|
وزیر صمت: شورای رقابت مسوول قیمت پژو پارس است
وزیر صمت با بیان اینکه سیاست شخصی من این است که مشتریان مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند، گفت: در مورد قیمت پژو پارس شورای رقابت مسؤول است و قانونا ما سیاست گذار نیستیم بلکه مجری هستیم.
عباس علی آبادی وزیر صمت در حاشیه جلسه با کمیسیون اصل نود مجلس در جمع خبرنگاران در مورد حواشی پژو پارس و وضعیت سامانه یکپارچه اظهار کرد: سیاست شخصی من این است که ما در وزارت صمت سیاست گذار هستیم ما مجری نیستیم. مسؤولین وقت با راه اندازی سامانه یکپارچه قصد داشتند کمترین تخلف را در فروش خودرو داشته باشیم و حداکثر نظارت اعمال شود.
وی افزود: در حال حاضر به سمتی میرویم که اساساً دغدغه خودرو را از دوش مردم برداریم و مردم مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند. علی آبادی ادامه داد: در مورد قیمت پژو پارس هم شورای رقابت مسؤول است و قانونا ما سیاست گذار نیستیم و ما فقط مجری سیاستهای ابلاغی هستیم. وی همچنین در مورد گارانتی خودرو اظهار کرد: در بحث ایمنی خودروها شرایطی برای خودروسازان تعیین کردیم که مهمترین آنها، افزایش مدت گارانتی و انجام تستهای مربوطه است که مقرر شده بخش خصوصی در زیرساختهای این تستها سرمایهگذاری کند و همچنین نظارت در این حوزه باید دائمی باشد.
واگذاری استقلال و پرسپولیس قطعی است؛
۲۰ شرکت در اختیار دولت، مشمول واگذاری هستند
مدیرکل دفتر امور شرکتهای دولتی با بیان اینکه واگذاری استقلال و پرسپولیس قطعی است، گفت: دو شرکت ایرانخودرو و سایپا هردو غیردولتی هستند ولی تحت کنترل دولت قرار دارند.
محمد عنبری، مدیرکل دفتر امور شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در نشست رونمایی از عملکرد شرکتهای دولتی گفت: اگر در ابتدای دولت از اطلاعات شرکتهای دولتی سوال میکردید نهایت جزئیاتی که دریافت میکردید مربوط به پیوست سه قانون بودجه بود. یعنی عنوان حدود ۶۰ شرکت وجود داشت که یک صورت مالی داشتند. اما تصویری منسجم از شرکتها تحت کنترل دولت وجود نداشت. در عمل خود یک وزیر نیز نمیدانست که چه شرکتهایی در زیرمجموعه آنها وجود دارد.
وی افزود: ظرف دو سال اخیر و با دستور رئیس جمهور، ما آغاز شفافسازی را بر شرکتهای دولتی گذاشتیم. برخی شرکتها دولتی و برخی تخت کنترل دولت هستند. وقتی نقشه منسجم به وجود آمد، مشخص شد که کدام حوزهها در اختیار آنها قرار دارد. حدود ۶۰ درصد بودجه کشور (حدود سه هزار هزار میلیارد تومان) مربوط به شرکتهای دولتی است. تعداد شرکتهای دولتی مورد نظر در گذشته بیش از ۳۰۰ شرکت بود اما امروز یک حدود دو هزار تایی از شرکتهای تحت تأثیر دولت داریم. لازم بود بر روی شاخصها و ضعفهای نظارتی آنها نظارت کنیم. امکان نظارت بر همه آنها برای دولت وجود نداشت به همین دلیل گزارشات عمومی و شفاف میشود تا مردم و نخبگان کمک کنند. در اسفند ماه سال ۱۴۰۲، شناسایی شرکتهای دولتی به بیش از دو هزار مورد رسید. تفکیک این شرکتها نیز وجود دارد.
