|
بازیگر «فرندز» نقش ایندیانا جونز را رد کرد
برای ایفای نقش ایندیانا جونز پیش از هریسون فورد، بازیگر سرشناس سریال «فرندز» به عنوان گزینه نخست انتخاب شده بود، اما او آن را رد کرد.
هریسون فورد نخستین نقشآفرینی خود را در نقش ایندیانا جونز در «مهاجمان صندوق گمشده» در سال ۱۹۸۱ انجام داد و پس از آن در ۴ فیلم دیگر این مجموعه هم جلوی دوربین رفت.
اکنون مشخص شده که تام سِلِک ابتدا برای ایفای نقش این ماجراجوی نمادین انتخاب شده بود، اما او نقش را نپذیرفت. این بازیگر که پس از آن در سریالهایی چون «فرندز»، «نجیبزادگان» از ۲۰۱۰ تا کنون و «سه مرد و یک بچه» بازی کرده است، در بخشی از کتاب خاطراتش که به زودی با عنوان «هیچ وقت نمیدانی» منتشر میشود، درباره مسیر حرفهای خود نوشته و فاش کرده که قرار بود او نقش ایندیانا جونز را ایفا کند. وی که اکنون ۷۹ ساله است توضیح داده که در برابر استیون اسپیلبرگ و جورج لوکاس فیلمنامه ایندیانا را خوانده است، اما بیشتر نگران این بوده که آیا پایلوت سریالش به نتیجه میرسد یا خیر.
وی گفته است: استیون صفحات تست را به من داد و گفت نگران نباشم و تمام زمانی را که لازم دارم صرف کنم. کمد لباس هم منتظر من بود؛ کلاه و ژاکت چرمی که به من کمک کرد تا آن دوره را درک کنم. جای تعجب نیست که تام این ۲ را تحت تاثیر قرار داد و تست او پذیرفته شد و هالیوودهای مشهور این نقش را به او دادند. پس از آن تام سلک تمام فیلمنامه را دریافت کرد و بلافاصله به شخصیت ایندی وصل شد و همه چیز را فوقالعاده نامید اما گفت که باید منتظر «مگنوم پی» بماند. زمانی که وی در حال بررسی نقش بود، برای «مگنوم پی» هم به صورت رسمی انتخاب و قرار شد فیلمبرداری این سریال را بلافاصله شروع کند. به همین دلیل هریسون فورد برای نقش ایندی دعوت شد.
پس از آن، او در نقش همراه سابق مونیکا گلر، ریچارد برک در ۱۰ قسمت از سریال «دوستان» بازی کرد و بیش از یک دهه نقش فرانک ریگان در «نجیب زادگان» را به تصویر کشید، و در «لاس وگاس» نقش ای جی کوپر را بازی کرد. هریسون اولین نقشآفرینی خود به عنوان شخصیت اصلی ایندیانا را سال ۱۹۸۱ انجام داد و به ۴ دنباله آن هم بازگشت که آخرینش فیلم «گردونه سرنوشت» در سال ۲۰۲۳ بود.
وی سال پیش در جشنواره فیلم تائورمینا از تام برای بازی «مگنوم» تشکر کرد چون موجب شد تا او بتواند به یک عمر ماجراجویی با ایندیانا ادامه دهد. وی گفت: چطور نقش را به دست آوردم؟ تام سِلِک این نقش را گرفته بود، اما درکنارش مجبور به بازی در یک سریال تلویزیونی شد و نتوانست از آن قرارداد خارج شود.
من گزینه دوم بودم و از تام بسیار سپاسگزارم. متشکرم، تام، رفیق. اگر داری میشنوی باز هم از تو متشکرم.
هریسون توضیح داد که جورج لوکاس شخصاً با او تماس گرفت و و گفت میخواهم فوری فیلمنامه را بخوانی، یک ساعت دیگر آن را بخوان. وی افزود: من هم نشستم و یک ساعت آن را خواندم و او گفت: میخواهم به خانه استیون اسپیلبرگ بروی و با او صحبت کنی. من به خانه استیون اسپیلبرگ رفتم، قبلاً او را ندیده بودم. حدس میزنم، حدود یک ساعت بعد، نقش را گرفته بودم.
اخبار
دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟
سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
در حالی که مجله تایم هر سال فهرست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار سال را معرفی میکند، امسال نیز چندین چهره سینمایی و هنری در این فهرست جای گرفتند.
حدود یک پنجم از ۱۰۰ چهره تاثیرگذار امسال مجله تایم را بازیگران، فیلمسازان و خوانندگان تشکیل دادهاند.
