|
شاعر و ویراستار در سن ۷۸سالگی
مسعود احمدی درگذشت
مسعود احمدی، شاعر و ویراستار در سن ۷۸سالگی از دنیا رفت. پویان احمدی (فرزند این شاعر) با تایید این خبر بگفت که پدرش شب گذشته (۲۳ خردادماه ۱۴۰۱) در آسایشگاه فوت شده است.
به گفته فرزند مسعود احمدی، علت فوت او، کهولت سن و نارسایی ریوی بوده است. مراسم تشییع مسعود احمدی امروز (۲۴ خردادماه) برگزار میشود و مراسم یادبود این شاعر روز جمعه ۲۷ خرداد ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ در مسجد الزهرا واقع در شهرک غرب، خیابان هرمزان،روبروی برج های تهران برگزار می شود.مسعود احمدی متولد دهم مرداد ۱۳۲۲ در کرمان است. کتابهای منتشرشده این شاعر و ویراستار چنین است: «۲۴ ساعت» (منظومه برای کودکان)، «شبنم و گرگ و میش» (منظومه برای نوجوانان)، مجموعه شعرهای «زنی بر درگاه»، «روز بارانی»، «برگریزان و گذرگاه»، «دونده خسته»، «قرار ملاقات»، «صبح در ساک»، «بر شیب تند عصر»، «برای بنفشه باید صبر کنی»، «دو سه ساعت عطر یاس»، و همچنین «حرف زیادی» (مجموعه مصاحبههای مطبوعاتی)، «دو زن» (گفتوگو با آیدا سرکیسیان (شاملو) و اقبال اخوان (مشیری))، «دویدن در تنهایی» (گزیدهای دوزبانه) و «دیگر نبودم مرده بودم».
یکی از علل سقوط صفویه، رفاهطلبی و خوشگذرانی بود
محمدجواد گودینی، پژوهشگر تاریخ و مدرس دانشگاه در تازهترین یادداشت خود به بررسی سالهای پایانی حکومت صفویه و علت سقوط آنها پرداخته است. گودینی نویسنده کتابهایی چون «صعود و سقوط ادبیات سیاسی در عصر بنیامیه»، «تاملی بر زندگانی ابوالاسود دؤلی و شرح گزیدهی اشعارش»، «چهل حدیث در ستایش حسن خلق»، «تحولات سیاسی عصر امامت حضرت سجاد (ع)»، «درآمدی بر زندگانی و سرودههای صاحب بن عباد»، «بررسی و تحلیل زندگی سید حمیری و گزیده اشعارش»، «بررسی، شرح و تحلیل قصیده فرزدق در ستایش امام سجاد (ع)» و… است.
مشروح یادداشت گودینی در ادامه میآید:
خاندان صفوی که حکومتی مقتدر را در ایران و سرزمینهای اطراف آن تشکیل داده و به مدت بیش از دو سده بر این قلمرو پهناور حکومت میکردند، در تاریخ ایران اهمیتی بسزا داشتند و در عرصههای گوناگون سیاسی، فرهنگی، دینی، مذهبی و... اقدامات درخوری را به انجام رساندند. این سلسله حکومتی شکوه ایران را پس از چند سده به این سرزمین بازگرداند. پس از حمله مغولان به سرزمینهای اسلامی که آسیب و چالشی بزرگ برای مسلمانان بود، صفویان توانستند قدرت از میان رفته را باز گردانده و شُکوه حکومتهای ایران پیش از اسلام و سلسلههایی همچون سامانیان و آل بویه (در دوره اسلامی) را به جامعه آن روزگار بازگردانند و پایههای حکومتی نوین با اندیشههای شیعی و صوفیگری را مستحکم سازند. در این نوشتار با نگاهی خلاصه وار به فراز و فرودهای این خاندان حکومتی، به عوامل سقوط این دولت پس از شکوهی دویست ساله خواهیم پرداخت:
صفویان از نسل «شیخ صفی الدین اردبیلی» از شیوخ و بزرگان جریان صوفیه بودند که برای کسب مشروعیت خود، نسبشان را به امام هفتم حضرت موسی بن جعفر(ع) میرساندند. عناوینی چون «مرشد کامل» و «تذکار» نیز در راستای خاستگاه اصلی آنان یعنی خانقاه و مراکز صوفیه بوده است. (صفویان در گذرگاه تاریخ، ص۴۲- ۴۱)
