|
پلیس تهران خبر داد:
دستگیری ۱۰۰ سوداگر در بازار طلا و ارز
این افراد با عناوین مختلف اقدام به بازار سازی غیر منطقی نیز کرده بودند که تعدادی از آنها از سوی پلیس مورد شناسایی قرار گرفتند. رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ اعلام کرد که از ابتدای آذرماه تاکنون ۱۰۰ نفر از سوداگران بازار طلا و ارز دستگیر شدهاند.سرهنگ هدایت بهرامی با اشاره به اجرای طرح های برخورد با سوداگران بازار طلا و ارز و رصد این بازارها توسط پلیس امنیت اقتصادی گفت: با توجه به وجود نوسانات ارزی در بازار ارز و طلا، عدهای از افراد فرصت طلب با سوءاستفاده از موقعیت در فضای مجازی اقدام به تشکیل کانالهای قیمت گذار کاذب، اتاق های معاملات فردایی و صوری و ... کرده و سعی در اخلال در بازار ارز داشتند. وی با بیان اینکه این افراد با اقدامات مجرمان خود باعث افزایش قیمت ارز و ایجاد تنش در بازار ارز و طلا شده بودند، گفت: این افراد با عناوین مختلف اقدام به بازار سازی غیر منطقی نیز کرده بودند که تعدادی از آنها از سوی پلیس مورد شناسایی قرار گرفتند. به طوری که از ابتدای آذرماه تا کنون تعداد ۱۰۰ نفر از سوداگران بازار طلا و ارز دستگیر و تحویل مرجع قضائی شدند.رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با اشاره به رصد مستمر و دقیق بازار ارز و طلا و برخود جدی با مخلان و دلالان این بازار گفت: با توجه به امکان وجود ارزهای جعلی و تقلبی در بازار و سوء استفاده برخی افراد فرصت طلب توصیه می شود که همشهریان گرامی از مراکز معتبر اقدام به خرید و تهیه ارز و طلاکرده و از انجام معامله با افراد و مراکز غیر مجاز خودداری کنند. سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد:
بیش از ۸۰ درصد کودکان کار وخیابان دارای خانواده هستند
سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره طرح شناسایی، جذب و توانمندسازی کودکان کار و خیابان و همچنین همکاری پلیس و شهرداریها در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.
«محمدرضا حیدرهایی» درباره آخرین وضعیت طرح شناسایی، جذب و توانمندسازی کودکان کار و خیابان گفت: آنچه که در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان تصویب شده است، بهزیستی در حوزه کودکان کار و خیابان وظیفه دارد به موجب قانون موضوع ساماندهی کودکان کار و خیابان به شناسایی، جذب و حمایت و در صورت لزوم نگهداری کودکان اقدام کند، یعنی در ابتدا بهزیستی باید کودکی که در خیابان کار میکند را شناسایی کرده و پس از آن او را جذب کند جذب به معنی جمع آوری نیست. بیش از ۶۰ مرکز غیردولتی ما که متولی کودکان خیابان هستند وظیفه دارند این کودکان را شناسایی و جذب کنند. بعد از این کودک جذب و به مرکز وارد شد و در آنجا یک سری خدمات را دریافت کرد در مراکز برای او پرونده تشکیل میشود. وی با اشاره به تشکیل پرونده برای کودکان کار و خیابان ادامه داد: این پرونده شامل موضوعات شخصیت، مددکاری، روانشناسی، خانوادگی و… است پس از آن اقدامات توانمندسازی کودک در کنار خانواده آغاز میشود. ما معتقدیم برای اینکه کودک دیگر برای کار در خیابان حضور نداشته باشد لازم است که خانواده این کودک توانمند شود. ما از طریق این مراکز خانواده را شناسایی کرده و مددکاران گزارش مددکاری این خانواده را به ما ارائه میدهند به طور مثال کودکی که در خیابان کار میکند در یک خانواده مادر سرپرست زندگی میکند یا در خانوادهای زندگی میکند که پدر خانواده حضور دارد اما معتاد است و یا به هر شکل دیگری قادر به کار کردن نیست. با توجه به نوع خانواده مدل توانمندسازی برای آن خانواده طراحی میشود. پس از آن نیز برنامههای حمایتی انجام میشود.
سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه براساس قوانین جمهوری اسلامی کار کودک کمتر از ۱۵ سال ممنوع است، تصریح کرد: اما در این جا ما و سایر سازمانهایی که در این زمینه با ما همکاری دارند با یک مشکل اساسی مواجه هستیم و آن مشکل این است که بیش از ۸۰ درصد این کودکان از اتباع سایر کشورها هستند و یعنی کودک ایرانی نیست که ما بخواهیم اقدامات حمایتی را که براساس قانون به ما تکلیف شده است برای آنها انجام دهیم. بسیاری از این کودکان نیز از کودکان اتباع غیرمجاز هستند یعنی از ۱۴ هزار کودکی که شناسایی شدهاند نزدیک به ۸۰ درصد آنها کودکان اتباع هستند که بالغ بر ۶۰ درصد آنها نیز از اتباع غیرمجاز هستند. در هیچ جای دنیا رسم نیست که فردی به صورت غیرقانونی وارد یک کشور دیگر شود و قوانین آن کشور را نقض کند و هیچ نهادی هم نتواند او را جذب کند و یا مانع از حضور کودک در خیابان بشود. بنابراین لازم است که همه ۱۴ دستگاهی که در این زمینه مسئولیت دارند و در امر کودکان کار متولی هستند در کنار همدیگر قرار بگیرند که خوشبختانه این اتفاق در حال حاضر در حال شکل گیری است و امیدوارم با کمک شهرداری تهران، سازمان شهرداریها و سایر شهرداری استانها برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم که شاهد کم شدن حضور کودکان کار و خیابان در خیابان باشیم. حیدرهایی با بیان اینکه کودک سود بسیار کمی از درآمدی که در خیابان کسب میکند عایدش میشود، گفت: ممکن است کودکی در یک جای خاصی، منطقه یا خیابان و چهارراه خاص یک درآمد خوبی داشته باشد اما نمیتوان آن را به همه کودکانی که در خیابان هستند تعمیم دهیم قطعا همه کودکان خیابانی این درآمد را ندارند اما قطعا کودک هیچ نفعی از کمکی که مردم به صورت پول نقد به او میکنند نمیبرد به طور مثال اگر کودکی یک مبلغی را در سر چهارراه به دست میآورد مبلغ بسیار کمی نصیب کودک میشود و همه سود نصیب کسی میشود که کودک را مجبور کرده است که در خیابان کار کند. بیش از ۸۰ درصد کودکانی که در خیابان حضور دارند دارای خانواده هستند برخی از کودکان اتباع هم هستند که خانوادهشان در ایران نیستند و به همراه یک آشنا به ایران آمدهاند و سرپرستی این کودک با این فرد است و او را مجبور به کار میکند. البته اینکه این کودکان تحت نظر گروهی باشند بیشتر در زباله گردی مشاهده میشود تا کودکان خیابان. به هر حال اگر چنین چیزی باشد شناسایی و برخورد با این باندها را قانون گذار برعهده نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات گذاشته است.
با برخورد قهری کار کودک از بین نمی رود
حیدرهایی درباره حضور پلیس در طرح شناسایی، جذب و توانمندسازی کودکان کار و خیابان گفت: براساس قانون پلیس در موضوع شناسایی و جمع آوری کودکان به ما کمک میکند البته منظور این نیست که در همه شناساییها و جمع آوریها پلیس حضور دارد چراکه قطعا اگر بخواهیم با این کودکان برخورد قهری داشته باشیم کودکان از کف خیابان جمع میشوند، اما موضوع کودک کار و خیابان از بین نمیرود و به لایههایی میروند که به سختی در دسترس ما هستند و برنامههای حمایتی را نمیتوان برای این کودکان انجام دهیم.
