد، تنها سکوت کرد و هیچگاه لب به شکایت باز نکرد.
شاید انتظار غالب از فیلمسازی که بیشترین جایزه بینالمللی را دریافت کرده، این بود که در آثارش، طعنههای سیاسی بسیاری را بگنجاند اما وی در تمام کارهایش، نه به سیاهنمایی روی آورد و نه سیاستزده عمل کرد. درواقع مخالفان این هنرمند، هیچگاه نتوانستند وی را به سیاهنمایی یا سیاسیبازی متهم کنند.
آثار کیارستمی نه سیاهنما بود و نه سیاستزده بنابراین اهمیت جوایز بین المللیاش زمانی بیشتر میشود که میبینیم در تمام این سالیان، اکثریت قریب به اتفاق فیلمهایی که در جشنوارههای جهانی، موفق به کسب افتخار شدند، از یکی از دو فرمول سیاهنمایی و سیاسیکاری تبعیت کردهاند
اهمیت این گزاره زمانی بیشتر میشود که میبینیم در تمام این سالیان، اکثریت قریب به اتفاق فیلمهایی که در جشنوارههای جهانی، موفق به کسب افتخار شدند، از یکی از دو فرمول سیاهنمایی و سیاسیکاری تبعیت کردهاند. حال آنکه کیارستمی بدون توجه به این عناصر، فیلمهای را در نهایت سادگی ساخت و توانست با همین فیلمها که دایرمدار فرهنگ ناب ایران و اشاعه صلحطلبی بودند، در جشنوارههای سرشناس متعددی حضور یابد و چه به عنوان کارگردان و چه به عنوان داور، افتخارآفرینیهای بسیاری را برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد.
البته که باید به این حقیقت معترف بود که هیچ سینماگری بهمانند کیارستمی، پای سینمای ایران را به فستیوالهای بزرگ جهانی باز نکرد و متعاقبا، هیچ کارگردانی به اندازه وی، مخاطبان مشتاق بینالمللی را با سینمای ایران، حداقل تا ۲۵ سال پیش، آشنا نکرد.
در ایران اما، کیارستمی هیچگاه به اندازه شهرت و محبوبیت جهانیاش، قدر دانسته نشد. منتقدان این مشی فیلمسازی، چون نتوانسته بودند انگهایی چون سیاهنما یا سیاستزده را به وی بچسبانند، شروع به انتقادهای نامربوط از کارهایش کردند و مثلا عنوان کردند که او در آثارش، تصویری بدوی و عقبمانده از ایران به جهان مخابره میکند و حال آنکه این دسته از منتقدان که بخش عظیمی از آنها، در سالهای بعد، از این ادعای خود برائت طلبیدند، نمیدانستند که کیارستمی، استاد ساده کردن زندگی و آدمهایش است و آنها این سادگی را به بدویت تعبیر کرده بودند.
با این حال اما، کیارستمی، فراتر از صبر بسیاری از کارگردانانی که با بیمهری مواجه میشوند، در ایران ماند و فیلم ساخت و ارتباطهایش را با مجامع فیلمسازی و فعالان سینمای ایران قطع نکرد. او اگر چه در دهههای ۴۰ و ۵۰، به شکلی مستقیم در تبیین و تثبیت موج روشنفکری سینما حضور نداشت اما مجموعه اقدامات وی در ایجاد و تاسیس مرکز فیلمسازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سبب شد تا طی سالها، چهرههای جوانی در ایران، از امکان فیلمسازی برخوردار شوند؛ چهرههایی که بعدها به تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ این سرزمین تبدیل شدند.
برای عملی کردن پروژههای دیگر؛
جیمز کامرون پس از «آواتار ۳» سکان را به دیگری میسپارد
جیمز کامرون که این روزها با خبرهای مختلف درباره «آواتار ۲» مطرح است، هر چند عمیقاً برای ساخت دنبالههای «آواتار» تلاش کرده، اما میگوید ممکن است دنیای پاندورا را برای عملی کردن پروژههای دیگرش رها کند و سکان را به کارگردان دیگری بسپارد.
