|
حواشی جشنواره فجر به فیلمها آسیب نمیزند؟
یک منتقد سینما درباره حواشی جشنواره فیلم فجر ۴۲ گفت: یکسری حواشی از سوی افرادی سر میزند که میخواهند فضای تبلیغاتی خوب برای فیلمشان ایجاد کنند. حامد مظفری، منتقد سینما و تلویزیون درباره فیلمهای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: در مقایسه با فیلمهایی که تا الان دیدم، فیلم «بیبدن» جزو فیلمهای خوب جشنواره امسال است. این فیلم پرونده ملتهب قضایی را به تصویر کشیده است. بازیها بد نیست، فیلمنامه روان پیش میرود و فارغ از تمام حواشی بزرگترین نقاط قوت «بیبدن» ورود به پرونده قضایی است.
مظفری تمایز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با دورههای قبل را نداشتن فیلمهای با سطح متوسط دانست و گفت: تعداد محدودی فیلم خوب و تعدادی تلهفیلم در استانداردهای ویدئویی و مبتدی میبینیم، که جای آنها در جشنوارههای محلی هم نیست! این فیلمها جایی در گیشه ندارند. الان فیلمهای «هاوایی»، «فسیل»، «هتل»، «شهر هرت» و «بچه زرنگ» بازار گیشه را در دست دارند و صاحبان این آثار در جشنواره فیلم ندارند. این منتقد سینما ادامه داد: البته فیلم «تمساخ خونی» از گونه کمدی است، ولی جنس آن مثل «فسیل» رکوردشکن نیست. بنظرم اگر آقای عزتی بازیگریاش را ادامه دهد، خیلی بهتر است. چون وقتی یک آدم در حوزه طنز شناخته شده است، باید با فیلمنامه منسجم فیلم اولش را بسازد. چون همیشه فیلم اول ادامه راه را تعیین میکند. از آنجایی که کارگردان خواسته «تمساخ خونی» را کمدی – اکشن بسازد، قسمتهایی از تعقیب و گریز اکشن را در فیلم شاهد هستیم، که در سال ۱۴۰۲ به ابتداییترین شکل ممکن تصویربرداری شده است. متن فیلمنامه هم خطی و ساده بود و داستان زود تمام شد. ولی تعدد بازیگران بخصوص سعید آقاخانی به پیشبرد داستان کمک کرد. وی درباره فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی توضیح داد: «صبح اعدام» ساخته بهروز افخمی با وجود اینکه با هزینه اندک و بدون حضور سلبریتی تولید شده، روایت دیدنی از یک ساعت آخر زندگی آقای طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی را به تصویر کشیده است. آنقدر فضاسازی فیلم در نیم ساعت ابتدایی خوب است، که زمان طولانی یک ساعت بعدش را میتوانی تحمل کنی. فیلم «تابستان همان سال» از محمود کلاری فارغ از ضعفهای داستانی از منظر فیلمبرداری، طراحی صحنه و بازسازی یک دوره تاریخی فیلم بینظیری است. مشکل جشنواره امسال این است که حضور افرادی مانند افخمی و کلاری کم است. مظفری درباره بینظمیهای ادامهدار جشنواره امسال فیلم فجر گفت: از روز اول بینظمیها زیاد بود، ولی بعد تیم روابط عمومی جشنواره فیلم فجر سعی کردند مشکلات را تا جای ممکن حل کنند. این بینظمی خودخواسته نبود. چون امسال مسئولان برگزاری جشنواره گرفتار تعیین محل جشنواره یعنی برج میلاد بودند. از آنجایی این محل با تاخیر به متولیان جشنواره داده شد، نتوانستند از روز اول برنامهریزی کنند، که توجیهپذیر نیست. از سال ۱۳۸۸ تا الان برج میلاد غیر از یکی دو سال مرکز برگزاری جشنوارهها بوده است. پس برنامهریزی برای تعیین محل امن برای اصحاب رسانه کار مشکلی نیست.این منتقد ادامه داد: روز اول برگزاری جشنواره سانسهای اکران فیلم با تاخیر همراه بود. تاخیر اکران فیلم در روز شنبه هم بخاطر همزمانی بازی فوتبال ایران و ژاپن بود. ما باید قبول کنیم، که آنجا یا سالن سینماست و نباید فوتبال نشان دهیم و یا وقتی تقاضا میدهند فوتبال پخش شود، باید به این بینظمی تن داد. البته این بینظمیها به طولانی شدن نشستها هم سرایت کرده است و نوع سوالات از نوع کلیشهای و روتین است، که نمیتوان از آن اطلاعات بیرون کشید. عوامل برخی از فیلمها نمیتوانند برنامهریزی کنند، که به طور کوتاه و گویا درباره اهم مسائل صحبت کنند.
