|
برنامه تلویزیونی «رویان» ساخته می شود
میثم مرادی بیناباج مدیر شبکه یک در بازدید از «پژوهشگاه رویان» و در دیدار با مسوولان آن مجموعه از انتخاب «شعار جدید» شبکهیک، تولید دو برنامه جدید «رویان» و «پارسا» و تشکیل کارگروه «پیشرفت» در شبکه یک سیما خبر داد. وی حضور در این پژوهشگاه را نشانهای از عزم مضاعف رسانه ملی در جهت معرفی پیشرفتها و ظرفیتهای علمی کشور در رسانه ملی و شبکه یک سیما دانست. مدیر شبکه یک همچنین در این دیدار ماموریت شبکه یک را افزایش حس امید، تعلق و مسوولیتپذیری نسبت به ایران اسلامی از زاویه دید بازنمایی داشتههای هویتی، پیشرفت و کارامدی نظام دانست و شعار شبکه را «دیدهبانی پیشرفت کشور» اعلام کرد.
مرادی بیناباج خاطرنشان کرد: یکی از ارکان جهاد تبیین، معرفی ظرفیتها و پیشرفت علمی کشور در عرصههای مختلف است. شبکه یک نیز به عنوان، شبکه «دیدبان پیشرفت ایران» باید از زاویه دیدی جدید با نمایش دستاوردها و تلاشها، حس خودباوری و تعلق را به جامعه منتقل کند و از این حیث، باید نام و یاد آقای «کاظمی آشتیانی» و دیگر دانشمندان و پژوهشگرانی که خالصانه در پژوهشگاههای کشور کار میکنند، به عنوان «قهرمان ملی» در رسانه ملی برجسته شود و هم پژوهشگاه «رویان» که امروز از نامها و نشانهای شاخص شتاب و پیشرفت علمی کشور است و هم خود نام «رویان» که خوشنام و غرورآفرین است، باید تبدیل به نامی شود که هرجا مخاطب ایرانی و مردم کشور آن را میشنوند، احساس عزتمندی، افتخار و دلبستگی به ایران عزیز پیدا کنند.
وی سپس اعلام کرد: اگر تاکنون، به قدر کفایت این کار نشده ناشی از کمکاری رسانه است.مرادی بیناباج افزود: روایت افرادی که برای درمان ناباروری از خارج از کشور، دست نیاز به سوی جامعهی درمانی و علمی ایران عزیز دراز میکنند و یا هزاران نفر دیگری که برای حل مشکلاتشان به پژوهشگاههای کشور مراجعه میکنند، باید در رسانه ملی نمود پیدا کند، از این جهت تمام کوشش شبکه یک بر این خواهد بود که با رصد حوزههای پیشرفت در کشور، درک و آگاهی درستی از آن حوزهها به بیننده منتقل کنیم. او گفت: گروه دانش و اقتصاد شبکه یک در حال تولید مجلهای تصویری به نام «رویان» است تا جریان رشد و پیشرفت علم و فناوری در کشور از پشت لنز رویان رصد و معرفی شود. مدیر شبکه یک از «پارسا» به عنوان برنامه دیگر شبکه یک در حوزه ترویج علم نام برد که در آن دانشجویان از منظر تازه و جدیدی به روایت یافتههای علمی و پایاننامههای خویش میپردازند.وی در پایان اعلام کرد که در شبکه یک کارگروهی تحت عنوان «پیشرفت» در حال تشکیل است که دانشمندان حوزههای مختلف علمی در آن عضویت خواهند داشت و هدف از تشکیل آن، مطالبهگری سهم پیشقراولان عرصههای علمی و هدایت رسانه ملی در روایت صحیح از حرکت علمی کشور است.
