|
سختی کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد میکند
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: تعداد قابل توجهی از همکاران شاغل در پزشکی قانونی به واسطه حجم و سختی و صعوبت کار این سازمان به سرعت دچار فرسودگی شغلی می شوند. رضا حاج منوچهری صبح امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در همایش مسئولین روابط عمومی سازمان در مجتمع شهید بهشتی قوه قضاییه، گفت: یکی از راهکارها برای کاهش فرسودگی شغلی ایجاد جذابیتهای بصری در محیط کار است که انجام بخشی از این کار به عهده روابط عمومی هاست. وی با اشاره به جایگاه روابط عمومی در شناساندن سازمان و انتقال مطالبات مراجعین و همکاران به مسئولین افزود: روابط عمومی چشم، گوش و زبان سازمان است که وظیفه دارد اخبار و موضوعات مختلف را رصد کند و آنچه در مورد سازمان مطرح می شود را ببیند، بشنود و به ابهامات، سئوالات و یا شبهه ها پاسخ گوید. حاج منوچهری تصریح کرد: روابط عمومی باید مطالبه گر و پرسشگر باشد و هر آنچه در ذهن همکاران ایجاد سئوال، شبهه و دغدغه کرده است را از مسئولین سازمان مطالبه و پاسخ آن را به همکاران منتقل کند. وی با تأکید بر اینکه وجود هرگونه شبهه بدون جواب، به بدنه سازمان آسیب خواهد زد، اظهار داشت: آمادگی کامل برای پاسخگویی به سئوالات در رده مدیریتی وجود دارد بنابراین روابط عمومی به عنوان واسطه بین مراجعین، همکاران و مدیران می توانند با پرسش از مسئولین در رفع ابهامات و سئوالات مخاطبان نقشی اساسی ایفا کنند. بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر
ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیهای اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر را محکوم کرد.
وزارت خارجه آمریکا که به واسطه همراهی و حمایت همه جانبه از جنایت علیه بشریت و نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه بیش از هر زمان دیگر تحت فشار افکار عمومی قرار دارد و جنبش های اعتراضی گسترده ای علیه سیاست های جنگ طلبانه و ضد حقوق بشری این کشور چه در داخل آمریکا و چه در سایر کشورهای جهان شکل گرفته، در یک اقدام مزورانه دیگر به انتشار مجدد گزارش سالانه ادعایی درخصوص وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
بر اساس اعلام ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، اگرچه در حقیقت این گزارش چیزی جز تکرار هدفمند داده ها و اطلاعات دروغین، بی اساس و غیر مستند منتشر شده در رسانه های ضد ایرانی نیست، با این حال واگویی این ادعاها توسط رژیمی که انواع و اقسام نقض های فاحش حقوق بشر و حقوق ملت ها از استعمار تا جنگ افروزی و استفاده از بمب اتمی، کودتا و براندازی دولت های مردمی و دموکراتیک، تولید و اشاعه و استفاده ابزاری از تروریسم، یک جانبه گرایی و لشگرکشی به سایر کشورها، غارت منابع، ذخایر و انرژی های دیگر کشورها، حمله عامدانه به هواپیمای مسافربری، استفاده ابزاری از تحریم های ظالمانه و غیر قانونی و یکجانبه علیه کشورهای مستقل به منظور تحت فشار قرار دادن آنها و ترور هدفمند شخصیت ها و مدافعان حقوق بشر، حمایت و همراهی تمام قد از جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی در غزه و ... را در کارنامه سراسر سیاه و ننگین خود دارد، گزاف، تلخ، زننده و در عین حال طنزآمیز است.
اقدامات آمریکا در دهه های اخیر نمایشگاهی از جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، تروریسم و نقض حقوق بشر در منطقه غرب آسیا است. حمله به افغانستان، عراق و لیبی به بهانه دموکراسی سازی که به گواه آمارهای رسمی سازمان ملل متحد به کشتار هزاران غیرنظامی از جمله زنان و کودکان بی گناه انجامید، ایجاد گروهک تروریستی داعش و استفاده ابزاری از آن علیه ملت های منطقه از جمله در سوریه و عراق، جنایت ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بزرگترین مدافع حقوق بشر ملت های منطقه و قهرمان مبارزه با تروریسم، و همراهان ایشان در یک کشور ثالث که به گواه گزارشگر وقت سازمان ملل متحد نقض آشکار حق حیات مندرج در ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بود، نقض مستمر حاکمیت یمن و سوریه و حمایت همه جانبه از ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در غزه، تنها گوشه ای از جنایات این رژیم است که نه تنها هیچ گاه از خاطره ملت های منطقه زدوده نخواهد شد، بلکه به ظهور و بروز هر چه بیشتر نفرت و انزجار افکار عمومی ملت ها و درخواست خروج فوری نیروهای این رژیم متجاوز از منطقه منتج شده است.
