|
دیدار مدیرعامل مرکز گسترش با هیاتمدیره صنوف سینمای مستند
محمد حمیدیمقدم در دیدار با هیات مدیره انجمنهای صنفی کارگردانان و تهیهکنندگان سینمای مستند بر تعریف و تعیین حدود و شرایط و امتیازهای طرح مستندنگاری پروژههای ملی برای اعضای صنوف تاکید کرد.
به نقل از روابطعمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش، با حامد شکیبانیا رییس هیاتمدیره انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند، سیدعلیرضا حسینی عضو هیاتمدیره انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند، مهرداد زاهدیان رییس انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و میثم شاهبابایی عضو هیات مدیره این انجمن دیدار و گفتوگو کرد. عبدالحسین بدرلو قایممقام و معاون مستند و هومن مرادیکرمانی مدیر مستند مرکز هم در این جلسه حضور داشتند. در این جلسه هماندیشی، ابتدا حاضران درباره مطالبات صنوف و راههای عملی شدن طرح مستندنگاری پروژههای ملی و مشکلات تحقق این طرح صحبت کردند. محمد حمیدیمقدم ابتدا گفت: ماجرای مستندنگاری پروژههای ملی، برای خانواده سینمای مستند مهم است، ما وظیفه داریم حدود و چارچوبهای آن را برای دوستان تعریف کنیم. در ۲ سال گذشته، جلسات متعددی با هم و با صنوف داشتهایم و توضیح هم دادهایم که قرار است چه اتفاقی در این طرح بیفتد، اما طبیعی است که اعضای صنوف نیاز به اطلاعات کافی درباره جزییات داشته باشند تا سو تفاهمی به وجود نیاید. وی ادامه داد: ضروری است با اعضای صنوف جلساتی داشته باشید، برایشان درباره پیشرفت این طرح صحبت کنید و توضیح بدهید که چه افرادی واجد حضور در این پروژهها هستند. ما و هیات مدیرههای صنوف، نظارت و دخالتی در انتخاب کارگردانها و تهیهکنندگان این پروژهها نداریم، نگاه و معیارهای حرفهای میگوید که همه مستندسازان، نمیتوانند پروژههای صنعتی بزرگ را به سامان برسانند. مدیرعامل مرکز گسترش اظهار کرد: در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در جلسهای که آقای شکیبانیا داشت، درباره این پروژهها صحبت شد. روابطعمومی شرکت ملی نفت در این جلسه حضور داشت، اما به نظرم نیاز به جلسات مشترک با مدیرکلهای امور رسانه و روابطعمومی وزارتخانهها، سازمانها و صنایع بزرگ داریم تا ضرورت مستندسازی درباره پروژههای ملی، به شکل تخصصی را با آنها در میان بگذاریم. بخشی از اما و اگرها و چالشها، درباره اهمیت این موضوع، در جلسات پیشین با هیات دولت حل شده، اما مسیر پیش رو ساده نیست. باید اما و اگرها و شاید و بایدهای این پروژهها را یک بار برای همیشه حل کنیم و وارد اجرای این طرح شویم.
در بخش دیگری از این جلسه حامد شکیبانیا، مهرداد زاهدیان، سیدعلیرضا حسینی و میثم شاهبابایی، نظر خود را درباره مراحل اجراییشدن این طرح، نقش صنوف و مسیر پیش رو بیان کردند. حمیدی مقدم ادامه داد: در مرحله اول، صنوف باید لیست کارگردانان و تهیهکنندگان عضو صنف را در سامانه وزارت ارشاد بارگذاری کنند، پس از آن و در ارتباط با نهادها و سازمانها، آنها هستند که تیم مورد نظر خود را (بر اساس ضوابط) انتخاب میکنند. مدیرعامل مرکز گسترش گفت: ما و صنوف نقش تسهیلکننده و تسریعکننده این امر را داریم و پیگیر این هستیم که بتوانیم دست کم چند پروژه را تا پایان سال بعد، به مرحله اجرا برسانیم. این طرح، طرح سادهای نیست، محاسن و امتیازهایش برای جامعه مستندسازان ایران فراوان است، اما رسیدن به مرحله اجرا و قانع کردن مدیران رسانهای سازمانها و نهادها، برای انتخاب افراد حرفهای در این زمینه کار میبرد.
