|
ششمین فیلم مجموعه «ژوراسیک» به نمایش درآمد؛
استقبال از دایناسورهای غولآسا با وجود نقدهای منفی
فرنچایز جدید «ژوراسیک» با وجود نقدهای منفی که از منتقدان دریافت کرده، هیچ نشانی از انقراض در گیشه نشان نمیدهد.
«دنیای ژوراسیک قلمرو» که ششمین فیلم از این مجموعه است فروشی ۱۷۶ میلیون دلاری را از فروش در ۷۲ بازار بینالمللی در آخر هفتهای که گذشت کسب کرد و با محاسبه فروش هفته پیش به رقم ۲۴۵ میلیون دلار رسید. با فروش در اولین آخر هفته اکران این فیلم در آمریکا که برابر ۱۴۳ میلیون دلار است، این فیلم به زودی از مرز ۴۰۰ میلیون دلار فراتر میرود.
طبق گزارش ددلاین، این فروش تنها ۳ درصد از فروش قسمت قبلی یعنی «سقوط پادشاهی» کمتر است.
«قلمرو» به کارگردانی کالین ترورو با بازی سم نیل، لورا درن، جف گلدبلوم، برایس دالاس هاوارد و کریس پرت، این هفته در ۵۷ بازار خارجی جدید از جمله چین، بریتانیا و فرانسه اکران شده است.
چین که با اکران فیلمهای هالیوودی مخالفت میکند و به تازگی از قرنطینههای کرونایی بیرون آمده، اجازه اکران این فیلم را داد و فیلم در بازار چین ۵۲.۵ میلیون دلار فروخت و پرفروشترین افتتاحیه یک فیلم هالیوودی در سال ۲۰۲۲ در یک بازار بینالمللی را ثبت کرد؛ البته فیلم قبلی یعنی «سقوط پادشاهی» در سال ۲۰۱۸ فروشی ۱۰۹ میلیون دلاری را در فاصله جمعه تا یکشنبه در چین ثبت کرده بود، اما آن زمان بازار سینمای آسیب دیده از کووید وجود نداشت. با این رقم فروش این فیلم در چین سومین افتتاحیه پرفروش فیلمهای هالیوودی در سال ۲۰۲۲ را به دست آورده و پس از «F۹» و «گودزیلا در برابر کونگ» قرار گرفته است.
بریتانیا و ایرلند با ۱۵.۴ میلیون دلار، فرانسه با ۹.۷ میلیون دلار، استرالیا با ۸.۵ میلیون دلار، آلمان با ۷.۵ میلیون دلار دیگر مناطفی هستند که از این فیلم استقبال کردهاند.
گرچه منتقدان آخرین فرنچایز از دنیای ژوراسیک را به سختی نقد کردهاند اما تماشاگران سینما پذیرای فیلم شدهاند. این فیلم که با بودجه هنگفت ۱۸۵ میلیون دلاری ساخته شده حداقل ۱۰۰ میلیون دلار نیز در سطح جهانی برای تبلیغات هزینه کرده است.
نقدهای منفی در راتن تومیتوز میتواند نتیجه فروش در گیشه را برای این فیلم در هفته آینده خراب کند.
قسمت سوم سه گانه «دنیا ژوراسیک» در واقع ادامهای بر «پارک ژوراسیک» دهه ۹۰ است و باید به خاطر داشت که گرچه نقدها تلخ بودند اما بیشتر دنبالههای ژوراسیک نقدهای منفی از منتقدان گرفتند و به هرحال مخاطبان خود را یافتند.
اقبال از این فیلم آن را در مکان اول فروش آخر هفته آمریکا قرار داده و «تاپ گان: ماوریک» را با فروش ۵۰ میلیون دلاری به مکان دوم رانده است. هرچندگفته میشود کاهش فروش ۴۴ درصدی در هفته سوم نقطه ضعفی برای این فیلم محسوب نمیشود.