لازم به یادآوری است که آمریکا در دهه های گذشته با اعمال طیف گسترده ای از تحریم های غیرقانونی و ظالمانه یکجانبه علیه کشورهایی چون ایران، سوریه، روسیه، کره شمالی، ونزوئلا، کوبا و ...،آثار و عواقب زیانباری بر حقوق بشر و آزادی های اساسی انسان ها از جمله حق حیات، حق سلامت، حق آموزش، حق توسعه و حق برخورداری از بالاترین استاندارد زندگی و ... برجای گذاشته است؛ تحریمهایی که به تعبیر گزارشگر ویژه بررسی آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه با رعایت افراطی تحریم ها توسط شرکت ها و موسسات مالی همراه بوده و چالش های انسانی و اقتصادی مضاعفی را بر کشورهای تحت تحریم تحمل کرده است و به واقع، جنایت علیه بشریت محسوب می شود.
پر واضح است که مردم آمریکا نیز قربانی خوی نژادپرستی، خود برتربینی و استبداد زمامداران کاخ سفید هستند و موارد متعدد نقض حقوق بشر از جمله حقوق زنان و کودکان، سیاهان و رنگین پوستان، مهاجران، زندانیان و ... در این کشور قابل مشاهده است. بر هیچ کس پوشیده نیست که آمریکا بیشترین آمار زندانیان در جهان را دارد، بیش از دو میلیون نفر زندانی و ۴.۵ میلیون نفر دیگر با قید وثیقه آزادند. شمار زندانیان زن آمریکایی طی سه دهه اخیر ۷۰۰ برابر شده است. افرادی که سابقه زندان دارند، از شرکت در انتخابات محرومند و عمدتاً به بیگاری گرفته میشوند.
موج افشاگری آزار و اذیت زنان و دختران در محیط کار و اماکن عمومی که با هشتکME TOO در رسانههای اجتماعی جنجالی به پا کرد، از وقوع مکرر و عادی تخریب شأن و کرامت انسانی در جامعه آمریکا پرده برداشت. خشونت نژادپرستانه گسترده و سیستماتیک پلیس آمریکا علیه آفریقاییتباران در ایالات متحده به یک الگوی مشخص و موثق از نقضهای حقوق بشر و آزادی بنیادین شده است. علیرغم آنکه آمریکا مدعی آزادی اجتماعات مسالمتآمیز است، اعتراضات سال ۲۰۲۰ آمریکا ابعاد جدیدی از عدم تسامح و خشونت حکومت این کشور در تجمعات را آشکار ساخت و نشان داد که چگونه پلیس آمریکا در برابر ناظران شبکه های اجتماعی، به بدترین شکل معترضان را سرکوب میکند. بیش از ۲۶ میلیون آمریکایی در اعتراضات مربوط به قتل جورج فلوید شرکت کردند. تجمعات در بسیاری از اوقات با سرکوب و خشونت پلیس علیه معترضان همراه بود.
آمریکا از جمله کشورهایی است که بیشترین میزان استفاده از شکنجه را در کارنامه دارد. شکنجههایی که آمریکا در زندانهای خود در این کشور یا در زندانهایش در دیگر کشورها استفاده میکند، تکنیکهای غیرانسانی هستند که به اصطلاح تکنیکهای بازجویی پیشرفته نامیده میشوند. تکنیکهای مذکور که پس از مشورت با روانشناسان طراحی شده اند شامل خشونت، انزوا و محرومیت از خواب هستند که توسط افسران پزشکی مخفیانه اجرا میشوند. گروههای مختلف اقلیت در آمریکا هدف انواع تبعیض قرار دارند و بهویژه سیاهپوستان در این کشور بهطور نامتناسبی هدف نژادپرستی هستند. آمریکاییهای آفریقاییتبار از نظر اقتصادی-اجتماعی در میان اقلیتهای به حاشیه رانده شده در این کشور هستند که بالاترین آمار را در محرومیت از حق رأی در انتخابات فدرال و ایالتی، حبس، قربانی سخنان نفرت پراکنانه در شبکه های اجتماعی و تبعیض دارند. یک سوم از جمعیت زندانیان در ایالات متحده متعلق به افراد آفریقایی تبار و یک سوم اسپانیایی و لاتین تبار هستند، و این در حالیست که این دو اقلیت به ترتیب تنها حدود ۱۳ و ۱۸ درصد از جمعیت کشور را تشکیل میدهند. این امر منجر به ایجاد موانعی از جمله طرد اجتماعی، عدم استخدام، عدم دسترسی به مسکن مناسب و برنامهها و اعتبارات اجتماعی در زندگی افرادی که دارای سابقه کیفری هستند، می شود.
