|
جیمز کان بازیگر «پدرخوانده» درگذشت
جیمز کان بازیگری که برای بازی در نقش سانی کورلئونه در فیلم «پدرخوانده» نامزدی اسکار و گلدن گلوب را کسب کرده بود روز چهارشنبه در ۸۲ سالگی از دنیا رفت.وی که برای ایفای این نقش به عنوان پسر مارلون براندوی مافیایی شناخته میشود، تا زمانی که فیلمهای گانگستری به قوت خود باقی هستند، در یادها خواهد ماند. خانواده وی در توییتر با اعلام خبر درگذشت وی گفتند او شب ۶ جولای از دنیا رفته است.
کان که نامزدی اسکار، امی و ۴ گلدن گلوب را در کارنامه داشت نقشهای قابل توجهی در فیلمهای «میزری»، «اِلف»، «سارق»، «پدرخوانده ۲»، «آهنگ برایان» و «قمارباز» ایفا کرده بود. با این حال پایان خشونتآمیز سانی در فیلم «پدرخوانده» فرانسیس فورد کاپولا که با چندین گلوله همراه بود، یکی از بهیادماندنیترین صحنههای فیلمهایی است که وی در آنها بازی کرده است.کان ابتدا انتخاب شده بود تا نقش مایکل پسری که قهرمان جنگ و تحصیل کرده کالج بود و در نهایت جایگزین دن کورلئونه شد را ایفا کند و در تست خود موفق به کسب این نقش شد و استودیو پارامونت هم از وی حمایت کرد، اما بعد در نهایت آل پاچینو این نقش را به دست آورد و کان در نقش سانی بازی کرد تا سازش پیچیده بین پارامونت و کاپولا به نتیجه برسد.
کان در همان زمان در سریال تلویزیونی «آهنگ برایان» بازی کرد و آن سریال موفق به کسب چند جایزه امی شد و کان نیز برای نقش آفرینیاش نامزدی امی را به دست آورد. وی که بازیگری را از دهه ۱۹۶۰ شروع کرده بود، در «ال دورادو» ساخته هاوارد هاکس و «شمارش معکوس» رابرت آلتمن جلوی دوربین رفته بود و سال ۱۹۶۹ در «مردم بارانی» در نقش یک فرد با آسیب مغزی ظاهر شده بود، اما پس از «پدرخوانده» در سال ۱۹۷۲ او بیشتر در نقش شخصیتهایی متمایل به خشونت ظاهر شد. از دیگر نقشآفرینیهای به یادماندنی وی میتوان از «آزادی سیندرلا» در سال ۱۹۷۳ ساخته مارک ریدل در نقش یک ملوان، «قمارباز» در سال ۱۹۷۴ ساخته کارل زایس در نقش فردی که اعتیاد شدید به قمار داشت، «نخبگان قاتل» سم پکینپا در سال ۱۹۷۵ داستانی درباره قاتلان سیا، «فانی لیدی» یا «بانوی شوخ» کمدی رمانتیک سال ۱۹۷۵ با باربارا استرایسند و عمر شریف یاد کرد. در فیلم وسترن «سوارکاری میآید» ساخته آلن جی.پاکولا وی در کنار جین فوندا بازی به یادماندنیای ایفا کرد.بازی وی در اکشن «سارق» مایکل مان نیز از سوی راجر ایبرت با تحسین روبهرو شد و وی نوشت: کان خود را تنهایی کاملاً مستقل میبیند، ولی ما او را به شکلی دیگر میبینیم؛ یک بچه تنها و دوست داشتنی که در بدن فردی بزرگسال پنهان شده است. وی سال ۱۹۸۷ با بازی در «باغهای سنگی» یک بار دیگر با کاپولا همکاری کرد و سال ۱۹۹۰ از جمله بازیگرانی بود که در فیلم «دیک تریسی» وارن بیتی جلوی دوربین رفت. بازی با کتی بیتس در «میزری» که اقتباسی از رمان استیون کینگ بود نیز با تحسین بسیار روبهرو شد و بیتس اسکار بهترین بازیگر زن را برای این فیلم برد.آخرین فیلم کان «ملکه زنبورها» در سال ۲۰۲۱ بود. وی در سریالهایی چون «لاس وگاس» و «بازگشت به بازی» نیز جلوی دوربین رفته بود و سابقه بازی در برادوی را هم در کارنامهاش داشت که از سال ۱۹۶۱ در اوج جوانی شروع میشد.
