|
معاون حقوقی وزارت فرهنگ در واکنش به حواشی ایجاد شده درباره سریال های خانگی؛
مسئولیت تولید و نظارت بر سریالهای نمایش خانگی بر عهده صدا و سیما است
معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به برخی حواشی درباره وضعیت سریالهای نمایش خانگی که به دلیل ناآگاهی، مسئولیت این وضعیت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی نسبت داده شد، واکنش نشان داد.
به گزارش امتیاز و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی گفت: تولید و نمایش سریالهای خانگی از جمله سریال «کلیله و دمنه» ذیل مسئولیتهای ساترا و مربوط به سازمان صدا و سیماست و اساساً در دو سال اخیر هم مسئولیت تولید و هم مسئولیت ارزشیابی و نظارت سریالهای نمایش خانگی و پلتفرمها به صدا و سیما واگذار شده و بدیهی است هرگونه پاسخگویی و شفافسازی هم باید از طریق آن مجموعهها صورت گیرد.
وی ادامه داد: گرچه در زمینه فعالیتهای فرهنگی و هنری همافزایی بین ارگانها و سازمانهای مختلف موجب رشد و تعالی بیشتر در این فضا میشود اما تفکیک مسئولیتها و پذیرش آن از سوی مدیران مسئول نیز جزو ضرورتهای اجتناب ناپذیر است.
هاشمی ضمن تأکید بر لزوم توجه به مطالبات جامعه، مردم و خانواده سینِما در این عرصه اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی تقریباً از دو سال پیش نه تنها هیچ نقشی در عرصه تولیدات سریالها و محتوای پلتفرمها ندارد بلکه هیچ مسئولیتی هم در نمایش آثار و نظارت بر آنها هم ندارد، به همین دلیل انتظار میرود مسئولان مرتبط در چنین مواقعی که اعتراض یا حساسیت آحاد جامعه برانگیخته شده است، شفافسازی و پاسخگویی لازم را انجام دهند و احیاناً اگر قانونگریزیای از سمت پلتفرمها درباره نظارتپذیری رخ داده است، ضمن اطلاع رسانی به مردم از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری کنند.
گفتنی است کَلیله و دِمنه نوشته ویشنا سرما کتابی است از اصل هندی که در دوران ساسانی به زبان پارسی میانه ترجمه شد. کلیله و دمنه کتابی پندآمیز است که در آن حکایتهای گوناگون (بیشتر از زبان حیوانات) نقل شدهاست. نام کتاب از دو شغال به نام «کلیله» و «دمنه» گرفته شده که قصه های کتاب از زبان آن ها گفته شده است . بخش بزرگی از کتاب اختصاص به داستان این دو شغال دارد. اصل داستانهای آن در هند و در حدود سالهای ۱۰۰ تا ۵۰۰ پیش از میلاد به وقوع میپیوندند.
پیش از این نیز مجتبی مینوی نویسنده و مورخ کشورمان دربارهٔ این کتاب گفته است: کتاب کلیله و دمنه از جمله آن مجموعههای دانش و حکمت است که مردمان خردمند قدیم گرد آوردند و «به هرگونه زبان» نوشتند و از برای فرزندان خویش به میراث گذاشتند و در اعصار و قرون متمادی گرامی میداشتند، میخواندند و از آن حکمت عملی و آداب زندگی و زبان میآموختند.
مرور آثار علی نصیریان در جشنواره سینمای ایران در پاریس
نهمین جشنواره سینمای ایران در پاریس از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ ژوئن (۱ تا ۷ تیر ماه) در فرانسه برگزار میشود و در مجموع ۱۵ فیلم بلند، دو اثر مستند و شش فیلم کوتاه از سینمای ایران به نمایش خواهد گذاشت.
فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی که به تازگی در جشنواره کن رونمایی شد در بخش ویژه «کن ۲۰۲۲» جشنواره سینمای ایران در پاریس به نمایش گذشته خواهد شد و در بخش مرور آثار استاد علی نصیریان نیز فیلمهای «گاو» و «آقای هالو» ساخته داریوش مهرجویی، «جادههای سرد» ساخته مسعود جعفری جوزانی، «بوی پیراهن یوسف» ساخته ابراهمیم حاتمیکیا، «جزیره آهنی» به کارگردانی محمد رسولاُف و «مسخره باز» از همایون غنیزاده خواهد بود.
