|
بانوان در جهاد تبیین نقش کلیدی دارند
حجتالاسلام والمسلمین روحالله حریزاوی رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در نشست شورای مرکزی هیئت اندیشهورز بانوان قرآنی گفت: امروز جهاد تبیین مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب است و برای تحقق کامل آن باید روحیه اندیشهورزی و تبیینگری هم در میان قشر مذهبی بهویژه بانوان فرهیخته ترویج شود و بسترسازی عملیاتی در این زمینه صورت پذیرد.
حریزاوی برگزاری جلسات تفسیر و تدبر در قرآن کریم را جهت شکلگیری شبکه تبیینگری مهم و انسانساز ارزیابی کرد و گفت: برگزاری این جلسات نقش اساسی در گسترش اندیشه جهاد تبیین دارد و بانوان میتوانند نقش کلیدی در این زمینه داشته باشند.
قائممقام سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه گسترش جریان قرآنی در میان دانشگاهیان کشور گفت: دروس معارف دانشگاهی در زمینه قرآنی دارای خلاء جدی است و سازمان دارالقرآن الکریم با استفاده از ظرفیت هیئت اندیشهورز بانوان قرآنی و از طریق ایجاد ارتباط با گروههای معارف دانشگاه میتواند در اعتلای جریان اندیشه قرآنب نقشآفرینی کند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار داشت: در قرارگاه قرآنی جهاد تبیین تاکنون بیست صنف قرآنی را شناسایی شده و لازم است فارغالتحصیلان رشتههای علوم قرآنی به این شبکه عظیمدعوت شوند.
تاثیر متاورس بر زندگی کودکان و تحول آن
محمدمهدی سیدناصری، مدرس و پژوهشگر حوزه حقوق و روابط بینالملل در یادداشتی، به مساله تأثیر متاورس بر زندگی کودکان امروز پرداخته است.
مشروح این یادداشت را در ادامه بخوانید:
این روزها سوال خیلی از افراد این شده که متاورس چیست؟ ما در عصری هستیم که سرعت پیشرفت تکنولوژی و فناوریهای دیجیتال بسیار بالاست. هر چقدر زمان میگذرد و جلوتر میریم فناوریهای دیجیتال بیشتر خودنمایی میکنند و جنبههای زندگی بشری رو تحت تأثیر قرار میدهند. تعاملات دیجیتالی به یک عنصر جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده و تکنولوژیهای جدید روز به روز در حال دگرگون ساختن سبک زندگی گذشته و خلق مفاهیم جدید هستند. در این بین همه روزه اسامی پروژهها و ایدههای دیجیتالی جدیدی را میشنویم که هر کدام برای خود هدفی معین مشخص کرده و درصدد جلب توجه افکار عمومی هستند. یکی از این پروژههای جدید و نوظهور که توجهات زیادی رو هم به خودش جلب کرده، پروژه متاورس (Metaverse) است. متاورس یک پروژه واقعیت مجازی جهت پیوند جهان فیزیکی ما با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت به شمار میآید. نوعی واقعیت مجازی دیجیتال جایگزین که کاربران در آن زندگی، کار، تحصیل و معاشرت میکنند و همیشه آنلاین هستند.
اصلاً تا امروز به تأثیر متاورس بر زندگی کودکان فکر کردهایم؟ این پدیده تکنولوژیک میتواند انقلابی در تربیت اجتماعی و رشد کودکان به وجود آورد. استفاده درست از متاورس میتواند راهحل مشکلات زیادی باشد و از طرفی کاربری نادرست آن میتواند مشکلات بسیار بزرگی ایجاد کند.
متاورس چیست و چههدفی دارد؟
متاورس (Metaverse) یک واژه مرکب متشکل از meta به معنی فراتر و universe به معنی جهان هست و از همین رو میتوانیم این کلمه رو فراتر از جهان ترجمه کنیم. این اصطلاح نخستین بار در کتاب علمیتخیلی سقوط برفی (Snow Crash) با نویسندگی نیل استفنسون آمریکایی در سال ۱۹۹۲ میلادی به کار برده شد. استفنسون از واژه متاورس برای توصیف واقعیت مجازی استفاده میکرد که در آن قهرمان داستان در قالب آواتار خودش با بقیه معاشرت میکند، خرید میکند و حتی دشمنان دنیای واقعی خودش رو شکست میدهد.
