|
امتیاز از روش دستیابی به سهم 10 درصدی از کل اقتصاد گزارش میدهد؛
موانع شتاب بخشی اقتصاد دیجیتال
3 استقلال 2 - 2پرسپولیس؛
شهرآورد پرگل برنده نداشت
4 واکنشها به لباس مسی در لحظه اهدای جام؛
تبلیغ عربی در بهترین ثانیه فوتبالی دنیا!
5 مهاجرت بیماران، پدیدهای در کمین؛
۲۵ هزار پزشک پروانه نگرفتند؛ کمبود پزشک سیاهنمایی نیست
5 سرمقاله
تصادفات رانندگی؛
رکوردها از آن ماست
محمد هدایتی
از میانههای دهه 1370، با سرمایهگذاری در صنعت خودرو، تعداد ماشینهای شخصی در ایران به یک باره افزایش یافت. دو کارخانه اصلی خودروسازی کشور قراردادهایی با شرکت های مطرح بین المللی امضا کردند و کمیت و کیفیت محصولاتشان را افزایش دادند. در بازه زمانی سالهای 75 تا 95 بخش عمده ای از طبقه متوسط خودروی شخصی خریدند. این اتفاق در جاهای دیگر جهان هم رخ داده بود. کارخانه خودروسازی فورد ارتقای خودش را مدیون طرح و برنامه جدیدی می دانست که بر طبق آن خودرو باید از انحصار طبقات بالای جامعه خارج شود و دیگر اقشار هم توانایی خرید آن را داشته باشند. هدف در اینجا تولید و بازار انبوه بود. در آمریکا و اروپا هم، چند دهه قبل خودرو از حالت کالایی لوکس و در اختیار گروهی برخوردار خارج شد و عمومیت پیدا کرد.
در ایرانِ میانه دهه 1370 طبقه متوسط به تدریج در حال شکل گیری بود. سیاست های اقتصادی جدید اگرچه فشارهایی را بر طبقات پایین وارد کرد اما به مرور زمان به گسترش طبقه متوسط انجامید. دو اتفاق مهم در این میان افتاد. یکی کنترل تورم برای نزدیک به یک دهه بود. در این یک دهه تورم در ایران به نسبت های دوره قبل و بعد پایین ماند، ارزش پول ملی ارتقا یافت و در نتیجه امکان برنامهریزی اقتصادی برای شهروندان فراهم امد. حجم سپرده های مردم نزد بانکها هم افزایش یافت؛ در نتیجه بانک ها، بخصوص بانک های جدید خصوصی پرداخت وام را افزایش دادند. این مسئله به طبقه متوسط در حال گسترش امکان گرفتن وام و خرید مسکن و خودرو را داد. در نتیجه به یک باره ، بخصوص اوایل دهه 80 تعداد خودروهای شخصی افزایش یافت. اما مسئله خودروی شخصی در ایران همواره پدیده ای هولناک را هم یادآور می شود. اینکه ایران در زمینه تصادفات رانندگی و مرگ و میر ناشی از ان همواره جز رکوردداران بوده است. آمارهای مختلفی درباره تلفات تصادفات رانندگی منتشر شده است. تا چند سال پیش سالانه نزدیک به 28 هزار نفر در ایران بر اثر تصادفات رانندگی فوت می کردند که بسیار وحشتناک بود. در سال های اخیر از کاهش این میزان صحبت می شود. اما آمار کماکان ترسناک است. به گفته جانشین رییس پلیس راهور فراجا «در طول سال 16 هزار نفر در سوانج رانندگی جان خود را از دست می دهند و بیش از 300 هزار نفر نیز مصدوم می شود». این یعنی اینکه اگر ده درصد این 300 هزار نفر دچار معلولیت های جسمی شوند یعنی در طول سال بالغ بر سی هزار نفر معلول جسمی و حرکتی روی دست کشورها و خانواده های ان ها تحمیل می شود. رنجی که این افراد، هم خود و هم خانواده هایشان میبرند وحشتناک است و البته هزینه های زیادی هم تحمیل می کند. واقعیت این است که با وجود هشدارهای سازمانهای ناظر کیفیت های خودروهای داخلی هنوز فاصله بسیاری با استانداردهای بین المللی دارد. بخش عمده این میزان بالا صدمه ها، علاوه بر مسائلی چون کیفیت راه ها یا کیفیت رانندگی خود افراد، ناشی از کیفیت نامناسب خودروهای وطنی است. و عجیب این است که با وجود حجم بالای تلفات و هزینه های تحمیلی هنوز برنامه قاطعی برای تغییر وضعیت دیده می نمی شود و به نظر می رسد با ادامه این روند برای سال ها رکوردها کماکان در اختیار ایران باشد.