وی ادامه داد: آنچه که براساس قانون به پلیس تکلیف شده، این است که اگر کودکی در وضعیت مخاطره بود و نیازمند اقدام فوری و موثر باشد و ممکن است چنانچه اقدام موثری در همان لحظه برای کودک انجام نشود آسیب جدی به سلامت جسمی، روانی و جنسی کودک وارد شود و نیروی انتظامی در همان لحظه باید ورود کند و کودک را از آن شرایط خارج کرده و او را در اختیار سازمانهای حمایتی قرار دهد. در موضوع شناسایی باندها نیروی انتظامی وظیفه خودرا انجام میدهد و اگر ما به عنوان سازمان بهزیستی هم باندی را شناسایی کنیم که کودکان توسط آنها استثمار میشوند باید به نیروی انتظامی اطلاع داده و آنها برخوردهای لازم را انجام داده و با همکاری ما در زمینه حمایت از آن کودکان اقدام میکنند.
رونمایی از بانک اطلاعاتی کودکان کار به زودی
حیدرهایی خاطرنشان کرد: از همین رو تصمیم گرفته شد که مراکز بهزیستی به دستگاههای ثبت اطلاعات هویتی کودکان از طریق اسکن عنبیه مجهز شود در سال گذشته با حمایت سازمان مدیریت برنامه و بودجه ۱۴ دستگاه خریداری شده و در ۱۴ مرکز فعال شدهاند البته لازم است که همه کودکان اطلاعات هویتی آنها ثبت شود بنابراین لازم است که همه ۶۰ مرکز به این دستگاههای اسکن عنبیه مجهز شوند البته قیمت دستگاهها گران است اما اگر امسال از سازمان بهزیستی در حوزه تملک دارایی حمایت صورت بگیرد این دستگاهها را تا پایان سال خریداری کرده و همه مراکز را به دستگاه ثبت اطلاعات هویتی از طریق اسکن عنبیه مجهز میکنیم. بانک اطلاعاتی در حال حاضر در حال آماده شدن است و کارهای آن درحال انجام است و منتظر هستیم همه مراکز به این دستگاه مجهز شده تا بتوانیم در یک مراسم از بانک اطلاعاتی این کودکان رونمایی کنیم.
اخبار
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
مشکلی در خصوص تامین ارز دارو نداریم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در خصوص تامین ارز دارو مشکلی نداریم از هنگامی که آمدیم ارز دارو را از حالت ارز ترجیحی به ارزنیمایی تغییر دادیم و مشکلات ارزی ما بسیار کمتر شد.
بهرام عینالهی، درباره تامین ارز دارو و مشکلاتی که در این زمینه مطرح است، گفت: در خصوص تامین ارز دارو مشکلی نداریم از هنگامی که آمدیم ارز دارو را از حالت ارز ترجیحی به ارزنیمایی تغییر دادیم و مشکلات ارزی ما بسیار کمتر شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: سال گذشته ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارز ترجیحی برای دارو مصرف شده است که امسال شاید به نصف برسد. وضعیت ارزیمان خوب است.
وی درباره اینکه با وجود تحریمها وضعیت تامین داروهای بیماران خاص چگونه است، بیان کرد: تحریمها در بعضی از شرکتها وجود دارد و به سختی کار انجام میدهیم، تحریمها از سوی کشورهای غربی از جمله سوئیس وجود دارد و در تلاش هستیم آنها را برطرف کنیم البته در داخل هم برخی از این داروها را تولید میکنیم.
عیناللهی در خصوص تشکیل پرونده برای تخلفات ۴ شرکت دارویی در قوه قضائیه گفت: از خود دیوان باید درباره این پروندهها بپرسید.