تئاترهای «شهرزاد» چقدر فروختند؟
نمایشهای «بک تو بلک» به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان، «چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» به نویسندگی و کارگردانی بهرام افشاری، «درهم تنیدگی»به نویسندگی و کارگردانی احسان گودرزی و «آنا کارنینا» به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی در حالی هفته جدید خود را آغاز کردند که طی حدود چهار هفته گذشته میزبان بیش از ۴۰ هزار مخاطب بوده اند.تمامی ظرفیتهای پیشفروش نمایش«چه کسی جوجه تیغی را کشت»تا ۲۷ خرداد و «بک تو بلک»به کارگردانی سجاد افشاریان به اتمام رسیده و سایر نمایش ها اجرایشان تا ۱۰ تیر ماه ادامه خواهد داشت.پردیس تئاتر شهرزاد اواسط اردیبهشت سال جاری میزبان نمایش»اولدسانگز؛عشق روزهای کرونا»به نویسندگی و کارگردانی محمدرحمانیان و تهیه کنندگی علی اوجی شد و طی۲ هفته بیش از ۷۵۰۰ نفر مخاطب به تماشای این نمایش نشستند، این نمایش به فروشی معادل ۱میلیارد تومان دست یافت.نمایش»چه کسی جوجه تیغی را کشت»به نویسندگی و کارگردانی بهرام افشاری در یک ماه گذشته طی ۵۰ اجرا ۲۰ هزار بلیط فروخته است و دو میلیارد و پانصد میلیون فروش داشته است. روابط عمومی پردیس تئاتر شهر در این باره نوشته: نمایش»درهم تنیدگی»به نویسندگی و کارگردانی احسان گودرزی طی ۲۶ اجرا، میزبان ۴ هزار و۱۰۰ تماشاگر و فروشی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان داشته و در روزهای پایانی به دلیل استقبال تماشاگران ۲ سانس اجرا دارد. نمایش»آناکارنینا» به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی نیز با مجموع ۲۲ اجرا و دو هزار و پانصد تماشاگر،۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. نمایش»تاکسی درمی»نوشته رسول حق جو به کارگردانی مجتبی رستمی فر به عنوان یکی از نمایش های برگزیده تئاتر استانها که در برنامههای ماهانه پردیس شهرزاد و سیاستهای جدید اجرایی این مجموعه،از استان خوزستان است، توانسته طی ۱۰ اجرا میزبان ۱۵۰۰ تماشاگر باشد وفروشش از مرز۱۰۰ میلیون تومان گذشته است.
ممنوعیت نمایش انیمیشن جدید پیکسار در عربستان و مالزی
عربستان سعودی، کویت، امارات و چند کشور دیگر از آسیای غربی اکران انیمیشن جدید پیکسار یعنی «لایتیر» را به دلیل داشتن یک پلان همجنسگرایانه ممنوع کردند. این صحنه که درباره ایجاد خانواده بین ۲ شخصیت زن انیمیشن است ابتدا از تدوین دیزنی حذف شده بود اما پس از این که انیماتورهای پیکسار علیه تصمیم دیزنی صحبت کردند و با نامهای سرگشاده به این امر اعتراض کردند و به دنبال آن اعتصاب کارمندان دیزنی رخ داد، این صحنه دوباره به فیلم افزوده شد. در حالی که انیمیشن جدید پیکسار قرار است ۱۷ ژوئن در آمریکا اکران شود، پیشتر مجوز اکران آن در امارات متحده عربی داده شده بود اما پس از گسترش اعتراضها به این فیلم و متهم کردن دیزنی به توهین به مسلمانان و اسلام در شبکههای اجتماعی، مقامات این کشور نیز اکران آن را ممنوع کردند.بر اساس گزارشی که ورایتی منتشر کرده عربستان سعودی به تازگی برای حضور یک شخصیت همجنسگرا در فیلم «دکتر استرنج ۲» و «ابدیها» از اکران آنها ممانعت کرد و «داستان وست ساید» نیز به همین دلیل در این کشور اکران نشد. مالزی نیز به اکران «لایتیر» واکنش نشان داده و اعلام کرد این انیمیشن در آنجا نیز اکران نخواهد شد. این کشور در برابر هر فیلمی که دیالوگ یا صحنههای همجنسگرایانه داشته باشد، به شدت میایستد. مقامات این کشور از دیزنی خواستند تا این سکانس حذف شود، اما با نپذیرفتن آنها اکران این فیلم در این کشور نیز ممنوع شد.مالزی به تازگی فیلمهای «جانوران شگفتانگیز: اسرار دامبلدور» و فیلم زندگینامهای التون جان با عنوان «مرد موشکی» را نیز به همین دلیل اکران نکرد. در این گزارش آمده است که این کشور در روزهای اخیر «ممکن است برای همیشه جوان بمانید» درباره رویدادهای اعتراضی هنگکنگ در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را نیز ممنوع کرده و گفته است اعتراضهای خشونتآمیز که میتواند آموزههای ناسالم برای مردم داشته باشد و نیز ممکن است روابط با چین را دچار مشکل سازد، دلیل این امر بوده است. هفتههای بیرمق سینمای ایران!
