|
جای خالی یاغی در جریان رسانهای
️ حمیدرضا بازگشا - روزنامهنگار
وقتی جریان رسانهای داخل کشور قدرت جریانسازی در موضوعات مهم را از دست میدهد، جریان رسانهای معاند با فرافکنی و برجستهسازی سیاهنماییهایش درصدد محکم کردن جای پای خود خواهد بود.
برای رسانهها وظایف و نقشهای متعددی تعریف شده است که از جمله آنها میتوان به چهار کارکرد، آموزش، اخبار و اطلاعرسانی، سرگرمی و تهییج یا بسیجگری عقاید و افکار عمومی اشاره کرد و از سویی مردم به عنوان مخاطبان رسانهها نیز نیازهایی دارند که وقتی رسانههای داخلی در برآورده ساختن آنها ضعف دارند و نمیتوانند مسئولیتهای خود را در حوزههای یاد شده به خوبی انجام دهند؛ نتیجه آن گرایش مردم به سمت رسانههای خارجی و معاند خواهد بود.این یک حقیقت اثبات شده در علوم ارتباطات است که در دنیای کنونی بدون تبلیغات نمیتوان زندگی کرد، بهگونهای که سایهاش بر تمامی عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترده شده است؛ تبلیغات با انگارهسازی، مشروعیت و اقناعسازی مخاطبان سعی در حفظ هویت، تقویت یا تغییر هویت افراد جامعه دارد و اگر رسانهها، هویت اجتماعی یک کشور را در نظر داشته باشند، باید سراغ برندسازی بروند که نقشی تاثیرگذار در نظام تولید، شخصیت افراد جامعه، اقتصاد و بسیاری از عرصههای دیگر ایفا میکند.
واقعیت این است که رسانهها میتوانند به منزله موتور محرکه حمایت از فرهنگ ایرانی محسوب شوند، اگر به مثابه چشم بینای جامعه تمام مشکلات این عرصه را رصد و ایرادات و مشکلات آن را بیان کنند؛ رسانهها میتوانند با معرفی مولفه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصیل ایرانی علاوه بر تشویق آنان، از مشکلات چرخه زیستشان آگاهی یابند و برای چارهجویی به مسئولان امر راهکارهایی را پیشنهاد کنند؛ همچنین وسایل ارتباطات جمعی میتوانند نقش کمنظیری را در نظارت رونق عرضه شده به بازارهای مصرف با هدف افزایش کیفیت آنها در جامعه ایفا کنند. امروزه بحث سرگرمی مخاطبان گاهی به اولویت نخست زندگی انسانها تبدیل شده است؛ به گونهای که هیچ اتفاقی بدون سرگرمی کامل نیست؛ بیشترین مصرف روزانه از نظر زمانی، علیالخصوص در بین قشرهای جوان و نوجوان پیرامون همین امر است؛ بنابراین تا زمانی که تبلیغات و اطلاعات سرگرمکننده و توجه جدی به این امر در هر دو حوزه مصرفکننده و تولیدکننده محقق نشود؛ طبعا این پروژه ناقص خواهد ماند. هماکنون رقیب رسانههای داخلی در این زمینه کاملا برعکس کار میکند و موج ناامیدی، رخوت، بیانگیزگی و دور شدن از فضا و توان داخلی و ایرانی را ایجاد میکنند؛ رسانهها و علی الخصوص صداوسیما در چنین شرایطی بایستی با تمام توان وارد این صحنه شوند و با رویکرد منصفانه از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان ایرانی حمایت کنند.