اخبار
اکران شبانه در نوروز ۱۴۰۳؛
بلیت سینما فعلا گران نمیشود
همایون اسعدیان سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: سینماها در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان امکان فعالیت شبانه هم خواهند داشت.
همایون اسعدیان سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره شرایط اکران سینماها در ایام همزمانی تعطیلات نوروزی و ماه مبارک رمضان، توضیح داد: براساس هماهنگیهای صورت گرفته، سینماها در این ایام امکان فعالیت شبانه هم خواهند داشت و محدودیتی در زمینه اکران فیلمها در خارج از ساعت فعالیتهای مرسوم سالنهای سینما، در این ایام وجود نخواهد داشت.
وی که پیش از این از احتمال افزایش قیمت بلیت سینماها خبر داده بود، در این زمینه هم تأکید کرد: قطعا در بازه اکران نوروز امسال افزایش قیمت نخواهیم داشت و اگر در این زمینه به جمعبندی برسیم، این افزایش برای بعد از عید فطر و نیمه اول سال آینده اعمال خواهد شد.
اسعدیان درباره چالشهای مرتبط با ادامه اکران فیلمهای سال جاری در ایام عید نوروز هم گفت: این بحث مربوط به فیلمهای اکرانشده در ماه اسفند نیست و مشخصا مربوط به سه فیلم کمدی است که در همین هفته و در قالب جلسهای که اعضای شورا با آقای خزاعی خواهند داشت، برای آن راهکاری پیدا خواهیم کرد. در تلاش هستیم که این فیلمها هم بتوانند بهگونهای اکران خود را تا عید فطر ادامه دهند. اما فیلمهایی مانند «روشن» که در اسفندماه اکران خود را آغاز کردهاند، بدون هیچ مشکلی، اکرانشان ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: سه فیلم «هتل»، «ویلای ساحلی» و «هاوایی» سه فیلمی هستند که مدتی است از اکران آنها میگذرد و بازه اکران آنها، کم هم نبوده است، اما برای این سه فیلم کمدی، همچنان دنبال راهکاری هستیم که بتوانند اکران خود را ادامه دهند. امیدواریم شورای اکران با رئیس سازمان سینمایی در این زمینه به توافق برسد.
سخنگوی شورای صنفی اکران درباره تداخل اکران فیلمهای نوروزی با تعطیلات چند روزه در هفته دوم نوروز و احتمال در نظر گرفتن بازه اکران جبرانی برای آنها هم گفت: ما هر سال قاعدهای را برای اکران فیلمها در ماه رمضان داریم که برای این فیلمها، هر دو هفته اکران، تنها یک هفته محاسبه میشود. این قاعده امسال هم برقرار است و در جمعبندی نهایی زمان اکران این فیلمها، ماه اولشان، چهار هفته محسوب نمیشود.
«تمساح خونی» ساخته جواد عزتی، «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری، «بی بدن» ساخته مرتضی علیزاده، «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی، «آپاراتچی» ساخته علی طاهرفر، «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و «ایلیا در جستجوی قهرمان» ساخته سید علی موسوینژاد ۷ فیلم دیگر اکران نوروز است.