البته باید گفت که مفاهیم واقعیت مجازی و دنیایی شبیه متاورس پیش از کتاب سقوط برفی، در سال ۱۹۸۴ میلادی و با رمان نورومنسر (Neuromancer) نوشته ویلیام گیبسون مطرح شده بود. متاورس فقط یک نوع تجربه نیست. بلکه طیف متنوعی از تجربیات دیجیتالی همهجانبه است که در آینده در دسترس کاربران قرار میگیرد و به آنها اجازه میدهد تا در انواع فعالیتها در فضاهای کاملاً دیجیتالی شرکت کنند.
این میتواند شرکت در یک بازی چندنفره واقعیت مجازی بزرگ باشد که از طریق هدستVR قابل دسترس است یا ترکیبی از دنیای واقعی و دیجیتال با استفاده از عینک دیجیتال یا گوشیهای هوشمند. بنابراین، متاورس فقط یک فضای دیجیتال نیست، بلکه فضاها و تجربیات دیجیتالی است که توسط شرکتها برای ارائه تجربیات مجازی واقعگرایانهتر و فراگیرتر ساخته میشود.
مفهوم متاورس برای کودکان نیز، به معنای فرصتهای بیپایان برای معاشرت، یادگیری مهارتهای جدید و کشف علایق آنهاست. به عنوان مثال،Minecraft در حال حاضر در محیطهای آموزشی استفاده میشود تا کودکان را در معرض فرهنگهای مختلف از طریق متاورس قرار دهند.
این امر، تأیید و تاکید نظامهای حقوقی و اجتماعی مختلف، اعم از داخلی و بین المللی بر اصل لزوم حمایت ویژه از کودکان است. با توجه به ناشناخته بودن ابعاد متاورس تا به امروز در نهایت، این موضوع بر عهده والدین و مربیان خواهد بود که با بالا بردن سطح اطلاعات خودشان در زمینه استفاده از فناوریهای دیجیتال؛ به کودکان کمک کنند تا به روشی ایمن و سازنده از Metaverse استفاده کنند و تأثیر متاورس بر زندگی کودکان خود را به صورت مثبت و کارامد درآورند.
کودکان علاوه بر توجه و مراقبت جسمانی باید در تمام ابعاد اجتماعی، عاطفی، شخصیتی، هوشی، فرهنگی و… مورد توجه قرار بگیرند. آنان در عصر حاضر به عنوان بخش مهمی از اجتماع و زندگی ما، از دایره پیشرفت تکنولوژی بیرون نبوده و نیستند امروزه سرعت پیشرفت فناوریهای دیجیتال و نفوذ فضای مجازی در زندگی انسانها چنان سریع است که دیگر، جوامع با هر نگاه و موقعیتی فرصت مقاومت در برخورد با پدیدههای جدید را ندارند و در مدت کوتاهی در مسیر جریان قرار گرفته و در برابر آن پدیده تسلیم میشوند. در واقع این روند جهانی شدن است که فرآیندی اجتناب ناپذیر است؛ این فرآیند که از قرن نوزدهم آغاز شده و در قرن بیستم سرعت گرفته و امروزه همچنان با سرعتی چشمگیر به تکامل خود ادامه میدهد، در زمینههای مختلف ظهور و بروز کرده است. تا جایی که امروز در عرصه فرهنگ و ارزشها، خود را به عنوان مبناییترین پایه و ستون شکلگیری نظام اجتماعی نشان میدهد و میتوان گفت تکنولوژیهای مدرن از مرزهای جغرافیایی گذشته و به عمق مرزهای ارزشی، فرهنگی و نظامهای اجتماعی نفوذ کرده و تأثیر گذاشته است. تأثیر متاورس بر زندگی کودکان میتواند بسیار عمیق باشد. این فناوری مزیتها و معایب مختلفی دارد. والدین در کنار شرکتهای تولیدکننده محصولات، نهادهای قانون گذار و اجتماعی و البته فعالان مدنی وظیفه مقابله با مضرات متاورس برای کودکان را دارند.
