|
اجرای تفاهمهای پولی بانکی ایران و روسیه
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اراده سیاسی دو کشور ایران و روسیه برای توسعه روابط اقتصادی گفت: در حال حاضر ظرفیتهای بسیار خوب اقتصادی بین دو کشور مهیاست و فعالان اقتصادی دو کشور نتایج تفاهمات انجام شده را خواهند دید.
علی صالح آبادی با تشریح نتایج سفر به روسیه گفت: در این سفر گفتوگوهای بسیار خوب و ارزندهای با مقامات عالی و اقتصادی روسیه داشتیم و با توجه به تاکیدات رؤسای جمهور دو کشور به توسعه روابط پایدار اقتصادی بین ایران و روسیه مقرر شد، در زمینههای مالی و بانکی زمینههای لازم را برای توسعه پایدار روابط ایجاد کنیم. وی ادامه داد: امیدوارم که این مذاکرات در آینده زمینه ساز توسعه پایدار روابط دو کشور باشد. در آینده نزدیک تفاهمات انجام شده در این سفر را اجرایی خواهیم کرد و نتایج آن را تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور خواهند دید. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: طبعا استفاده از ارزهای غیر دلار و یورو و سایر موضوعاتی که تجار و فعالان اقتصادی بتوانند از بسترهای جدید استفاده کنند جزو مواردی است که مورد پیگیری قرار میگیرد و انشالا باید نتایج آن را در عمل شاهد باشیم. صالحآبادی درباره استفاده از پیامرسانهای بومی به جای سوئیفت نیز گفت: هم اکنون ایران برای جایگزینی سوئیفت، از سامانههای پیام رسان بین بانکی بومی استفاده میکند و روسیه نیز پیامرسانهای بومی و مالی خود را دارد که میتواند مبنایی برای همکاری بانکی بین دو کشور باشد.
سیام آبان ماه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر آغاز خواهد شد؛
آمادهسازی بنادر جنوبی برای جام جهانی قطر
در شرایطی که چند ماه تا آغاز جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر باقی مانده است، بنادر جنوبی ایران در حال آمادهسازی پایانههای مسافری و راهاندازی سفرهای دریایی به مقصد این کشور هستند که طبق وعدهها تا نیمه تابستان این بنادر آماده خواهند شد.
سیام آبان ماه امسال جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر آغاز خواهد شد و حدود یک ماه بعد یعنی ۲۷ آذر ماه به پایان میرسد. در این میان ایران در سالها و ماههای گذشته درگیر آمادهسازی برای سفر به این کشور و راهاندازی سفرهای دریایی در این ایام است.
آبان ماه سال ۱۳۹۹ حسین عباسنژاد - مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در این باره گفته بود: پیش از شیوع ویروس کرونا، کشورهای مانند قطر و عمان به عنوان مقاصد جدید دریایی در دستورکار قرار داشتند و مذاکرات برای راهاندازی خطوط کشتیرانی از بنادر بوشهر و چابهار به این کشورها آغاز شده بود. اما شیوع این بیماری در دنیا سبب شد تا وقفهای این زمینه ایجاد شود.
همچنین اسفند ماه سال گذشته، رستم قاسمی - وزیر راه و شهرسازی در سفر به قطر از مذاکره با همتای خود برای راهاندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور و همچنین توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران خبر داد.
وی به موضوع تردد به قطر در جام جهانی اشاره کرد و افزود: تردد در زمان جام جهانی و نحوه این تردد از موضوعاتی بود که امروز در دستور کار قرار دادیم.
