|
روایت احمدی از «بیست و سومین جلسه جنگیری آنه میشل» و حضور در جشنواره تئاتر فجر ؛
ایجاد وحشت در تماشاگر
مسعود احمدی گفت: نمایش «بیست و سومین جلسه جنگیری آنه میشل» داستانی مستند و درام دارد و درباره زندگی دختری ساکن آلمان است که جنزده شده و این موضوع به تایید کلیسای مرکزی جنگیری هم رسیده است. در دومین روز چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر نمایش «بیست و سومین جلسه جنگیری آنه میشل» به نویسندگی و کارگردانی مسعود احمدی شرکتکننده در بخش بینالملل از شیراز در دو نوبت 17 و 19 با مدت زمان 85 دقیقه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میرود. شیما پورسهمالدین، مجید یزدانشناس، امین دولتخواه، سحر عباسی و آرمیتا جمالی در این نمایش بازی میکنند. احمدی درباره نمایش «بیست و سومین جلسه جنگیری آنه میشل» گفت: من پیش از این دو نمایش «شیاطین را فرابخوان» و «جنزده زیر لیل» را روی صحنه آوردهام و این نمایش نیز سال 1396 و سپس مرداد امسال در شیراز اجرا شده است. دو بازیگر نمایش ایوب آقاخانی و بهاره رهنما امکان حضور در اجرای جشنواره را نداشتند و از این رو گروه بازیگران تغییر کردند و همه از هنرمندان شیراز هستند.این نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: این اثر داستانی مستند و درام دارد و درباره زندگی دختری ساکن آلمان است که جنزده شده و این موضوع به تایید کلیسای مرکزی جنگیری هم رسیده است. شب آخر جنگیری است و... او درباره سبک و فضای اجرایی «بیست و سومین جلسه جنگیری آنه میشل» یادآور شد: این نمایش در ژانر ترسناک است چرا که پیشتر نمایشی را در این ژانر ندیده بودم. فضایی مستند و درام دارد و قصد از اجرای آن ایجاد وحشت در تماشاگر است.احمدی درباره ویژگیهای کار خود گفت: یکی از ویژگیهای نمایش ژانر آن است. در سینما با افکت، تصویر و تدوین، احساس وحشت را بیشتر و بهتر میتوان در تماشاگر ایجاد کرد اما این ژانر در تئاتر دشواریهای خاص خود را دارد چرا که تئاتر از امکانات سینمایی محروم و مخاطب با شخصیت واقعی روبهروی خود مواجه است. بازی در این ژانر بسیار دشوار است و بازیگران مجبورند انرژی بیشتری نسبت به بازی در سینما بگذارند تا مخاطب را در فضای ترس و وحشت قرار دهند.او که پیشتر در سال 96 نمایشنامه «مرلین مونرو، هدایت، ونگوگ و شرکا» و دو سال بعد با نمایشنامه «شیاطین را فرابخوان» در بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر حضور داشته، یادآور شد: امسال نخستین سالی است که در بخش صحنهای جشنواره حضور دارم البته نمایشنامه «شرکت مرد ژلهای» را به جشنواره ارائه کردهام که این اثر داستانی مستند درباره پسری است که به شیراز رفته و اعدام شده است. احمدی ضمن اشاره به اینکه تاکنون از هماهنگیهای ستاد جشنواره تئاتر فجر رضایت داشته است، گفت: خوشبختانه تاکنون با مشکل و مسئله خاصی مواجه نبودهایم و امیدواریم ستاد جشنواره تمهیدی بیندیشد تا گروه تا روز برگزاری اختتامیه در تهران اسکان داشته باشد و مجبور نشویم به شهرمان بازگردیم و دوباره برای اختتامیه به تهران بیاییم.
چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی یکم تا یازدهم بهمنماه در حال برگزاری است.
المپیاد فیلمسازی نوجوانان رویدادی در مسیر عدالتمحوری
محمد خزاعی معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی در پیامی به ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران نوشت: ایده برگزاری المپیاد فیلسازی نوجوانان عینیت بخشیدن به آموزه فرهنگی مکتب درخشان اسلام عزیز است که بر یادگیری، علم آموزی و تربیت کودکان تاکید زیادی دارد؛ بطوریکه این جمله درخشان در جوامع اسلامی از دیرباز زینتبخش مکتبخانهها و دارالعلمها بوده است: «العلم فیالصغر کالنقش فیالحجر» به این معنا که آموختن دانش اعم از علم، ادب، هنر و تربیت در دوران کودکی همانند نقشی بر لوح دل و جان کودکان حک و ماندگار میشود.