با درگذشت وی رابرت دنیرو، فرانسیس فورد کاپولا، باربارا استرایسند، ال پاچینو و آدام سندلر یادش را گرامی داشتند.
دیوید او.راسل بازمیگردد؛ «آمستردام» یک فیلم پرستاره
فیلم «آمستردام» جدیدترین فیلم دیوید او.راسل با همکاری دوباره کریستین بیل و رابرت دنیرو با این کارگردان ساخته شده است.
با انتشار نخستین تریلر «آمستردام» اولین تصاویر از این فیلم هیجانانگیز که داستانش در دهه ۱۹۳۰ میگذرد دیده شد. این فیلم که داستانی جنایی را با واقعیتهای تاریخی درهمآمیخته، داستان سه دوست صمیمی را دنبال میکند که شامل ۲ سرباز با بازی کریستین بیل و جان دیوید واشینگتن و یک پرستار با بازی مارگو رابی میشود.شخصیت بیل در این آنونس میگوید: ما پیمان بستهایم و قسم خوردهایم که از همدیگر محافظت کنیم … حالا هر چه که پیش بیاید. همه چیز خوب و خوش است تا وقتی این ۳ نفر خود را متهم به قتل یک نفر مییابند و شخصیت بیل میگوید: این درست نیست!
رابرت دنیرو، آنیا تیلور-جوی، رامی مالک، الساندرو نیوولا، مایکل شنون، زویی سالدانا، کریس راک، مایک مایرز، تیموتی اولفینت، ماتیاس خونارتس و تیلور سوییفت دیگر شخصیتهای فیلم را تشکیل دادهاند.او.راسل که پنج نامزدی اسکار در کارنامه دارد، نویسنده و کارگردان این فیلم است. وی که تهیه کنندگی «آمستردام» را هم برعهده داشته با این فیلم اولین فیلم بلندش را پس از «جوی» ر سال ۲۰۱۵ ارایه میکند. وی برای «مشتزن»، «دفترچه امیدبخش» و «کلاهبرداری آمریکایی» نامزدی کارگردانی اسکار را کسب کرد و برای «دفترچه امیدبخش» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و برای «کلاهبرداری آمریکایی» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد. در «آمستردام» برای سومین بار راسل با کریستین بیل همکاری کرده است. استودیو قرن بیستم و نیو ریجنسی «آمستردام» را ۴ نوامبر ۲۰۲۲ (۱۳ آبان) اکران خواهند کرد.
عوامل با مخاطبان به تماشای فیلم نشستند
فیلم سینمایی «تیتی» به کارگردانی آیدا پناهنده، روز چهارشنبه ۱۵ تیر اکران خود را به صورت رسمی در سینماهای سراسر کشور آغار کرد و عوامل این فیلم طی نوبتهای ۱۹ تا ۲۲ در پردیس سینمایی کورش همراه با مخاطبان به تماشای فیلم نشستند.
در آغاز نمایش فیلم، آیدا پناهنده کارگردان، نویسنده و تهیهکننده فیلم با اشاره به خوشحالیاش بابت اکران «تیتی» به مخاطبان گفت: امیدوارم بعد از دیدن فیلم، دختران و پسرانی که یکدیگر را دوست دارند، بیش از قبل به هم عشق بورزند؛ همسران بیشتر همدیگر را دوست داشته باشند و فرزندان و والدین بیش از پیش به هم محبت کنند؛ چون فرصت دوست داشتن در زندگی ما کوتاه است و این فرصت کوتاه را باید قدر دانست. عشق، حلقه مفقوده روزگار ماست. الناز شاکردوست هم ضمن خوشحالی از حضور مخاطبان و خوشآمدگویی به مردمی که برای دیدن فیلم آمدهاند، از آنها خواست به دیدن فیلم «زالاوا» ساخته ارسلان امیری نیز بنشینند. هوتن شکیبا نیز ضمن خیر مقدم به بینندگان عنوان کرد: گروه بزرگی ۳ سال پیش با سختی زیاد در کنار برف، باران و کولاک این فیلم را ساختند و خوشحالم بالاخره فیلم را میتوانیم در کنار مردم روی پرده سینما ببینم.
