|
به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی
صابر ابر، سحر دولتشاهی و الهام کردا با «کلفتها» به تالار وحدت میآیند
نمایش «کلفتها» با طراحی و کارگردانی مرتضی میرمنتظمی، برای اجرا در تالار وحدت آماده میشود.این کارگردان تئاتر که همچون بسیاری از همکاران خود در دوران کرونا اثری را روی صحنه نبرده بود، حالا مشغول تمرین و آمادهسازی تازهترین نمایش خودش است که با بازی صابر ابر، سحر دولتشاهی و الهام کردا روی صحنه میرود. گروه اجرایی این نمایش پس از دریافت مجوز نمایشنامه، مشغول تمرین هستند تا بعد از پشتسر گذاشتن مرحله بازبینی و دریافت مجوز، اجرای خود را آغاز کنند.نمایشنامه «کلفتها» نوشته ژان ژنه، نویسنده شهیر فرانسوی است و از مهمترین آثار ادبیات نمایشی جهان به شمار میآید که تاکنون کارگردانان متعددی آن را روی صحنه بردهاند. محمد قدس به عنوان مجری طرح با اجرای این نمایش همکاری دارد و گرافیک و تولید محتوای آن بر عهده «اینجا استودیو» است.
در کارنامه هنری مرتضی میر منتظمی اجرای نمایشهایی همچون «مالی سویینی»، «P2»، «پنج ثانیه برف»، «ابرها»، «فرکانس»، «زن،مرد»، «بکت»، «فاوست» و ... به چشم میخورد.پیشتر الهام کردا و صابر ابر در نمایش «مالی سویینی» که در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحه رفت، همکاری داشتهاند.
آنچه باید از حسن ذوالفقاری بیاموزیم
محمدرضا صرفی میگوید: فضیلتهای انسانی حسن دوالفقاری ، اخلاق نجیبانه و هویت داشتنش میتواند برای ما الگو باشد. آنچه باید از او یاد بگیریم تعهد، شرافت و نجابت است و مسئولیتپذیری در همه کارها و مهربانی و بزررگواری است.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات عامه در پی درگذشت حسن ذوالفقاری، اظهار کرد: ما با ضایعه بزرگی مواجه شدهایم، خودم تا ساعتها شوکه بودم و این موضوع برایم غیرقابل باور بود. سخن گفتن درباره مقام علمی و خدمات فرهنگی و ویژگیهای استاد بزرگی مانند دکتر حسن ذوالفقاری که در حوزه فرهنگ و ادب کشورمان بسیار تأثیرگذار بوده، کار سادهای نیست. در حقیقت هر نوع ستایشی که از ایشان داشته باشیم، ستایش از فرهنگ و دانایی و انسانیت است. خداوند به او هم دانش فوقالعادهای داده بود و هم انسایت درخور توجه. به قول حکیم فردوسی «کسی را که یزدان فزونی دهد/.خردمندی و رهنمونی دهد// بهفرهنگ کس، کِش خِرَد/بُوَد در سر و مردمی پرورد»
او سپس گفت: دکتر حسن ذوالفقاری از جمله کسانی است محبوب قلوب بود. علاوه بر مراتب فضل و دانایی، به واسطه فضایل اخلاقی و کمالات روحی و معنویاش دوست داشتنی بود. نوعی مهربانی خاص داشت و لبخندی دائمی بر لبانشان بود. خیرخواه بود و در انتقال دانشها، رفتارها و منشهایش گشادهدست و سخاوتمند بود. از یک قناعت فوقالعاده برخوردار بود و آرامش بسیاری داشت، بردبار و نرمخو و خوشاخلاق بود. بسیار سادهزیست بود و دانشجویان را عین فرزندان خود میدانست. او یکی از مصداقهای شعر سعدی بود «نهد شاخ پرمیوه سر بر زمین». افسوس که او را از دست دادیم و دیگر در خدمت او نیستیم.
