|
بحران مهندسی نشده سینما در اکران
کارگردان فیلم سینمایی «زندگی و زندگی» معتقد است قاتل فیلمهای «هنروتجربه» سانسی بودن نمایش این فیلمها است و به همین دلیل سینما دچار بحرانی مهندسی نشده در اکران شده است.
علی قویتن کارگردان فیلم سینمایی «زندگی و زندگی» که در سینماهای منتخب «هنروتجربه» اکران شده است، درباره ایده این فیلم توضیح داد: به ایده این فیلم زمانی که در حال ساخت فیلم «رؤیای سهراب» و بازی در نقش سهراب سپهری بودم، برخوردم چون معمولاً به این سبک کار میکنم که وقتی در حال انجام یک کار هستم، ذهنم برای فکر کردن روی موضوعی دیگر نیز آمادگی دارد. این موضوع به سال ۱۳۹۸ برمیگردد. در نهایت فیلمنامه «زندگی و زندگی» را سال ۱۳۹۹ نوشتم و سپس آن را در سال ۱۴۰۰ ساختم. وی درباره توجهش به سینمای هنری و شاعرانه گفت: این توجه به روحیه و ذات آدمها بستگی دارد؛ سال ۱۳۷۰ زمانی که اولین فیلم سینماییام را ساختم، کسی نمیدانست من چه چیزی را دوست دارم و به دنبال چه سینمایی هستم. دوست داشتم در سینمایی که علاقمندیام بود، فعالیت کنم و موضوعات مورد توجهم در سینمای فلسفی و هنری را بسازم اما آن زمان این مهم میسر نشد و در واقع نگذاشتند. افرادی که برای تصویب و تأیید فیلمنامه حضور داشتند، میدان را به ما واگذار نکردند و من نیز به تبع دیگران، به سینمای بدنه یا تجاری سوق پیدا کردم.
قویتن در توضیح بیشتر بیان کرد: سینمای بدنه یا تجاری را رد نمیکنم همچنانکه این سینما باید در هر کشوری باشد و حدود ۸۰ درصد فیلمها با این نوع ساخته میشوند اما کار کردن در این نوع سینما، با توجه به روحیه هر هنرمند، متفاوت است و هر کسی که روحیه کار کردن در این فضا را دارد، باید در سینمای تجاری کار کند. من روحیه کار در سینمای تجاری را نداشتم اما توانایی این کار را داشتم و تا سال ۱۳۸۵ که فیلمهای متفاوتی در ژانرهای مختلف ساختم، گواه بر این موضوع است. یکی از دلایل فعالیتم در سینمای تجاری، این بود که فاکتورهای برگشت سرمایه در سینمای تجاری اتفاق میافتد؛ سینمایی که محتوایی ندارد و به سرگرمی صرف فکر میکند. از سال ۱۳۸۵ فکر کردم که این سینمای من نیست و تصمیم گرفتم به سمت سینمای هنری بروم و از آن به بعد با وقفهای چهار ساله، با سرمایه خودم وارد میدان سینمای هنری شدم.
وی درباره هزینههای ساخت فیلم هنری نیز گفت: ۲ سال پیش که «زندگی و زندگی» را ساختم، میتوانستم با سرمایه ساخت آن، یک آپارتمان نقلی خریداری کنم اما الان با آن سرمایه، چیزی نمیتوان گرفت! من به پول و درآمد فکر میکنم که بتوانم فیلمم را بسازم اما با این نگاه که پولی بگذارم تا سود کند، زندگی نمیکنم. همین که فیلمهایم در جشنوارههای مختلف جهان حضور دارد، برایم کافی است؛ همچنان که فیلم «زندگی و زندگی» در ۵ جشنواره جهانی، جایزه بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر کودک، بهترین کارگردانی و هیأت داوران را گرفته است. این حضورهای موفق امیدوارکننده است و به ما میگوید که در حال پیمودن راه درست هستیم.
این نویسنده و کارگردان، سینمای «هنروتجربه» را برای فیلمسازانی که در سینمای تجربی و هنری فعال هستند، مناسب ارزیابی کرد و توضیح داد: اگر گروه «هنروتجربه» نبود، به هیچ عنوان فکرش را نمیکردم که فیلمم را برای اکران به گروهی آزاد بسپارم. البته باید نکتهای را مطرح کنم که پیشنهادم نیز است؛ در روزگار قدیم، ۳ سالن سینما در تهران بود که فیلمهای هنری را مدام نمایش میدادند و فیلمی غیر از فیلمهای هنری اکران نمیکردند. خاطرم است در سال ۷۲ فیلم «ضربه طوفان» را ساخته بودم که اکشن حادثهای بود.
