|
وزیربهداشت انتقاد کرد:
بیتوجهی در استفاده از ماسک در هواپیما و وسایل نقلیه عمومی
وزیر بهداشت با انتقاد از کمتر شدن جدیت مردم نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی، گفت: مردم به زدن ماسک مخصوصا در محیطهای بسته و وسایل حمل و نقل عمومی و هواپیما بیتوجه شده اند.
بهرام عیناللهی با اشاره به بیتوجهی نسبی ایجادشده نسبت به استفاده از ماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که در اماکن عمومی نسبت به زدن ماسک کوتاهی میشود. این موضوع به طور خاص در هواپیماها مشاهده میشود که بسیار خطرناکتر است. فضای هواپیما بسته است، ویروس براحتی جابجا میشود و از محیط هواپیما نیز خارج نمیشود.
وی ادامه داد: استفاده از ماسک مصوبه ماست و باید هواپیماها رعایت شود. البته مردم به علت گذر زمان و خسته شدن از برخی محدودیتها کمی به پروتکلها بیتوجه شده اند و این مورد در برخی پروازها مشاهده میشود.وزیر بهداشت درباره پروتکلهای بهداشتی در زمینه پرکردن لاین صندلیها در هواپیما گفت: فعلا مصوبه ای در این باره وجود ندارد و تنها چیزی که باید رعایت شود و اجرای آن نیز کار سختی نیست زدن ماسک است.
از افزایش مستمری تا بیمه کارگران ساختمانی؛
خواستههای قابل طرح از «تامین اجتماعی»
نسرین هزاره مقدم
درست است که کارگران و بازنشستگان، حامیان دو آتشهی سازمان تامین اجتماعی و استقلال نهادی آن هستند اما این سازمانِ ابربیمهگر که از قضا امروز حال و روز چندان خوشی هم ندارد، تعهدات بسیار دارد. آخرین آمار بخش مدیریت آمار و اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی نشان میدهد تا پایان اسفند سال ۹۹ تعداد ۴۴ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۵۷۲ نفر در کشور تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند و از خدمات این سازمان استفاده میکنند. به احتمال قریب به یقین، تا امروز این آمار مرز ۴۷ میلیون نفر را پشت سر گذاشته است؛ به عبارت دقیق، بیش از نیمی از جمعیت کشور، به نوعی – مستقیم یا غیرمستقیم - تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.
آمار بیمه شدگان به تفکیک
بهتر است آمارها را با جزئیات و تفکیکبندی دقیقتر پیمایش کنیم؛ براساس آمارهای پایان سال ۹۹، از مجموع جمعیت تحت پوشش این سازمان، ۳۷ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۴۶۹ نفر بیمه شده و ۷ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۵۴۲ نفر مستمری بگیر هستند.
از مجموع بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، ۱۴ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۸۸ نفر در ردیف بیمه شده اصلی و ۲۲ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۲۸۱ نفر به عنوان بیمه شده تبعی قرار دارند. بیمه شدگان اجباری با ۱۰ میلیون، ۷۸ هزار و ۷۳ نفر بیشترین تعداد بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی را تشکیل میدهند و بیمه شدگان خاص با ۴ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۱۴۰ نفر، مقرری بگیران بیمه بیکاری با ۲۱۳ هزار و ۹۸۲ نفر و بیمه شدگان توافقی با ۱۵۸ هزار و ۹۹۳ نفر دیگر گروههای بیمه شدگان اصلی این سازمان هستند. بنابراین سازمان تامین اجتماعی، نزدیک ۱۱ میلیون بیمه شدهی اجباری دارد که این گروه همان کارگران شاغلِ مشمول قانون کار هستند؛ در عین حال سازمان بیش از چهار میلیون نفر مستمریبگیر مستقیم دارد؛ مجموع این دو گروه، پانزده میلیون نفر را تشکیل میدهند؛ پانزده میلیون نفر به صورت مستقیم از سیاستهای مزدی و حمایتی سازمان تامین اجتماعی تاثیر میگیرند و بیست و نُه میلیون نفر دیگر نیز وابسته یا تبعیِ این پانزده میلیون نفر هستند.