به رسم هر سال درباره هر چهره، یک چهره مطرح دیگر چند خطی مینویسد. امسال گییرمو دلتورو وظیفه نوشتن درباره هایائو میازاکی را برعهده داشت.
وی نوشت: من در کودکی انیمیشنهای هایائو میازاکی را که برای استودیو تویی ساخته شده بود، کشف کردم؛ فیلمهایی مانند «دنیای شگفت انگیز گربهها و چکمهها» و سریالهایی مانند «هایدی» و «مارکو» که در آنها سبک و تاثیرگذاری او به شکل گستردهای قابل شناسایی بود. وقتی در بزرگسالی با «همسایه من توتورو» روبهرو شدم، ذهنم به آن آثار قبلی برگشت، و متوجه شدم که این مرد چقدر دوران کودکی من را شکل داده است.
آثار میازاکی احساس نادری را برمیانگیزد؛ تشخیص نوعی زیبایی که در دنیای واقعی غیرممکن است و بنابراین فقط در فیلمهای او وجود دارد. با این حال او در مورد حرص و آز، جنگ و خشم انسانی نیز یک واقعگرای بیرحم است. او میداند ما به این سیاره شکل میدهیم و نابودش میکنیم و انسانها بهترینها و بدترینهای جهان ما هستند.
دل تورو افزود: او کاملاً اصیل است. خالق بینظیری که به طور کامل در هنرش حضور دارد. او تأثیرگذارترین کارگردان انیمیشن در تاریخ این رسانه و یکی از ۱۰ داستان سرای مورد علاقه من در کل است. «پسر و مرغ ماهیخوار» یک شاهکار ظریف است که کششی را اعمال میکند که بسیاری از آن را به شدت احساس میکنیم.
در این فهرست بلیک لایولی درباره آمریکا فررا نوشت، دنیل کالویا درباره دِو پاتل، پتی اسمیت درباره دوآ لیپا، تام هارپر درباره عالیا بات، لنی کراویتس درباره کولمن دومینگو، اوکتاویا اسپنسر درباره جفری رایت، تاراجی پی هنسون درباره فنتسیا بارینو، کیت هادسون درباره لسلی اودوم جونیور، ایتن هاوک درباره جیمز مک براید نویسنده، رایان رینولدز درباره مایکل جی.فاکس بازیگر کانادایی، اوزو آدوبا درباره داوین جوی راندولف بازیگر سیاهپوست برنده اسکار امسال و رشیدا جونز درباره سوفیا کاپولا.
در فهرست تاثیرگذارترین سال پیش چهرههایی مانند درو بریمور، آستین باتلر، کالین فارل، مایکل بی جردن، لی میشل، اوبری پلازا و زویی سالدانا جای داشتند.
آغاز پیش تولید برای تابستان؛
محوریت محتوای شکرستان مشخص شد
صفوی گفت: محوریت «شکرستان» موضوعات محیط زیست، مسئله آب، فناوریهای جدید، کارآفرینی است.
«شکرستان» یکی از مجموعه های فاخر و ماندگار مرکز پویانمایی صباست که از همان آغاز راه تاکنون تلاش کرده تا موضوعات مهم و به روز را از دل جامعه بگیرد و ماجراهای خود را متناسب و هم راستا با آنها ترسیم و پردازش کند و اینگونه دغدغه مندی خود نسبت به مردم و مشکلات و نیازهای آنها را نشان دهد.
سیدمسعود صفوی تهیه کننده «شکرستان» در این باره گفت: هر سری از «شکرستان» با قرار دادن یک موضوع به عنوان محور اصلی مسیر تولید و پخش خود را آغاز و پشت سر می گذارد.
وی ادامه داد: در نوروز ۱۴۰۳ قسمتهای جدیدی از شکرستان پخش شد و این روزها در مرحله پیش تولید برای تابستان هستیم.
صفوی عنوان کرد: محوریت ما در شکرستان موضوعات محیط زیست، مسئله آب، فناوریهای جدید، کارآفرینی است و در ۵۲ قسمت قرار است ساخته شود. مهمترین چالش شکرستان این است که چگونه مسائل روز را در قالب طنز شکرستانی مطرح شود.
این تهیهکننده توضیح داد: در هر فصل از «شکرستان» کوشیدیم تا براساس محتوا و موضوع مجموعه کاراکترهای جدیدی را اضافه کنیم و شخصیتهای قدیمی را نیز با یک پردازش و طراحی جدید در ساختار، و موازی نمودن آنها باحال و فضاهای جدید دوباره وارد کار کنیم.
