|
کارگردان رومانیایی با ۲ فیلم جدید برمیگردد
کریستین مونگیو کارگردان رومانیایی، برای ساخت «داستانهای عصر طلایی – پیمان ورشو» و «حادثه» با تهیهکنندگان لهستانی همراه میشود.
کریستین مونگیو برنده نخل طلای جشنواره کن از طریق شرکت تولید فیلمش با نام «موبرا فیلمز» که در بخارست واقع است، با «کیجورا فیلمز» لهستان برای ساخت «قصههای دوران طلایی – پیمان ورشو» همکاری می کند. این فیلم ادامهای بر طرح کمدی او در سال ۲۰۰۹ است که افسانههای شهری از دوره رژیم چائوشسکو را تصویر میکند.
این فیلم دربرگیرنده داستانهایی از کشورهای مختلف اروپای شرقی کمونیست سابق، از جمله لهستان هم خواهد بود و نویسندگی آن توسط مونگیو و کارگردانی آن توسط لوآنا اوریکارو انجام میشود. کمپانی فرانسوی «فیلمهای ورشو» نیز با این پروژه همراهی میکند.
مونگیو و اوریکارو در بیانیهای با تاکید بر این که مؤثرترین کمدیها در موقعیتهای تراژیک اتفاق میافتند، گفتند: شاید مهمترین کارکرد کمدی این باشد که به ما کمک کند با احساسات منفی و رویدادهای وحشتناک روبهرو شویم و راهی برای کمتر ترسناک کردن آنها از طریق صحبت در موردشان به ما ارایه کند. آنها افزودند: داستانهای ارایهشده در این فیلمنامه در لحظهای تاریک از تاریخ اتفاق میافتد و در مورد مسایل بسیار تلخ به شیوهای کمیک و پوچ صحبت میکند و این راهی است که رومانیاییها و دیگر ساکنان اروپای شرقی طی سالها به عنوان راه بقای خود به کار گرفتهاند. آنها همچنین قول دادند با این فیلم فضای منحصر به فرد و غیرقابل انکار دهه ۱۹۸۰ را بازسازی کنند؛ فضایی که برخی تماشاگران از آن به عنوان نوستالژی یاد میکنند و برخی که جوانتر هستند، با کنجکاوی آن را خواهند شناخت. مونگیو کارگردان «۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز» همچنین به همکاری با «کیجورا فیلمز» برای ساخت فیلم «حادثه» به کارگردانی توماش ولسکی ادامه خواهد داد. این اولین تلاش ولسکی در ادبیات داستانی پس از برنده شدن جایزه ویژنز ۱۹۷۰ برای فیلم «در اوکراین» است که اولین بار در برلیناله به نمایش درآمد. تودور ولادیمیر پاندورو، فیلمبردار همیشگی مونگیو فیلم «حادثه» را در بهار ۲۰۲۵ فیلمبرداری خواهد کرد. این فیلم محصولی مشترک با همکاری جمهوری چک است. در این فیلم که ولسکی نیز در نوشتن فیلمنامهاش همکاری کرده، ۳ داستان مجزا به لطف یک حادثه در کنار هم قرار میگیرند. مونگیو میگوید: من داستان را از طریق سه شخصیت روایت میکنم. مادری که متوجه میشود دختر نوجوانش هنگام سوار شدن بر اسکوتر به سگی برخورد کرده است، یک افسر پلیس که صاحب حیوان است و به صحنه احضار شده و در آخر متوجه میشویم که حتی قبل از آن، سگ در واقع با نوجوانی که پدرش به او رانندگی آموزش میداد، تصادف کرده است. با این حال، آنها یکدیگر را در فیلم ملاقات نخواهند کرد و زندگی جداگانهای دارند و فیلم قصد دارد به مسایل مربوط به مسؤولیت، والدین و گناه معطوف باشد. مونگیو همچنین گفت: ما با همراهی تودور به دنبال زبان بصری این روایت هستیم. هر دوی ما عاشق داستانهای طولانی هستیم و این من را یاد فیلمهای مستند میاندازد و دنیای فیلم را واقعیتر و طبیعی تر میکند.