رئیس پژوهشگاه رویان نیز در سخنانی با ذکر نام دکتر کاظمی آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه و خدمات ارزشمند ایشان، به موفقیت در حوزه ناباروی، سلولهای بنیادی، سلول درمانی و همانندسازی اشاره کرد و گفت: این موفقیتهای بزرگ نتیجهی تفکر «ما میتوانیم» تیم همکاران ما در این مرکز رقم خورده است و برای ما مایه افتخار است که پزشکان و متخصصان این حوزه در عرصهی بینالمللی «رویان» را میشناسند و فعالیتهای این مجموعه در در رسانههای بینالمللی انعکاس خوبی دارد.
اخبار
تدارکات محمد حاتمی برای «قفس»
محمد حاتمی که در این مدت همواره به فکر اجرای تئاتر بوده، این روزها مشغول تمرین و آمادهسازی تازهترین نمایش خود با نام «فقس» است.
او درباره تازهترین فعالیتهای خود در زمینه تئاتر میگوید: بعد از مدتها سرانجام تمرین یک نمایش جدید را آغاز کردهام و امیدوارم همه چیز به خوبی پیش برود تا آن را روی صحنه بیاوریم.
او که خود متن این نمایش را هم نوشته اضافه میکند: نمایش «قفس» درباره یک زن نویسنده است که در کار نوشتن رمانی است و کارکترهای داستانش عینیت پیدا میکنند و او با آنان درگیر میشود.
به گفته حاتمی، این نمایش شش شخصیت دارد که حاتمی خود، ایفاگر یکی از آنهاست و قرار است دیگر بازیگران نمایشش به زودی معرفی شوند.
حاتمی که مشغول تمرین این نمایش است، در نظر دارد بعد از گذراندن مرحله بازبینی و دریافت مجوز اجرا، این نمایش را از اواسط شهریور ماه در تالار حافظ روی صحنه ببرد.
او ارایه جزییات بیشتر درباره اجرای نمایشش را به گذراندن مراحل بعدی و پس از دریافت مجوزهای لازم موکول میکند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر زمستان گذشته نمایش «رادیکال هفت ممیز هفت» را با موضوع مهاجرت بازی خودش و آشا محرابی به مدت ده شب در جم سنتر روی صحنه برد اما فعلا برنامهای برای اجرای دوباره آن ندارد.
«سووشون» و دو طرح دیگر از ساترا مجوز گرفتند
روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، جلسه شورای صدور مجوز تولید ساترا با حضور اعضای حقیقی و حقوقی برگزار شد و در این جلسه طرح سریال سووشون به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.
سریال سووشون برداشتی از رمان سووشون نوشته سیمین دانشور است که به روایت جنایتها و ظلمهای استعمارگران در اواخر دوران پهلوی میپردازد.
در ادامه جلسه شورای تولید، طرح روباه نقرهای نوشته داریوش ربیعی و سریال کودک مترسک به تهیهکنندگی محمد قاضی نیز تصویب شد. طرحهای ده متر زیر زمین رسانه فیلم نت و خواهر نامریی برای بررسی کارشناسی و دعوت از نویسنده و تهیهکننده به دبیرخانه شورا ارجاع شد.
لازم به ذکر است شورای صدور مجوز تولید، به عنوان یکی از شوراهای تخصصی به صورت منظم در سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر(ساترا) تشکیل میشود و کارشناسان شورا به بررسی کارشناسی طرحها و فیلمنامههای سریالهایی که رسانههای صوت و تصویر فراگیر در صدد تولید آن هستند، میپردازند.
تعامل و جلسات کارشناسی با فیلمنامهنویسان و ارائهدهندگان طرحها، از مهمترین وظایف شورای صدور مجوز تولید ساترا برای حمایت و توسعه محتوای بومی سالم است و برای تسهیل تولید در زیستبوم رسانههای صوت و تصویر فراگیر، اخیرا جلسات شورای تولید به دو جلسه در هفته افزایش یافته است.
معرفی دبیر جشن سالانه کانون ملی منتقدان تئاتر
روابط عمومی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، مهدی نصیری رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران با صدور حکمی امید طاهری را بهعنوان دبیر شانزدهمین جشن سالانه کانون منصوب کرد.
کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در جشن سالانه خود به معرفی برترین های تئاتر ایران از نگاه منتقدان عضو این کانون می پردازد. طی سه سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، جشن سالانه کانون برگزار نشده بود اما در مهر پیشرو، جشن کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، براساس آرای منتقدان عضو و به دبیری امید طاهری برگزار می شود.
در این رویداد، علاوهبر معرفی برترینهای تئاتر در سال ۱۴۰۰، در رشتههای مختلف، بهترین نمایشهای سه دوره قبل نیز معرفی می شوند. همچنین بناست در استان هایی که کانون ملی منتقدان تئاتر ایران شعبه فعال دارد، بهترین نمایش سال ۱۴۰۰ از طرف اعضای استانی کانون معرفی شوند. شانزدهمین جشن سالانه کانون ملی منتقدان مهر سالجاری با معرفی بهترینهای تئاتر سال ۱۴۰۰ در ۱۸ بخش مختلف برگزار میشود و این انتخابها براساس آرای منتقدان عضو کانون انجام خواهد شد.
لعیا زنگنه به «عشق کوفی» پیوست
روابط عمومی پروژه، لعیا زنگنه به عنوان بازیگر جدید و در نقشی متفاوت به سریال «عشق کوفی» اضافه شد.
تصویربرداری این سریال که به کارگردانی حسن آخوندپور و تهیه کنندگی سعید سعدی همزمان با شروع محرم آغاز شده بود، در شهرک غزالی ادامه دارد.
«عشق کوفی» قرار است روایتگر یک عشق در کوفه سال ۶۱ هجری قمری باشد و ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا (ع) ادامه پیدا کند.
شبنم قربانی و سعید شریف ۲ بازیگر اصلی این سریال هستند. این سریال یکی از محصولات جدید سازمان هنری رسانه ای اوج است
بازیگرانی از چند نسل روی پرده سینما
چهار فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمیکیا، «برای مرجان» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و «رویای سهراب» ساخته علی قویتن از چهارشنبه ۲۶ مردادماه روی پرده میروند. «ابلق» که دو سال قبل در جشنواره فیلم فجر رونمایی شده بود بالاخره به اکران رسید تا هوتن شکیبا و الناز شاکردوست همزمان دو فیلم روی پرده داشته باشند. اکران «تیتی» با بازی این دو بازیگر نیز چند هفتهای است که آغاز شده تا علاقهمندان شاهد دو تجربه متفاوت از آنها باشند. بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی و گلاره عباسی از جمله بازیگران «ابلق» هستند.
«شب طلایی» نخستین فیلم بلند سینمایی یوسف حاتمیکیاست که مسیری متمایز از پدرش ابراهیم حاتمیکیا را در قصه و شیوه روایت دنبال میکند. این فیلم پربازیگر سال قبل در جشنواره فجر به نمایش در آمد و مریم سعادت، حسن معجونی، یکتا ناصر، سینا رازانی، بهناز جعفری و مسعود کرامتی از جمله بازیگرانش هستند.
یکی دیگر از فیلمهایی که آماده اکران شده، «برای مرجان» ساخته حمیدزرگرنژاد است که پیشتر فیلمهای «ماهورا» و «پایان خدمت» را کارگردانی کرده بود. زرگرنژاد این فیلم را در دوران شیوع کرونا ساخته و پگاه آهنگرانی، برزو ارجمند، فریبا متخصص، امید روحانی، مریم بوبانی و جمشید هاشمپور در آن بازی کردهاند.
«رویای سهراب» به کارگردانی علی قویتن نیز دیگر فیلم جدید این روزهای سینماست که در آن روایتی از زندگی سهراب سپهری به تصویر کشیده شده است. در این فیلم مهدی سلطانی، لاله اسکندری، ترلان پروانه، بهاره کیان افشار، مینا جعفرزاده و محمد برسوزیان بازی کردهاند. همچنین خود قویتن در این فیلم در نقش سهراب سپهری حضور دارد.
