|
حذف از فیلمنامه؛
بازیگر مصری؛ برای حمایت فلسطین از «سوپر من» کنار گذاشته شدم
طنزپرداز مصری میگوید به دلیل مخالفت با اسراییل نقش او را از فیلم «سوپرمن: میراث» حذف کردند.
باسم یوسف میگوید نقشش در فیلم «سوپرمن: میراث» جیمز گان را به دلیل حمایت صریح خود از فلسطین از دست داده است.
یوسف ماه اکتبر در برنامه «پیرز مورگان: بدون سانسور» حضور یافت و در آن از طنز سیاه خود برای انتقاد از اسراییل استفاده کرد. وی در سخنانش که در فضای مجازی پخش شد، گفت: آنها میگویند اسراییل تنها نیروی نظامی جهان است که قبل از بمباران غیرنظامیان، به آنها هشدار میدهد. چه ناز لعنتی! خیلی خوب است.
یوسف این هفته در مصاحبه جدیدی که با «سالن» انجام داده گفت؛ نقشش در «سوپرمن: میراث» را به دلیل سخنانش در برنامه مورگان از دست داده است.
وی عنوان کرد: کمی برای از دست دادن این نقش پکر بودم، به نوعی بسیار غمگین بودم، مثلا چرا در آمریکا میشود درباره جو بایدن صحبت کرد، میتوانی درباره دونالد ترامپ صحبت کنی، اما نمیتوانی از یک دولت خارجی انتقاد کنی؟ بسیار غمانگیز است.
وی تاکید کرد در حالی که برای بازی در فیلم «سوپرمن» انتخاب شده بود، پس از مصاحبه پیرز مورگان به او گفتند فیلمنامه تغییر کرده است.
این کمدین افزود: من میخواهم با حسن نیت فکر کنم. میخواهم باور کنم حرفشان درست است. من کمی تلخ بودم و در دلم میگفتم؛ خراب شود این دی سی، خراب شود این برادران وارنر. اما بعد درکشان کردم، بار احساسی آن افراد را درک میکنم. میفهمم این افراد با اسراییل ارتباط دارند.
وی در ادامه گفت: میدانم شاید افرادی که مسؤول هستند، تصمیم گرفتند، به من نگاه کردند و نخواستند من را داشته باشند و شاید من که یک مسلمان عرب هستم، اگر رییس کمپانی برادران وارنر بودم، دوست نداشتم یک طرفدار صهیونیست یا طرفدار اسراییل در فیلم من بازی کند، این را میفهمم. اما چیزی که باید دربارهاش حرف بزنیم این است که وقتی به اسراییل حمله میکنم، به سیاست آن حمله میکنم، به یهودیان حمله نمیکنم.
یکی از منابع تولید فیلم اما گفته شخصیتی که قرار بود یوسف نقشش را ایفا کند در فیلمنامه حضور داشت و جیمز گان در مورد احتمال بازی در این نقش با یوسف صحبت کرد، اما پیشنهاد رسمی هرگز داده نشد و صحبتها بیشتر از این پیش نرفت و این کاراکتر قبل از شروع جنگ حماس و اسراییل از فیلمنامه حذف شد.
باسِم یوسف طنزپرداز، کمدین، نویسنده و مجری برنامههای تلویزیونی مصری است. برنامههای او همانند طنزپرداز آمریکایی جان استوارت دارای طنز سیاسی است و یک بار در مصر به دلیل اهانت به رییسجمهوری محمد مرسی به دادگاه فراخوانده شد. وی در اصل جراح ریه است.
سال ۲۰۱۳ مجله فارن پالیسی نام وی را در لیست ۱۰۰ متفکر برجسته جهان قرار داد و کارهای او را نشان دهنده اهمیت طنز سیاسی دانست.
حمایت نولان از ژانر وحشت؛
«اوپنهایمر» هم ترسناک بود
کریستوفر نولان با تاکیه بر این که در فیلمهایش همواره به کاری که وحشت و عوام فریبی با جامعه میکند، تاکید داشتهاست، گفت که در فکر ساخت یک فیلم ترسناک است به شرطی که ایده مناسبی پیدا کند.
کریستوفر نولان روز پنجشنبه در نشستی که از سوی موسسه فیلم بریتانیا (BFI) در لندن ترتیب داده شده بود، شرکت کرد. در این مراسم که شهردار لندن، بازیگران فیلم «اوپنهایمر» و شماری از چهرههای مطرح از جمله مایکل کین حضور داشتند، این فیلمساز بریتانیایی درباره زندگی حرفهایاش سخن گفت.
