|
نمایش آثاری فراملی با رنگ غدیر
نمایشگاهی متشکل از ۱۲ پرده نقاشی، نگارگری و چاپ سنگی که هر کدام یک روایت از غدیر است، با عنوان «بهشت غدیر» در گالری خوشزاد نگارخانه گنج پنهان افتتاح شد. در این نمایشگاه که جزئی از پروژه «بهشت غدیر» است، ۱۲ پرده از واقعه غدیر خم؛ شامل ابلاغ پیام غدیر به پیامبر اکرم (ص) در معراج، تا ماجرای شب سیزدهم ذیحجه و اعلام جانشینی حضرت امیرالمومنین (ع) و پرده بیعت تا کوفه و تظلم خواهی حضرت علی (ع) به تصویر کشیده شده است. «معراج»، «امیر امانتدار»، «آسمان در دست آسمان»، «فرمان غدیر»، «آوای شیطان»، «شیاطین در کمین»، «ساز ناکوک»، «بیعت» و «بهشت غدیر» عناوین این آثار است.
«بهشت غدیر» مخاطبانی فرا ملی، فرا مرزی و حتی فراتر از زمان حاضر دارد
حجت الاسلام حسین معماریان کارشناس علمی «بهشت غدیر» درباره وظیفهاش در این پروژه بیان کرد: در «بهشت غدیر» وظیفه تهیه گزارههای تاریخی، تحلیل آنها و افزودن جزئیات تاریخی به نقلها و مشاوره به هنرمندان را عهدهدار بودم. پایه اصلی طراحیها و نقاشیها، گزارشهای تاریخی بود که به لطف خدا از اسناد تاریخی استخراج شد. معماریان همچنین تاکید کرد که هنر هنرمندان است که زبان تاریخ را به زبان روز تبدیل کرده است.عادله سلیمی کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی از دانشگاه سوره و مدیر هنری پروژه «بهشت غدیر» درباره این پروژه گفت: هنر نقاشی و نگارگری ایرانی از دیر باز پیوند ناگسستنی با وقایع تاریخی داشته است، با بررسی آثار قدما به این موضوع پی میبریم که تصویرگری وقایع تاریخی و حماسی همیشه مورد توجه هنرمندان و مخاطبان بوده است. با توجه به این سابقه تاریخی و اصالت هنر ایرانی بنا شد تا با پیشنهاد مؤسسه سرو امید ۱۲ پرده از ناگفتههای واقعه غدیر را به تصویر بکشیم.
پردههای «معراج» و «غدیر خم» چطور خلق شدند
مریم گودرزی هنرمند نگارگر که دو اثر «معراج» و «غدیر خم» از آثار پروژه «بهشت غدیر» را با تکنیک نگارگری خلق کرده است، درباره این آثار بیان کرد: من دو اثر نگارگری با عنوان «معراج» و «غدیر خم» برای پروژه «بهشت غدیر» کار کردم که اثر اول در واقع ابلاغ پیام غدیر به پیامبر اکرم (ص) در معراج است و خلق اثر با توجه به ویژگیهای نگارگری عرفانی، در رنگ و چیدمان و ترکیببندی شکل گرفت. همچنین این اثر با توجه به واژه واژه متن معراجنامه خلق شده است. خلق اثر دوم با عنوان «غدیر خم» با توجه به ویژگیهای نگارگری معاصر، محدودیت رنگها و مدرن بودن ساخت و ساز، چیدمان و ترکیببندی ایرانی، به جهت و جانمایی عناصر تصویری و کادرهای تودرتو و در یک کادر اصلی که از ویژگیهای هنر ایرانی است، خلق شده است.
خلق اثر با ارادت به حضرت امیرالمومنین علیه السلام
بهنام شیرمحمدی هنرمند نقاش که آثار دیجیتال بسیاری در زمینه تاریخ اسلام و زندگینامه شهدا در کارنامه دارد، در این پروژه ۲ اثر نقاشی را خلق کرده است، درباره این آثار گفت: بسیار مفتخرم که توانستم قدمی در تبلیغ غدیر بردارم و توفیق خلق دو اثر برای پروژه «بهشت غدیر» را داشتم؛ اولی با موضوع نقشههای شوم کفار برای ترور پیامبر (ص) و دومی اجتماع شیاطین در روز غدیر بر اساس روایات. آثاری با چنین موضوعات، سبک و تکنیک در همهجای دنیا شناخته شده است و خواستار دارند، تا جایی که حتی با انتشار بخشی از این آثار در صفحه شخصیام، شاهد میل و رغبت شدید مخاطبان ایرانی، عراقی، لبنانی، هندی و … برای داشتن تصاویر کامل این نقاشیها بودم.
