|
معاون وزیر جهاد کشاورزی:
اصلاح الگوی کشت نیاز امروز اقتصاد کشور است
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت نیاز اقتصاد کشور است، گفت: برخی اوقات بیشتر و گاهی کمتر از نیازمان تولید محصولات کشاورزی داریم.
علیرضا مهاجر در جلسه اصلاح الگوی کشت خراسان شمالی که در محل سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهار داشت: از دهه ۵۰ بحث اصلاح الگوی کشت با عنایت به سینوسی بودن تولید محصولات مطرح است. معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: شرایط خشکسالی دو دهه اخیر شرایط را برای کشور سخت کرده است. وی در ادامه افزود: با همه مشکلات جاری و پیش رو، الگوی کشت به هیأت دولت ابلاغ شد و وزارت جهاد به عنوان دبیر پیگیری این امور است.مهاجر با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت نیاز اقتصاد کشور است، خاطر نشان کرد: ارزش یک ماده غذایی و میزان مصرف آن نیاز یک جامعه از محصول را مشخص میکند. مهاجر گفت: اقلیم شامل آب و هوا، خاک، آب و نیروی انسانی است که باید این موارد را ساماندهی کنیم و با برنامهریزی در تولید و مصرف، نیازها رفع شود.
معاون امور زراعت خاطر نشان کرد: برنامهریزی باید به گونهای باشد که الگوی کشت آورده اقتصادی مناسب داشته باشد.
۱۰ هزار کیلومتر خط راهآهن، در انتظار دریافت اعتبار
مسئولان حوزه حملونقل و بالاترین مقام کشور به لزوم توسعه خطوط ریلی تاکید دارند و در این میان به گفته وزیر اقتصاد، حدود ۱۰ هزار کیلومتر خطوط راهآهن دارای مجوز اجرا هستند و قانونا جزء طرحهای اجرایی شناخته میشوند که برای اجرای آنها در مدت چهار سال با فرض اضافه نشدن طرحهای جدید، تقریبا ۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار لازم است. مقام معظم رهبری اخیرا با تاکید بر توسعه خطوط ریلی گفتند: «با وجود تأکیدهای مکرر در این زمینه، در دولتهای مختلف به جز در مقطع بعد از رحلت امام بزرگوار که کارهایی انجام شد، کوتاهی شده است، البته در این دولت قصد دارند کارهایی انجام بدهند. ما بایستی انشاءالله در این زمینهی رفتوآمدها و حملونقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.»
در این راستا احسان خاندوزی -سخنگوی اقتصادی دولت- اخیرا با اشاره به بیانات اخیر رهبری درباره توسعه خطوط ریلی و اعلام دولت مبنیبر وجود توان ساخت هزار کیلومتر ریل در سال، اظهار کرد: توسعه خطوط ریلی از سیاستهای کلان و مستمر در استاد بالادستی با توجه به مزایای متعدد آن در افزایش ایمنی ترابری، کاهش مصرف سوخت و حمل ارزانتر بارهای معدنی، صنعتی و تجاری و امکان کسب درآمد ارزی از حمل بارهای ترانزیتی است.
وی با بیان اینکه توانمندی احداث خطوط ریلی در داخل کشور چه از نظر دانش و فنآوری، چه از نظر امکان تولید مصالح و چه از نظر توان پیمانکاری در داخل کشور وجود دارد، افزود: امکان ساخت خطوط به میزان سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر اغراق نیست. حملونقل ریلی معمولاً در سیاستگذاریها دارای اولویت است ولی در عمل و اجرا به این سیاست نزدیک نشدهایم، یعنی رشد شبکه ترابری ریلی طی سالهای گذشته کمتر از توسعه شبکه جادهای بوده و روند سهم ترابری ریلی از ترابری کشور نزولی شده است. سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه میزان ساخت خطوط ریلی به تناسب اعتبارات صورت میگیرد، گفت: اگر سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر اجرای خطوط را در نظر داشته باشیم و با فرض هزینه تقریبی هر کیلومتر راهآهن حدود ۳۰۰ میلیارد ریال، نیازمند سالانه ۳۰۰ هزار میلیارد ریال هستیم در حالی که اعتبار مصوب سال جاری ما در قانون بودجه سال جاری ۳۳ هزار میلیارد ریال است. البته هدف اجرای سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر هنوز مورد توافق و رسمی نیست و به تناسب اعتبارات، مقدار تکمیل خطوط میزان ساخت خطوط ریلی به تناسب اعتبارات صورت میگیرد.