از آن روزهایی که سینما در سبد خانواده ها نقشی پر رنگ داشت روز به روز فاصله میگیریم. نمود این ادعا را باید در فروش چند ماه اخیر سال جاری دید به طوری که در این مدت ۳ ماه با وجود اکران فیلمهای بسیار و حتی رفع محدودیتهای کرونایی کشور، با استقبال ۳ میلیون و پانصد هزار نفر از سینماهای کشور روبرو شدیم که این آمار در مقایسه با سالهای قبل بدون شک آمار غیر قابل قبولی است.
سینما به عنوان یک رسانه حساس و تأثیرگذار علاوه بر پرکردن گذران اوقات فراغت مردم، نقشی اساسی و جدی در آگاهی سازی و تنویر افکار عمومی دارد و میتواند به راحتی پیام و اهداف تولیدکنندگانش را با اثرپذیری بالا به تماشاگرانش منتقل کند. از این منظر نقش و جایگاه بالای سینما بر هیچ کسی پوشیده نیست و همگان بر نقش و مسئولیتهای بالای آن اذعان دارند. این توجه به ارزش سینما تا آن جایی پیش میرود که حتی رهبر معظم انقلاب در دیدار سینماگران و خطاب به آنها به مقولهی هنر و جایگاه هنرمندان اشارهای ویژه نشان میدهند. این توجه به هنر در مقوله سینما و فیلمسازی نیز خود را نشان داده و موجب تأکید جدی ایشان بر جایگاه سینما و اثرگذاری آن میشود و در فرمایشات آذر سال ۱۳۹۲ خود این طور بیان کردند:
«فیلم هم چیز جذابی است؛ سینما خیلی عنصر جذابی است، رسانه فوقالعادهای است، یعنی واقعاً الان هیچچیزی مثل سینما نیست از لحاظ اثرگذاری». از جنبهی فنیتر نیز حضرت آیتالله خامنهای سینما را به عنوان «کارآمدترین روایتگرِ واقعیت و حقیقت» معرفی میکنند.از این رهگذر فرمایشات رهبری و توجه به مقولاتی چون «هنر متعهد»، «هنر دینی» و «هنر انقلابی» نسبت به سینما؛ مسئولیت تولید کنندگان و دست اندرکاران سینما در برابر سایر انسانها و ارزشهای متعالی انسانی و الهی بیش از پیش مورد توجه قرار میگیرد.
سینما بر لبه تیغ؛ مدیران سینما را در یابید*
در باب کم توجهی مردم به سینما هم باید یکی از دلایل آن را در وهله اول در این موضوع جستجو کرد که دیگر سینمای پسا کرونا مثل گذشته نیست که مردم با اشتیاقی مضاعف بلیت بخرند و به تماشای فیلمهای روی پرده بنشینند. گرانی بلیط سینماها، محتوای نه چندان قوی آثار در مقایسه با سالهای گذشته، بازیگر محوری در کنار توجه به فیلمنامه، پیش تولید کوتاه و بسیاری دلایل دیگر در کنار پدیده کرونا و عقب گرد مردم از سینماها از جمله دلایلی بودند که باعث شد تا سینما در سبد خانوادهها روز به روز کم رنگتر شود.
