|
پیام رئیس سازمان سینمایی بهمناسبت روز خبرنگار؛
افق تحول سینما با همفکری و همیاری رسانهها محقق میشود
رئیس سازمان سینمایی با انتشار پیامی ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری و عزاداری سید سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان، فرا رسیدن روز خبرنگار را گرامی داشت و تقارن این روز با عاشورا را حکمت آمیز، جهت بخش و مهم دانست.
به گزارش امتیاز، متن پیام محمد خزاعی به مناسبت روز خبرنگار به این شرح است:
«السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)
ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری سید سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان و یاران با وفایش را به شیفتگان خاندان عصمت و طهارت تسلیت میگویم.
در دنیای امروز هیچ چیز به اندازه خبر اهمیت و کاربرد ندارد. تا آنجا که همه امور زندگی ما مشحون از اخبار گوناگون است. در این سالها هر جا که فرهنگ ما رونق و تعیّنی یافته، قدر دیده و به قامت خویش درآمده، جای پای خبرنگاران دلسوز، متعهد و صادق را در این سلوک به روشنی میتوان دید. در همه این سالها خبرنگاران عضو جدانشدنی خانواده بزرگ سینمایی کشور بودهاند. به همت آنها فرهنگ ما در موفقیتهای پرشمارش در گوشه و کنار جهان دیده شده و به چشم آمده است.
«چراغی» که در دست خبرنگاران است همواره گرمابخش «امید و آگاهی» بوده است و این جایگاه سترگ و تکرار نشدنی از آنِ ذهنها و قلمهای «روشن بین» و «حقگویی» است که جامعه را به روشنیِ این چراغ سخت نیاز افتاده است.
با ورود بهگام دوم انقلاب و نیاز به تحول اساسی در ساختار سینمای ایران، بخشی از رسالت این تحول بر دوش خبرنگاران و چراغ پر فروغی است که در دست اصحاب رسانه نورافشانی میکند.
کمک به برون رفت از وضعیت فعلی سینما، تلاش برای راهیابی به بازارهای منطقهای و بینالمللی، سهیم کردن اقشار مختلف جامعه بویژه خانوادهها و طیفهای گوناگون اجتماعی و همراه و همدل ساختن سینماگران با ضرورتهای روزآمد در چرخه رشد فرهنگ عمومی و ارتقای سطح آگاهی بخشی سینما و غیره مرهون عزم و همت مضاعف جامعه رسانهای کشور است.
عبور از مسیرهای پرچالش در حوزه فرهنگ و سینما مستلزم تلاش و مجاهدت رسانههاست و همچنان طی چهار دهه اخیر با این تلاشها شاهد درخشش و افتخار آفرینی سینمای ایران در محافل جهانی هستیم.
امسال «روز خبرنگار» مقارن با حماسه بزرگ و جاودان عاشورا است. این تقارن حکمت آمیز، جهت بخش و مهم نشانهای از اهمیت انتشار آگاهی و پیام و تداعیگر نقش و سیره پیام رسان و خبرنگار بزرگ تاریخ حضرت زینب(س) است که پیام حق طلبی و عدالت خواهی را به گوش تاریخ رساند.
بیتردید، نمیتوان نقش بزرگ جامعه رسانهای کشور را در تکوین و گسترش تمدن نوین اسلامی و تجلی و اعتلای گفتمان انقلاب کمرنگ جلوه داد.
انتظار میرود جامعه رسانهای کشور با الهام و استعانت از مکتب محرم و پیام عاشورا، در کارزار جنگ نرم امروز در تقابل با استکبار پیشتاز و جلودار خط نبرد باشد.
وظیفه خویش میدانم به بهانه روز خبرنگار به جامعه ی کشور- بویژه به فعالان و خبرنگاران حوزه سینما - خداقوت و خسته نباشید بگویم.
باور دارم افق تحول سینما با همفکری و همیاری رسانهها محقق میشود.
