|
حمید معصومینژاد: بازیگری مثل خبرنگاری سخت است
حمید معصومینژاد خبرنگار ایرانی مقیم ایتالیا با فیلم «سال گربه» برای اولین بار وارد دنیای سینما شد.
اکران فیلم «سال گربه» بهانهای شد تا با حمید معصومینژاد درباره ورود او به دنیای سینما به گفتوگو بنشینیم.
درباره اولین تجربه سینمایی خود بگویید. چه شد که در فیلم سینمایی «سال گربه» بازی کردید؟
تابستان سال گذشته تقریبا همزمان، دو پیشنهاد شرکت در دو فیلم سینمایی در ایران را دریافت کردم و در نهایت، بازی در فیلم «سال گربه» را قبول کردم و متعاقب آن، کارهای تصویربرداری در رم و در کنار آمفیتئاتر باستانی کلوسئو که قدمتی دو هزار ساله دارد، انجام شد.
شما چه نقشی در فیلم دارید؟
نقش خودم، یعنی خبرنگار کولهپشتی. نقشی کوتاه و به صورت افتخاری.
آیا قبلا هم تجربه بازیگری داشتید؟
خیر. این برای نخستینبار بود که بهعنوان بازیگر جلوی دوربین رفتم.
بازیگری سختتر است یا خبرنگاری؟
هر کاری سختیهای خودش را دارد و این دو حرفه یعنی بازیگری و خبرنگاری هم از این قاعده مستثنا نیستند. بازیگر یا هنرپیشه، کسی است که بهطور حرفهای در نقشهای مختلف بازی میکند. من در فیلم «سال گربه» نقش خودم را بازی کردم، بنابراین کار زیاد سختی انجام ندادم. البته با کنجکاوی به بازیگری نگاه میکنم و باید بگویم که به بودن در برابر دوربین، عادت دارم.
البته میدانم بازیگری کار دشواری است و نیازمند گذراندن دورههای بازیگری و تجربه کاری در سینما است، اما بر این باورم وقتی فردی خلاق و خوشذوق و اهل عمل باشد و با خوشبینی به آینده نگاه کند و به تواناییهایش هم باور داشته باشد، راه موفقیت را میتواند پیدا کند.
آیا استرس خاصی داشتید برای بازی مقابل دوربین؟
برای ایفای نقشم خیر، اما با توجه به اینکه فیلمبرداری در برابر آمفیتئاتر باستانی کلوسئو که مملو از گردشگران خارجی است انجام شد، کار کمی سخت بود. هنگامی که من مشغول ایفای نقش بودم، گردشگران زیادی در پشت دوربین در حال تماشای من بودند. البته من در تمام این سالهایی که در ایتالیا کار خبرنگاری میکنم به ادا درآوردن و شوخی مردم در پشت سرم و در مقابل دوربین که با هدف دیدهشدنشان انجام میگیرد عادت دارم، اما دیدن جمعیتی که در فاصله چند متری با کنجکاوی به شما که در حال ایفای نقش هستید خیره شدهاند، زیاد ساده نیست! البته در پایان فیلمبرداری با تشویق گرم گردشگران خارجی روبرو شدم. جالب این بود که گردشگران حتی یک کلمه از حرفهای من را جلوی دوربین متوجه نشده بودند!
آیا باز هم قصد بازیگری دارید؟
احتمالش را رد نمیکنم. راستش چند هفته پیش پیشنهاد جدیدی برای بازیگری دریافت کردم و در حال بررسی آن هستم. در بسیاری از فیلمها بازیگران نقش خبرنگاران را ایفا میکنند و امیدوارم من هم بتوانم بهعنوان یک خبرنگار در سینما نقشآفرینی کنم.
از لحاظ مالی پول کدامیک بهتر است خبرنگاری یا بازیگری؟
بدون تردید بازیگری.
اخبار
از تعارض در تعریف سینمای اجتماعی تا اتهام سیاه نمایی
سیدجمال ساداتیان درباره اولویتهای تعیین شده مدیران برای فیلمسازی در سال ۱۴۰۳ گفت: اگر قرار است در کنار فیلمهای کمدی، ساخت فیلمهای اجتماعی در اولوبت باشد، باید به گونهای عمل شود که به سرنوشت برخی فیلمهای دفاع مقدسی دچار نشوند.