البته سفر دریایی به قطر منوط به تامین سوخت برای کشتیهای مسافری با قیمت مناسب بود که به نظر میرسد این مسئله هم حل شد. فروردین ماه امسال نیز عباسنژاد در این باره به ایسنا گفت: راه اندازی خط کشتیرانی مسافری و آماده سازی بنادر مسافری دو کشور در دستور کار قرار دارد اما اینکه چگونه بتوانیم از حداکثر ظرفیتهای کشتیرانی ایران برای جابجایی مسافران در ایام جام جهانی استفاده کنیم بستگی به موافقتهای دیگری دارد که با قطر امضا خواهد شد که میتوان به مسئله ویزا، هتلینگ و ... در راستای تسهیل رفت و آمد مسافران و تماشاگران جام جهانی قطر اشاره کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰۰ صندلی ظرفیت شناورهای مسافری است که میتوانند در روز و شب جابجایی مسافر را بین بنادر ایران و قطر و کشورهای دیگر را انجام دهند و با وجود اینکه در ابتدا بوشهر را برای انجام سفرهای دریایی بین ایران و قطر انتخاب کرده بودیم، چند بندر دیگر امکان پهلوگیری این کشتیها را دارد و ترمینالهای مسافری استاندارد و مجهزی را در آنجا داریم که میتوان به ترمینال مسافری کیش اشاره کرد که در حال آماده سازی است و همزمان با آن دو شناور بزرگ و چند شناور کوچک را تا ماههای آینده آماده سفرهای دریایی خواهیم کرد اما اگر نیاز باشد، تسهیلات مورد را برای افزایش ظرفیت مسافر و تعداد شناورهای مسافری به شرکتهای متقاضی ارائه خواهیم داد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: بر اساس برنامهریزی صورت گرفته در اواسط تابستان امسال اسکله مسافری بوشهر آماده سفرهای دریایی خواهد شد و با شرکت صاحب کشتیهای مورد نظر نیز مذاکره کردیم تا هر چه سریعتر آماده سازی کشتیها نیز انجام شود.
و نهایتا محمد شکیبی نسب -مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر- درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای بهسازی این بندر جهت استفاده گردشگران و مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، گفت: با توجه به اینکه اسکله قدیم بندر بوشهر با هدف آمادهسازی جهت سرویسدهی مناسب به مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در دست تعمیر است، ما در این مدت یک اسکله شناوری مسافری احداث کردهایم که هدف از آن جابهجایی مسافر از بوشهر به سمت خارگ و بالعکس است.
وی افزود: ما برای شناور «گراند فری» که برای جام جهانی پیشبینی شده است، باید تغییراتی در قسمت اسکله انجام میدادیم. در همین راستا برای بهسازی این بخشها که قسمت دریایی اسکله را شامل میشود ۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است. پیشبینی ما این است که بخش دریایی پایانه مسافربری بندر بوشهر تا اواخر مردادماه به بهرهبرداری برسد.
در صورت موافقت شورا؛
خودرو در بورس عرضه میشود
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا، از بررسی عرضه خودرو در بورس در شورای عالی بورس خبر داد و گفت در صورت موافقت قطعی این شورا، خودرو در بورس عرضه خواهد شد.
سید جواد جهرمی، در مورد آخرین وضعیت تصمیم گیری عرضه خودرو در بورس کالا توضیح داد: شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد. در این راستا کمیسیون فرعی شورا تشکیل شد و اعضای این کمیسیون که از اعضای اصلی شورای عالی بورس مانند رئیس سازمان بورس، نماینده وزارت صمت، نماینده بانک مرکزی، نماینده دادستانی و... به همراه کارشناسان تشکیل می شوند با فرایند عرضه خودرو در بورس موافق هستند.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به موافقت شورا، خودرو در بورس عرضه خواهد شد، اظهار کرد: اگر عرضه خودرو در بورس به طور قطعی مصوب شود، احتمالا یک کلاس خاص از خودروها عرضه می شوند نه خودروهای یک شرکت. برای مثال خودروهای کم تیراژ عرضه می شود.