صرفی در ادامه بیان کرد: کارهای علمی و تحقیقی او بسیار زیاد است، به قول متنبّی، شاعر عرب «انّ آثارنا تدل علینا / فانظروا بعدنا الی الآثار»؛ بعد از مرگ ما، آثاری که به جای گذاشتهایم، بر شخصیت و افقهای اندیشه و فکر ما دلالت میکند. بنابراین نباید ناامید بود و تن به این مصیبت عظمی داد. باید به آثار این بزرگ مرد نگاه کرد و راه او را ادامه داد. دکتر ذوالفقاری، محقق و نویسنده روشنفکر و دقیقی بود. او برای خود رسالتی را در نظر گرفته بود و نوشتههای او همگی مبین این هستند که دارد یک جهت فکری و معنوی خاص را، در آثارش دنبال میکند. او نمینوشت تا باری به هرجهت مطلبی نوشته باشد، مینوشت تا فرهنگ بزرگ ایرانی و اسلامی ما را حفظ کند و برای هر کدام از آثارش یک وظیفه و کارکرد اجتماعی خاصی را در نظر میگرفت.
این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: عشقی که زندهیاد ذوالفقاری به مرحوم دکتر محجوب داشت، در واقع بیانگر یکسانی زمینههای روحی و زمینههای فکری با او است. یکی دیگر از زمینههایی که در فعالیتهای زندهیاد دکتر حسن ذوالفقاری نباید از چشم ما مغفول بماند، نقش اساسی و کلیدیای است که در جامعه علمی و فرهنگی کشور داشت. او بسیاری از موسسات و جریانهای ادبی مورد نیاز را پایهگذاری کرد؛ در ایجاد زیرساختهای ادبی و فرهنگی و علمی کشورمان، نقش فوقالعادهای داشت. اینها جنبههایی از کار اوست که خداوند به او توفیق داده است. ما کم بزرگانی را نداریم که در یک زمینه، مهم تلقی میشوند اما کم آدمهایی داریم که خداوند به آنها توفیق میدهد که از جنبههای متعدد مانند منشور درخشش داشته باشند و در هر زمینهای کامل باشند.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: آنچه باید از او یاد بگیریم تعهد، شرافت و نجابت و مسئولیتپذیری در همه کارها و مهربانی و بزررگواری است. نمیدانم چگونه از خدمات علمی و خدمات فرهنگی این بزرگمرد برای شما سخن بگویم و چه نکتههایی را باید بیان کنیم. آنچه را که من میگویم از زبان خودم است و در واقع مصداقی از شعر مولانا هستم:«هرکسی از ظن خود شد یار من/ از درون من نجست اسرار من». اگر از تواضع و فروتنی دکتر دوالفقاری بپرسید، هرکسی به شکلهای مختلف آن را برای شما بازگو میکند.
او در ادامه اظهار کرد: یکی از نمونههای عالی تواضع دکتر ذوالفقاری را میتوان در کتاب «یاد استاد» که مجموعهای از مقالات او است دید. او در این کتاب بسیاری از استادان بزرگ ادبیات فارسی و بزرگان فرهنگی ایران از جمله ادیب نیشابوری، دکتر محجوب، دکتر فرزان، دکتر اقبال آشتیانی، دکتر یاحقی، سید محمد جمالزاده، محمدحسین شهریار، دکتر صفا، دکتر غلامحسین یوسفی و خیلیها را معرفی کرده و تجربههای آنها را در زندگی علمیشان در معرض نمایش گذاشته است. من نکتههای بسیاری از آقای دکتر ذوالفقاری فرا گرفتهام. ذوالفقاری دریایی بود از ابعاد گوناگون به خصوص در زمینه فرهنگ عامه، هر نکته کوچکی که مطرح میشد بلافاصله سابقهها، پیشنیهها و کارکردهای اجتماعی و زمینههای تحولی آن را مطرح می کرد و نشان میداد که یک فکر چگونه به وجود آمده و در جریان تاریخی خود چه تحولاتی را پشتسر گذاشته، کجای این فکر مرده و کجای این فکر تغییر پیدا کرده و به چه شکلهایی در هر برهه از زمان، خود را نشان داده است. آقای دکترذوالفقاری همیشه سعی میکرد تا جایی که امکان دارد، کمک حال دیگران و مفید باشد.