نولان در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان که آیا به ساخت یک فیلم ترسناک فکر میکند، گفت: «اوپنهایمر» قطعاً دارای عناصر ترسناکی است، زیرا فکر میکنم موضوع آن چنین است. فکر میکنم فیلمهای ترسناک بسیار جالب هستند، زیرا بسیار به ابزارهای سینمایی وابسته اند. در واقع این فیلمها یک واکنش درونی به چیزها هستند و بله دوست دارم یک فیلم ترسناک بسازم، اما فکر میکنم یک فیلم ترسناک واقعاً خوب، نیاز به یک ایده واقعاً استثنایی دارد و چنین چیزی کم پیدا میشود. به همین دلیل هنوز داستانی پیدا نکردم که به سمتش بروم.
وی در ادامه گفت: اما فکر میکنم ژانر ترسناک یک ژانر بسیار جالب از نظر سینمایی و همچنین از معدود ژانرهایی است که استودیوها زیاد آنها را میسازند. تیرگی و انتزاع در این فیلمها زیاد است و ویژگیهایی دارند که هالیوود عموماً در برابر نمایش آنها در فیلم مقاومت میکند، اما در این ژانر همه اینها مجاز است.
فیلمساز با تکیه بر ژانر، بار دیگر به «اوپنهایمر» بازگشت و گفت وسط این فیلم، خیلی جدی به ژانر دزدی میرویم و سومین پرده فیلم درامی دادگاهی است. وی افزود: دلیلی که من این ۲ ژانر را برای آن بخشها انتخاب کردم این بود که این ۲ ژانر، ژانرهایی هستند که در ذات خود برای مخاطب جذاب هستند و این بخش سرگرم کننده بودن ژانر است.
در این گفتوگو به زندگی حرفهای نولان پرداخته شد و این فیلمساز از جنبههای مختلف حرفهاش، بهویژه روند نوشتن و تدوین حرف زد. او همچنین به نقش فیلمبرداری، به ویژه در فرمت آیمکس و آهنگسازی برای کارهایش به آثار هویت فنهویتما و هانس زیمر اشاره کرد. نقش بازیگران در فیلمهای او نیز مورد بحث قرار گرفت و وی بار دیگر از آنچه هیث لجر با نقش جوکر برای «شوالیه تاریکی» به ارمغان آورد، یاد کرد.
نولان در پاسخ به مجری برنامه و اینکه فیلمهای «بتمن» وی ظهور رهبران مخل سیاست را در سراسر جهان پیشبینی میکردند، گفت: همیشه هدف این بود که درباره چیزهایی که ما را تحت تأثیر قرار میدهند و چیزهایی که نگرانشان بودیم، صادق باشیم. وقتی به «بتمن آغاز میکند» [۲۰۰۵] نگاه میکنم، تأکید زیادی بر تروریسم وجود دارد، بدیهی است که پس از ۱۱ سپتامبر این ضروری بود ولی چیزی نبود که ما آگاهانه در فیلم قرار دهیم. مطمئناً جوکر «شوالیه تاریکی» (۲۰۰۸) درباره همه چیزی است که وحشت و هرج و مرج و ترس از شکستن قوانین با جامعه میکند. «شوالیه تاریکی برمیخیزد» به شدت درباره فاشیسم و عوامفریبی هشدار میدهد.
پیش از این نشست، نولان و همسرش اما رابرتز که تهیه کنندهاش هم است از آرشیو ملی BFI بازدید کرده بودند. وی از این موسسه که یکی از بزرگترین آرشیوهای فیلم و تلویزیون جهان است قدردانی کرد.
برای احترام به انتخاب نولان برای فیلم در برابر فیلم دیجیتال، تمام کلیپهای نمایش داده شده در این برنامه ۳۵ میلیمتری بودند.