بر اساس این گزارش، قرار بود دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا عرضه شوند اما وزارت صمت دقیقا در روز عرضه طی دو نامه این عرضه را ملغی و وزیر صمت پس از ان اعلام کرد که از یک ماه و نیم قبل با بورس کالا مذاکراتی در این باره صورت گرفته بود، اما روال را جلو بردند. نامه یک روز قبل به بورس کالا در مورد توقف عرضه خودرو نیز در واقع یک اتمام حجت بود. بورس کالا برای عرضه کالاهای بی نام و نشان (برند) مثل فولاد است من با عرضه خودرو در بورس مخالف نیستم، اگر چه این کار حرفه ای نیست. در مورد عرضه خودرو در بورس کالا رانت وجود داشت و کسانی که رانت آنها از بین رفت فضای رسانه ای را معکوس کردند.
در این راستا، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا نیز اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مقررات صورت گرفته و عرضه کننده پیش از عرضه اعلام کرده بود که هیچ محدودیتی برای عرضه وجود ندارد. اما بورس کالا از سوی وزارت صمت تهدید شده و مصوبه سران قوا مبنی بر اینکه عرضه خودرو نباید صورت گیرد را ارائه کرده است. مصوبه ای که به گفته جهرمی وزارت صمت تفسیر اشتباهی از آن داشته و به همین دلیل این موضوع دوباره در شورای عالی بورس درحال بررسی است.
براساس اعلام سازمان امور مالیاتی؛
جدیدترین وضعیت مالیات خانههای خالی
براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، اطلاعات کل خانههای خالی شناسایی شده در سال ۱۴۰۰ به این سازمان ارسال شده است و بعد از ارزشگذاری و محاسبه مالیات این واحدهای مسکونی تا پایان تیرماه، اطلاعات آنها در درگاه مالیاتی منتشر خواهد شد.
در راستای اجرای قانون مالیات خانههای خالی، در سال گذشته اطلاعات ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه مربوط به ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.
در این زمینه، آخرین اعلام سازمان مالیاتی در اوایل اردیبهشت ماه امسال به ایسنا حاکی از آن است که از خانههای خالی معرفی شده حدود ۱۰ میلیارد تومان مالیات اخذ شده و در دو ماهه سال جاری نیز، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درآمد عاید این سازمان شده است.
در این بین، با توجه به کامل اجرا نشدن قانون در سال گذشته، باید اطلاعات ۱۲ ماهه سال گذشته از خانههای خالی شناسایی شده به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات ارسال شود که در این راستا، وزیر راه و شهرسازی از گزارش حدود ۴۰۰ هزار خانه جدید خالی خبر داده است.
علاوه براین، محمودزاده -معاون ساختمان و مسکن این وزارتخانه نیز اعلام کرده که ۱۲۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و به سازمان مالیاتی معرفی شده است.
اکنون سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که اطلاعات جدیدی از وزارت راه و شهرسازی درباره خانههای خالی ارسال شده است اما باید تا پایان تیرماه منتظر ماند که این واحدهای مسکونی ارزشگذاری و مالیات آنها محاسبه شود تا اطلاعات مالیاتی آنها به صورت دقیق منتشر شود.
براساس قانون مالیات خانههای خالی، سازمان امور مالیاتی باید تا پایان ماه جاری مالیات کل خانههای خالی شناسایی شده در سال قبل را به طور کامل محاسبه و برای مطالبه مالیات اقدام کند.
در این بین، اطلاعات مربوط به مالیات خانههای خالی نیز تا پایان تیرماه امسال باید در درگاه مالیاتی به اطلاع مشمولان برسد و آنها نیز تا پایان مردادماه سال جاری فرصت دارند که مالیات خود را بپردازند. اگر مشمولان مالیات خانههای خالی تا پایان مردادماه امسال، مالیات را نپردازند، از سوی سازمان امور مالیاتی برای آنها برگه مطالبه مالیات صادر خواهد شد.
موج تشنگی در سدهای کشور
آمار و ارقام منابع آبی در ایران گویای شرایط مطلوبی نیست، به طوریکه طبق آخرین اعلام، حجم آب مخازن کشور با کاهش روبرو بوده و پیشبینیهای موجود نیز وضعیت نرمالی را حکایت نمیکنند.