روایتی از کودکان بلاگر؛ «پنگوئن نباشیم»
کم نیستند کودکانی که به واسطه پدر و مادرشان به چهرههایی شناخته شده و گاه اصلاحا بلاگر در فضای مجازی تبدیل شدهاند. اما حضور کودکان به عنوان شومن در این فضا بعد از هیجانهای اولیه، چه آسیبهایی میتواند برای آنان در بر داشته باشد.
زیبا برجی فلاح، نویسنده و کارگردان تئاتر این روزها نمایشی را با چنین نگاهی روی صحنه آورده است. او همزمان با اجرای نمایش «پنگوئنها» در تالار هنر توضیحاتی درباره این اثر نمایشی ارایه میدهد. این نمایشنامهنویس و کارگردان درباره ایده شکلگیری نمایش «پنگوئنها» میگوید: از آنجا که به عنوان یک مربی نمایش در مهدکودکها مشغول به کار هستم، به واسطه این کار ارتباط بسیار نزدیکی با بچهها دارم و این خود برای من اتفاق بسیار ویژهای محسوب میشود، چرا که میتوانم از نزدیک با دغدغههای بچهها و مسائل روزی که گریبانگیر آنان است، آشنا بشوم. ایده نمایش «پنگوئنها» هم یکی از این دغدغهها بود .او در توضیح چگونگی شکلگیری این نمایش میافزاید: «روزی به هنگام چک کردن صفحه اینستاگرام خود، متوجه شدم که یکی از شاگردان ۶ ساله مهد کودک با صورتی که فیلتر داشت وارد لایو شد و حرفهایی میزد که از یک کودک انتظار نمیرفت. با این اتفاق تمرکزم روی این مساله بیشتر شد و تحقیقاتی انجام دادم و دیدم بچههای زیادی در این دایره قرار گرفتهاند و حتی اگر خودشان به اصطلاح بلاگر نباشن، به واسطه یکی از افراد خانواده ، فامیل یا اطرافیان مستقیم و یا غیر مستقیم با این مسائل رو به رو هستند و از آنجایی که جامعه ما با سرعت زیادی به این سمت در حال حرکت است، چه بهتر که بتوانیم از کودکی بر روی مسائلی که «باید» کار کنیم تا بچهها ببینند و یاد بگیرند از تکنولوژی بهتر استفاده کنند تا این وسیله ارتباطی، باعث پیشرفت آنان شود نه اسباب خودنمایی و نمایش و مسابقه که اساسا با مسابقه دادن مخالف هستم.
عذرخواهی آکادمی اسکار پس از ۵۰ سال
هنگامی که «مارلون براندو» برای بازی در نقش «ویتو کورلئونه» در فیلم «پدرخوانده» (۱۹۷۲) ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» به عنوان بهترین بازیگر مرد جوایز اسکار انتخاب شد، از یک دختر ۲۶ ساله سرخپوست به نام «ساشین لیتل فدر» خواست تا روی صحنه برود و جایزه اسکار را به نیابت از او رد کند، اما حضور این چهره روی صحنه اسکار با هو کردن حضار و حرکات نژادپرستانه و حتی تهدید به خشونت همراه شد.
حالا و پس از گذشت پنجاه سال، موزه آکادمی اسکار علاوه بر برگزاری یک برنامه و گفتگوی ویژه با عنوان «عصری با ساشین لیتل فدر» در تاریخ ۱۷ سپتامبر، بابت رفتاری که با او شد، عذرخواهی میکند.