سریال یاغی در حالی سبب اشتیاق جوانان به ورزش کشتی شده که مخاطبانش در ادامه با راز مخوفی آشنا خواهند شد! و آن هم، وجود باند تبهکار در این عرصه ورزشی است و شاید این نمودار افزایش ثبتنامهای کلاس کشتی در نهایت، باز هم روند کاهشی پیدا کند! اما اگر سریالی در حد و اندازه بودجههای ساخت آثار فاخری همچون مختار و یا سلمان فارسی با مضمون قهرمانپروری ساخته شود؛ قطعا میتواند علاوه بر کاهش میزان نرخ اعتیاد در سنین پایین جامعه، موجب افزایش اشتیاق خانوادهها برای ثبت نام فرزندانشان در کلاسهای ورزشی شود.
یادمان نرود که رسانهها در دنیای کنونی در لایههای زیرین زیست بشری رخنه کرده و دیگر زندگی بدون وسایل ارتباط جمعی در مخیلهها نمیگنجد و هنوز هم جعبه جادویی دارای نیرو و قدرتی هستند که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد و یا منکر اثرگذاری فراوانش بر روی مخاطبانش شد.
اخبار
برخی فیلمنامهها قضاوتهای
یک سویه از جامعه دارند
سید ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران و عضو شورای پروانه ساخت سینمایی درباره وضعیت فیلمنامههای سینمایی گفت: متأسفانه بر اساس فیلمنامههایی که مطالعه کردم، وضعیت خوبی را در حوزه فیلمنامه نویسی چه از حیث انتخاب سوژه و چه پرداخت سینمایی ارزیابی نمیکنم؛ در واقع با فیلمنامههایی روبرو هستیم که حتی در سطح یک فیلمنامه تلویزیونی هم نیستند چه برسد به سینما؛ برخی فیلمنامهها حاوی تحلیلها و قضاوتهای یکسویه از جامعه هستند که متأسفانه روح حاکم بر آنها آکنده از حس پوچی و ناامیدی است.
وی ادامه داد: برخی فیلمنامه نویس های قدیمی هم با نگارش چندین فیلمنامه بطور همزمان عملاً آثارشان از قوام کافی برخوردار نبوده و به تبع منتج به تولید اثر کیفی درخوری نیز نمیشوند. در مواردی فیلمنامه نویس ها حتی زحمت مطالعه در حوزهای که نقد آن را کردهاند را هم به خود نمیدهند، به نظرم این رخوت و خمودگی در نگارش فیلمنامهها، از یکسو متوجه سازمان سینمایی و از سویی دیگر متوجه تهیهکنندگان و کارگردانان سینما است.
این تهیه کننده سینما بیان کرد: باید بپذیریم منشأ اصلی نزول کیفی آثار سینمایی، بی توجهی به فیلمنامه است. بطور مثال اگر درصدی از برآورد هزینه تولید یک فیلم را به دستمزد نگارش فیلمنامه، آن هم در هیئت یک نگاه مؤلف گونه با پشتوانه کار گروهی قرار دهیم و یا حتی در اقتباس به جای کپی شلخته، خلاقیت به خرج داده و با خرده ذوقی پرداخت مضمونی و سینمایی داشته باشیم، حتماً در میان مدت با آثار سینمایی درخوری روبرو خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه سازمان سینمایی به عنوان متولی سینما مأموریت ارتقا سطح کیفی فیلمنامهها و به طور اولی فیلمهای تولیدی سینمای ایران را برعهده دارد، توضیح داد: شایسته است این سازمان با ایجاد آرامش و امنیت شغلی در سینما، مداخل آسیب پذیر این حوزه را شناسایی و با سیاستهای تشویقی و حمایتی در یک فرایند راهبردی میان مدت و بلند مدت ضمن ایجاد انگیزه و احیا ظرفیتهای خوب فیلمنامه نویسان فعلی به کشف و معرفی نویسندگان جدید با قلم و نگاهی نو ممارست جدی کند.
رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران بیان کرد: این را هم باید بپذیریم که نباید متصل انتظار شاهکارهای سینمایی داشته باشیم؛ به قول زنده یاد علی حاتمی در فیلم «کمال الملک»: هنر مزرعه بلال نیست آقا؛ که هرسال محصول بهتری داشته باشد. در کواکب آسمان هم یکی میشود ستاره رخشان، الباقی همه سوسو میزنند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به مساله شرایط فعلی اکران اشاره کرد و تاکید کرد: علل متعددی برای استقبال ضعیف از فیلمهای روی پرده وجود داشته که شرح هرکدام بحث مطولی را میطلبد که در حال حاضر به چند نکته اشاره میکنم.
هاشمی گفت: از جمله این موارد، عوامل اقتصادی است که شامل گرانیهای افسار گسیخته، بنیه مالی ضعیف خانوادهها، گرانی قیمت بلیط سینما؛ هزینه هنگفت و ناعادلانه تبلیغات فیلمها به ویژه در رسانه ملی است. مساله دیگر عوامل سینمایی است، در واقع نبود فیلمهای متنوع متناسب همه سلایق؛ تکراری بودن مضامین فیلمها؛ پرداختهای شلخته و کلیشهای، نازل و ضد گیشه در فرم و محتوای برخی فیلمها؛ عدم توجه به وجه سرگرمی فیلمها در عین رعایت استانداردهای کیفی از جمله مواردی است که به عنوان عوامل سینمایی شناخته میشود.
هاشمی در پایان گفت: متأسفانه سیاست حمایت از تهیه کننده مستقل به عنوان رکن اصلی سینمای پویا جای خود را به سیاست پرورش تهیه کننده با روحیه کارمندی برای تولید فیلمهای سفارشی داده است.
«پدر و دختر» به ترکیب فیلمهای روی پرده میپیوندد
بر اساس مصوبه جلسه روز دوشنبه ۲۰ تیرماه شورای صنفی نمایش، فیلم سینمایی «پدر و دختر» به کارگردانی خسرو ملکان از چهارشنبه این هفته به ترکیب فیلمهای در حال اکران سینماها اضافه خواهد شد.
پخش این فیلم سینمایی را شرکت «شکوفا فیلم» برعهده دارد و در سرگروه سینمایی «ماندانا» روانه پرده سینماها خواهد شد.
خسرو ملکان علاوهبر کارگردانی تهیهکنندگی فیلم سینمایی «پدر و دختر» را نیز خود برعهده داشته است.
سریال کمدی پیمان قاسمخانی منتشر شد
کمدی «روزی روزگاری مریخ»، به کارگردانی مشترک پیمان قاسمخانی و محسن چگینی و تهیهکنندگی محسن چگینی، به شبکه نمایش خانگی آمد.
طراحی و سرپرستی نویسندگان «روزی روزگاری مریخ» را پیمان قاسمخانی به عهده داشته است و در خلاصه داستان این سریال آمده: در روزگاری هستیم که همه موجودات از سیارات مختلف به مریخ سفر میکنند ... شما چطور؟
مخاطبان میتوانند این سریال را سه شنبهها ساعت هشت صبح از پلتفرمهای فیلیمو و نماوا تماشا کنند.
سام درخشانی، ویشکا آسایش، امیر نوروزی، امیر کاظمی، بهادر مالکی، امیرمهدی ژوله، نوشین تبریزی، عبدالله روا، رامین ناصر نصیر، فلامک جنیدی، بهروز رهبریفر، پیمان فاطمی، کاظم نوربخش و مهراب قاسمخانی در این سریال به ایفای نقش پرداختهاند.
ستاره هالیوود از اختلال کوری چهره رنج میبرد؛
بیماری مرموز برد پیت چیست؟
ستاره «روزی روزگاری در هالیوود» با اعتراف به این که از اختلال کوری چهره رنج میبرد، گفت: این اختلال باعث شده به چشم مردم آدمی سرد، گوشهگیر، سرسنگین و خودشیفته باشم.