سال گذشته منابع آبی وضعیت خوبی را نداشتند؛ به طوری که میزان بارشها در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بود و پیشبینیهای سازمان هواشناسی در مورد امسال نیز وضعیت زیر نرمال را نشان میدهد. در این مدت میزان بارندگیها از ۲۵۰ میلیمتر به ۲۳۶ میلیمتر کاهش یافته و آنطور که فیروز قاسمزاده - سخنگوی صنعت آب - اعلام کرده درحال حاضر حدود چهار تا پنج شهر در وضعیت قرمز از نظر زیرساختها قرار دارند؛ برای این شهرها به صورت اضطراری آب را تامین میکنیم و از شهرهایی که وضعیت زرد و نارنجی دارند طرحهایی را برنامه ریزی کردهایم که در مردادماه به بهرهبرداری میرسند. در حال حاضر حدود ۳۰۰ شهر در مرحله تنش آبی قرار دارند.
وی با اشاره به میزان مصرف آب در بخش خانگی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸.۲ میلیارد مترمکعب در بخش شرب مورد استفاده قرار میگیرد که این عدد در تابستان متفاوت است. در دو هفته اخیر به دلیل افزایش گرمای هوا شاهد افزایش مصرف بودهایم، به گونهای که اکنون از پیک سال گذشته عبور کردهایم اما امیدواریم پیکهای جدید را تجربه نکنیم. مصرف را با تهران مورد سنجش قرار میدهیم و در حال حاضر ۴۴ هزار لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه توزیع تهران میشود که تاکنون توانستهایم بدون مشکل از این وضعیت عبور کنیم.
این آمار در شرایطی است که بر اساس آخرین آمار دفتر اطلاعات و دادههای آب کشور، با سپری شدن ۲۹۰ روز از سال آبی، تا ۱۸ تیرماه (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور به حدود ۲۴.۵۹ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته بیانگر چهار درصد کاهش داشته است.
بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان میدهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری به ۲۸.۱۵ میلیارد متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته چهار درصد افزایش را نشان میدهد. میزان پرشدگی سد زایندهرود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۲۷ درصد، ۳۲ درصد، ۵۴ درصد و ۶۰ درصد است.
کسری ۱۳۳ میلیون متر مکعبی میزان ذخایر سدهای پنجگانه استان تهران
در تهران نیز حجم ذخیره آب سدهای تامینکننده آب شرب استان در حال حاضر ۶۲۲ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخیره ۷۵۶ میلیون مترمکعبی روز مشابه سال گذشته، حدود ۱۳۳ میلیون مترمکعب کاهش را نشان میدهد. میزان ورودی آب سدهای پنج گانه استان، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، حدود ۹۸۰ میلیون مترمکعب می باشد که این مقدار در مدت مشابه سال آبی گذشته بیش از ۱۲۰۳ میلیون متر مکعب بوده و ۱۹ درصد کاهش یافته است.
از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر سال ۱۴۰۰) تاکنون بیش از ۱۸۰.۱ میلیمتر بارندگی در حوزه عملکردی استان تهران ثبت شده که این مقدار نسبت به ۲۶۹ میلیمتر بارندگی متوسط بلندمدت ۵۳ ساله، کاهش ۳۳ درصدی را نشان میدهد.
حجم آب سد امیرکبیر تا روز ۱۴ تیرماه حدود ۱۳۳ میلیون مترمکعب اعلام شده، در حالی که این میزان در روز مشابه سال گذشته ۱۷۷ میلیون مترمکعب بوده است. حجم آب سد طالقان نیز از ۲۸۶ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۲۶۴ میلیون مترمکعب و حجم آب سد لتیان نیز از ۵۵ میلیون مترمکعب روز مشابه سال گذشته، به ۵۴ میلیون مترمکعب رسیده، همچنین حجم ذخیره آب سد لار در ۱۴تیر ماه سال گذشته، ۱۳۶ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی ۱۱۰میلیون مترمکعبی امسال، ۲۶ میلیون مترمکعب کاهش را نشان میدهد. حجم آب سد ماملو نیز از ۱۰۲ میلیون مترمکعب روز مشابه سال گذشته، در حال حاضر به ۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
همانطوریکه مستحضرید کشور ایران یک کشور خشک است، متوسط بارندگی حدود ۲۵۰ میلیمتر یعنی یک سوم متوسط بارندگی جهانی است، در ایران سرانه آب تجدیدشونده با افزایش جمعیت کاهش یافته و از نظر معیارهای جهانی به مرز بحران نزدیک می شود. سرانه آب تجدیدشونده یکی از شاخصهای جهانی در تعیین وضعیت کشورها از نظر منابع آب است و نحوه بهره برداری از آب در بخش کشاورزی، شرب، بهداشت و صنعت، عامل مهمی در بهرهوری و کارآیی میزان سرانه آب تجدیدشونده خواهد بود.