صرفی خاطرنشان کرد: در جلساتی که افتخار داشتم در محضرش باشم به خصوص، هیئت تحریریه مجله «فرهنگ و ادبیات عامه»؛ آقای ذوالفقاری حتی با مقالههای ضعیف بهگونهای برخورد میکرد که برای ما درسآموز بود. میگفت درست است که مقاله ضعیف است اما نکتهای دارد و به جای اینکه این مقاله را رد کنیم و مایه سرخوردگی نویسندهاش را فراهم کنیم، بهتر است بیاییم و کمکش کنیم و مسیر را به او یاد بدهیم. در یاد دادن و نشان دادن مسیر از همین پژوهشگر به ظاهر بیقابل و کمتوان میتوانیم در آینده انتظار داشته باشیم که یک پژوهشگر بسیار مفید و لایق به وجود بیاید. باید با این افرادی که به ما مراجعه میکنند و میبینم استعداد و علاقهای دارند، اما توان ندارند مانند مادر مهربان برخورد کنیم، چطور یک مادر فرزند خود را از اوج ناتوانی ذره ذره همراهی و همپایی میکند تا به کمال برساند، اگر چنین بینشی داشته باشیم به مراتب بیشتر از نوشتن یک کتاب و مقاله میتوانیم برای جامعه خودمان مفید باشیم.
آژانسهای گردشگری در تهران :
مسافر کیش ریخت
آژانسهای گردشگری در تهران خبر دادند که ریزش مسافر در مسیر کیش در قیاس با سالهای گذشته قابل توجه است. برخی از آنها، دلیل کاهش سفر به جزیره کیش را گرمای شدید هوا در تابستان امسال، زلزلههای اخیر و همچنین ورود پشه آئدس عامل «تب دِنگی» یا «تب استخوانشکن»، در استان هرمزگان میدانند.
مهرسا سبزهها، از یکی از شرکتهای خدمات مسافرتی در تهران به ایسنا میگوید: کیش با وجود برگزاری جشنواره تابستانی که هر سال مسافران زیادی را جذب میکرد، امسال با ریزش قابل توجه مسافر مواجه شده است. کاهش آمار تقاضا برای سفر از تهران به کیش شاید تا حدود ۷۰ درصد برسد.
به گفته او، گرمای زیاد، ورود یک پشته خطرناک و همچنین زلزلههای اخیر، بیشترین دلیلی بوده که مسافران، این مدت برای انصراف از سفرِ کیش اعلام کردهاند.
استان هرمزگان در بازه زمانی ۲۵ تا ۲۸ خرداد ماه امسال بیش از ۴۰ بار لرزید. جزیره کیش چهارم تیرماه نیز زلزلهای به بزرگی ۵.۶ در مقایس ریشتر را که کانون آن حوالی بندر چارک بود، کامل احساس کرد. در ۱۱ تیرماه نیز زلزلهای به بزرگی ۶.۱ ریشتر بندر خمیر را لرزاند که البته کانون زلزله این بار به جزیره قشم نزدیکتر از کیش بود. با این حال، ادامه پسلرزههای آن نگرانکننده بوده است.
جزیره کیش آبانماه سال گذشته هم زلزلههای پیدرپی را شاهد بود، سه هزار واحد روستایی در استان هرمزگان بر اثر زلزلههایی به بزرگی ۶.۳ و ۶.۴ ریشتر، خراب شد، اما آن موقع کیش خلوت نشد. هتلداران میگفتند ۸۵ درصد ظرفیتشان تکمیل شده و آژانسداران نیز از کمبود صندلی خالی در پروازهای کیش متعجب شده بودند، اما حالا به گمان آژانسداران، گرما در کنار زلزله مزید بر علت کاهش سفرهای تابستانی به این جزیره شده است.
از سوی دیگر، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که مشاهده پشه آئدس در این منطقه را تایید کرده، هشدار داده است: مناطق نزدیک سواحل، اسکلهها و بندرگاهها در شهرستانهای بندری و جزایر، از مناطق پر خطر استان هستند.قیمت سفر به کیش در حال حاضر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع میشود و آژانسدارها معتقدند حتی قیمت پایین تورهای کیش در قیاس با دیگر مسیرها، به خاطر شرایط و عواملی که شرح داده شد، فعلا جذابیت ندارد.
کیش از جمله مناطقی است که برای مشارکت در میزبانی از تماشاچیان جام جهانی اعلام آمادگی کرده و پیشبینی شده است در زمان جام جهانی (پاییز ۱۴۰۱) هزینه سفر به این جزیره نیز متأثر از این رویداد با افزایش مواجه شود.