آلخاندرو آمنابار سروانتس را به سینما میآورد
کارگردان اسپانیایی میگوید وقت آن رسیده تا داستان زندگی خودِ داستان سرای بزرگ خالق «دن کیشوت» را بشنویم.
داستان زندگی میگل د سروانتس در قالب فیلمی با نام «اسیر» توسط آلخاندرو آمنابار به سینماها میآید.
فیلمبرداری این فیلم قرار است در آوریل با عنوان «اسیر» شروع شود تا یک فیلم حماسی تاریخی از آلخاندرو آمنابار که با «دریای درون» اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرد، شکل بگیرد.
«فیلم کانستلیشن» فروش جهانی این پروژه را با ارایه آن به خریداران در بازار فیلم اروپا آغاز کرده است.
این فیلم بر زندگی میگل د سروانتس، نویسنده رمان «دن کیشوت» متمرکز است. سروانتس وقتی ۲۸ ساله بود توسط «مورها» در الجزایر به اسارت درآمد و از همانجا خلاقیت او بروز کرد.
خولیو پنیا بازیگر «برلین» و «از ورای پنجره من» در کنار الساندرو بورگی بازیگر «هشت کوه» در این فیلم بازی میکنند و الکس کاتالان فیلمبردار «دوست داشتن پابلو» و «زمانی در جنگ» فیلمبرداری فیلم را بر عهده خواهد داشت.
این فیلم با بودجه ۱۵ میلیون دلاری در لوکیشنهایی از اسپانیا از جمله والنسیا، آلیکانته و سویا فیلمبرداری خواهد شد و استودیو موشن پیکچرز والت دیزنی این فیلم را سال آینده در اسپانیا اکران میکند.
داستان فیلم در سال ۱۵۷۵ در الجزیره میگذرد. سروانتس که سرباز ۲۸ ساله مجروح نیروی دریایی اسپانیا است، توسط عثمانیها اسیر میشود و اگر هموطنانش نتوانند به زودی باج آزاد شدن او را بپردازند، مرگ بیرحمانهای انتظارش را میکشد. در چنین وضعیتی سروانتس در محدوده سلول خود پناهگاه شگفتانگیزی را کشف میکند: هنر داستان سرایی.
در معرفی فیلم آمده است: داستانهای سروانتس که از مقاومت و امید ساخته شده، همبندانش را مجذوب میکند و توجه حسن، شخصیت مرموز و ترسناک الجزیره را به خود جلب و رابطهای پنهانی بین اسیر و اسیرکننده ایجاد میکند. در میان تنشهای فزاینده در شهر، سوءظن افزایش مییابد و سروانتس، متاثر از حس تزلزل ناپذیر خوشبینی درونیاش، طرحی جسورانه برای آزادی میریزد.