در پخش پانورامیا سینمای معاصر ایران نیز فیلمهای «آتابای» و «شب» از نیکی کریمی، «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی، «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، «مجبوریم» از رضا درمیشیان، «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف، «ابر برانش گرفته» به کارگردانی مجید برزگر و «زالاوا» ساخته ارسلان امیری به روی پرده خواهند رفت.
«رادیوگرافی یک خانواده» از فیروزه خسروانی و «هنر در خطر زندگی کردن» از مینا کشاورز به عنوان دو اثر مستند در کنار فیلمهای کوتاه «اسب بالدار سفید» به کارگردانی «مهیار ماندگار، «ناهید» ساخته صمد علیزاده، «پرستیژ» از زهرا آهوئی، «کپسول» به کارگردانی امیر پذیرفته، «گزارش یک اخراج» ساخته طاهره شعبانیان و «گمشده» از سارا سیدان در این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته خواهند شد. وی خاطرنشان کرد: ببینید مساله شهرت این نیست که کسی شما را بشناسد، شهرت به درد نمیخورد بلکه مهم محبوبیت است و کسی که در دل مردم جا باز کند و رابطه انسانی ایجاد میشود. تمام کارهایی که در فرهنگ و هنر انجام میدهیم برای رابطه انسانی است؛ برای اینکه انسانتر شویم و به سمت انسانیت حرکت کنیم.
اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران
رییس انجمن بازیگران سینمای ایران در گفتوگویی با ایسنا درباره مشکلات مالیاتی صنوف سینمایی و نیز بعضی حاشیههای اخیر بیان کرد: مدتی است که جامعه فرهنگی کشور بخصوص سینماگران به طرزی بیسابقه و عجیب از هر سو مورد تهمت و اهانت قرار گرفتهاند و متاسفانه درچنین فضای آشفتهای ، پرداختن به مشکلات معیشتی و صنفی بسیار سختتر از گذشته شده است.
وی افزود: مسئله مهمی که این روزها درگیر آن هستیم و موجب نگرانی جدی بازیگران شده، میزان سقف مشمول معافیت مالیاتی بازیگران سینما است. شکی نیست که دریافت مالیات کاری درست و اصولی است و باید شامل همه نهادها و اقشار جامعه متناسب با درآمدشان باشد. البته در بیشتر جاهای دنیا فعالیتهایی مثل امور فرهنگی و خیریه کم و بیش مشمول معافیتهایی هستند و تا سال گذشته نیز هنرمندان کشور ما از این معافیت برخوردار بودند؛ اما در سالهای اخیر با نمایش ظواهر زندگی و وضعیت مالی معدودی از دست اندرکاران سینما خصوصا بازیگران، تصویری غیرواقعی از وضعیت اقتصادی و درآمد این قشر از جامعه هنری کشور به جامعه ارائه شده است که هیچ ربطی به شرایط واقعی زندگی صدها بازیگر عضو انجمن بازیگران سینمای ایران ندارد؛ اکثریتی که حقوقبگیر ثابت جایی نیستند و ممکن است یک سال کار کنند و سال دیگر کاری نداشته باشند و بدون کمترین اندوختهای نگران بیکاریهای فراوان و دوران از کار افتادگی خود هستند. معتمدآریا با تاکید بر اینکه «صحبت من تجدید نظر درمورد سقف معافیت مالیاتی اکثریت بازیگران کم درآمد سینماست»، ادامه داد: سقف درآمد معاف از مالیات بازیگران سینما باید تغییر کند و سقف معقول و منطقی متناسب با هزینهها و درآمد آنها با مشورت کارشناسان و با حضور نمایندگان نهادهای صنفی سینمایی کشور تعیین شود. درحال حاضر این خواسته با جدیت از طرف نمایندگان انجمن بازیگران سینما و خانه سینما در حال پیگیری است.
از اصغر فرهادی اجازه گرفتیم
فرشید محمودی تهیه کننده سریال «داستان یک شهر» با بیان اتمام تصویر برداری این سریال در نیمه خرداد ماه گفت: تصویر برداری این مجموعه تلویزیونی با بیش از ۶ ماه تصویر برداری، نیمه خرداد ماه به پایان رسید اما سکانس باقی مانده این سریال که مربوط به یک صحنه تصادف است، آخرین جمعه خرداد ماه در چیتگر تصویر برداری خواهد شد.
محمودی اضافه کرد: همزمان با تصویربرداری، کار تدوین، صداگذاری و ساخت موسیقی سریال «داستان یک شهر» در حال انجام است، همچنین ترانه تیتراژ ابتدایی را امیر چهارم برای این سریال خوانده است و بزودی تیتراژ پایانی را با صدای هنرمند دیگری ضبط خواهیم کرد.