سخنگوی وزارت صنعت فاش کرد:
اعلام پشت پرده افزایش عجیب قیمت خودرو
3 گازوئیلی که استفاده میکنند کمتر از مازوت نیست؛
افزایش پنج برابری گوگرد در هوای تهران
2 رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا ؛
عدهای به دنبال تنش در بازار کاغذ هستند
7 معرفی آثار پذیرفته شده مرحله اول جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
8 اخبار
عضو شورای عالی فضای مجازی پاسخ داد؛
محدودیت دو پلتفرم خارجی برداشته میشود؟
عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: نهادهای امنیتی به محض اینکه احساس کنند شرایط امنیتی به حالت معمولی و عادی خود برگشته است میتوانند تصمیم بگیرند که قطعی پلتفرمهای خارجی همیشگی نباشد.
رضا تقیپور درباره اینکه آیا محدودیت استفاده از دو پلتفرم خارجی موقتی است و این پیامرسانها دوباره وصل میشوند، اظهار کرد: خواهشی که دارم این است که این موارد را از یکدیگر تفکیک کنیم. مواقعی است که زمان جنگ است و همانطور که میدانید فعالیتهای اقتصادی شکل دیگری پیدا میکند و فعالیتهای روزمره شکل عادی را ندارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: این تصمیم فعلی را شورای امنیت کشور گرفته است ولی تصمیمات راهبردی مانند اینکه باید شبکه ملی اطلاعات درست شود، داخلیها باید توسعه پیدا کنند و این شبکه باید مستقل باشد، اتفاقا بسیاری از پاسخهایی که کاربران عزیز دادند، همان الزامات شبکه ملی اطلاعات بود؛ مثلا گفتهاند باید امن و فراگیر باشد و همه کاربرها را پاسخ بدهد.
عضو شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه چون الزامات هنوز کاملا مهیا نیست، پس قطعی و محدودیتی که برروی پلتفرمهای خارجی گذاشته شده فعلا نباید همیشگی باشد، گفت: این امر بستگی به تصمیم نهادهای امنیتی دارد و به محض اینکه احساس کنند که شرایط امنیتی به حالت معمولی و عادی برگشته، میتوانند تصمیم بگیرند که این اتفاق هم رخ دهد.
دبیر شورای هماهنگی بانکها:
خودپردازها کمبود اسکناس ندارند
درپی مطرح شدن ادعاهایی مبنی بر اینکه «دستگاه های خودپرداز در ارائه پول نقد با کمبود اسکناس مواجه هستند»، دبیر شورای هماهنگی بانکهای دولتی و نیمه دولتی اعلام کرد که در شبکه بانکی و خودپردازها مشکلی از نظر تامین نقدینگی و اسکناس وجود ندارد.
علیرضا قیطاسی اظهار کرد: اکنون در کشور و شبکه بانکی مشکلی از نظر نقدینگی نداریم و اگر کسی در بانک مشخصی با مشکل کمبود اسکناس و نقدینگی مواجه شده است، اعلام کند تا پیگیریها انجام شود.
وی با بیان اینکه شعب بانکها فعال و دستگاههای خودپرداز نیز فعال هستند و مشکلی از نظر ارائه اسکناس و تامین نقدینگی نداریم، گفت: موردی از بانکها به شورای هماهنگی بانکها گزارش نشده که با کمبود اسکناس مواجه باشند.