شاخص سرانه آب تجدید شونده بر سنجش کم آبی منطقه مورد استفاده قرار می گیرد، اگر کشوری بیش از ۱۷۰۰ متر مکعب در سال به ازای هر نفر آب داشته باشد آن کشور، مشکل آب ندارد و جزو کشورهای پر آب است. اگر بین ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ باشد، تنش آبی و زیر ۱۰۰۰ مترمکعب بحران آبی و زیر ۵۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر در سال بحران مطلق آبی گفته میشود.
استان تهران در فقر مطلق آبی است
در این رابطه صادق یونسلو - مدیر پدافند غیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران - به ایسنا گفت: بطور متوسط در ایران ۱۲۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر در سال آب وجود دارد یعنی در تنش آبی قرار داریم ولی این رقم در استان تهران متفاوت است، استان تهران ۲۵ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اما در مقابل پنج درصد منابع را در اختیار دارد، یعنی استان تهران در فقر مطلق آبی است. میزان سرانه آب تجدیدشونده حوزه آبریز استان تهران حدود ۳۳۰ مترمکعب به ازای هر نفر است؛ یعنی از بحران مطلق که عدد ۵۰۰ بود نیز عبور کرده ایم. فعلا کمبود آب مورد نیاز ساکنان استان تهران با انتقال آب بین حوزه ای جبران شده است. امروزه با استفاده بهینه از منابع آب و بازچرخانی آن بسیاری از کشورها با ارقام سرانه کمتر از ۸۰۰ متر مکعب در سال نیز برنامههای توسعه ملی خود را به پیش می برند.
به گفته وی، متوسط بارندگی در استان تهران نیز ۲۳۱ میلیمتر است ولی از طرفی تهران نسبت به سایر استانها مصرف آب بیشتری دارند، حدودا هر تهرانی ۲۲۰ لیتر در شبانه روز آب مصرف میکند در حالی که در تابستان تنها یک کولر در تهران بیش از ۲۰۰ لیتر آب مصرف میکند. از طرفی حدود ۲۸ درصد بارندگیها و ۲۷ درصد حجم سدها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، در حال حاضر در شهر تهران در هر ثانیه حدود ۴۱ هزار لیتر مصرف آب داریم. این عدد بسیار بزرگ است و این عدد در استان تهران به ۵۲ هزار لیتر در ثانیه می رسد.
وی با بیان اینکه با دو مشکل خشکسالی ناشی از تغییر اقلیم و خشکسالی ناشی از ساخت انسان مواجه هستیم، گفت: یعنی عامل ایجاد ۵۰ درصد خشکسالیها را انسانها با اقدامات خود ایجاد کردهاند. موضوع تغییر اقلیم در کل دنیا وجود دارد و ایران نیز یک کشور خشک شناخته شده چراکه ۸۴ درصد آن در منطقه خشک، نیمه خشک و فراخشک واقع شده است، این کشور ذاتا خشک است، اگر یک سال میزان بارشها زیاد باشد باید تعجب کنیم، در این شرایط باید با خشکسالی کنار بیاییم و رفتار خود را با توجه به منابع آبی تغییر دهیم اما متاسفانه ما سازگار نیستیم و سازگاری تنها راهکار مقابله با کم آبی است.