برد پیت در گفتوگو با مجله جی کیو/GQ با اطمینان گفت مشکل پروسوپاگنوزیا یا کوری چهره دارد، اختلالی عصبی که ناتوانی در تشخیص چهرهها مشخصه بارز آن است و از هر ۵۰ نفر ۱ نفر به آن دچار میشود. به گفته این ستاره ۵۸ ساله هالیوودی وی در به یاد آوردن و تشخیص چهرهها مشکل دارد و این باعث شده سرد و گوشهگیر به نظر برسد.
وی در ادامه گفت: هیچکس باورم نمیکند. دوست دارم با کسی که مشکل مشابهی دارد ملاقات کنم.این اولین بار نیست که بازیگر فیلمهای آقا و خانم اسمیت و هفت میگوید به اختلال کوری چهره مبتلاست. وی در سال ۲۰۱۳ در مصاحبه با مجله اسکوایر درباره مشکلی که دارد، گفت: خیلی از مردم از من متنفرند چون فکر میکنند به آنها بیاحترامی میکنم. به من میگویند خودپسندی، میگویند مغروری اما خودم هم از وضعی که دارم سردرنمیآورم. من نمیتوانم چهرهها را تشخیص دهم.
معلوم نیست آیا برد پیت آزمایشهای لازم برای تشخیص این اختلال را انجام داده است یا نه اما ابتلای او به این بیماری هنوز به طور رسمی از سوی هیچ پزشکی تایید نشده است.
به نقل از موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته، اختلال کوری چهره در مبتلایان مختلف به شکل متفاوتی بروز پیدا میکند: برخی نمیتوانند چهرههای آشنا را تشخیص دهند، برخی دیگر در تشخیص و تفکیک چهرههای ناشناس مشکل دارند و گروهی هستند که حتی فرق یک چهره با یک شی را هم نمیفهمند. این اختلال ممکن است در اثر سکته مغزی، آسیب به مغز یا برخی از بیماریهای نورودژنراتیو (زوال عصبی) ایجاد شده یا مادرزادی باشد و از زمان تولد آغاز شود.
گلایه بهرام رادان از شرایط اکران «علفزار»
مجوز ارشاد کافی نیست؟
بهرام رادان تهیهکننده فیلم سینمایی «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر محدودیت اکران این فیلم در برخی از استانها گفت: وجود قانون در هر جامعهای لازم است اما مقدم و مهمتر از آن احترام به اصل قانونپذیری است، حال ما در کشورمان با پدیدههای حیرتانگیزی رو به رو هستیم، به عنوان مثال فیلم ما که در حال اکران در سینماهاست، از تمام مجاری ممکن که شما تصور کنید و شاید هم تصورش را نتوانید بکنید، گذر کرده و مجوز نمایش گرفته است. من برای نمایش این فیلم چه در جشنواره فیلم فجر و چه در اکران عمومی با تمام وجود جنگیدم. اصلاً نمیدانم اگر دوباره فیلمنامهای مانند «علفزار» به دستم برسد آیا امکان دریافت پروانه ساخت و نمایش آن وجود دارد یا نه. به هر شکل این تلاش نتیجه داد و خدا را شکر هم در جشنواره و هم در اکران مورد اقبال مردم و منتقدان بودیم.