آمنابار سازنده فیلمهایی چون «چشمانت را باز کن» و «دیگران» گفت: در این فیلم، مانند فیلمهای قبلیام، با تضادهایی بازی خواهم کرد که بین واقعیت تاریک زندگی میگل د سروانتس و قدرت جریان دارد. از تلاشهای حماسی برای فرار و بدبختیهای اسارت و ظلم اسیرکنندگانش و بهشت شادی در خیابانهای الجزایر. میگل د سروانتس همه اینها را تجربه کرد و این دقیقاً همان چیزی است که اومانیسم و پیچیدگی کار او را شکل داد. او در آن زمان همه این چیزها را مینوشت و یکی از روایتهای او همان «دن کیشوت» است که پیشتر عنوان «اسیر» برایش انتخاب شده بود و از تجربیات زندگی خود او ریشه گرفته است.
وی افزود: اما میگل د سروانتس یک داستان بزرگ ناگفته باقی گذاشت: داستان زندگی خودش و حالا وقت آن است که آن را بشنویم.
آمنابار که نویسنده، کارگردان و آهنگساز ۵۲ ساله شیلیایی-اسپانیایی است، آهنگ فیلم را نیز خودش میسازد.
فیلم «مکالمه» کاپولا سریال میشود
بازسازی فیلم «مکالمه» فرانسیس فورد کاپولا در قالب یک سریال توسط جی.سی چاندور انجام میشود.
به نقل از ایندی وایر، فیلم «مکالمه» شاهکار فرانسیس فورد کاپولا در سال ۱۹۷۴، در قالب یک سریال تلویزیونی ساخته میشود. جی.سی.چاندور سازنده فیلمهایی چون «مارجین کال» و «همه چیز از دست رفته است»، هم نویسندگی و هم کارگردانی سریال را برعهده دارد. ارین لوی سازنده سریالهای «مردان دیوانه» و «شکارچی ذهن» ساخت این سریال را برعهده خواهد داشت. گفته میشود با وجود شایعهای مبنی بر بازی اوبری پلازا در این سریال، هنوز هیچ بازیگری انتخاب نشده است.در توضیح بازسازی فیلم «مکالمه» که جین هکمن نقش اصلی آن را برعهده داشت، گفته شده است شخصیت اصلی یک زن به نام لودیت هری کال خواهد بود. او یک متخصص نظارت است که به حفظ حریم شخصی پایبند است، اما درگیر یک معمای جاسوسی شرکتی میشود که بزرگتر از حد تصورش است. هر چه او در ماجرا جلوتر میرود باید بیشتر از زندگی منزوی خود دور شود و برای یافتن پاسخ، ارتباطات شخصی را که همواره از آنها دوری میکرد برقرار کند تا بتواند خود را نجات دهد.
«مکالمه» یکی از بهترین فیلمهای کاپولا است و در آن هکمن در نقش متخصص نظارتی ظاهر شده که میترسد نتیجه کارش به قتل زوجی منجر شود که او از آنها جاسوسی میکند. در این فیلم جان کازال، آلن گارفیلد، فردریک فارست، سیندی ویلیامز، تری گار و هریسون فورد بازی کردهاند. «مکالمه» نامزد ۳ جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اورجینال، و طراحی صدا حاصل کار والتر مورچ افسانهای شد و نخل طلای کن را از آن خود کرد.
فضای شاعرانه در پشت صحنه فیلم جنگی
کارگردان و عوامل فیلم سینمایی «دست ناپیدا» بر این نکته که مضمون اثر با کتاب «حوض خون» مشترک است، اشاره و به متفاوت بودن فیلم از نظر داستان و ماجرا نسبت به کتاب تاکید کردند. نشست خبری فیلم سینمایی «دست ناپیدا» عصر روز چهارم جشنواره فیلم فجر با نکوداشت زندهیاد پروانه معصومی در خانه جشنواره برگزار شد. انسیه شاه حسینی کارگردان سینمایی «دست ناپیدا» همزمانی بزرگداشت پروانه معصومی با نشست خبری فیلم را مثل یک معجزه و غافلگیرکننده نامید و از راهنماییهای مرحوم پروانه معصومی در این پروژه قدردانی کرد. در ابتدای نشست سید سعید سیدزاده تهیه کننده فیلم گفت: ما با تمام سختیها و چالش حرف دل خود را در «دست ناپیدا» زدیم و کار به این جشنواره رسید. انسیه شاه حسینی نیز با اشاره به اینکه هر روز صبح با یک شعر پروژه را شروع می کرده شعر «من دلم میخواست صدایم صدایت را بغل میکرد، من دلم میخواست زخم مرهم بود، من دلم میخواست نور محرم بود» را خواند و افزود: فضای کار ما در این پروژه این فضای شاعرانه بود.
