|
کتاب «شاه جعفر» منتشر شد؛ ماجرای زندگی جوان نمک فروش
کتاب «شاه جعفر» به قلم سعید محمدی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.
این کتاب ماجرای زندگی یونس، جوانی نمک فروش است که کارش، استخراج نمک از اطراف قم (دریاچه نمک) و فروش آن در قم است. او عاشق عطیه، یکی از دخترهای دهکده جمکران شده و به هر دری میزند نمیتواند رضایت پدر دختر را بگیرد. با دعوای طایفه آنها و طایفه عطیه، اوضاع برایش سختتر میشود. یونس قصد کمک گرفتن از شاه جعفر که از بزرگان قم است را دارد که خبر میرسد لشکر مغول، به فرماندهی امیرزاده جته نویان، در حال حمله به قم است. شهر بهم میریزد و همه در تدارک دفاع میشوند. به رهبری امامزاده جعفر، قرار میشود، دروازه ها بسته شود و حصار شهر مستحکم شود و در داخل شهر به دفاع برخیزند. مقدمات کار فراهم میشود. مغولها به پشت دروازههای قم می رسند، اما با مقاومت قمیها، در فتح شهر ناموفق هستند.
در معرفی این کتاب آمده است:
«ماجرای حمله مغول به قم از ناگفتههای تاریخ است. ناگفته تر از آن، دفاع غیورانه مردم قم به رهبری شاهزاده سید جعفر است. رمان «شاه جعفر» را باید خواند تا آنچه بر مردم قم در این هجوم گذشته، برای همگان روشن شود.» کتاب «شاه جعفر» با ۱۸۸ صفحه و قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه شده است.
بودجه ۱۱۴میلیون دلاری آمریکا برای مبارزه با زبانهای فارسی و عربی
سیزدهمین نشست از سلسلهنشستهای «زبانشناخت» با موضوع «امپریالیسم زبانی؛ تعامل زبانی» با حضور غلامحسین رضاپور، زبانشناس و پژوهشگر حوزه آموزش زبان، عصر دوشنبه ۲۵ مهر در حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مهدی صالحی، مجری کارشناس، اسطوره ضحاک در تاریخ ایران را تمثیلی از پدیده استعمار فرهنگی و از بین بردن مغزهای اندیشهورز عنوان کرد و گفت: مهمترین محور برای عملیات استعمار فرهنگی، بحث زبان است. وی در این باره خاطر نشان کرد: هر فرهنگی بر محور زبان شکل گرفته و رشد کرده است و تا زمانی که یک فرهنگ بر آن محور رشد کند، بالندگیاش را حفظ خواهد کرد و از هر گزندی در امان خواهد بود.
این عضو شورای دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در ادامه با اشاره به تلاش استعمارگران فرهنگی به سمتوسوی فرهنگ و متمرکز شدن رسانههای شأن بر حذف و استحاله فرهنگی، به آفت خوش خیالی برخی از دست اندر کاران فرهنگی در خصوص زبان فارسی پرداخت و اظهار کرد: اتفاقی که برای زبان فارسی افتاده، شکلگیری خوش خیالی است که ایستادگی هزار و چندین ساله زبان فارسی و مقابله این زبان در برابر تهاجم اعراب و مغولها را بهانهای برای انجام ندادن اقدامات لازم و شایسته و ناکارآمدی و سهل انگاری متولیان این امر کرده است غافل از اینکه قوه عاقله ای که در جبهه رقیب هست، با برنامهریزی، فنآوری و ابزار میآید و به طرز خستگی ناپذیری برای پیش برد کارهایش دست به هر کاری میزند. برنامهریزی درازمدتی مبنی بر حذف زبان به عنوان محور فرهنگ یا از کار انداختن آن در پیش گرفته است. وی اضافه کرد: در کنار این خوش خیالیها، با بی توجهیهایی نیز مواجهیم که مبنای شأن حذف زبان است.
صالحی افزود: به فکر فردای زبانمان نیستیم و این در صورتی است که رقیب ما هزار و یک تدبیر برای زبان خودش کرده است. در نتیجه نهادهای زبان، فشل و از کارافتاده شده و در این زمینه فرصت سوزی و بودجه سوزی میشود و به همین خاطر، تمام امکانات و چارچوبها دارد از بین میرود.