او با تاکید بر اینکه زمانی که با کمبود آب مواجه شدیم، اقدام به حفر چاه و یا انتقال آب کردیم، یعنی هدف این بوده که با تامین بیشتر، مشکل را حل کنیم اما باید توجه کرد اگر کل آبهای دنیا را نیز در ایران جمع کنیم تا زمانی که مدیریت مصرف و الگوی درست مصرف وجود نداشته باشد باز هم با چالش مواجه خواهیم بود، اظهار کرد: نمیتوان مقصر صددرصد این مساله را مردم اعلام کرد؛ بخشی از این تقصیر بر گردن مردم است اما بخشی دیگر مربوط به قوانین و مقررات میشود که درگیر آن هستیم، مبحث ۱۶ نظام مهندسی ساختمان موضوعی است که در این زمینه به شدت مورد غفلت واقع شده است، ساخت و سازها به درستی انجام نمیشود و همین مساله مشکلاتی را به وجود می آورد.
اخبار
یک مقام مسئول:
نیمی از فرودگاههای کشور قابلیت بهره برداری ندارند
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از وجود ۱۰۵ فرودگاه در کشور خبر داد و گفت: فقط ۵۴ فرودگاه کشور عملیاتی و تجاری است.
میثم شاکر اظهار کرد: در حال حاضر در کشور ۱۰۵ فرودگاه وجود دارد که شامل فرودگاههای تجاری، پروازهای هوانوردی، آموزشی، مناطق آزاد، نفتی و نظامی است.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ۶۴ فرودگاه عملیاتی و تجاری در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۱۰ فرودگاه به دلیل نبود ناوگان غیرعملیاتی است و بر این اساس ۵۴ فرودگاه قابلیت بهره برداری دارند که از این تعداد، فرودگاهای مهرآباد، مشهد، شیراز و کیش بیشترین ترافیک پروازی را دارند.
شاکر در پاسخ به این سوال که آیا این تعداد فرودگاه در کشور نیاز است، افزود: فرودگاهها برای توسعه مناطق ساخته میشوند و همچنین در زمینهی محرومیت زدایی و بروز رویدادهای بحرانی مؤثر هستند و به عنوان زیرساخت توسعه از آنها استفاده میشود و به عنوان نمونه در سانحه اخیری که در طبس روی داد، فرودگاه طبس که ترافیک پروازی کمی دارد توانست در این حادثه مورد استفاده قرار گیرد یا فرودگاه بم در زلزله بم از جمله فرودگاههایی بود که در هنگام بروز بحرانها مورد استفاده قرار گرفت.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین درباره استفاده از تاکسی هوایی در فرودگاههای فاقد مسافر و پرواز برای انجام عملیاتهای پروازی گفت: یک شرکت هوایی اخیراً مجوز تاکسی هوایی گرفته و حتی استفاده از هواپیماهایی که تا ۱۹ صندلی دارند نیز مقرون به صرفه است و باید مدل بهره برداری از این فرودگاهها تغییر کند.
شریک جدید تجاری ایران از اروپا میآید
رییس سازمان توسعه تجارت برای به منظور توسعه روابط تجاری ایران و صربستان، در راس هیاتی عازم این کشور شد. این سفر پنج روزه با هدف توسعه همکاریهای دوجانبه، پیگیری موضوعات مطروح شده در کمیسیون مشترک دوجانبه و برنامهریزی برپایی دور بعدی اجلاس این کمیسیون در ایران و توسعه مناسبات تجاری انجام شد.
بر اساس برنامهریزیهای به عمل آمده مقرر است در روز اول این سفر همایشی در اتاق بازرگانی صربستان برگزار و فرصتهای تجاری دو کشور معرفی و جلسات مذاکرات دوجانبه بین تجار دو کشور برگزار شود.
همچنین در این سفر پیمان پاک، دیدارهایی با مسئولان عالیرتبه صربستان از جمله وزیر امور خارجه، وزیر کشاورزی، وزیر معدن و انرژی، قائم مقام وزارت تجارت و وزارت دارایی صربستان خواهد داشت.