رئیس سازمان ثبتاحوال خبر داد:
اختصاص ۱۰ هزار کد شناسه برای افراد فاقد شناسنامه
رئیس سازمان ثبتاحوال از اختصاص ۱۰ هزار کد شناسه برای افراد فاقد شناسنامه خبرداد.
هاشم کارگر در خصوص تعیین تکلیف کارتهای هوشمند ملی معوق در جمع خبرنگاران گفت: وعده دادیم که ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند معوق را صادر کنیم و تا این لحظه هشت میلیون کارت ملی هوشمند تحویل شده است و الباقی در اسرع وقت تحویل خواهد شد و انشالله تا پایان سال انجام خواهد شد.
وی درباره لزوم تعویض شناسنامههای قدیمی ادامه داد: با توجه به اینکه شناسنامههای قدیمی دستنویس هستند لذا امکان جعل و سوءاستفاده وجود دارد اما شناسنامههای جدید خیلی از آسیبهای شناسنامههای قبلی را نخواهد داشت و از طرفی پایگاههای اطلاعات هویتی کشور تکمیل خواهد شد، لذا از شهروندان خواسته میشود نسبت به تعویض شناسنامهها اقدام کنند.
رئیس سازمان ثبتاحوال کشور در خصوص افراد فاقد شناسنامه نیز گفت: چندین سال کشور گریبانگیر این موضوع بوده است. در دولت سیزدهم یکی از تاکیدات تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه است، این افراد با اینکه مدت زیادی است در کشور زندگی میکنند اما از خدمات اجتماعی محروم هستند.
کارگر خاطرنشان کرد: در تابستان امسال تخصیص شناسه واحد برای این افراد طراحی و تولید کارت شناسه برای افراد فاقد شناسنامه آغاز شد و در حال حاضر اولین سری کارت این افراد طراحی شده که امروز به دست وزیر کشور رونمایی خواهد شد.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰ هزار شناسه برای این افراد ایجاد شده است، گفت: وزیر کشور طی نامه ای ابلاغ کردند تا این فرایند تسریع شود و برای آن هایی که میتوانیم در ثبت احوال تعیین تکلیف کنیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی در خصوص اعطای شناسنامه به کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی اظهار کرد: این موضوع کماکان مطابق قانون ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در حال انجام است.
کارگر در بخش پایانی گفت: بیش از ۵۰ میلیون کارت هوشمند ملی تا این لحظه صادر شده و فکر میکنم حدود شش میلیون نفر دیگر باید ثبت نام کنند.
«امتیاز» در مورد سوادآموزی در کشور گزارش میدهد؛
توانایی ایجاد تغییر؛ ملاک باسوادی!
️ اردشیر مینایی
هر انسان اعم از کودک، نوجوان و بزرگسال، باید از فرصتهای آموزشی لازم و کافی برخوردار و بهرهمند باشد، زیرا این حق نه تنها نیاز فرد برای کسب توانایی خواندن و نوشتن را دربرمیگیرد، بلکه عامل اصلی و نیروی محرکهی رشد و توسعهی جامعه در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. از اینروست که در دین پیامبر خاتم(ص)،که اساس و مبنای آن توصیه اکید و مکرّر به خردورزی و کسب نور بصیرت به منظوررفع و اصلاح زوایایی از زندگی است که دارای اشتباه و کژتابی میباشند، اولین کلمه و نخستین فرمان الهی در قرآن کریم امر به خواندن( سورهی علق، آیه 1، 3و 4) است. جایگاه یاد دادنِ خواندن و نوشتن در نظام تربیت اسلامی آنچنان مهم بود که پیامبر مکرّم(ص) این امر را بهای آزادی اسیران جنگ بدر تعیین فرمودند. در راستای این آرمان حیاتبخش،آن حضرت برای گسترش احکام انسانساز اسلامی در سایر سرزمینهای قلمرو اسلامی، یاران خود را به یادگیری زبان گویشوران مناطق مختلف توصیه میفرمودند. در دین و آیینی که جست وجوی دانش، فریضه و عالم، ارجمندترین مردمان است، مسلمانی که دنبال این هدف نباشد، سرزنش میشود و متقابلا، بشارتهای فراوانی برای جویندگان دانش وجود دارد.