این امیدواری وجود دارد که با همکاری افراد و نهادهای ذکرشده، متاورس به محیطی امن، سرگرمکننده، سالم و مفید برای کودکان و نوجوانان تبدیل شود. در آخر نباید فراموش کنیم که بشر در مقابل تکنولوژی راه فراری ندارد؛ پس بهتر است هر چه زودتر تعامل صحیح با محصولات تکنولوژیک را فرا بگیرد و در آخر باید گفت؛ تکنولوژی بیشتر از آنکه ذاتاً فناورانه باشد ماهیتی اخلاقی و فرهنگی و انسانی دارد و تکنولوژی به خودی خود مخرب نیست و نحوه استفاده از آن بسیار مهم است.
رییس ساترا: قانونمندی فضای مجازی، لزوماً محدودیت نیست
روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر(ساترا)، جلسهی هماندیشی ساترا و اتحادیه تولید نشر محتوا در فضای مجازی با حضور سعید مقیسه رییس ساترا، محمد حسامپور معاون پایش و نظارت و محمد صادق افراسیابی سرپرست معاونت کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا، سعید مشهدی مدیر عامل اتحادیه تولید نشر محتوا در فضای مجازی، سید علی علوی رییس هیئتمدیره و سایر اعضای هیئت مدیره این اتحادیه تشکیل شد.
سعید مقیسه در ابتدای نشست گفت: ساترا از تعامل با اتحادیهها و مجامع قانونی استقبال میکند و یکی از مسیرهای تسریع و تسهیل عرضهی حمایتها را همکاری با اتحادیهها و مجامع مذکور میداند.
رییس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در ادامه ضمن معرفی سامانهی بازار محتوای سازمان صداوسیما گفت: در بازار محتوای صداوسیما بالغ بر ۲۶ میلیون رکورد اطلاعاتی و هزاران عنوان برنامه از محتوای تمام شبکه های رادیویی و تلویزیونی و آثار سینمایی داخلی و خارجی وجود دارد و در قالب بسته های حمایتی و مبتنی بر نظام رتبهبندی پلتفرمهای دارای مجوز از ساترا در اختیار ایشان قرار میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: ساترا خود را حامی فعالیتهای فرهنگی در فضای مجازی میداند و از تولید و نشر محتوای اسلامی ایرانی در فضای مجازی حمایت می کند.
وی افزود: به نظر من یکی از مهمترین اهداف اتحادیه و مجامع میتواند کمک به همافزایی و هم راستایی فعالیتها زنجیرههای ارزش آفرینی باشد. اگر زنجیره تولید محتوا را به یکدیگر متصل کنیم، باعث ارتقاء کارایی و اثربخشی تلاش در عرصه فرهنگ و هنر خواهد شد.
رئیس ساترا در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه تنظیمگری گفت: در این مسیر نیاز به تنظیمگری و مقررات گذاری است. قانونمند کردن زیست بوم تولید محتوا در فضای مجازی، لزوماً محدود کردن نیست؛ بلکه راهگشای ارائه حمایتها و تسهیلات و محتوای دولتی به بخش خصوصی است و همینطور زمینهساز رشد پایدار برای همه فعالین صنعت در یک رقابت سالم است.
اتحادیه تولید و نشر محتوا، یکی از حلقههای وصل حاکمیت و بخش خصوصی است
سیدعلی علوی، رییس هیئت مدیره اتحادیه و مدیر عامل پلتفرم آخرین خبر در بخشی دیگر از جلسه در خصوص معرفی ظرفیتهای اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی گفت: دو سال پیش برخی مسئولین وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی این ایده را مطرح کردند که لازم است یک اتحادیه فراگیر ایجاد شود تا حلقه وصلی میان حاکمیت و بخش خصوصی ایجاد شود. این اتحادیه با هدف توزیع ظرفیت حاکمیت در بخش خصوصی و انتقال ملاحظات بخش خصوصی در حوزه تصمیمات حاکمیتی، تشکیل شد.
وی خاطر نشان کرد: در همکاری با ساترا اگر بدانیم شبکه مسائل این سازمان چیست، ظرفیت اتحادیه، در حل مسائل کمککننده خواهند بود.
