|
رعایت حقوق زنان در بطن تمدن و معماری یزدیها ملموس است
2 گزارش امتیاز در مورد بحران تبخیر و هدر رفت آب در ایران و راهکارهای مقابله با آن؛
تبانی هدررفت آب با عفریت خشکسالی
3 وعده افزایش حقوق معلمان
2 معاون رئیس جمهور:
معیشت مردم خط قرمز دولت است؛ برنامه اشتغال فراگیر دولت
2 بسته تشویقی شهرداری برای نوسازی؛
ساخت مسکن در بافت های فرسوده
3 ایستگاه دوحه
5 سرمقاله
پیرامون تیم ملی
و شادی همگانی
هومن جعفری
1.این روزها چقدر ایرانی بودن دشوار است! همین دیروز بود که یکی از نمایندگان مجلس می گفت: تشخیص خودی وغیرخودی بودن دیگر آسان نیست! در هر زمینه ای که حساب کنید این حرف درست است! دیگر واقعا نمیشود جامعه ایران 1401 را پیش بینی کرد! جامعه ای که به نشانه های رسمی خود مثل پرچم، سرود و تیم ملی کم توجهی می کند یا دستکم اقبال و همراهی قبل را ندارد! چنین جامعه ای باید با دقت بیشتری بررسی کرد و فهمید که دردش چیست و حرفش کیست ومخاطب سخنانش چه مقامی است!
جامعه ایرانی از حدود دوماه و اندی قبل، در مواجهه با پیشامدهای رخ داده، دچار پوست اندازی سیاسی و فکری و حتی ارزشی شده است. جامعه امروز را دو ماه قبل نمی شد پیشبینی کرد کما اینکه جامعه یک سال بعد هم قابل پیش بینی نیست! سیر تحولات اجتماعی رخ داده شده در دهه های قبل قابل قیاس با آنچه در این دو ماهه رخ داده شد، نیستند!
2. صادقانه با هم صحبت کنیم. در روز بازی ایران و ولز دعوای بزرگی داشتیم بر سر اینکه آیا اجازه شادی کردن برای تیم ملی را داریم یا خیر! عده ای از منتقدان وضعیت اخیر گلایه داشتند که کسی حق شادی بابت برد تیم ملی را ندارد چرا که با این کار به عادی سازی شرایط و گذر از وضعیت اخیر کمک کرده است! بقیه هم که از برد تیم ملی خوشحال بودند و مشغول به شادی و بی تفاوتی به این بحث ها! حقیقتش این است که در طی بیست و دو سال روزنامه نگاری عمدتا ورزشی، تا به امروز به این فکر نکرده بودم که آیا تشویق تیم ملی اخلاقی هست یا نه!؟ هرگز کوچکترین تردیدی نسبت به تعصبم به ایران نداشته و ندارم و امیدوارم که هیچ وقت این تردید را تجربه نکنم.
نه اوضاع اقتصادی خوبی دارم، نه زندگی ام رشک کسی را برمی انگیزد. کشورم را دوست دارم و خلاص! منتقد وضع موجود هم هستم اما نسبتم به ایران نسبت فرزند است به جد و خاندان! من درک می کنم آدم هایی که میخواهند اعتراض خود را اینگونه نشان دهند. درک می کنم آدم هایی که عصبی و منقلب هستند اما من از تشویق تیم ملی خودم دست نمی کشم. من به این اندیشه رسیده ام که بدانم تیم ملی، برای هیچ کس نیست غیر از مردم!