در عصر پیشرفت شتابندهی علم و تکنولوژی، بیتردید ایدهآلهای رشد و توسعه یک کشور، بیانگر این واقعیت است که برای رسیدن به توسعهی پایدار، باید بسیار فراتر از کسب مهارتهای سواد خواندن و نوشتن تلاش کرد تا بتوان در این مسیر پر فراز و فرود پیش رفت. با این دیدگاه عملگرایانه، دیگر آمار کسانی که موفق به دریافت مدرک سوادآموزی شدهاند، کافی،رضایتبخش و مثمرثمر نیست؛ بلکه آنچه کارسازخواهد بود، درصد آمار کسانی است که با دریافت مدرک قبولی، دریچه سواد را به زندگی خود گشودهاند و در پرتو نور اصلاحگر آن، در شرایط موجود اطراف خود تغییری سازنده و مثبت ایجاد کردهاند، وضعیت خود و خانواده را بهبود بخشیدهاند و در ورود به زندگی جمعی در راه اعتلای شرایط شغلی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گامی نو برداشتهاند. با این توضیح، جای شک باقی نمیماند که اگر به چنین رویهای عمل نشود، رسیدن به مرزهای توسعهیافتگی در حد شعاری فریبنده و جانفرسا باقی خواهد ماند. جامعهای که به ابزار علم مفید مجهز باشد، قطعا در تمامی عرصههای سازندگی سربلند خواهد بود و پیروزمندانه پرچم پرافتخار لیاقت را بر بلندای تاریخ حیات خویش برافراشته نگه میدارد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، تعریف جدیدی از باسوادی ارائه داده است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید مفهوم سواد در قرن گذشته، تغییرات بسیاری کرده است و این چهارمین تعریف سواد است که توسط یونسکو بهصورت رسمی اعلام میشود. بهطور خلاصه و طبق این تعریف، باسواد کسی است که بتواند از خواندهها و دانستههای خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
با تعریف جدیدی که یونسکو ارائه داده باسوادی توانایی «تغییر» است و باسواد کسی است که بتواند با آموختههایش، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
اولین تعریف
توانایی خواندن و نوشتن، اولین تعریفی که از سواد در اوایل قرن بیستم ارائه شد، صرفاً به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری معطوف بود. طبق این تعریف، فردی باسواد محسوب میشد که توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را داشته باشد.
دومین تعریف
اضافه شدن یادگرفتن رایانه و یک زبان خارجی.در اواخر قرن بیستم، سازمان ملل تعریف دومی از سواد را ارائه کرد. در این تعریف جدید، علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری، توانایی استفاده از رایانه و یاد داشتن یک زبان خارجی هم اضافه شد. بدین ترتیب به افرادی که توان خواندن و نوشتن، استفاده از رایانه و صحبت و درک مطلب به یک زبان خارجی را داشتند، باسواد گفته شد.
قاعدتاً طبق این تعریف بسیاری از دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی کشور ما بیسواد محسوب میشوند چون دانش زبان خارجی بیشتر افراد کم است.
سومین تعریف
اضافه شدن ۱۲ نوع سواد:سازمان ملل در دهه دوم قرن ۲۱، بازهم در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف سوم کلاً ماهیت سواد تغییر یافت. مهارتهایی اعلام شد که داشتن این تواناییها و مهارتها مصداق باسواد بودن قرار گرفت. بدین ترتیب شخصی که در یک رشته دانشگاهی موفق به دریافت مدرک دکترا میشود، حدود ۵ درصد باسواد است. این مهارتها عبارتاند از:
سواد عاطفی: توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان
سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی
سواد مالی: توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روشهای پسانداز و توازن دخلوخرج
سواد رسانهای: اینکه فرد بداند کدام رسانه معتبر و کدام نامعتبر است.