اخبار
«اولیویا نیوتن-جان» درگذشت
«اولیویا نیوتن ـ جان» ستاره موسیقی پاپ و بازیگر، در ۷۳ سالگی در جنوب کالیفرنیا درگذشت.
به گزارش ایندیپندنت، «اولیوا نیوتن-جان» که خوانندهای موفق در عرصه موسیقی پاپ بود با بازی در فیلم موزیکال «گریس» ساختهشده در سال ۱۹۷۸ شهرت مضاعف یافت. در این فیلم که با اقتباس از یک تئاتر برادوی ساخته شده بود، او در مقابل «جان تراولتا» با بازی در نقش «سندی» جاودانه شد.
«جان تراولتا» ستاره هالیوود و همبازی او در این فیلم، در حساب کاربری خود در اینستاگرام به یاد دوست دیرینهاش نوشت: «تو زندگی ما را بهتر کردی. تاثیر تو در باور نمیگنجد».
«اولیویا نیوتن-جان» در ۱۹۴۸ در انگلستان متولد شد و بعد به استرالیا مهاجرت کرد. او در اواخر دهه ۶۰ میلادی خوانندگی را آغاز کرد و چهار بار برنده جایزه گرمی شد و نقشآفرینی در فیلم موزیکال پرفروش «گریس» در سال ۱۹۷۸ بود که او را به یک ابرستاره تبدیل کرد.
این فیلم که «نیوتن-جان» در آن نقش یک دانشآموز استرالیایی را بازی میکند در آن سال پرفروشترین شد و ۲۸ میلیون نسخه از موسیقی فیلم به فروش رسید.
«اولیویا نیوتن-جان» در ۴۳ سالگی به سرطان سینه مبتلا شد و ۲۰ سال بعد از بهبود، سرطان مجددا در بدنش ظاهر شد. او که در بیش از چند دهه که از ابتلایش به سرطان میگذشت، نمادی از شجاعت و امید بود، بنیادی به نام «اولیویا نیوتن-جان» برای تحقیق و پژوهش درباره داروهای گیاهی در درمان سرطان ایجاد کرده بود.
معرفی گروه کامل بازیگران «پدر»
نمایش «پدر» نوشته فلوریان زلر جدیدترین اثرکمپانی فیلم و هنرهای اجرایی «ویرگول» است که با کارگردانی آروند دشتآرای به صحنه میرود.پیش از این حضور رضا کیانیان، لیلی رشیدی و سعید چنگیزیان در نمایش «پدر» قطعی شده بود و مارین ونهولک، سوگل خلیق، بهزاد کریمی، نجوا صاحبالزمانی نیز به عنوان دیگر بازیگران این نمایش معرفی شدند. به گزارش ایرنا؛ نمایش «پدر» با طراحی و کارگردانی آروند دشتآرای تمرینهای خود را از ۲۱ خرداد آغاز کرده و قرار است در شهریور سال جاری به صحنه برود.
آروند دشتآرای سرپرست کمپانی «ویرگول»، پیش از این نمایشهای متعددی از جمله «سگ سکوت»، «تن تن و راز قصر مونداس»، «کمی تاب بخوریم»، «باغبان مرگ» و «بداهه» را به صحنه برده است.
آغاز فرآیند داوری هشتمین دوره «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران»
روابط عمومی اداره کل مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی فرآیند داوری آثار و ایدهها و کارنامه روستاها و آبادیهای عشایری شرکتکننده در هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب آغاز شد این جشنواره با هدف توسعه زیرساختها و فعالیتهای ترویج کتابخوانی در روستاها و آبادیهای عشایری و برنامهریزی و حمایت از ایدههای نو و ابتکاری در حوزه کتابخوانی در میان روستاییان و عشار برگزار شد. در فرآیند داوری نمایندگانی از نهاد کتابخانه های عمومی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و کارشناسان و فعالان ترویج کتابخوانی همکاری خواهندکرد. نشست تخصصی داوری طرحها، ایدهها و کارنامه شرکتکنندگان در هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران صبح روز چهارشنبه ۱۹ مرداد برگزار خواهد شد.