وی افزود: حالا در این کشاکش و تلاش هر روزه و با وجود عدم حمایت هر گونه رسانه عمومی که از محل مالیات و بودجه عمومی کشور تامین مالی میشوند مثل شهرداری که حاضر نیست تابلوهایش در محیط شهری را به غیر از تعرفههای تجاری به محصولات فرهنگی اختصاص دهد، یا سازمان صداوسیما که حتی با وجود مجوز نمایش وزارت ارشاد خودشان شورای مخصوص خودشان را دارند و به فیلمهایی که به مذاقشان خوش نمیآید فرصت تبلیغاتی نمیدهند، ناخودآگاه حس اداره ملوک الطوایفی فرهنگ مملکت به ذهن متبادر میشود که بسیار نگرانکننده است. این تهیهکننده و بازیگر سینما بیان کرد: این تصمیمات فراقانونی است، یعنی حتی زیرمجموعههای خود وزارت ارشاد هم از قانون مافوق خود تبعیت نمیکنند. حال منتظریم ببینیم با مصاحبه اخیر وزیر ارشاد مبنی بر اینکه مجوز اکران یک فیلم برای تمام شهرهای کشور است، آیا این نافرمانی در ادارههای زیرمجموعه وزارت ارشاد ادامه خواهد داشت یا خیر؟
مانتی نورمن ۱۱ جولای پس از یک دوره کوتاه بیماری؛
سازنده آهنگ جیمز باند درگذشت
مانتی نورمن که آهنگ اصلی فیلمهای جیمز باند را ساخته بود درگذشت. در وبسایت رسمی وی آمده که او ۱۱ جولای پس از یک دوره کوتاه بیماری از دنیا رفته است. مشهورترین آهنگ وی نخستین بار در فیلم «دکتر نو» در سال ۱۹۶۲ شنیده شد. در آن فیلم شان کانری نقش باند را بازی کرده بود. نورمن گفته بود بخش ابتدایی تیتراژ این فیلم را از اثر دیگرش به نام «نشانه خوب، نشانه بد» الهام گرفته است.تنظیمی که «جان بری» از این اثر انجام داد موجب شد تا در بیشتر موارد او را آهنگساز «جیمز باند» بدانند. این موجب شد تا نورمن علیه «ساندی تایمز» به دلیل مطلبی که سال ۱۹۹۷ منتشر شده و او را به عنوان آهنگساز اصلی به چالش کشیده بود، دادخواستی ارایه کرد و در نهایت سال ۲۰۰۱ پیروز دادگاه شد و ۳۰ هزار پوند غرامت دریافت کرد.نورمن کارش را با خوانندگی شروع کرد و در اواخر دهه ۱۹۵۰ ترانهسرا شد. وی ابتدا برای خواندن ترانه «دکتر نو» انتخاب شد و بعد آهنگ اصلی «جیمز باند» را خلق کرد. با این حال سازندگان فیلم از جمله ترنس یانگ کارگردان و پیتر هانت تدوینگر احساس کردند به چیزی متفاوتتر نیاز دارند و اینجا بود که «بری» وارد ماجرا شد و با تنظیم خود این آهنگ را تقویت کرد و با یک گیتار یک بخش میانی جَز به آن بخشید. پس از آن بود که با اکران فیلم در پاییز ۱۹۶۲ این آهنگ به یک تکآهنگ موفق در انگلستان بدل شد.پس از آن «بری» به عنوان کارگردان آهنگهای باند استخدام شد و آهنگ «از روسیه با عشق» را سال ۱۹۶۳ خلق کرد و از نورمن هرگز خواسته نشد تا بازگردد و با جیمز باند همکاری کند؛ هرچند موسیقی وی به عنوان موسیقی اصلی «جیمز باند» در همه فیلمهای مامور ۰۰۷ تکرار شد و به گوش رسید.وی سازنده آهنگهای سریالهای مختلف برای تلویزیون بریتانیا بود. نمایشهای موزیکال وی در دهههای بعد برنده جایزه تونی شدند که «پوپی» در سال ۱۹۸۲ و «داستان پینوکیو» در سال ۱۹۸۸ از جمله آنها بودند.سال ۱۹۸۹ نورمن نشان طلایی شایستگی برای خدمت به موسیقی بریتانیا را از آکادمی آهنگسازان بریتانیا دریافت کرد.