«نوع ماژور» روی میز تدوین
فیلم کوتاه «نوع ماژور» به نویسندگی تیم نویسندگان ستاره هشت و کارگردانی سعید خدارضایی و برزین صالحی بعد از پشت سر گذاشتن مراحل تولید، روی میز تدوین سعید خدارضایی قرار گرفت. این فیلم، بعد از گذراندن مراحل فنی آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی خواهد شد. فیلم کوتاه داستانی «نوع ماژور» روایتگر زندگی جوانی به نام اشکان است که با بیماری افسردگی دست و پنجه نرم میکند. نوع ماژور، شدیدترین حالت افسردگی را نشان میدهد که در آن فرد مبتلا، تمامی عواطف خود را از دست داده و هیچ واکنشی به محیط اطراف خود ندارد. یکی از اهداف اصلی استودیوی فیلمسازی ستاره هشت، تلفیق سینما و سلامت روان است و سعی دارد تا جای ممکن به طور تخصصی و بدون اغراق و بزرگنمایی بیماری های مربوط به روان را نشان دهد. تمامی بازیگران این فیلم کوتاه، از برگزیدگان رویداد بازیگری ستاره هشت انتخاب شدند که در سال ۱۴۰۱ با رویکرد حمایت و استعدادیابی در حوزه سینما و بازیگری به داوری حسن معجونی، همایون اسعدیان، لیلا بلوکات، سیما تیرانداز و وحید آقاپور برگزار شد. امیرمحمد آتشی، عقیل بهرامی، مانیا عزیزی، حمید زند، آناهیتا یعقوب آذری، ارشیا پیشگاهی، علیرضا خاکسار، علی ولی الهی و پویا رنجبرکهن بازیگران این فیلم هستند. سعید دادگر تهیه کننده و امیرحسین امین بیگی مشاور کارگردان این اثر هستند. سایر عوامل این فیلم عبارتند از: دستیار و برنامه ریز: مژگان مزروعی، مدیر فیلمبرداری: احسان کفاش، دستیاران فیلمبردار: مجتبی نظری، جواد عربی و امیرحسین دیلمی، صدابردار: مجید نجاتی، دستیار صدا: مسعود محمدی، منشی صحنه: دریا پیچک، طراح گریم: نیما عبدی، مجری گریم: هانیه ملکی، طراح لباس و عکاس پشت صحنه: صبا قوچیان، طراح صحنه: شادی شیرمردی، مدیر تدارکات: حسین هاشم آبادی، دستیاران تدارکات: علی علمدار و سینه موبیل: امیر حسین زاده.
«شهربانو» از کانادا جایزه گرفت
فیلم سینمایی «شهربانو» دومین ساخته مریم بحرالعلومی که تاکنون مورد تحسین و توجه جشنوارهها در سرتاسر دنیا بوده است، در تازهترین رقابت جهانی خود، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم سینمایی از چهارمین جشنواره حقوق بشری (International Hecare Film Festival) در تورنتو شد.
این جشنواره با تمرکز بر مسایل انسانی، زیستی و مضامین حقوق بشر، یازدهم فوریه سال جاری در منطقه ریچموندهیل به کار خود پایان داد و «شهربانو» که به همراه فیلمهایی از کشورهای پرو، آلمان و بلاروس کاندید بهترین فیلم سینمایی شده بود، این جایزه را دریافت کرد. پخش بینالمللی این فیلم با عنوان انگلیسی Lady of the City به معنای بانوی شهر را که تاکنون جوایز متعددی کسب کرده است، دپارتمان جهانی گروه فیلمسازی بحرفیلم برعهده دارد.
فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمد ولیزادگان، علی کیانارثی، ترنم کاظمی و بهرنگ علوی، با حضور یوسف تیموری، صدای افتخاری مهلقا باقری بازیگران «شهربانو» هستند.
دیگر عوامل سازنده این فیلم عبارتند از نویسنده: پژمان تیمورتاش، مدیر فیلمبرداری: مسعود امینیتیرانی، مدیر صدابرداری: علی کیانارثی، طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوینژاد، تدوین: سینا گنجوی، طراح صحنه: بابک کریمیطاری، طراح لباس: فرحناز نادری، طراح گریم: امید گلزاده، آهنگساز: امیریل ارجمند، اصلاح رنگ: سامان مجدوفایی، عکاس: پویان بحق، مشاور رسانهای: مریم قربانینیا، مدیر تدارکات: حسین میرزامحمدی، مدیر تولید: روحاله مهاجری، تهیهکننده: پگاه احمدی، سرمایهگذاران: مریم بحرالعلومی و بنیاد سینمایی فارابی، مجری طرح: مریم بحرالعلومی.