«لیتل فدر» که حالا ۷۵ ساله است، نخستین زن بومی بود که در سال ۱۹۷۳ در مراسم جوایز اسکار روی صحنه ایستاد. سخنرانی معروف ۶۰ ثانیهای او در گالری تاریخ جوایز اسکار موزه آکادمی همراه با دیگر لحظات تاریخی مانند تبدیل شدن «هلی بری» به عنوان نخستین سیاهپوست برنده بهترین بازیگر زن و اعطای جایزه اسکار بهترین فیلم به فیلم کُرهای «انگل» نمایش داده میشود. سخنان «ساشین لتیل فدر» در مراسم اسکار توجهات را به اعتراضات بومیان در سال ۱۹۷۳ در داکوتای جنوبی جلب کرد و منجر به تحریم، حمله، آزار و تبعیض حرفهای او در ۵۰ سال گذشته شد و در لیست سیاه هالیوود قرار گرفت و گفته میشود «مارلون براندو» در ادامه دیگر هیچ حمایتی از او انجام نداده است. حرکت «مارلون براندو» در رد جایزه اسکار ۱۹۷۳ در واقع اعتراضی به نمایش دادن چهره ای وحشی و خشن از سرخپوستان در صنعت سینمایی هالیوود در آن دوران بود. اما علی رغم خوشحالی «براندو» از این اتفاق، «لیتل فدر» که پیش از آن در چند فیلم و سریال بازی کرده بود، دیگر هیچگاه فرصت حضور مجدد در سینما و تلویزیون را نیافت.
نیانبان محسن شریفیان در موزه گلاسکو
محسن شریفیان پژوهشگر، نوازنده نی انبان و مؤلف کتاب «اهل ماتم» که طی سالهای اخیر با همراهی گروه «لیان» بوشهر به اجرای برنامههای مختلف موسیقایی مشغول بوده است، ضمن ارائه توضیحاتی درباره تازهترین فعالیتهای موسیقاییاش از حضور گروهش در فستیوال جهانی نیانبان اسکاتلند خبر داد و گفت: در رویداد جهانی موسیقی اسکاتلند که به نوعی خانه و مرکز نیانبان های دنیا است، بنده به همراه دخترم لیانا شریفیان به معرفی موسیقی جنوب ایران و سازهای مطرح آن از جمله نی انبان، نی جفتی، دمام و سنج پرداختم.این نوازنده و پژوهشگر موسیقی نواحی بوشهر ادامه داد: تمام تلاشم را انجام دادم تا بهعنوان هنرمند ایرانی از این فرصت بینالمللی به نفع اشاعه فرهنگ ایرانی استفاده کنم. بنابراین با توجه به همزمانی این رویداد با ایام محرم برنامهریزیهایی را انجام دادیم تا بنده و دخترم درباره آئینهای موسیقایی این ایام سخنرانیهایی را داشته باشیم و بتوانیم در این قالب به اجرای برنامه نیز بپردازیم. به هر حال در چنین موقعیتهایی لازم است بتوانیم با زبان موسیقی این موضوعات را یادآوری کرده و تلاشی داشته باشیم تا موسیقی آئینی ماه در یک موقعیت بینالمللی به مخاطبان غیرایرانی نیز معرفی شود. وی با اشاره به جزئیات محتوایی این فستیوال و همچنین سایر فعالیتهایی که در این رویداد موسیقایی انجام داده، توضیح داد: فستیوال بینالمللی ساز نی انبان گلاسکو در آگوست سال جاری با میزبانی از نوازندگان، گروههای موسیقی و موسیقیدانانی از سراسر جهان با اجراهای فوقالعاده و پخش زنده همزمان در اسکاتلند با اهدای جوایز و تقدیر از برگزیدگان این جشنواره به کار خود خاتمه داد. در جریان این رویداد جهانی که با حضور پیشکسوتان و اساتید این ساز جهانی و بیش از ۳۰ گروه مطرح موسیقی و همچنین بزرگترین و پرجمعیتترین گروه نوازندگان نی انبان برپا شد، بنده ضمن اجرای چند برنامه، ساز نی انبان خود را به موزه نی انبان گلاسکو در اسکاتلند اهدا کردم. رضا کیانیان از ۶ شهریور در تئاتر شهر
روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، «پدر» نوشته فلوریان زلر و کار آروند دشت آرای ، عنوان یکی از تازهترین آثار نمایشی تئاتر شهر است که از روز یکشنبه ششم شهریور ماه اجرای خود را در تالار اصلی این مجموعه آغاز خواهد کرد. این در حالی است که پیش فروش بلیت سه روز اول اجرای نمایش از ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه بیست و پنجم مرداد ماه آغاز میشود.