اولین مطالبه: اجرای دقیقِ ماده ۹۶
احسان سهرابی (مشاور حقوقی کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در باره مهمترین مطالبات و دغدغههای بیمه شدگان تامین اجتماعی میگوید: با توجه به شرایط افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱ توسط شورایعالی کار و لزوم اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، امروز مهمترین مطالبه اصلاح مصوبهی افزایش مستمری بازنشستگان است؛ موضوعی که دغدغهی عینی و ملموس بازنشستگان و دغدغهی فردای شاغلان است؛ اگر قرار باشد سنگ بنای عدم اجرای ماده ۹۶ گذاشته شود، کارگران در فردای بازنشستگی از مستمری قانونی و عادلانه محروم میمانند؛ بنابراین از سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم با استفاده از توان کارشناسی خود دولت را به اصلاح مصوبه مجاب کند و اجازه ندهد معادلات بیمهای تخریب شوند. این وظیفهی مدیران و کارشناسان سازمان در قبال بیمهشدگانیست که آنها را وکیل اموال خود قرار دادهاند.
بیمهشدگان سخت و زیانآور و مشکلات آنها
موضوع بعدی، بحث بیمهشدگان سخت و زیانآور است؛ آنهایی که باید بتوانند به راحتی از مزایای سختی کار و بازنشستگی پیش از موعد بهرهمند شوند؛ مشاور حقوقی کانون عالی شوراها در ارتباط با وضعیت این گروه از بیمهشدگان سازمان میگوید: ما نیازمند تسهیلگری در کمیتههای سخت و زیانآور تامین اجتماعی هستیم. کارگران در برخی استانها باید کفش آهنین به پا کنند و در راهروهای تامین اجتماعی هفتهها و ماهها دوندگی کنند تا بتوانند سختی کار بگیرند. این رویه باید تغییر کند و تسهیلگری صورت بگیرد؛ به عنوان مثال اصلاح سامانه سازمان تامین اجتماعی برای بیمه شدگان ضروریست تا بتوانند عناوین شغلی ارسالی توسط کارفرمایان را ببیند و بر همان مبنا، در کمیتههای سخت و زیانآور طرح موضوع کنند. همچنین باید پس از وصول لیست بیمه، سازمان تامین اجتماعی پیامک برای بیمه شدگان ارسال کند تا بیمهشدگان دیگر دغدغهی عدم اجرای ماده ۱۴۸ قانون کار نداشته باشند و کارگرانی که مشاغل آنان در گروه ب احصاء شده است و کارفرمای آنان پیمانکارانی هستند که در مناقصات هر سال تغییر میکنند، به مشکل برخورد نکنند و از همان ابتدا شرایط وصول حق بیمه بر مبنای سخت و زیان آور اخذ شود، اینگونه کارگران در پایان کار به دلیل عدم وصول ۴ درصد بلاتکلیف نمیشوند و به دردسر نمیافتند.
بیمهی کارگران ساختمانی در اغما
مساله بعدی، بحث بیمهی کارگران ساختمانیست؛ رنجنامهی کارگران ساختمانی، دفتری طولانیست؛ در این میان، عدم اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، با به تاخیر انداختن بیمهی متقاضیان، کار را دشوارتر کرده است؛ سهرابی در این رابطه میگوید: اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی باید در اولویت قرار بگیرد؛ چرا کارگران ساختمانی باید ماهها و حتی سالها منتظر بیمه شدن بمانند؛ اکنون از هر پروانه ساختمان ۱۵ درصد اخذ میشود که اگر بازهم فردِ درخواست کننده تخلفی داشته باشد، مابهالتفاوت آن در زمان اخذ پایان کار توسط تامین اجتماعی وصول میشود. این مبالغ باید صرف جامعهی هدف یا همان کارگران ساختمانی شود؛ چرا ۷۰۰ کارگر ساختمانی در سراسر کشور در انتظار بیمه هستند؟ به گفتهی وی، این جمعیت انبوه، هر روز در معرض خطر سقوط از ارتفاع و مرگ، بدون یک بیمهی حداقلی تامین اجتماعی کار میکنند ولی نمایندگان مجلس و سازمان تامین اجتماعی همچنان موضوع را به تعلل و تاخیر میگذرانند. اینها اولویتهای اصلیست، دغدغههای اصلی بیمهشدگان در حوزهی مستمری و بیمه؛ البته مسائل درمانی و دارویی کنار گذاشته شده؛ درست است که کارگران و بازنشستگان، حامیان دو آتشهی سازمان تامین اجتماعی و استقلال نهادی آن هستند اما این سازمانِ ابربیمهگر که از قضا امروز حال و روز چندان خوشی هم ندارد، تعهدات بسیار دارد، تعهداتی که ناظر بر زندگی، معیشت و آیندهی یک جمعیت انبوه است؛ جمعیتی که بیش از ۴۴ میلیون نفر عضو آن هستند....