برگزاری ششمین دوره المپیاد فیلمسازی نشان از استمرار و تداوم راهی دارد که نتایج و ثمرات درخشانی را در مسیر شناسایی استعدادهای درخشان که پشتوانهای برای آینده سینمای ایران هستند، به نمایش گذاشته است. تجربه اجرای ادوار المپیاد ثابت کرده است که مهارتهایی مانند ایدهپردازی، خلق شخصیت و حتی فیلمسازی در کارگاه ذهن و اندیشه بچهها براحتی قابل فراگیری است و استعدادهای برجسته توانستهاند به خوبی محصولات تحسینبرانگیزی را در کوران رقابتهای شورانگیز المپیاد فیلمسازی ارائه نمایند. در کشوری که به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی، طی چهار دهه گذشته جشنوارهها و رویدادهای سینمایی زیادی در ابعاد ملی و بینالمللی برگزار شده است و سینمای آن در بین کشورهای جهان از تراز و نصاب بالایی در زمینه تولید فیلم سینمایی برخوردار است، ضروری بود که در بوستان مصفای سینمای ایران و در کنار استوانهها و درختان تنومند، نهالهای باروری نشانده شوند تا زیبایی و طراوت شکوفههای هنر دوچندان شود.در این دوره از المپیاد برای اولین بار نوجوانان ایرانی مقیم دیگر کشورهای جهان توانستهاند در بخشهای سهگانه المپیاد حضور به هم رسانند تا رشته انس و الفت آنان با سرزمین مادری و فرهنک ایرانی و اسلامی تحکیم و تقویت شود.
مقدمدوست با «عطرآلود» به جشنواره فیلم فجر میآید
فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدمدوست و تهیهکنندگی یوسف منصوری که اوایل امسال تولید آن آغاز شده بود، آماده نمایش شد.هادی مقدمدوست پس از ۷ سال سومین فیلم سینمایی خود را با نام «عطرآلود» به تهیهکنندگی یوسف منصوری در سازمان سینمایی سوره آماده نمایش کرده تا احتمالا برای نخستینبار در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر رونمایی شود. همزمان، نخستین تصاویر از نقشآفرینی مصطفی زمانی و هدی زینالعابدین به عنوان زوج هنری این پروژه منتشر شد. «عطرآلود» به قلم حسین حسنی یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است که در ادامه سینمای انسانی مقدمدوست، چالشهای یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگیشان تصویر میکند. همچنین برای نخستینبار فهرست کامل بازیگران این فیلم معرفی شدند که در کنار مصطفی زمانی و هدی زینالعابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی نیز در این اثر ایفای نقش میکنند. در خلاصه داستان «عطرآلود» آمده است: «فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالشهای جدیدی مواجه میکند؛ او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقیماندهاش را به سرانجام برساند....» بخشی از عوامل تولید این فیلم سینمایی عبارتند از مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، تدوین: مهدی حسینیوند، طراح صحنه و لباس: محمدرضا میرزامحمدی، طراح چهرهپردازی: محمود دهقانی، صدابردار: مهراد ابوالقاسمی، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، موسیقی: مسعود سخاوتدوست، مدیر تولید: محمدصادق میرکریمی، سرپرست گروه کارگردانی: سعید نقدزاده، جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان، جلوههای ویژه بصری: محمد برادران، دستیار کارگردان و برنامهریز: فرانه نصری، دستیار تهیه کننده:حسام پوراسماعیلی، منشی صحنه: غزل رشیدی، مدیر تدارکات: سعید غلامی، عکاس و تصویربردار پشتصحنه: حمید ضرابی. اصغر فرهادی و پریسا بختآور در یک قاب متفاوت
به احتمال قوی تماشاگران حرفهای و منتقدان کاربلدی که به تماشای آثار جشنواره سیزدهم تئاتر فجر نشستند، با دیدن نمایش «ماشین نشینها»، حضور استعدادی درخشان را در فضای هنرهای نمایشی کشورمان پیشبینی میکردند اما شاید تصور نمیکردند که این جوان تازه نفس دو بار جایزه اسکار را همراه با بسیاری جوایز معتبر دیگر برای سرزمینمان به ارمغان بیاورد.
نمایش «ماشین نشینها» نوشته علی خودسیانی ، یکی از نخستین آثاری است که اصغر فرهادی کارگردانی کرده است. نمایشی که فرهادیِ جوان همراه با همسرش، پریسا بختآور در آن به ایفای نقش پرداختند.
این نمایش که در سیزدهمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته است، روایتگر داستان مردم فقیری است که به دلیل نداشتن مسکن از ماشینهای اسقاطی حاشیه شهر به عنوان سرپناه استفاده میکنند.