سواد تربیتی: توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته
سواد رایانهای: دانستن مهارتهای راهبری رایانه
سواد سلامتی: دانستن اطلاعات مهم درباره تغذیه سالم و کنترل بیماریها
سواد نژادی و قومی: شناخت نژادها و قومیتها بر اساس احترام و تبعیض نگذاشتن.
سواد بومشناختی: دانستن راههای حفاظت از محیط زیست
سواد تحلیلی: توانایی شناخت، ارزیابی و تحلیل نظریههای مختلف و ایجاد استدلالهای منطقی بدون تعصب و پیشفرض
سواد انرژی: توانایی مدیریت مصرف انرژی
سواد علمی: علاوه بر سواد دانشگاهی، توانایی بحث یا حلوفصل مسائل با راهکارهای علمی و عقلانی مناسب
ازآنجاکه باسواد بودن به یادگیری این مهارتها وابسته شد، قاعدتاً سیستم آموزشی کشورها هم باید متناسب با این مهارتها تغییر رویه میداد که متأسفانه فعلاً سیستم آموزشی کشور ما، هنوز هیچ تغییری درزمینه آموزش مهارتهای ذکر شده نکرده است.
جدیدترین تعریف
علم با عمل معنا میشود.بااینحال و بهتازگی «یونسکو» یک بار دیگر در تعریف سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف جدید، توانایی ایجاد تغییر، ملاک باسوادی قرارگرفته است یعنی شخصی باسواد تلقی میشود که بتواند با استفاده از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند. درواقع این تعریف مکمل تعریف قبلی است زیرا صرفاً دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست. درصورتیکه مهارتها و دانشآموخته شده باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود، آنگاه میتوان گفت این فرد انسانی باسواد است.
چرا سوادمان باعث تغییر در زندگیمان نمیشود؟
جالب است بدانید که یادگیری در متون روانشناسی، بهصورت ایجاد تغییر پایدار در رفتار تعریف میشود. پس ایجاد تغییر در رفتار، مهمترین مؤلفه باسواد بودن است.
پایینترین نرخ باسوادی جهان در کدام منطقه است؟
بر اساس دادههای به دست آمده، نرخ باسوادی جهانی از ۱۲ درصد(تقریبا از هر ۱۰ نفر یک نفر) در سال ۱۸۲۰ به سختی از ۲۰ درصد در سال ۱۹۰۰ فراتر رفت. البته از دهه ۱۹۵۰ به بعد سواد جهانی شروع به رشد کرد و در سال ۱۹۶۰ به ۴۲ درصد و در سال ۱۹۸۳ به ۷۰ درصد رسید. در حال حاضر نیز نرخ جهانی باسوادی به ۸۷ درصد یا تقریبا ۹ از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان رسیده است.
به نقل از ویفروم، اکثر کشورهای توسعهیافته به نرخ باسوادی ۹۹ درصد دست یافتهاند اما نابرابریهای منطقهای همچنان باقی است. در سال ۲۰۱۸ سواد برزیل ۹۳ درصد بود؛ در حالی که این میزان در چین ۹۷ درصد و در هند ۷۴ درصد بود.
در مجموع آسیای جنوبی همچنان تا حدودی عقب مانده و آسیای شرقی و اقیانوس آرام و همچنین آمریکای لاتین و حوزه کارائیب به ترتیب با نرخ سواد ۹۶ و ۹۴ درصد بسیار بهتر عمل کردهاند.
کشورهای جنوب صحرای آفریقا همچنان بدترین نرخ باسوادی در جهان را دارند؛ حتی اخیرا در برخی جاها به دلیل درگیریهایی که آموزش مدرسه را مختل میکند، نرخ سواد کاهش یافته است. به عنوان نمونه در مالی نرخ باسوادی ۳۵ درصدی در سال ۲۰۱۸ به ۳۱ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت. این یکی از پایینترین نرخها در جهان محسوب میشود و نزدیک به با سودان جنوبی(۳۵ درصد) و افغانستان(۳۷ درصد) است. نرخ کلی باسوادی در جنوب صحرای آفریقا در سال ۲۰۲۰ به ۶۶ درصد رسید.این زنان هستند که به خصوص در مناطق با سواد پایین ابتدا از بخش ابتدایی آموزش کنار گذاشته میشوند.