گزارش «امتیاز» در مورد اقدامات سلبی و ایجابی برای حضور دستفروشان در واگنهای راه آهن شهری؛
ایستگاه پایانی دستفروشان مترویی
️مالک روزبهانی
روزانه بین چهار تا شش هزار نفر از مسافران مترو تهران دستفروشانی هستند که هیچ ایستگاهی منتظر آنها نیست. دستفروشی و درآمدزایی در واگنهای پر از مشتری مترو تهران سن و سال نمیشناسد، از کودک پنج ساله تا پیرزن ۷۳ ساله در مترو دستفروشی میکنند و کفش واکس میزنند.
قیمت دستفروشان این بازار متحرک هم وسوسه کننده است و به اعتقاد بسیاری از شهروندان با یک دور متروسواری میتوان بخش زیادی از نیازهای خانه را برطرف کرد، از جوراب، دمکنی، اسکاچ، بدلیجات، و لوازم تحریر گرفته تا آچار و پیچ گوشتی و شارژر گوشی همه و همه بدون صرف وقت اختصاصی برای خرید در دسترس هستند.
گاهی تعدادشان حتی از تعداد مسافران واگن بیشتر می شود، زندگیشان زیر زمین می گذرد و صبحانه،ناهار و حتی شام شان را در زیر زمین می خورند و خستگی شان نیز در صندلی های قرمز و آبی قطارها رفع می شود. دخل و خرج و در آمدشان به مسافرانی بسته است که سریع از کنارشان عبور می کنند تا از قطار جا نمانند و یا در واگن ها مشغول مطالعه یا چک کردن گوشی شان می گذرد.
هریک از زنان دستفروش مترو راوی سبک زندگی خاصی هستند که یا از روی ناچاری و تامین مخارج زندگی یا بهخاطر تفریح و سرگرمی به آن روی آوردهاند. پیر و جوان، آراسته یا آشفته هم ندارد، بسیاری از این زنان برای تامین هزینههای زندگی و کاستن باری از دوش خانواده از شهرهای دور و نزدیک راهی قطارهای مترو شدهاند و از این راه در پی کسب روزی حلال و گذران زندگی هستند.
مکاتبه با قوهقضاییه برای ساماندهی دستفروشان
دیروز مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه با اشاره به اقدامات سلبی و ایجابی برای حضور دستفروشان در واگنهای مترو از مکاتبه با قوه قضاییه برای ساماندهی دستفروشان خبر داد.
حضور دستفروشان در واگنهای مترو برای برخی مسافران خوشایند و برای برخی دیگر مزاحمت تلقی میشود؛ موضوعی که نیازمند اقدامات سلبی و ایجابی برای ایجاد رضایت در بین شهروندان و مسافران مترو است و قابل پیگیری و بررسی است.
مهدی شایسته اصل درباره حضور دستفروشان در مترو تهران گفت: در برخی موارد به دلیل وجود بیش از حد دستفروشانی که برای معیشت خود وارد واگن ها میشوند، آرامش روانی و بهداشت فردی رعایت نمیشود و به طور مکرر شکایتهایی از سوی مسافران ارائه میشود.
وی با بیان اینکه مجموعه کارهای سلبی و ایجابی در حوزه دستفروشان مترو انجام شده است، اظهار داشت: در این حوزهها خلأ قانونی وجود دارد و در این خصوص مکاتبهای با رئیس قوه قضاییه انجام شده و با وزیر دادگستری نیز به منظور رفع خلأهای قانونی و کمک در این حوزه، دیدارهایی انجام شده است.
شایسته با تاکید بر اینکه ما شرکت خدمات رسان هستیم و شاید وظیفه و ماموریت ذاتی ما این نباشد که به دنبال رفع قانون باشیم، افزود: به جهت اصراری که وجود دارد و شکایتهایی که از سوی مسافران مطرح می شود و آنان به ما رجوع میکنند، دنبال رفع خلأهای قانونی هستیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه افزود: در آخرین مکاتبات با قوه قضاییه، نامهای خطاب به پلیس مترو ارسال شده که پلیس را موظف کرده است در این حوزه به طور جدی ورود داشته باشند.