رضا کیانیان، لیلی رشیدی، سعید چنگیزیان، مارین ونهولک، سوگل خلیق، بهزاد کریمی، نجوا صاحبالزمانی بازیگران این اثر نمایشی هستند که توسط کمپانی فیلم و هنرهای اجرایی «ویرگول» پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
حمیدرضا امان پورقرایی و مریم حیدری مترجمان، آروند دشت آرای طراح صحنه و کارگردان، سید محمد تقی زاهدی طراح فنی صحنه، پویا رضی ویدئو آرتیست و ساخت تیزر، گلناز گلشن طراح لباس، ماریا حاجیها طراح گریم، واسیلیس آپوستولاتوس و رضا خضرایی طراحان نور، علی کیانیان آهنگساز و بهراد جوانبخت طراح گرافیک، گروه طراحی این نمایش را تشکیل می دهند.
در گروه اجرایی نیز نورالدین حیدری ماهر مجری طرح، مارین ون هولک دراماتورژ، دیانا فتحی مشاور هنری کارگردان، رها جهانشاهی مدیر پروژه، امین یزدانی نژاد مدیرتولید، ساناز باقری دستیار کارگردان و برنامه ریز، رضا اسلام پناه کپی رایتر، بابک بیگی ساخت موشن، پوریا هادی زاده تصویرگر، کیارش مسیبی عکاس، فریبرز دارایی مشاور رسانه ای، مهتا کریمی و امیر قالیچی گروه روابط عمومی و تبلیغات، مجموعه «فیلم نیوز» تبلیغات مجازی، عادل حاجی زاده دستیار صحنه، یاشار عطا بخش، نیلوفر دادرس، رامین کریمی، پوریا خوش بین، امیرعباس بابایخراسانی (ساخت دکور)، آتنا رضایی و کاظم قاهری دوخت لباس حضور دارند. نمایش «پدر» به نویسندگی فلوریان زلر و کارگردانی آروند دشت آرای از روز یکشنبه ششم شهریور ماه ساعت ۲۰ با مدت زمان ۹۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه میرود.
«جانی دپ» و احتمال بازگشت به دنیای «هری پاتر»
گاردین، «مدس میکلسن» بازیگر ۵۶ ساله که در قسمت سوم از سری فیلمهای «جانواران شگفتانگیز» جایگزین «جانی دپ» در نقش «گریندلوالد» شده بود، جانی دپ را به عنوان یک «بازیگر شگفتانگیز» تحسین کرد و از احتمال بازگشت او به مجموعه فیلم پس از پیروزی قانونی او در برابر همسر سابق «امبر هرد» خبر داد. «جانی دپ» که در دو قسمت نخست از مجموعه «جانوران شگفت انگیز» با عنوان های «جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آنها» و «جانواران شگفت انگیز: جنایات گریندلوالد» در نقش «گلرت گریندلوالد» جادوگر سیاه بازی کرده بود، قرار بود در قسمت سوم این مجموعه نیز بازی کند که به سبب حواشی پیرامون درگیری حقوقی با همسر سابقش «امبر هرد» با تصمیم کمپانی برادران وارنر «مدس میکلسن» بازیگر ۵۶ ساله دانمارکی که برای بازی در فیلم «کازینو رویال» و سریال «هانیبال» شناخته شده، جایگزین او در قسمت سوم «جانوران شگفتانگیز: اسرار دامبلدور» شد.مجموعه فیلم های «جانوران شگفت انگیز» به نویسندگی «جی کی رولینگ» بخشی از دنیای جادوگری این نویسنده بریتانیایی محسوب می شود که داستان آن به حوادث پیش از فیلم های«هری پاتر» می پردازد. «میکلسن» در جریان برگزاری جشنواره فیلم سارایوو، قبول نقش «جانی دپ» را بسیار ترسناک توصیف کرد و در مورد دلیل خروج دپ از مجموعه فیلمهای «جانواران شگفتانگیز» را درگیری حقوقی او با «امبرد هرد» عنوان کرد و گفت: اکنون مسیر تغییر کرده است و او (جانی دپ) در دادگاه پیروز شده پس بیایید ببینیم که آیا او برمی گردد یا خیر و ممکن است برگردد. من یکی از طرفدارام جانی هستم و فکر میکنم بازیگر فوقالعادهای است». اخیرا اعلام شده «جانی دپ» قرار است پس از ۲۵ سال یک فیلم را کارگردانی کند و فیلم زندگی «آمادئو مودلیانی» هرمند نامدار ایتالیایی را مقابل دوبین ببرد و «آل پاچینو» یکی از تهیهکنندگان این پروژه سینمایی خواهد بود.