ارسلان امیری، دیگر نویسنده «تیتی» که فیلم «زالاوا» نیز به کارگردانی او در اکران سینماهاست، ضمن خوشحالی بابت استقبال مردم در اولین روز اکران، با اشاره به سختیهایی که برای ساخت این فیلم وجود داشته، از بینندگان خواست اگر فیلم «تیتی» را دوست داشتند، به دیدن «زالاوا» هم بروند.آیدا پناهنده در ادامه از مردم خواست با حمایتشان از فیلمهای روی پرده، مانند چراغ، مسیر سینمای ایران را روشن نگه دارند و اینکه با وجود مشکلات معیشتی و دشواریهای زندگی، سینما بیش از هر زمان دیگری به حضور جدی و پرشور مردم نیاز دارد.
حرف های سجادی درباره فیلم خاکسپاری کیارستمی و برخی ممیزی ها
فیلم «چهار شب و یک روز» نام مستندی به کارگردانی محمدعلی سجادی است که تیرماه سال ۱۳۹۵ و همزمان با درگذشت عباس کیارستمی و برپایی مراسم تشییع و خاکسپاری او کلید خورد. درست در شب اعلام خبر درگذشت کیارستمی، کمیتهای در خانه سینما تشکیل شد تا برای استقبال از پیکر این فیلمساز بزرگ و برگزاری مراسم خاکسپاری او برنامهریزی کند. در آن مقطع سجادی عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان خانه سینما بود و مسئولیت تصویربرداری از مراسم برعهدهاش گذاشته شد. او با همراهی مجید غفاری، رضا غفاری، مهدی افشار و حمید محمدقلی از تمام آنچه را که در آن روزهای خاص اتفاق افتاد فیلمبرداری کرد و در نهایت به یک فیلم با نام «چهار شب و یک روز» تبدیل شد؛ فیلمی که تاکنون فقط یک نمایش در سال ۱۳۹۸ در خانه سینما داشته است.حال به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی که ۱۴ تیرماه بود، از سجادی جویا شدیم که آیا قصد ندارد این فیلم را به اکران عمومی درآورد؟او با اشاره به اینکه فعلا برنامهای برای اکران ندارد ولی اگر رویداد یا مراسمی مدنظر باشد آن را در اختیار قرار میدهد، ادامه داد: به نظرم مهمترین کار همین بود که این فیلم را -خوب یا بد- برای ثبت رویدادی که در آن سال اتفاق افتاد ساختم ولی مشکل توزیع و پخش فیلم در این مملکت یک مسئله جدی است که برای آن فعلا راهکاری ندارم، البته دارم اما ما تعیینکننده نیستیم؛ یعنی هرجا گیر کنند ما هم قاطی بازی آقایان میشویم و هرجا نه، باید تسلیم باشیم. سجادی در پایان به موضوع فیلم خود دربارهی کیارستمی اشاره کرد و افزود: تصور برخی بر این بود که فیلم «چهار شب و یک روز» به چگونگی مرگ عباس کیارستمی میپردازد، اما اصلا اینطور نیست و تمام فیلم مراسم خاکسپاری است که تبدیل به یک اتفاق آیینی با حضور جمعیت زیادی از مردم شد. ضرورت استمرار فعالیت دبیرخانه جشنواره های فرهنگی و هنری
سید محمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت استمرار فعالیت دبیرخانه جشنواره های فرهنگی و هنری تاکید کرد.
به گزارش امتیاز و به نقل از روابط عمومی معاونت حقوقی امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین اختتامیه جشنواره ملی فیلمنامه نویسی دفاع مقدس و مقاومت با حضور دکتر سید محمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
سیدمحمد هاشمی در ابتدای سخنان خود گفت: مشکل اصلی ما در حوزه های سینمایی و تولیدات تصویری مسئله فیلمنامه است، مشکل اصلی این است که محتوا تبدیل به داستان قوی و موثر نشده است. البته جریانات مختلفی برای حل این مشکل دور هم گرد آمده اند و فتوحاتی هم دربرداشته است اما هنوز مشکل باقی است. باید به مسئله فیلمنامه به عنوان یکی از موانع جدی فتح معنوی حوزه سینما و فیلم که با حل آن موفقیت های بسیاری عائد جریان فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی خواهد شد توجه ویژه شود.
معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر ارشاد در ادامه افزود: مسئله مهم دیگر، مسئله تولید است. باید تلاش شود تا آثار فاخر که دارای غنای محتوایی و هنری است به تولید برسند. به عنوان مثال داوران محترم این جشنواره، شش اثر را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردهاند، حتماً باید حمایتهای لازم برای تولید آنها صورت پذیرد. در همین راستا مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اعلام آمادگی می کند تا هر گونه اثر فاخر خصوصاً در حوزه دفاع مقدس را حمایت کند.
دکتر سید محمد هاشمی در ادامه با تاکید بر مسئله آموزش گفت: باید در حوزه فیلمنامه نویسی دوره های آموزشی کاربردی و بدیعی تدارک دیده شود تا آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره به یک قوام قابل توجهی برسند.
تابستانی شاد «با بازی» در بوستان های شهر
نخستین جشنواره تابستانی «با بازی» با اجرای بازی های بومی و ورزشی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بوستان های منتخب شهر برگزار می شود.
به گزارش امتیاز، نخستین جشنواره بازیهای تابستانی «با بازی» با رویکرد ترویج شادی و نشاط اجتماعی در شهر، در سه هفته متوالی از ساعت 16تا 20 در مناطق 2، 5، 6، 7، 9، 10، 12، 13، 14، 18، 21 و 22 شهر تهران برگزار می شود.این برنامه شامل بازیهای مختلف فردی و گروهی بوده و هر خانواده میتواند با ثبت نام و شرکت در بازیها و کسب امتیاز، با دیگر گروهها رقابت کند. این بازیها شامل انواع بازیهای بومی، ورزشی مانند هفتسنگ، طنابکشی، زو، تیراندازی، ورزشهای زورخانهای، بازیهای فکری رومیزی است.همچنین در بخش جنبی این جشنواره، غرفه مشاوره پدر فرزندی و فروشگاه کتاب دایر می باشد.جشنواره تابستانی «با بازی» برای نوجوانان تهرانی بوده که همراه با پدر خود در برنامه شرکت میکنند. توجه به نقش پدر در شکلگیری هویت نوجوان و جایگاه الگو محوری او که میتواند قهرمان زندگی فرزند خود باشد و از سوی دیگر کم توجهی خانواده به گذراندن زمان با فرزندان خود بهدلیل مشغلههای زندگی امروزی، باعث شد تا این برنامه طراحی شود تا شاید اندکی توجه نسبت به این موضوع مهم را در خانوادهها بر انگیزد. روش برگزاری جشنواره بدین صورت است که هر خانواده یک تیم محسوب می شود و همه اعضای تیم میتوانند در بخشهای مختلف بازی بر اساس قوانین تعیین شده مشارکت کرده و برای تیم خود امتیاز کسب کنند.در روز پایانی جشنواره در هر منطقه مراسم اختتامیه برگزار میشود و تیمهای برتر معرفی و تقدیر میشوند.علاقهمندان برای ثبت نام دراین جشنواره کافی است که مشخصات موردنیاز شامل نام و نام خانوادگی، جنسیت، نام پدر، کدملی، تاریخ و محل تولد، شماره همراه اعضای تیم به همراه نام پیشنهادی برای تیم خود را به شماره واتس آپی 02196650000 ارسال کنند.
اتفاق خوب برای سینمای ایران در جشنواره کارلووی واری
پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری در جمهوری چک، در حالی برگزار میشود که پیش از اعلام برندگان آن میتوان گفت، سینمای ایران به چند موفقیت دست یافته است. نکتهای که کمتر به آن توجه شد، این است که ایران پس از ۱۰ سال غیبت، در بخش رقابتی برای تصاحب گوی بلورین جشنواره (مسابقه اصلی)، با یک فیلم حضور دارد. «تابستان با امید» ساخته صدف فروغی هرچند با مشارکت کانادا ساخته شده و محصول مشترک ایران و کانادا محسوب میشود اما در ایران و با اکثریت عوامل ایرانی فیلمبرداری شده و در نمایشهای جشنواره هم به عنوان فیلمی از ایران معرفی میشود.