وی با اشاره به اقدامات ایجابی در ساماندهی دستفروشان به انتشار فراخوان برای ساماندهی آنها اشاره کرد و اظهار داشت: آمادگی داریم که به دستفروشانی که به ساماندهی علاقهمند هستند در «طرح ویترو» ، ویترین بدهیم تا کالاهای خود را به فروش برسانند اما برای این کار دو شرط وجود دارد؛ یکی اینکه جنس مناسب و درست با رعایت استانداردها به شهروندان ارائه شود و دیگر اینکه دستگاه کارتخوان آنها متعلق به خودشان باشد.
شایسته با بیان اینکه دستفروش سازمانیافته قابل پذیرش نیست و باید مطمئن شویم که افرادی که در مترو دستفروشی میکنند به دنبال رفع مشکلات معیشتی خود هستند افزود: اکنون در این حوزه دوگانگی وجود دارد و در گزارش برخی رسانهها نشان دادند که شهروندان به دلیل قیمت نازل کالاها از خرید در مترو رضایت دارند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه تاکید کرد: در موضوع دستفروشان به دنبال این نیستیم که به موضوع سمت و سو بدهیم اما اگر مسافران رغبت دارند که از دستفروشان خرید کنند؛ به دلایل مختلف از جمله همزاد پنداری با آنان در شرایط اقتصادی جامعه یا به دلیل اینکه قیمت کالای آنها پایین است؛ به لحاظ قانونی وظیفه داریم به مسافران خدمت رسانی کرده و بستر عبور و مرور آنان را فراهم کنیم.
وی افزود: اگر درصد شکایتها و درخواستهای شهروندان به گونهای باشد که بخواهند از حضور این افراد در واگنها و بر روی سکوها حذر کنیم، حتماً نهادهای قانونی و نظارتی باید به کمک ما بیایند.
شایسته اصل با بیان اینکه به لحاظ ذاتی وظیفه ورود در این حوزه را نداریم، گفت: میتوانیم با همکاری پلیس و نهادهای مسئول دستفروشان را ساماندهی کنیم و شرایط به گونهای باشد که خدمت رسانی مناسب با بهترین کیفیت را برای مسافران داشته باشیم.
طرح جدید برای ساماندهی کاسبان زیر زمینی تهران
سرهنگ سعید عطاالهی رئیس پلیس متروی پایتخت به تازگی اعلام کرده است که روزانه ۴۵۰۰ دستفروش در مترو تردد می کنند که با توجه به تعداد ایستگاهها و ورودیهای مترو معضل بزرگی است که باید به آن توجه کنیم.
تردد فعالیت ۴۵۰۰ دستفروش در متروی تهران عدد بزرگی است که نشان میدهد، باید این دستفروشان ساماندهی شوند که در این میان مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در مورد ساماندهی دستفروشان مترو در گفتوگو با ایران اکونومیست میگوید: در برخی ایستگاههای پرتردد مثل امام خمینی،انقلاب، تئاتر شهر و... تجمع دستفروشان افزایش یافته است؛ اما طی سالهای اخیر رهاشدگی شدید داشتیم و با توجه به اینکه طی سال های اخیر نیز مشکلات معیشتی شدت گرفته، شاهد هستیم که پدیده دستفروشی در ایستگاههای مترو بیشتر از گذشته شده است و مردم نیز برای کمک به این دستفروشان معمولا از این افراد خرید میکنند که این عرضه و تقاضای زیاد در داخل واگنهای مترو سبب افزایش این پدیده در مترو شده است.
شایسته اصل با اشاره به تمایل مسافران به خرید از دستفروشان در مترو میافزاید: ما با دوگانهای در مترو روبرو هستیم از سویی برخی مسافران با خریدشان از دستفروشان از آنها حمایت کرده و از سویی دیگر برخی از سروصدا و تردد این افراد گلایه مند هستند و دقت داشته باشید که برای اثرگذار بودن تلاش مسئولان مترو و پلیس باید میزان تقاضا کاهش یابد و این مهم جز با کمک شهروندان میسر نیست و نمیتوانیم همزمان با رغبت مسافران از اینگونه خریدها، اقدامات بازدارنده انجام داد و این اقدام در این شرایط امکان پذیر است و ما نیازمند همراهی مردم هستیم تا بتوانیم آرامش را به سکوها و واگنها برگردانیم.