آغاز جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
با حضور فیلمهای ایرانی
چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم مسکو با حمایت وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه از ۳۱ فروردین با حضور پررنگ سینمای ایران در بخشهای مختلف کار خود را آغاز کرد.
چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم مسکو با حمایت وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه از ۳۱ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور پررنگ سینمای ایران در بخشهای مختلف آن، در حال برگزاری است. این رویداد با مشارکت ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور جهان دارای بخشهای مختلف رقابتی و غیررقابتی است.
در مراسم افتتاحیه این رویداد که جمعه ۳۱ فروردین برگزار شد، حضار به یاد قربانیان حادثه تروریستی اخیر در تالار شهر مسکو، یک دقیقه سکوت کردند و در ادامه الگا لوبیماوا وزیر فرهنگ روسیه پیام رئیسجمهور این کشور را قرایئت کرد و گفت: ما مفتخریم که مهمانان ارجمندی از کشورهای مختلف جهان در این جشنواره شرکت دارند و برای ما بسیار مهم است که فیلمسازان بزرگ، اثر خود را به جشنواره ما سپردهاند.
رشد چشمگیر «ایلیا؛ جست و جوی قهرمان»
فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد با فروش ۲۱ هزار بلیت در هفته آخر فروردین ماه به جایگاه چهارم گیشه فروش سینماها ارتقا پیدا کرد و ۳ میلیاردی شد؛ این فیلم توانست افزایش فروش ۹۹ درصدی در گیشه سینماها را تجربه کند و از جایگاه ششم جدول فروش به جایگاه چهارم برسد و بعد از فیلمهای «تمساخ خونی»، «سال گربه» و «بی بدن» قرار بگیرد.
«ایلیا؛ جست و جوی قهرمان» نیز با در اختیار داشتن ۲۲۳ سالن سینما و ۱۰۴۰ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۲۱ هزار مخاطب بوده و نسبت به هفته گذشته رشد ۲ برابری مخاطب را تجربه کرده است و به فروشی معادل با ۷۸۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسیده است. به نظر میرسد اضافه شدن اکرانهای دانشآموزی به سبد فروش در افزایش فروش «ایلیا، جستجوی قهرمان» نقش قابل توجهی داشته است.
«آسمان غرب» به تهیهکنندگی حبیب والی نژاد نیز در یک هفته گذشته توسط ۱۸ هزار و ۶۷۹ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۷۶۰ میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب این اثر در رده پنجم جدول پرفروشهای هفتهای که گذشت قرار میگیرد.
«آپاراتچی» نیز در هفت روز گذشته توسط ۹ هزار و ۹۸۶ نفر تماشا شده و به فروشی بیش تر از ۴۸۷ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم نیز در رده ششم جدول پرفروشها قرار دارد.
«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز با در اختیار داشتن ۱۵۷ سالن سینما در هفت روز گذشته، توسط ۸ هزار و ۵۸۰ نفر تماشا شده است و به فروشی معادل ۳۶۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان دست یافته است. به این ترتیب این فیلم نیز در رده هفتم جدول پرمخاطبترین آثار هفت روز گذشته سینمای ایران قرار میگیرد.
موزون: دنبال سه تجربهگری که زیر آوارها زنده ماندند، هستم
مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» از سه کودکی گفت که زیر آوارها همراه با موجودی ناشناس نگهداری میشدند.
عباس موزون، مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» در برنامه «به افق فلسطین» شبکه افق در پاسخ به این سوال که طبق آخرین حضوری که در برنامه داشتید، اعلام کردید به دنبال گمشده فلسطینی میگردید. آیا توانستید آن کودک را پیدا کنید؟ گفت: بله، خبرنگار الجزیره را پیدا کردیم و گفت که خودم تصاویر آن کودک را تهیه کردم. تا آن زمان که تصاویر را گرفتم، کودک زنده بود. موزون ادامه داد: آن خبرنگار اشاره میکرد که در حال حاضر منطقه ام را تغییر دادم و از وضعیت آن کودک اطلاع ندارم. چون زیر بمبارانها بودند، آن خبرنگار نتوانست کمکی کند. هنوز به دنبال آن کودک فلسطینی هستم. ما میخواستیم روایتش را در فصل پنجم برنامه داشته باشیم، که نشد. آن کودک فلسطینی تعریف میکرد زیر آوار موجود مهربان یا فرشتهای را دیده، که زیر آوار همراه او بوده و آن موجود از کودک نگهداری میکرده و دلداریاش میداده است. تا اینکه امدادگران راه را برای کودک باز میکنند و آن موجود به کودک میگوید آنها آمدند، من میروم.
مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» روایت دیگری را از زمان جنگ تحمیلی تعریف کرد که در همان دوران جنگ بعد از مدتی مشخص میشود کسی در آوارهای دزفول است. کودکی که هم سن همان کودک فلسطینی بود. وقتی امدادگران آن کودک دزفولی را بیرون آوردند، میخواستند آب و غذا بدهند، که آن کودک میگوید سیر است. از او میپرسند چرا؟ او میگوید حاج جمشید در این مدت پیشم بود و برایم آب و غذا میآورد. وقتی نشانههای حاج جمشید را میگیرند، میبینند آن مرد در همان ابتدای موشک باران شهید شده و دفن شده بود.
سینما دست یک عده خاصی است؛ جزو هیچ باندی نیستم
بازیگر تلویزیون گفت: جزو هیچ باندی نیستم و سعی کردم مستقل و به عشق مردم کار کنم اما به طور کلی سینما دست یک عده خاصی افتاده است. محمد شیری بازیگر کشورمان درباره نقش آفرینی خود در فیلمهای سینمایی و تلویزیونی گفت: اصولا دیگر نقش بلند قبول نمیکنم و نقشهای کوتاه برایم بهتر است. نقشهای بلند کار میکنیم، زحمت میکشیم و اگر به سانسور کشیده شود خستگی به تن آدم میماند. وی ادامه داد: مردم از من خیلی سوال میپرسند که چرا نیستید؟ البته خب من در فضای کاری که دارم باند بازی نداشتهام اما به طور کلی سینما دست یک عده خاصی است و متاسفم که چنین اتفاقی افتاده است. شیری در پاسخ به این سوال که چگونه سینما از دست یک عده خاص خارج میشود گفت: نمیشود، زیرا متاسفانه بیاخلاقی تنها در سینما و تئاتر نیست و ما در سطح جامعه بی اخلاقی و بزهکاری را روز به روز میبینیم و من خدا را شاهد میگیرم که جرئت نمیکنم در کوچه و خیابان تردد کنم آنقدر که افراد میآیند و مشکلاتشان را به من میگویند. این بازیگر شناخته شده تاکید کرد: من جزو این باندها نیستم و هیچ زمانی جزو باند نبودم و سعی کردم مستقل و به عشق مردم کار کنم. خدا شاهد است اگر در این سالها لطف مردم نبود تا الآن بازی را کنار گذاشته بودم. اما به طور کلی چیزهایی پشت پرده است که نمیتوانم به زبان بیاورم. سینما دست یک عده خاصی است حال مردم خوب نیست و به خصوص ما هنرمندان که حساس هستیم و هنگامی که بیاخلاقی میبینیم بهم میریزیم و این حرف تنها مربوط به صنف خودم نیست. وی ادامه داد: در هر صورت سال جدید است و من آرزو میکنم و امیدوارم در این سال با آمدن فصل بهار به معنی تحول، تمام انسانها متحول بشوند و اگر انسانها تا به الآن طور دیگری فکر میکردند امروز اگر کاری غلط است آن را کنار بگذارند و نگویند من درست میگویم. فرقی ندارد سرنوشت یک ملت و خانواده دست من باشد یا کسی دیگر اما این بیاخلاقیها درست نیست. من بیشتر نگران نسل جوان هستم که جوانی نکردند و عمرشان به بطالت میگذرد و امیدوارم یک اتفاق خوشایندی بیفتد. ادای احترام جشنواره کن به آکیرا کوروساوا
جشنواره فیلم کن از پوستر رسمی هفتاد و هفتمین دوره خود رونمایی کرد. پوستر امسال جشنواره فیلم کن صحنهای از فیلم کلاسیک ژاپنی «راپسودی در ماه اوت» را دربرمی گیرد که سال ۱۹۹۱ خارج از بخش رقابتی این جشنواره به نمایش درآمد. از آن جا که کن دوست دارد تداعی کننده تاریخ سینما در پوستر رسمی خود باشد، امسال نیز از این قاعده مستثنی نشده است. صحنهای از فیلم «راپسودی در ماه اوت»، فیلم کلاسیک آکیرا کوروساوای فقید، پوستر امسال جشنواره را به خود اختصاص داده است. این فیلم که یک فیلم جلوتر از آخرین فیلم کوروساواست، بر مادربزرگی تمرکز دارد که قربانی بمباران ناکازاکی است و ایمان خود را به عشق و صداقت به عنوان سنگری در برابر جنگ و خشونت به نوهها و برادرزاده آمریکاییاش منتقل میکند. این پوستر به خوبی با نگاه جشنواره کن امسال که بیشتر تم ژاپنی دارد، هماهنگ است. چند روز پیش کن اعلام کرد که جایزه نخل طلای افتخاری امسال را به