براساس اعلام ستاد حقوق بشر، در این چارچوب و با توجه به کارنامه سیاه آمریکا در زمینه حقوق بشر، چه در عرصه بین المللی و چه در عرصه داخلی، این کشور در موضعی نیست که دیگران را در این حوزه موعظه یا به بررسی وضعیت حقوق بشر در سایر کشورها بپردازد.
ستاد حقوق بشر با ابراز حمایت از جنبش های اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی و حامیان آن از جمله آمریکا، انگلیس،فرانسه، آلمان و...،از سازوکارها و ترتیبات حقوق بشری بین المللی درخواست می کند که به وظیفه ذاتی و اساسی خود در پایان دادن به موارد گسترده نقض فاحش و جدی حقوق بشر، جنایت علیه بشریت و نسل کشی توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه عمل نموده و همت و توان خود را برای پیگیری مسئولیت عاملان و حامیان غربی این جنایات مصروف سازند.
نامه نگاری با محیط زیست برای عبور ازسرخه حصار چه شد؛
افتتاح فاز اول آزادراه شوشتری تاپایان سال
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از افتتاح فاز اول آزاد راه شوشتری تا پایان امسال خبر داد.
هادی حق بین در مورد سرانجام ساخت آزادراه شهید شوشتری و رایزنی با محیط زیست برای اجرای فاز دو این آزاد راه، گفت: برای ساخت فاز اول بخش زیادی از معارضین پروژه رفع شده است و به صورت جزئی کماکان معارض مانده؛ اما تأثیر چندانی بر روند اجرای پروژه نمی گذارند.
وی با بیان اینکه تمام جبهههای کاری پروژه ساخت آزادراه شهید شوشتری فعال است، اظهار کرد: امسال فاز اول این آزادراه را به عنوان یک پروژه اثرگذار در جریان بهبود ترافیک تقدیم مردم خواهیم کرد؛ البته اتصال آزادراه به بزرگراه هجرت نیز باید انجام شود و این پروژه نیز آغاز شده است و امید است تا پایان سال این پروژه تکمیل شود.
نامه شهرداری به محیط زیست برای عبور تونلی از زیر جنگلهای سرخه حصار چه شد؟
حق بین در مورد سرانجام نامه شهرداری تهران به سازمان محیط زیست برای عبور تونلی از زیر جنگلهای سرخه حصار نیز افزود: متأسفانه هنوز بازخوردی در این زمینه از سوی سازمان دریافت نکردیم؛ اما در بازدید نوروزی، خدمت رئیس جمهور این موضوع را عرض کردم که امید است ایشان نیز تأکیدی کنند تا مسئله فاز دوم آزادراه شوشتری حل شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد اثرگذاری که ساخت این آزادراه بر روی جریان ترافیکی تهران خواهد داشت، گفت: پروژه شهید شوشتری یک پروژه ملی است؛ چراکه تهران به دلیل اختلاف ارتفاعی ۹۰۰ متری که از شمالی ترین نقطه شهر تا جنوبی ترین نقطه شهر دارد و همچنین شرایط توپوگرافی خاصی که دارد؛ این امکان را نمیدهد که در شمالی ترین نقطه تهران که شاهد کوهها و ناهمواری هایی هستیم، کمربندی شمالی را به راحتی اجرا کنیم و این درحالی است که ما در تهران کمربندی غربی و جنوبی داریم؛ اما فاقد کمربندی شرقی هستیم و کارکرد شوشتری به عنوان کمربندی شرق تهران است.