در سال ۲۰۲۰، ۹۰ درصد از مردان بالای ۱۵ سال جهان میتوانستند بخوانند. این شاخص برای زنان فقط ۸۷ درصد بود. این اختلاف در کشورهای جنوب صحرای آفریقا حتی بیشتر از ۷۲ درصد از مردان و ۵۹ درصد از زنان بود.
سوادآموزی؛ دریچهای به دنیای روشن
سوادآموزی جزو الزامات و ضروریات جوامع در حال توسعه و سالهاست از یک حرکت محدود فرهنگی، به نهضتی فراگیر تبدیل شده و در شمار مقدسترین آرمانهای انقلاب اسلامی درآمده است.
هفتم دیماه، سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی است. نهادی که همانند بسیاری از نهادها و ارگانهای کشور از ثمرات انقلاب اسلامی است و تحولی بزرگ در کشور پدید آورد. در هفتم دیماه سال ۱۳۵۸، امام خمینی (ره) فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی صادر فرمودند که آثار و نتایج فراوانی به همراه داشت.
سازمان نهضت سوادآموزی با هدف با سواد کردن خیل عظیم بیسوادان کشور تشکیل شد. این سازمان از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۳ زیر نظر شورای نهضت سوادآموزی فعالیت میکرد. هیئت وزیران در جلسه مورخ سوم بهمن ۱۳۶۳ تشکیلات اداری سوادآموزی را تصویب کرد، بر این اساس نهضت سوادآموزی برای اجرای وظایف خود در اساسنامه، دارای سطوح تشکیلاتی حوزه مرکزی و خارج از مرکز بود.
بر اساس آمار سازمان نهضت سوادآموزی، نرخ باسوادی کشور قبل از انقلاب ۴۸ درصد بود که بعد از انقلاب و مطابق سرشماری سال ۹۵، با ۴۸ درصد افزایش به ۹۶ درصد رسیده است. در حوزه سوادآموزی قبل از انقلاب و مطابق سرشماری سال ۵۵، تعداد افراد بیسواد ۹ تا ۴۹ ساله کشور ۵۲ درصد بود که اکنون این نرخ به چهار درصد کاهش یافته است.
بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار بیسواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال وجود دارد که ۳۶۰ هزار نفر آنها اتباع خارجی هستند. همچنین سالانه ۴۰۰ هزار بیسواد تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی قرار میگیرند که ۵۰ درصد آنها بیسواد صرف هستند. در حال حاضر تعداد بیسوادان کمتر از یک میلیون نفر است، از این تعداد، ۶۰۰ هزار اطلاعات سنی دریافت و راستی آزمایی شده است. همچنین از ۶۰۰ هزار نفر ۵۵ هزار نفر جذب شدند؛ در حال حاضر هم از هر ۱۰۰ نفر ایرانی تنها پنج نفر بیسواد هستند.
ایجاد ۱۲۰ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی
۱۳ دیماه سال گذشته بود که معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود طرح ملی پیوند سواد و زندگی در ۱۲۰ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در سراسر کشور اجرا میشود که با توجه به تواناییهای استان فارس ۱۲ مرکز تنها، در این استان دایر خواهد شد، مراکز یادگیری محلی برای نظام تعلیم و تربیت و آموزش بزرگسالان آن قدر مهم است که یکی از بستههای تحولی ۲۵ گانه آموزش و پرورش با عنوان بسته تحولی پیوند سواد و زندگی در مراکز یادگیری محلی به این امر اختصاص دارد.