نیروهای نظامی دوستدار و وفادار به خاندان صفوی، قزلباش نامیده میشدند که قبایلی چادرنشین و ترک زبان بودند و در آغاز از هفت قبیله با این اسامی تشکیل میشدند: شاملو، روملو، استاجلو، تکهلو، افشار، قاجار و ذوالقدر. آنان کلاههای سرخ بر سر نهاده و لباسی یکسان بر تن میکردند و معمولا ریش خود را تراشیده و سبیلهای بلندی میگذاشتند. می توان آنان را شبیه گارد سلطنتی یا گارد جاویدان دانست که در سالهای پیش از اسلام مورد توجه و استفاده پادشاهان آن دوران بودند. (همان، ۵۳)
نخستین پادشاه خاندان صفوی «میرزا اسماعیل» بود که پس از تاج گذاری در شهر تبریز، با عنوان شاه اسماعیل شهره شد. وی در ابتدای حکومتش تنها بر آذربایجان حاکمیت داشت و حدود ۱۰ سال طول کشید تا بتواند بر مناطق دیگر ایران تسلط یافته و دامنه سلطنت خویش را بگستراند. (دولتهای شیعی در تاریخ، ص۲۵۰)
شاه اسماعیل بنیانگذار سلسله صفویه و از نامدارترین مردان در تاریخ ایران زمین که از شجاعت کم نظیری برخوردار بود، میکوشید با زیردستان خود به عدالت رفتار کرده و به دلیل قدرت و دلیری وی، کسی را جرات آن نبود با مردم از درِ ستمگری وارد شده و به آنان ستم روا دارد. وی در روزگار زندگیاش پنج نبرد به انجام رسانید: جنگ با فرخ پسر شروانشاه در جیانی (میانه سال ۹۰۶ قمری)، نبرد با الوند میرزا در شرور (سال ۹۰۷)، نبرد با سلطان مراد در اولمه قولاغی (۲۴ ذی الحجه سال ۹۰۸)، نبرد با شیبانی خان در نزدیکی مرو (سال ۹۱۶) و نبرد با سلطان سلیم عثمانی در چالدران (سال ۹۲۰ قمری) که نبرد پایانی وی با شکستش به پایان رسید. (تاریخ شاه اسماعیل صفوی، ص۱۲۳)
شاه اسماعیل با وجود ویژگیهای مثبتی که از آن برخوردار بود (از جمله شجاعت، اعتماد به نفس، مهربانی با رعیت و...) از برخی صفات ناپسند نیز رنج میبرد؛ از جمله بی رحمی نسبت به دشمنان؛ تا جاییکه حتی در اقدامی ناشایست جسد شروانشاه را در آتش سوزاند و از کاسه سر شیبانی خان، جام شراب ساخت! (همان، ص۱۲۳)
وی میان مردم و به ویژه سربازان خویش بسیار محبوب بود و برخی درباره او شیوه افراط را پیموده و زیاده روی میکردند و او را بالاتر از آنچه بود، میپنداشتند. برخی از سربازان وی نیز بدون زره به میدان میرفتند و آرزومند بودند سرورشان اسماعیل آنها را در هنگام نبرد با دشمن نظاره کند. برخی نیز بدون زره به میدان نبرد میرفتند و اشتیاق جانبازی در راه شاه خود را در سر میپروراندند و با سینههای برهنه به دشمن یورش برده و فریاد میزدند: شیخ، شیخ. (همان، ص۱۲۴)
پس از شاه اسماعیل، پسر بزرگ او تهماسب به قدرت رسید. در سالهای نخست حکومتش، قزلباشها اقتدار پادشاه را نادیده گرفته و بر سر تصاحب قدرت با یکدیگر دچار تنش شدند و شاه جوان در سال ۹۳۵ قمری عازم خراسان شد و ازبکان را شکست داد. وی ۵۲ سال بر سریر شاهی تکیه زد و زمام امور را در دست داشت. (دولتهای شیعی در تاریخ، ص۲۵۲)