وی تأکید کرد: بسیاری از خودروهای سنگین و سبک برای این که از جنوب تهران به استان های شمالی بروند از شرق تهران طی مسیر می کنند و چون مسیری کمربندی ندارند، از بزرگراه بسیج استفاده میکنند که سبب استهلاک معابر و همچنین ترافیک بسیار سنگین و ایجاد آلودگی میشود. بنابراین احداث این بزرگراه از ضروریات شهر تهران است.
کاهش یک و نیم درصدی ترافیک کل شهر تهران با احداث آزادراه شهید شوشتری
حق بین ادامه داد: با احداث این پروژه حدود یک و نیم درصد از ترافیک کل شهر تهران کاهش مییابد و در منطقه شرق حدودا پنج درصد ترافیک را کاهش میدهد و یک روان سازی مناسبی برای بزرگراه بسیج و کل شبکه دربر خواهد داشت و موجب رضایتمندی شهروندان، کاهش آلودگی، کاهش مصرف سوخت و موضوعات دیگر می شود و به همین دلیل ضرورت دارد این پروژه به سرعت احداث شود.
«امتیاز» راهکارهای توسعه تجارت خارجی و بهبود صادرات را بررسی میکند؛
گسترش کریدورهای ترانزیتی کشور
️ نوروزی
حملونقل و ترانزیت را میتوان به عنوان یکی از مهمترین ارکان و زیرساختهای تجاری برای توسعه صادرات،کسب درآمدهای ارزی،ایجاد ارزش افزوده، ایجاد فرصتهای شغلی، رشد و توسعه اقتصادی، افزایش امنیت ملی، تقویت مناسبات بازرگانی، امنیتی و همگرایی اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه به شمار آورد.
حمل و نقل به معنای جامع آن شامل مدیریت، زیربنا و روبنا (ناوگان) از نیازهای اساسی جوامع امروزی است، بهطوری که در هر کشور برای اعتلای توان اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی، داشـتن شبکه حمل و نقلی گسترده و قابل اطمینان از نیازهای اولیه محسوب میشود.
امروزه حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب می شود و بهدلیل داشتن نقش زیربنایی تاثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیت هایی است که به شکلی گسترده در همه زمینه های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابل انکاری عهده دارد. بدون وجود شبکه حمل و نقل، تاسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگـان مطلـوب، تـصور رشد و توسعه عمومی کشور غیرممکن بهنظر میرسد.
حملونقل و ترانزیت را میتوان به عنوان یکی از مهمترین ارکان و زیرساختهای تجاری برای توسعه صادرات،کسب درآمدهای ارزی،ایجاد ارزش افزوده، ایجاد فرصتهای شغلی، رشد و توسعه اقتصادی، افزایش امنیت ملی، تقویت مناسبات بازرگانی، امنیتی و همگرایی اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه به شمار آورد. موقعیت ممتاز جغرافیایی، همسایگی با 15 کشور منطقه با امکان صادرات و واردات متنوع، توان اتصال همسایگان شمالی و کشورهای آسیای مرکزی به همسایگان جنوبی،کشورهای آفریقایی و آبهای آزاد، جمعیت قابل توجه و تولیدات متنوع همسایگان شمالی از جمله پنبه، غلات و نیاز همسایگان جنوبی به این محصولات و مزیتهای ترانزیتی مسیر ایران از جمله کوتاهی، امنیت و ارزانی نسبت به سایر رقبا، همگی بیانگر امکان استفاده از 50 درصد ظرفیت خالی ترانزیتی میباشد. علاوه بر توانمندیهای عنوان شده،استفاده از ابزارهای مدیریت بازاریابی و راهبردی توسط مدیران مسئول با توجه به خواستهها، نیازها و رفع مشکلات مشتریان ترانزیتی کشور جهت افزایش انگیزه مشتریان در انتخاب مسیر ترانزیتی ایران، تدوین راهبردهای کوتاهمدت و بلندمدت از جمله گسترش کریدورهای ترانزیتی کشور از طریق پررنگ نمودن جایگاه کریدور شرق به غرب با اتصال مسیر جادهای و راهآهن ایران به کشور چین از مسیر کشورهای افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان علاوه بر خروج از انحصار ترانزیتی کشورهای ترکمنستان و ازبکستان در آسیای مرکزی موجب کاهش هزینههای ترانزیتی، کاهش مشکلات صادرکنندگان ایرانی در ترانزیت کالا به کشورهای مذکور، افزایش سهم ترانزیتی کشور و در نتیجه رشد و توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی ایران با کشورهای منطقه خواهد گردید.