این تهیهکننده، سینمادار و پخشکننده سینما درباره یکی از محورهای اعلام شده برای ساخت فیلم در سال جدید که «حل مسائل اجتماعی و معضلات فرهنگی جامعه» است، بیان کرد: به نظرم در تعریف فیلمهای اجتماعی اختلاف نظر وجود دارد، چرا که حاکمیت فیلمهای اجتماعی را از منظر خود به یک شکل تعریف میکند و اهالی سینما به شکلی دیگر، به همین دلیل با هم تعارض دارند و نگاهشان به هم نزدیک نیست. آنچه مردم از فیلمهای اجتماعی انتظار دارند طرح معضلاتی است که مثلا در سیستم مدیریتی یا اداری کشور وجود دارد. آنها دوست دارند این معضلات در قالب قصه در فیلمها مطرح شود در حالی که ممکن است طرح این مسائل را در یک فیلم سینمایی سیاهنمایی بداند.
او ادامه داد: این مسئله در گذشته هم وجود داشت و به محض اینکه میخواستید یک معضل اجتماعی را در یک فیلم کالبدشکافی کنید، فیلم به سیاهنمایی متهم میشد یعنی حتی آن زمان که دولت اصلاحات بر سر کار بود و ادعا میشد آدمهایی بر سر کار هستند که دوست دارند تنوع ژانر و موضوع وجود داشته باشد، این اتهام بر سر سینما وجود داشت. الان هم که تقریباً دولت یکدست شده و خیلی اجازه طرح این موضوعها را نمیدهند؛ بنابراین با وجود اینکه چنین اولویتی برای ساخت فیلم در ۱۴۰۳ اعلام شده، باید ببینیم در عمل چه اتفاقی رخ میدهد.
وی افزود: اگر قرار است امسال در کنار فیلمهای کمدی، فیلمهای اجتماعی هم ساخته شوند، باید ابتدا ببینیم فیلم اجتماعی از منظر دولت چطور تعریف میشود. «حل مسائل اجتماعی و معضلات فرهنگی جامعه» یک حرف کلی است. باید یک مسئله ابتدا طرح شود، کالبدشکافی شود تا بعد سراغ راه حل آن رفت. اگر فیلم اجتماعی به این شکل ساخته نشود به سرنوشت فیلمهای دفاع مقدسی دچار میشود که به ضرب و زور پولهای کلان یکسری فیلم ساخته میشود ولی مخاطب از آنها استقبال نمیکند. البته با وجود اینکه میبینیم این فیلمها خروجی ویژهای در جذب مخاطب ندارند اما همچنان بر تولید آنها اصرار وجود دارد.
ساداتیان در این زمینه بیان کرد: در میان مردمی که به سینما میآیند مشخص است که فیلمهای ارگانی با نوعی گارد مخاطب مواجه هستند و البته جدا از ارگانی بودن، یک دلیل مهم این است که بسیاری از این فیلمها از جنس سینما نیستند تا برای تماشاگر جذاب باشند. سینما یک مرکز گردشگری است و مردم دوست دارند به بهانه دیدن یک فیلم از خانه بیرون آیند اما این جنس فیلمها کشش لازم را برای مخاطب ایجاد نمیکند. فیلمهای کمدی چنین قابلیتی دارند و فیلمهای اجتماعی هم اگر نقدهای اجتماعی خوبی داشته باشند تا سخنگوی مطالبات مردم باشند، قطعا آنها نیز مخاطب خود را به سینما میکشانند.
رابطه مردم با حفاظت آثار تاریخی قطع شده است
مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی وزارت میراث فرهنگی گفت: دولتی کردن حفاظت از میراث فرهنگی باعث انقطاع رابطه مردم با حفاظت آثار تاریخی شده است.
فاطمه داوری درباره اجرای شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» در میراث فرهنگی و بهویژه حفاظت از بافتها و بناهای تاریخی، اظهار کرد: اتفاقی در نظام برنامهریزی کشور رخ داده است که از آن با عنوان دولتی کردن حفاظت از میراث فرهنگی یاد میکنیم و انقطاعی بین رابطه مردم با حفاظت ایجاد کرده است. بر همین اساس و در ارتباط با تحقق شعار سال گفتوگوهایی آغاز شده است. موضوع اقتصاد میراث فرهنگی و تأثیر آن بر تولید ناخالص ملی و توانمند کردن مردم در حفاظت از بافتهای تاریخی نیز از جمله محورهای این گفتوگوها بوده است.