خاندوزی گفت: از نظر دستگاه اجرایی اعتبار مورد نیاز یعنی اعتبار مناسب که بتوان طرح اجرایی را در مدت معقول اجرا کرد که البته این مدت بستگی به شرایط طرح تفاوت دارد. برای مثال اگر یک طرح معین مثل راهآهن چابهار-زاهدان را در نظر بگیریم، در صورت وجود اعتبار کافی در مدت پنج سال قابل اجراست و بهطور میانگین سالانه برای اجرای ۲۰درصد حجم عملیات اعتبار لازم دارد تا در مدت پنج سال پایان یابد.وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: البته برخی از طرحهای ساخت راهآهن سادهتر هستند و اجرای آنها در صورت وجود منابع کافی در مدت دو یا سه سال هم مقدور است، بنابراین بطور میانگین میتوان زمان مناسب برای پیشرفت هر طرح را چهار سال در نظر گرفت.
خاندوزی با بیان اینکه به طور کلی اعتبارات ساخت راهآهن در مقایسه با میزان اعتبار لازم به مراتب کمتر است، افزود: در شرایط کنونی حدود ۱۰هزار کیلومتر خطوط راهآهن دارای مجوز اجرا هستند و قانونا جزء طرحهای اجرایی شناخته میشوند و برای اجرای آنها در مدت چهار سال با فرض اضافه نشدن طرحهای جدید، تقریبا ۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار لازم داریم.
وی کمبود اعتبار را عامل تعویق عملیات یا طولانی شدن دوره اجرا دانست و گفت: این وضعیت از نظر مهندسی و اقتصادی مطلوب نیست و منجر به استهلاک زودرس پروژه و کاهش بهرهوری مالی میشود ولی ما یک دستگاه اجرایی هستیم که نقشی در شروع به اجرای طرح جدید یا میزان بودجه نداریم و ناچار هستیم به تناسب اعتبارات تخصیص یافته طرحهای در دست اقدام را به پیش ببریم. برای استفاده بهتر از منابع در همین شرایط، هنگام بودجهریزی پیشنهاد تمرکز منابع مالی روی طرحهای رو به خاتمه را داریم و در هر طرح جدید هم به جای شروع عملیات در تمام طول مسیر سعی میشود از یک بخش معین کار را شروع کنیم که همان بخش بتواند کارآیی داشته باشد.