ایفای نقش مادر؛
پانتهآ بهرام و سیاوش طهمورث همبازی شدند
پانتهآ بهرام در نمایش «معرکه در معرکه» سیاوش طهمورث که قرار است نیمه مرداد سال جاری روی صحنه برود، به ایفای نقش میپردازد.پانتهآ بهرام بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون قرار است در جدیدترین تجربه حضور خود بر صحنه تئاتر، در نمایش «معرکه در معرکه» به کارگردانی سیاوش طهمورث به ایفای نقش بپردازد. در اجراهای گذشته «معرکه در معرکه» رویا تیموریان ایفاگر این نقش بود.بهرام که نقشآفرینیهای متعددی در عرصه تئاتر داشته در نمایشهایی چون «مرگ یزدگرد» گلاب آدینه، «شب هزار و یکم» بهرام بیضایی، «زمستان ۶۶»، «رقص کاغذ پارهها» و «یک دقیقه سکوت» محمد یعقوبی، «افسون معبد سوخته»، «خواب در فنجان خالی» و «شکلک» کیومرث مرادی و «هی مرد گنده گریه نکن» جلال تهرانی به ایفای نقش پرداخته است.
سیاوش طهمورث که علاوه بر کارگردانی «معرکه در معرکه»، ایفاگر نقش پهلوان نیز هست، درباره حضور پانتهآ بهرام در «معرکه در معرکه» به خبرنگار مهر گفت: این اولین تجربه همکاری من با پانتهآ بهرام است ولی از قدیم طرفدار بازیهای او بودم. قرار است در این اجرا بهرام ایفاگر نقش مادر باشد.
وی درباره شکل و شیوه اجرای جدید «معرکه در معرکه»، تأکید کرد: «معرکه در معرکه» اثری نیست که بنا باشد به خاطر خواست و سلیقه شیوه اجرای آن را تغییر دهیم چون استخوانبندی خاصی دارد و حیف است که تغییری در آن داده شود.
بخاطر مشکلات اکران در دو سال قبل کرونایی؛
چرا کارگردان فیلمی با بازی شهاب حسینی پشیمان است؟
کارگردان فیلم «طلاخون» میگوید، اگر میدانست که شروع اکران فیلمش با نمایش تعداد زیادی فیلم همراه میشود باز هم در نوبت اکران میماند واز این اکران پشیمان است و در ادامه می پرسد که آیا بخاطر مشکلات اکران در دو سال قبل کرونایی، باید همه چیز را در همین یک سال جبران کرد؟
ابراهیم شیبانی حدود چهار سال قبل شروع به ساخت فیلمی تازه با نام «طلاخون» کرد. او ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱ سه فیلم «زهر عسل»، «صحنه جرم ورود ممنوع» و «هیچ کجا هیچ کس» را ساخته بود و در سال ۱۳۹۹ با «طلا خون» متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر سیونهم بود؛ جشنوارهای که متقاضیانش به دلیل شیوع کرونا و کاهش تولیدات سینمایی، توسط یک هیات به طور همزمان انتخاب و داوری شد.
او این فیلم را از ابتدای تیرماه که انتظار میرفت با فروکش کردن شیوع کرونا، گیشه سینما وضع بهتری داشته باشد اکران کرد ولی اتفاقهایی افتاده که او را از این تصمیم پشیمان کرده است.
شیبانی تاکید کرد: استارت یک فیلم در اکران بسیار مهم است، اما متاسفانه با وجود رضایتمندی بیشتر تماشاگرانی که فیلم را دیدهاند، آنطور که دلخواهم بود اکران را پیش نمیبریم.
«طلاخون» به تهیهکنندگی حسن کلامی با حضور بازیگرانی همچون شهاب حسینی، حسام منظور و زری خوشکام ساخته شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9789/30630/107454
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9789/30630/107455
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9789/30630/107456
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9789/30630/107457
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9789/30630/107458
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9789/30630/107459
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9789/30630/107460
|
عناوین این صفحه
- جای خالی یاغی در جریان رسانهای
- اخبار
- بیماری مرموز برد پیت چیست؟
- مجوز ارشاد کافی نیست؟
- سازنده آهنگ جیمز باند درگذشت
- پانتهآ بهرام و سیاوش طهمورث همبازی شدند
- چرا کارگردان فیلمی با بازی شهاب حسینی پشیمان است؟