سهم بخشهای مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابهجایی مسافر و بار
واکاوی آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان میدهد بخش جادهای بیشترین سهم را در ترانزیت کالا و جابهجایی مسافر و بار در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده است.
در موضوع ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲، سهم بخش جادهای ۹۰ درصد و بخش ریلی فقط ۱۰ درصد بوده است. دلیل این مساله نیز جذابتر و بهصرفهتر بودن مسیر جاده به دلیل سوخت ارزان گازوئیل است. با این حال مبدا حمل کالای ترانزیت از طریق شبکه راه آهن به کشور طی سال گذشته متنوع شد.
ترانزیت انجام شده در بخش جاده ای در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۴.۳ میلیون تن بوده است که در مقایسه با سال پیش از آن (۹.۳ میلیون تن)، افزایش ۵۴ درصدی نشان میدهد.
ترانزیت بار توسط بخش ریلی در سال ۱۴۰۲ به میزان یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن است که در مقایسه با سال پیش از آن (یک میلیون و ۴۳۳ هزار تن) ۱۰ درصد افزایش داشته است.
از یکمیلیون و ۵۷۰ هزار تن کالای ترانزیتی، یک میلیون و ۲۷۵ هزار تن کالای غیرنفتی و ۲۹۵ هزار تن کالای نفتی است.
ایران در تقاطع کریدورها قرار گرفته است و راههای دسترسی زیادی دارد که باید از این ظرفیتها استفاده شود.
ایران با ۱۳ کشور دارای مرزهای آبی و زمینی است، به طوری که ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرزهای آبی و ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرزهای زمینی دارد.
سهم ۷۴ درصدی حمل و نقل جادهای در جابهجایی مسافر
در موضوع جابهجایی مسافر، در سالی که گذشت بخش جادهای با ۷۴.۲ درصد بیشترین سهم را داشت و پس از آن بخش ریلی با ۱۶.۵ درصد و بخش هوایی با ۹.۳ درصد قرار گرفت.
تعداد مسافر جابه جا شده (با صورت وضعیت) در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۴۹ میلیون نفر به ثبت رسید که در مقایسه با سال پیش از آن (۱۲۷ میلیون نفر) ۱۷ درصد افزایش داشته است.
در سال ۱۴۰۲ راهآهن با جابهجایی بیش از ۳۱ میلیون و ۷۸۴ هزار نفر، رکورد تاریخی جابهجایی مسافر را شکست.
همچنین در جابهجایی بار، بیشترین سهم را بخش جادهای با ۹۳ درصد داشت و بخش ریلی تنها سهم هفت درصد داشت. در این زمینه سهم حمل و نقل هوایی بسیار ناچیز است.
بار حمل شده در بخش جاده با بارنامه در سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۷۲ میلیون تن بود که در مقایسه با سال پیش از آن (۵۰۵ میلیون تن) ۱۳ درصد افزایش داشته است.
بار حمل شده توسط بخش ریلی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۳ میلیون تن بوده است که در مقایسه با سال پیش از آن (۴۴ میلیون تن) ۲ درصد کاهش داشته است.
بایدهای توسعه ترانزیت در اقتصاد
به گفته سیدهفاطمه مقیمی،در دهه های اخیر رشد و توسعه اقتصادی کشورها و افزایش تولید و تجارت، اهمیت بخش ترانزیت را به عنوان حلقه اتصال بازار مصرف و تولید بیش از پیش آشکار کرده است. ترانزیت یک بخش مهم و زیر بنایی در اقتصاد است و از ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد توجه اکثر کشورها است. امروزه این صنعت یکی از سودآورترین منابع تجاری دنیا محسوب می شود.
درآمد سرشار حاصل از این صنعت، رقابت کشورها را در ایجاد تسهیلات لازم برای بالا بردن سهم خود در این عرصه افزایش داده است. برخورداری از امنیت و مزیت جغرافیایی یکی از مهمترین عواملی است که می تواند به خوبی زمینه ساز توسعه این صنعت باشد. ایران به لحاظ موقعیت ویژه جغرافیایی از دیرباز نقش مهمی در ترانزیت کالا و مسافر داشته است. در جنوب ایران، خلیج فارس که کشورهای عمده تولیدکننده نفت در آن قرار دارند، به عنوان گلوگاه انرژی جهان محسوب می شود. در شمال، دریای خزر بهترین پل ارتباطی میان کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان است. این دریا می تواند نقش مهمی در تجارت میان این کشورها ایفا کند.