رئیسی: کمفروشی، ممنوع
رئیس جمهور صیانت از اعتماد مردم به سازمان استاندارد را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: این سازمان موظف است بدون کمترین ملاحظه و مسامحهای از تولید یا توزیع کالای بیکیفیت و غیراستاندارد در کشور جلوگیری کند. سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور روز شنبه در جلسه شورایعالی استاندارد کیفیت کالا را یکی از مسائل مهم و محوری در تولید کالا عنوان کرد و گفت: هدف مهم کالای استاندارد تولید کردن است و علاوه بر مدیران مراکز تولیدی، سازمان استاندارد به عنوان یک مرجع حاکمیتی و دستگاه نظارتی موظف است بر کیفیت کالا نظارت کند. وی در ادامه دغدغه مردم برای استفاده از کالای استاندارد را نشانه اعتماد و اطمینان مردم به این سازمان دانست و تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد در واقع وکیل مردم برای نظارت بر ادای حقوق اجتماعی از جمله حق کیفیت، حق رضایت از خدمات، حق ایمنی، حق سلامت، حق محیط زیست سالم و حق کیفیت زندگی است و در همین راستا از جانب دولت نیز مأموریت دارد. رئیسی در ادامه صیانت از اعتماد مردم به سازمان استاندارد را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: این سازمان موظف است بدون کمترین ملاحظه و مسامحهای از تولید یا توزیع کالای بیکیفیت و غیراستاندارد در کشور جلوگیری کند و در انجام این مأموریت مهم اصل بر کیفیت کالا باشد نه تولیدکننده دولتی یا غیردولتی آن. رئیسجمهور افزود: اگر همه نهادهایی که کارشان نظارت بر تولید در صنعت، کشاورزی و سایر بخشهای دیگر است از همه ضمانتهای قانونی برای جلوگیری از تولید کالای بیکیفیت استفاده کنند. مردم نیز به استفاده از کالای ایرانی تولید داخل بیشتر ترغیب خواهند شد.پیگیری اجرای خدمات پس از فروش به شکل عملی، جلوگیری قاطعانه از کمفروشی رسمی از طریق بستهبندی خاص کالاها و پیگیری الگوی مصرف نسبت به همه امکانات کشور از دیگر توصیههای مهم رئیسجمهور به سازمان ملی استاندارد بود.در این جلسه همچنین ۱۲ مصوبه از جمله پیشنهاد اجرای اجباری استاندارد ملی ایران در بخشهای مختلف، روش اجرایی بازنگری آییننامهها و ضوابط اجرایی مرتبط با قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، اخذ کارمزد بابت ارائه خدمات الکترونیکی استانداردسازی و اعطای نشانهای استاندارد در هر فعالیت به نهادهای همکار سازمان و استناد وزارت نفت به استانداردهای ملی برای بومیسازی و مقابله با تحریمهای ظالمانه و بهرهمندی از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان به تصویب رسید.
رئیس بنیاد مسکن خبر داد:
آغاز عملیات ساخت ۳۲۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن
اکبر نیکزاد گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در دولت سیزدهم در برنامه ساخت بنیاد قرار دارد که از این تعداد عملیات ساختمانی ۳۲۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آغاز شده است.
به گزارش امتیاز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در دولت سیزدهم در برنامه ساخت بنیاد قرار دارد که از این تعداد عملیات ساختمانی ۳۲۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آغاز شده است.
به گفته نیکزاد براساس قانون جهش تولید مسکن، دولت باید سالانه یک میلیون مسکن بسازد که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد روستایی و ۸۰۰ هزار واحد شهری است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به تعهد ساخت چهار میلیون واحد مسکونی دولت سیزدهم افزود: بنیاد مسکن تعهد دارد که سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی و ۲۰۰ هزار واحد شهری بسازد و تلاش داریم تا تعهدات سال نخست را تأمین و وارد تعهدات سال دوم شویم.
نیکزاد گفت: در سال نخست به علت مکان یابی، تأمین زمین، طراحی و سایر مشکلات طرح به تأخیر افتاد، اما در سال دوم و سوم با شتاب یبیشتری کار ادامه خواهد یافت.
همزمان با ایام برگزاری جام جهانی فوتبال برگزار می شود؛
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
همزمان با ایام برگزاری جام جهانی فوتبال، پویش «میمیرم برات» با هدف گسترش و تقویت عزت ملی و حس تعلق به سرزمین، جغرافیا و پرچم ایران برگزار میشود.
پویش «میمیرم برات» به منظور پاسداشت ارزش پرچم جمهوری اسلامی ایران و جایگاه آن در تقویت همبستگی ملی و اجتماعی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت شبکه یک سیما برگزار میشود.
ویژه برنامه «میمیرم برات» در قالب پویش مردمی در فضای مجازی به صورت ارسال عکس، فیلم، صوت و دلنوشته با محوریت گرامیداشت پرچم جمهوری اسلامی ایران و حمایت از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر درحال برگزاری است.
برای شرکت در این پویش، عکس، فیلم و صوت های خود را به شماره ۰۹۱۰۸۹۹۴۵۴۲ ارسال کنید. همچنین می توانید دلنوشته های خود را به شماره ۳۰۰۰۰۱ بفرستید.
آثار ارسالی هر روز در سه بازه زمانی ۱۲، ۱۶ و ۱۸ به مدت بیست دقیقه از شبکه یک سیما پخش خواهد شد و در پایان هر روز، به قید قرعه به بیست نفر هدایایی تعلق می گیرد.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۱۸۳۷ تماس بگیرند.