استودیو جیبلی سازنده انیمیشنهای مشهور ژاپنی اهدا میکند و برای نخستین بار بالاترین جایزه خود را به یک شرکت اهدا کرد نه یک هنرمند منفرد. پوستر سال پیش جشنواره تصویری از کاترین دونوی جوان در سال ۱۹۶۸ را داشت که در ساحلی نزدیک سنت تروپه ایستاده بود، در سال ۲۰۱۳ پل نیومن و جوآن وودوارد در سال ۱۹۶۳ روی پوستر جشنواره جای گرفتند و پوستر سال ۲۰۲۱ اسپایک لی کارگردان را نشان میداد که متفکرانه به درختان نخل کن خیره است. پوستر سال ۲۰۱۷ اما با خشم آنلاین مخاطبان روبهرو شد و این ادعاها که تصویر کلودیا کاردیناله جوان تغییر کرده تا ستاره ایتالیایی لاغرتر به نظر برسد، سرو صدا به پا کرد. ریاست هیات داوران امسال با گرتا گرویگ کارگردان «باربی» است و هفتاد و هفتمین جشنواره کن کارش را از ۱۴ می (۲۵ اردیبهشت) با فیلم «دومین پرده» کوئنتین دوپیو با بازی لئا سیدو و وینسنت لیندون آغاز میکند و تا ۲۴ می (۵ خرداد) ادامه دارد.
برگزاری گنجینههای مهر نقاشان پشت شیشه
اولین جلسه عمومی گروه نقاشان پشت شیشه ایران و کانون وصف خیال با عنوان «گنجینههای مهر» برگزار و نمایشگاه نقاشی «رنگ بهار» نیز در گالری شفق برپا شد.
«گنجینههای مهر» عنوان اولین جلسه عمومی گروه نقاشان پشت شیشه ایران و کانون وصف خیال است که عصر جمعه ۳۱ فروردین ماه در نگارخانه کلک خیال برگزار شد.
در این جلسه مشترک و عمومی هنرمندان شیشه نگار، بابک تن مدیر نگارخانه کلک خیال از حاضران در جلسه خواست تا با برنامهریزی دقیق و پشتکار زیاد به خلق آثار بپردازند و در ایجاد آرامش روانی برای جامعه تلاش کنند.
سعید رضاخان مدیر گروه نقاشان پشت شیشه ایران نیز بر فعالیتهای گروهی و انفرادی و برگزاری نمایشگاهها و کارگاههای آموزشی توسط اعضا تاکید و عنوان کرد: پیگیری تمام هنرمندان در زمینه ثبت وقایع هنری و گردآوری هر مطلبی در ارتباط با نقاشی پشت شیشه لازم است. از آنجا که منبع مطالعاتی چندانی در این رابطه وجود ندارد، تمام اعضا باید تلاش خود را به کار ببرند تا تکتک رخدادهای این هنر به ثبت برسد و در شکل و شمایل کتاب چاپ شود.
بهزاد نقاش به عنوان سومین سخنران این برنامه از ثبت آیین سرخرمن خوانی در استان البرز به عنوان میراثی ماندگار خبر داد و اشاره ای به پیشینه آن کرد. وی از هیأت مدیره و اعضای انجمن خواست تا جلسات این گروه طبق یک تقویم کاری منظم تشکیل شوند تا به این ترتیب گروه از انسجام بیشتری برخوردار باشد. شمیم لیاقتی مدیر کانون وصف خیال نیز، برنامههای سال ۱۴۰۳ را برای حاضران شرح داد. تحقیق، یادداشت برداری و چاپ کتاب، بازدید پیشکسوتان عرصه هنر، بازدید گروهی از موزهها، نقد آثار، نشستهای علمی _ پژوهشی، بازاریابی برای آثار هنری، عضویابی و عضوگیری از جمله کارهایی بودند که او به آنها اشاره کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17190/40930/133251
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17190/40930/133252
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17190/40930/133253
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17190/40930/133254
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17190/40930/133255
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17190/40930/133256
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17190/40930/133257
|
- بازیگر «فرندز» نقش ایندیانا جونز را رد کرد
- اخبار
- رشد چشمگیر «ایلیا؛ جست و جوی قهرمان»
- موزون: دنبال سه تجربهگری که زیر آوارها زنده ماندند، هستم
- سینما دست یک عده خاصی است؛ جزو هیچ باندی نیستم
- ادای احترام جشنواره کن به آکیرا کوروساوا
- برگزاری گنجینههای مهر نقاشان پشت شیشه