پس از شاه تهماسب، جانشیان وی (شاه اسماعیل دوم، محمد خدابنده، شاه عباس اول، شاه صفی، شاه عباس دوم، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین) یکی پس از دیگری به حکومت رسیده و بر اریکه قدرت سوار شدند. این میان، شاه عباس اول (پنجمین شاه صفوی و از نامورترین شاهان این سلسله بلکه تاریخ ۵۰۰ ساله ایران که حدود ۴۲ سال سلطنت کرد و در این دوران طولانی اقدامات مهمی در عرصههای سیاسی، نظامی، فرهنگی و... به انجام رساند) از جایگاه ویژهای برخوردار بود و دوران زمامداری وی را میتوان اوج قدرت و قله دوران صفوی توصیف کرد.
دوران پس از شاه عباس اول را میتوان آغازی برای انحطاط و در ادامه سقوط دولت صفوی دانست؛ شاه سلیمان پس از شاه عباس دوم بر تخت نشست و حدود ۲۸ سال نیز بر تخت حکومت تکیه زد. در دوران او، امنیت برقرار بود و البته شاه صفوی مردی بی باک و بی رحم بوده و در خونریزی جسارت فراوانی داشت. (همان، ص۲۵۷)
مادربزرگ مادری میرزا حسین (شاه سلطان حسین) که زنی تاثیرگذار در میان شخصیتهای صفوی به شمار میرفت، به حمایت از جانشینی نوادهاش میرزا حسین پرداخت و توانست بخش بسیاری از دربار را با خود همراه سازد.
سرانجام شاه سلطان حسین که آخرین پادشاه صفویه است، با کمک برخی از درباریان (از جمله مریم بیگم عمه شاه سلیمان) به حکومت دست یافت و بر مسند قدرت تکیه زد. او ۹ روز پس از وفات شاه سلیمان به مقام شاهی رسید.
شاه سلطان حسین پادشاهی ضعیف و بی اراده بود و تحت نفوذ اطرافیان و خواجگان دربار روزگار میگذراند. فرجام شاه سلطان حسین، ناخجسته و بحرانزا بود و او نتوانست از میراث ارزنده صفویه به خوبی حفاظت کند. آخرین پادشاه صفویه از محمود افغان و هوادارانش شکست خورد.
اما درباره چگونگی سقوط اصفهان بدست افغانها و انقراض صفویه باید گفت که در سال ۱۱۲۰ قمری شهر قندهار به دست افغانان شورشی افتاد و پس از مرگ «میرویس» فرزندش محمود رهبری افغانان غلجایی را بر عهده گرفت. دامنه قدرت شورشیان افغان بیشتر میشد و محمود به سال ۱۱۳۱ قمری، کرمان را تسخیر کرد و رهسپار اصفهان پایتخت دولت صفویه شد. شاه سلطان حسین (که ظاهرا ترس و نگرانی همه وجودش را احاطه کرده و در قدرت تصمیم گیری او نیز تاثیر منفی برجای گذاشته بود) در اقدامی شتابزده از میان دهقانان و مردم غیر نظامی، نیرویی در اصفهان تدارک دید و آنان را به مقابله محمود فرستاد. این جماعت کم تجربه، از افغانها شکست خوردند و اصفهان در معرض سقوط قرار گرفت. هواداران محمود افغان، اصفهان را در محاصره خود قرار داده و پادشاه زبون و ناتوان صفوی، کار را برای خویش تمام شده میدید و با تسلیم شدن در برابر افغانها، جِقّه شاهی را به محمود افغان اهدا کرد
در نگاهی تحلیلی به حوادث سالهای پایانی حکومت صفویه، باید گفت مهمترین دلیل در شکست این حکومت قدرتمند را باید در شخصیت ناتوان، ضعیف و بی اراده واپسین شاه این سلسله سلطان حسین صفوی جستوجو کرد. کسی که از توان چندانی برای اداره امور حکومتی و نظامی برخوردار نبود و دیگران برای وی تصمیم سازی میکردند و تحت تاثیر بزرگان خاندان قرار داشت. البته بی درایتی شاه سلیمان نیز در عدم انتخاب جانشین، مساله کوچکی نبود؛ اگر وی در اقدامی هوشمندانه فرزند بزرگترش میرزا عباس را به جانشینی انتخاب میکرد، سلسله صفویه گرفتار پادشاهی ناتوان (و در عین حال مهربان و عاطفی) ضعیف و کم ارادهای همچون سلطان حسین نشده و حیات آن توسط گروهی شورشی به خطر نمیافتاد.