دلار زندانی شد؛
قیمت ارز کاهشی است یا افزایشی؟
مریم فکری - قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته روی مرز حساس ۳۵ هزار تومان قرار گرفت. عملکرد بازار ارز در هفته گذشته از افزایش ۲۳۹ تونانی قیمت دلار حکایت دارد. هر دلار آمریکا در ابتدای هفته گذشته ۳۴ هزار و ۸۱۶ تومان بود و این رقم با رشد ۰.۶ درصدی، به ۳۴ هزار و ۹۹۰ تومان در پایان معاملات هفته رسید.اما در حالی بازار دلار روی لبه ۳۵ هزار تومان در حرکت است که در میانه هفته گذشته در روز یکشنبه و دوشنبه این کانال را لمس کرده بود. در روز دوشنبه هفته گذشته هر دلار آمریکا ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشت و پس از آن، روندی نزولی را طی کرد. در حال حاضر برخی از فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که نرخ دلار به نوعی زندانی شده و در یک محدوده خاص در نوسان است. به باور آنها، با توجه به سطح تنشها میان ایران و غرب و فضای بلاتکلیف مذاکرات برجام و... احتمال افزایش قیمت ارز وجود دارد، اما با این وجود، ترس از عرضه سنگین از سوی بازارساز، باعث شده معاملهگران نسبت یه حرکت در بازار محتاط باشند. آنطور که در گزارشهای میدانی مشاهده میشود، هماکنون معاملهگران تمایل زیادی به خرید و فروش دلار در بازار ندارند و ترجیح میدهند. بر همین اساس، روند بازار ارز کاهش حجم خرید و فروش حکایت دارد و همین مساله هم عامل کاهش سطح نوسان نرخ دلار بوده است.البته برخی تحلیلگران ارزی عنوان میکنند که کاهش تمایل به فروش ارز میتواند به مرور دلار را در مسیر صعودی قرار دهد. به باور فعالان بازار، این اقدام بازارساز تا حدی توانست تب هیجان نرخ دلار را کاهش دهد. یادداشت
آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن
️ عباس مؤذن - کارشناس فرهنگی سازمان
جهانی شدن، مهمترین مسئله هستی شناسانه و معرفت شناسانه در دنیای معاصر به شمار می رود. مفهوم جهانی شدن در دهه هشتاد میلادی قرن بیستم در میان جامعه شناسان و اندیشمندان اجتماعی اهمیتی محوری یافت. جهانی شدن پدیده ای است که در تصمیم گیری ها و فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی بشر نقش محوری پیدا کرده است و مرزهای جغرافیایی را در نوردیده است. جهانی شدن فرآیندی تدریجی و گاه پرشتاب است که موجب تغییر در ساختارها و مناسبات اجتماعی پیشین جوامع می شود و ویژگی های نوین شناختی و ادراکی در ذهنیت جمعی ایجادکرده است. اما آن چه میان انسان امروز و انسان دیروز تفاوت ایجاد می کند، تفاوت در کم و کیف شناخت و آگاهی او به مسائل بشری است. در عصر جهانی شدن توانایی فهم انسان به کلی از جهان، جامعه و انسان دگرگون گردیده است، والا ساختار زیست شناختی امروزین آدمی با اجدادش چندان تغییر نیافته است.
در فرایند جهانی شدن، تشدید آگاهیِ از جهانِ همراه با فهم عمیق تر و گسترده تر به زندگی جمعی انسانی (مادی و معنایی)، نوع بشر را به سوی نظام اجتماعی واحد سوق داده است؛ البته این جهان، هرگز به شکل یکپارچه و یک دست مبدل نمی شود. رولند رابرتسون، جامعه شناس انگلیسی و نویسنده ی کتاب «جهانی شدن» بر این نظر است که هر چند جهان بشری، یک نظام واحد است، اما اکنده از تفاوت ها و تعارض ها است، تا آنجا که برخی از دانشمندان علوم اجتماعی، جهانیشدن را فرایندی یکسان ساز و در عین حال واکنشی تفاوت آفرین در برابر یکدست سازی ها تلقی می کنند. جهانی که توامان بکسان ساز و تفاوت آفرین است.در این دنیای جهانی شده مقوله ی «تعلیم و تربیت» با « توسعه دانش و توسعه اجتماعی» ارتباط عمیق تر و تنگاتنگ تری با یکدیگر پیدا کرده است. بدین معنی که در زمینه ی تعلیم و تربیت جهانی شده، جهت گیری های هستی شناختی، معرفت شناختی و جامعه شناختی به کلی نسبت به دنیای قدیم دگرگون گشته است به گونه ای که حاملان انتقال دانش و معرفت تغییر یافته اند و یا حاملان دانش نوعی بازاندیشی و بازنگری تکوین یافته است.
در واقع تعلیم و تربیت جهانی شده، همت خود را به خصوص توسط معلم، معطوف به آن ساخته که به جای انتقال اطلاعات، به سازماندهی ابداع ترکیب های نوین اطلاعات و تولید سیال معرفت روی بیاورد. این امر فرایند آموزش و پرورش را از رابطه عمودی و یک سویه به سوی رابطه افقی و شبکه ای سوق داده است.