«تمساح خونی» رکورد فروش روز نخست سینما را شکست
فیلم سینمایی «تمساح خونی» رکورد فروش روز اول اکران در سینمای ایران را با فروش ۱ میلیارد و ۳۰ میلیون تومانی شکست. «تمساح خونی» اولین ساخته جواد عزتی به تهیه کنندگی کامران حجازی که از روز گذشته چهارشنبه ۱۶ اسفندماه اکران نوروزی خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است؛ توانست از همان روز نخست به صدر فروش روزانه سینماها برسد و در اکران روز اول خود، رکورد تازهای را در جذب فروش رقم بزند. این کمدی اکشن با جذب بیش از ۱۸ هزار تماشاگر در روز نخست به فروش ۱ میلیارد و ۳۰ میلیون تومانی رسیده است که پرفروشترین رقم روز نخست اکران تاریخ گیشه سینمای ایران محسوب میشود. پیش از این، رکورد فروش روز نخست اکران در اختیار فیلم «هاوایی» با رقم فروش ۵۳۰ میلیون تومان بوده است که اکنون این رکورد با ثبت رقمی نزدیک به دو برابر با قاطعیت در اختیار «تمساح خونی» است.
کار «مهیار عیار» در شهرک سینمایی غزالی تمام شد
کار گروه سازنده سریال «مهیار عیار»، پس از یازده ماه تصویربرداری این مجموعه در شهرک سینمایی غزالی به پایان رسید. «مهیار عیار» به کارگردانی سید جمال سید حاتمی و تهیه کنندگی بهروز مفید از محصولات جدید و پر بازیگر سیما فیلم است؛ که برای پخش در سال ۱۴۰۳ آماده میشود و تصویربردداری این سریال در شهرک غزالی به پایان رسید. این سریال ماجرای راهزنی است که بر اساس یک اتفاق، مسیر زندگیاش تغییر میکند و هر بار درگیر داستانی جدید میشود. فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی را محمدرضا محمدینیکو به نگارش درآورده است. قصهی سریال مهیار عیار در دوران صفویه اتفاق میافتاد. سریال تاریخی مهیار عیار از تولیدات پر بازیگر و پر لوکیشن سالهای اخیر تلویزیون است. گروه سازنده سریال مهیار عیار، پس از یازده ماه از زمان کلید در شهرک سینمایی غزالی روزهای پایانی کار خود را میگذرانند. در این سریال بازیگرانی، چون کامران تفتی، بهنام تشکر، متین ستوده، سیامک صفری، رویا میر علمی، محمود جعفری، آشا محرابی، رسول نقوی، مهرداد ضیایی، رامین ناصرنصیر، سیروس همتی، صفا آقاجانی، جواد انصافی، آتش تقیپور، سامرند معروفی، سیامک ادیب، مرتضی زارع، بهراد خرازی، بابک نوری، دانیال نوروش، حامد محمودی، پریا مردانیان، محمد ماهان جعفری و مهرنوش حسینی و … به ایفای نقش پرداختهاند. از دیگر عواملی که با این پروژه همکاری میکنند عبارتند از: حسین باقریان (مدیر تولید)، مسلم تهرانی (مدیر فیلمبرداری)، مرتضی پورحیدری (طراح صحنه)، ژاله زکیزاده (طراح لباس)، آرمین اسماعیلی (طراح چهره پردازی)، علیرضا نیازی (مدیر صدابرداری)، حمیده مقدسی (انتخاب بازیگر و دستیار اول کارگردان) امین پیرحیاتی (مدیر برنامهریزی)، رضا سبحانی (جانشین تولید) ماهگل کرامتی (منشی صحنه)، نسیم افشاری (عکاس و فیلمبردار پشت صحنه)، فریبا قشلاقی (امور مالی) و...
کمدی سیاه کیانو ریوز یک گام جلو رفت
کامرون دیاز در حال مذاکره است تا به فیلم کمدی سیاه جونا هیل ملحق شود.
به نقل از ورایتی، به نظر میرسد کامرون دیاز برای بازگشت به دنیای بازیگری کمی مصممتر شده و به گفته اپل در حال مذاکره نهایی برای بازی در فیلمی با بازی کیانو ریوز با عنوان «پپامد» یا «نتیجه کار» است.