از غرب و شرق هم ایران با کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان همسایه است که فرصت مناسبی برای تجارت را فراهم ساخته است. در سالهای اخیر نیاز کشورهای آسیای میانه به دسترسی به آبهای آزاد از یکسو و فرآیند رشد اقتصادی کشورهای شرق و جنوب آسیا به همراه ناامنی مسیرهای رقیب در روسیه، افغانستان و پاکستان از سوی دیگر باعث شد تا بار دیگر ایران مورد توجه قرار گیرد. قرارگرفتن درمرکزیت جغرافیائی کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو این فرصت را برای ایران فراهم آورده است تا ضمن ایفای نقش فعال در برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو اکو، بتواند درچارچوب همکاریها و موافقتنامه های مختلف تجاری، در زمینه ترانزیت کالاهای صادراتی و وارداتی کشورهای عضو نیز به ایفای نقش بپردازد. موقعیت ژئواکونومیکی ایران نقطه قوتی است که این کشور را همواره به عنوان یک مسیر ترانزیتی کوتاه و مناسب مورد توجه قرار داده است. در واقع ایران می تواند به عنوان پل ارتباطی میان این کشورها با یکدیگر و سایر مناطق جهان نقش موثری ایفا نماید.
عوامل متعددی در انتخاب مسیرهای ترانزیتی موثر است از جمله هزینه، زمان، مسافت، امنیت، قوانین و مقررات، زیرساختها.توجه به همه عوامل تاثیرگذار در ترانزیت، می تواند بر رقابت پذیر شدن این صنعت اثر ویژه ای داشته باشد اما وجود مشکلات و موانع متعدد در بخش ترانزیت در کشور مانع بهره گیری مناسب از این بخش شده است. در ترانزیت کالا از کشور و میزان کالای عبوری نشان دهنده نقش و اهمیت کریدور شمال و جنوب در ترانزیت کشور است که می تواند با کامل تر شدن زیر ساخت های لازم، این نقش پررنگتر شود. از طرف دیگر کریدور شرق به غرب کشور به واسطه ضعف زیر ساختها و شبکه حمل و نقل نقش کمرنگی در ترانزیت کشور دارد.
بی تردید دارا بودن زیر ساخت های مناسب مبادی ورودی و خروجی کالا در افزایش سهم ترانزیت کالا موثر است. بنابراین تجهیز همزمان مبادی ورودی و خروجی کالا در شمال - جنوب و شرق - غرب کشور که تکمیل کننده کریدور های بین المللی است، می تواند جایگاه واقعی ایران در صنعت ترانزیت را تحقق بخشد. چنانچه استفاده بهینه از مزیت ترانزیتی کشور صورت گیرد و اصلاحات لازم انجام شود و فرصت ها به خوبی شناسایی شود، از ابتدای زنجیره تا انتهای زنجیره ایجاد اشتغال را در پی خواهد داشت.
بررسی تاثیر نقش ترانزیت و حملونقل در توسعه کشور
یاسر خانیکشمرزی با اشاره به چگونگی و تاثیر نقش ترانزیت و حمل و نقل در توسعه کشور به لحاظ تجارت خارجی و راهکارهایی برای بهبود صادرات؛ زیرساختهای ناکافی همچون جاده، ریل و ناوگان را از جمله مشکلات و موانع سیستمهای ترانزیتی و حملونقلی در کشور عنوان کرد و گفت: ناوگان کهنه حمل و نقل در کشور همچون کامیونها، کمبود لوکوموتیو و مسائل مختلفی همچون عدم توسعهیافتگی ریل و ناوگان هوایی از جمله مواردی است که مشاهده میشود.