دبیر شورای هماهنگی بانکهای دولتی و نیمه دولتی همچنان تاکید کرد: هیچ مشکلی از نظر تامین مالی در کشور وجود ندارد و از خزانههای بانک مرکزی هم پیگیری کردیم، مشکلی وجود ندارد.
ثبت سفارش واردات خودرو نهایی شد
وزیر صمت: آغاز واردات خودرو به زودی
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه ثبت سفارشهای واردات خودرو نهایی شده است، گفت: واردات خودرو به زودی آغاز می شود. سید رضا فاطمی امین اظهار کرد: آنچه از نظر کارشناسان استنباط کردیم این است که التهاب موجود در بازار خودرو با عرضه بیشتر هم از ناحیه تولید داخل و هم با واردات خودرو کاهش خواهد یافت. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کار واردات خیلی سریع انجام شد، گفت: شهریور امسال آئین نامه خودرو در دولت تصویب شد و بر اساس روال مصوبات دولت به مجلس رفت، هیئت تطبیق مجلس برخی ایرادات قانونی گرفت که با طی این رویه اوایل آبان آئین نامه واردات خودرو نهایی شد و به این ترتیب به زودی شاهد ورود خودروها به کشور خواهیم بود.گفتنی است، سید مرتضی عمادی سخنگوی گمرک ایران چند روز پیش در مورد واردات خودرو به مهر گفته بود که «تا به این لحظه هیچ مشخصاتی اعم از اظهارنامه، مدارک واردات، اطلاعات مربوط به ثبت سفارش و… خودروهای وارداتی به گمرک اظهار نشده است. در صورتی که این اقدامات انجام شود گمرک به صورت رسمی در مورد جزئیات واردات اطلاع رسانی خواهد کرد. بر همین اساس در حال حاضر گمرک نمیتواند در مورد جزئیات واردات خودرو اظهارنظری کند و توپ در زمین وزارت صمت است و صمت باید اعلام کند که آیا واردات انجام شده است یا خیر.» به گفته عمادی، «حتی اگر خودروها به صورت فیزیکی به گمرک برسند و حتی اعلام شود که در کشتی هستند و در حال رسیدن به گمرک، تا زمانی که مشخصات واردات به گمرک اظهار نشود، نمیتوانیم اعلام کنیم که خودروهای خارجی وارد جغرافیای گمرک شده است.» عضو کمیسیون صنایع مجلس:
مجلس با عرضه خودرو در بورس موافق است
عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه موافق عرضه خودرو در بورس هستیم، گفت: دولت از طرح کمیسیون برای عرضه هر چه بهتر خودرو در بورس حمایت نکرد که این به معنای مخالفت مجلس با عرضه در بورس نیست.
علی جدی در مورد نظر مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا موافق است و در این بین کمیسیون صنایع پیشنهاداتی برای بهبود روند معاملات دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی را برای عرضه هر چه بهتر خودرو در بورس کالا ارائه کردیم که دولت از آن حمایت نکرد، اما این به آن معنا نیست که ما با عرضه خودرو در بورس کالا موافق نیستیم.
جدی افزود: مکانیزم بورس کالا به کشف قیمت برای عرضه کالاها مشروعیت میدهد و ما معتقد به اصلاح روش عرضه خودرو هستیم تا این طرح موفق شود.
وی تاکید کرد: طرح استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل عرضه خودرو در بورس کالا، کذب محض است و تاکید میکنم مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا موافق است و پیشنهاداتی را برای بهبود روند معاملات دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: افزایش نرخ ارز و رشد قیمت کالاها و لزوم تدابیر دولت در این حوزه از موارد مورد توجه در این روزها است و ارتباطی با عرضه خودرو در بورس کالا ندارد.
وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران:
دنبال رفع مشکلات کریدور رشت - کاسپین هستیم
وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران از پیشرفت کریدورهای بین المللی مانند رشت_کاسپین گفت: دنبال حل مشکلات کریدور رشت کاسپین هستیم.
