|
وعده محسن رضایی برای آذر، رمزگشایی شد:
اعتبار ۲۰۰هزارتومانی خرید هر ایرانی
نگاهی به وعده های اقتصادی دولت نشان میدهد که احتمالا منظور رضایی اعطای کارت اعتباری معیشت است.
محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور پس از مدتها مقابل دوربینها ظاهر شد و وعدههای اقتصادی تازهای داد. او از یک خبر مهم در آذر ماه سخن گفت.
رضایی پس از حضور در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس از آینده خوب بورس، پیشگیری دولت از چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی، نگاه به آینده و مسائلی مشابه حرف زد.
اما مهمترین اظهار نظر او این بود: «برای کنترل گرانیها، ستاد تنظیم بازار شکل گرفته و اکنون در همه استانها مستقر شده است و برای جبران هزینه هایی که به زندگی مردم تحمیل شده است نیز برنامه ریزی هایی انجام شده و امیدوارم در این زمینه در آذرماه خبرهای خوشحال کننده ای برای مردم داشته باشیم.»
خبر خوش اقتصادی که رضایی از آن حرف میزند چیست؟ تلاشهای اقتصادی دولت فعلا در ابتدای راه است و در حد وعده وعید باقی مانده است. از بازار مسکن گرفته تا بازار خودرو و بورس و... اما اظهارات رضایی نشان میدهد اتفاق اقتصادی در حوزه معیشت رخ خواهد داد.
آیا قرار است تورم و گرانی کاهش یابد، در کوتاه مدت بسیار بعید است. اصلاح لایحه بودجه هم به نظر نمیرسید به سرعت اتفاق بیافتد و البته بر زندگی مردم هم در کوتاه مدت تاثیری ندارد.
ممکن است این خبر خوش مربوط به رفع کسری بودجه باشد. برخی گزارشها حاکی از آن است که دولت قصد دارد کسری بودجه چهارصد هزار میلیارد تومانی را از طرقی فروش امول مازاد دولتی و عرضه اولیههای بورسی جبران کند.
همچنین نگاهی به وعدههای اقتصادی دولت نشان میدهد که احتمالا منظور رضایی اعطای کارت اعتباری معیشت است.
به نوشته تجارت نیوز «آنطور که رئیس جمهور وعده داده به ۵ دهک اول جامعه کارت رفاهی پرداخت میشود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرضالحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد. یعنی خانوار پنج نفرهای که در سه دهک اول باشد یک کارت اعتباری دریافت میکند که هر ماه یک میلیون تومان شارژ میشود. اگر همین خانواده پنج نفره در دهک چهار و پنج باشد، کارت اعتباری که میگیرد ماهانه ۷۵۰ تومان اعتبار دارد.»
برآورد شده است که این پنج دهک بیش از ۴۰ میلیون نفر باشد، احتمالا این تعداد همان گروههایی هستند که مشمول حمایتهای معیشتی در آذر سال قبل شدند.
در سال گذشته نیز دولت در نیمه دوم سال برای مردم کمک معیشتی در نظر گرفت. در آن زمان دولت گفت به پنج دهک یعنی حدود ۴۲ میلیون نفر یارانه میدهد که در نهایت نیز به ۳۴ میلیون نفر یارانه کرونا داد.
پرچم سفید هند برای کشتیهای تحریمی ایران
ایران از لیست کشورهای ورود ممنوع به هند خارج شد
مدیرکل بنادر ودریانوردی استان سیستان وبلوچستان اظهار داشت: مجموعه آدانی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به بندر موندرا سختگیریهایی را در نظر گرفته اما در حال حاضر ایران را از لیست کشورهایی که ورود کالا از مبدا آنها به بندر موندرا ممنوع اعلام شده، خارج کردهاند و مشکل برطرف شد.
فعالترین بندر کانتینری هند چند هفته پیش اعلام کرد به دلیل ورود کالاهای غیرمجاز که گویا مواد مخدر بوده، محمولات کانتینری از مبادی ایران، افغانستان و پاکستان را از تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ ( ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰) نخواهد پذیرفت و این اطلاعیه شرکت آدانی که اپراتوری بندر موندرای هند را بر عهده دارد، باعث نگرانی شرکتهای کشتیرانی، فورواردرها، صاحبان کالا و تجار فعال ایرانی شد.
