|
بیانیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محکومیت حادثه تروریستی در پیشاور
در بخشی از بیانیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محکومیت حادثه تروریستی پیشاور آمده است: مواجهه با چنین حملات ددمنشانهای، مستلزم اقدامات مؤثر در دو حوزه امنیتی و فرهنگی است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با صدور بیانیهای، حادثه تروریستی اخیر در مسجد پیشاور که منجر به شهادت دهها نمازگزار شد را محکوم کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است: شهادت مظلومانه دهها تن از نمازگزاران مسجد پیشاور، پرده دیگری از نمایش خونین تروریسم تکفیری و حامیان منطقهای و فرامنطقهای آنها را علیه پیروان دین مقدس اسلام رقم زد و منجر به تأثّر مسلمانان و انسانهای آزاده در دنیا شد. ماهیت تروریسم تکفیری و خاستگاه فکری و عملیاتی آن، امروز بیش از هر زمان دیگری برای آزاداندیشان و پویندگان حقایق در جهان مشخص شده است. مواجهه با چنین حملات ددمنشانهای، مستلزم اقدامات مؤثر در دو حوزه امنیتی و فرهنگی است. در حوزه امنیتی، مطالبه مسلمانان از دولت و نهادهای امنیتی پاکستان، تأمین حداکثری امنیت نمازگزاران و اتخاذ رویکردی سختگیرانه و پیشگیرانه در راستای جلوگیری از تکرار این حملات تروریستی تلخ است. مهار حداکثری گروههای تروریستی-تکفیری، مسئولیت بزرگ و مهمی است که تحقق کامل آن، دغدغه همه مسلمانان داغدار حادثه اخیر محسوب میشود.در حوزه فرهنگی، وظیفه علماء، جریانات و دولتهای مسلمان، تبیین ماهیت گفتمانی تروریسم تکفیری و متعلقات آن است. در اینجا بار دیگر متوجه اهمیت و جایگاه جهاد تبیین و جنبه مهم فرامرزی و جهانی بودن این جهاد مقدس میشویم. در سایه رشد این آگاهی و باور عمیق، دیگر جایی برای تنفس مسموم تروریستها و حامیان پنهان و آشکار آنها در فضای منطقهای و بینالمللی باقی نخواهد ماند.
آرش خطیر از ترکیب معماری بومی و مدرن میگوید؛
فرهنگسازی در معماری تا اقلیمشناسی در میدان ساخت و ساز
آرش خطیر فعال عرصه معماری دنبال کشف راهکارهای جدید طراحی معماری است تا شیوههای جدید را به عنوان جایگزینی برای شیوههای رایج در معماری سنتی ایرانی پیدا کند.
او سال ۱۳۹۶ گروه معماری آرش خطیر را تأسیس کرد. این گروه با مأموریت ارائه راهحلهای مفید برای مشتریان در بخش املاک و مستغلات آغاز به کارکرده و خدمات آن از مطالعات اولیه گرفته تا طراحی، آمادهسازی، ساخت، تأسیسات، نمای بیرونی و داخلی و تجهیز ساختمانهای آپارتمانی، ویلاها، اقامتگاهها، ادارات و ساختمانهای تجاری را شامل میشود. مشروح گفتوگو با آرش خطیر را در ادامه بخوانید:
اجازه دهید ابتدا بحث را از نحوه ورود شما به عرصه معماری آغاز کنیم. چطور وارد حوزه معماری شدید و چه عواملی شما را به این حوزه جذب کرد؟
از کودکی به چیدمان علاقهمند بودم و بارها بخشهایی از دکور خانه را که شامل مبلمان یا اکسسوار بود تغییر دادم. از دوره دبیرستان وارد رشته معماری شدم و آن را تا مقاطع دانشگاهی ادامه دادم.
عمده فعالیتهایتان در معماری بر چه نوع پروژههایی متمرکز است؟
به طور کلی روی یک حوزه خاص متمرکز نیستم البته ما بخشهای متعدد برای انجام پروژههای مختلف تجاری، اداری و مسکونی داریم تا تواناییهای خودمان را با عملکردهای متفاوت محک بزنیم. اما در حال حاضر بیشتر روی پروژههای ویلایی متمرکز هستیم.
لطفاً درباره مهمترین پروژه اجرایی خود و ویژگیهای آن توضیح دهید.
پروژههایی که ما انجام دادیم چالشهای خاص خود را به همراه داشته است. اما دو پروژه نسبت به بقیه متفاوتتر بودند و شروع عجیبی داشتند. یکی از آنها پروژه ویلایی مظفر بود که خانم و آقای کارفرما، دو نگرش متفاوت داشتند. خانم کارفرما فرم کروم و آقا، فرم مثلثی را میپسندیدند و خواسته عجیب آنها این بود که نام خانوادگیشان را در کل پروژه ببینند؛ یعنی حجم پروژه بهنوعی باشد که در نگاه اول یا بهصورت رمز، افراد متوجه این موضوع شوند. ما توانستیم این مسئله را حل کنیم به این صورت که ما قالب M یعنی حرف ابتدایی نام «مظفریان» را در قالب دو مثلث با تناسب و تقارن یکدست طراحی کردیم.