این مدرس زبان شناسی در ادامه به حرکت خزنده و متمرکز شدن پژوهشهای جهان استعماری و پسا استعماری بر مقوله زبان اشاره و تذکر داد: آموزش علمی مشتمل بر زبان شناسی و ادبیات باید سراپا مراقب و مدافع زبانمان و همچنین نفوذ زبان رقیب باشند. وی با اشاره به اعلام یونسکو مبنی بر انقراض برخی زبانهای دنیا و در معرض خطر بودن برخی دیگر از زبانهای زنده دنیا اظهار کرد: این یک هشدار است و چه بسا زبانهای دیگری هم در شرف این اتفاق باشند.
وی در ادامه با اشاره به مطرح بودن زبان به عنوان یک بحث سیاسی و امنیتی و در حوزه قدرت بودن آن، به بحث امپریالیسم زبانی پرداخت و گفت: بعد از واقعه یازده سپتامبر، انجمن زبان آمریکا به تشکیل جلسه پرداخت و بر لزوم مبارزه با زبانهای فارسی، عربی و کرهای به عنوان زبانهای رقیب شأن تاکید کردند و بلافاصله بودجهای ۱۱۴ میلیون دلاری برای حذف و مقابله با زبانهای یادشده تصویب شد.
وی ادامه داد: کسانی هم به دنبال تغییر خط فارسی هستند و خواسته یا ناخواسته دارند در مسیر امپریالیسم زبانی قدم برمی دارند و در صدد انجام کارهایی چون: حذف زبان و ادبیات فارسی از کنکور و حذف شعرخوانی و کتابخوانی هستند و همه را دارند به سوی رسانههای جدید چون فضای مجازی و بازیهای رایانهای آن هم با تکیه بر حفظ زبان اصلی این بازیها میفرستند.
این عضو شورای پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در ادامه با اشاره به رسوخ امپریالیسم زبانی در لایههای مختلف زندگیمان اظهار کرد: از ۱۰ – ۱۵ سال پیش داریم عنوان میکنیم که زبانی به نسل جدید آموختهایم که نه تنها هیچ شناخت فرهنگی در بر ندارد بلکه یک شناخت ضد فرهنگی را در نظر دارد که این به طور دقیق خواسته برنامه ریزان امپریالیسم و استعمارگران زبانی است. از این رو، اکنون با موقعیت خودکشی فرهنگی مواجهیم؛ اینکه این زبان دارد خودش را از بین میبرد چون همه دارند بر ضد این فرهنگ قدم بر میدارند.این زبان شناس در ادامه هژمونی زبانی را نیازمند قدرت و توتالیته سیاسی دانست و گفت: برای شکل گیری این پدیده، زبان مهاجم باید قدرت سیاسی بالا، صادرات علوم پایه و تولید و صادرات محصولات اساسی داشته باشد.
مهدی صالحی در راستای سخنان رضا پور، با اشاره به امپراطوری زبان فارسی و ایفای نقش میانجی این زبان در دورهای تاریخی خاطرنشان کرد: زبان فارسی در این دوره به عنوان زبان میانجی، شکل تعاملی داشته است، یعنی هم خودش را حفظ کرده و هم از زبان دیگران استفاده کرده و تلاش کرده به دیگر زبانها نیز خدمترسان باشد. به عنوان مثال، از عالم شرق چیزی گرفته، به زبان خودش ترجمه کرده و سپس در مسیر جاده ابریشم به عالم غرب انتقال داده است. صالحی داستان فیل مولانا، که از فرهنگ بودایی هندی گرفته و در قالب زبان فارسی خلق کرده را، نمونهای از این تعامل فرهنگی دانست و تصریح کرد: زبان ترجمه در اینجا به دنبال رشد است ولی امپریالیسم زبانی آمده است که این تعامل زبانی را بشکند و بنابراین، استعمارگر زبانی میخواهد روی بقیه پا بگذارد و در پی این است که همه «کوکا کولا» بخورند. صالحی در این باره خاطرنشان کرد: زبان فارسی بعد از اسلام زبانی میانجی بوده است اما در یکی دو دهه اخیر نسلی پدید آمده که دچار یک شکاف زبانی عمیق شده که شامل شکافهای اخلاقی، فرهنگی و زبانی میشود. بنابر این جریان، نباید هر تغییری را لزوماً رشد تلقی کنیم و در فارسی تزی ایجاد شده که میتواند آنتی تز را منهدم کند. درواقع، فروپاشی فرهنگی موجود، اول در زبان شکل گرفته و از قضا کسانی که امپریالیسم زبانی را تبدیل به متاستاز در زبان مبدأ کردهاند، طوری مهرهها را میچیند که هرچه چاقو بسازد، دسته خودش را نمیبرند.