خاندوزی درباره تامین اعتبارات طرحهای ریلی توضیح داد: استفاده از سایر منابع مالی نیز دنبال میشود، برای مثال در طرح راهآهن چابهار-زاهدان با موافقت مقام معظم رهبری (دام ظله) از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کردهایم و بخش زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر را اخیرا به بهرهبرداری رساندهایم. چنانچه منابع مالی کافی فراهم شود، امسال حدود ۴۰۰ کیلومتر طرح دیگر را در آستانه تکمیل داریم. همچنین در طرح راهآهن میانه-اردبیل توانستهایم تسهیلات مالی از بانکها جذب کنیم که باعث سرعت گرفتن اجرای طرح شده است.سخنگوی اقتصادی دولت به استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای اجرای فوری برخی از پروژههای مهم ریلی اشاره کرد و گفت: استقاده از روش تهاتر نفتی برای ۲۶۰۰ کیلومتر مدنظر دولت قرار گرفته است که امیدواریم با عملیاتی شدن آن تحول قابل توجهی در روند ساخت راهآهن کشور محقق شود. رویکرد به سرمایهگذاری غیردولتی نیز برای رفع مشکل فوق ضرورت دارد که هنوز استفاده از این نوع اعتبارات برای ما که مجری طرح هستیم، فراهم نشده است و نیازمند تغییراتی در قوانین و مقررات برای مشوقها و جذاب کردن سرمایهگذاری است.بخش ریلی چه در زمینه زیرساخت و چه در حوزه خرید ناوگان نیازمند سرمایهگذاری سنگین است و نگهداری خطوط ریلی در بخش توسعه و زیرساخت حائز اهمیت است؛ البته فقط تکمیل خط ریلی مهم نیست، بلکه مسئولان باید چشمههای بار را برای ترانزیت پیدا کنند، اگرنه راهاندازی خط ریلی برای سرمایهگذار صرفه ندارد.درصورت تامین منابع مالی، باید به راهآهن با یک اولویت ویژه پرداخته شده و سه میلیارد یورو در بهسازی و نوسازی ناوگان و ایجاد خطوط جدید و دو خطه کردن خطوط هزینه شود، اینها همه از عواملی است که میتواند در ایجاد اشتیاق برای بخش خصوصی تاثیرگذار باشد که در حوزه حمل و نقل ریلی چه مسافری و چه باری حضور فعال داشته باشند.
در این راستا سید میعاد صالحی، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز هفته گذشته و در پایان سفر دو روزه خود به مسکو و پس از دیدار با مدیرعامل راه آهن روسیه، در صفحه توییتر خود نوشت: در اجلاس ریلی CCTT در مسکو، در خصوص توانمندیها و عزم ایران برای جهش ترانزیت ریلی در کریدور شمال-جنوب سخنرانی کردم. با هدفگذاری ۱۲ میلیون تنی در در تفاهمات با آقای بلازروف، مدیرعامل راهآهن روسیه، صفحه جدیدی در روابط ریلی بینالمللی ایران گشوده میشود.
گزارش «امتیاز» در مورد بحران تبخیر و هدر رفت آب در ایران و راهکارهای مقابله با آن؛
تبانی «هدررفت آب» با «عفریت خشکسالی»
️ بایرام اطاعتی
ایران سرزمین کم بارش است و با توجه به پیامدهای تغییرات اقلیمی و وجود سایه عفریت خشکسالی بر فلات ایران باید برای رفع چالش جدی کم آبی در استانهای مختلف کشور از هر طریقی جلوی هدررفت آب را گرفت.
طبق آمارها، متوسط میزان بارندگی سالانه جهان حدود ۸۵۰ میلی متر و این مقدار در ایران ۲۵۰ میلی متر و چیزی کمتر از یک سوم متوسط میزان بارندگی سالانه جهان است. این در حالی است که متوسط ظرفیت تبخیر سالانه در جهان ۷۰۰ میلی متر و در ایران برابر با ۲ هزار و ۱۰۰ میلی متر است و این موضوع نشان می دهد که تبخیر سالانه در ایران سه برابر متوسط تبخیر سالانه جهانی است و این موضوع نشان می دهد که محدودیت و کمبود منابع آبی در ایران نسبت به جهان بسیار حاد و جدی تر است.
تداوم روند کاهش تبخیر آب در حوضههای آبریز
برپایه گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، بررسی وضعیت تبخیر در حوضههای آبریز کشور نشان میدهد که در این هفته روند تبخیر نسبت به هفته قبل تغییر چندانی ندارد، ضمن آنکه این روند کاهشی است.
میزان تبخیر آب در حوضههای آبریز کشور یکی از مهمترین مسائل در بهوجودآمدن کمآبی یا پرآبی است، بهطوری که هرچه میزان تبخیر بیشتر باشد وضعیت تأمین آب هم مشکلات بیشتری خواهد داشت.
بر اساس اعلام مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، وضعیت پتانسیل تبخیر برای این هفته نسبت به متوسط پنج سال اخیر دارای تغییرات محسوسی نخواهد بود و همچنین برای هفته دوم نسبت به هفته گذشته، به صورت پراکنده در کل کشور کاهشی پیش بینی میشود.
اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۱۱ آذرماه نسبت به هفته گذشته منفی یک میلیمتر خواهد بود، درحالیکه این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیرمنفی چهار دهم میلیمتر است.
این وضعیت برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفییک میلیمتر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر منفی 2 دهم میلیمتر خواهد بود.
اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز فلات مرکزی در هفته منتهی به ۱۱ آذرماه نسبت به هفته گذشته منفی 6 دهم میلیمتر است، درحالیکه این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر صفر میلیمتر است.
این وضعیت برای حوضه آبریز قرهقوم به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی 6 دهم میلیمتر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر منفی سه دهم میلیمتر خواهد بود.
اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به ۱۱ آذرماه نسبت به هفته گذشته منفی 6 دهم میلیمتر است، درحالیکه این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر صفر میلیمتر است.
این وضعیت برای حوضه آبریز خلیجفارس و دریای عمان به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی هفت دهم میلیمتر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر صفر میلیمتر است.
مشکلات و چالشهای تبخیر آب از سطح
جمعیت متوسط میزان بارندگی سالانه جهان حدود ۸۵۰ میلی متر و این مقدار در ایران ۲۵۰ میلی متر و چیزی کمتر از یک سوم متوسط میزان بارندگی سالانه جهان است.
متوسط ظرفیت تبخیر سالانه در جهان ۷۰۰ میلی متر و آمارها نشان میدهد ۷۰ درصد منابع آب ایران از طریق تبخیر در دشتها، کوهها و پشت سدها هدر میرود که برابر با ۲ هزار و ۱۰۰ میلی متر است و این موضوع نشان می دهد که تبخیر سالانه در ایران سه برابر متوسط تبخیر سالانه جهانی است که بدین معنی است که محدودیت و کمبود منابع آبی در ایران نسبت به جهان بسیار حاد و جدی تر است.
براساس برآوردها، سالانه نزدیک به سه تا پنج میلیارد متر مکعب از آب دریاچه ها پشت سدها تبخیر میشود که باید کاهش یابد.
در حال حاضر کشور با معضلات تبخیر شدید آب در پشت 600 سد احداث شده در کشور مواجه است که برای رفع این چالش نیاز به اقدامات فناورانه است.
در این راستا تاکنون روشهای نوینی ارائه شده است که از آن جمله میتوان به استفاده از «توپهای پلاستیکی» اشاره کرد؛ ولی بر اساس برآوردهای انجام شده این روش توجیه اقتصادی برای ایران ندارد، ضمن آنکه مانعی برای دسترسی و بازبینی سد است.
کشاورزی؛ هیولای کوچک آب خوار در ایران!
البته همه میدانیم، یکی از دلایل عمده کمبود آب در کشورمان، سهم بالای کشاورزی در مصرف این گنجینه ارزشمند است؛ سهمی که گفته میشود بیش از 90 درصد آب مصرفی در کشور است و اندکی بهینه سازی در آن هم میتواند اوضاعمان را زیر و روز کرده و از بحران آب خلاصمان کند.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که میتوان با مدیریت بخش کشاورزی و اعمال برخی تغییرات جزئی در کشت هم سهم بخش کشاورزی در مصرف آب را به شدت کاهش داد و نتایج خوبی کسب کرد؛ اما به همین اندازه هم تغییری رخ نمیدهد.
منظور این کارشناسان، غیر ضروری بودن کشت محصولات آب بری همچون برنج در استان های خشک و کم آبی همچون اصفهان یا فارس و یا حتی ممنوعیت صادرات اقلام آب بری همچون هندوانه است که برای تولید هر کیلوگرمشان، ده ها لیتر آب مصرف میشود؛ رویکردی که ممکن است برای بسیاری کشورها پیش پا افتاده و بدیهی هم باشد، ولی در ایران، حکم آرزویی دست نیافتنی را دارد.