وی در مورد طرح ساماندهی دستفروشان مترو، ادامه میدهد: در مرحله اول دستورالعملی به پلیس مترو ابلاغ شده تا از حضور دستفروشان آقا در واگن ویژه بانوان، ممانعت به عمل آورند با اینکه قبلا هم حضور آقایان دستفروش در واگن ویژه بانوان ممنوع بوده است اما باتوجه به عدم توجه به این موضوع، مجددا این موضوع مورد تاکید قرار گرفت.
شایسته اصل ضمن اشاره به برگزاری جلسات و مذاکرات با وزیر دادگستری و مراجع قانونگذار برای تصویب آئین نامه «ممنوعیت ورود دستفروشان به واگنهای مترو» می گوید: کلیات این طرح در گذشته تهیه شده است چراکه قانونی در مجلس تصویب شده که در مواد ۲۴ و ۲۵ پیش بینی شده که یک دستورالعمل در مورد قطار شهری توسط هیات وزیران تهیه، تصویب و ابلاغ شود و دیگر نیاز به مصوبه جدید قانونی توسط مجلس شورای اسلامی ندارد و این دستورالعمل اجرایی باید توسط هیئت وزیران مصوب و ابلاغ شود. البته متروی پایتخت به تنهایی مسئول تصویب این آئین نامه نبوده و اتحادیه قطار شهری نیز سالهای گذشته اقداماتی را انجام داده و برای پر کردن خلاء قانونی موجود و مرتفع کردن مشکلات موجود، شرکت بهره برداری متروی تهران پیگیر تصویب این آئین نامه شده است تا با همکاری دستگاههای مربوطه این مشکل حل شود و مقرر شد تا پیش نویسی از سمت شرکت بهره برداری آماده و به کمیسیون قضایی و حقوقی دولت تقدیم شود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران از برنامه ریزی برای ساماندهی دستفروشان متروی تهران خبر میدهد و میگوید: قرار است براساس آئین نامه مصوب هیات وزیران، در مرحله بعدی، حضور و فعالیت متکدیان، دستفروشان و کودکان کار در داخل واگنها ممنوع شود، البته این جرائم کیفری نیست؛ بلکه حقوقی است یعنی جریمه فردی برای خاطیان تعیین میشود. اگر فردی برای بار اول ناهنجاریهای تعیین شده توسط قانون را در مترو انجام دهد، تذکرات اولیه به او داده میشود. اگر دوباره ناهنجاری صورت گیرد، جریمه فردی اعمال میشود. همچنین اگر فرد برای بار چندم ناهنجاری را انجام دهد از حضور در مترو و استفاده از ناوگان مترو برای مدت معینی محروم خواهد شد. البته این الگو در بسیاری از کشورهای پیشرفته دارای مترو، در حال اجرا است.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه دستفروشان مترو به نشانی metro.tehran.ir می افزاید: دستفروشان می توانند بدون محدودیت در سامانه ثبت نام کنند تا براساس درخواست های ثبت شده در مورد در نظر گرفتن ویترین فروش برای دستفروشان در ایستگاههای مترو اقداماتی را پیشبینی کنیم چراکه می خواهیم شرایطی را فراهم کنیم تا دستفروشان برای تأمین معیشت به جای عبور و مرور در داخل واگنها و سکوها و ایجاد مزاحمت برای مسافران، در مکانهای مشخص کالاهای خود را عرضه کرده و رضایتمندی مسافران بابت حضور دستفروشان کاسته شود و در عین حال معیشت این عزیزان نیز دچار مشکل نشود.
۲۰۰۰ کودک کار در مترو حضور دارند
مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در فصل زمستان حدود ۲۰۰۰ کودک در متروها کار میکنند، بیان کرد: سازمان بهزیستی پیگیر ساماندهی کودکانی که در متروها هستند، است.
سال گذشته امین شاهرخی در خصوص ساماندهی کودکان کار زیرزمینی و همچنین کودکانی که در متروها کار میکنند، اظهار کرد: ساماندهی کودکان کار و زباله گرد مسئله قانونگذار است و میطلبد قانونگذار و مجری قانون با یگدیگر به طور هماهنگ این مسئله را برطرف کنند، البته که قانونگذار در این زمینه زحمات خود را کشیده است، اما در زمینه اجرا با مشکل مواجه میشویم، زیرا قانونگذار گفته است که بحث کار کودکان زیر ۱۸ سال منتفی است و شامل جرائم سنگینی است. باید این موضوع در نظر گرفته شود که واقعا قانونگذار کار خود را کرده است و مجری قانون باید وظیفه خود را انجام دهد.
مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به روند شروع طرح ساماندهی کودکان خیابانی توسط سازمان بهزیستی ادامه داد: زمانی که سازمان بهزیستی وارد فرآیند کودکان خیابانی شد، بسیار سفت و سخت پای کار بوده است اما در این زمان این کودکان به بازارچهها، مترو و... تغییر مکان دادند، در این راستا ما نیز برنامهریزی کردیم تا شهرداری در این زمینه پای کار بیاید.
شاهرخی با بیان اینکه شهرداری هم برای ساماندهی کودکان در مترو، در جلسات متعددی شرکت کرده است، اظهار کرد: از شهرداری میخواهیم کودکانی که در متروها کار میکنند نیز در فرآیند ساماندهی «کودکان خیابانی» قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه برآورد میشود در فصل زمستان حدود ۲۰۰۰ کودک در متروها کار کنند، بیان کرد: سازمان بهزیستی پیگیر ساماندهی کودکانی که در متروها هستند، است.
کتابی که باید خواند
داستان بلند “دستفروش مترو” ،حاصل یاداشت های روزانه ی شخصی بنام محمود قربانی است که توسط همسرش جمع آوری و به صورت داستان نوشته میشود . محمود قربانی دانش آموز متوسط ورو به پایین رشته ریاضی – فیزیک با معدل ده صاحب دیپلم میشود با آنکه علاقه ی زیادی به ادبیات داستانی و نمایشنامه دارد ، برای امرارمعاش ، تن به فروش مسواک ، نقشه جهانگردی،خمیردندان ، باطری ،هدفون …درمترومیدهد وبا خروج از خانه ی پدری برای نوشتن ، با وساطت عمویش کاظم ، درگاراژباربری “حاج آقا حاملی ” اتاقکی بیست متری ساکن میشود تا دوراز اغیار، فیلم نامه اش را بنویسد .
داستان در سه فصل که فصل دوم شامل سی ونه قسمت است ، نوشته ومدت زمان دوازه سال را پوشش میدهد . درواقع ، داستان از یک مهمانی دوستانه شروع میشود ، درحالی که خانم خانه داستانی را که نوشته میدهد به شوهرش که به علت شکستگی پا درخانه مانده بخواند و نظربدهد . درحقیقت خواننده با شوهر آن خانم ، داستان را میخواند ودرپایان که شروع مهمانی است ، خواننده متوجه می شود که محمود قربانی ، همان مردی ست که پایش شکستته و زن نیزهمان خانم مهتاب عاطفی منشی تهیه کننده سینماست که بارها شاهد رد شدن فیلم نامه های محمود قربانی ازیک طرف وازطرف دیگر شاهد وسائل وابزار دستفروشی اودردفتر کار شکیبا تهیه کننده ی بزرگ بوده درزمانی که اجازه ی ملاقات با شکیبا برای او فراهم می شده است .
این داستان بلند صدو نود یک صفحه ای، داستانی سر راست ،معاصر، بی ادعا با ساخت آشنا ، زبان ساده وبدون کارکرد افقی وعمودی زبان ، روایت و با قراری که با خواننده می گذارد تا به آخر وفادار باقی میماند . کنش داستانی ،مخصوصا شرایط دستفروشان درمترو،رفافت ها ورقابت ها،همدلی ها وهم پوشانی ها ، واکنش مسئولان ونگهبابان مترو،ماموران شهرداری،ممنوعیت حضوراین گروه از اقشار آسیب پذیرجامعه درمترو،معلولان،کهنسالان وبه ویژه نوجوانان … متن را بسوی نقد جامعه شناختی و بی کاری پنهان نیروی مولد و فاقد تخصص … سوق میدهد.
اخبار
رقابت شهروندان منطقه 19
در جشنواره ترافیکی
«آموزواره فصلی حرکت »
جشنواره ترافیکی آموزواره فصلی حرکت با هدف ارتقای فرهنگ ترافیک و نهادینه کردن دانش رفتارهای ترافیکی در بین شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان در منطقه 19 اجرا می شود.