فیلم «آواتار» سال ۲۰۰۹ به یک فیلم پرفروش بدل شد و از همان زمان کامرون در پی ساخت دنبالههایی بر آن بود و این تلاش اکنون به ثمر نشسته و اواخر امسال (۱۶ دسامبر) دومین فیلم با عنوان «آواتار: راه آب» راهی سینماها میشود. پشت سر آن هم سومین فیلم در سال ۲۰۲۴ اکران خواهد شد. این در حالی است که کامرون هنوز داستانهای دیگری برای تصویر کردن پس از این ۲ فیلم دارد ولی میگوید ممکن است پس از ساختن فیلم سوم ساخت بقیه این فرانچایز را به دیگری بسپارد.وی در مصاحبهای با «امپایر» چنین گفته است: فیلمهای «آواتار» به خودی خود یک جور همهگیری دارند. اما من چیزهای دیگری هم دارم که میخواهم بسازمشان و برایشان هیجانزده هستم. نمیدانم پس از ساخت قسمت سوم یا شاید چهارم؛ میخواهم سکان کارگردانی را دست فرد دیگری بدهم که به او اعتماد دارم. بعدش میتوانم کارهای دیگرم را که به آنها علاقهمندم انجام دهم. شاید هم نکردم. نمیدانم.
وی با هیجان درباره این فیلمها صحبت کرده و گفته: فیلم چهارم فوقالعاده است. یک کار لعنتی تمام عیار است. واقعاً امیدوارم خودم بسازمش. اما همه اینها به کشش بازار هم بستگی دارد. فیلم سوم که حاضر آماده است، بنابراین اکران میشود. واقعاً امیدوارم بتوانیم فیلمهای ۴ و ۵ را هم بسازیم؛ زیرا در نهایت یک داستان بزرگ را شکل میدهند.
عوامل «هناس» تجلیل شدند؛
قدردانی سازمان انرژی اتمی از همسر شهید
مراسم تجلیل از عوامل فیلم سینمایی «هناس» با حضور شهره پیرانی همسر شهید رضایی نژاد، آرمیتا رضایی نژاد فرزند شهید، حسین دارابی کارگردان و محمدرضا شفاه تهیه کننده این اثر در سازمان انرژی اتمی کشور برگزار شد.
در این مراسم محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور ضمن قدردانی از عوامل این فیلم سینمایی برای پرداخت به این سوژه حساس گفت: ساخت فیلمهایی مانند «هناس» باعث میشود تا زحمات دانشمندان هستهای که در این سالها برای ارتقا و سربلندی این بخش مهم و حساس تلاش کردهاند، بهتر و بیشتر دیده شود.
وی افزود: ساخت و پرداخت به چنین سوژههایی در قالب آثار سینمایی و نمایشی باعث میشود تا مخاطبان به صورت ملموستری در جریان زحماتی که در بخش هستهای کشور کشیده شده و کسانی در این راه به شهادت رسیدهاند، قرار بگیرند.
اسلامی با اشاره به اینکه در ادامه از ساخت آثاری با موضوع شهدای هستهای حمایت میکنند، بیان کرد: بسیار مایل هستیم که روند ساخت چنین فیلمهایی ادامه داشته باشد تا مردم با زوایای بیشتری از زندگی شهدای هستهای و صبر و تشویشهای خانوادههای این شهدا آشنا شوند. رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در پایان این مراسم از شهره پیرانی همسر شهید رضایی نژاد که در ساخت این اثر همراهی کافی را با عوامل این پروژه داشته و اجازه داده است تا اثری با پرداخت به زندگی شخصی او و همسرش ساخته شود، تشکر کرد.
همچنین در این رویداد، فیلم سینمایی «هناس» برای اعضای سازمان انرژی اتمی کشور و خانوادههایشان به نمایش درآمد که در نهایت با استقبال خوب مخاطبانی که با این فیلم سینمایی همذات پنداری کردند، مواجه شد.
درهمتنیدگی ۲ واقعه تاریخی؛
«فروپاشیده» در پاریس به صحنه رفت
نمایش «فروپاشیده» به نویسندگی و کارگردانی میلاد حسینی از ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ برابر با ۹ تیر ماه در سالن اصلی نمایش «شهرک بینالمللی هنر» شهر پاریس روی صحنه رفته است.