اخبار منتشره در رسانههای هندی گویای آن است که اخیرا محمولات مواد مخدر از مبادی افغانستان و پاکستان با عبور از مسیر بنادر ایران وارد بندر موندرا و ترمینال کانتینری «آدانی» شدهاند که باعث شد هجمه زیادی به مجموعه آدانی و DP WORLD (شریک اماراتی آدانی) -مبنی بر اینکه موندرا در اختیار قاچاقچیان قرار گرفته است- وارد شد.
از این رو مجموعه آدانی تصمیم بر اعمال شرایط سختگیرانه برای محمولات کانتینری گرفت که مبدا آنها کشورهای افغانستان، ایران و پاکستان باشد و قرار بود از ۱۵ نوامبر به اجرا درآید.
البته طبق گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی حوزه هند، بندر موندرا با توجه به اینکه یک مشارکت بین المللی (آدانی هند و دی پی ورلد امارات) اپراتوری آنرا بر عهده دارد، پیش از این هم کشتیهای ایرانی را با پرچم کشورمان نمیپرفت و کشتیهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ناچار به استفاده از ظرفیت بندر کاندلا (در چند کیلومتری بندر موندرا بودند) اما این بار علت اعمال این محدودیت برای پذیرش محمولات کانتیری از مبدا ایران را جلوگیری از حمل مواد غیر مجاز اعلام کرده اند.
هر چند مقامات مسئول در ایران از رفع این محدودیت خبر میدهند اما هنوز مجموعه آدانی اطلاعیهای مبنی بر رفع این مشکل منتشر نکردهاست.
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر ودریانوردی استان سیستان وبلوچستان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت پذیرش کشتی و کالا از مبدا ایران در بندر موندرای هند اظهار داشت: مجموعه آدانی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به بندر موندرا سختگیریهایی را در نظر گرفته اما در حال حاضر ایران را از لیست کشورهایی که ورود کالا از مبدا آنها به بندر موندرا ممنوع اعلام شده، خارج کردهاند و مشکل برطرف شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فقط دلیل این سختگیری حمل کالای غیرمجاز بوده یا اینکه تحریم هم در این تصمیمات اثرگذار بوده است، گفت: برای تبادل کالا بین هند و افغانستان، مساله تحریم مطرح نیست و مجوز مکتوب از آمریکا دارند که در ارتباطات با ایران مشممول تحریمها نباشند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی افزود: در بنادر هند هر اپراتوری با هر ملیتی باید این استثنائات درباره ایران را رعایت کند و در حال حاضر هم محدودیتی برای هیچ کشتی ایرانی در بنادر هند در رابطه با تحریمها وجود ندارد و در رابطه با تبادلات تجاری بین ایران و هند تحریمها مانعی ایجاد نکردهاست.
همچنین مسعود پلمه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره موضع بنادر هند در قبال پذیرش کشتیهای ایرانی اظهار داشت: در کشور هند فعالیت و تردد کشتیهای ایرانی جه در شرایطی که با پرچم کشورمان در تردد باشند یا اینکه با پرچم خارجی وارد این بنادر شوند اما با تملک و مالکیت ایرانی، هیچ گونه محدودیتی اعمال نشده است.
وی ادامه داد: مواضع کشور هند برای پذیرش کشتیهای ایرانی خارج از استثنائات تحریمی از سوی آمریکا است بلکه اساسا هند تحریمهای اعلام شده برای همکاری با ایران و کشتیهای ایرای را رعایت نمیکند.
دبیر کل انجمن کشتیرانی درباره مشکل پیش آمده در بندر موندرای هند گفت: با پیگیریهای سفارت جمهوری اسلامی ایران در هندوستان به ویژه آقای چگینی – سفیر ایران در هند – و همچنین با همکاری شرکتهای ایرانی فعال در این کشور، مشکل سختگیریها نسبت به پذیرش کالا از مبدا ایران در بندر موندرا حل شده است و از نظر ما محدودیتی برای تردد به سمت این بنادر وجود ندارد.
یک مقام مسئول:
رویکرد دستگاهی به مدیریت منابع آبی باید بازنگری شود
رئیس حوضههای آبریز جنوبی با بیان اینکه الگوی کشت یک بسته چند وجهی از جنبه فنی، مدیریتی، اقتصادی و حتی سیاسی گفت: برای بازبینی الگوی کشت نیازمند نظرات کارشناسان فنی، اجتماعی و اقتصادی هستیم.