مساله محیط زیست فیگور روشنفکرانه نیست
محمدرضا خوشفرمان مستندساز از ساخت مستند «اوراد باد» که درباره خشکسالی است، خبر داد و عنوان کرد مساله محیط زیست دیگر یک فیگور روشنفکرانه نیست. محمدرضا خوشفرمان مستندساز درباره کارهای اخیر خود گفت: در حال حاضر مشغول به ساخت مستندی به نام «اوراد باد» هستم که درباره سیستان است. در این مستند به موضوع خشکسالی میپردازیم. تولید «اوراد باد» از تیر ماه سال ۱۴۰۲ شروع شده است و تا شهریور ۱۴۰۳ با پایان بادهای ۱۲۰ روزه ادامه خواهد داشت. این مستندساز درباره علت پرداختن به این موضوع بیان کرد: خشکسالیهای پی در پی رمق مردم سیستان را گرفته و زندگی را مختل کرده است. از سوی دیگر گرمایش زمین و کم بارشی وضعیت آب و هوایی ایران را در معرض خطر خالی از سکنه شدن قرار داده و این موضوع باعث شده است که مستندسازان با این هشدار جدی روبهرو شوند و بیش از پیش به ساخت اینگونه مستندها بپردازند. داستان خشکسالی و مرگ شهرها موضوعی باستانی است و به سالهای اخیر محدود نمیشود. کارگردان «پدگر» تاکید کرد: ایران در اضطراب اقلیمی است، ساخت مستندهای محیط زیستی در ایران ضرورت جدی دارد و دیگر موضوع هشدار پیشگیرانه نیست. ما در گرداب بحرانهای زیست محیطی در حال غرق شدن هستیم که بخشی به دلیل بی مسؤولیتی و بخشی دیگر نشان از نبود دانش مدیریت محیط زیست، کشاورزی، منابع آب و انرژی است، همچنین بخشی از آن به دلیل گرمایش جهانی، تغییر اقلیم و تولید جهانی کربن به وجود آمده است. خوشفرمان افزود: افزایش جمعیت انسانی و گونههای مهاجم در طبیعت، آینده محتومی برای انسان بهوجود خواهد آورد. در ایران مهاجرت و کوچ اقلیمی مسألهای جدی است؛ فرسایش خاک، آلودگی هوا، صنایع نفتی و پتروشیمی، مرگ جنگلها، آلودگی و صید بی رویه از دریا، انقراض گونهها، دستبرد به منابع آبی زیر زمینی، فرونشست زمین و … مسائلی است که سینمای مستند میتواند بهعنوان زنگ خطری برای مسؤولان ارسال کند. هلن میرن در آرزوی بازی در یک موزیکال است
هلن میرن بازیگر بریتانیایی در مراسم دریافت جایزه سینماتک آمریکا، هوش مصنوعی را به سخره گرفت. هلن میرن در مراسم اهدای جوایز سینماتک آمریکا تجلیل شد. در این مراسم وی جایزه یک عمر دستاورد را از هریسون فورد، همبازیاش در سریال «۱۹۲۳» دریافت کرد و پس از آن سخنرانی خود را از روی یک تکه کاغذ خواند که چنین بود: خانمها و آقایان، مهمانان محترم و دوستان عزیز، من عمیقاً متواضع هستم، عمیقاً مفتخرم که امروز در مقابل شما ایستادهام و این جایزه فوقالعاده را پذیرفتم. به رسمیت شناخته شدن برای یک عمر زندگی که وقف هنر بازیگری شده، امتیازی فراتر از کلام است. ابتدا و مهمتر از همه، میخواهم از صمیم قلب تشکر کنم از صنعت و افرادی که در طول این سفر باورنکردنی از من حمایت کردند. این زندگی پر از شور، چالشها و مهمتر از همه، عشقی تسلیم ناپذیر به هنر داستان نویسی بوده است. وی پس از مکثی اضافه کرد: این توسط هوش مصنوعی نوشته شده است و سپس کاغذ سخنرانی را پاره کرد و تکههایش را زیر پایش ریخت.
این لحظه با تشویق بسیار حضار روبهرو شد. این بازیگر برنده اسکار سپس درباره خاطرات خود از همکاری با کارگردانها و بازیگران دیگر از جمله جیمز میسون، جان بورمن، پیتر اوتول، باب هاسکینز، فورد و بروس ویلیس یاد کرد و از وین دیزل، کن راسل، آل پاچینو، رایان رینولدز و ویل اسمیت نام برد و تاکید کرد که او یک مرد واقعاً عالی است.
میرن ۷۸ ساله همچنین از کسب جایزه اسکار برای بازی در نقش ملکه الیزابت دوم در فیلم «ملکه» یاد کرد.
وی در مصاحبه کوتاهی که با ورایتی انجام داد گفت که دوست دارد در یک فیلم موزیکال بازی کند و از «اوکلاهما» و «داستان وست ساید» به عنوان موزیکالهای محبوبش یاد کرد.
او اعتراف کرد که هرگز از او خواسته نشده بازیگر یک موزیکال باشد و با خنده افزود: خیلی هم عاقلانه است، آنها کاملاً درست میگویند. من وحشتناکم.
میرن همچنین فاش کرد که یک بار درس آواز خوانده و معلم آواز به او گفته است: متاسفم، هیچ کاری نمی توانم برای شما انجام دهم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17162/40714/132029
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17162/40714/132030
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17162/40714/132031
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17162/40714/132032
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17162/40714/132033
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17162/40714/132034
|
- بازیگر مصری؛ برای حمایت فلسطین از «سوپر من» کنار گذاشته شدم
- «اوپنهایمر» هم ترسناک بود
- «نوع ماژور» روی میز تدوین
- «شهربانو» از کانادا جایزه گرفت
- مساله محیط زیست فیگور روشنفکرانه نیست
- هلن میرن در آرزوی بازی در یک موزیکال است