در کارهای یک هنرمند نقاش؛
تداوم حسی چندساله
علی فرامرزی، هنرمند نقاش جدیدترین نمایشگاهش با عنوان «کویریها، هجوم ۲» را به زودی در گالری هدایت افتتاح می کند. این هنرمند درباره تازهترین نمایشگاهش اطلاعاتی ارائه داد. او در همین راستا چنین اظهار کرد: «این مجموعه از دو بخش تشکیل میشود؛ یک مجموعه کارهای دوبعدی هستند و یکی هم کارهای تکمیلی که به عنوان بُعد چهارم معروف شدهاند. هر دو مجموعه نقاشی هستند، ولی یکی از آنها دو بعدی است و یکی از آنها حجمی.»فرامرزی در پاسخ به این سوال که سوژه این آثار از کجا گرفته شدهاند، گفت: «سوژه «کویریها» با عنوان «هجوم» از مجموعه «کویریها» گرفته شده و به همین دلیل عنوان نمایشگاه نیز «کویریها، هجوم ۲» در نظر گرفته شده است.»
فرامرزی مدتها است کویر و چشمانداز کویری ایران را دستمایه نقاشیهای خود قرار داده و این گستره جغرافیایی را از زوایای گوناگونی مطالعه و بازنمایی کرده و از طرفی آثارش حضور در حراج تهران را نیز به خود دیدهاند. او که سالهای طولانیای را صرف خلق آثار این نمایشگاه کرده، در ادامه اظهار کرد: «کارهای من در یک دوره شروع نمیشود تا در یک دوره تمام شود. من چند دوره کاری دارم که اینها را به طور متناوب کار می کنم و سال هاست که روی تابلوهای این نمایشگاه نیز کار کردهام.» او ادامه داد: «این کارها نیز ممکن است ادامه داشته باشند. من چند دوره و شیوه کاری دارم که اینها می توانند به صورت متناوب بسته به احساس و کشش خودم، کار کنم و ادامه دهم.»کارهای علی فرامرزی از آن جهت که اغلب چشم انداز کویری ایران را سوژه قرار دادهاند، انتظار تنوع رنگی زیادی از آن نمیرود؛ اما این هنرمند در این رابطه چنین عقیده دارد: «برخی از آثار خیلی تنوع رنگی دارند مخصوصا «بعد چهارمها» و برخی کمتر تنوع رنگی دارند که در دو بعدیها تعدادی از آثار این چنین هستند.»این هنرمند که اغلب آثارش در ابعاد بزرگی خلق شدهاند، به همین جهت فضایی خاص را برای به نمایش درآمدن میطلبند. فرامرزی که به همین منظور گالری هدایت را برای نمایش آثار خود انتخاب کرده و در این زمینه چنین اظهار کرد: «گالری هدایت، یک گالری خاص و ویژه است که امکانات خوبی و دیوارهای بزرگی برای کارهای من دارد. برخی از آثار من در ابعاد بزرگی خلق شدهاند که محیط خاصی را برای به نمایش گذاشته شدن، میطلبند. برای مثال یکی از کارها یک متر و ۶۰ سانتی متر در حدودا ۵ متر و ۶۰ سانتی متر است.»نمایشگاه جدید علی فرامرزی با عنوان «هجوم ۲»، ۲۴ تیر ماه در گالری هدایت به نشانی تهران خیابان استاد نجاتالهی، کوچه ششم، پلاک۱۵ افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه که در حوزه حجم و نقاشی است، تا ۲۱ مرداد ماه ادامه خواهد داشت.
«شام خصوصی نزار قبانی»؛
نقبی به زندگی شخصی شاعر شهیر سوری
کتاب «شام خصوصی نزار قبانی» با زیرعنوان «خاطراتی خواندنی از زندگی نزار قبانی به همراه عاشقانهترین شعرهای او» نوشته احمد سعید محمدیه و ترجمه اصغر علیکرمی به تازگی منتشر و روانه بازار کتاب شده است.