غلامحسین رضاپور، طرح بحث زبان تهرانی و شهرستانی را هم در راستای امپریالیسم زبانی پنداشت و افزود: گویشوران زبانهای محلی نباید نسبت به یادگیری زبان مادری شأن به فرزندان شأن به عنوان زبان اول غافل باشند و سعی بر این داشته باشند که فرزندانی بدون لهجه محلی بار آورند. وی در ادامه با اشاره به اینکه کتابخانه ملی ایران مکانی آرام برای خواندن کتابهای آمادگی آیلتس شده است، اظهار کرد: وجود این پدیده، آن هم در مرکزی مثل کتابخانه ملی ایران، به نوعی پیروی از اهداف امپریالیسم و فراهم کردن زمینه مهاجرت و فرار مغزها است.
صالحی هم در پایان این نشست با اشاره به تلاش و اقدامات دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در خصوص پاسداری از زبان فارسی از جمله برگزاری چنین نشستهایی، ابراز امیدواری کرد که دغدغهای در راستای فهم و توجه به زبان فارسی شکل بگیرد.
دریاچه شهدای خلیج فارس میزبان جشن هفته وحدت
آشنایی با 12 قوم ایرانی در حاشیه دریاچه چیتگر
جشنواره «ایران عزیز» به مناسبت هفته وحدت در حالی از بیستم مهرماه در محل دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار شده است که روزانه مخاطبان زیادی از غرفههای محصولات و صنایع دستی اقوام دیدن می کنند و با رسم و سوم آنها آشنا میشوند.
به گزارش امتیاز؛ حمید رضا خونویی دبیر بخش محتوایی جشنواره «ایران عزیز» در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: حضور اقوام ایرانی در محل دریاچه شهدای خلیج فارس فرصتی برای آشنایی مردم با قومیتهای متفاوت ایرانی است، در همین راستا این جشنواره در دو بخش نمایشگاهی و استیج در حال برگزاری است. وی با بیان اینکه همزمان با ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام ایجاد همدلی و همبستگی مهمترین هدف هفته وحدت است؛ ایجاد فضای نشاط در جامعه به همراه ارایه اطلاعات و پیوست محتوایی در خصوص اقوام را، از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و افزود: به همین منظور هر روز از روزهای برگزاری این جشنواره از 20 تا 29 مهرماه به نام یکی از اقوام اختصاص داده شده است و متناسب با آن روز اطلاعاتی در خصوص مفاخر آن قوم مثل قهرمانهای ملی، شخصیت علمی،فرهنگی،دینی، نخبگان و اندیشمندان ارایه میشود.
وی تصریح کرد: پرداختن به موضوعاتی نظیر آشنایی حاضران با سبک موسیقی، هنرمندان، میراث فرهنگی ، پراکندگی جمعیت، بازیهای محلی و همچنین شهدای آن قوم از دیگر اطلاعاتیست که در دو بخش استیج و رادیو نمایشگاه به سمع و نظر بازدیدکنندگان میرسد.
خونویی در ادامه گفت: با توجه به پراکندگی اقوام ایرانی، به نوعی همه استانهای ایران در جشنواره «ایران عزیز» حاضر هستند. روز اول برگزاری این نمایشگاه تا به امروز مختص اقوام عرب، آذری، کردها، بلوچیها، خراسان، ترکمن و قشقایی بوده و از استقبال خوبی هم برخوردار بوده است و در ادامه از روز چهارشنبه تا جمعه به ترتیب مختص گیلکی، مازنیها، قوم لر و بختیاری و در روز آخر جمعه 29 مهرماه مختص جنوبیهای خونگرم خواهد بود.
جشنواره «ایران عزیز» از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ۲۰ تا ۲۹ مهر ماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ در دریاچه شهدای خلیج فارس میزبان شهروندان خواهد بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32161/111487
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32161/111488
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10852/32161/111489
|
عناوین این صفحه
- کتاب «شاه جعفر» منتشر شد؛ ماجرای زندگی جوان نمک فروش
- بودجه ۱۱۴میلیون دلاری آمریکا برای مبارزه با زبانهای فارسی و عربی
- آشنایی با 12 قوم ایرانی در حاشیه دریاچه چیتگر