اولین حضور جهانی در فستیوال تهران؛
«آب شدن» آماده نمایش و پخش شد
فیلم کوتاه «آب شدن» به کارگردانی علی زندیه و با سرمایه گذاری فاطمه محمدی سیجانی آماده نمایش و پخش جهانی شد.
به گزارش امتیاز؛ فیلم کوتاه «آب شدن» به کارگردانی و تهیه کنندگی علی زندیه آماده نمایش و پخش در جشنوارههای داخلی و بین المللی شد. این فیلم کوتاه که با سرمایه گذاری فاطمه محمدی سیجانی ساخته شده است، برای سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ثبت نام کرده است.
در خلاصه اثر این فیلم کوتاه که در تهران و در چهار شبانه روز فیلمبرداری شده است، آمده است: «علی که مادرش نیاز شدیدی به دارویی دارد، در بحبوحه کمبود دارو از تمام دوستانش کمک میگیرد تا او را در پیدا کردن آن یاری کنند. این پیدا کردن دارو با تمام مشقتهایی که دارد انجام میشود اما واقعیت هر کدام از دوستانش در این روند هویدا میشود..»
کیوان ساکت اف، نگار نیکخواه آزاد، هادی شیخ الاسلامی، ستایش رجایی نیا و مهدی حسینی نیا در «آب شدن» ایفای نقش داشتهاند.
فهرست عوامل این فیلم کوتاه عبارت است از: نویسنده: مهدی زندیه و محسن رحمانی، کارگردان: علی زندیه، مدیر فیلمبرداری: امیر مهدی نژاد نیک، صدابردار: مهرداد مقیسه، طراح صحنه و لباس: مونا قاسم شعا و مونا رمضان، طراح گریم: نیلوفر مرسل وند، تدوین: علی زندیه، صداگذار: کیان حجازی، اصلاح رنگ: علی پور عبادی، موسیقی: عماد فلاحی، مدیر تولید: حسین افتتاحی و نوید نجفی، مجری طرح: موسسه راویان اندیشه متین و گروه هنری دارت، عکاس: لاله عباسی و آرمین مقدم، سرمایه گذار: فاطمه محمدی سیجانی، تهیه کننده: علی زندیه.
۸ روزی که آثار کمدی به روی پرده نبودند؛
سینماها بدون فیلم کمدی چقدر فروختند؟
با آغاز ماه محرم، نمایش فیلمهای کمدی، از شنبه ۸ مردادماه متوقف شد و این فرصت ۸ روزه، زمان مغتنمی برای خودی نشان دادن آثاری بود که همواره اعتراض داشتند بیشترین تعداد سالن به تصرف آثار کمدی درآمده است.
با این حال، فیلمهای اجتماعی و کودک موفق شدند به اندازه نیمی از گیشه یک هفته معمول فروش کنند و رقم گیشه را در مرز ۵ میلیارد تومان حفظ کند.
پرفروشترین فیلم ۸ روزی که آثار کمدی به روی پرده نبودند، تیتی بود که ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخت تا بهتنهایی، نیمی از فروش کل گیشه را در انحصار خود ببیند.
علفزار پس از دوماهونیم نمایش، همچنان مخاطب دارد. فیلم کاظم دانشی موفق شد در این ۸ روز، رقمی بالغ بر ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلون تومان بفروشد تا به همراه تیتی، ۶۵ درصد از کل فروش گیشه این مدت را در اختیار داشته باشند.
هناس هم در این مدت، ۲۹ هزار بلیت فروخت تا گیشهای ۶۰۰ میلیون تومانی را برای خود رقم بزند. چهارمین فیلم پرفروش این روزها، زالاوا است که ۹۷۰۰ بلیت فروخت و ۳۲۰ میلیون تومان به دست آورد. بازیوو نیز توانست خود را تا رده پنجم جدول بالا کشیده و طی این ۸ روز، گیشه ۲۹۰ میلیونی داشته باشد.