این کتاب در بر گیرنده خاطرات احمد سعید محمدیه در خصوص نزار قبانی شاعر شهیر سوری و بزرگترین شاعر معاصر جهان عرب است. احمد سعید محمدیه؛ نویسنده و روزنامهنگاری که حدود ۱۰ سال با این شاعر شهیر عرب دوست و همسایه بود و سالهای طلایی زندگی نزار در بیروت را کنارش گذراند همه آنچه را از زندگی شخصی این شاعر دیده را صریح و بیپرده با مخاطبانش قسمت کرده است..
در همین راستا با اصغر علیکرمی از مترجمان قدرتمند و شناخته شده ادبیات عرب به عنوان مترجم این کتاب گفتوگویی را انجام دادیم.
روایتی از زندگی شخصی تا بیان خاطرات ناشنیده نزار قبانی
نویسنده در این اثر تلاش کرده تا مخاطبانش را صریح و بیواسطه در جریان زندگی شخصی نزار قبانی؛ رفتار او با خانواده و مسائل کاری این شاعر بزرگ سوری و جهان عرب قرار دهد
اصغر علیکرمی در گفتوکو با ایرنا صحبتهای خود را با نقل قولی از احمد سعید محمدیه روزنامهنگار، دوست، همسایه و نویسنده این کتاب گفت: محمدیه معتقد است از خوش شانسیهای من در زندگی این بود که بخش عمدهای از زندگیام را در همسایگی نزار قبانی در بیروت گذراندم.
این مترجم خاطر نشان کرد: این کتاب شامل خاطرات احمد سعید محمدیه از دوستان روزنامه نگار و فرهنگی زمان اقامت نزار قبانی در بیروت است که بیش یک دهه با نزار همسایه و دوست بوده و از نزدیک شاهد بسیاری از رفتارها و عادت های نابغه معاصر شعر عرب بوده است.
وی ادامه داد: نویسنده در این اثر تلاش کرده تا مخاطبانش را صریح و بیواسطه در جریان زندگی شخصی نزار قبانی؛ رفتار او با خانواده و مسائل کاری این شاعر بزرگ سوری و جهان عرب قرار دهد. حتی از رویکردهای سیاسی و خاطرات شنیدنی و بیان نشدهای قابنی نیز با مخاطبانش صحبت میکند.
علیکرمی تصریح کرد: در بخشی از کتاب دلانگیزترین اشعار عاطفی و عاشقانه نزار قبانی و طرحهای معروفی که توسط خوانندگان بزرگ مثل عبدالحلیم حافظ؛ نجات صغیره و کاظم الساهر اجرا شدهاند جمع آوری و ترجمه شده است.
اثبات صداقت و بیادعا بودن بزرگترین شاعر معاصر جهان عرب
علیکرمی تصریح کرد: در این کتاب مسائلی در خصوص سلیقه غذایی و معاشرتی نزار؛ دوران کودکی و گرایش او به شعر و ادبیات و نیز روابطش با خانواده و دوستانش به همراه برخی از روابط عاطفی و حتی روابط سیاسی نزار قبانی با چهرههای مطرح روزگار وی و همچنین نشست و برخاست و با شاعران و ادیبان بیان شده است.
تلاش برای شناساندن بهتر نزار قابنی به دوستدارانش
در بخی از مقدمه نویسنده در این کتاب میخوانیم: از خوش شانسیهای من در زندگی این بود که بخش عمدهای از زندگیم را در همسایگی نزار قبانی در بیروت گذرانده و از دلانگیزترین لحظات عمرم زمانی بود که در دفتر کارم سرگرم بودن و نزار از طبقه سوم به دفتر من در طبقه دوم میآمد.
از آنجا که من نزار را به عنوان یک انسان و شاعر دوست دارم و از آنجا که در چنته ناچیز خود خاطرات ارزشمند و گرانقیمتی از او دارم با خودم فکر کردم که شاید بتوانم در شناساندن بهتر و به دوستدارانش کمکی کرده و با نوشتن خاطراتم که بی شباهت به خاطراتی نیست که شماری از شاعران، دوستان، یاران و کسانی که با آنها رفت و آمد داشتهام از او روایت کردهاند، بخشی از زندگی او را برایتان بگویم.
کتاب «شام خصوصی نزار قبانی» با زیرعنوان «خاطراتی خواندنی از زندگی نزار قبانی به همراه عاشقانهترین شعرهای او» نوشته احمد سعید محمدیه و ترجمه اصغر علیکرمی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۳۲ صفحه و بهای ۵۴ هزار تومان توسط انتشارات ایهام منتشر کرد.