«پیامد» به کارگردانی جونا هیل بر اساس فیلمنامهای که او با ازرا وودز نوشته ساخته می شود که در آن ریوز در نقش ریف، ستاره آسیب دیده هالیوود بازی میکند که باید پس از تماشای یک کلیپ ویدیویی مرموز از گذشته اش، به اعماق تاریک گذشته بازگردد تا با شیاطین درونی خود مقابله کند.
درباره نقش دیاز چیزی گفته نشده است. دیاز کار حرفهای خود را با بازی در فیلمهای کمدی شکل داده و بازیگر فیلمهایی چون «ماسک»، «عروسی بهترین دوست من»، «چیزی درباره مری وجود دارد»، «معلم بد» و «شرک» بوده است و با فیلمهایش بیش از ۷ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کرده است. به جز این او برای بازیهای دراماتیک خود در فیلمهایی چون «جان مالکوویچ بودن»، «آسمان وانیلی» و «دار و دستههای نیویورک» نامزد گلدن گلوب، انجمن بازیگران و بفتا شده است.
در سال ۲۰۱۸ دیاز از هالیوود فاصله گرفت و بیشتر بر کارهای نویسندگی و کارآفرینی تمرکز کرد.
این پروژه همکاری جدید هیل با اپل اورجینال فیلمز است که با هم در حال ساخت فیلم بیوگرافی گروه راک Grateful Dead به کارگردانی مارتین اسکورسیزی هستند.
«توافقنامه» دوباره به جریان میافتد
نمایش «توافقنامه» به کارگردانی کورش سلیمانی بعد از اجرا در تماشاخانه ایرانشهر، مجددا در تماشاخانه ملک روی صحنه میرود. نمایش «توافقنامه» نوشته فیلیپ کلودل و کارگردانی کورش سلیمانی که آذر و دی در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته بود، قرار است دوباره در سالنی جدید اجرا شود. این اثر نمایشی از ۱۶ فروردین تا ۲۱ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه ملک روی صحنه میرود. پیشفروش بلیتهای این اثر نمایشی از ۲۰ اسفند در سایت تیوال آغاز میشود. در آستانه آغاز بلیت فروشی از پوستر جدید این اثر نمایشی نیز رونمایی شد. «توافقنامه» با بازی (به ترتیب حضور در صحنه) بهنام تشکر، کورش سلیمانی و رامین ناصرنصیر در اجرای قبلی خود در تماشاخانه ایرانشهر با استقبال روبهرو شد و طی ۳۵ اجرا بیش از ۷۴۰۰ تماشاگر آن را تماشا کردند. این نمایش یک درام اجتماعی است که مسایل مهم انسانی را در فضایی باورپذیر و گاه طنزآمیز مطرح می کند. ماجرا از این قرار است که ۲ دوست قدیمی و میانسال یعنی دُنی که بازیگری است متوسط و مارتَن که نمایشنامهنویسی است ناموفق در آپارتمان خالی و آماده فروش دنی با یکدیگر روبرو می شوند. در انتظار خریدار بین آن ۲ گفتوگوها و اتفاقاتی غیرمنتظره رخ میدهد. آمدن شخصیت خریدار- دووال- از میانه داستان، موقعیتهایِ جدیدی را پدید میآورد. عوامل این اثر نمایشی عبارتند از نویسنده: فیلیپ کلودل، مترجم: شهلا حائری، کارگردان: کورش سلیمانی، طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی، طراح لباس: مژگان عیوضی، طراح گرافیک: مجید کاشانی، طراح نور: رضا خضرایی، عکاس و ساخت تیزر: مصطفی قاهری، گوینده تیزر: منوچهر زندهدل، طراح صفحات مجازی: معراج قنبری، انتخاب موسیقی: گلناز نویدان، برنامهریز و دستیار اول کارگردان: محمدحسن درباغی فرد، کاری از گروه تئاتر بیستون. وقتی صدا به نجات فیلم میآید
داور بخش سیفژ در سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران درباره فاکتورهای داوری آثار انیمیشن توضیحاتی ارایه کرد.
