|
آغاز بازبینی حضوری بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر
مدیر بخش نمایشهای خیابانی و محیطی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از آغاز بازبینی حضوری آثار این بخش خبر داد.
داریوش نصیری با اعلام این خبر درباره جزئیات اجرایی آن گفت: بازبینیهای آثار خیابانی جشنواره از 4 دیماه در تئاتر شهر با حضور گروههایی از شهرهای تهران، اراک، قم و دهلران آغاز شد.
نصیری ادامه داد: مرتضی وکیلیان، مژگان رضائیان و مرتضی اسدی مرام بازبینیهای مرحله اول بخش خیابانی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را به صورت غیر حضوری و بررسی فیلم آثار انجام شد برعهده داشتند و مرحله دوم و حضوری این بخش را محمد مظفری، سعید خیرالهی و مجید رحمتی به عهده دارند و برای بازبینی حضوری دیگر آثار راه یافته، سفرهای زمینی خود را آغاز کردند و به لاهیجان، رشت و در ادامه به تبریز، مرند و بناب خواهند رفت.
وی افزود: هیئت بازبینی آثار خیابانی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در سفر به دیگر شهرهای مقصد خود به همدان، ازنا، آبادان، بوشهر، زاهدان، مشهد، میناب، شاهینشهر، خمینیشهر، یزد و کرمانشاه خواهند رفت و آثار این گروهها را ارزیابی خواهند کرد.
نصیری با اشاره به حضور هنرمندان 19 استان کشور در این مرحله از بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر گفت: به منظور تسهیل در ارزیابی آثار و افزایش سرعت عمل هیئت بازبینی و دستیابی به زمانبندی دقیق گاهشمار اعلامی فراخوان جشنواره با ادارات کل ارشاد استانهای حاضر در این بخش و انجمنهای نمایش آنها هماهنگیهای لازم انجام شده است.
مدیر بخش نمایشهای خیابانی و محیطی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر افزود: قرار است تا 40 نمایش در این بازبینیها ارزیابی شوند .
نصیری افزود: تلاش کردیم نهایت همکاری را با گروههای بخش خیابانی برای بازبینیها داشته باشیم تا کمترین رفتآمد را داشته باشند و در بهترین شرایط ممکن بازبینی شوند. به عنوان مثال نمایش نماینده دهلران بخاطر اینکه تک بازیگر است و هم اکنون حضور در یک مجموعه تلویزیونی تهرانی را تجربه میکند تقاضای بازبینی در تهران را داشت که مورد پذیرش دبیرخانه قرار گرفت.
وی با تاکید بر گستردگی جغرافیایی نمایشهای بخش خیابانی از سراسر کشور گفت: جشنواره این دوره تصمیم گرفت تا همه آثار به صورت حضوری بازبینی شود و شاید برای اولین بار است که هیئت بازبین بخش خیابانی با گروههای شرکتکننده هماهنگ میشود.
نصیری ادامه داد: با هماهنگیهای لازم با آقای رونده به عنوان مدیر بخش تئاتر استانهای چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در نظر داریم تا طبق گاهشمار جشنواره بازبینیها تا 20 دی پایان یابد و به همین ترتیب هم نمایشهای راهیافته بر اساس تاریخ اعلامی در فراخوان منتشر شود. از آنجایی که همه آثار به صورت حضوری بازبینی میشوند ممکن است که تاریخهای یاد شده دچار تغییراتی ناشی از رویدادهای طبیعی و غیر قابل پیشبینی شوند. به هر حال برنامهریزیهای لازم برای انجام دقیق بازبینیها و اعلام نتایج طبق تاریخهای در نظر گرفته شده انجام شده است.
وی در پایان گفت: یکی از مهمترین نیازهای هنرهای نمایشی اجرای عمومی است چرا که قلب تپنده هر رویداد تئاتری است پس انتظار میرود مدیران جشنواره، اجرای عمومی را برای منتخبین جشنواره فراهم کنند.
«آزما» با یک پرونده ویژه منتشر شد
صد و هفتادمین شماره ماهنامه «آزما» با پرونده ویژه «دیوارنگارهها» همزمان با ۲۴ سالگی این مجله منتشر شد.