با شروع ماه مهر سال آبی جدید شروع شده است. سال آبی که به استناد آمار و ارقام میتواند یکی از چالشبرانگیز ترین سالهای آبی کشور باشد. در حال حاضر از مجموع ۱۳۶۸ شهر کشور، ۱۰۱ شهر از منظر تنش آبی در وضعیت قرمز قرار دارند، ۶۴ شهر در وضعیت نارنجی هستند و ۱۳۹ شهر نیز حضور در وضعیت زرد تنش آبی را تجربه کنند. یکی از مهمترین نکاتی که در بحران آبی تابستان گذشته مورد توجه قرار گرفت بحث صالاح الگوی کشت، متناسب با منابع آبی بود.
در همین راستا، مهرزاد احسانی، رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره - جراحی و حوضههای جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امنیت آبی و غذایی از اساسیترین دغدغههای کلیه کشورهای جهان از گذشته تا به حال بوده است، گفت: زمانی کمبود آب، فقط مشکل مناطقی در دنیا بود، ولی امروزه بیش از نیمی از مردم جهان به نوعی با مشکلات کمبود آب و غذا مواجه هستند. در این میان، منطقه خاورمیانه باشرایط بحرانیتری مواجه است.
احسانی افزود: عدم تناسب مکانی و زمانی نزولات جوی در ایران چالش اصلی کشور در بخش آب نیست بلکه چالش اصلی عدم سازگاری با شرایط فعلی است. در واقع کم آبی، یک پدیده غیر مترقبه برای ایران محسوب نمیشود ولی باید توجه داشت ما هزاران سال است که در چنین شرایطی زندگی میکنیم ولی چالش ما عدم تطابق کامل و سازگاری با این اقلیم بعد از سالیان متمادی است. عدم سازگاری در برنامهریزیها، ساخت و سازها و بهرهبرداری از منابع آب با اقلیم کم بارش کشور یکی از مشکلات اصلی کشور محسوب میشود. ما قادر به تغییر اقلیم ایران نیستیم، ولی با بکارگیری سازوکارهای علمی و منطقی قادر به همزیستی با چنین شرایطی هستیم.
وی با اشاره به اینکه نگاهی به شرایط اقلیمی کشور وضعیت را بهتر روشن مینماید، گفت: از کل مساحت کشور حدود ۱۳ درصد کمتر از ۱۰۰ میلی متر بارندگی، ۶۱ درصد بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر، ۱۷ درصد بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی متر، و فقط ۸ درصد بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر و یک درصد بیش از ۱۰۰۰ میلی متر بارندگی دارد. بنابراین، قسمت اعظم کشور (معادل ۷۴ درصد یعنی سه چهارم مساحت ایران دارای آب و هوایی خشک و نیمه خشک با بارندگی کمتر از ۲۵۰ میلیمتر است. این شرایط باعث شده است که حدود ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی بر آبیاری مستقیم استوار گردد.
رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره - جراحی و حوضههای جنوبی با تأکید برا اینکه باید از فرصت خدادادی تنوع اقلیمی با مدیریت و درایت، به درستی بهرهبرداری نمائیم، افزود: برای نیل به تأمین امنیت غذایی میبایست از امکانات موجود، بدون ایجاد خسارت زیست محیطی و یا نابودی منابع آب زیرزمینی نسبت به طراحی الگوی کشت متناسب با حجم آب قابل برنامهریزی منطقه، فرهنگ و دانش کشاورزان و نیاز غذایی کشور برنامهریزی شود.
وی افزود: طراحی الگوی کشت مناسب یکی از ضروریترین برنامهریزیهایی است که در راستای پایداری سیستمهای کشاورزی و بهینه سازی مصرف نهادهها مورد توجه قرار دارد. بهدلیل محدودیت منابع آب، برنامهریزی مناطق زیرکشت و تعیین الگوهای بهینه آن برای مدیریت کلان تولیدات کشاورزی، بهویژه در مناطق خشک و نیمهخشک که از کمبود آب رنج میبرند و عدمقطعیت برنامههای زراعی در آن از احتمال بیشتر برخوردار است، امری لازم و ضروری است.