وزیر راه وشهرسازی در جمع خبرنگارانگفت: در تولید ناوگان ریلی ۲۰ شرکت باعث پیشرفت شد و یکاتفاق خوب در موضع فناوری پیشرقت داشتهایم
وی در ادامه بیان کرد: این نشان میدهد سرمایه گذاری در این بخش جداب شده است. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: قطار السریع السیر اویت وزارت راه و شهرسازی است و پیگیری میکنیم تا این رخ داد هرچه سریعتر اتفاق افتد.
مهرداد بذر پاش درخصوص کریدورهای بین المللی گفت: در حوزه ریلی کردیدورها هم پیشرفت رسیدهایم و پیشران بودهایم و در چند ریل به بهره برداری خواهد رسید و همانطور که رئیس جمهور اعلام کرد کریدور شمال به جنوب و کریدور شرق به غرب اولویت است.
وی ادامه داد: اتفاقاتی رخ داده است که کریدور شمال به جنوب در حال تکمیل هستیم و به بخش به بخش در حال افتتاح است و در راه اهن رششت به کاسپین نشکل سرمایه گذاری داشته است که به دنبال رفع مشکلات مالی این پروژه هستیم که انشالله این کردیدور هرچه زودتر افتتاح شود. مهرداد بذپاش در باره ریل گداری زاهدان گفت: کریدور زاهدان به خاش که اففتاح شده است و در صدد این هستیم و قطعه به قطعه به دنبال افتتاح هستیم این دو کریدور اگر تکمیل وشد درامد کشور را چندین برابر خواهد کرد.
یادداشت
از «کوچه رندی» تا «ملاقات خدا» با «بال سیمرغ»
️شفاطمه بستان شیرین - پژوهشگر و استاد دانشگاه
از «کوچه رندی» تا «ملاقات خدا» با «بال سیمرغ»«نوشتن راهی است برای انتقال عقاید، باورها، عواطف، احساسات و تجربههای خود به دیگران. اصولاً نوشته بر دو قسم است: نوشته ابتکاری و نوشتههای پژوهشی. هر طالب علم و پژوهشگری که با دانش و علم سروکار دارد، امیدوار است در راهی که گام مینهد، نیکو بدرخشد و بتواند افکار خود را به بهترین و سادهترین طریق ممکن به خواننده منتقل کند. پژوهشگری یک توانایی ذاتی نیست؛ بلکه مانند هر مهارتی قابل آموزش و یادگیری است. پژوهش علمی، تلاشی است متکی بر یک نظام منطقی که همواره به دنبال حقیقت است.
یک پژوهشگر موفق، نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیدههای اطراف خود دارد و نسبت به آنچه در اطرافش میگذرد، حساس است. ذهنی پویا و پرسشگر او همواره در جهت یافتن پاسخهای تازه است؛ علاوه بر آن، یک پژوهشگر موفق از مهارت لازم برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیاز خود برخوردار است. به مناسبت ۲۵ آذر روز پژوهش، وجیزهای درباره سه اثر پژوهشی استاد جلیل القدر و بیبدیل، اسطوره مهر و عطوفت دکتر عبدالحسین زرینکوب تقدیم اربابان فضل و ادب که امید است مورد قبول اهل معرفت و جویندگان دانش و پژوهشگران گرامی قرار گیرد.