این شماره با یادداشتهای هوشنگ اعلم – سردبیر مجله – با تیتر «کابوس فارنهایت ۴۵۱» و ندا عابد – مدیر مسئول مجله- با عنوان «بماند به یادگار» آغاز شده و در ادامه دیگر یادداشت سردبیر با عنوان «از خاکستر ریشهها» آمده است. بخش «نگاه» شماره جدید «آزما» به زندهیاد مفتون امینی اختصاص دارد که با این مطالب همراه است: «وقتی که شعر جواب نمیداد» نوشته سعید برآبادی، «آهسته آمد و نرم رفت!» از علیرضا بهرامی و «شاعر فصلهای بیصدا» نوشته سرمد قباد. «صدایی مشترک با ضرباهنگ واژهها» و «همگرایی، با درفشی از واژگان» عنوان گفتوگوهایی است که با احمد پوری و شمس لنگرودی درباره شعر اعتراضی در بخش گفتوگو منتشر شده است.
«پرسه در هوای دیوارنگارهها» عنوان پرونده ویژه این شماره «آزما» است که با این مطالب همراه شده: «دیوارها و دلتنگیها» نوشته آرش امین، «چیزی که اسپریاش میکنید!» از شیرین رستگارپور، «پژواک «نه»! در صدای هنر» نوشته مهگان فرهنگ و «دیوارنگاری، صدای هنر برای بیشتر دانستن» نوشته مهتاب خسروشاهی.
«حافظه جمعی و هویت ملی» نوشته ناصر فکوهی و «مسئولیت و اعتراض در ادبیات» ترجمه پژمان سلطانی در بخش مقاله و «بازار کتاب و اوضاع ناروشن» نوشته پروانه کاوسی در بخش گزارش درج شدهاند. «تئاتر روزنهای به سوی روشنا» از شقایق عرفینژاد هم عنوان مطالب در حوالی صحنه «آزما» است.
«تنهایی بیژن» نوشته هاجر حسنوند، «میخواهم زنده بمانم» نوشته الهام سلاحی و «خرده جنایتهای کودکانه» نوشته آتوسا زرنگار در بخش داستان ایرانی و «درخت قصهگو» نوشته ریچل دیوندورف، «رویای زنبور» نوشته مولی آندریا راین و «بازگشت» نوشته آنی ارنو در بخش داستان خارجی منتشر شده است.
مجری برجسته آمریکایی درگذشت
«باربارا والترز» مجری آمریکایی و پیشگام برنامههای گفتوگو محور و خبری درگذشت.«باربارا والترز» مجری تلویزیونی پیشگامی که به دلیل مهارت بالا در مصاحبه به یکی از برجستهترین شخصیتهای برنامهسازی تلویزیونی تبدیل شده بود، در سن ۹۳ سالگی درگذشت. «والترز» فعالیت در تلویزیون را در سال ۱۹۶۱ به عنوان خبرنگار و نویسنده در برنامه «تودی» شبکه «ان بی سی» آغاز کرد. او سپس در سال ۱۹۷۶ میلادی با پیوستن به «ای بی سی نیوز» به نخستین مجری زن برنامه خبری شامگاهی تبدیل شد.«والترز» دو مجموعه تلویزیونی با نامهای «۱۰ نفر از جذابترین افراد باربارا والترز» و «برنامه ویژه باربارا والترز» را مجریگری کرد و سپس در سال ۱۹۸۴ میلادی در برنامه «۲۰/۲۰» شبکه «ان بی سی نیوز» مجری شد. او همچنین با تمامی رئیسجمهورهای ایالات متحده پس از ریچارد نیکسون و همسرانشان گفت و گو کرد.او به مدت پنج دهه به عنوان شخصیت سرشناسی شناخته میشد که با رهبران جهان در برنامههای خبری و با سلبریتیها در برنامه گفت و گو محور «ویو» مصاحبه میکند. برنامههای «والترز» که برخی از آنها به تهیهکنندگی خودش ساخته میشدند، اغلب امتیازات بالایی را در حوزه برنامهسازی تلویزیونی کسب میکردند. برنامه «ویو» که نخستینبار در سال ۱۹۹۷ میلادی روی آنتن رفت مسیر ساخت برنامههای گفت و گو محور آمریکایی همچون «تاک» و «چو» و نسخههای مشابهی در بریتانیا و نروژ را هموار کرد.«والترز» برنامه «ویو» را در سال ۲۰۱۴ ترک کرد، اما تا دو سال به طور پارهوقت با «ای بی سی نیوز» همکاری داشت. این مجری بارها برای برنامه «ویو» نامزد جایزه «امی» برنامههای ساعات معمول روز شد و در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ این جایزه را دریافت کرد. او همچنین چندین بار به عنوان نامزد جایزه امی ساعات پربیننده انتخاب شد و در سال ۱۹۸۳ این جایزه را به خود اختصاص داد. رشد ۷۲ درصدی گیشه سینمای آمریکا در ۲۰۲۲