اما هرچه کشاورزی در کشورمان آب میبلعد و از بابت مصرف بسیار گنجینه ملی آب، مورد شماتت قرار میگیرد، کمتر از وجود هیولای آب خوار بزرگ تری که در کشورمان وجود دارد، آگاه شده و میشویم؛ هیولایی به نام تبخیر آب های سطحی!
تبخیر آب در کشورمان به قدری زیاد است که سه برابر میزان تبخیر میانگین آب در جهان محاسبه شده است. آن هم در کشور ما که آمار بارندگی های سالانه اش، حکایت از آن دارد که یک سوم میانگین جهانی بارندگی است؛ آمارهایی که نشان میدهد چقدر اوضاع آب در کشورمان وخیم و بحرانی است.
اینجاست که میفهمیم اگر سهم بالای مصرف آب در بخش کشاورزی و همه اشکالات وارد به کشت و زرع در کشورمان را هم فراموش کنیم و به جایش بتوانیم با تدابیری ویژه، تبخیر آب در کشورمان را اندکی کاهش دهیم، سایه بحران آب را تا سالیان سال از سر کشورمان دور کردهایم؛ رویکردی امید بخش که نمیدانیم چرا تاکنون مورد توجه مسئولان کشورمان قرار نگرفته، ولی امید داریم در آینده نزدیک در دستور کار ایشان قرار گیرد.
به روزترین فناوریهای دنیا در جلوگیری از تبخیر آب سدها
تغییرات آبوهوایی کُره زمین سبب افزایش تبخیر آب سدها شده است، بطوریکه این پدیده گاهی میتواند بیش از 40 درصد از حجم آب ذخیره شده در یک سد را کاهش دهد. به همین دلیل محققان همواره به دنبال روشهای مبارزه با این پدیده هستند.
در حال حاضر مدرنترین فناوریها در زمینه جلوگیری از تبخیر آب سدها در کشورهای کانادا، آمریکا، استرالیا، آفریقای جنوبی و امارات به کار گرفته میشوند.
راهکارها و روشهای متنوعی در این کشورها برای جلوگیری از تبخیر سطحی مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه به متداولترین آنها اشاره میکنیم.
1- پوشش شبکهای با قابلیت جابجایی
یکی از اختراعات انجام شده در آمریکا در زمینه جلوگیری از تبخیر آب سدها، یک فناوری موسوم به «هگزکاور» است که توسط دانشگاه آریزونا طراحی شده است. این فناوری چند منظوره است به طوریکه علاوه بر جلوگیری از تبخیر سطحی میتواند با استفاده از نور خورشید انرژی تولید کند. مزیت این فناوری نسبت به صفحات خورشیدی هزینه پیادهسازی کمتر و امکان پوشش مساحتهای بیشتر است.
قابلیت منحصر به فرد این فناوری قابلیت جابجایی آن در زمان آبگیری، بارش و افتادن سایه ابرها بر روی آب سد است و با کمک جی پی اس میتوان مکان آن را تغییر داد.
2- لایههای محافظ الکلی و پلیاتیلنی در ابعاد نانو
استفاده از لایههای بسیار نازک نامرئی روی سطح آب که به صورت مانعی در برابر مولکولهای جدا شده از سطح آب عمل میکند نیز یکی از روشهای جلوگیری کاهش حجم آب سدهاست. جنس این لایهها از نظر شیمیایی زنجیرههای الکلی و پلیاتیلنی است. این لایهها بیشتر در استرالیا و کانادا مورد استفاده قرار میگیرند و میزان تبخیر را 30 درصد کاهش میدهد. اما مشکل آنها این است که در مناطقی که وزش باد زیاد باشد کیفیت عملکرد آنها کاهش یافته و نمیتوان از آنها استفاده کرد. قدمت استفاده از این روش حدود 50 سال است.