در این سفر نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، رییس اتاق بازرگانی قزوین و جمعی از تجار در حوزههای مختلف از جمله تجهیزات پزشکی، گردشگری، صنایع غذایی محصولات آرایشی بهداشتی، مواد اولیه پلیمری و کامپاند، فرتیلایزر و اوره، پارافین، مبلمان و صنایع چوب، بذر و سم و کود، محصولات کشاورزی، فناوری اطلاعات، محصولات دانشبنیان و ... معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران را همراهی میکنند.
معاون وزیر صمت هفته گذشته نیز در جریان سفر به ازبکستان، چند تفاهم نامه همکاری را نهایی و مقدمات افزایش تجارت مشترک میان دو کشور فراهم کرد.
بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک میزان صادرات ایران از سال ۱۴۰۰ بار دیگر مثبت شده و این روند مثبت در سال جاری نیز ادامه داشته است.
مشمولان کاهش ۵۰ درصدی
مالیات واردات
معاون درآمدهای سازمان امور مالیاتی گفت: تعداد بازرگانانی که مشمول کاهش ۵۰ درصدی مالیات علی الحساب شده اند، شمار قابل توجهی را تشکیل میدهند و این تخفیف شامل تمام مواد غیرمصرفی اعم از مواد اولیه تولید و تجهیزات بیمارستانی میشود.
به گزارش امتیاز و به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمدتقی پاکدامن در پاسخ به این شبهه که نصف شدن مالیات علی الحساب مشمول تولیدکنندگان نمیشود چراکه پیش از آن هم از مالیات علی الحساب معاف بودهاند، توضیح داد: بخشنامه اخیر وزیر اقتصاد تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات علیالحساب واردات کالاهای غیر مصرفی را به میزان ۴ درصد پرداخت می کردند، شامل میشود و مالیات علی الحساب آنها به نصف یعنی ۲ درصد کاهش مییابد.
وی تاکید کرد: بخشنامه ۱۵ تیرماه وزیر اقتصاد تمام تجاری که کالاهای غیرمصرفی را وارد میکردند، شامل میشود و اینطور نیست که بخشنامه درباره افرادی صادر شده باشد که پیش از این، معاف از مالیات علیالحساب بوده باشند.
این مقام مسئول در سازمان مالیاتی ادامه داد: صرفا برخی از اشخاص از جمله واحدهای تولیدی دارای مجوز فعالیت معتبر، پروانه بهره برداری یا جواز تاسیس از مراجع قانونی ذیربط، دستگاه های اجرایی دارای ردیف بودجه در بودجه عمومی کشور، تعاونیهای مرزنشینان، کالاهای موضوع ماده (۱۱۹) قانون امور گمرکی، کالاهای فاقد جنبه تجاری همراه مسافر یا از طریق پست و کالاهای اساسی طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار و همچنین اشخاصی که در دو سال اخیر نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام کرده اند، تا میزان مجاز طبق تصویب نامه مذکور نیازی به پرداخت مالیات علی الحساب واردات را نداشتهاند. وی در پاسخ به اینکه بخشنامه اخیر شامل کدام دسته از وارد کنندگان است، گفت: تمام واحدهای تولیدی، خود واردکننده مواد اولیه خود نیستند و بخش عمدهای از مواد اولیه مورد نیاز آنها از طریق تجار تامین میشود که بر این اساس، تصمیم اخیر اتخاذ و بخشنامه صادر شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30608/107324
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30608/107325
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30608/107326
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30608/107327
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30608/107328
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30608/107329
|
عناوین این صفحه
- اجرای تفاهمهای پولی بانکی ایران و روسیه
- آمادهسازی بنادر جنوبی برای جام جهانی قطر
- خودرو در بورس عرضه میشود
- جدیدترین وضعیت مالیات خانههای خالی
- موج تشنگی در سدهای کشور
- اخبار