گیشه سینمای آمریکای در سال ۲۰۲۲ با فروش ۷.۳۶ میلیارد دلار در حالی به کار خود پایان میدهد که حاکی از رشد ۷۲ درصدی نسبت به آمار سال گذشته است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کمپانی «ComScore»، گیشه ۲۰۲۲ آمریکای شمالی با ثبت ۷.۳۶ میلیارد دلار به لطف فروش فیلمهایی چون «تاپ گان: ماوریک» و دیگر دنبالههای فیلمهای «پلنگ سیاه» و «دکتر استرنج» و «دنیای ژوراسیک»، با رشد ۷۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه بوده است. مجموع فروش پایان سال ۲۰۲۲ رشد چشمگیری را نسبت به فروش ۴.۵۷ میلیارد دلار سال ۲۰۲۱ نشان میدهد و از افزایش ۲۲۲ درصدی نسبت به فروش سالانه ۲.۲۸ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۰ در اوج بحران کرونا حکایت دارد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ و پیش از همهگیری کرونا فروش سینما در آمریکای شمالی به ۱۱.۳۹ میلیارد دلار رسیده بود و در سال ۲۰۱۸ نیز فروش رکوردشکن و تاریخی ۱۱.۹۲ میلیارد رقم خورد. رشد سالانه گیشه در آمریکا طی چند سال اخیر، امیدواری به ادامه این روند را در سال ۲۰۲۳ افزایش داده است. پیشبینی شده که گیشه آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۳ به ۸.۶ میلیارد دلار خواهد رسید.نگاهی به پنج فیلم برتر گیشه آمریکا در سال ۲۰۲۲ نشان میدهد، «تاپ گان: ماوریک» با کسب ۷۱۹ میلیون دلار رتبه اول را به دست آورده و پس از آن «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» با ۴۳۲ میلیون دلار، «دکتر استرنج: در چندجهانی جنون» با ۴۱۱ میلیون دلار، «دنیای ژوراسیک: قلمرو» با ۳۷۶ میلیون دلار و انیمیشن «مینیونها: ظهور گرو» با ۳۷۰ میلیون دلار، در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. «آواتار: راه آب» با فروش ۳۵۸ میلیون دلار وارد سومین هفته اکران خود در آمریکا میشود و البته فرصت زیادی نیز در سال جدید میلادی پیش رو دارد. دنباله «آواتار» برای قرار گرفتن در رتبه چهارم پرفروشترین فیلمهای سینمای آمریکا در سال ۲۰۲۲ باید حداقل ۴۰۰ میلیون دلار قبل از پایان سال ۲۰۲۲ فروش داشته باشد. چند اثر موسیقی در آذر مجوز انتشار گرفت؟
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار یک گزارش، آمار مجوزهای صادره از این مجموعه در آذرماه ۱۴۰۱ را اعلام کرد.
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذرماه ۱۴۰۱، مجوز ۱۶۱ تک آهنگ، ۲۷ آلبوم موسیقی، شش نماهنگ، ۱۹۷ قطعه شعر و هفت کتاب صوتی را صادر کرده است.
در میان تکآهنگهای مجوز گرفته، ۱۲۸ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۱۰ اثر در ژانر موسیقی سنتی، ۹ اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، شش اثر در ژانر موسیقی نواحی، چهار اثر در ژانر موسیقی کلاسیک و چهار اثر در ژانر موسیقی الکترونیک تولید شدهاند.
در بخش آلبومها نیز، مجوز ۱۵ آلبوم موسیقی سنتی، پنج آلبوم موسیقی پاپ، سه آلبوم موسیقی کلاسیک، دو آلبوم موسیقی نواحی و دو آلبوم موسیقی تلفیقی در آذر ماه صادر شده است.
در بخش نماهنگها یک نماهنگ در گونه موسیقی سنتی، چهار نماهنگ در گونه موسیقی پاپ و یک گونه موسیقی نواحی مجوز گرفتهاند.
برای این آثار فقط مجوز انتشار صادر شده و زمان انتشار آنها در اختیار مالک اثر است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10903/32606/114800
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10903/32606/114801
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10903/32606/114802
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10903/32606/114803
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10903/32606/114804
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10903/32606/114805
|
- آغاز بازبینی حضوری بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر
- «آزما» با یک پرونده ویژه منتشر شد
- مجری برجسته آمریکایی درگذشت
- رشد ۷۲ درصدی گیشه سینمای آمریکا در ۲۰۲۲
- چند اثر موسیقی در آذر مجوز انتشار گرفت؟