عنبری اضافه کرد: ایمیدرو، شازند، صنایع پتروشیمی از جمله سودده ترین شرکتها هستند. زیان ده ترین شرکتهای دولتی که در سال ۱۴۰۱ سودده شدند نیز بانک ملی، بانک کشاورزی و بانک توسعه تعاون بر اساس صورت مالی سال ۱۴۰۱ بودهاند. دولت عزم بر انتشار این گزارشات داشت. برخی شرکتها تحت کنترل دولت هستند و باور ما این بود که این موارد نیز باید شفاف منتشر شود. به این ترتیب بخش خصوصی نیز دست برتر را برای رقابت با این شرکتها خواهد داشت. با توجه به برنامه ششم باید اطلاعات کل کشور را منتشر میکردیم، اما قانون در ۱۴۰۳ تغییر کرده است. اگر دولت هیچ کنترلی بر روی شرکت نداشته باشد دیگر اجازه انتشار اطلاعات آنها را ندارد.
واگذاری استقلال و پرسپولیس قطعی است
وی در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: در بین تیمهای فوتبال تنها همین دو باشگاه پرسپولیس و استقلال دولتی هستند. مدتها بود که ملاحظاتی از باب مناسبات بینالمللی داشتند که قرار بر واگذاری این دو باشگاه بود. حیطه اصلی آن هم سازمان خصوصیسازی است. در این حد میدانم که واگذاری قطعی است و به نهادهای دولتی هم واگذار نخواهد شد. ممکن است کسانی که میخرند شبه دولتی باشند. البته شبه دولتی یک تعریف و اصطلاحی است که در تصور عمومی ایجاد شده است. لذا شرکتهایی که قرار است پرسپولیس و استقلال را در اختیار بگیرند دولتی نیستند و اثر مدیریتی آنها به طور جدی تغییر میکند. سیاستگذاری نیز به طور کلی متفاوت میشود.
آخرین وضعیت واگذاری خودروسازان
مدیرکل دفتر امور شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد واگذاری خودروسازان اظهار کرد: خودروسازیها نیز در دو سال گذشته مشمول واگذاری بودند. اساساً قانون اصل ۴۴ جز در موارد حاکمیتی و ضروری به دولت اجازه نمیدهد شرکتداری کند. دولت در یک سری فعالیتهای خاص از باب تنظیم بازار میتواند نهایتاً ۲۰ درصد سهم شرکتها را در اختیار داشته باشد که در گروه ۲ اصل ۴۴ قرار میگیرند. وی افزود: اینکه خودروسازان سوددهی دارند یا نه، باید صورتهای مالی آنها بررسی شود. اما این دو شرکت (ایرانخودرو و سایپا) هردو غیردولتی هستند ولی تحت کنترل دولت قرار دارند. صورتهای مالی آنها شفاف شده، در سامانه کدال هم قرار گرفته و جزئیات کنترلی آن تحت نظر وزارت صمت است.
هیچ شرکت دولتی حقوق نجومی پرداخت نمیکند
عنبری در پاسخ به سوالی در خصوص حقوقهای نجومی در شرکتهای دولتی گفت: قانونگذار برای پرداختی همه نهادهای دولتی قاعده پرداخت کرد. برای دریافتی هر فرد در دولت برای ۱۴۰۳، عدد ۷۰ میلیون تومان تعیین شده است. ذیحسابها، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در هر شرکت دولتی حضور دارند. هیچ شرکت دولتی نمیتواند بیش از این رقم باشد. همه دریافتی یک فرد از اضافه کار تا حقوق نباید از سقف تعیین شده بیشتر باشد.
به گفته وی، حقوقهای نجومی که امروز از آن میشنوید مربوط به شرکتهایی است که به نام دولت است. به طور مثال پنج درصد ایرانخودرو در اختیار دولت است. البته سهامهای تودلی وجود دارد اما در عمل این شرکت دیگر دولتی نیست. بنابراین در خصولتیها ممکن است حقوقهای نجومی وجود داشته باشد که باید بررسی شود که آیا بر اساس وضعیت شرکت چنین رقمی منطقی هست یا خیر.