در ادامهی جلسه نظریمنش، نایب رییس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان و عضو هیئت مدیره اتحادیه گفت: همافزایی در جهت تولید محتوای اقتصادی با رویکرد کاملا فرهنگی و متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی، مهمترین هدف تشکیل مجمع ناشران دیجیتال کودک بوده است و این مجمع در حوزه زنجیره ارزش محتوای کودک، اقدامات قابل توجهی داشته است.
اخبار
کتاب «الگوهای علم سیاست در حکمت متعالیه» منتشر شد
کتاب «الگوهای علم سیاست در حکمت متعالیه» اثر محمد پزشگی است که در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و توسط نشر این پژوهشگاه در ۲۵۴ صفحه منتشر شده است.
هدف این کتاب اتصال حکمت متعالیه به علم سیاست از طریق بازنمایی تصویر گونه و ساده شده پدیدههای سیاسی است. ادعای کتاب حاضر آن است که آموزهای حکمت متعالیه میتواند برای ورود به علم سیاست نقش، جایگاه و کارکرد داشته باشد و الگوهای سیاسی را برای مطالعه و تحلیل سیاسی فراهم کند و برای انجام این مهم، از روش شناسی تحلیل فرآیند استفاده شده است.این مهم از طریق روش فلسفی انجام میپذیرد که بر اساس آن، قوانین حاکم بر موجودیت اشیا از طریق استعدادهای منتهی به مصادرات (اصول موضوعه) انجام میگردد.از دستاوردهای این اثر میتوان به فراهم آمدن ابزارهایی برای تحلیل و تبیین سیاسی اشاره کرد. نتایج این کتاب میتواند برای تحلیل و مطالعه موضوعات وسیعی در علم سیاسی کاربرد داشته باشد.
ساختار اثر
این اثر در سه فصل به نگارش در آمده است؛ در فصل اول این اثر که با عنوان «آموزه های ممیز حکمت مدنی متعالیه» تألیف شده، در ابتدا ضمن بیان پیشینه اصطلاح حکمت متعالیه و تعریف این اصطلاح، شمول تعریف حکمت متعالیه به امر مدنی مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه، تعریفی از حکمت مدنی متعالیه تبیین و سپس ویژگیهای ممیزه حکمت متعالیه تشریح شده است. «حکمت متعالیه و علم سیاست» عنوان دومین فصل از این کتاب است که نویسنده در این فصل، ضمن سنخ شناسی واقعیت سیاسی از منظر فرازبان حکمت متعالیه، رابطه هستیهای عینی با هستیهای اعتباری را بررسی کرده است. در سومین و آخرین فصل از اثر حاضر، «الگوهای حکمت متعالیه برای علم سیاست» برشمرده شده و ضمن تعریف الگوهای فلسفی علم سیاست، تفاوت جایگاه و کارویژه مبانی حکمی و الگوهای فلسفی در علم شناسی تشریح شده و فلسفه نظری به مثابه منبع الگوهای فلسفی تبیین و ساختار الگوهای فلسفی در حکمت متعالیه و الگوهای فلسفی در حکمت متعالیه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
سیگاریا رو سوریه نمیبرن!
«سیگاریا رو سوریه نمیبرن»؛ این عنوان یکی از عناوینی است که روی جلد کتاب حوزه ادبیات پایداری خودنمایی میکند و شاید بتوان گفت اصلیترین عامل برای کنجکاوی مخاطب همین عنوانش باشد. حرف از کتاب سیگاریا رو سوریه نمیبرن است. کتابی بهقلم مهری غلامپور درباره شهید علیاکبر شیرعلی که چند وقتی است در بازار کتب دفاع مقدس خودنمایی کرده است. کتاب به روال همه کتابهای زندگینامه شهدا، یک روایت خطی از کودکی تا شهادت دارد و از این حیث باید گفت شبیه مابقی کتبی است که در این حوزه نوشته میشود. ولی نکته متمایز آن همین عنوان کتاب است. البته باید گفت این نکته اولین و اصلیترین وجه تمایز کتاب است. شاید همین عنوان سوال برانگیز است که باعث شده تا مخاطب کنجکاویش در مورد این کتاب بیشتر شود.