اصغر علیکرمی از مترجمان پرکار در حوزه ترجمه ادبیات معاصر عرب است. «هر عید محبوبه منی»، «همه چیز ممکن است»، «معشوقه من و سیگارهایم»، «خداوند فقط نامههای عاشقانه را جواب میدهد»، «همه چیز ممکن است» و «دوستت دارم امضای من است» جملگی از نزار قبانی، «پیاده روی با تبعید» اثر عدنان صائغ، «صبح بخیر» اثر نجیب محفوظ، «و در آغاز زن بود» سروده سعاد الصباح، «از پیکر تا دریا» اثر آدونیس و «آن زن جمله اسمیه است» اثر محمود درویش و… عناوین برخی از کتابهای منتشر شده با ترجمه این مترجم شناخته شده و پُرکار است.
اخبار
بخش آموزش حوزه طراحی لباس دچار سرگشتگی شده است
طیبه عزتاللهینژاد دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به طراحی لباس گفت: یکی از خلأهای حوزه طراحی لباس این است که در دهههای اخیر مورد غفلت قرار گرفته است و صرف پوشانندگی یا حافظ هویت بودن، لباس را نمیتوان مقوله اصلی این حوزه در نظر گرفت؛ به هر حال لباس در طول تاریخ معناهای زیادی تولید کرده و از منظر جامعه شناسی و انسان شناسی بدن دوم محسوب میشود.
وی افزود: لباس نقش مهمی در جامعه دارد و زمانی که لباس را به عنوان بدن دوم تعبیر میکنیم، دیگر نمیتوان بدن دومی داشته باشیم، بدون آنکه در ارتباط با فرهنگ، تاریخ و جغرافیا طراحی شود.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: بخش آموزش ما در حوزه طراحی لباس دچار سرگشتگی شده و نتوانسته با فرهنگ جامعه همراهی داشته باشد. به هرحال آموزشها و هدفهایی که در سیستم آموزشی قرار گرفته نگاهش تاریخ نگارانه یا بازتولید فرهنگ دیگری بوده است. تلاش کارگروه ساماندهی مد و لباس این است که بستری فراهم کند تا بتواند معنایی را تعریف کند که این مؤلفه در جامعه به بازخوانی درستی دست یابد و در سیاستگذاری ها آن را بازتاب دهد.
عزتاللهینژاد گفت: نزدیک به ۱۵ سال از تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس میگذرد و در حوزه سیاستگذاری نیازمند این هستیم که هر مؤلفه همسو با فرهنگ و تاریخ، هویت و دین باشد، یعنی در طراحی لباس تمامی این مؤلفهها مدنظر قرار بگیرد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پایان گفت: مؤلفههای همسو با فرهنگ، تاریخ، هویت و دین حتی میتواند در دروس سرفصلهای دانشگاه مؤثر باشد. متأسفانه در عصر کنونی توانستهایم کاری در این حوزه منطبق با مؤلفهها انجام دهیم.
ترجمه مجموعهمقاله «امپراتوریهای بیزانس و ساسانی» چاپ شد
مجموعهمقاله «امپراتوریهای بیزانس و ساسانی؛ دو قدرت جهانی در کشاکش جنگ و همزیستی» اثر انگلبرت وینتر و بئاته دیگناس بهتازگی با ترجمه جواد سیداشرف توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.
نسخه اصلی اینکتاب سال ۲۰۰۱ توسط آکادمی ورلاگ در برلین منتشر شده است. اولینترجمهاش نیز سال ۱۳۸۷ با عنوان «روم و ایران دو قدرت جهانی در کشاکش و همزیستی» و ترجمه کیکاووس جهانداری توسط انتشارات فرزان روز منتشر شد. در همینزمینه انتشارات ققنوس سال گذشته هم کتاب مجموعهمقالات «شاهنشاهی پارتیان و ساسانیان متقدم» با گردآوری وستا سرخوش، الیزابت پندلتون، میشائیل آلرام و تورج دریایی، را با ترجمه مهناز بابایی منتشر کرد.