آمار فروش ۸ روزی که سینماها آثار کمدی نداشتند، درحالی تاملآور است که ۶۵ درصد رقم کل گیشه توسط ۲ فیلم، و ۳۵ درصد دیگر توسط ۱۰ فیلم محقق شد که این مهم، یکی از نتایج فیلمسوزی است که امید است در روزهای آتی و با انتخابهایی هوشمندانه،این روند اصلاح و به نفع سینمای ایران عمل کند.
با وجود تیره بودن روابط سیاسی چین و آمریکا؛
اجازه اکران «مینیونها» در چین داده شد
«مینیونها: ظهور گرو» از ۱۹ آگوست امسال در چین اکران میشود. تعیین زمان اکران با وجود تیره بودن روابط سیاسی چین و آمریکا غافلگیر کننده بود.
این فیلم توسط یونیورسال و ایلومیشن انترتینمنت تولید شده و دیروز یونیورسال خبر اکران این انیمیشن در چین را در رسانه اجتماعی چین «وایبو» منتشر کرد.
در ۲ سال اخیر چین ارتباط مستقیمی بین روابط سیاسی با آمریکا و اکران فیلمهای آمریکایی برقرار کرده و با وجود این که به دلیل مشکلات دیپلماتیک از اکران فیلمهای کرهای و هندی برای مدتی جلوگیری کرده بود، مدتی است نمایش این فیلمها را آزاد کرده است.
درگیریهای اخیر آمریکا و چین موجب شد تا چین از سال گذشته سهمیه کامل فیلمهای آمریکایی را رعایت نکند و کمتر از حد تعیین شده اجازه اکران به فیلمهای آمریکایی داده شد.فیلمهای انیمیشن «من نفرتانگیز» و «مینیونها» در چین هواداران خود را دارند و فیلم اول «من نفرتانگیز» گرچه در چین اکران نشد اما فیلم دوم در سال ۲۰۱۳ فروشی ۵۲.۹ میلیون دلاری را ثبت کرد و «من نفرت انگیز ۳» هم در سال ۲۰۱۷ فروش بزرگ ۱۵۸ میلیون دلاری را به جای گذاشت. اولین فیلم «مینیونها» هم سال ۲۰۱۵ در چین اکران شد و ۶۸.۵ میلیون دلار فروخت.
«مینیونها: ظهور گرو» پنجمین فیلم از مجموعه «من نفرتانگیز» محسوب میشود و به کارگردانی کیل بالدا و برد آییلسون و جاناتان دل وال ساخته شده است. این فیلم نخستین بار در جشنواره انسی امسال در نیمه ژوئن به نمایش درآمد و پس از آن با آغاز جولای اکرانش در آمریکا شروع شد. این فیلم که با بودجه ۸۰ میلیون دلاری ساخته شده تاکنون به فروش ۷۲۱ میلیون دلاری در سراسر جهان دست یافته است.
تماشای «لهشدگی» در گالری امروز
استعارهای از فشارهای اجتماعی، کلیشههای بسته ذهنی و اجتماعی انسان و توجه صرف به بُعد مادی اشیاء و تعمیم آن به انسانها و روابط اجتماعی، مفاهیمی است که در نمایشگاهی از آثار چاپ دستی عباس میرزایی با عنوان «لهشدگی» در گالری امروز ارائه شده است.