زاویه دولان رییس هیات داوران
بخش نوعی نگاه جشنواره کن شد
جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ زاویه دولان را به عنوان رییس بخش نوعی نگاه خود معرفی کرد. زاویه دولان فیلمساز کانادایی که با فیلم «مامان» در سال ۲۰۱۴ جایزه هیات داوران کن را دریافت کرد، ریاست هیات داوران بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ را بر عهده گرفت. او در بیانیهای گفت: متواضع و خوشحالم که به عنوان رییس هیات داوران بخش نوعی نگاه به کن بازمیگردم. حتی بیشتر از اینکه خودم فیلم بسازم، کشف آثار فیلمسازان با استعداد همیشه در قلب سفرهای شخصی و حرفهای من جای داشته است. این فرصتی است مغتنم تا با اعضای هیات داوران بر جنبه اساسی هنر فیلم تمرکز کنم؛ داستانهایی که صادقانه گفته میشود. دولان در ۱۹ سالگی اولین فیلم بلند خود با عنوان «من مادرم را کشتم» را نوشت و کارگردانی، تهیه کنندگی و بازی در آن را نیز انجام داد. دومین فیلم او «تپش قلب» در ۲۱ سالگی در بخش نوعی نگاه کن به نمایش درآمد و پس از آن «لارنس به هر حال» ۲ سال بعد در همین بخش دیده شد و بازیگر آن سوزان کلمنت جایزه بهترین بازیگر زن را کسب کرد. او در ادامه فیلمهای «تام در مزرعه» و «مامان» را کارگردانی کرد که اولین حضور او در بخش رقابتی جشنواره کن را رقم زد. وی یکی از اعضای هیات داوران شصت و هشتمین جشنواره کن بود که ریاست آن را برادران کوئن برعهده داشتند. دولان در ادامه فیلم «اینجا ته دنیاست» را ساخت که برنده جایزه بزرگ کن شد و پس از آن «مرگ و زندگی جان اف. دونوون» و «ماتیاس و ماکسیم» را که سال ۲۰۱۹ در بخش رقابتی به نمایش درآمد، به کارنامه هنری اش افزود.پیش از این گرتا گرویگ به عنوان رییس هیات داوران بخش اصلی جشنواره کن ۲۰۲۴ معرفی شد. هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ مه (۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۴۰۳) برگزار میشود.
در جریان حضور جو بایدن در تلویزیون؛
بازیگر «سرخوشی» برای در حمایت از فلسطین دستگیر شد
هانتر شیفر بازیگر «سرخوشی» در تظاهرات حمایت از فلسطین در جریان حضور جو بایدن در تلویزیون دستگیر شد. به نقل از گاردین، سازمان دهندگان تظاهرات در حمایت از فلسطین در برابر بایدن، تأیید کردند که هانتر شفر بازیگر از جمله ۳۰ تظاهرکنندهای بود که بازداشت شدند.
سازمان دهندگان دیروز چهارشنبه تأیید کردند، هانتر شیفر، بازیگر «سرخوشی» از جمله دهها معترض دستگیر شده در مقر NBC در منهتن بود که رئیس جمهوری جو بایدن برای شرکت در برنامه «لیت نایت شو با ست مایرز» در اوایل هفته در آنجا حضور یافته بود. گروه «صدای یهود برای صلح» گفت این بازیگر ۲۵ ساله یکی از ۱۰۰ تظاهرکنندهای بود که بعدازظهر دوشنبه جمع شدند تا خواستار آتش بس در حملات رژیم صهیونیستی به غزه شوند. شیفر و سایر معترضان تیشرتهای مشکی پوشیده بودند که روی آن نوشته شده بود: «اکنون آتشبس» و «به نام ما نیست». شماری هم شعار «بگذارید غزه زنده بماند» و شعارهای دیگر را در حالی که کاروان بایدن وارد منطقه میشد در دست داشتند. شیفر که مانند بسیاری از معترضان ماسک بر چهره داشت، در جمع افرادی بود که روی زمین نشسته بودند، در حالی که دیگران بنری را پشت سر آنها در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «یهودیان به بایدن: مسلحسازی برای نسلکشی را متوقف کنید». نمایندگان شیفر روز چهارشنبه به پیامهایی که خواستار اظهار نظر در این باره بودند، پاسخ ندادند، اما سازماندهندگان اعتراض گفتند که او و دیگران ماه مارس در دادگاه حاضر میشوند. سونیا میرسون ناکس، از گروه «صدای یهود برای صلح»، در بیانیهای ایمیلی که روز چهارشنبه منتشر شد، دستگیری وی را تأیید کرد و گفت: ما تعهد او به آزادی فلسطین و آیندهای عدالتخواه برای همه را ستایش میکنیم.