پروژه دیگر که چالش آن با پروژههای دیگر تفاوت داشت، پروژه پنتهاوس گودرزی بود. کارفرمایان این پروژه بسیار علاقهمند بودند علاوه بر فناوری، یک سری آیتمهای خاص و متفاوت در پروژه وجود داشته باشد. یکی از چالشها این بود که پروژه در ارتفاع ۶۰ متری زمین قرار داشت و دسترسی ما برای اجرا و جابجایی متریال دشوار به نظر میرسید. ما این پروژه را فلت تحویل گرفته بودیم و فقط ستونها در پروژه وجود داشت و ما هیچ دسترسی از سمت خیابان نداشتیم. بنابراین باید تمامی متریالها را با جک، جرثقیل و بالابر از پشت ساختمان سمت بالا میبردیم تا برای همسایهها مشکلی به وجود نیاید. مسئله دیگر این بود که ما باید هوشمندسازی متفاوتی انجام میدادیم و یکی از آیتمها بحث گرمایش از کف بود که ما از طریق هوشمندسازی کنترل کردیم، این پروژه را ما به دلیل مساحت بزرگی که حدود ۴۰۰ مترمربع بود بهگونهای گرمایش از کف را تعریف کردیم که بهصورت نقطهای پروژه را گرم کند. آیتم دیگر این پروژه این بود که کارفرما تأکید داشت از سرامیکهای اسلپ سهمتری استفاده شود که با توجه به شرایط پروژه سخت بود یا بخش نورپردازی که با توجه به شرایط پروژه کمی برای ما سخت بود.
معماری در نوار شمالی ایران چه ویژگیهای متفاوتی با سایر نقاط دارد؟
معماری در شمال ایران مانند تمام مناطق دیگر ویژگیهای منحصربفردی دارد اما این موضوع که در پروژه از چه متریالی استفاده شود، بسیار مهم است؛ چون در مناطق شمالی، رطوبت و بارندگی فراوان است و اگر شما کوچکترین اشتباهی در انتخاب متریال داشته باشید، چالشهای بزرگی در آینده برای صاحب ملک به وجود میآورید. در اینجا یکی از آیتمهایی که باید به آن توجه کنیم، بحث اقلیم است که با توجه به اقلیم باید متریال مناسب را انتخاب و اجرای پروژه را باید با تمام جزئیات بهدرستی انجام دهیم. البته مسئله مهم دیگر، دیدگاههای مختلف افراد است مثلاً قشر بومیهای اصیل این منطقه هنوز دیدگاه سنتی دارند. قشری دیگر دارای رویکرد مدرن هستند یا افرادی از شهرهای دیگر به این منطقه میآیند که فرهنگهای مختلفی دارند که این مسائل چالشهایی در طراحی ایجاد میکند و باید با نگاههای مختلف و اشراف بر شرایط زندگی مختلف، آنها را حل کنیم.
یکی از مباحثی که در معماری دهه اخیر بسیار پررنگ شده، معماری بومی و منطبق با زندگی نسبتاً مدرن امروزی است. شما در پروژهتان تا چه اندازه از مصالح بومی استفاده میکنید و به بومیسازی اعتقاد دارید؟ به نظر شما چطور میتوان یک معماری بومی با زبان مدرن در ایران داشت؟
بومیسازی مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود. اما بحث اعتقاد میتواند متفاوت باشد. بعضی افراد میخواهند صد درصد کار را حفظ کنند که اینمسئله ربطی به گذشته ندارد. من به این موضوع اعتقاد ندارم؛ چون سلیقه، فرهنگ و سبک زندگی مردم تغییر کرده است و به همین نسبت خواستهها و متریالها نیز دچار دگرگونی شدهاند. با توجه به موقعیت و شرایط پروژه، بدون شک معماری بومی و مدرن را ترکیب و استفاده کرده تا حس سادگی و اقلیم را درون کار مشاهده کنیم حال آنکه این کار را بسیاری از برندهای مشهور دنیا نیز در صنایع مختلف انجام میدهند.
اخبار
تمدید فراخوان جشنواره «نوجوونیم»
حسین شکیب راد دبیر رسانه ای جشنواره «نوجوونیم» از تمدید مهلت ارسال اطلاعات و مدارک به دبیرخانه جشنواره «نوجوونیم» خبر داد.
به گزارش امتیاز، حسین شکیب راد دبیر رسانه ای جشنواره «نوجوونیم» ضمن اعلام این خبر افزود: با توجه به درخواست و استقبال علاقهمندان برای شرکت در جشنواره «نوجوونیم»، مهلت دریافت اطلاعات و مدارک از سوی دبیرخانه این جشنواره تا روز یکشنبه 16 بهمن تمدید شد.