3- پوششهای ششضلعی ثابت
آفریقای جنوبی یکی از کشورهایی است که در معرض خشکسالیهای شدید قرار داشته است و به همین دلیل حفظ منابع آبی برای مقابله با بحرانها ضروری است. در آفریقای جنوبی یکی از فناوریهایی که مورد استفاده قرار میگیرد پوششهای پلیاتیلنی ششضلعی است. رنگ روشن این پوششها سبب میشود میزان جذب حرارت در آنها کاهش یابد. این پوششها در برابر آتش مقاوم هستند و عمر آنها 15 سال است و در صورتی که اقدامات نگهداری از آنها به خوبی اجرا شود، عمر مفید آنها افزایش مییابد.
4- استفاده از توپهای پلاستیکی
شاید یکی از سادهترین راههای جلوگیری از تبخیر سطحی آب در سدها استفاده از توپهای پلاستیکی باشد. در این روش سطح آب با استفاده از توپهای پلاستیکی پوشانده میشود تا از تابش مستقیم نور خورشید به آب جلوگیری شود و میزان تبخیر کاهش یابد. این طرح در برخی سدهای آمریکا نظیر لسآنجلس اجرا شده است اما محققان معتقدند افزایش دمای توپها به خودی خود میتواند سبب تبخیر آب شود و این طرح نمیتواند به عنوان یک راهکار موفق در نظر گرفته شود هر چند هزینه آن بسیار پایین خواهد بود.
5- بادشکنهای گیاهی
احداث بادشکن گیاهی به کمک درختان یکی از اقداماتی است که برای کاهش وزش باد بر روی سطح آب انجام میشود و میتواند حدود 20 درصد میزان تبخیر آب را کاهش دهد. اما چند نکته برای این روش باید در نظر گرفته شود:
- مدت زمانی که طول میکشد تا درختان به ارتفاع استاندارد خود برسند باید در نظر گرفته شود تا قبل از آبگیری سد درختان تا حد لازم رشد کرده باشند.
- فاصله درختان از سد نه آنقدر نزدیک باشد که ریشههای آنها از آب سد استفاده کنند و نه آنقدر دور باشد که نتوانند شدت وزش باد را کاهش دهند.
- از درختانی استفاده شود که ریشه آنها مستحکم بوده و به حداقل آب نیاز دارند.
6- استفاده از سقفهای متحرک و سلولهای خورشیدی
در مناطقی که میزان میانگین بارش و حجم آب ذخیره شده در سد به ندرت از حد معینی عبور میکند میتوان از سقفهای متحرک و یا سلولهای خورشیدی برای پوشاندن سطح آب استفاده کرد. این روش تقریبا تمام آب سد را حفظ میکند و جلوی تبخیر آب را میگیرد و در صورتی که از سلولهای خورشیدی استفاده شود، تولید انرژی هم انجام میشود. مشکلی که این روش دارد این است که در بعضی سدها که مساحت آنها زیاد است هزینه پیادهسازی بسیار بالاست و در برخی مناطق که بارش در آنها متغیر باشد امکان ساخت این سقفها مشکل خواهد بود.
7- استفاده از پوششهای شناور در مناطق گرم و خشک
پوششهای شناور یکی از ابزارهای مورد استفاده در سدهایی هستند که در مناطق گرم و خشک قرار دارند. در این مناطق معمولا بارشها در فصل گرما کاهش چشمگیری دارد و بیشترین میزان تبخیر سطحی در این فصل اتفاق میافتد و استفاده از پوششهای شناور میتواند علاوه بر جلوگیری از تبخیر آب از تغییرات شیمیایی و تغییر در میزان غلظت املاح آب جلوگیری کند. این پوشش برای سدهای کشاورزی و کوچک قابل استفاده است و عمر مفید آن حدودا 25 سال است. این پوششها میزان تبخیر آب را تا 60 درصد و تاثیر باد را تا 90 درصد کاهش میدهند و با توجه به جلوگیری از نفوذ نور، از رشد گیاهان زیرآبی جلوگیری میکند.