لاکچری شدن رفتن سینما با هزینههایی که روی دست خانوادهها میگذارد این روزها نیازمند توجه مسئولان را میطلبد تا برای آن راهکاری موثر بیاندیشند. قیمت گذاری بلیط ۴۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱ بدون شک برای یک خانواده ۴ نفره با احتساب هزینههای رفت و آمد و خوراک بالای ۳۰۰ هازر تومان آب میخورد که این رقم در شرایط تورمی جدید حاکم بر کشور اصولا پای خیلی از خانوادهها را به سینما میبرد.
اخبار
سرقت خفتگیرها از وحید آقاپور؛
بازیگر «باغ» چاقو خورد
وحید آقاپور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که این روزها در نمایش «باغ» به کارگردانی حسن معجونی به ایفای نقش میپردازد شامگاه دوشنبه ۲۳ خرداد در بزرگراه همت با ۲ خفتگیر درگیر و مضروب شد و موتورسیکلت وی نیز توسط خفتگیران به سرقت رفت.
آقاپور درباره این حادثه به خبرنگار مهر توضیح داد: بعد از اجرای نمایش «باغ» با موتورسیکلت خود در بزرگراه همت در حال بازگشت به منزل بودم که دیدم در کنار بزرگراه ۲ خفت گیر فردی را به شدت مجروح و کیف او را سرقت کردهاند. بلافاصله دور زده و برگشتم تا به فرد مجروح کمک کنم. خفتگیران که قصد فرار داشتند سوار موتورسیکلت خود شدند ولی یک خودرو برای جلوگیری از فرار آنها، با مورتورسیکلت خفتگیرها برخورد کرد و موتورسیکلت واژگون شد.
وی ادامه داد: خفتگیرها بعد از واژگون شدن موتورسیکلتشان، با چاقو به من حملهور شدند و از ناحیه شانه من را مجروح کرده و با موتورسیکلت من فرار کردند.
این بازیگر تئاتر با بیان اینکه زخم وارد شده به شانهاش عمیق است، درباره احتمال وارد شدن آسیب جدی به تاندون دستش، یادآور شد: در بیمارستان پزشکان معالج به من گفتند که به دلیل عمیق بودن زخم درمان و بهبودی دستم زمانبر است. در اظهار نظر اولیه پزشکان معتقدند که آسیبی به تاندون دست نرسیده ولی نظر قطعی در این خصوص منوط به بهبودی زخم و کشیدن بخیهها است تا بعد از عکسبرداری مجدد مشخص شود که تاندون آسیب دیده و نیاز به فیزیوتراپی و جراحی نیاز هست یا نه.
آقاپور در پایان درباره وضعیت پیگیری این حادثه توسط مراجع قانونی، گفت: به کلانتری شکایت کردم. استعلام اولیهای که از موتورسیکلت رها شده خفتگیران انجام شده بیانگر این بود که وسیله نقلیه سرقتی نیست. البته به من گفته شد شاید موتورسیکلت به تازگی سرقت شده و هنوز شکایت سرقت نشده است.
برنده ۵ جایزه تونی به تلویزیون میرود
«سه گانه لمن» نوشته استفانو ماسینی نمایشنامهنویس ایتالیایی که روز پیش ۵ جایزه از جوایز تونی ۲۰۲۲ را از آن خود کرد و به عنوان بهترین نمایش درام شناخته شد در قالب یک سریال تلویزیونی ساخته میشود. این سریال توسط توسط کمپانی «فاندانگو» ایتالیا و «آپارتمانت» که سازنده سریال «دوست اعجوبه من» النا فرانته است، ساخته میشود.