احسانی در ادامه گفت: در سال ۱۳۷۷، برای اجرای بند یک آئیننامه مصرف بهینه آب کشاورزی، سند ملی آب کشاورزی کشور توسط وزارت جهادکشاورزی تهیه و ابلاغ شد. با توجه به اینکه یکی از مؤلفههای اصلی این سند، الگوی کشت محصولات زراعی و باغی در کلیه دشتهای کشور است، اصلاح و بروزرسانی سند مذکور متناسب با پارامترهای اقلیمی کشور یک ضرورت اولویت دار است و هماهنگ با آن الگوی کشت محصولات کشاورزی و الگوی مصرف بهینه آب، در قالب یک برنامه جامع و منسجم با هماهنگی بخشهای ذیربط در سطح کشور اجرا شود.
رئیس حوضههای آبریز جنوبی تصریح کرد: علیرغم اینکه کشت برنج به علت نیاز آبی بالای این محصول بجز در دو استان شمالی، در بقیه استانهای کشور به استناد به مصوبه سال ۱۳۹۶ هیأت دولت محدود شده است، اما در عمل کشاورزان با این مصوبه همراهی نکردند و تلاش دستگاههای اجرایی هم برای تمکین کشاورزان به رعایت این بخشنامه، نتیجهای نداشته است. طبیعتاً استقرار و پذیرش الگوی کشت از سوی کشاورزان و مردم محلی شرط اولیه برای تضمین تحقق اهداف اصلاح الگوی کشت است.
وی با اشاره به اینکه خصوصیات ژنتیکی گیاهان، زمان کاشت، اقلیم و سایر عوامل زراعی و فنی سبب شده که میزان تولید یا بهرهوری آب یک نوع محصول کشاورزی، در مناطقی از کشور بیشتر باشد، گفت: این امر نشان دهنده مزیت نسبی مناطق مختلف کشورمان در تولید یک نوع محصول یا گروهی از محصولات است. بنابراین باید برنامهریزیها در تعیین الگوی کشت، معطوف به بیشترین مقدار بهرهوری آب در سطح منطقه و کشور باشد.
احسانی با بیان اینکه الگوی کشت یک بسته چند وجهی از جنبه فنی، مدیریتی، زراعی، اقتصادی و حتی سیاسی است، گفت: وجهه فنی این بحث ایجاب میکند که الگوی کشت به گونهای طراحی شود تا متناسب با کمیت و کیفیت منابع آب در دسترس و آب قابل برنامهریزی، با افزایش بهرهوری آب کشاورزی همراه باشد. وجه مدیریتی آن ایجاب میکند که الگوی تنظیم شده به درستی در مناطق مختلف کشور اجرایی شود. جنبه زراعی الگوی کشت تأکید میکند که در طراحی این الگو، باید مزیت محلی و دانش کشاورزان توجه شود. جنبه اقتصادی آن باید متضمن درآمد پایدار کشاورزان باشد تا انگیزه کافی جهت اجرای الگو را داشته باشند، و بُعد سیاسی آن ایجاب میکند که در راستای امنیت غذایی کشور، میباید الگوی کشت به گونهای تنظیم شود که تأمینکننده امنیت غذای کشورمان باشد. بنابراین برای اینکه الگوی کشت منسجم و جامعی داشته باشیم باید از تخصصها و رشتههای درگیر (رشتههای فنی، اجتماعی و اقتصادی) در بازبینی برنامه الگوی کشت بهره جست. وی افزود: در گذشتهها روستاییان و کشاورزان با دانشهای محلی، روشهای پایداری را همچون زراعت دیم و دامپروری در مراتع داشتهاند که با شروع توسعه فناوری در ایران، به جای به خدمت گرفتن فناوری در شیوههای فوق بیشتر توجهات به آبهایی که مدیریت آنها در اختیار دولت بوده معطوف شده، و در نهایت به واسطه مهجور ماندن این بخش، پتانسیلها و ظرفیتهای آب سبز به دست فراموشی سپرده شده است. مدیریت و به کارگیری آبهای سبز در ایران میتواند در تأمین امنیت غذایی و کاهش فشار بر منابع آب در دسترس برای مصارف کشاورزی بسیار مؤثر باشد.
اخبار
وزیر راه و شهرسازی:
امکان ثبتنام مجردهای بالای ۱۸ سال برای مسکن دولتی
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تمام موانع برای ثبتنام مجردان برداشته شده و متقاضیان بالای 18 سال سن میتوانند در سامانه نامنویسی کنند.