مایکی کانتولا داور بخش سیفژ در سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران که این روزها در ایران حضور دارد، درباره معیارهای داوری آثار حاضر در این جشنواره گفت: برای داوری آثار جشنواره تنها یک فاکتور مد نظر قرار نمیگیرد بلکه چندین فاکتور و عوامل مختلف کنار یکدیگر سنجیده میشوند. مثلا معمولا میگویند صدا ۵۰ درصد از یک اثر را تشکیل میدهد و در داوریها نیز مدنظر قرار میگیرد اما من معتقدم صدا بخش مهمی از یک اثر است که در کنار کیفیت تصویری فیلم سنجیده میشود، برای مثال در فیلمهای مستند که گاهی اوقات کیفیت تصویری خوبی ندارد، صدا نقش موثرتری در بیان مفاهیم مدنظر خواهد داشت. به اعتقاد من، صدا آن قدر نقش مهمی دارد که در برخی مواقع به فضاسازی و کلیت کمک میکند و به نجات فیلم میآید. وی بیان کرد: برخی آثار بخش ملی جشنواره پویانمایی تهران را دیدم که بدون زیرنویس بودند و به همین دلیل برایم قابل فهم نبود، بنابراین زیرنویس نیز یکی از فاکتورهای مهم در سنجش یک فیلم است. کانتولا، داستان و روایت یک فیلم را دیگر فاکتور مهم در داوری برشمرد و افزود: به اعتقاد من، «داستان» قلب یک فیلم است که در کنار موارد فنی و تکنیکی یک فیلم را می سازد.
این داور بخش سیفژ در پایان گفت: برخی فیلمها نیز آن قدر از شخصیتپردازی و فضاسازی بسیار خوب برخوردار بودند که قلب من را به تپش درآوردند، یعنی در عین حالی که ممکن بود داستان خوبی نداشته باشند ولی فضاسازی عالی داشتند که سبب شد توجه من را بسیار جلب کند. در هر حال، فیلمهای زیادی با تکنیکها و داستانهای مختلف دیدم که از تماشای آنها لذت بردم. مایکی کانتولا فعال رسانهای، فیلمساز و عکاسی است که برای مدتی طولانی تعداد زیادی کارگاه فیلم در فنلاند و خارج از آن در حیطه آموزش فرهنگ و رسانه برای کودکان برگزار کرده است. وی همچنین به فعالیت در سازمانهای رسانهای متعدد، هنرستانها و شرکت ملی صداوسیمای فنلاند به تدریس چگونگی ساخت آثار رسانهای، مستند و انیمیشن پرداخته است. در سالهای اخیر بخش مهمی از آثار کانتولا به تنوع فرهنگی و سلامتی خلاق اختصاص داده شده و تعدادی از پروژههای او با موضوع انسانیت، فرهنگهای مختلف، طبیعت و خوشبختی بودهاند. او همچنین نمایشگاههای متعددی در حوزه عکاسی و هنر رسانه در فنلاند، بنین و ایرلند برگزار کرده است. سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران همچون دورههای گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشمانداز از ۱۳ تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.
ژانگ ییمو ۲ جایزه با هم میگیرد
ژانگ ییمو ۲ جایزه از جوایز فیلم آسیایی را دریافت خواهد کرد. ژانگ ییمو کارگردان کهنهکار چینی قرار است روز یکشنبه ۲ بار در مراسم جوایز فیلم آسیایی (AFA) تجلیل شود. وی جایزه یک عمر دستاورد و یک جایزه جداگانه برای کارگردانی پرفروشترین فیلم آسیایی سال ۲۰۲۳ را دریافت میکند. برگزار کنندگان این جایزه در این مورد گفتند: این ۲ جایزه نه تنها گواهی بر موفقیتهای خارقالعاده ژانگ هستند، بلکه تجلیلی از موفقیتهای مستمر او نیز محسوب میشوند، زیرا وی برنده جایزه مشارکت فیلم آسیایی در چهارمین دوره جوایز در سال ۲۰۱۰ و برنده جایزه بهترین کارگردانی در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی در سال ۲۰۲۱ برای فیلم «یک لحظه» است.
