|
کرونا سریال کرونایی «دهنمکی» را تعطیل کرد
در پی ابتلای کارگردان و تعدادی از عوامل و بازیگران سریال «آزادی مشروط» به کرونا، تولید این پروژه تلویزیونی به صورت موقت تعطیل شد.
سریال جدید مسعود دهنمکی که موضوع آن درباره کروناست، در لوکیشن بیمارستان در حال تولید بود که به دلیل اوجگیری کرونا در روزهای گذشته و فعالیت مستمر گروه در لوکیشن بیمارستان، تعدادی از عوامل و بازیگران سریال ازجمله مسعود دهنمکی تهیهکننده و کارگردان مجموعه، به ویروس کرونا مبتلا شدند و هماکنون تحت درمان هستند. پس از درمان عوامل، تولید «آزادی مشروط» از سرگرفته میشود. سریال ۳۰ قسمتی و طنز «آزادی مشروط» با محوریت طنز درباره فعالیت گروههای جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا و مصائب و شیرینیهای این دوران به تهیهکنندگی و کارگردانی مسعود دهنمکی در مرکز سیمافیلم ساخته میشود.
نگارش فیلمنامه سریال توسط کریم خودسیانی و شهاب عباسی بر اساس طرحی از مسعود دهنمکی انجام شده است.
اسامی کامل بازیگران «آزادی مشروط» به شرح زیر است:
خانمها: پوراندخت مهیمن – لیلا بوشهری - هلیا امامی – بهنوش بختیاری - حدیثه تهرانی - مریم کاویانی آقایان: پرویز فلاحیپور - مهران رجبی - علیرضا استادی - نیما شاهرخشاهی - علیرضا مسعودی - سروش جمشیدی - سیدمهرداد ضیائی .
رئیس سازمان سینمایی در نشست با فیلمسازان و صنوف سینمایی عراق؛
تعلق افتخارات سینمای ایران به منطقه و جهان اسلام
نشست رئیس سازمان سینمایی کشور با فیلمسازان و صنوف سینمایی عراق برگزار و بر روایتگری درست مسائل و حقایق معاصر ایران و عراق و ممانعت از فراموشی تاریخ تصویری تاکید شد.
به گزارش امتیاز؛ نشست محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور با جمعی از سینماگران و هنرمندان و صنوف سینمایی عراق از جمله سالم شدهان استاد دانشکده هنرهاى زیبا (بغداد)، مهدی عباس مورخ سینما، صالح الصحن استاد کارگردانی، نزار شهید الفدعم کارگردان سینما، علاء الذهبی مانیتور، علی حنون کارگردان سینما، سعد عبدالله رئیس بخش فیلم در سندیکای هنرمندان، سعد نعمه و کاظم مرشد سلوم منتقد سینمایی در سالن تئاتر الرشید بغداد و غیره هفته گذشته در بغداد برگزار شد.
خزاعی با اشاره به سیرتحول سینمای ایران گفت: واقعیت این است که بعد از انقلاب اسلامی تحولات سینمایی زیادی در ایران صورت گرفته و نگاه و بینش انقلابی باعث دگرگونی ساختارهای محتوایی و اداری سینمای ایران شد. در این راستا موسسات متعدد با ماموریتهای مشخص شکل گرفته و در زمینههای مختلف اقدام به فعالیت کردند. سینمای جوانان در بخش آموزش و تربیت نیروی انسانی، مرکز گسترش، سینماشهر، فارابی و غیره در حوزه های دیگر به وجود آمدند. در عین حال مراکز آموزشی و دانشگاههای زیادی در ایران پا گرفتند که فعالیت آنها آموزش فیلمسازی و مبانی سینما است. به عبارتی در حال حاضر خانواده سینمای ایران بالغ بر۲۰ هزار نفر است. ما اساتید مدرسان و صاحب نظران زیادی در این عرصه داریم که هر کدام آن ها دارای دانش و تجربه ارزشمندی هستند که در تبادل استاد و بحث آموزش می توان از حضور آنها در اینجا استفاده کرد.
خزاعی در پاسخ به سوال سالم شدهان استاد دانشکده هنرهاى زیبای عراق درباره نحوه انتقال تجربه فیلمسازی سینماگران ایرانی به کشور عراق افزود: هر ساله ما در ایران میزبان فیلمسازان عراقی در جشنوارههای مختلف از جمله: جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فیلم فجر هستیم و خوشبختانه شاهد گسترش روند تعامل و حضور هنرمندان دو کشور بودهایم. این در حالی است که باید بگویم افتخاراتی که سینمای ایران دارد متعلق به کل سینمای منطقه و سینمای جهان اسلام است.