رستم قاسمی درباره تعیین تکلیف مجردها، فارغ از جنسیت برای ثبتنام در مسکن دولتی اظهار داشت: طبق تصمیمی که گرفتیم تمام مجردها چه مرد و چه زن میتوانند در سامانه ثمن ثبتنام کنند.وی ادامه داد: تمام موانع برای ثبتنام مجردان برداشته شده و متقاضیان بالای 18 سال سن میتوانند در سامانه نامنویسی کنند. وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به ابلاغ تسهیلات جدید مسکن گفت: امروز به تمام بانکها پرداخت این تسهیلات ابلاغ شده است و از چند روز آینده این تسهیلات قابل پرداخت به متقاضیان خواهد بود.
بنزین سهمیهای در چند جایگاه
عرضه میشود؟
طبق آخرین اعلام، تاکنون ۳۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت در کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شده و امکان عرضه بنزین سهمیهای در این جایگاهها فراهم شده است.
فاطمه کاهی - سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران - از اتصال حداکثری جایگاههای عرضه سوخت در سرتاسر کشور خبر داد و درباره آخرین وضعیت جایگاه های تهران گفت: تعداد کل جایگاههای فعال از جمله متصل به سامانه هوشمند سوخت و غیرمتصل به سامانه هوشمند سوخت در تهران ۳۰۵ جایگاه است.
به گفته وی هیچ مشکلی برای تامین سوخت در کشور وجود ندارد و مردم نگران این مساله نباشند، ضمن اینکه تمام نیروهای ما با جدیت در صدد رفع کامل مشکل هستند.
او همچنین تصریح کرد: امکان عرضه بنزین با قیمت آزاد در ۵۰۰ جایگاه کشور فراهم است و در مجموع ۴۰۰۰ جایگاه در سراسر کشور فعال هستند.
طبق اعلام وزارت نفت، در پی اختلال پیشآمده در ارتباط سامانه هوشمند سوخت با جایگاههای سوخت سراسر کشور از روز سهشنبه، (چهارم آبانماه) امکان عرضه سوخت در جایگاههای کشور غیرممکن شد که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اعزام بیش از ۴۵۰ گروه عملیاتی برای ازسرگیری عرضه سوخت در جایگاههای سراسر کشور و فعالسازی جایگاهها بهصورت دستی اقدام کرد و در نیم ساعت نخست این اتفاق شماری از جایگاهها فعال شدند.
اخبار
رئیس کل بانک مرکزی خبر داد؛
تسعیر داراییهای بلوکه شده؛ یکی از عوامل رشد پایه پولی سال ۹۹
رئیس کل بانک مرکزی گفت:بخشی از رشد پایه پولی در سالهای ۹۸ و ۹۹ مربوط به تسعیر داراییهای بلوکه شده و پرداخت مابه تفاوت ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی بوده است.
علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در جلسهای که در سازمان برنامه و بودجه و با برخی وزرای اقتصادی دولت به منظور هماهنگی لایحه بودجه ۱۴۰۱ تشکیل شده بود، گفت: بخشی از رشد پایه پولی در سالهای ۹۸ و ۹۹ مربوط به تسعیر داراییهای بلوکه شده و پرداخت مابه تفاوت ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی بوده که این رویکردها در نهایت منجر به رشد تورم شده است.
وی تصریح کرد: اگر میخواهیم تورم کنترل شود حتماً باید جلوی کسری بودجه گرفته شود و رویکرد سازمان برنامه برای ۱۴۰۱ به بانک مرکزی برای کنترل تورم کمک شایانی میکند.
آیا قیمتگذاری لوازم خانگی شفاف میشود؟
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت که در جلسه روز گذشته تولیدکنندگان و توزیع کنندگان لوازم خانگی با معاون اول رئیس جمهوری، توزیع کنندگان درخواست کردند شرکتهای تولیدی لیست سه ستونه قیمت شامل قیمت درب کارخانه، عمده فروشی و قیمت مصرف کننده را اعلام کنند.
اکبر پازوکی درباره جزئیات جلسه روز گذشته فعالان حوزه لوازم خانگی با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و معاون اول رئیس جمهوری گفت: همچنین درخواست ما این است که این لیست برای تایید به سازمان حمایت ارائه و سپس در سامانه ۱۲۴ ثبت شود و شرکتها موظف شوند لیست قیمت را به اتحادیه و بنکداران ارائه کنند.