«سلاطین گنج» چرا دستگیر نمیشوند؟
«نسخه گنج»، «طلسم»، «گنجیاب»، «فلزیاب»، «اکسیر»، «کشف گوردخمه و دفینه» و...، تعداد افرادی که روزانه با استفاده از این واژههای فریبنده در شبکههای اجتماعی آزادانه تبلیغ میکنند، قابل توجه است؛ قاچاقچیان و جویندگان عتیقه که با آدرسهای اشتباهی وعده گنج میدهند و با همراهی باستانشناسان و استادان قلابی اردوکشی میکنند و کاروان گنجیابی راه میاندازند و ویدئوهای اکتشافات طلاییشان را در فضای مجازی بارگذاری میکنند، اما دریغ از یک برخوردِ جدی و مستمر! «سلاطین گنجیابی» بارها دستگیر و خیلی زود آزاد شدهاند و با قدرت بیشتری به پیشه قبلی خود ادامه دادهاند، دنبالکنندگان آنها در شبکههای اجتماهی به چندصدهزار نفر میرسد و ویدئوهای دفینهیابیهایشان بارها و بارها دیده و دست به دست شده است. سوال این است، چگونه این افراد در فضای مجازی آزادانه فعالیت میکنند، دستگیر نمیشوند و حتی زمانی هم که دستگیر میشوند پس از مدت کوتاهی آزاد میشوند؟ چگونه است که وبسایتها و صفحههای متعدد آن در شبکههای اجتماعی مسدود نمیشود و با وجود آدرسهای مشخص، از اردوکشیها و دورههای آموزشی مجازی و حضوریشان جلوگیری نمیشود؟
سردار حسن مهری ـ فرمانده یگان حفاظت وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ـ که حالا مدتی است دستورالعمل حقالکشف را علاجی برای جلوگیری از فعالیتهای گنجیابی میداند و پیگیر به نتیجه رسیدن آن است و امید دارد «با پرداخت مشوق و حق کشف به یابندگان آثار تاریخی علاوهبر جلوگیری از قاچاق آثار تاریخی و باستانی، حفاظت از آثار ملی افزایش یابد» در پاسخ به پرسشهای ایسنا درباره چگونگی فعالیت آزادانه کاشفان غیرقانونی آثار تاریخی به ویژه در فضای مجازی، گفت: ما با آنها برخورد میکنیم، اتفاقا یکی از بخشهایی که روی آن رصد و کنترل انجام میدهیم فضای مجازی است. اما مشکل در برخورد با مبلغان، جویندگان و حفاران غیرقانونی آثار تاریخی، آنطور که فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی تشریح کرد بیشتر از ناحیه بخشهای دیگر است که ظاهرا خلاءقانونی را بهانه کردهاند. مهری در ادامه اظهاراتش گفت: به ما گفته شده است بخشهایی از فضای مجازی که اینها (جویندگان و مبلغان گنج) تبلیغ میکنند، آزاد است و مسدود نشده و سرورهای آنها نیز خارجی است.او در عین حال گفت که ما با سرورهای داخلی جلسه گذاشتهایم و کوچکترین بحث که درباره گنجیابی فلزیابی و یا آموزشهایی که از کانال آنها انجام شود، بلافاصله برخورد میکنیم. فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی درباره اینکه چرا برخی از این مبلغان گنجیابی با وجود تبلیغ در سایتهایی که سرورهایشان در داخل است آزادانه فعالیت میکنند و سایتهای فروش فلزیاب و گنجیابیهایشان هم بدون ممانعت درحال فروش محصول هستند، این پاسخ را داد که باید در حوزه فضای مجازی کار تبیین شود، بیشتر کار شود و قوانین بازدارنده تصویب شود که از همان مرحله اول و شروع فعالیت و تبلیغ این افراد در فضای مجازی با آنها برخورد کنیم.