او سپس از تدوین دستورالعمل محافظت و مرمت آثار تاریخی و مدیریت بهرهبرداری با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: دستیابی به این دستورالعمل میتواند چراغ راهی باشد. این دستورالعمل با همکاری بخشهای دانشگاهی و در سطح ملی تهیه شده و دستورالعملی ملی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی آن است تا در چهارچوب آن، بخش خصوصی را برای حفاظت از بناها و بافتهای تاریخی فعال کنیم.
داوری افزود: در سال گذشته ۳۵ پروژه مشارکتی داشتیم که از منابع ملی به مردم کمک شد. هدفگذاری ما عامدانه، خانههای تاریخی بود تا اصل سکونت در آن خانهها رعایت شود. سه بافت در سال گذشته با وجود برخی محدودیتها انتخاب شد که شامل ماسوله، همدان و شیراز میشود. ما از مشارکت مردم برای حفاظت از این بافتها حمایت کردیم و توجهمان را از سال گذشته به این بافتها معطوف کردهایم.
مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی وزارت میراث فرهنگی اظهار کرد: مهمترین بحث میراث فرهنگی افزایش مشارکت مردم است. با توجه به همانندسازیها، بهبود مؤثری در شرایط پیش رو پیشبینی میکنیم. موضوع سرمایهگذاری در بناهای تاریخی با رویکرد احیا جوانب مختلفی دارد که متمایز از سایر حوزههاست. نوید این را داریم که اتفاقات خوبی پیش رو خواهد بود، هرچند توان اکنون ما با میزان بهرهمندی تناسبی ندارد.
ژانر مجموعه «رستگاری» در ابتدای کار، وحشت بود
نجفی امامی گفت: از همان ابتدا ژانر «رستگاری» ترسناک بود، ولی دهنمکی گفت، چون سریال برای ماه رمضان است، شدتاش را کم کنیم، تا شبیه ژانر وحشت نشود. محمدرضا نجفی امامی، طراح جلوههای ویژه بصری سریال «رستگاری» در شبکه خبر درباره کارکرد استفاده از جلوههای ویژه در فیلم و سریال گفت: آن چیزهایی که ما نمیتوانیم در عالم واقع فیلمبرداری کنیم، از جلوههای ویژه بصری کامپیوتری کمک میگیریم. اگر ما یکسال وقت گرافیک نمیگذاشتیم، در فیلمبرداری با مشکل بر میخوردیم. چون بخش روح برای دهنمکی خیلی مهم بود و میخواست پروژه «رستگاری» کار جدیدی باشد. ما فیلمهای بالیوودی و هالیوودی زیادی دیدیم و هرچه ارواح و پشت صحنه فیلمها را میدیدیم، به دنبال آن بودیم از جلوهای استفاده کنیم که امضای «رستگاری» باشد. نجفی امامی ادامه داد: ما در طرح و گرافیکها از هوش مصنوعی هم کمک گرفتیم. آن بخشهایی که ارواح شبیه شیشه و شفاف بودند، از جلوههای ویژه استفاده گرفتیم. ما عذابها و فضاهای برزخی سریال را شبیهسازی کردیم. بزرگترین فیلمهای دنیا که الان سروصدا میکند، با کمک جلوههای ویژه است و این تکنیکهاست که به فیلمها عظمت میدهد. از همان ابتدا ژانر سریال ترسناک بود، ولی دهنمکی گفت، چون سریال برای ماه رمضان است، شدتاش را کم کنیم، تا شبیه ژانر وحشت نشود. طراح جلوههای ویژه بصری در پاسخ به این سوال که تقسیم کار بین شما و کارگردان چگونه صورت میگیرد؟ گفت: ابتدا کارگردان یا تهیهکننده به من سفارش میدهد، بعد فیلمنامه را برایم میفرستد، ما با کارگردان بر اساس سناریو شروع به طراحی میکنیم. بعد از اینکه کارگردان تاییدیه اولیه را به ما داد، از سکانسهای مرتبط با صحنههای ویژه ماکت اولیه تهیه میکنیم. این ماکتها تبدیل به الگو برای فیلمبرداری میشود. چگونه چهره سال هنر انقلاب انتخاب میشود؟
فرآیند انتخاب «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» با یک نظرخواهی سراسری از هنرمندان، فعالین فرهنگی-هنری و خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر آغاز شد. در این نظرسنجی که با جامعه آماری بیش از هزار نفر صورت گرفت، شرکتکنندگان گزینههای پیشنهادی خود برای کسب عنوان «چهره سال هنر انقلاب» را به دبیرخانه هفته هنر انقلاب اسلامی معرفی کردند.