درآمد حدود ۷۰۰ شرکت بیش از تورم بود
عنبری ادامه داد: فهم گزارش شرکتهای دولتی برای عموم مردم ممکن نبود. به همین دلیل امروز شاهد انتشار کتاب عملکرد شرکتها دولتی هستیم. در این کتاب عملکرد پنج ساله شرکتها وجود دارد. دستهبندی شرکتها از میان سوددهی و زیاندهی و سایر شاخصها مشخص شده است. چهار نسبت مهم مالی نیز برای هر شرکت مشخص شده است. ضمن اینکه شرایط تخلفات، وضعیت گزارش حسابرسی و زمان تأخیر برگزاری مجمع نیز مشخص شده است. فایل این کتاب نیز برای عموم مردم منتشر خواهد شد.
وی افزود: برای خود دولت یا نهادهای نظارتی، اطلاعات ریزتری نیاز است. معقول این است که یک بانک اطلاعاتی منسجمتری داشته باشیم. بر اساس اطلاعات این بانک میتوان آمارهای مختلف در بازههای زمانی مختلف قابل مقایسه است. این سامانه به دلیل اطلاعات آن محرمانه است و در شبکه داخلی دولت قرار دارد. ۹۹۵ شرکت دولتی داریم که نسبت به قبل انتشار سودده شدهاند. ۶۰۰ شرکت بالای ۵۰ درصد افزایش سود داشتند. ۴۸ شرکت برای اولین بار سود ده شدند. ۷۱۲ شرکت افزایش سود داشتند.
عنبری با اشاره به اینکه از نظر درآمد عملیاتی ۶۸۴ شرکت بیش از تورم سود داشتند، گفت: حدود ۳۰۰ شرکت کاهش بدهی را تجربه کردند. ۸۳ شرکت نیز زیان انباشته آنها کاهش پیدا کرده است. از نظر درآمد عملیاتی ۱۲۷ شرکت را داریم که افزایش درآمد بیش از ۵۰ درصدی داشتند.
آغاز مسیر قاعده گذاری برای شرکتهای دولتی
پس از ۲۰ سال
مدیرکل دفتر امور شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: این ارقام در ادوار شرکتهای دولتی برای اولین بار اعلام میشود. تا قبل از این اسامی آنها نیز به درستی مشخص نبوده است. تجمیع اطلاعات منجر به تشکیل درختواره شرکتها در هر وزارتخانه شده است. ایدرو خود ۲۶۰ شرکت زیر مجموعه، تأمین اجتماعی ۲۵۰ و ایمیدرو ۱۵۰ شرکت زیر مجموعه دارد. این مسیر تازه در حال کشف است. اولین بار است که در حال قانون گذاری در این حوزه هستیم. ۲۰ سال پیش در آئیننامه ای تعیین شد که چگونه مجمع شرکت دولتی تشکیل شود. اما امروز برای بهرهوری و هزینههای اجتماعی قاعده گذاری میکنیم و شاخصهای بررسی عملکرد تعیین میشود.
۲۰ شرکت در اختیار دولت، مشمول واگذاری هستند
مدیرکل دفتر امور شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت سود و زیان شرکتهای خودروسازی گفت: هر سال هیأت عالی واگذاری که متشکل از اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و وزارت اقتصاد است، فهرست شرکتهای مشمول واگذاری را تعیین میکند. از تعداد شرکتهای فعلی ۲۰ شرکت وجود دارد که سهام دولت در آنها بیش از ۵۰ درصد است و مشمول واگذاری هستند.