وی آموزش مهارتهای اجتماعی را حلقه مفقوده در سوادآموزی دانست و اظهار کرد: مراکز یادگیری محلی این نقیصه را برطرف میکند زیرا در این مراکز مهارتها، حرفهها و آموزشهای مختلفی ارائه میشود، سواد امروزه بهمعنای توانایی ایجاد تغییر است، مخاطب سوادآموزی در شرایط امروز باید بتواند با استفاده از آموختههای علمی و عملی، در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی خود تغییر مثبت ایجاد کند.
میانگین باسوادی در کشور ۹۷ درصد است
رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: در حال حاضر میانگین باسوادی در کشور از ۴۸ درصد در دوره قبل از انقلاب به ۹۷ درصد رسیده است.
علیرضا عبدی در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه تهران در مصلی امام خمینی(ره) تهران به مناسب سالگرد تاسیس سازمان نهضت سواد آموزی (هفتم دی) افزود: درحال حاضر شاید یکی از کارهای سخت نهضت سواد آموزی با توجه به نرخ سوادآموزی در کشور یافتن فرد بی سواد باشد.
وی با بیان اینکه نهضت سواد آموزی یک جریان نهضتی با تکیه بر مردم است، گفت : امام خمینی(ره) در این خصوص از مردم و نقش آنها سخن می گفتند و تاکید داشتند که مردم به پا خیزید و جریان مردمی ایجاد کنند و این امر را یک جریان تکلیفی مطرح می کردند.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور تصریح کرد: امام خمینی همواره تاکید داشتند که تمام بی سودان برای یادگیری و تمام افراد باسود هم برای یاد دادن به پا خیزند.
وی ادمه داد: نگاه در بحث سوادآموزی یک نگاه مردمی و روح آن هم تکلیف مردمی است. بعد از پیام امام خمینی یک جریان پویا به راه افتاد و همه تاثیر آن را مشاهده کردند یا اینکه اگر جوان تر هستند شنیده اند که یک حرکت پرشور در بین مردم به راه افتاد و نشان از تاکید امام خمینی داشت که فرمودند، ایران را تبدیل به مدرسه کنیم.
عبدی گفت: جا دارد در زمینه سواد آموزی و نهضت سوادآموزی از حجت الاسلام قرائتی و همچنین وزاری آموزش و پروش در این چند سال تقدیر شود که کمک کردند نهضت سواد آموزی به اینجا برسد.
وی افزود: در ادامه مبحث سواد آموزی دو کار اصلی را داریم، نخست اینکه کاری کنیم که هیچ فردی که امکان خواندن و نوشتن دارد، بی سواد نماند و دوم اینکه با کمک نخبگان هدف نهضت سوادآموزی را باز طراحی کنیم.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: فرهنگ ما باید یک فرهنگ مستقل و خودکفا باشد و در تبدیل به یک فرهنگ خودکفا و مستقل و پوشش یک سواد همگانی برای همه گروه های سنی باید نسخه ای داشته باشیم.
وی ادامه داد: همه باید برای تقویت نهضت سوادآموزی کمک کنند، اگر فردی مسوولیتی دارد و امکان دسترسی به فرد بی سواد را دارد، کمک کند تا کار به سرانجام برسد.
عبدی تاکید کرد: برای تقویت و گسترش جریان دانایی در کشور از نخبگان می خواهیم همراه ما باشند و در جریان طراحی این نهضت جهادی در کنار هم باشیم و برای استقرار دانایی تلاش کنیم. جریان دانایی کشور به آموزش و پرورش و همین طور نخبگان نیاز دارد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10899/32554/114565
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10899/32554/114566
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10899/32554/114567
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10899/32554/114568
|
- دستگیری ۱۰۰ سوداگر در بازار طلا و ارز
- بیش از ۸۰ درصد کودکان کار وخیابان دارای خانواده هستند
- اخبار
- توانایی ایجاد تغییر؛ ملاک باسوادی!