اسماعیل شنگله، بازیگر پیشکسوت درگذشت
اسماعیل شنگله کارگردان، بازیگر، مترجم و از اساتید برجسته بازیگری بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. اسماعیل شنگله، کارگردان، بازیگر، مترجم و از اساتید برجسته بازیگری در دانشکده هنرهای دراماتیک، ساعتی پیش بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.فرزند این بازیگر با انتشار پستی در اینستاگرام خود درگذشت پدرش را تائید کرد.
اسماعیل شنگله در سال ۱۳۱۵ در تهران متولد شد، تئاتر را از سال ۱۳۳۲ آغاز نمود و در سال ۱۳۳۵ وارد هنرستان هنرپیشگی شد.
شنگله در سال ۵۳ با فیلم داریوش مهرجویی با عنوان «دایره مینا» وارد عالم سینما شد و عمده فعالیتهایش در فیلمهای سینمایی به اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ با ایفای نقش در فیلمهایی چون «سام و نرگس»، «سگ کشی»، «پارتی»، «گاهی به آسمان نگاه کن» و «عروسک فرنگی» برمیگردد.
اما عمده حضور این بازیگر در عالم تصویر، به تلویزیون و سریالهای تلویزیونی برمیگردد. شنگله بازی مقابل دوربینهای تلویزیونی را از تلهتئاتر آغاز کرد و در طول حیاتش در مجموعههایی چون «مدرس»، «رعنا»، «روشنتر از خاموشی»، «عطر گل یاس»، «آوای فاخته»، «شیخ بهایی» و … بازی داشت.
هوشنگ توکلی، که در سال ۱۳۶۵ با زندهیاد شنگله در سریال مدرس همکاری داشته است، درباره ویژگیهای این شخصیت گفت: در دهه چهل پنج کارگردان تحصیل کرده از اروپا داشتیم که هر کدام سبک و سیاق خاصی داشتند. در آن مقطع تئاتر در ایران بسیار سرگردان بود و این افراد در رشد فکری فعالیت های تئاتری و بهبود میزانسنها و بازیگری تاثیرگذار بودند. یکی از آن افراد بدون شک آقای شنگله بود که از دانشگاه هنرهای نمایشی وین در رشته کارگردانی تئاتر فارغالتحصیل شده بود.
ثبت تجربه مشترک آدمها از «فقدان»
فاطمه خواجهنوری که این روزها نمایشگاه عکس او با عنوان «ملال فقدان» در گالری محیطی خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است، درباره شکلگیری ایده این نمایشگاه گفت: از کودکی تا نوجوانی خانواده ما و مادربزرگم در یک ساختمان زندگی میکردیم و روابط بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتیم. به همین ترتیب بیشتر اوقاتم را با مادربزرگم میگذراندم و رابطه بسیار نزدیکی بین ما شکل گرفته بود. بعد از آنکه مادربزرگم فوت کرد همیشه جای خالیاش را حس میکردم، چون حضور او همواره یک قسمت مهم از زندگی من را در برمیگرفت. وی بیان کرد: سالها بعد وقتی که مادربزرگ یکی از دوستانم درگذشت، من به خانه آنها رفتم و به دنبال یک سری نشانههای مشترک برای به تصویر کشیدن این تجربه فقدان میان آنچه خود تجربه کرده بودم و آنچه دوستم تجربه میکرد، بودم. از این منظر میتوانم بگویم این نمایشگاه در واقع حاصل یک تجربه شخصی است. تجربه شخصی من از فقدان یک عزیز که بعدها نشانههای مشابه آن را در تجربه افراد دیگر یافتم.