وی افزود: علت خواست یاد شده این است که در صورت شکایت از گرانفروشی امکان پاسخ دادن باشد. اگر تغییر قیمتی صورت گیرد که تولیدکننده در آن دخیل باشد بتوانیم از تولیدکننده حمایت کنیم و اگر افزایش قیمت توزیع کننده را زیر سوال ببرد میتوانیم از خودمان دفاع کنیم.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به موافقت برخی تولیدکنندگان با این پیشنهاد، در پاسخ به اینکه آیا مقرر شده تولیدکنندگان قیمت کالا را روی محصول درج کنند؟ تصریح کرد: وقتی قیمت لیست سه ستونه قیمت ارائه شود، دیگر فرقی ندارد قیمت روی محصول درج شود یا نه. چراکه قیمتها در دسترس عموم قرار خواهد داشت. اتفاقا درج قیمت روی کالا اتفاق خوبی خواهد بود که همه این موارد به تصمیم سازمان حمایت بستگی دارد. پازوکی با بیان اینکه در این جلسه دغدغه و مشکلات تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مطرح شد، تصریح کرد: فروشندگان همیشه نوک پیکان در موضوعات مختلف از جمله گرانفروشی، قاچاق و احتکار متهم هستند، تصریح کرد: در این جلسه تاکید کردیم که توزیع کنندگان نباید متهم به این تخلفات باشند. متولی قاچاق و قیمت گذاری مشخص است و متولی تولید کالا نیز کارخانه است. همچنین به گفته وی در این جلسه تاکید شده که فروشگاه داری کار توزیع کنندگان است که برای آن مالیات هم پرداخت میکنند. پس تولیدکنندگان نباید فروشگاه اختصاصی یا زنجیرهای راهاندازی کنند. البته شرکتها میتوانند برند شاپ دایر کنند و کالای خود را در معرض بازدید مردم قرار دهند.
معاون وزیر راه:
مشکل کمبود ناوگان حمل کالاهای اساسی برطرف شد
معاون حمل و نقل وزارت راه از رفع مشکل حمل کالاهای اساسی در بنادر با اضافه شدن ۱۵۷ واگن در روز به ناوگان خبر داد.
شهرام آدم نژاد در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید سازمان بنادر و دریانوردی که عصر امروز دوشنبه ۱۰ آبان برگزار شد، با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم گفت: در شش برنامه قبلی در حوزه حمل و نقل فقط در سه پارامتر اخذ عوارض، صدور مجوزها و توسعه کار کردیم گفت: در حالی که مهمترین مشکل حمل و نقل، نبود یکپارچگی در حمل و نقل است.
وی افزود: در پایانههای مرزی جادهای و ریلی و پایانههای بندری، مدیریت یکپارچه نداریم. در کشور ما، کار تیمی کردن سخت است و نیاز به یکپارچه سازی در حمل و نقل داریم.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: در رابطه با هوشمندسازی کارهای خوبی شده و قدمهای مناسبی برداشته ایم اما باید شاخصهای لجستیکی را با توجه به طراز تجارت خارجی کشورمان به سطح مطلوبتری برسانیم.
آدم نژاد تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل منسجمترین تشکلهای کشور را داریم که از سایر تشکلهای صنفی قوی ترند که میتوانند در توسعه حمل و نقل مؤثر باشند.
وی خاطرنشان کرد: جذب بار کشورهای همسایه، ترانزیت و ترانشیپ باید تقویت شود؛ نوسازی ناوگان در همه مودها در دستور کار است. در حوزه دریایی نیز برنامه مدونی تهیه شده و به زودی به وزیر راه ارائه خواهد شد. در هر چهار مود برای نوسازی ناوگان ۱۰ میلیارد دلار هزینه لازم است. وی یادآور شد: توسعه سواحل مکران نیز باید در برنامه کار سازمان بنادر قرار گیرد. اقدامات خوبی در حوزه توسعه چابهار شده اما رقبای سختی در این زمینه داریم. به گفته آدم نژاد امسال مشکل حمل کالاهای اساسی داشتیم که با دستور وزیر راه و شهرسازی حمل یکسره از کشتی به قطار را آغاز کردیم و در حال حاضر روزانه ۱۵۷ واگن حمل کالاهای اساسی تردد میکند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9622/29371/101036
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9622/29371/101037
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9622/29371/101038
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9622/29371/101039
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9622/29371/101040
|
عناوین این صفحه
- اعتبار ۲۰۰هزارتومانی خرید هر ایرانی
- ایران از لیست کشورهای ورود ممنوع به هند خارج شد
- رویکرد دستگاهی به مدیریت منابع آبی باید بازنگری شود
- اخبار
- اخبار