شرکتهای زیر ۵۰ درصد بیش از صدها عدد است. خودروسازیها نیز مشمول واگذاریها بوده است. قانون اصل ۴۴ به دولت اجازه نمیدهد شرکتها را اختیار داشته باشد. اینکه این شرکتها سودده یا زیانده بودهاند در حیطه اختیارات دولت نیست چرا که خصولتی هستند. تعداد شرکتها شفاف شده اما جزئیات کنترلی آنها مربوط به وزارتخانه تخصصی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تشریح کرد:
جزییات معامله ۶ هزار میلیاردی سرخآبیها با پتروشیمی و بانکها
وزیر اقتصاد گفت: واگذاری مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس روز چهارشنبه نهایی خواهد شد و مجموع ارزش این دو واگذاری حدود ۶ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت و گوی تلویزیونی در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: امروز ۸۵ درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش غیردولتی واگذار شد. سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که هر دو باشگاه بهجهت عدم رعایت ضوابط AFC دچار محرومیت شده بودند، در همان سال ستادی برای هماهنگی واگذاری دو باشگاه بین وزارت ورزش و سازمان خصوصیسازی و سازمان بورس بهنمایندگی از وزارت اقتصاد در این ستاد حضور داشتند.
وی افزود: در اسفند ماه ۱۴۰۰ اولین گام در این حوزه برداشته شد، این اتفاق در حالی انجام شد که در طول سه دولت گذشته و از سال ۱۳۷۶ شاهد تلاش ناکامی بودیم. در سال ۱۴۰۰ و با حضور ۴۰۰ هزار نفر از طرفداران افزایش سرمایه دو باشگاه انجام شد.
خاندوزی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد تا از طریق عرضه به بخش خصوصی انتقال مالکیت دو باشگاه انجام شود، گفت: با وجود این، این مزایدهها با اقبال خوبی از سوی بخش خصوصی و تعاونیها روبهرو نشد. با توجه به پایان مهلت AFC مقرر شد که با مشارکت طلبیدن مجموعههای اقتصادی یعنی کنسرسیومی از بانکهای غیردولتی و کنسرسیومی از صنایع پتروشیمی ذیل عنوان پتروشیمی خلیج فارس این اتفاق رخ دهد، این اتفاق امروز صبح در فرابورس ایران محقق شد.
قطعیشدن معامله ۶ همتی سرخابیها تا روز چهارشنبه
وی در خصوص قیمت واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: طبق اطلاعاتی که فرابورس اعلام کرده است، ارزش نهایی سهام این دو باشگاه برای استقلال بهارزش تقریبی ۲,۸۰۰ میلیارد تومان و پرسپولیس بهارزش ۳,۲۰۰ میلیارد تومان نهایی شد. امیدوار هستیم روز چهارشنبه و در یک مراسم رسمی قطعیسازی انجام شود.
پرداخت ۹۰ درصد ارزش استقلال و پرسپولیس بهصورت اقساط ۶ ماهه
وزیر اقتصاد در مورد روند پرداخت پیشبینیشده از سوی خریداران گفت: با توجه به اینکه ۱۰ درصد معامله باید بهصورت نقدی و ۹۰ درصد دیگر بهصورت اقساطی انجام شود، بخش نقدی قطعی شد و بخش اقساطی بر اساس بازههای ۶ ماهه توسط کنسرسیومها پرداخت خواهد شد.
وی اظهار کرد: تلاش دولت این بود که همزمان با اینکه یک بار برای همیشه موضوع مالکیت را حل میکند، بحث شفافیت مالی، اقتصادی و مدیریت را حلوفصل کند، به همین دلیل مقرر شده است تا زمانی که مساله درآمد پایدار ناشی از حق پخش به سرانجام برسد (که مساله را بهشکل اساسیتری حل خواهد کرد) جریمه آسیایی را به فرصتی برای اصلاح ساختار مدیریت باشگاهها تبدیل کنیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17191/40942/133339
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17191/40942/133340
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17191/40942/133341
|
عناوین این صفحه
- وزیر صمت: شورای رقابت مسوول قیمت پژو پارس است
- ۲۰ شرکت در اختیار دولت، مشمول واگذاری هستند
- جزییات معامله ۶ هزار میلیاردی سرخآبیها با پتروشیمی و بانکها