نظام آموزش جهانی، موضوع «پایین بودن کیفیت نظام های آموزشی» را مطرح کرده است. نظام های آموزشی تاکنونی، هوش و استعداد دانشآموزان را دست کم گرفته است. اما نظام آموزش جهانی شده به عنصر دانش آموز مستقل و خود یادگیرنده همراه با سرفصل های بازاندیشی شده را برای بهتر شدن کارایی مدارس و غنیسازی روش های «تدریس» و «آموزشِ» به دانش آموزان ارائه می کند و از ابزارهای یادگیری جدیدی بهره مند است. معلم در این نظام نوین نه عقل کل، بلکه یک مربی در حال یادگیری است. معلم و دانش آموز هر دو به هم می آموزند و دانش و معرفت را با هم خلق می کنند.
در حوزه ی کلان آموزشی جهانی شده، سیمای جدیدی از مفهوم شهروندی با عنوان «شهروند جهانی» شکل می گیرد و نظام های آموزشی کشورهای مختلف را بر آن می دارد تا برای آماده کردن جوانان برای کارکرد مؤثر در عصر جهانی شدن، در برنامه های خود تجدید نظر کنند و ارزش ها و مهارت هایی را به فراگیران بیاموزند تا بتوانند در ابعاد محلی و بین المللی برای بهسازی زندگی جمعی و توسعه معارف بشری نقش مؤثرتری ایفا کنند.
اندیشمندان تعلیم و تربیت و صاحبنظران جامعه شناسی آموزش و پرورش برای سرمایه ی انسانی جایگاه رفیعی در عصر جهانی شدن لحاظ کرده اند، زیرا بدون انسان متفکر و خلاق تلاش وی به دستیابی سایر منابع و سرمایه ها مانند سرمایه های اقتصادی اثر چندانی نخواهد داشت.
سرمایه ی انسانی شامل دانش، مهارت ها، توانمندی ها، استعدادها، خلاقیت، سلامت، اشتغال، منش، عادات و ویژگی های شخصیتی و اجتماعی، انگیزه یا روحیه ی مردم و سایر صلاحیت ها و شایستگی های ملموس و ناملموس موجود در شهروندان یک کشور است که آنان را قادر می سازد از توانایی های خود در فرایند توسعه به طور اعم و توسعه فرهنگی به طور اخص استفاده کنند.
هم چنین سرمایه ی اجتماعی به روابط و ارتباطات بین فردی، تشکیل گروه ها و انجمن های مدنی و اجتماعی، توسعه ی اعتماد و همکاری جمعی، به اشتراک گذاردن عقاید، احساسات و تمایلات و نیل به تفاهم جمعی و گروهی و دستیابی به ادراکات و ارزش های مشترک دلالت دارد و آموزش و پرورش،گرانیگاه پیشرفت و گسترش اعتماد جمعی برای بهبود زندگی اجتماعی حال و آینده است.
بایدخاطرنشان کرد که شیوه های تربیتی جدید و آگاهی خانواده ها از کاربرد علم و دانش روز، برای توسعه اجتماعی و آگاهی شهروندانِ آینده در یک نظام جهانی واحد، با تعامل، همکاری و توسعه آموزشی و تربیتی فرزندان، همبستگی معناداری به وجود می آورد. نقشی که آموزش و تربیت جهانی شده در پیشرفت فردی و جمعی بشر ایفا می کند، ضامن بقا و همبستگی عام بشر خواهد بود.
در آموزش و پرورش جهانی شده بر اهمیتِ نقشِ فعالِ و مشارکتی خانواده ها در روند پیشبرد برنامه های آموزشی، آشنایی آن ها با ابزار ها و فنون تعلیم و تربیت جدید تاکید می شود و یادگیریِ شبکه ای به دور از هرگونه تعصب جهت نهادینه کردن ارزش های عام بشری اهمیت وافر پیدا می کند. در فرایندجهانی شدن ، آموزش و پرورش جدید، خود را از تجارب گذشتگان بی بهره نمی سازد، بلکه از میراث فکری و اندوخته های اخلاقی و معرفتی که از پیشینیان به ارث رسیده در قامتی نوین برای بهزیستی زندگی احاد بشر بهره مند می شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32374/113590
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32374/113591
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32374/113592
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32374/113593
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32374/113594
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32374/113595
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32374/113596
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32374/113597
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32374/113598
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32374/113599
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32374/113600
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10878/32374/113601
|
- رعایت حقوق زنان در بطن تمدن و معماری یزدیها ملموس است
- تبانی هدررفت آب با عفریت خشکسالی
- وعده افزایش حقوق معلمان
- معیشت مردم خط قرمز دولت است؛ برنامه اشتغال فراگیر دولت
- ساخت مسکن در بافت های فرسوده
- ایستگاه دوحه
- سرمقاله
- رئیسی: کمفروشی، ممنوع
- آغاز عملیات ساخت ۳۲۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن
- پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
- قیمت ارز کاهشی است یا افزایشی؟
- یادداشت