نامش را علیاکبر گذاشتند. براساس اینکه روز تولد حضرت علیاکبر (ع) به دنیا آمده بود. کامش را با تربت کربلا برداشتند. از همان بدو تولد او را مرید امام حسین (ع) کردند. علیاکبر در شهرستان بهبهان (آغاجری) بزرگ شد. طبق گفته مادرش از همان کودکی بچه شلوغ و حساس و باغیرتی بود. «به مادرش میگوید معلم مهد کودک فقط با اون بچههایی که باباهای پولدار دارن مهربونه! (صفحه ۱۷)»
تا دوم دبیرستان بیشتر درس نخواند. شاگرد استاد بنایی میشود و کنار دست او سفیدکاری را یاد میگیرد. کمک خرج مادر میشود. غیرت کاری زیادی دارد. دوره آموزشی سربازی را در پادگان بهبهان میگذراند. به خاطر شَربازیهایش در چندین شهر خدمت میکند. بعد از اتمام سربازی، اخلاقش کلی تغییر میکند. «مادر میگوید: راسته که میگن سربازی آدمِ رو میسازه.(ص ۲۶)»
هفدهم آذر روز شهادت علیاکبر با روز شهادت شاهرخ ضرغام مشهور به «حُرّ انقلاب» یکی میشود.(صفحه ۹۵) هر دو شهید از یک جنس هستند. هر دو ظاهری متفاوت با دیگر شهدا دارند. اما خود واقعیشان در موقعیت خاص خودنمایی میکند.
اینکه علیاکبر چه جوانی پرفراز و نشیبی را در آغاجری گذراند. چه چیزی باعث شد علیاکبری که زیاد مقید به نماز و روزه نبود، برای رفتن به سوریه به هر در بزند تا راهی سوریه شود و نهایتاً شهید شود و… را میتوانید در زندگینامه داستانی به قلم مهری غلامپور با مستندات و مصاحبههایی که از خانواده، دوستان و همرزمان شهید داشته است را در این کتاب ۱۴۴ صفحهای که دارای دو فصل به علاوه اسناد و عکسها است، مطالعه نمائید.
نکته حائز اهمیت دیگر این کتاب، مربوط میشود به حجمش. با اینکه حجم کتاب زیاد نیست (بخش متنی کتاب ۱۱۶ صفحه است) ولی اطلاعاتی که از زندگی شهید در آن گنجانده شده به قدری است که مخاطب احساس نمیکند با مستندات کمی بوده که نویسنده داشته چیزی ناگفته مانده و از او دریغ شده است. این دقیقاً نقطه قوت کتاب مهری غلامپور است که خواننده را سرگردان در بین نوشتههایش نمیکند و از طرفی هم پرگویی مرسوم در برخی کتابهای این حوزه را ندارد. این کتاب بر اساس مستندات همراه با چاشنی داستان بر اساس واقعیتهای زندگی شهید به رشته تحریر درآمده است.
نثر روان و بدون سکته کتاب از گزینههای مثبت برای آن به شمار میرود. عاملی که در مواردی مانع ادامه دادن بسیاری از کتابها میشود ولی در این کتاب خواننده با نثری سبک و روان طرف است که او را به جلو میبرد. در این کتاب نقش نویسنده پررنگ است زیرا نویسنده در گزینش این نثر و ایجاد ریتم آن موفق بوده و توانسته خواننده را در بیشتر موقعیتهای کتاب با نثرش همراهی کند تا چیزی از دست نرود و مخاطب را از اول تا آخر همراه خودش بکشاند. «سیگاریا رو سوریه نمیبرن» روایتی متفاوت از تمام روایتهایی است که درباره مدافعان حرم نوشته شدهاند. زیرا هم راوی و تجربیات و سلوکش متفاوت است و هم شیوه نگارش کتاب همراه با طعم داستان است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10810/31805/109406
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10810/31805/109407
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10810/31805/109408
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10810/31805/109409
|
عناوین این صفحه
- بانوان در جهاد تبیین نقش کلیدی دارند
- تاثیر متاورس بر زندگی کودکان و تحول آن
- رییس ساترا: قانونمندی فضای مجازی، لزوماً محدودیت نیست
- اخبار