این کارگردان تاکید کرد که برخلاف فیلمهای مستند، فیلمهای داستانی امکان خلق کامل موضوع را دارند؛ اما هر دوی سازندگان این فیلم میخواهند به سینمای مولف نزدیک باشند.
گپ و گفت
جامعه شناس دینی در گفت وگو با امتیاز؛
علت قوام و بقا تشیع در جهان چیست؟
یک جامعه شناس دینی در گفت وگو با امتیاز عنوان کرد: محققان و پژوهشگرانی که درباره دلائل قوام و بقا تشیع، سخن گفتند، قیام عاشورا و انتظار مهدی موعود (عج) را دو رکن از ارکان قوام بخش، جریان ساز و هویت آفرین تشیع نام می برند. عاشورا، رخدادی در گذشته را بازنگری می کند و ولادت امام عصر (عج) چشم اندازی به آینده دارد. علیرضا قبادی افزود: در بزرگداشت این دو مناسبت، به نظر توجه به مراسم زاد روز ولادت امام دوازدهم از جهاتی برای حیات تشیع اهمیت بیشتری داشته و مسئولیت خطیرتری را متوجه همه شیعیان بویژه عالمان، اندیشمندان، روشنفکران، فعالان رسانه و...نسل حاضر می کند. مسئولیتی که به نظر می رسد، در سال های اخیر به دلائلی که باید در جای خود بررسی شود، اندکی مورد کم توجهی نسل حاضر قرار گرفته است. این جامعه شناس دینی ادامه داد: گرامی داشت ولادت آخرین حجت خدا با توجه به باورهای مهمی که در دل برگزاری چنین مراسمی باز تولید می شود، از بنیادی ترین و اساسی ترین بسترهای بقا و تداوم حیات سیاسی و اجتماعی تشیع و از پایه ترین مسئولیت شیعیان در عصر کنونی است که باید مورد توجه تام و تمام ارادتمندان آن حضرت قرار گیرد تا از انجام کمترین وظیفه نسبت به امام عصر (عج) کوتاهی صورت نگیرد و این مناسبت تاریخمندی و تجلیات اجتماعی بیشتری پیدا کند و بتواند معاصران و آیندگان را از وجود امام زمان (ع) اقناع و با شبهه افکنی ها در عصر حاضر مقابله کند تا در نتیجه حضور امام زمان در جامعه را نهادینه کند. این جامعه شناس دینی در پایان گفت وگو با امتیاز عنوان کرد: بزرگداشت مراسم نیمه شعبان با توجه به اینکه جزء جشن های مذهبی و متضمن شادی بخشی است، زمینه خوبی در مشارکت عموم مردم، به خصوص جوانان و نوجوانان در تعظیم و پاسداشت این مناسبت در جامعه ما است البته رسالت عظیم شیعیان در بزرگداشت این روز مهم، مانع و نافی پیرایش خرافات و بدعت هایی نمی شود که به طور معمول با آیین های دینی عجین می شود.
ترکیبی از کمدی، اجتماعی، جنگی و کودک؛
فیلمهای اکران نوروزی مشخص شدند
«تمساح خونی»، «بیبدن»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان» به عنوان فیلمهای اکران نوروز انتخاب شدند.
به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، روح الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم، ۲۳ اسفند ماه را تاریخ آغاز اکران نوروزی اعلام کرد و گفت: فیلمهای «تمساح خونی»، «بیبدن»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان» برای اکران نوروزی انتخاب شدهاند. وی افزود: با توجه به شرایط خاص این دوره از اکران نوروز ۱۴۰۳ و همزمانی با ماه مبارک رمضان و البته با نگاه تامین نیاز و سلیقه مخاطبان سینما از قشرها و گروههای سنی و فکری مختلف، چینش اکران نوروزی به گونهای انجام شده که همه سلایق را پوشش دهد و از سینمای دفاع مقدس تا سینمای کودک و نوجوان، اجتماعی، ورزشی و کمدی در سبد اکران نوروزی جانمایی شده است. سهرابی با اشاره به فیلمهای دیگری که متقاضی اکران نوروز بوده اما در این جدول لحاظ نشدهاند، عنوان کرد: اکران دوم عید نوروز با توجه به شرایط فروش و کف فروش فیلمها تعیین خواهد شد و چنانچه فیلمی طی مدت زمان مشخص شده حدنصاب لازم در جذب مخاطب را نداشته باشد مطابق با آییننامه تصمیمگیری خواهد شد و تا سقف ۴ فیلم جدید همزمان با عید سعید فطر روی پرده خواهند رفت. بنابراین فیلمها باید از تمام ظرفیت خود در بازه زمانی تعیین شده برای اکران استفاده کنند تا بیشترین جذب مخاطب را داشته باشند. مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی یادآور شد طبق تصمیم سازمان سینمایی با آغاز اکران فیلمهای نوروزی، نمایش فیلمهای روی پرده به پایان خواهد رسید.