«فروپاشیده» مونولوگهای بلند و در هم تنیدهای از همزمانی تاریخی فروپاشیهای حکومت زندیه در ایران و حکومت لویی شانزدهم در فرانسه به سال ۱۷۹۳ میلادی است.
در این نمایش شقایق بهشتی از اعضای گروه Théâtre du Soleil، گارانس سیمون Garance Lepetit-Simon و لیلی مهدوی ایفای نقش میکنند.
در اجرای این اثر که به زبانهای فرانسوی و فارسی به صحنه میرود شکوفه رادمند به عنوان طراح صحنه و لباس، مهدی حسین زاده به عنوان مشاور کارگردان، ارشیا اقبالی به عنوان دستیار کارگردان، رقیه حسن تبار به عنوان مترجم و ملیحه صحراگرد به عنوان طراح پوستر همکاری دارند.
میلاد حسینی نویسنده و کارگردان تئاتر تا به حال نمایشهای مختلفی از جمله «مگافونیا»، «فاوست»، «آزرمیخدخت» و … را به صحنه برده و تاکنون نمایشنامههای «تندوس بیخورشید»، «فانوسهای کافه خواهران خوابگرد»، «شیخ عاشقان»، «مگافونیا»، «آزرمیدخت»، «اردوان سوم»، «اکتبر ۱۹۴۲ پاریس»، «آوای هزار زخم»، «دژ هفتواد» و رمان «خان کوه هزار مسجد» از وی به چاپ رسیده است.
حسینی برنده جایزه نمایشنامه برگزیده جشنواره نمایش عروسکی مبارک (یونیما) برای نمایشنامه «دژ هفتواد» در سال ۹۹، برنده جایزه نخست اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی ایران برای نمایشنامه «مگافونیا»، برنده جایزه نمایشنامه برگزیده از اولین جشنواره بزرگداشت اکبر رادی (روزنه آبی) برای نمایشنامه «آوای هزار زخم» و … بوده است.
تولیداتی که چند برابر شد
دعوای داوران «میدون» نمایشی است؟
فصل سوم برنامه تلویزیونی «میدون» سهشنبه و چهارشنبه هر هفته بعد از اخبار ساعت ۲۲ از شبکه سه سیما پخش میشود. فضای این سری از مسابقه تلویزیونی «میدون» تفاوتهایی با دو فصل گذشته دارد و شرکتکنندگان در سه مرحله با یکدیگر به رقابت میپردازند.سید محمد حسین هاشمی گلپایگانی درباره این فصل و بازخوردهایی که از فصلهای قبل دریافت کرده است، بیان کرد: بازخوردها طبیعتاً متفاوت است، از شرکتکنندههایی که میگفتند «میدون» نقطه عطف زندگیشان بوده است، چه از لحاظ اعتماد به نفسی که برنامه به آنها داده است و چه از نظر پیشرفت در کسب و کار. برخی از شرکت کننده ها میگفتند هفت تا هشت برابر به تولیداتشان افزوده شده است. از طرف دیگر افرادی هم بودند که میگفتند تغییر جدی در کسب و کارشان رخ نداده است. ولی به صورت عمده با توجه به آماری که در دست داریم، شاهد تغییرات جدی در کسب و کارها بودهایم. این تهیهکننده در ادامه درباره اینکه چقدر از معرفی کسب و کارها به صورت نمایشی پیش میرود و چقدر تخصصی است اظهار کرد: تفکیک این دو مقوله از یک دیگر کار درستی نیست. برنامه «میدون» یک محتوای کاملاً تخصصی دارد که به صورت نمایشی به آن پرداخته میشود. بحث فرم و محتواست که هر دو برای تکمیل هم به یکدیگر احتیاج دارند.
مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «روز ششم» برگزار شد؛
قدردانی از جمشید هاشمپور به پاس ۴۰ سال حضور در سینما
مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «روز ششم» به کارگردانی حجت قاسم زاده شب گذشته ۱۳ تیر با حضور عوامل فیلم، بازیگران و اهالی رسانه در مجتمع سینمایی صبا مال برگزار شد.اجرای این برنامه را نجمه جودکی و باک نوری بر عهده داشتند و در بخش اول این برنامه با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از بازیگران و سازندگان فیلم قدردانی شد.