8- تغییر در ساختار ظاهری سد
در برخی سدها که بیشتر بر روی رودهای بزرگ و انشعابات آنها ساخته میشود و جمع آوری آب باران اولویت کمتری دارد، میتوان سازه سد را به گونهای طراحی کرد که سطح باز آب در سد به حداقل رسیده و عمق بیشتری برای آب ایجاد کرد. ساخت این نوع سدها بیشتر به جنس زمین و خاک منطقه و محدودیتهای زیستی و محیطی بستگی دارد.
9- پوششهای گنبدی و ورقهای
یکی از روشهای هزینهبر اما بسیار مفید برای جلوگیری از تبخیر آب سدها استفاده از صفحههای موسوم به «آکواکپ» است. این صفحهها به صورت زنجیرهای از صفحات گنبدی شکل متصل به هم بر روی سطح آب سد قرار میگیرند وعلاوه بر جلوگیری از تبخیر آب، دمای آب را کاهش داده و از تیره شدن رنگ آب نیز جلوگیری میکند. این صفحهها در صورتی که 80 درصد از سطح سد را بپوشانند میتوانند تا 70 درصد از تبخیر آب جلوگیری کنند و تنها مشکل آنها هزینه بالای آنهاست.
نوع دیگری از این پوششها نیز وجود دارد که «e-vapcap» که ارزانتر هستند و میتوانند به طور کامل جلو تبخیر آب را بگیرند اما مقاومت آنها در برابر وزش باد بسیار کم است.
اخبار
کاهش ذخایر سد لتیان به اندازه مصرف ۵ روز تهران
تهرانیها در روز ۳ میلیون مترمکعب آب مصرف میکنند که با این حساب، حجم آب سد لتیان بدون درنظر گرفتن آب سدهای دیگر، تنها برای پنج روز مصرف تهرانیها کافی است.
ارتفاع حجم آب سد لتیان ۱۹ میلیون متر مکعب پایینتر از تراز طبیعی است که نسبت به هفته گذشته، یک میلیون مترمکعب کاهش داشته است.
حتی بارندگیهای روز گذشته (چهارم آبان) نیز بر میزان ذخیره آب این سد، تاثیرگذار نبوده است.
بسته تشویقی شهرداری برای نوسازی؛
ساخت مسکن در بافت های فرسوده
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: ساخت مسکن در بافت های فرسوده طی فرآیند ساخت و ساز نهضت ملی مسکن با جدیت پیگیری می شود .
خلیل محبت خواه، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام اینکه در حال حاضر در کلانشهر تهران با مشکل یک میلیون کسری واحد مسکن روبرو هستیم، اظهار داشت: با توجه به شرایط مخاطرات طبیعی پیرامون بافت شهر تهران به لحاظ سیل و یا زلزله و همچنین تسهیلات و امکانات در نظر گرفته شده در بافتهای فرسوده به لحاظ وام و یا بخشودگیهای شهرداری و نظام مهندسی ضرورت نوسازی و ایمن سازی بافتها طی فرآیند ساخت و ساز نهضت ملی مسکن بیش از پیش احساس میشود و باید جدی گرفته شود.
محبت خواه ضرورت نوسازی بافتهای فرسوده را در مناطق ۹ الی ۱۶ تهران به عنوان پر مخاطره ترین مناطق بافت فرسوده تهران ضروری و پر اهمیت برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه شاهد بدقولیهای زیادی در پرداخت تسهیلات بانکی هستیم که انتظار ما از بانکها این است تا به تعهدات خود در قبال پرداخت وامهای نوسازی عمل کنند تا جریان تولید مسکن با الویت بافت فرسوده متوقف نشود.
محبت خواه بسته جدید تشویقی شهرداری تهران (شامل یک تا دو طبقه تراکم تشویقی) و عدم دریافت عوارض را بسیار کارآمد توصیف کرد و یادآور شد در حوزه نوسازی و بازآفرینی بافت فرسوده شهر تهران باید همه ارگانهای ذیربط وارد صحنه شوند.