به کارگردانی فاطیما اباحمزه؛
«رمل» با بازی فرخ نعمتی و نسیم ادبی آماده نمایش شد
فیلم بلند «رمل» به کارگردانی فاطیما اباحمزه، پس از پایان تولید، آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شده است. فیلم بلند «رمل» (دلا) به نویسندگی و کارگردانی فاطیما اباحمزه و تهیهکنندگی محمدباقر خدادوست و علیرضا خسرویان با اتمام کامل مراحل فنی هماکنون آماده حضور در جشنوارههای داخلی و بینالمللی شده است. فرخ نعمتی، نسیم ادبی، شبنم قلیخانی، سام کبودوند، محمدرسول صفری، صحرا اسدالهی، لادن ژاوهوند، عباس غزالی، امیرحسین هشترودی، مرتضی امینیتبار، مریم شریفزاده و میثم محمدخانی، به همراه هنرمندان خردسال بنیتا اشراقی و روژا امانی، بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند. «رمل» مضمونی اجتماعی دارد و قصه آشفته خانوادهای را روایت میکند که به نوعی با گذشته خود درگیر هستند. سایر عوامل اصلی این پروژه عبارت هستند از: مجری طرح و مشاور هنری: بیژن لاهوتی، مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، فیلمبرداران: احسان رشیدی، اسماعیل رشیدی، محمدعلی کریمینسب، امیرعلی شاهحسینیاردکانی، نورپردازان: امیرحسین شفیعی، وحید غلامی، مدیر صدابرداری: هادی ساعدمحکم، صدابرداران: محمد اکبری، فرزاد اکبری، طراح گریم: حسین اردستانی، مجریان گریم خانم: نجمه مسلمینژاد، آرزو برغمان، مجری گریم آقا: نوید لشکری حقیقی، تتو آرتیست و مو آرا: امیر کهریزی، تدوین: مهدی ایرانیان، مهرنوش سرکاری، برنامهریز: حسین دیردار، دستیار اول کارگردان: محمدعلی کریمینسب، مدیر تولید: امیر صیدآبادی، طراح صحنه: محسن ارشدی، طراحان لباس: مهرنوش سرکاری، فاطمه باغبانباشی، صداگذار: سجاد دلاورسولی، محمدرضا چارهجو، منشی صحنه: نازنین علیزاده. نسخه نهایی فیلم آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی؛
«ناکجاآباد» آماده نمایش شد
مراحل فنی فیلم کوتاه «ناکجاآباد» به پایان رسید.