به موازات این نظرخواهی، مراکز و واحدهای تخصصی حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز گزینههای پیشنهادی خود برای کسب عنوان چهره سال هنر انقلاب را به دبیرخانه هفته هنر انقلاب اسلامی معرفی میکنند.
در گام بعد، تمام گزینههای پیشنهادشده توسط اهالی فرهنگوهنر و نیز واحدهای تخصصی حوزه هنری، در «هیات انتخاب نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب» مورد بررسی قرار میگیرند. این هیات انتخاب با ترکیبی به شرح زیر تشکیل میشود تا نامزدهای نهایی عنوان «چهره سال هنر انقلاب» را تعیین کند.
️ مرتضی سرهنگی: نویسنده و برگزیده ادوار چهره سال هنر انقلاب
️ احمدرضا درویش: کارگردان سینما️
سیدمسعود شجاعی طباطبایی: کاریکاتوریست و برگزیده ادوار چهره سال هنر انقلاب️ علیرضا قزوه: شاعر و رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صداوسیما ️ محسن مومنی شریف: نویسنده و رئیس سابق حوزه هنری انقلاب اسلامی ️ کورش زارعی: کارگردان و بازیگر تئاتر در نهایت با نظرخواهی از خبرگان و نخبگان هنر انقلاب اسلامی، چهره سال هنر انقلاب از میان نامزدهای معرفیشده توسط این کمیته انتخاب و در آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی معرفی خواهد شد.
کمک ۳۱۶ هزار دلاری هالیوودیها به غزه
با همکاری چهرههای سینمایی بیش از ۳۱۶ هزار دلار برای کمکهای امدادی به غزه جمعآوری شد.
به گزارش هالیوود ریپورتر، آنی لنوکس، خواکین فینیکس، برایان کاکس، جاناتان گلیزر، گییرمو دل تورو و تیلدا سوینتون از جمله افراد مشهوری بودند که با همکاری و اهدای یادگاریهایی به این حراجی تلاش کردند تا برای کمکهای پزشکی برای فلسطینیها پول جمع کنند. «سینما برای غزه» که توسط گروه کوچکی از فیلمسازان زن و روزنامهنگاران سینمایی راهاندازی شد، با موفقیت بیش از ۳۱۶ هزار دلار برای حمایت از کمکهای پزشکی به مردم غیرنظامی غزه جمعآوری کرد. افراد مشهوری به حمایت از این حراجی وارد میدان شدند که تیلدا سوینتون، آنی لنوکس، خواکین فینیکس، اسپایک لی و گییرمو دل تورو از جمله آنها بودند و در نهایت ۳۱۶۷۷۸ دلار (۲۵۴۲۹۷ پوند) برای کمکهای پزشکی برای فلسطینیها (MAP) جمع شد. این خیریه مستقر در بریتانیا از آب استریل گرفته تا داروهای سرطان را برای مردم نوار غزه ارایه میکند. در این حراجی چهرههای نامدار اقلام شخصی خود را اهدا کردند که از پوسترهای امضاشده فیلم گرفته تا چتهای شخصی در زوم را دربرگرفت. جاناتان گلیزر سازنده «منطقه مورد علاقه» که در سخنرانی خود در مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۴ به حمایت از غزه پرداخت و رژیم صهیونیستی را متهم به ربودن هولوکاست کرد، ۷ پوستر از این فیلم را با امضای خود به حراجی داد و میکا لوی آهنگساز و جیمز ویلسون تهیهکننده این فیلم نیز تعدادی پوستر فیلم را اهدا کردند. سخنرانی گلیزر با ستایش کسانی که خواستار آتش بس در بحبوحه جنگ جاری رژیم صهیونیستی و حماس هستند و انتقاد شدید برخی چهرههای طرفدار رژیم صهیونیستی در هالیوود مواجه شد.
مدیرکل تبلیغات و اطلاعرسانی؛
مردمیسازی نظارت بر فضاهای تبلیغاتی کشور کلید میخورد
عباس محمدیان مدیرکل تبلیغات و اطلاعرسانی با اشاره به شعار سال جاری و لزوم توسعه مشارکت های مردمی در فرایندهای حاکمیتی، گفت: با طرح شعار سال جدید از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر مردمیسازی فرایندهای مختلف حاکمیتی و اجرایی، فرصتی مغتنم برای جلب مشارکت مردم در اداره امور کشور فراهم آمده است.