به گزارش امتیاز؛ مهدی هدایت شهردار منطقه با اعلام این خبر گفت: به منظور ایجاد شور و نشاط در بین شهروندان و ترغیب آنان به رعایت هنجارهای ترافیکی، جشنواره حرکت همزمان با فصل تابستان در منطقه برگزار می شود.
او در ادامه بیان کرد: شهروندان تا 30 مرداد ماه فرصت دارند آثار خود را در قالب نقاشی، عکس، فیلم یک دقیقه ای و خاطره با محور موتورسیکلت سوار آگاه، یک روز در شهرک آموزش ترافیک و همچنین موضوع گردش تابستانی ایمن در شهر به پارک ترافیک، مدارس، نواحی و سرای محلات منطقه 19 و یا به شماره واتساپ 09394110864 ارسال کنند که از نفرات برتر با اهدای جایزه تقدیر خواهد شد.
به گفته هدایت نیاز به آموزش، فراگیری هنجارها و قواعد رفتاری ترافیکی از کودکی تا بزرگسالی برای نهادینه شدن این رفتارها امری ضروری است و در همین راستا به منظور غنی سازی اوقات فراغت شهروندان در این ایام روزانه بیش از100 نفر در پارک آموزش ترافیک منطقه و سرای محلات از آموزش های ارائه شده بهره مند می شوند.
این مسئول عبور و مرور ایمن، ایمنی عابر پیاده، تکالیف سرنشین خودرو، آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری شهری، روانشناسی ترافیک و رانندگی تدافعی را از سرفصل های آموزش به شهروندان عنوان کرد.
جشن بزرگ ولایت در منطقه ۱۴
شهرداری منطقه۱۴ همزمان با عید سعید غدیر خم برنامه های متنوعی را برای شهروندان تدارک دیده که از آن جمله می توان به برگزاری جشن های مختلف در مساجد و مدارس و محلات اشاره کرد.
به گزارش امتیاز؛ در این راستا جشن بزرگ ولایت با حضور مردم از همه گروه های سنی در ورزشگاه سعیدی منطقه برگزار شد.
در این مراسم که با استقبال خانواده ها و کودکان دارالمومنین تهران همراه بود، محمد امین سالاری پور شهردار منطقه، معتمدان مردمی و چهر های برجسته مذهبی چون حجت الاسلام علیرضا پناهیان حضور داشتند.
حجت الاسلام پناهیان طی سخنرانی با اشاره به اهمیت و ارزش عید غدیر گفت:هر چه توجه ما به واقعه غدیر بیشتر شود، توجه به حضرت ولیعصر(عج) بیشتر میشود چرا که تا ولایت به درستی درک نشود، ظهور هم رخ نمیدهد.
وی به ضرورت چشاندن طعم عید غدیر برای کودکان و احیای جشن های مربوط به این روز نیز اشاره کرد و یاداور شد: ما باید به سنتهای مربوط به جشنهای مذهبی و میلاد اهل بیت(ع) بیشتر بپردازیم از جمله عید سعید غدیر را به عنوان یک جشن احیا کنیم.
محمد امین سالاری پور شهردار منطقه نیز با گرامی داشت عید غدیر خم، گفت: عید غدیر خم، عظیمترین و باشرافتترین عید مسلمانان و ریشه دار ترین برگ درخت کهن تاریخ و سرچشمه همیشه جوشان ولایت است.
وی ادامه داد:ما اهالی دارالمومنین تهران نیز چون دیگر مسلمانان و پیروان رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت بزرگوار آن حضرت و همه معتقدان به اسلام محمدی، از این سنت پاسداری می کنیم و همراه با شیعیان در سراسر جهان این روز را جشن گرفته و گرامی می داریم.
گفتنی است: مسابقه های مختلف فرهنگی و هنری، تکریم سادات ، برپایی غرفه های متنوع و برنامه هایی شاد ویژه کودکان، اجرای برنامه های هنری، نورافشانی و… از برنامه های تدارک دیده شده در جشن ولایت بود که با استقبال شهروندان دارالمومنین برگزار شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10792/31654/108595
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10792/31654/108596
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10792/31654/108597
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10792/31654/108598
|
عناوین این صفحه
- بیتوجهی در استفاده از ماسک در هواپیما و وسایل نقلیه عمومی
- خواستههای قابل طرح از «تامین اجتماعی»
- ایستگاه پایانی دستفروشان مترویی
- اخبار