اصغر فرهادی که دانشآموخته تئاتر از دانشکده هنرهای زیباست، اجرای عمومی این نمایش را در تالار مولوی که مرکز تئاتر دانشگاهی بوده و هست، روی صحنه برد که با استقبال تماشاگران رو به رو شد. البته که فرهادی بعدتر مدیوم تصویر را برای ادامه کارش انتخاب کرد ولی همین نمایش نشانگر ذوق هنری و حساسیت او نسبت به مسائل اجتماعی بود. جشنواره سیزدهم تئاتر فجر همچون دوره دوازدهم با دبیری حسین فرخی برگزار شده و نکته جالب توجه این است که فرخی علاوه بر دبیری این جشنواره، طراحی پوستر آن را نیز انجام داده است و جالبتر اینکه به جای یک پوستر، سه پوستر با طرحهای گوناگون طراحی کرده است.
این دوره از جشنواره در تاریخی خارج از دهه فجر یعنی از ۱۲ تا ۲۰ اسفند سال ۷۳ برگزار شده است و شاید این تغییر تاریخ، به دلیل همزمانی دهه فجر با ماه محرم و صفر بوده است.
انسان به قصه اعتیاد دارد
قصه دیویا سرکار از کشور هند، با عنوان «آهنگی برای فروش» در بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی قصهگویی پذیرفته و بر روی پرده به نمایش گذاشته شد.
او درباره داستان قصه خود میگوید: «این قصه یکی از داستانهای قدیمی هند است و بیانگر داستان زنی است که به دنبال خواستهها و اهدافش از تلاش دست بر نمیدارد.» سرکار با اشاره به این که قصهگویی بخشی بسیار مهمی از فرهنگ هند را شکل میدهد، ادامه میدهد: «قصهگویی روشی برای حفظ فرهنگ و باورها از یک قوم، قومیت و انتقال آن به نسلهای بعدی است. امروزه حتی در مراسم عروسی و فستیوالها در هند قصه گفته میشود و به مردم در فهم موضوعهای مختلف کمک میکند. درهر صورت قصهگویی نباید محدود به اجراهای شفاهی باشد و میتواند از طریق نقاشی یا حرکتهای نمایشی اتفاق بیفتد.» قصهگویی روشی برای حفظ فرهنگ و باورها و انتقال آن به نسل بعدی استاین قصهگوی هندی درباره فرهنگ ایران میگوید: «ایران کشوری بسیار غنی و زیباست که در زمینه فرهنگ و هنر بسیار توانمند است. مساجد، بناها و معماری ایران بسیار ویژه است و یکی از اولویتهای من سفربه ایران خواهد بود.»
سرکار هچنین به تاثیر قصه در زندگی انسانها اشاره میکند و میافزاید: «ما انسانها معتاد به قصه هستیم. احساسات انسانها در جهان یکسان و قصهها راهی بسیار ساده برای همسان شدن است. در دوران کرونا ما با شبکههای اجتماعی از طریق قصهگویی به کمک انسانها آمدیم. نمونههای زیادی از افراد داشتیم که علیرغم آسیبهای زیاد به زندگی طبیعی برگشتند و این معجزه قصه است. به نظرمن امروزه بچهها بسیار خوش شانس هستند. اینترنت به کمک آنها آمده تا به قصهها دسترسی داشته باشند. من به عنوان قصهگو هر ساله باید بیشتر تلاش کنم تا توجه بچهها را به خودم جلب کنم و باید با بازیها و کارتونها رقابت کنم.»
حضور هنرمند ایرانی در دوسالانه بینالمللی کینتیک ۲۰۲۳
محمدرضا یزدی با یک مجسمه حرکتی در دوسالانه بینالمللی کینتیک فلوریدا حضور دارد. دوسالانه بینالمللی هنر حرکتی (International Kinetic Biennial) ۲۸ و ۲۹ ژانویه در فلوریدا آمریکا برگزار میشود. این نمایشگاه محل تجمع هنرمندان، طراحان و مجریان است تا بازدیدکنندگان را با هنر جنبشی معاصر درگیر کنند. دوسالانه «کینتیک» که از سال ۲۰۱۳ آغاز به کار کرده است، پیوند هنر و فناوری را به نمایش میگذارد و از شیفتگی انسان به حرکت ناشی میشود. این رویداد کمنظیر با ارائه آثار هنری جنبشی در فضای باز و سرپوشیده، کارهای تعاملی، نمایشهای هنری و فناوری، هنر حرکتی و پرفورمنس و... همراه است و تجربه خاصی برای مخاطب به ارمغان میآورد. |
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10918/32725/115509
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10918/32725/115510
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10918/32725/115511
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10918/32725/115512
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10918/32725/115513
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10918/32725/115514
|
- ایجاد وحشت در تماشاگر
- المپیاد فیلمسازی نوجوانان رویدادی در مسیر عدالتمحوری
- مقدمدوست با «عطرآلود» به جشنواره فیلم فجر میآید
- اصغر فرهادی و پریسا بختآور در یک قاب متفاوت
- انسان به قصه اعتیاد دارد
- حضور هنرمند ایرانی در دوسالانه بینالمللی کینتیک ۲۰۲۳