با برآمدن ساسانیان، امپراتوری بیزانس با رقیبی تازهنفس روبهرو شد که در سیاست هوشیار، در اقتصاد توانا و کارآمد و در عرصه نظامی نیرومند و خطرناک بود و قدرتخواهی و توسعهطلبیاش رومشرقی را به بسیج همه نیروهایش و بهکارگیری هرچه در توان داشت وادار کرد. فقط چند دهه پس از تأسیس این امپراتوری نوپارسی به دست ساسانیان در سال ٢٢٤ میلادی، هر دو طرف یکدیگر را در مقام قدرتهایی بزرگ و مستقل به رسمیت شناختند و میان فرمانروایانشان رابطهای برقرار شد که اساس آن پذیرش برابری و همسنگیِ هر دو طرف بود.
کتاب «امپراتوریهای بیزانس و ساسانی» نهتنها درباره روابط روم و ساسانیان است، بلکه نقش و اهمیت ساسانیان را در تاریخ شرق دنیای کهن نیز کندوکاو میکند. تاریخ روم شرقی از سده سوم میلادی به بعد بهشدت تحت تأثیر روابطش با همسایه شرقی یعنی ایران ساسانی بوده است؛ دیدگاهی که بر چیرگی و برتری روم در عصر باستان تأکید دارد. کتاب پیشرو ۳ بخش اصلی دارد که بهترتیب عبارتاند از: «درآمدی بر تاریخ روابط ایران و روم»، «منابع و شواهد تاریخی» و «پیوست».
در بخش اول، پس از «پیشگفتار: درگیری میان غرب و شرق در گذر تاریخ»، دو مقاله با اینعناوین چاپ شده است: «روابط روم و ایران تا آغاز سده سوم میلادی» و «مروری بر روابط متقابل روم و امپراتوری ساسانی».
دومینبخش کتاب هم ۷ مقاله را با اینعناوین در بر میگیرد: «اهداف سیاست خارجی ساسانیان»، «درگیریهای نظامی»، «راهحلها و توافقات دیپلماتیک»، «سیاست قدرتهای بزرگ در برابر عربها»، «منافع مشترک _ علل درگیریهای پیوسته و بیپایان»، «سیاست دینی قدرتهای بزرگ _ مسیحیت و دین زردشتی» و «مبادله اطلاعات میان غرب و شرق».در بخش «پیوست» هم مخاطب کتاب با اینعناوین روبروست: کتابنامه، نام و سالهای فرمانروایی شاهان ساسانی، گاهشمار، واژهنامه، فهرست منابع ترجمهشده، نمایه.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
تلاش بهرام دوم برای کنار آمدن با روم و برقراری روابط براساس حسن همجواری با اینرقیب نشان میدهد که این شاه ساسانی در درون کشور با مشکلات سیاسی بسیار سختی روبهرو بوده است. بهرام افزون بر درگیری با برادرش هرمز، که با یاری برخی اقوام شرقی مانند سکاها و کوشانیها علیه فرمانروای قانونی کشور سر به شورش برداشته بود، با خطر نفوذ و قدرت روزافزون کرتید هیربد زردشتی نیز روبهرو بود. کرتیر، که روند ترقی و قدرتگیریاش از دوره شاپور اول آغاز شده بود، در سالهای سلطنت بهرام دوم به اوج قدرت رسید و نفوذ شدیدی بر این شاه ساسانی داشت. شاه با سیاست کرتیر که هدف آن نابود کردن همه ادیان غیرزردشتی در امپراتوری ساسانی بود موافقت کرد. سیاست بهرام دوم مبنی بر اعطای قدرت بیشتر و اختیارات گستردهتر به روحانیت زردشتی نشاندهنده تلاش او در جهت تحکیم وحدت «ملی» و تثبیت موقعیت خود اوست.
اینکتاب با ۳۰۳ صفحه مصور، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۱۱۰ هزار تومان منتشر شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9788/30621/107399
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9788/30621/107400
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9788/30621/107401
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9788/30621/107402
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9788/30621/107403
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9788/30621/107404
|
عناوین این صفحه
- صابر ابر، سحر دولتشاهی و الهام کردا با «کلفتها» به تالار وحدت میآیند
- آنچه باید از حسن ذوالفقاری بیاموزیم
- مسافر کیش ریخت
- تداوم حسی چندساله
- نقبی به زندگی شخصی شاعر شهیر سوری
- اخبار