عباس میرزایی درباره این نمایشگاه گفت: پروسه خلق آثار ارائهشده در گالری، ابتدا با انتخاب اشیایی که میتوانست ازنظر فرم و محتوا در مسیر این کار قرار بگیرند آغاز شد و سپس این روند با پرس کردن اشیا در زاویه و فرمی دلخواه و تبدیل آنها از یک حجم سهبعدی به سطحی تخت و دوبعدی ادامه پیدا کرد تا درنهایت بتوان از اشیا بهعنوان کلیشه چاپ دستی استفاده کرد و فرم، نقوش و بافت آنها را با استفاده از دستگاه پرس چاپ دستی روی پارچه یا مقواهای مخصوص که درصد کتان بالایی دارند منتقل کرد، البته با تیراژهایی یکسان که یکی از قابلیتهای چاپ دستی است.
او ادامه داد: فرآیند تبدیل اشیا به کلیشه چاپ دستی و انتقال تصویر آن با تمام ظرافتهایش روی مقوا یا پارچه تا به امروز در هنرهای تجسمی معمول نبوده است و اکنون این کار با استفاده از تکنیک چاپ دستی عملی شد، فرآیندی که از شروع ایده آن از سال ۱۳۹۵ تا اجرای نهایی و ارائه آثار در سال ۱۴۰۱ با چالشهای فراوانی روبرو بود تا درنهایت با ۳۷ اثر ابتدا در خردادماه ۱۴۰۱ در گالری اُ تهران و سپس در مردادماه در گالری امروز اصفهان به نمایش درآمدند.
این هنرمند با اشاره به اشیاء استفادهشده در این مجموعه گفت: برای این کار از چند نمونه اشیا بهره گرفتهام، یک دسته اشیاء قدیمی مثل فانوس، گلدانها و دبههای روغن قدیمی و دستهای هم اشیاء مصرفی مثل قوطی تن ماهی، بطری آبمعدنی و قوطی کنسرو که در زندگی مدرن مصرفشده و دور انداخته میشوند و بهعنوان سوژهای با روایت تصویری مستقل به آنها نگاه نمیشود. ممکن است افرادی اشیاء مختلف را ببینند، رد شوند و درکی از آن نداشته باشند، اما در نگاه عمیقتر هر شیئ میتواند هویت بصری جداگانهای داشته باشد؛ درواقع خودِ اشیا قدیمی بهتنهایی زیبایی خاص خود را دارند، اما لِه کردن آنها در فرمی که هنرمند در نظر دارد میتواند روایتی جدید از یک شی را به همراه داشته باشد که ازنظر فرم و محتوا و تعمیم آن با مسائل اجتماعی، بیانگر مفاهیم عمیقی خواهند بود.
این نقاش با بیان اینکه این کار ریشههایی از مسائل اجتماعی در خود دارد، تأکید کرد: این آثار نمادین هستند، استعارهای از فشارهای اجتماعی، کلیشههای بسته ذهنی و اجتماعی انسان و اینکه ارزش اشیاء تنها به بعد مادی آنها دانسته میشود و این موضوع قابلیت تعمیم به انسانها و سایر روابط اجتماعی دارد.
عباس میرزایی هنرمند، نقاش و دبیر هنر اصفهانی است که تاکنون نمایشگاههای انفرادی و گروهی بسیاری در زمینه نقاشی، طراحی و چاپدستی در بسیاری از شهرهای ایران و همچنین شهرهایی در خارج از ایران برگزار کرده و اکنون نیز نمایشگاه «لهشدگی» را در گالری امروز به نمایش گذاشته است.
علاقهمندان برای تماشای این آثار میتوانند تا پایان مردادماه به گالری امروز واقع در اصفهان، خیابان آبشار دوم، بنبست فرشید پلاک ۳۲۴ مراجعه کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10806/31771/109216
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10806/31771/109217
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10806/31771/109218
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10806/31771/109219
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10806/31771/109220
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10806/31771/109221
|
عناوین این صفحه
- افق تحول سینما با همفکری و همیاری رسانهها محقق میشود
- اخبار
- «آب شدن» آماده نمایش و پخش شد
- سینماها بدون فیلم کمدی چقدر فروختند؟
- اجازه اکران «مینیونها» در چین داده شد
- تماشای «لهشدگی» در گالری امروز