رییس سازمان سینمایی وزارت ارشاد :
خبری از بازگشت جشنواره جهانی نیست
رییس سازمان سینمایی وزارت ارشاد تصریح کرد که تلفیق جشنواره جهانی و جشنواره ملی فیلم فجر کار درستی بوده است و بخش بینالملل جشنواره مجددا جدا نخواهد شد. خزاعی درباره احتمال احیای دوباره جشنواره جهانی فیلم فجر در دوره چهل و سوم جشنواره، تصریح کرد: واقعیت این است که تلفیق جشنواره جهانی و جشنواره ملی کار درستی بود. این به معنای آن نیست دوستانی که جشنواره جهانی فیلم فجر را پایهگذاری کردند و سالها برای برگزاری آن زحمت کشیدند مسیر اشتباهی را طی کردند بلکه اتفاقات خوبی در آن جشنواره رخ داد و من از آنها ممنون هستم. در این ۲ سال در حوزه بینالملل کمتر موفق بودیم که البته در دوره چهل و دوم موفقیتهای بسیاری داشتیم و توانستیم ۷ گروه از سازمان سینمایی کشورهای مختلف را داشته باشیم که برای اولین بار دور هم جمع شدند و به توافقاتی رسیدند. امیدوارم به زودی شاهد تولید مشترک با این کشورها و کشورهای دیگر باشیم. امسال جشنواره فیلم فجر نسبت به سال گذشته بسیار پررنگتر بود، ما در یک فضا و شرایط سیاسی خاص قرار گرفته بودیم و این شرایط باعث شد تا حوزه بینالملل ما کمتر جلوهگری کند و دیده شود. بالاخره تأثیر شرایط جامعه در سال گذشته، فضاسازی و تخریبی که انجام گرفت، باعث شد تا عدهای از سینماگران که تمایل به حضور در جشنواره فیلم فجر را داشتند با ملاحظاتی این کار را انجام دهند اما امسال شرایط بهتر بود و سال بعد هم بهتر خواهد شد. رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: معتقدم وقتی در تمام نقاط دنیا صحبت از جشنوارهای بینالمللی میکنیم باید تمام شاخصههای بینالمللی را داشته باشد، نمیتوانیم بگوییم قسمتی از جشنواره ملی و قسمتی از جشنواره بینالمللی است. برای مهمانان خارجی اشتیاق مردم و فیلمسازان خیلی جالب بود. همزمان با اکران نوروزی؛
«ایلیا» به مناطق فاقد سینما میرود
فیلم سینمایی «ایلیا، جستجوی قهرمان» همزمان با اکران نوروزی در مناطق فاقد سینما هم نمایش داده میشود. فیلم سینمایی «ایلیا، جستجوی قهرمان» جدیدترین فیلم حوزه کودک و نوجوان، از ۲۳ اسفند در قالب اکرانهای نوروزی روی پرده سینماهای سراسر کشور میآید. همزمان با ورود به سینماها، این فیلم در چرخه اکران مردمی عمار آماده اکران در مناطق فاقد سینما در مکانهایی مانند مساجد، مدارس، کانونهای فرهنگی و سالنهای شهر خواهد بود. فیلم «ایلیا، جستجوی قهرمان» داستان آرش نوجوان ایرانی و یکی از چهار گیمر برتر جهان است که در حین بازی جدید جهانیاش وارد یک بازی کامپیوتری جدید میشود. این بازی که در حال گزارش برخط برای بچههای سراسر دنیا است، او و خانوادهاش را درگیر یک ماجرای پلیسی بینالمللی میکند. «ایلیا، جستجوی قهرمان» به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی سید علی موسوینژاد، نامزد بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین جلوههای ویژه، و برنده جایزه ویژه هیات داوران سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شده و لوح افتخار دستاورد هنری بخش فیلمهای داستانی بلند چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار را کسب کرده است.
علی زکریایی، بهار نوحیان، حامد عزیزی، محمد جهانپا، مبین عطاری، زینب براتزاده، آرمین مرگان، سلنا گلزاری، جواد عبدی، حسین صانعی، عباس توحیدی، مهدی طاهری و مرتضی عطار از جمله بازیگران این فیلم هستند.
عموم علاقهمندان میتوانند درخواست خود جهت اکران فیلم در مدارس، مساجد، حسینیهها، کانونهای فرهنگی، سالنهای فرهنگی شهر و ... را در نشانی اینترنتی ekranmardomi.ir/movie/eliya ثبت کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17169/40759/132273
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17169/40759/132274
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17169/40759/132275
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17169/40759/132276
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17169/40759/132277
|
- بحران مهندسی نشده سینما در اکران
- بخش نوعی نگاه جشنواره کن شد
- بازیگر «سرخوشی» برای در حمایت از فلسطین دستگیر شد
- خبری از بازگشت جشنواره جهانی نیست
- «ایلیا» به مناطق فاقد سینما میرود