وی بیان کرد: جشنواره «نوجوونیم» با هدف کشف استعدادهای نوجوانان در عرصههای هنری، رسانهای، فرهنگی، ادبی و ... ویژه نوجوانان متولد 1383 تا 1389 شهر تهران، در مناطق 22 گانه طراحی شده است و رویکرد ما در این جشنواره این است که در ایام دهه فجر، رویشهای انقلاب را کشف کنیم.
شکیب راد گفت: نوجوانان دارای مقامهای استانی و کشوری و یا نوجوانان دارای توانمندیهای ویژه می توانند در یکی از محورهای هنری، ادبی، ورزشی، مذهبی، رسانه و فناوری در بخش فردی و توانمندیهای گروهی در این جشنواره شرکت کنند.
دبیر رسانهای جشنواره «نوجوونیم» تصریح کرد: نوجوانان تهرانی میتوانند تا 16 بهمنماه با ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۸۳۷ و دریافت لینک فرم ثبت نام، با تکمیل اطلاعات درخواستی در این جشنواره شرکت کنند.
وی در پایان افزود: علاقهمندان میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با ۱۸۳۷ تماس بگیرند. همچنین، اطلاعات تکمیلی در پرتال جشنواره به نشانی nojavan.farhangsara.ir در دسترس عموم است.
زهرا علیبرزی:
پارچههای مرغوب ایرانی بهترین گزینه برای شال و روسری هستند
زهرا علیبرزی، طراح شال و روسری میگوید از میان پارچههای موجود در بازار، پارچههای مرغوب ایرانی بهترین گزینه برای شال و روسری هستند اما در زمینه تأمین رنگ باکیفیت برای چاپهای دیجیتال مشکل داریم.
زهرا علیبرزی، طراح شال و روسری و برگزیده بخش ایجاد نقش بر روی شال و روسری در نهمین جشنواره ملی نقش تنپوش درباره فعالیتهای خود گفت: متولد سال 1370 هستم و با وجود تحصیل در رشته فیزیک هستهای اما طی سالهای اخیر به دلیل علاقهمند شدن به رشته مد و لباس، دورههایی را در مؤسسات آزاد آموزشی پشت سر گذاشتم و بالغبر دو سال است که بهطور تخصصی در حوزه شال و روسری فعالیت دارم.
علی برزی در ادامه به ظرفیتهای گسترده حوزه شال و روسری بهویژه در زمینه طراحی، اشاره و تصریح کرد: این پوشیدنی میتواند در بستری به دور از چالشهایی همچون الگوسازی، برش و دوخت، نوع نگاه هنرمند، ایده و مفاهیم موجود در ذهن طراح را ارائه دهد و میتوان به دفعات از موضوعات مختلف برای خلق نقش روی پارچه شال و روسری بهره برد آن هم درحالیکه امروزه طیف وسیعی از مردم در این زمینه برندپوش هستند و به دنبال طرحهای خاص، حاضر نیستند از هر فروشگاه یا سایتی، محصول موردنظر خود را خریداری کنند.
او با تأکید بر اینکه لازم است طراحان شال و روسری با ذائقه مخاطبان و نیاز مشتریان آشنا باشند، اذعان داشت: بخشی از این ذائقه به ترندهایی وابسته است که از سوی برندهای بزرگ و تولیدکنندگان جهانی در هرسال معرفی میشوند اما در کشور ما به دلیل ازدیاد استفاده از این اقلام پوشیدنی، همواره اغلب جوانان به دنبال خرید محصولاتی هستند که طرحهای خاص و نقوش ایرانی را در بر میگیرند و به سراغ طرحهای اسلیمی میروند. علی برزی که در نهمین جشنواره ملی نقش تنپوش بهعنوان نفر نخست بخش شال و روسری برگزیده شده است، بیان کرد: یکی از نقاط عطف این رویداد، مشاورههایی بود که توسط جمعی از کارشناسان ارائه شد و جشنواره را در مقطعی به یک مدرسه برای آموختن تبدیل کرد هرچند که جشنواره، جدای از تمام این مزیتها میتواند فرصت بسیار خوبی برای آشنایی فعالان عرصه مد و لباس با یکدیگر و انتقال تجربیات باشند.
این طراح شال و روسری با اشاره به اینکه از میان پارچههای موجود در بازار، پارچههای مرغوب ایرانی بهترین گزینه برای شال و روسری هستند اما در زمینه تأمین رنگ برای چاپهای دیجیتال با مشکلاتی مواجهیم، تأکید کرد: کیفیت رنگهای ایرانی چندان مناسب نیست و ما مجبور هستیم به سراغ رنگهای خارجی با قیمت بالا برویم که بر قیمت تمامشده محصول نیز اثر میگذارد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10925/32787/115833
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10925/32787/115834
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10925/32787/115835
|
عناوین این صفحه
- بیانیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محکومیت حادثه تروریستی در پیشاور
- فرهنگسازی در معماری تا اقلیمشناسی در میدان ساخت و ساز
- اخبار