اخبار
نویسنده «چطور شوهرتان را بکشید» به جرم قتل همسرش زندانی شد
نانسی کرمپتون بروفی ۷۱ ساله با استفاده از اسلحهای که از سایت ای بِی/eBay خریده بود شوهرش را کشت تا صدها هزار دلار پول بیمه عمر او را به جیب بزند.
این اسلحه که بروفی مدعی است برای تحقیقات مربوط به رمان جدیدش خریده است، هیچوقت پیدا نشد.
جسد دانیل بروفی، آشپز، ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ در یکی از کلاسهای موسسه آشپزی که در آن مشغول به کار بود، درحالی پیدا شد که تصاویر دوربین های مدار بسته همسرش را در حال رانندگی در منطقه نشان میداد.
این نویسنده که مجموعه اشتباه هیچوقت تا این اندازه حس درست بودن نداشته است از او شامل رمانهایی چون شوهر اشتباهی و معشوقه اشتباهی است، مدعی است به خاطر ندارد در اطراف این موسسه حضور پیدا کرده باشد اگر هم در محله رویت شده است احتمالا قصد داشته برای رمان جدیدش از چیزی الهام بگیرد.
نانسی کرمپتون بروفی ۷۱ ساله با استفاده از اسلحهای که از سایت ای بِی/eBay خریده بود شوهرش را کشت تا صدها هزار دلار پول بیمه عمر او را به جیب بزند
کرمپتون بروفی مدعی است دلیلی برای کشتن شوهرش نداشته اما وی در مقاله چطور شوهرتان را بکشید، که هنوز در اینترنت موجود است، با جزئیات فراوان به روشها و انگیزهای مختلف برای کشتن همسر نامطلوب اشاره کرده است.
در مقاله مذکور به خواننده پیشنهاد شده برای این کار از سلاح گرم استفاده کند: هرچند اسلحهها پرسروصدا هستند، کثیف کاری داشته و به مهارت نیاز دارند.
در بخش دیگری از این مقاله آمده است: چیزی که درباره قتل میدانم این است که همه ما وقتی به اندازه کافی تحت فشار قرار بگیریم توان این کار را در خودمان داریم.
به گفته قاضی پرونده، بروفی پس از ۲۵ سال میتواند درخواست عفو مشروط دهد.
۲۰ سردیس از مشاهیر و
مفاخیر ایرانی رونمایی شد
سازمان زیباسازی شهر تهران از ۲۰ سردیس مشاهیر و مفاخر ایرانی که در سومین سمپوزیوم مجسمهسازی مفاخر ایران ساخته شده بودند، در محل کتابخانه ملی رونمایی کرد.
این سازمان در راستای ارتقای سطح کیفی و بصری فضاهای عمومی شهر و به منظور معرفی هر چه بیشتر مفاخر و مشاهیر ملی کشور با برگزاری سه دوره سمپوزیوم مجسمهسازی، سردیس تعدادی از هنرمندان، شاعران و مشاهیر و مفاخر معاصر را ساخته و در سطح شهر به ویژه در مکانهای فرهنگی نصب کرده است.