شاه حسینی در پاسخ به اینکه بعد از یک دهه دوری چرا تصمیم به فیلمسازی روی این پروژه گرفته است، گفت: باید از مدیران پرسید چرا این مدت انسیه شاه حسینی نتوانست کار کند، من در این مدت فیلمنامه مینوشتم و آماده بودم. در صورت فراهم بودن شرایط کار میکنم.
کارگردان در پاسخ به اینکه آیا شاعرانهای از جنگ ساخته است، بیان کرد: انقلاب ما انقلابی از جنس فرهنگ بود و امام (ره) گفتند میخواهیم کرامت انسانی را به شما برگردانیم.
«اوپنهایمر» و «باربی» دست خالی ماندند
با اهدای جوایز حلقه منتقدان لندن ۲۰۲۴ روشن شد «باربی» و «اوپنهایمر» رقابت را به «منطقه مورد علاقه» و «همه ما غریبهها» باختند.
«منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر و «همه ما غریبهها» اثر اندرو هیگ هر یک با دریافت ۳ جایزه از چهل و چهارمین دوره جوایز سالانه حلقه منتقدان لندن پیشتاز شدند.
«اوپنهایمر» کریستوفر نولان و «باربی» گرتا گرویگ که به ترتیب ۷ و ۵ نامزدی دریافت کردند، مراسم را با دست خالی ترک کردند. فیلم آلمانی زبان «منطقه مورد علاقه» هم به عنوان فیلم سال انتخاب شد و هم جایزه بهترین کارگردانی و جایزه دستاورد فنی را برای موسیقی و صدا دریافت کرد. «همه ما غریبهها» نیز به عنوان بهترین فیلم بریتانیایی / ایرلندی سال انتخاب شد و اندرو اسکات عنوان بهترین بازیگر را کسب کرد و همبازیاش در این فیلم یعنی پل مسکال نیز برنده جایزه بهترین بازیگر بریتانیایی/ ایرلندی برای مجموعه آثارش در سال ۲۰۲۳ شد. اما استون برای بازی در فیلم «بیچارهها» جایزه بهترین بازیگر زن سال را دریافت کرد. داوین جوی راندولف برای «جاماندگان» و چارلز ملتون برای فیلم «می دسامبر» بهترنی بازیگر زن و مرد نقش مکمل شدند. ژوستین تریه و آرتور هراری برای «آناتومی یک سقوط» جایزه بهترین فیلمنامه را بردند و جایزه بهترین مستند سال هم به «۲۰ روز در ماریوپل» رسید. در این مراسم جفری رایت جایزه دیلیز پاول را برای برتری در فیلم دریافت کرد که توسط کورد جفرسون کارگردان «داستان آمریکایی» به او اهدا شد. فیلم «زندگیهای گذشته» ساخته سلین سانگ عنوان بهترین فیلم خارجی زبان سال را کسب کرد و «پسر و مرغ ماهیخوار» هایائو میازاکی برنده جایزه انیمیشن سال شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16156/39666/130771
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16156/39666/130772
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16156/39666/130773
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16156/39666/130774
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/16156/39666/130775
|
عناوین این صفحه
- حواشی جشنواره فجر به فیلمها آسیب نمیزند؟
- آلخاندرو آمنابار سروانتس را به سینما میآورد
- فیلم «مکالمه» کاپولا سریال میشود
- فضای شاعرانه در پشت صحنه فیلم جنگی
- «اوپنهایمر» و «باربی» دست خالی ماندند