خواجهنوری در توضیح ایده گرفتن از این تجربه شخصی گفت: من در عکسهایی که ثبت کردم آن فضای خانه مادربزرگ را بهواسطه چیزهای مشترکی که در نسل خودم وجود داشت، نشان دادهام؛ مثلاً قرآن، چرخ خیاطی، آلبوم خانوادگی و… اینها از ابزارهایی بودند که تقریباً در خانه همه مادربزرگهای همنسلهای من بود. مثلاً خودم با چرخی که مادربزرگم خیاطی میکرد خاطرات بسیاری دارم. من هم سعی کردم در این تجربه شخصی هر آنچه را که بین همه ما مشترک است در عکسهایم نشان دهم.نمایشگاه عکس «ملال فقدان» که شامل ۲۰ عکس است، از ۲۷ خرداد تا ۲۷ تیر به مدت یک ماه در گالری محیطی خانه هنرمندان ایران به نشانی تهران، خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر میزبان علاقهمندان است.
سختگیری در انتخاب آثار
رکورد مخاطب و فروش تئاتر محراب شکسته شد
مهرداد کوروشنیا مدیر مجموعه تئاتر محراب درباره وضعیت اجراهای عمومی این مجموعه تئاتری در سال جاری، گفت: ما در حال حاضر میزبان ۲ نمایش «خوابکشی» به کارگردانی صدف صفری و «رومئو و ژولیت» به نویسندگی باقر سروش و کارگردانی شهروز دلافکار هستیم که به ترتیب در سالن جمیله شیخی و سالن جعفر والی مجموعه اجرا میشوند.
وی با اشاره به اینکه با بازگشایی مجموعه تئاتر محراب بعد از سپری شدن دوران کرونایی روند فعالیتهای مجموعه رو به رشد بوده، تأکید کرد: در حال حاضر چه به لحاظ آمار مخاطب و چه به لحاظ میزان فروش، رکورد مخاطب و فروش سالیانه مجموعه در مقایسه با سالهای گذشته شکسته شد. تا کنون نمایش «رومئو و ژولیت» توانسته به فروشی معادل ۲۱۰ میلیون تومان دست پیدا کند در حالی که رکورد سالیانه مجموعه تئاتر محراب در سالهای گذشته میانگین ۷۰ میلیون تومان بوده ولی در سال جاری تنها یک نمایش بالاتر از فروش سالانه مجموعه فروش داشته است.
کوروشنیا یادآور شد: تلاش ما و کارشناسان مجموعه بر این است که آثار با کیفیت در تئاتر محراب روی صحنه بروند زیرا مجموعه محراب یک مرکز تخصصی دولتی تئاتر است و انتظار مخاطب این است که در این مجموعه تماشاگر آثار با کیفیت باشد. اگر سالنهای مجموعه خالی بمانند بهتر از این است که آثار بی کیفیت روی صحنه بروند. سختگیری در انتخاب آثار برای احیای کیفی مجموعه تئاتر محراب اعمال میشود.
وی اظهار امیدواری کرد با انتخاب آثار با کیفیت برای اجرا در سالنهای مجموعه تئاتر محراب مسیر رو به رشد مجموعه ادامه پیدا کند و دچار افت نشود.مدیر مجموعه تئاتر محراب درباره وضعیت حمایت از اجراهای عمومی مجموعه در سال جاری، متذکر شد: طی مذاکرات شفاهی که با ادارهکل هنرهای نمایشی در سال گذشته داشتیم حمایتی هر چند حداقلی از اجراهای مجموعه صورت میگرفت ولی در چند ماه اخیر شاهد این اتفاق از سوی ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نبودیم. مجدداً با ادارهکل مذاکره خواهیم کرد تا حمایت از اجراهای مجموعه تئاتر محراب وجود داشته باشد.
کوروشنیا در پایان سخنان خود درباره وضعیت بازسازی مجموعه تئاتر محراب نیز توضیح داد: در حال گسترش فضای اداری مجموعه هستیم و ۲ فضای جدید در قالب واحد آموزش و پژوهش به مجموعه اضافه میشود تا از پتانسیل کارشناسان و همچنین فعالیتهای آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان استفاده کنیم.