در این دیدار سعد عبدالله رئیس بخش فیلم در سندیکای هنرمندان عراق نیز با اشاره به اشتراکات فرهنگی وتاریخی دو کشور خواهان تولید فیلم به صورت مشترک شد و عنوان کرد: هدف ما تولید یک یا دو فیلم مشترک نیست چرا که خواهان تولید فیلمهای زیاد به صورت مشترک هستیم. علاوه براین ایجاد یک صندوق مشترک برای همکاری پایدار از دیگر در خواستههای ما است.
محمد خزاعی از پیشنهاد صندوق مشترک برای همکاری پایدار استقبال و ادامه داد: امروز، رابطه دوستی ما بین دو ملت بیش از همیشه به چشم میخورد و ایران در کنار ملت عراق با گروه تروریستی داعش مبارزات بسیاری کرده و شهید داده است. در واقع جنگ داعش مصداق و نماد همدلی دو ملت است و شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نماد این وحدت و یکدلی محسوب میشوند.
رییس سازمان سینمایی کشور، ثبت حقایق تاریخی به زبان تصویر توسط فیلمسازان دو کشور را ضروری دانست و تاکید کرد: در حال حاضر به ثبت و تصویر همکاری و همدلی دو ملت علیه دشمنان مشترک نیاز داریم که از طریق سینما برای نسلهای آتی امکان پذیر میشود. سینمای ایران جهشهای چشمگیری در عرصه منطقهای و جهانی داشته است و ما علاقمندیمایم پیشرفتها و توسعه سینمایی را نیز در عراق شاهد باشیم.
همچنین در این نشست، نزار شهید الفدعم کارگردان سینما با اشاره به توانمندیهای سینمای ایران گفت: ایران مسئولیتی در قبال پیشرفت سینمای عراق ندارد بلکه از سر برادری، محبت و حمایت این کار را میکند. بنابراین دولت و ملت عراق هستند که باید از ظرفیت حمایت و کمک ایران استفاده کنند.
خزاعی با اشاره به گفتههای این فیلمساز عراقی مطرح کرد: در این خصوص معتقدم بخش دولتی باید ورود کرده و مقدمات و بسترها را در کشور عراق فراهم سازد. در مراحل بعد هم با مشارکت دادن بخش خصوصی باید این مسیر را به شکل گستردهتری تداوم بخشد.
وی ادامه داد: تقویت سینما و فرهنگ دوکشور باعث پیوند قویتر دو ملت میشود. معتقدیم اگر به سینمای عراق کمک کنیم به واقع به خودمان کمک کردهایم و این موضوع باعث دوستی بیشتر مابین دو ملت میشود.
رئیس سازمان سینمایی یاد آور شد: امروز همه کشورهای منطقه درگیر جنگ رسانهای هستند. جنگ امروز رسانهای و سایبری و تصویری است. اگر فیلم خودمان را نسازیم دیگران برای ما فیلم ساخته و حقایق را مخدوش میکنند.
صالح الصحن استاد کارگردانی عراق نیز در این نشست، ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری مسابقهای برای تولید فیلم مشترک گفت: در زمانهای زندگی میکنیم که فیلم بهترین رسانه برای ارائه پیام و مفهوم بوده و تولید یک فیلم مشترک میتواند به ارزشهای تاریخی و دینی دو ملت صحه بگذارد و فصل جدیدی در روابط دو کشور باشد.وی درادامه یادآور شد: در عراق کلیه زیرساختهای آموزشی تقریبا آسیب دیده است و در این زمینه به تجربه و کمک ایران نیاز داریم.
خزاعی در اشاره به اقدامات انجام شده برای تولید آثارمشترک اظهار کرد: در حال حاضر خوشبختانه بنیاد فارابی، در حال همکاری برای تولید فیلم در زمینه گروه داعش است. علاوه براین چند کار مشترک دیگر نیز در دست اقدام است. حتی کارگروهی برای فیلمنامه نویسی در این زمینه نیز تشکیل شده است. گفتنی است در خصوص آموزش هم در جلسهای با آقای حسن ناظم وزیر فرهنگ و گردشگری و احمد موسی مدل آموزشی سینمای جوان را پیشنهاد دادهایم.
در این نشست هنرمند شناخته کشور عراق استاد کاظم مرشد سلوم در سخنانی به تشریح وضعیت سینما در عراق پرداخت و بیان کرد: کشور عراق در سالهای گذشته درگیر جنگهای منطقهای بوده و جنگ با داعش تا کشورهای غربی را شامل میشود و طبیعی است در شرایط بحرانی جنگ، به سینما توجه نشود. اگرچه متاسفانه در کشور ما روند تولید فیلم به دلایلی که گفتم هیچگاه مستمر نبوده و امیدوارم این دیدارها شروع یک همکاری اثرگذار باشد.