نجمه جودکی در این بخش اعلام کرد که حدود ۹ ماه است که برای همیشه از اجرا در تلویزیون خداحافظی کردهام، به سینما سلام کردم و جهان سینما برای من بسیار زیباست. مهران احمدی نیز در پاسخ به نجمه جودکی به شوخی گفت: ما در حال خداحافظی از سینما هستیم، به شما توصیه میکنم که به تلویزیون برگردید زیرا سینما هیچ چیزی ندارد و اگر خواستید میتوانم سفارش شما را به مدیران تلویزیون کنم.در بخش دیگر این مراسم با پخش کلیپی با حضور حجت قاسمزاده اصل از جمشید هاشمپور به پاس بیش از ۴۰ سال تلاش در سینمای ایران با اهدای هدایایی تجلیل شد. سپس جمشید هاشم پور نیز با تشکر از تماشاگران گفت: از اینکه تماشاگران در این دوران رکود سینما برای تماشای فیلم به سینما میآیند، بسیار سپاسگزارم. حجت قاسم زاده نیز بیان کرد: همکاری با جمشید هاشم پور یک تجربه خوب و یکی از بخشهای شیرین این مراسم بود.
اخبار
ارزیابی جشنواره کودک به دور از توهم
نخستین نشست هماندیشی دبیر سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با فعالان، سینماگران و پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان عصر روز دوشنبه ۱۳ تیرماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
سیدمهدی جوادی مدیرعامل فارابی در ابتدای این نشست که در سالن زندهیاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، با تشکر از حضور اهالی سینمای کودک اظهار کرد: بنیاد سینمایی فارابی به صورت معمول متولی برگزاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان بوده است لذا از آبان سال گذشته یکی از موضوعات جدی ما در بنیاد، بررسی چگونگی برپایی این جشنواره بود. از همان مقطع، جلسات متعددی در فارابی شکل گرفت و با برخی از فعالان این حوزه، به همفکری پرداختیم. به برخی از دوستان در فارابی ماموریت دادیم تا با بررسی ۳۴ دوره پیشین به آسیبشناسی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف این رویداد بپردازند و به این پرسش مهم پاسخ دهند که جشنواره، چه کمکی به سینمای کودک و نوجوان کرده است.
جوادی عنوان کرد: واضح است که جشنواره، در فضایی که جامعه بهشدت به نشاط نیازمند است، فینفسه باعث ایجاد یک فضای پرشور در مخاطبان و سینماگران میشود، اما واقعیت دیگر این است که چند درصد از کودکان و نوجوانان کشور در طول ایام برگزاری جشنواره مخاطب آن هستند و از این فضا استفاده میکنند؟ از سویی این یک پرسش است که جشنواره در شرایطی که حال سینمای کودک در تولید و اکران خوب نیست، چه کمکی به پیشرفت این سینما کرده و در ارتقای سطح کمی و کیفی آثار سینمای کودک، به چه میزان موثر بوده است؟ وی ادامه داد: از اردیبهشت امسال نیز کارگروه ارزیابی و برنامهریزی را با حضور خبرگان این امر تشکیل دادیم تا به یاری کارشناسان خارج از فارابی و در کنار مصاحبههای نخبگانی انجام شده، صورت دقیقی از گذشته، حال و آینده این جشنواره ارائه دهند.
دبیر سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ادامه داد: ما باید با استفاده از نظرات فعالان و کارشناسان این حوزه به مزیتها و آسیبهای برپایی جشنواره بپردازیم چرا که معتقدیم اجرای باریبههر جهت این رویداد، هیچ کمکی به ارتقای جشنواره و سینمای کودک نخواهد کرد.وی با اشاره به اینکه نباید با طرح موضوعاتی چون از اعتبار افتادن جشنواره کودک مانع ایجاد تغییر در رویههای غلط بود، گفت: ارتقای جایگاه بینالمللی جشنواره و وجه جهانی آن حتماً موضوع مورد تاکید و مهمی است اما مستلزم آن است که در ابتدا جایگاه واقعی جشنواره را به دور از هر توهم خود ساختهای بررسی کنیم، استنباط من این است که اگر قرار باشد جشنواره در خدمت این سینما باشد، باید شهامت تغییر داشته باشیم. ما باید برخی روالها و رویهها را تغییر دهیم و اگر این تصمیم برای بنیاد سینمایی فارابی هزینه داشته باشد، اشکالی ندارد و ما این هزینه را برای احیا و ارتقای این سینما متقبل میشویم.