مراحل فنی فیلم کوتاه «ناکجاآباد» به کارگردانی فاطیما اباحمزه به تازگی به پایان رسیده و در حال حاضر نسخه نهایی فیلم آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شده است. شهرزاد کمالزاده، نسیم ادبی، مهدی حسینی، شهلا اکبری، مهیار راحتطلب، امیرحسین هشترودی، فرهاد وزیری بازیگران این فیلم کوتاه هستند. «ناکجاآباد» روایتگر داستان مردی است که در اتفاقی رازی را کشف میکند و آن راز زندگیاش را به ناکجا آباد میکشاند ... . سایر عوامل اصلی این پروژه عبارت هستند از: نویسندگان: فاطیما اباحمزه، معصومه لاهوتی، تهیهکننده و سرمایهگذار: بیژن لاهوتی، مجری طرح: شهرزاد کمالزاده، مدیر فیلمبرداری: مهدی ایلبیگی، فیلمبرداران: دانیال ناصر، علی مهتری، امیررضا ایمانیفرد، فرامرز رحیمی، مسلم جلیلی، نورپردازان: عبدالکریم تومانی، حاکم دربوزی، طراح صحنه: الهه شکوری، به ناز مهتری، طراح لباس: مرضیه زارعی، ترزین محمد کانی سواران، صدابرداری: سامان شهامت، آرش نعمتی، صداگذاران: سجاد شیرانی بیدآبادی، سینا خاکی، تدوین: محمد توکلی، شراره امیراشتیاق، اصلاح رنگ و نور: سینا جوانمردی، رامین سلطانی احمدآباد، مدیر تولید: رسول ابراهیمزاده ینگجه، برنامهریزان: محمد رئیسی، دلاور خالدزندگان موانع، دستیاران کارگردان: محسن توکلی اسبیدره، ارشاد توکلی اسبیدره، منشی صحنه: زینب خنیاگرپور، مدیران تدارکات و هماهنگی: احمد پورنبیموانع، محمد فخرپور، آهنگساز: ابراهیم میرزایی، گروه موسیقی و نوازندگان: ویالون: آسیه حاجیزاده، گیتار: زهرا ارغوان، سهتار: نوید لشکریحقیقی، ویالون التو: امیر کهریزی، سازهای کوبهای: مرجان کاویانی، خواننده: علی رضایی، گریم: رسول نعمتی، مجری گریم خانمها: زهره اکبری، مجری گریم آقایان: محمدمهدی بهنیا، ترجمان انگلیسی: مینا صدیق فرشیان، ناصر فائز.
معرفی نامزدهای انجمن فیلمنامهنویسان
۲ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۳ برای کسب جایزه بهترین فیلمنامه سال هم امید دارند. انجمن فیلمنامهنویسان آمریکا نامزدهای خود را در بخش سینما، تلویزیون، رسانههای جدید، اخبار، رادیو/ صوت، و نویسندگی تبلیغاتی برای سال ۲۰۲۳ اعلام کردند.
نامزدها چنین انتخاب شدهاند:
فیلمنامه غیراقتباسی
«ایر» نوشته الکس کانوری. آمازون
«باربی» نوشته گرتا گرویگ و نوآ باومباخ. برادران وارنر
«جاماندگان» نوشته دیوید همینگسون. فوکوس فیچرز
«می دسامبر» نوشته سامی برچ. نتفلیکس
«زندگیهای گذشته» نوشته سلین سانگ. A۲۴
فیلمنامه اقتباسی
«داستان آمریکایی» نوشته کورد جفرسون، بر اساس رمان «پاک کردن» اثر پرسیوال اورت. آمازون
«آنجا هستی خدا؟ این من هستم، مارگارت» نوشته کلی فرمون کریگ، بر اساس کتاب جودی بلوم. لاینزگیت
«قاتلان ماه کامل» فیلمنامه اریک راث و مارتین اسکورسیزی، بر اساس کتاب دیوید گرن. اپل
«نیاد» نوشته جولیا کاکس، بر اساس کتاب «راهی بیاب» نوشته دایانا نیاد. نتفلیکس
«اوپنهایمر» نوشته کریستوفر نولان، بر اساس کتاب «پرومته آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر» نوشته کای برد و مارتین جی شروین. یونیورسال
فیلمنامه مستند
«بلا!» نوشته جف ال لیبرمن. ری-امرجینگ فیمز
«تمام نشد» نوشته شان مولین؛ سونی پیکچرز
«تونل کبوتر» نوشته ارول موریس. اپل
«مهر از ابتدا» نوشته دیوید تیگ. نتفلیکس
«چه اتفاقی برای خون، عرق و اشک افتاد؟» نوشته جان شاینفلد. آبراموراما
یک نکته درباره پاورقی