وی با اشاره به جایگاه سینمای ایران در منطقه و جهان گفت: ما با سینمای ایران از دهه ۵۰ میلادی آشنا شده و در دهه ۶۰ فیلمها و سریالهای ایرانی را با لهجه بغدادی دیدهایم و خاطرات زیادی از آن موقع داریم. باعث تاسف است که با وجود تمام اشتراکات و نزدیکی دو کشور، تاکنون فیلم مشترکی نداشتهایم. البته، فعالیت مشترکی بین اقوام کرد و ایران صورت گرفته که ثمره آن ساخت ۲۵ فیلم است اما تاکنون فیلممشترکی بین بغداد و ایران نداشتهایم.
کاظم مرشد سلوم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به امضای تفاهمنامه بین ایران و عراق بیان کرد: شرایط بسیار خوبی فراهم شده و این سفر هیات ایرانی در این سطح و امضای تفاهمنامه نشان میدهد ایران آمادگی همکاری و کمک را دارد. در حال حاضر توپ در زمین ما است و با وجود این تفاهم نامه و اقدام ایران، باید ما از خودمان و دولت عراق انتظار پیگیری و اجرای تفاهمنامه را داشته باشیم.
«نماز پیامبر (ص) و رویدادهای واقع در آن» منتشر شد
انتشارات دلیل ما مجموعه دو جلدی «نماز پیامبر (صلی الله علیه و آله) و سلسله رویدادهای واقع در آن» نوشته آیت الله سید علی شهرستانی و ترجمه سید هادی حسینی را در مجموع ۸۵۸ صفحه و بهای دوره ۴۵۰ هزار تومان منتشر کرد. این کتاب ترجمهای است از: «صلاة النبی وسلسلة المحدثات الداخلة فیها».
نقل است که ابوحمید ساعدی که خود از اصحاب پیامبر است در جمع ۱۰ نفر از یاران پیامبر گفت: من به نماز پیامبر از شما داناترم. گفتند: چطور؟ شما که بیشتر از ما از پیامبر پیروی نکرده و بیشتر از ما با ایشان مصاحبت و همراهی نکردهای؟ گفت: بله. اصحاب گفتند: نماز رسول الله را به ما نشان و معرفی نما. جواب داد: رسول خدا وقتی به نماز میایستاد، دستها را تا محاذی شانههایش، بالا میبرد، سپس تکبیر میگفت تا این که بدن ثابت و بی تحرک میشد. حمد و سوره، قرائت میفرمود و به هنگام رکوع دستها تا شانه بالا و تکبیر میگفت و سپس به رکوع میرفت.
در رکوع، بدن حضرت مستقیم بود، طوری که دستها روی زانو قرار داشت. سر را نه خم و نه بلند میکرد. وقتی سر از رکوع بر میداشت، میفرمود: سمع الله لمن حمده. سپس دستها را تا محاذی شانه بلند کرده و در حال قیام و سکون بدن، میفرمود: الله اکبر و به سجده میرفت. در سجده دستها را از بدن دور میکرد، در حالی که انگشتان پای حضرت، باز بود. حضرت بین دو سجده روی پای چپ مینشست. همین طور ادامه میداد تا سلام آخر که حضرت روی پای چپ نشسته و تکیه داده بودند. همه آن ۱۰ صحابی گفتند: راست گفتی! نماز رسول الله همان است که نقل کردی.»
مسئله آیت الله سیدعلی شهرستانی در کتاب «نماز پیامبر (ص)» به بررسی منشأ اختلاف در اذان، وضو و نماز، ازدواج و طلاق، حج، دیات و… میپردازد. او در این باب نوشته است که: آیا جز این است که اُمرایی آمدند و تعبد به کتاب و سنت اصیل را وا نهادند و درک و فهم خویش را ملاک و معیار قرار دادند و بر اساس مصلحت اندیشیهای خویش و ذوق و سلیقه هاشان عمل کردند؛ و از آنجا که عوام مردم بر دین ملوکاند، سخن از سنت فلان و فلان به میان آمد و گویا شریعت و دینی از نو زاده شد! آیت الله شهرستانی با تتبع در حقایق، کوشیده غبارها را از چهره گزارههای شریعت بزداید و نقاب از اشخاص مرموزی بردارد که به جان دین افتادند و آن را وارونه ساختند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10801/31728/108995
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10801/31728/108996
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10801/31728/108997
|
عناوین این صفحه
- کرونا سریال کرونایی «دهنمکی» را تعطیل کرد
- تعلق افتخارات سینمای ایران به منطقه و جهان اسلام
- «نماز پیامبر (ص) و رویدادهای واقع در آن» منتشر شد