این ۲۰ سردیس متعلق به احسان اشراقی استاد تاریخ، علی شریعتمداری استاد تعلیم و تربیت و برنامهریزی درسی، داریوش صفوت استاد موسیقی اصیل ایرانی، ابوالقاسم گرجی استاد فقه و حقوق، رضا داوری اردکانی فیلسوف و متفکر ایرانی، مرتضی سهرابی استاد مهندسی شیمی، دکتر بابا مخیر دامپزشک نمونه جهان در سال ۱۹۹۷، دکتر سیدحسین میرشمسی پدر واکسنسازی ایران، کریم جوانشیر استاد کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر رضا نقشینه استاد آسیبشناسی دامپزشکی، تقی ابتکار استاد مهندسی مکانیک، دکتر سیدمحمد بلورچیان استاد شیمی و داروسازی، مهدی بهادرینژاد استاد مهندسی مکانیک، یوسف ثبوتی استاد فیزیک و اختر فیزیک، پرویز دوامی استاد مهندسی مواد و متالوژی، علیرضا سپاسخواه استاد آبیاری و هیدرولوژی خاک، علی کاوه استاد مهندسی عمران و سازه، مهدی گلشنی استاد فیزیک و فلسفه علم، دکتر بهمن یزدی صمدی استاد ژنتیک و اصلاح نباتات، فتحالله مضطرزاده استاد مهندسی شیمی و علم مواد است که در کتابخانه ملی پس از جانمایی و نصب رونمایی شدهاند.
سومین سمپوزیوم ملی مجسمهسازی مشاهیر با حضور ۲۰ هنرمند مجسمهساز از سراسر کشور ساخته و پس از جانمایی در کتابخانه ملی نصب شدهاند.
در دوره اول سردیس شاعران ساخته و در خانه شاعران نصب شد و در دوره دوم سمپوزیوم مجسمهسازی، سردیس هنرمندان پس از ساخت در پارک هنرمندان نصب شده است.
کتاب «کلیله و دمنه»
به چاپ هفتم رسید
چاپ هفتم کتاب «کلیله و دمنه» ترجمه ابوالمعالی نصرالله بن محمد منشی و تصحیح و تحقیق آیت الله حسن حسن زاده آملی در ۵۹۲ صفحه به همت موسسه بوستان کتاب منتشر شد.
کتاب «کلیله و دمنه»، از کتاب های ماندگار در حکمت و حکمرانی و ادب است. این کتاب از جمله آثاری است که از سانسکریت به پهلوی، سپس به وسیله «ابن مقفع» از پهلوی به عربی و آنگاه در اوایل قرن ششم به دست «ابوالمعالی نصرالله بن محمد منشی» به فارسی زیبای دری برگردانده شد.
نسخه ابوالمعالی را افراد مختلفی تصحیح کرده اند، اما اثر حاضر به تصحیح علامه آیت الله حسن زاده آملی است که از روی چند نسخه خطی و مقابله با کلیله های عربی و ترجمه دو باب دیگر آن به فارسی که تاکنون ترجمه نشده بود و یادآوری تحریفات و نواقص دیگر کلیله های چاپی و ذکر مآخذ اشعار و امثال عربی و فارسی و شرح و ترجمه آنها و معنای لغت های مشکل، ارائه شده است.
نگارنده در تصحیح این کتاب فقط دو نسخه از کلیله های چاپی را مورد نظر قرار داده است: یکی نسخه مرحوم امیر نظام و دیگری نسخهای که به تصحیح عبدالعظیم قریب است که اصل کلیله های چاپی دیگر همین دو نسخه است.
علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9768/30463/106422
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9768/30463/106423
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9768/30463/106424
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9768/30463/106425
|
عناوین این صفحه
- مسعود احمدی درگذشت
- یکی از علل سقوط صفویه، رفاهطلبی و خوشگذرانی بود
- «سلاطین گنج» چرا دستگیر نمیشوند؟
- اخبار