آخرین حضور سینمای ایران در بخش رقابتی اصلی جشنواره کارلووی واری به سال ۲۰۱۲ میلادی و فیلم «پله آخر» برمیگردد که درنهایت هم گوی بلورین بهترین بازیگر زن را برای لیلا حاتمی و جایزه بهترین فیلم فیپرشی را برای علی مصفا به ارمغان آورد.
پس از آن، سینمای ایران هیچ وقت در بخش رقابتی این جشنواره حضور نداشت و آثار سینمای ایران در بخشهای جنبی و غیررقابتی به نمایش گذاشته میشدند. این روند تا آنجا ادامه داشت که پیش از همهگیری ویروس کرونا ، جشنواره فیلم کارلووی واری برگزاری بدون حضور هیچ فیلم ایرانی را هم تجربه کرد.
این جشنواره که درواقع مهمترین فستیوال فیلم در اروپای شرقی محسوب میشود و در جمع چند جشنواره فیلم کلاس الف جهان هم قرار دارد، تا پیش از این بخش پروکسیمای خود را با نام دیگری به آثار فیلم اول و دومی کارگردانان کشورهای شرق اروپا اختصاص داده بود اما از این دوره، ایران و کشورهای عربی را هم به حوزه کاری این بخش اضافه کرده است. در نتیجه، فیلم «بالای آسمان زیر آب» ساخته «درناز حاجیها» نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی پروکسیمای این جشنواره در دوره ۵۶ لقب گرفت.
این دو فیلم در روزهای گذشته از جشنواره، نمایشهای به نسبت موفقی را تجربه کردهاند. برای نمونه، «بالای آسمان زیر آب» روز چهارشنبه در سالن تئاتر شهر کارلووی واری با حضور کارگردان اثر و سپیدار طاری و شهریار شکیبا، دو بازیگر اصلی آن به نمایش گذشته شد و روز پنجشنبه نیز در سالن سینو کازا، علاوه بر نمایش، جلسه پرسش و پاسخ به نسبت موفقی هم با تماشاگران و منتقدان داشت. حاضران در این نشست، علاوه بر موضوع، به بازی بازیگر خردسال فیلم (علی احمدی) نیز در کنار بازیگران بزرگسال آن واکنش مثبت داشتند. فیلم «تابستان با امید» نیز عصر روز پنجشنبه با حضور کارگردان و لیلی رشیدی (بازیگر زن اصلی فیلم) نمایشی در سالن اصلی کاخ جشنواره (گراند سالن هتل ترمال، محل برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره) را تجربه کرد.اما ازجمله دو امتیاز مثبت دیگر برای این دو فیلم، یکی تفاوت موضوعی این دو اثر نسبت به دیگر فیلمهای پیش از این سینمای ایران، حاضر در جشنوارههای بینالمللی است. پیش از این کمتر سراغ داشتیم که فیلمی با مضمون درام روانشناسی از سینمای ایران در صحنههای جهانی مورد توجه قرار گیرد؛ اتفاقی که با فیلم «بالای آسمان زیر آب» در جشنواره کارلووی واری کلید خورد؛ فیلمی که روایت چالش زوجی با فرزند چهار و نیم ساله خود است که از جایی به بعد تصمیم گرفته حرف نزند و نوعی لالی خودخواسته را تجربه میکند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9786/30606/107302
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9786/30606/107303
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9786/30606/107304
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9786/30606/107305
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9786/30606/107306
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9786/30606/107307
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9786/30606/107308
|
- جیمز کان بازیگر «پدرخوانده» درگذشت
- دیوید او.راسل بازمیگردد؛ «آمستردام» یک فیلم پرستاره
- عوامل با مخاطبان به تماشای فیلم نشستند
- حرف های سجادی درباره فیلم خاکسپاری کیارستمی و برخی ممیزی ها
- ضرورت استمرار فعالیت دبیرخانه جشنواره های فرهنگی و هنری
- تابستانی شاد «با بازی» در بوستان های شهر
- اتفاق خوب برای سینمای ایران در جشنواره کارلووی واری