به دنبال ظهور مشکلی تکراری در ثبتنام
مشکل ثبتنام متقاضیان در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده حل شد
در حالی در مرحله قبلی فروش محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو، متقاضیان شرکت در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده دچار مشکل شده بودند که پس از انتشار آن، مشکل رفع و مشتریان توانستند ثبتنام کنند؛ پس از گذشت دو هفته که مجدد این گروه خودروسازی طرح فروش برگزار کرد، مجدد همان مشکل تکراری پیش آمده بود؛ این افراد وضعیت ثبتنام مرحله قبلیشان مشخص نشده بود و سایت اجازه ثبتنام مجدد تا ظهر امروز را به این افراد نمیداد؛حال نتایج قبلی روی سایت بارگذاری شده و مشکل این افراد حل شده است.
۱۹ آبان ماه بود که گروه صنعتی ایرانخودرو طرح فروش هفت محصول خود در قالب فروش فوقالعاده و پیشفروش یکساله با روش قرعهکشی را در سه قالب طرح عادی، طرح ویژه مادران و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اجرایی کرد. این طرح در حالی برگزار شده بود که وضعیت ثبتنام شرکتکنندگان در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده مرحله قبلی آن، مشخص نشده بود.
بدین ترتیب و با توجه به نامشخص بودن وضعیت ثبتنام شرکتکنندگان مرحله دوم (برگزار شده ۵ آبان ماه) و ثبت عبارت «در حال بررسی» در پنل کاربری این افراد، امکان ثبتنام برای این متقاضیان وجود نداشت و آنها مجاز به ثبتنام در مرحله جدید نبودند. بدین ترتیب محرز شد که تعداد زیادی از افرادی که در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده دوره قبل ایرانخودرو شرکت کرده و وضعیت آنها نامعلوم است، در دور جدید امکان ثبتنام نداشته و بدین ترتیب تعداد متقاضیان ریزش کرد. افراد جدیدی ثبتنام کرده و شانس برنده شدنشان افزایش پیدا میکند.
در همان زمان، با بروز این اختلال و به دنبال پیگیری ایسنا، ایرانخودرو اعلام کرد که این افراد تعداد محدودی هستند که در ثبتنام خود برنده اصلی هستند یا در لیست رزرو قرار دارند که بر این اساس یا خودرو دریافت خواهند کرد یا به شرط انصراف اصلیها، جایگزین خواهند شد. مشتریان اطمینان داشته باشند که مشکل طی روزهای آتی رفع میشود. این مشکل پس از انتشار توسط این خبرگزاری، پس از چند ساعت رفع و سایت برای افراد باز شد و توانستند ثبتنام خود را انجام دهند.
اما نکته اصلی اینجاست که این اختلال مجدد در این مرحله چهارم (پس از حذف سامانه یکپارچه) از فروش محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو که این بار در قالب فروش فوقالعاده و فروش فوری در سه طرح عادی، مادران و جایگزینی خودروهای فرسوده از روز پنجشنبه هفته گذشته (سوم آذر ماه) آغاز شده، مجددا بروز کرد.
مجدد این مشتریان در تماس با ایسنا، اعلام کردند که باز هم نتیجه ثبتنام مرحله قبلی آنها (ثبت نام طرح سوم که از ۱۹ آبان آغاز شد) تا ظهر امروز مشخص نشده و همچنان وضعیت آنها «در حال بررسی» ثبت شده است؛ بر همین اساس باز هم این افراد نمیتوانستند در طرح جاری ایرانخودرو اقدام به ثبتنام کنند.
پس از پیگیری از گروه صنعتی ایران خودرو این اختلال رفع و نتایج قبلی بارگذاری شد و متقاضیانی که برنده نشدهاند مجاز به ثبت نام مجدد در این مرحله از فروش محصولات ایران خودرو هستند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32372/113578
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32372/113579
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32372/113580
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32372/113581
|
عناوین این صفحه
- اصلاح الگوی کشت نیاز امروز اقتصاد کشور است
- ۱۰ هزار کیلومتر خط راهآهن، در انتظار دریافت اعتبار
- تبانی «هدررفت آب» با «عفریت خشکسالی»
- اخبار