تهیه کننده سریال«داستان یک شهر» با اشاره به پخش قسمت هایی از فصل اول این سریال تاکید کرد: شبکه پنج سیما در نظر دارد برای تداعی و یادآوری داستان این سریال برای مخاطبان، هفت قسمت از فصل اول آن را قبل از پخش سری جدید بازپخش نماید. وی ادامه داد: مجموعه تلویزیونی «داستان یک شهر» یکی از سریال های جذاب و پرمخاطب تلویزیون در دهه ۸۰ بود که دو فصل ۲۶ قسمتی آن به تهیه کنندگی و کارگردانی اصغر فرهادی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ از قاب شبکه پنج سیما تماشایی شد و اکنون بعد از ۲۰ سال، پیمان عباسی نگارش نسخه جدیدی از این مجموعه تلویزیونی را بر عهده گرفته است. داستان یک شهر، روایت تازهای از تلاش ۲۶ ساله تیم برنامه ساز برنامه گزارشی»در شهر» شبکه پنج سیما است و قصه از اینجا شروع میشود که تیم جوان و جسور برنامه درشهر با تماس مردمی برای تهیه گزارشی از تخریب و گود برداری غیر اصولی یک ساختمان راهی می شوند و ... این شروع قصهای ۲۶ قسمتی از تلاش بخش کوچکی از رسانه ملی در رساندن مسائل و مشکلات مردم به گوش مسئولان است.
داستان یک شهر کاری از گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیماست که در فصل تابستان ۱۴۰۱ پخش خواهد شد. گفتنی است: متنخب فصل اول سریال داستان یک شهراز شنبه ۲۸ خرداد ماه ساعت ۱۹ پخش میشود و تکرار آن ساعت ۲۳ و روز بعد ساعت ۱۱ خواهد بود.
آمار فروش و تعداد مخاطبان سینمای ایران در دو دهه گذشته
از آن زمان که سینما اولویت سبد فرهنگی خانوادهها بود، زمان زیادی نمیگذرد. کافی است تا به آمار فروش و تعداد مخاطبان سینمای دهه ۸۰ و ۹۰ نگاهی بیاندازیم و ببینیم که این کالای فرهنگی چقدر در میان مردم مورد توجه بوده است.
فروش بالای فیلمهای سینمایی دهه هشتادی که در ژانرهای مختلف و با موضوعات جدید و به روز ساخته میشدند بیشک به خاطر تحول در سبک فیلمسازی، پرداختن به موضوعات جنجالیتر و حتی حضور موفق آنها در جشنواره های بین المللی است که سبب موفقیت فیلمهای آن دهه شد. نگاه به جدول فروش فیلمهای آن دوره و فروش فیلمهای «اخراجیها» با رقمی نزدیک به دو میلیارد تومان در سال ۱۳۸۶، اخراجیهای ۲ با رقمی بیش از ۷ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۸ و یا ملک سلیمان با فروش نزدیک به سه میلیارد تومان آن هم با قیمت میانگین بلیط ۹۰۰ تومانی در آن دهه، نشان از توجه و علاقمندی ویژه مردم به صنعت سینما را در آن سالها میدهد. حتی در دهۀ ۹۰ فیلمهای شهر موشها، آتشبس ۲ و طبقه حساس توانستند به عنوان فیلمهای پرفروش آن دهه معرفی شوند.
در میان آنها، فروش ۱۴ میلیارد تومانی فیلم محمد رسولالله و آن هم در ۲۸ هفته، فروشنده با ۲۰ هفته اکران و فروش۱۵ میلیاردتومانی، کمدی من سالوادر نیستم به کارگردانی رضا عطاران که تنها ۱۴میلیارد تومان فروش گیشه داشت خبر از استقبال حداکثری مخاطبان را از سینماها میدهد. اما با مروز زمان و ورود به دهه ۱۴۰۰ و کم رنگ شدن بیماری کرونا انتظار میرفت که این فاصله گرفتن مردم با سینماها دوباره کمتر و کم رنگ تر شود و شاهد آن موج استقبال دهههای گذشته از سینما باشیم اما موضوعی که در عمل فقط یک توهم خوش بینانه بود و چنین چیزی محقق نشد. کافی است تا نگاهی به آمار فروش فیلمها در فصل اول سال بیاندازیم تا متوجه عمق موضوع شویم. فروش ۷ فیلم ابتدایی لیست که شامل سگ بند، انفرادی، موقعیت مهدی، شادروان، روز صفر، مرد بازنده و علف زار هستند و آن هم در مدت ۳ ماه ابتدایی سال نمایانگر حال نه چندان مساعد سینمای کشور است.