دکتر عبدالحسین زرینکوب در ۲۷ اسفندماه ۱۳۰۱ ش در بروجرد به دنیا آمد. سالهای عمر او با کتاب، درس، تحقیق، تألیف و سفرهای علمی متعدد گذشت. زمینه کار وی نقد ادبی و مطالعه در فرهنگ اسلامی بود. منتقدی دقیق، نویسندهای خلاق، ادیبی با تجربه، شاعری با احساس و مترجمی زبده بود. او به مباحث تاریخی نیز به شدت علاقه داشت و خیلی خوب سرگذشت اقوام مختلف را میدانست. او با تبحر در زبان و ادبیات فارسی و عرب و آشنایی به چند زبان زنده دنیا، آثاری پرارزش چون: تاریخ تصوف، نقش بر آب، دو قرن سکوت، پیر گنجه در جستجوی ناکجاآباد، ارزش میراث صوفیه، از کوچه رندان، با کاروان حله، روزگاران، پلهپله تا ملاقات خدا، فرار از مدرسه، بامداد اسلام، نقد ادبی، سر نی، دیدار با کعبه جان و… به جای گذاشت که تنها بخشی از تألیفات او هستند. دکتر زرینکوب پس از عمری تلاش علمی در زمینه تدریس، تحقیق و تصنیف، در ۷۷ سالگی در ۱۳۷۸ دار فانی را وداع گفت.
احاطه کامل استاد به رموز و ریزهکاریهای کار، بصیرت و دانش او از وی مؤلف و مترجمی موفق و پرآوازه ساخت که آثارش گواه این مدعاست و همچنان یکی از بهترین منابع مورد استناد به شمار میروند.
از کوچهی رندان: مشتمل بر زندگی و اندیشه حافظ که در ۱۲ فصل گردآوری شده است. «شهر رندان»، «سرود زهره»، «سخن اهل دل»، «رند در بنبست» و… فصلهای این کتاب خواندنی را تشکیل میدهند. استاد در مقدمه کتاب میفرمایند: «از کوچه رندان چه می-جویم؟ راه تازهای به شناخت حافظ. جایی که در مسجد و خانقاه رویایی از وی باقی نمانده باشد، نشانش را از کوچه رندان شاید بتوان یافت.»
پله پله تا ملاقات خدا: حاوی زندگی، اندیشه و سلوک مولانا جلالالدین رومی که در ۱۱ بخش از جمله «لالای پیر در قونیه»، «طلوع شمس»، «رقص در بازار»، «عبور به ماورا شعر»، «از مقامات تبتل تا فنا» و… گردآوری شده است. در مقدمه این کتاب از زبان استاد چنین ذکر شده است: «این عنوان را از آن رو برای این نوشته که خط سیر زندگی مولانا جلا-الدین محمد بلخی رومی معروف به مولوی را در سلوک روحانی تمام عمر او نشان میدهد…»
صدای بال سیمرغ: درباره زندگی و اندیشه عطار است که در ۳۱ فصل گردآوری شده و استاد در مقدمه کتاب میگوید: «کشف عطار بدان معنی که پرده اسطورهها و افسانههایی که مرور زمان بر چهره عطار افکنده بود، به سعی پژوهندگان به یکسو شد و گوشهای از سیمای واقعی عطار – که البته شامل تمام آن سیمای محجوب درخشان نیست – از پرده ابهام افسانهها بیرون افتاد.»
در پایان حدیثی از پیامبر (ص) ذکر میشود که فرمودند: «پژوهنده دانش میان نادانان، چون زندهای است، میان مردگان». خود بیانگر اهمیت پژوهش و پژوهشگر است. راه استاد مستدام باد.»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114448
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114449
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114450
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114451
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114452
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114453
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114454
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114455
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114456
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114457
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114458
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114459
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114460
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114461
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10897/32540/114462
|
- موانع شتاب بخشی اقتصاد دیجیتال
- شهرآورد پرگل برنده نداشت
- تبلیغ عربی در بهترین ثانیه فوتبالی دنیا!
- ۲۵ هزار پزشک پروانه نگرفتند؛ کمبود پزشک سیاهنمایی نیست
- سرمقاله
- اعلام پشت پرده افزایش عجیب قیمت خودرو
- افزایش پنج برابری گوگرد در هوای تهران
- عدهای به دنبال تنش در بازار کاغذ هستند
- معرفی آثار پذیرفته شده مرحله اول جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اخبار
- وزیر صمت: آغاز واردات خودرو به زودی
- مجلس با عرضه خودرو در بورس موافق است
- دنبال رفع مشکلات کریدور رشت - کاسپین هستیم
- یادداشت