وی با بیان اینکه همچنین در کشور با مشکلات نرمافزاری زیادی مواجه هستیم، افزود: در داخل کشور با عدم توسعهیافتگی راهها و وسایل حمل و نقل در کنار مسائل نرم همچون فقدان گمرک در برخی از مرزها، نبود قوانین واضح و شفاف در زمینه ترانزیت، فقدان سیستمهای اطلاعرسانی برای ردیابی کالا، عدم هماهنگی بین شیوههای مختلف حمل و نقل، نبود شرکتهای بزرگ حملونقل برای پاسخگویی و تامین استانداردها و ظرفیتهای موردنظر و آموزشهای ناکافی نرم پرسنل حمل و نقل بهخصوص پرسنل جادهای مواجه هستیم.
خانیکشمرزی گفت: در بحثهای بینالمللی هم با عدم آگاهی تجار و صاحبان ترانزیتی از ظرفیتهای ترانزیتی کشور، مشکلات صدور روادید، بارنامهها، مشکلات امنیتی در مرزهای کشور، بیتوجهی به فعالیتهای بازارهای بینالملل، تاخیر در انجام تشریفات گمرکی و... مواجه هستیم.
مدیرعامل شرکت توسعه دانشبنیان سینا و فعال حوزه تجارت بینالملل در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: صرف نظر از چالشهای موجود مهم این است که راه درست برای انجام حمل و نقل در داخل کشور را بدانیم، سطح بعدی سطح راهبردی ماست یعنی جزئیاتی که به ایجاد کریدور در کشور مربوط میشود که در سطح شرکتها و اتحادیه صورت میگیرد.
وی ادامه داد: در سطح سوم یا سطح بینالمللی یعنی علاوه بر توجه به نظام حمل و نقل داخلی توجه به نظامهای حمل و نقل بینالمللی و نقشآفرینی کریدورهای بینالمللی ضرورت دارد، چرا که حملونقل در کشور حجم مشخصی دارد و ما تنها انتخابکننده طریقه جابهجایی حمل بار هستیم.
وی با ذکر مثالی تاکید کرد: بازاریابی بار و نقش آفرینی در جابهجایی بارهای بینالمللی ظرفیتی است که در اختیار ما قرار گرفته اما ما از آن استفاده نمیکنیم و کاری نمیکنیم که بار بیشتری به سمت کشور ما هدایت شود.
راهکارهایی برای جذب بار در عرصه بینالمللی
خانیکشمرزی با اشاره به راهکارهایی برای جذب بار در عرصه بینالملل، عنوان کرد: داشتن دیپلماسی فعال در توسعه جذب بار در کشور و ایجاد تعامل و ارتباط با کشورهای مختلف، ایجاد بسترهای مختلف در سطح بینالمللی همچون پیدا کردن مکانهایی برای دپوی بار و مسائل لجستیکی، فعال کردن خطوط منظم ناوگان دریایی حتی با اجاره کشتیها و غیره برای جذب بار در حوزه بینالمللی ضرورت دارد.
عضو مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری سازمان برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه نیازمند یک بازیگر جدی و تجاری هستیم، گفت: شاید دولتها در عرصه دیپلماسی و بینالمللی ایفای نقش داشته باشند اما نیاز به یک رهبر بازار و راهبر بزرگ در این حوزه برای ایجاد کریدوری برای حمل و نقل ترکیبی داریم تا با کنار هم قرار دادن ظرفیتها بار را از یک نقطه به نقطه دیگری برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: وقتی در یک موضوعی بحث پول و اقتصاد در کار باشد، میتوان راهها را توسعه داد، با اصلاح و نوسازی کل زیرساختها در حوزههای از محل درآمدها میتوان به توسعه دست پیدا کرد، اینجا نقش شرکتهای دانش بنیان برای توسعه نرمافزارهایی که بتوانند برنامه منظمی را در این حوزه به جلو ببرند بیش از پیش حس میشود.
خانیکشمرزی گفت: اگر عزم جدی وجود داشته باشد به مرور قوانین در کشور بهینه شده و اقتصاد حمل و نقل بخش مهمی از اقتصاد رایج کشور ما و موجب افزایش اشتغالزایی و درآمد خواهد شد، که شاهبیت این موضوع در بلند مدت به این نتیجه منتهی میشود که تجارت بینالمللی با شرایطی بهتر فراهم خواهد شد و بیشتر میتوانیم به صادرات کالا بپردازیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17193/40960/133454
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17193/40960/133455
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17193/40960/133456
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17193/40960/133457
|
- سختی کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد میکند
- بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر
- افتتاح فاز اول آزادراه شوشتری تاپایان سال
- گسترش کریدورهای ترانزیتی کشور