مردمیسازی نظارت بر فضاهای تبلیغاتی کشور کلید میخورد
محمدیان در همین راستا افزود: اداره کل تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با نصبالعین قراردادن این شعار و رهنمودهای رهبری و مقام عالی وزارت با ابتکاری نو، اقدام به طراحی سامانه نظارت مردمی بر فضای تبلیغات کشور کرده است.
وی با تاکید بر ضرورت مردمیسازی نظارتها در عرصه تبلیغات، افزود: مشارکت مردم در نظارت بر امور، به مثابه چشمی بیدار و ناظری دلسوز، ضامن شفافیت، پاسخگویی و ارتقای کارآمدی نظام خواهد بود و حوزه تبلیغات نیز با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی و تنوع بسترهای تبلیغاتی از یک سو و پیچیدگی و ظرافت تخلفات در این بخش، همواره نیازمند نظارتی دقیق، فراگیر و همگانی بوده است.
مدیرکل تبلیغات و اطلاعرسانی با اشاره به برخی فواید مردمیسازی نظارتها در حوزه تبلیغات از جمله افزایش دقت و سرعت نظارت، کاهش هزینهها، افزایش اعتماد عمومی به نظام تبلیغاتی کشور، ارتقای سلامت تبلیغات، ایجاد زمینه رقابت سالم در فضای تبلیغاتی افزود: در همین زمینه، سامانه نظارت مردمی بر فضای تبلیغات کشور با امکان گزارش تخلفات در بسترهای مختلف مجازی و حقیقی برای کاربران به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
محمدیان با بیان اینکه شاخصها و معیارهای تشخیص تخلفات بر اساس قوانین و مقررات موجود در حوزه تبلیغات، قانون نظام صنفی، قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان و آئیننامه اجرایی آن تدوین شده است، افزود: از مردم عزیز کشورمان و همه دغدغهمندان فرهنگی و اجتماعی تقاضا داریم که در نظارت بر تبلیغات و گزارش تخلفات، ما را یاری رسانند و همچنین از فعالان حوزه تبلیغات نیز انتظار داریم با رعایت قوانین و مقررات و پرهیز از تخلفات، به ارتقای سلامت و صحت تبلیغات، ایجاد فضایی سالم و پویا در عرصه تبلیغات، حفظ حقوق مصرفکنندگان و ارتقای فرهنگ جامعه کشور کمک کنند.
واکنشهای خوب مخاطبان برنامه «شب خوش»
تهیهکننده برنامه «شبخوش»گفت: با توجه به کیفیت «شبخوش» اکثر مخاطبان نظر مثبتی نسبت به برنامه داشتند و این بسیار خوشحالکننده است.
سلیم ثنایی تهیه کننده برنامه شب خوش گفت: برنامه شب خوش در ایام نوروز با مهمانان ویژه همچون اکبر عبدی، خمسه، تفتی، تیموری و ... روی آنتن رفت و تدارک خوبی برای مخاطبان دیدیم.
وی ادامه داد: تلاش کردیم مخاطبان در شبهای نوروز که همزمان با ماه رمضان بود مصاحبههای خوبی را شاهد باشند. پخش برنامه تا قبل از محرم ادامه دارد و شنبهها و یکشنبهها ساعت ۲۲:۳۰ به صورت هفتگی پخش میشود. ثنایی درباره استقبال مخاطبان عنوان کرد: واکنشهای خوبی از طرف مخاطبان داشتیم و با توجه به کیفیت و فضای برنامه اکثر افراد نظر مثبت داشتند و این بسیار خوشحال کننده است که توانستیم بخش عظیمی از مردم را همراه خودمان کنیم و آنها از برنامه رضایت داشتند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17185/40890/132953
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17185/40890/132954
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17185/40890/132955
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17185/40890/132956
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17185/40890/132957
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17185/40890/132958
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17185/40890/132959
|
- حمید معصومینژاد: بازیگری مثل خبرنگاری سخت است
- اخبار
- ژانر مجموعه «رستگاری» در ابتدای کار، وحشت بود
- چگونه چهره سال هنر انقلاب انتخاب میشود؟
- کمک ۳۱۶ هزار دلاری هالیوودیها به غزه
- مردمیسازی نظارت بر فضاهای تبلیغاتی کشور کلید میخورد
- واکنشهای خوب مخاطبان برنامه «شب خوش»