این هفته آماری از مخاطبان برنامه های صداوسیما از طرف یکی از رسانه های رسمی منتشر شد که برنامه های مختلفی را بررسی و آماری را تخمین زده بود. آماری که سراغ تلوبیون و بازدیدهای آن رفته بود و براین اساس مخاطب برنامه ها را سنجیده بود. روزنامه فرهیختگان این آمار را در حالی منتشر کرده است که در ماه های اخیر کمتر آماری از سریال ها و برنامه های پربیننده تلویزیون از طرف مرکز تحقیقات صداوسیما و دیگر منابع رسمی این سازمان منتشر شده است. به تازگی رجانیوز هم آمار جدیدی منتشر کرده است که آن هم البته آماری غیررسمی است و منبع آن روابط عمومی صداوسیما نیست. در آماری که رجانیوز منتشر کرده است تمرکز روی برنامه «پاورقی» است و محور، برنامه هایی با موضوع فلسطین هستند. «پاورقی» با اجرای محمدرضا شهبازی در این آمار در میان برنامه هایی آمده است که با موضوع فلسطین ساخته و پخش شده اند و بالاتر از برنامه ای مثل «به افق فلسطین» قرار گرفته است که در ابتدای راه بازتاب زیادی هم در شبکه های اجتماعی داشت. در این آمار این چنین آمده است که «پاورقی» شبکه دو تلویزیون با ۱۴.۵ درصد بیننده صدرنشین برنامههای تلویزیون با موضوع فلسطین بوده است. برنامه «به افق فلسطین» شبکه افق با ۹.۵ درصد و برنامه «طوفان الاقصی» شبکه ۴ با ۹ درصد در رتبه های بعد قرار گرفته اند. «پاورقی» از آنتن شبکه دو پخش می شود. برنامه ای تولیدی که شهبازی در آن با اشاره به اخبار، اظهارنظرها و کامنت هایی که در فضای مجازی طرح می شود با شوخی و کنایه پاسخ میدهد. شوخی هایی که گاهی هم لحن بیان آنها واکنش هایی را از طرف مردم دربرداشته است. فارغ از تحلیل خود برنامه که مثل خیلی از برنامه های دیگر سیما طرفداران و مخالفان خود را دارد، نکته مهمتر خود صداوسیماست که گویی بیشتر از سایر برنامه ها پای این برنامه ایستاده است. شاید خیلی ها کل کل شهبازی و شبکه سه را به خاطر داشته باشند که در پی آن رضا رشیدپور که قرار بود با یک برنامه جدید به شبکه سه برگردد از اجرای آن انصراف داد. مردم میپرسند چرا مستند «غیررسمی» زودتر ساخته نشد
ششمین قسمت از مستند «غیر رسمی» با موضوع انس رهبر انقلاب با اهالی فرهنگ به تازگی روانه آنتن شده است، و مردم میگویند که چرا این مستند زودتر ساخته نشد. مستند «غیر رسمی» که قرارش را بر انعکاس دیدارهای غیر رسمی رهبر انقلاب با فعالان حوزههای فرهنگی، هنری، علمی، فناوری و نخبگان گذاشته، اینبار دوربینش را به سمت حشر و نشر اهالی فرهنگ با رهبر انقلاب و انس ایشان با کتاب برده، تا گلچینی از غیر رسمیها و صحبتهای خودمانی ناشران و فرهنگ دوستان با رهبر انقلاب را به تصویر بکشد.
حضرت آقا در یکی از سخنرانیهایشان اشاره میکنند: «بنده کتاب خوانم. خیلی کتاب میخوانم. دلم میخواهد شما جوانان کتاب بخوانید». رهبر انقلاب در گفتوگویی نقل میکردند: ما در آستان قدس تعدادی رمان تهیه میکردیم و همانجا میخواندیم. بعدها در نزدیکی خانهمان کتاب فروشی بود، که رمانها را به صورت جزوه ضمیمه بعضی از مجلات بود. آن کتاب فروشی مجلهها را جلد میکرد و شبی یک قران کرایه میداد. من از او کتاب کرایه میکردم و هر جلدی را یک شب میخواندم. این روند چندبار تکرار شد، تا اینکه کتاب فروش لجش گرفت؛ چراکه دلش میخواست چند شب یک کتاب را بخوانم.
حال وقتی به صحبتهای ایشان با غرفهداران و ناشران صاحبنام در ادوار نمایشگاه کتاب بر میخوریم، میبینیم علاقه ایشان به کتاب و کتابخوانی یک شبه به وجود نیامده است. به قولِ راضیه تجار نویسنده، مطالعه حضرت آقا از بعد از انقلاب شروع نشده، پیداست این مطالعه عقبهای دارد.