سینمای کوتاه خاکریز سینمای بلند نیست
سعید قطبیزاده منتقد و فیلمنامهنویس سینما ایران در دوازدهمین جلسه فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه، جهانبینی فیلمسازان فیلم کوتاه و رابطه آنها با سینمای بلند را بررسی کرد و به نقد چهار فیلم اکران شده این برنامه پرداخت.دوازدهمین جلسه از هفتمین پاتوق فیلم کوتاه روز گذشته 24 مردادماه 1401، با نمایش 4 فیلم کوتاه «تییَره» به کارگردانی مصطفی مهربان، «بشقاب» به کارگردانی مشترک عذرا خوانخواجه و رعنا واعظی، «کوتولههای سفید» به کارگردانی سوگل رضوانی و «آهو» به کارگردانی مهسا رضوی برگزار شد.
در این رویداد سعید قطبیزاده منتقد و فیلمنامهنویس سینما برای دومین مرتبه در فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه تهران به عنوان کارشناس ویژه جلسه دوازدهم، پس از اکران آثار با کارگردانان فیلمهای به نمایش درآمده به گفتوگو نشست و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
قطبیزاده در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به بخشی از تاریخ شفاهی سینمای جهان و بیان این نکته که سینمای کوتاه به نحوی پشتوانه سینمای بلند است، عنوان کرد: به شهادت تمام تحولات تاریخ سینمای جهان، به صورت عمده فیلمسازان بزرگ سینمای ایران و جهان، عقبه پررنگی در سینمای فیلم کوتاه داشتهاند؛ البته این به معنای این نیست که فیلم کوتاه صرفا پشتوانه فیلم بلند است، بلکه فیلم کوتاه هویت کاملا مستقلی در سینما دارد که ظرفیت بسیار بالای آن در سینمای بلند هم قابل استفاده است.
وی ادامه داد: فیلم کوتاه برای من مانند داستان کوتاه است، به عنوان مثال آنتوان چخوف به غیر از فیلمنامه صرفا داستان کوتاه مینوشت و هیچگاه اقدام به نوشتن رمان نکرد؛ منظور این است که یک فیلمساز میتواند تا همیشه فیلم کوتاه بسازد و هیچ الزامی وجود ندارد که فیلم کوتاه خاکریزی برای ورود به سینمای بلند باشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10811/31814/109456
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10811/31814/109457
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10811/31814/109458
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10811/31814/109459
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10811/31814/109460
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10811/31814/109461
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10811/31814/109462
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10811/31814/109463
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10811/31814/109464
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10811/31814/109465
|
- برنامه تلویزیونی «رویان» ساخته می شود
- اخبار
- بازیگرانی از چند نسل روی پرده سینما
- روایتی از کودکان بلاگر؛ «پنگوئن نباشیم»
- عذرخواهی آکادمی اسکار پس از ۵۰ سال
- نیانبان محسن شریفیان در موزه گلاسکو
- رضا کیانیان از ۶ شهریور در تئاتر شهر
- «جانی دپ» و احتمال بازگشت به دنیای «هری پاتر»
- سینمای کوتاه خاکریز سینمای بلند نیست