اخبار
لیلا حاتمی داور جشنواره ونیز ۲۰۲۲ شد
در حالی که جولین مور بازیگر آمریکایی به عنوان رییس هیات داوران هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز انتخاب شد، اعضای هیات داوران وی را چهرههایی چون لیلا حاتمی و کازئو ایشیورو نویسنده برنده نوبل ادبیات، تشکیل میدهند. جولین مور بازیگر برنده اسکار برای فیلم «هنوز آلیس»، به تازگی بازیگر «وقتی کار نجات جهان را تمام کردی» به کارگردانی جسی آیزنبرگ بوده است و پس از این در فیلم «تیزتر» ساخته بنجامین کارون بازی خواهد کرد.آدری دیوان که سال پیش شیر طلای ونیز را برای فیلم «رویداد» برده، لئوناردو دی کاسترانزا کارگردان ایتالیایی فیلم «قفس درون»، مایانو کوهن کارگردان آرژانتینی و رودریگو سوروگوئین تهیه کننده فیلم «مادر» دیگر داوران این دوره جشنواره ونیز را تشکیل میدهند. جولین مور آخرین بار در فیلمی با عنوان «حومه شهر» به کارگردانی جورج کلونی در سال ۲۰۱۷ راهی جشنواره فیلم ونیز شده بود. وی سال ۲۰۰۲ جایزه کوپا وولپی برای بازیگری جشنواره فیلم ونیز را برای بازی در فیلم «دور از بهشت» ساخته تاد هینس دریافت کرده است.لیلا حاتمی هم که سابقه حضور در هیات داوران جشنواره کن ۲۰۱۴ را دارد، از جمله ۳ چهره زن و در کنار ۴ چهره مرد، به ریاست مور کار داوری این دوره را انجام میدهد. وی جایزه خرس نقرهای بهترین بازیگر جشنواره برلین را برای فیلم «جدایی» ساخته اصغر فرهادی دریافت کرده است.هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) برگزار میشود.
ثبتنام ۱۳۱ کشور در سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
به نقل از روابطعمومی انجمن سینمای جوانان ایران، همزمان با پایان مرحله دریافت آثار و ثبت نام در بخش بینالملل سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران که از تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۰ تیر ۱۴۰۱ ادامه داشت، ۱۳۱ کشور تعداد ۵۰۱۲ فیلم کوتاه را در برای شرکت در جشنواره ارسال کردند.بیشترین تعداد آثار ارسال شده به ترتیب به کشور فرانسه با ۵۷۲ اثر، اسپانیا ۴۰۱، هندوستان ۳۴۶، چین ۲۳۱، ایالات متحده آمریکا ۲۲۱، برزیل ۲۱۳، آلمان ۱۹۱، ایتالیا ۱۸۸، روسیه ۱۶۲، ترکیه ۱۴۹، کانادا ۱۰۱ و مکزیک ۸۶ اختصاص دارد.از مجموع ۵۰۱۲ فیلم کوتاه ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، به تفکیک ۲۹۲۵ اثر داستانی، ۸۰۴ اثر مستند، ۶۸۹ اثر پویانمایی و ۵۹۴ اثر تجربی در بخش بینالملل سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران شرکت کردهاند.امور بینالملل انجمن سینمای جوانان قبلتر تأکید کرده بود که فیلمسازان ایرانی آثار خود را بایستی صرفاً در بخش «مسابقه ملی» جشنواره ثبت کنند و از ثبت آثار در بخش بینالملل این رویداد اجتناب کنند. تعدادی از آثار ایرانی ثبت شده در بخش ملی، صرفاً طی تعامل هیات انتخاب بخش ملی و بخش بینالملل و دبیر جشنواره، به بخش بینالملل راه مییابند.اسامی فیلمهای کوتاه راهیافته به بخش بینالملل نیمه دوم شهریور اعلام خواهد شد. ثبت نام و بارگذاری آثار در «بخش ملی» سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تا ۵ مرداد ۱۴۰۱ ادامه دارد و داوطلبان میتواند تا پایان این روز با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس festival.iycs.ir برای ثبت آثار خود اقدام کنند. بنابر اعلام دبیرخانه این جشنواره، مهلت به هیچ وجه تمدید نمیشود.سی و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ به دبیری مهدی آذرپندار برگزار خواهد شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10791/31646/108574
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10791/31646/108575
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10791/31646/108576
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10791/31646/108577
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10791/31646/108578
|
عناوین این صفحه
- نمایش آثاری فراملی با رنگ غدیر
- اسماعیل شنگله، بازیگر پیشکسوت درگذشت
- ثبت تجربه مشترک آدمها از «فقدان»
- رکورد مخاطب و فروش تئاتر محراب شکسته شد
- اخبار