رهبر انقلاب در گفتوگویی درباره علاقه پدرشان به مطالعه نقل کردند که ماها هیچ وقت خوابیدن آقا را یادمان نمیآید. همیشه آقا بیدار بود. کما اینکه هر وقت بیدار میشدیم، آقا بیدار بود. یعنی ایشان شب دیر میخوابیدند و مشغول مطالعه بودند؛ آن هم با چراغهای لامپی قدیمی. ایشان عاشق مطالعه بود.
به قول محمدحسین صفارهرندی وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مادر بزرگوارشان هم با اشعار شاعران بزرگ مثل حافظ محشور بود.
حضرت آقا در سال ۱۳۷۶ در دیدار با جمعی نوجوانان نقل کردند: «مادرم یک خانم کتابخوان با ذوق شعری و هنری و حافظ شناس بود. البته حافظ شناس نه معنای علمی بلکه ایشان با دیوان حافظ مانوس بود».
این گفتگوها تنها بخشی از مستند «غیر رسمی» بود، که جمعه ۲۷ بهمن از تلویزیون پخش شد.
رهبری ایران را عزیز و قوی میخواهند
محمد اسحاقی، معاون پژوهش و آموزش دفتر موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا آنقدر دیر مستند «غیر رسمی» به سراغ انعکاس دیدارهای غیر رسمی و صمیمانه اهالی حوزههای فرهنگی، هنری، علمی، فناوری و نخبگان با رهبر انقلاب رفته، گفت: با توجه به منش شخصیتی و رفتاری جذابِ حضرت آقا با گروهها و اقشار مختلف جامعه، مردم از ما میپرسند چرا زودتر وجوه مختلف شخصیتی و رفتاری ایشان بازتاب داده نشد. بنظرم نکته درستی است. حق مردم است که بدانند رهبر جمهوری اسلامی چه ویژگیهای شخصیتی از نظر فرهنگی، دینی، اخلاقی و هنری دارد. ایشان عاشق مردمش هست و ایران را عزیز و قوی میخواهد.
اسحاقی ادامه داد: این مستند بخشی از این شخصیت، منش، نگرش و رویکرد حضرت آقا را نشان میدهد. البته با توجه به گستردگی وجوه شخصیتی ایشان سخت است با چند مستند بتوان رهبری را به تصویر کشید. باید تجربه زیستهای باشد و یک نفر با این شخصیت زندگی کند.
دیدارهای مقام معظم رهبری مملو از سوژه است
معاون پژوهش و آموزش دفتر موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری درباره نحوه سوژهیابی مستند «غیررسمی» توضیح داد: در ابتدا ایده اولیه از نظر سوژهیابی صورت میگیرد. چون حضرت آقا در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ملی و منطقهای و با اقشار مختلف از قبیل اقشار فرهنگی، کارگر، روحانی، اساتید دانشگاه و مسئولین کشورهای مختلف دیدار داشتند. این دیدارها مجموعه غنی از سوژهها و موضوعاتی است، که کار رسانهای و ترویجی آن امکانپذیر است.
وی درباره ساخت اولین مجموعه آن گفت: حدود چند سالی میشود که مستند «غیررسمی» به سراغ نشستهای حضرت آقا با اقشار مختلف و بازدیدهای ایشان از مکانهای مختلف رفته است. یک جریانی چه در بخش مطالعاتی - پژوهشی و چه در بخش رسانهای، افکارسنجی و برنامهسازی مشغول ساخت مستند «غیر رسمی» است.
گزیدهگویی در فرهنگسازی و گفتمانسازی مهم است
اسحاقی در پاسخ به این سوال که آیا زمان قسمتهای دیگر پخش این مستند مشخص است؟ گفت: گزیدهگویی در فرهنگسازی و گفتمانسازی نکته مهمی است. موضوعات متنوع زیاد است، ولی باید انتخاب صورت گیرد؛ چراکه ظرفیت جامعه برای فرهنگسازی مهم است. امکان ندارد هر هفته این مستند پخش شود. سعی میشود در طول زمان بر روی موضوعات مختلف کار شود و با توجه به ضرورت و فضای گفتمانی، یکی از این موضوعات برجسته میشود و به مرحله تولید میرسد.