فروش ۲۶ میلیارد تومانی فیلم سگ بند و با حضور بیش از ۱ میلیون نفر تماشاگر شاید در نگاه اول آماری قابل قبول باشد اما وقتی به تعداد سانسهای آن که بیش از ۲۶ هزار سانس است نگاه میاندازیم و آن هم با قیمت بلیط میانگین ۴۰ هزار تومانی، نه تنها خیلی هم برای سینمای ما عجیب نیست بلکه عدد بسیار کمی هم هست. نکته جالبتر ریزش مخاطب را باید در آمار بازدید ۳۱ نفری در هر سانس این فیلم دید که در مقایسۀ آن با سینمای دو دهه قبل که بیش از ۵۰ نفر مخاطب در هر سانس بودند ما را با یک افول و ریزش مخاطب روبرو میکند. قرارگیری فیلمهای انفرادی با فروش بیش از ۲۰ میلیارد تومان و بازدید ۹۱۸ هزار نفری، موقعیت مهدی با فروش بیش از ۱۲ میلیارد تومانی و بازدید ۴۱۱ هزار نفری که به ترتیب در جایگاههای بعدی فروش و تعداد بازدید کننده در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ هستند را وقتی با فروش دو دهه گذشته از نظر قیمت بلیط و تعداد مخاطب مقایسه میکنیم، جز حال ناخوش سیمای کشور بیانگر هیچ چیز دیگری نیست.
اخبار
انیمیشن دیگری از دیزنی زنده میشود
گای ریچی کارگردان «هرکول» شد
یکی دیگر از فیلمهای انیمیشن دیزنی در قالب فیلم زنده درمیآید و این بار نوبت «هرکول» خواهد بود. برای کارگردانی این فیلم گای ریجی که در سال ۲۰۱۹ فیلم «علاءالدین» را ساخت، انتخاب شده است.
انیمیشن «هرکول» سال ۱۹۹۷ ساخته شد و پیشتر گزارش شده بود که جو و آنتونی روسو که کارگرانهای «انتقامجویان: پایان بازی» بودند، برای تولید این فیلم انتخاب شدهاند.
اکنون پس از اینکه دیو کالاهام برای نوشتن پیشنویس داستان انتخاب شد، گروه نویسندگان در حال تکمیل است و گای ریچی برای کارگردانی این اثر انتخاب شده است.
ریچی که به تازگی کار فیلمبرداری یک اکشن هنوز بیعنوان با بازی جیک جیلنهال را به اتمام رسانده، نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی اجرایی «عملیات فورچون: راه جنگ» را برعهده داشت که قرار بود اوایل ۲۰۲۲ اکران شود اما اکرانش به تعویق افتاده است.
انیمیشن «هرکول» توسط ران کملنتز و جان ماسکر فیلمی موزیکال از افسانه هرکول بود که به مدد موسیقی آلن منکن ساخته شد. تیت داناوان نیز صداپیشگی نقش اصلی را برعهده داشت. داستان درباره هرکول است که در کودکی ربوده شده و در حالی که از نیمهخدایان محسوب میشد، مجبور میشود در کنار انسانهای فانی زندگی کند و بزرگ شود. وی میآموزد که از نیروی مافوق بشری خود استفاده کند تا اثبات کند شایستگی زندگی در میان خدایان کوه المپوس را بر مبنای داستانهای اسطورهای یونانی دارد.
این انیمیشن که با بودجه ۸۵ میلیون دلاری ساخته شده بود به فروش ۲۵۲ میلیون دلاری در سراسر جهان رسید. در سالهای اخیر انیمیشنهای مشهور دیزنی از جمله «دیو و دلبر» محصول ۱۹۹۱، «علاءالدین» محصول ۱۹۹۲، «شیر شاه» محصول ۱۹۹۴ همه در قالب فیلم زنده بازسازی شده و فیلمهای پرسودی بودهاند.
«به رنگ صدا» همایون شجریان
برای بار سوم تمدید شد
همایون شجریان خواننده موسیقی سنتی قرار است تیرماه طی ۱۷ روز پس از چهار سال دوری از صحنه در ایران، با کنسرت به رنگ صدا همراه با ارکستر سیاوش به رهبری آرش گوران در سالن وزارت کشور روی صحنه برود.