داستان این نمایش درباره تاریخچه یکی از موسسات مالی است که تصمیمهایش در ایجاد رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ موثر بود.
«آپارتمانت» متعلق به کمپانی فریمانتل است که سازنده «دست خدا» به کارگردانی پائولو سورنتینو هم بود و سریالهای تحسینشدهای چون «پاپ جوان» و «پاپ جدید» را ساخت.ورود این کمپانی با پشتوانه فریمانتل، اقتباس تلویزیونی از این نمایش را به میزان قابل توجهی بالا می کشد؛ گرچه هنوز پخشکنندهای برای آن معرفی یا انتخاب نشده است. «سهگانه لمن» جایزه بهترین کارگردانی را برای سم مندس به همراه داشت و سیمون راسل بیل جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اصلی را برد.
ماسینی پیش از این نیز برای این که توانسته داستانی را که هیچ عنصر ایتالیایی ندارد به خوبی روایت کند، تحسین شده بود. بیشتر داستان این نمایش در آمریکا رخ می دهد.
این نمایش سال ۲۰۱۵ در تئاتر پیکولو میلان به کارگردانی لوکا رونکونی چهره فقید و مبتکر بزرگ ایتالیایی روی صحنه رفته بود. این اثر الهامبخش مندس شد تا نسخه انگلیسی آن را با اقتباس از نمایش ۵ ساعته ماسینی روی صحنه ببرد. اقتباس فشرده از این نمایشنامه توسط بن پاور که آن زمان معاون مدیر هنری تئاتر ملی لندن بود، انجام شد. این نمایش پیش از آن که به نیویورک برسد چندین بار در لندن و دیگر شهرهای بزرگ جهان روی صحنه رفته بود.
۲ فیلم جدید از اول تیر به سینماها میآید
جلسه شورای راهبردی اکران عصر دوشنبه ۲۳ خردادماه جاری با حضور رئیس سازمان سینمایی و اعضای شورا برگزار شد. تعیین یک گروه ویژه پژوهشی و متخصص در زمینه اکران آنلاین هم از جمله مصوبات این جلسه شورا بود.در ابتدای جلسه به دلیل اهمیت ظرفیت اکران آنلاین به عنوان بازوی مؤثر در شرایط پساکرونا در کنار سالنهای سینمایی و به منظور بهرهوری از این همافزایی برای تقویت چرخه عرضه و نمایش آثار عطف به یکی از فصول نظامنامه اکران، درباره بررسی و تعیین روشهای جدید آنلاین اکران آثار سینمایی بحث و تبادل نظر و مقرر شد یک گروه پژوهشی و متخصص مطالعات و بررسیهای لازم در زمینه اکران آنلاین، بازشناسی نقاط قوت و ضعف، ارزیابی ضریب موفقیت پلتفرمها و بسترهای موجود و افقهای پیش رو را به عمل آورد و نتیجه را جهت جمع بندی و تصمیم گیری نهایی به شورای راهبردی اکران ارائه دهد.همچنین، شورای راهبردی اکران با جایگزینی ۲ فیلم جدید سینمایی از تاریخ چهارشنبه اول تیرماه ۱۴۰۱ موافقت کرد.
فیلمهای «طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی و تهیهکنندگی حسن کلامی و موسسه پخش فیلمیران سبز و «روز ششم» به کارگردانی حجت قاسمزاده اصل و تهیهکنندگی رحمان سیفی آزاد و موسسه پخش راه عرفان برای تاریخ چهارشنبه اول تیرماه ۱۴۰۱ برای اکران در سینماها معرفی شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9768/30464/106417
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9768/30464/106418
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9768/30464/106419
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9768/30464/106420
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9768/30464/106421
|
- استقبال از دایناسورهای غولآسا با وجود نقدهای منفی
- تئاترهای «شهرزاد» چقدر فروختند؟
- ممنوعیت نمایش انیمیشن جدید پیکسار در عربستان و مالزی
- هفتههای بیرمق سینمای ایران!
- اخبار