شوخی که توهین آمیز شد
مجموعه «بگو بخند» یکی از برنامه های شبکه نسیم است که عبدالله روا اجرایش می کند و مدلی از نمایش و استندآپ کمدی دارد. این مجموعه یادآور یکی از آیتم های «خندوانه» با نام خنداننده شو است که در فضای یک برنامه مستقل به تولید می رسد و بعد از نمایش اجراهای شرکت کنندگان، استندآپ ها و نمایش ها توسط داوران ارزیابی می شود و می توان گفت در این ایام جزو مجموعه های سرگرم کننده شبکه نسیم هم بوده است.
با این حال این برنامه طی روزهای گذشته درگیر یک حاشیه جنجالی شد. یکی از نمایش ها در یکی از قسمت های اخیر درباره تکدی گری بود و شرکت کننده که نقش یکی متکدی را داشت بازی هایی داشت که موجب سوتفاهم نسبت به معلولان شد.
تصویری که بازتاب زیادی در صفحات رسمی و شخصی پیدا کرد و همان چند ثانیه فیلم آن واکنش های تند و تیزی را به همراه داشت. در پی بازتاب این ویدیو، اطلاعیه ای از طرف برنامه صادر شد که در آن آمده بود: ««در پی حاشیه سازی ایجاد شده به وسیله یک ویدیو تقطیع شده از برنامه در خصوص اجرای هفته گذشته یکی از گروههای نمایشی؛ روابط عمومی برنامه «بگو بخند» به اطلاع مخاطبان می رساند؛ که نمایش مربوطه هیچ ارتباطی با معلولین نداشته و بازیگران در تلاش برای ایفای نقش متکدیانی که خودشان را به تمارض میزنند، بودند. این برنامه همواره جایگاه ویژهای برای کم توانان جسمی و حرکتی قابل بوده است. «بگو بخند» تنها برنامهای در تلویزیون است که با اختصاص دادن بخش کمدی نشسته در برنامه، بنیان گذار حضور این افراد در تلویزیون و رقابت در کنار دیگر شرکت کنندگان بوده است. همچنین تعداد قابل توجهی از تماشاگران این برنامه به این افراد اختصاص دارد. پرواضح است که این اقدام اخیر، تنها یک فضاسازی غیرحرفهای از سوی برخی رسانهها برای تحت الشعاع قرار دادن یک برنامه موفق در جذب و رضایت مخاطب است که البته این امر منجر به پیوند عمیقتر میان مخاطب و برنامه خواهد شد. در پایان اگر بر اثر سوتفاهم شکل گرفته از این برنامه بخشی از جامعه و خصوصاً معلولین عزیز کشور متاثر شده اند، سر تعظیم و عذرخواهی فرود می آوریم.»هرچند این برنامه همانطور که اعلام کرده است بخشی را هم در اختیار هنرمندان کم توان جسمی قرار داده با این حال استفاده از کلیدواژه هایی چون «ویدیوی تقطیع شده» یا «فضاسازی غیرحرفه ای» بیشتر به توجیه می ماند و حتی تاثیر عذرخواهی این تیم را نیز کمرنگ و بی تاثیر می کند. با این اتفاق ۲ تن از داوران برنامه نعیمه نظام دوست و علیرضا خمسه نیز عذرخواهی کردند اما تلویزیون بیشتر و پررنگ تر باید روی خروجی آنتن مراقبت به خرج دهد تا تصویری که از رسانه ملی پخش می شود رنجش خاطر و حتی خشم مخاطبانش را فراهم نکند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17165/40734/132142
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17165/40734/132143
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17165/40734/132144
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17165/40734/132145
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17165/40734/132146
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17165/40734/132147
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17165/40734/132148
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17165/40734/132149
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17165/40734/132150
|
- کارگردان رومانیایی با ۲ فیلم جدید برمیگردد
- گپ و گفت
- فیلمهای اکران نوروزی مشخص شدند
- «رمل» با بازی فرخ نعمتی و نسیم ادبی آماده نمایش شد
- «ناکجاآباد» آماده نمایش شد
- معرفی نامزدهای انجمن فیلمنامهنویسان
- یک نکته درباره پاورقی
- مردم میپرسند چرا مستند «غیررسمی» زودتر ساخته نشد
- شوخی که توهین آمیز شد