ادامه «چاقوکشی» برای اولین بار در جشنواره تورنتو دیده میشود
دومین فیلم از «چاقوها بیرون» با ارایه تواناییهای کارآگاه بنوا بلانک در گشودن راز قتلها، این بار هم برای نخستین بار در کانادا دیده میشود.
فیلم دوم «چاقوها بیرون» با عنوان «پیاز شیشهای: از معماهای چاقوها بیرون» که دنبالهای بر فیلم پرطرفدار «چاقوها بیرون» به کارگردانی رایان جانسون است، اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو ۲۰۲۲ تجربه میکند.
چهل و هفتمین دوره جشنواره فیلم تورنتو از ۸ تا ۱۸ سپتامبر (۱۷ تا ۲۷ شهریور) برگزار میشود اما هنوز زمان اکران «چاقوها بیرون ۲» در آن تعیین نشده است.
«چاقوها بیرون» نیز برای نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ اکران شده بود تا با داستانی که بر حل معمای قتل متمرکز و از داستانهای آگاتا کریستی الهام گرفته بود، تشویق منتقدان و تحسین تماشاگران را برانگیزد. این فیلم در نهایت به یک برنده غافلگیرکننده گیشههای فروش بدل شد و ۳۱۱ میلیون دلار فروخت. فیلم که با هزینه ۴۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، برای فیلمنامه که به قلم خود جانسون نوشته شده بود نامزدی اسکار را هم در بخش فیلمنامه غیراقتباسی از آن خود کرد.
دنیل کریگ در این فیلم بار دیگر در نقش کارآگاه بنوا بلانک بازی میکند. بازی وی در فیلم نخست که پس از مرگ اسرارآمیز نویسنده مشهور هارلن ترومنی با بازی کریستوفر پالمر در شب هشتاد و پنجمین سالگرد تولدش وارد میدان میشد، با تحسین بسیار روبه رو و موجب شد تا این فیلم دنبالههای جدید پیدا کند.
گرچه لاینزگیت فیلم نخست را در سینماها اکران کرد اما نتفلیکس پس از خرید حق امتیاز آن و پرداخت بیش از ۴۵۰ میلیون دلار ، صاحب انحصاری این مجموعه شد.
در فیلم دوم کارآگاه بنوا بلانک به یونان سفر میکند تا لایههای یک معما با مظنونانی رنگارنگ را کنار بزند. ادوارد نورتون، جانل مونی، کاترین هان، ایتن هاک، کیت هادسون و لزلی اودوم جونیور از بازیگران این فیلم هستند.
«پیاز شیشهای» عنوان ترانهای از گروه بیتلز در سال ۱۹۶۸ است و پل مک کارتنی آن را به شوخی در مورد افرادی به کار گرفت که بیش از حد اشعار گروه را زیر ذرهبین میگذاشتند. طرفداران این نظریه را مطرح کردهاند که پیاز شیشهای استعارهای از چیزی است که هم چند لایه و هم شفاف است و به این ترتیب تا حدودی حرف مککارتنی هم ثابت شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9785/30596/107247
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9785/30596/107248
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9785/30596/107249
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9785/30596/107250
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9785/30596/107251
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9785/30596/107252
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9785/30596/107253
|
عناوین این صفحه
- سینماگری که نه به سیاهنمایی متهم شد و نه به سیاسیکاری
- جیمز کامرون پس از «آواتار ۳» سکان را به دیگری میسپارد
- قدردانی سازمان انرژی اتمی از همسر شهید
- «فروپاشیده» در پاریس به صحنه رفت
- دعوای داوران «میدون» نمایشی است؟
- قدردانی از جمشید هاشمپور به پاس ۴۰ سال حضور در سینما
- اخبار