این کنسرت به دلیل استقبال علاقهمندان و اتمام فروش بلیت پیش از این طی دو نوبت تمدید شده بود که به دلیل استقبال علاقهمندان برای بار سوم نیز تمدید شد.
شجریان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اعلام این خبر نوشت: «عزیزان گرامی کنسرت برای ۱۳ اجرای دیگر تمدید شد.
۵، ۶، ۱۰، ۱۷، ۱۹، ۲۲ و ۲۵ (سانس دوم)
۲ مرداد (سانس اول و دوم)
۳، ۴ مرداد (سانس اول)
۵ مرداد (سانس اول و دوم)
سانس اول ساعت ۱۸:۳۰ و سانس دوم ساعت ۲۲ است. عزیزان میتوانند برای تهیه بلیت روز یکشنبه ۲۹ خرداد به سایت تیوال مراجعه کنند.»
در کنسرت به رنگ صدا جایگاه VIP به صورت رایگان به دانشجویان اختصاص داده شده است و در این زمینه اعلام شده بود؛ دانشجویان میتوانند در صورت تمایل، شماره دانشجویی خود را به شماره ۲۰۰۰۹۰۹۰ ارسال کنند. چنانچه درخواستهای رسیده بیش از گنجایش جایگاه مذکور باشد، انتخاب به قید قرعه انجام خواهد شد.
شجریان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در این باره اعلام کرده است: «دانشجویان محترم قرعهکشی جایگاه VIP برای ۱۷ اجرای تیرماه در ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۲۵ خرداد بین ۱۶۷۵۴۸ کد دانشجویی غیرتکراری ارسالی به سرشماره ۲۰۰۰۹۰۹۰ انجام شد. به اطلاع میرساند تیم اجرایی کنسرت از طریق سرشماره ۲۰۰۰۹۰۹۰ مراحل دریافت بلیت رایگان را به برندگان اعلام خواهد کرد. با سپاس و آرزوی تندرستی»
آزاد میرزاپور (عود و سه تار)، مهیار طریحی (سنتور)، مهرزاد اعظمیکیا (کمانچه)، حسین رضایینیا (دف، طبل باس، بندیر، شیکر)، همایون نصیری (بندیر باس، کاخن، کوزه، اسنیر، درام، راید، های هت)، آیین مشکاتیان (تنبک، کوزه، کاخن)، ویلن یک؛ میثم مروستی، پدرام فریوسفی، دانیال جورابچی و فرشاد شیرانی، ویلن دو؛ نیلوفر محبی، آرمین قضاتی، علیرضا چهره قانی و بهار فلسفی، ویلن آلتو؛ مازیار ظهیرالدینی، پیمان ابوالحسنی و پرهام میلانی، ویلنسل؛ مهدی عبدی، یاسمن کوزهگر، هادی اسماعیلی (کنترباس) و امیر دارابی (پیانو) نوازندگان ارکستر به رنگ صدا هستند.
سحر فروزان مدیر برنامه، غلامرضا صادقی صدابردار، رضا موسوی طراحی و کارگردانی صحنه، مصطفی طباطبایی و گروه همراه ساخت و اجرای دکور، محمد صیدآبادی طراح نور، اجرای نور؛ گروه نور تالار، آیدا آبپرور تولید تصاویر، خشایار لهراسبی طراحی و ساخت ویدیوکلیپ دیار عاشقیهایم، اجرا و مپینگ؛ آیدین کشاورز به همراهی تیم مپینگ، شیما میرحمیدی طراح لباس، کامیار مینوکده عکس از دیگر عوامل این کنسرت هستند. گروه سیاوش به سرپرستی و خوانندگی همایون شجریان از جمله گروههای شناخته شده موسیقی ایرانی طی سالهای گذشته است که در سالهای آغازین دهه ۹۰ اجراها و برنامههای زنده بسیاری را پیش روی مخاطبان قرار داده است که از آن جمله میتوان به مجموعه کنسرتهای آیینهها به آهنگسازی کیخسرو و سهراب پورناظری اشاره کرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30481/106550
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30481/106551
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30481/106552
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30481/106553
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30481/106554
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9770/30481/106555
|
عناوین این صفحه
- مسئولیت تولید و نظارت بر سریالهای نمایش خانگی بر عهده صدا و سیما است
- مرور آثار علی نصیریان در جشنواره سینمای ایران در پاریس
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران
- از اصغر فرهادی اجازه گرفتیم
- آمار فروش و تعداد مخاطبان سینمای ایران در دو دهه گذشته
- اخبار