ژانگ هم گفت: خودم را بسیار خوش شانس میدانم که فیلمسازی را به عنوان حرفه زندگیام انتخاب کردم. با بیش از ۴ دهه فعالیت در این صنعت، از همه کسانی که از فیلمهایم قدردانی میکنند سپاسگزارم و به یادگیری ادامه خواهم داد و برای پیشی گرفتن از خودم تلاش خواهم کرد. امیدوارم بهترین فیلم من فیلم بعدی من باشد. داستان «رودخانه کاملا سرخ» که در دوران سلسله سانگ سانگ میگذرد با لحنی بین رمز و راز و کمدی درباره ۲ سرباز است که پس از کشف قاتل یک پیامآور از سلسله رقیب، درگیر توطئه میشوند. این فیلم ژانویه سال پیش اکران شد و به فروش جهانی ۶۶۷ میلیون دلار دست پیدا کرد و موفقترین فیلم آسیایی سال گذشته و هشتمین فیلم پرفروش سراسر جهان بدل شد.
ژانگ به تازگی در جشنواره بینالمللی فیلم توکیو جایزه گرفته و در دسامبر هم در سینه آسیا جایزه دستاورد گیشه را دریافت کرد. این کارگردان سرشناس چینی گفت در بخش آخر زندگی حرفهایاش، قصد دارد از بازیگری، فیلمنامهنویسی یا تولید پرهیز کند و تنها بر کارگردانی تمرکز کند تا بتواند سالی یک فیلم بسازد. پس از ساخت «رودخانه کاملا سرخ»، دو فیلم دیگر از ژانگ اکران شده که شامل «زیر نور» در شانگهای و درام کمدی قانونی «مقاله ۲۰» است و این دومی ماه گذشته اکران شد و در هفته سوم خود در صدر جدول باکس آفیس سرزمین اصلی چین قرار گرفت و تاکنون ۳۲۰ میلیون دلار فروخته است. ژانگ که کارش را به عنوان فیلمبردار شروع کرد، اولین کارگردانی خود را با «ذرت سرخ» انجام داد و برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد. فیلمهای او از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۹ بیشتر بر زندگی روستایی متمرکز بودند و شامل «جو دوو»، «فانوس قرمز را برافراز»، «داستان کیو جو»، «برای زندگی»، «نه یکی کمتر» و «مادر و پدر من» بودند. با شروع صنعتی شدن صنعت سینمای چین در سال ۲۰۰۰، ژانگ به پردههای بزرگ جلایی دیگر داد و «قهرمان»، «خانه خنجرهای پران» و «نفرین گل طلایی» را ساخت. پس از این دوره، تولیدات او تغییر کرده و رنگ و بویی دیگر گرفته که درام صمیمی «زیر درخت زالزالک»، اکشن انگلیسی زبان «دیوار بزرگ»، درام انقلاب فرهنگی «یک لحظه» و فیلم مهیج جاسوسی «صخره نوردان» از جمله آنها هستند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17174/40806/132481
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17174/40806/132482
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17174/40806/132483
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17174/40806/132484
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17174/40806/132485
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17174/40806/132486
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17174/40806/132487
|
- دیدار مدیرعامل مرکز گسترش با هیاتمدیره صنوف سینمای مستند
- اخبار
- کار «مهیار عیار» در شهرک سینمایی غزالی تمام شد
- کمدی سیاه کیانو ریوز یک گام جلو رفت
- «توافقنامه» دوباره به جریان میافتد
- وقتی صدا به نجات فیلم میآید
- ژانگ ییمو ۲ جایزه با هم میگیرد