|
۸۵ هزار نفر زائر ایرانی به حج میروند
سهمیه حج ایران تا پیش از محدودیتهای کرونا، حدود ۸۵ هزار نفر بود. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیش از آغاز مذاکرات حج ۱۴۰۲ گفته بود «ایران برای حج آینده ۲۰ هزار سهمیه اضافی درخواست داده است.
درحالی که رایزنی مقامات حج ایران در عربستان ادامه دارد، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد: ۸۵ هزار نفر زائر ایرانی به حج ۱۴۰۲ میروند.
هیات حج و زیارت ایران از ابتدای هفته در عربستان به سر میبرد. این سفر به دعوت وزیر حج و عمره عربستان به انگیزه حضور در اکسپو حج ۲۰۲۳ انجام شده است که در جریان آن، ایران تفاهمنامه حج ۱۴۰۲ را با وزارت حج عربستان امضاء کرد. مقامات حج ایران هنوز جزئیات این تفاهمنامه را اعلام نکردهاند اما رییس سازمان حج و زیارت پیش از سفر به عربستان گفته بود ایران برای کسب ۹۰ هزار سهمیه حج از عربستان تلاش و رایزنی خواهد کرد.
بر اساس مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی، سهمیه حج کشورها یکهزارم جمعیت هر کشور است که بر این اساس، سهمیه حج ایران تا پیش از محدودیتهای کرونا، حدود ۸۵ هزار نفر بود. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیش از آغاز مذاکرات حج ۱۴۰۲ گفته بود «ایران برای حج آینده ۲۰ هزار سهمیه اضافی درخواست داده است.»
هشدار رییس کل سازمان نظام پزشکی:
شیب مهاجرت پزشکان افزایشی شد
رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مهاجرت برای جامعه پزشکی تصمیم تلخ و ناگواری است، گفت: مسولین تولیت سلامت ببینند با جامعه پزشکی چه رفتاری داشتهاند که شیب مهاجرت رو به بالا میرود و این شیب نگران کننده به سمت متخصص و فوق تخصص سوق پیدا میکند.
دکتر محمد رئیسزاده در نشست هماهنگی روسای نظام پزشکی سه استان شمالی مازندران گیلان و گلستان در خصوص رعایت اخلاق حرفه ای پزشکی گفت: نکتهای که بسیار مهم میباشد الگوگیری از افراد بزرگی امثال استاد فقید دکتر مسلم بهادری است که هیچ گاه از چارچوب اخلاق حرفهای و پزشکی و آن وزین بودن رشتهایشان خارج نشدند و به همین دلیل است که همواره مورد احترام و اعتماد بودند چون تعهد حرفهای خودشان را هیچ وقت فدای تلاطم ها نکردهاند و به همین دلیل است که نام بزرگانی چون دکتر مسلم بهادری، دکتر یلدا، دکتر فرخ سعیدی در تاریخ ماندگار و جاودانه خواهد بود.
نگران قداست و افت کیفی کار جامعه پزشکی هستم
رییس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: با تکیه بر آمار و اطلاعات و دادههای دقیق به شدت نگران جایگاه جامعه پزشکی کشور و نگران افت کیفی کار جامعه پزشکی هستم و این بحثها، مباحث هویتی ماست و کسی که از مکانی کاملا بیکیفیت بدون رعایت همه زیرساختهای آموزشی فارغالتحصیل شود، پزشک قابل اعتماد و قابل افتخاری برای آینده ایران نخواهد بود.
تولیت سلامت، کیفیت آموزش پزشکی را جدی بگیرد
رئیس زاده ادامه داد: این امر اکنون شأنیت و جایگاه پزشکی کشور که بلندآوازه و در دنیا صاحب نام است را کوتاه خواهد کرد و نتیجه عینی و عملی این خواهد شد که در چند سال آینده این اعتمادی که مردم کشورها به توان متخصصین ما دارند وجود نخواهد داشت. اگر الان بعضی از کشورها بیمارانشان را برای درمان به ایران اعزام می کنند این امر دستاورد بسیار بزرگی برای جامعه پزشکی بوده و نشانه وجود این اعتماد است اما این اعتماد و اعتبار همیشگی نمی باشد و کسی با ما پیوند اخوت نبسته که همیشه این را حفظ و اعتماد را دائمی و تضمینی نماید و اگر کیفیت آموزش و استانداردهای آموزشی توسط تولیت نظام سلامت جدی گرفته نشود حتما مردم ما دچار این مشکل خواهند شد و به این معناست که ما داریم پیشاپیش سلامت مردم خودمان را به حراج میگذاریم. تولیت نظام سلامت، مجلس، دولت و رسانه وظیفه دارند که از این جایگاه پرافتخار جامعه پزشکی کشور دفاع نمایند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر حفظ جایگاه و شأن جامعه پزشکی گفت: آن گروهی که باید نگاهبان اصلی جایگاه پزشکی در کشور باشد، نظام پزشکی است و این دغدغه اصلی ماست و اگر از آن مراقبت نکنیم در همه حوزهها از قبیل آموزش، اجتماعی، فرهنگی، اخلاق و تعهد حرفهای که باید به آن بپردازیم با مشکل روبرو خواهیم شد.
مهاجرت برای جامعه پزشکی تصمیم تلخ و ناگواری است
رئیس زاده با اشاره به موضوع مهاجرت پزشکان افزود: هر یک از پزشکان ایرانی که به هر کشوری مهاجرت نمودهاند قطعا سرمایههای ارزشمند کشور هستند و باید این را مد نظر داشته باشیم که مهاجرت پدیده تلخ و ناگواری است که یک پزشک با تلخی تصمیم به مهاجرت میگیرد. رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: مسولین تولیت سلامت ببینند با جامعه پزشکی چه رفتاری داشتهاند که شیب مهاجرت رو به بالا میرود و این شیب نگران کننده به سمت متخصص و فوق تخصص سوق پیدا میکند.
اعتبار جامعه پزشکی در گرو حفظ کیفیت آموزش است
رئیسزاده با اشاره به مقایسههایی که در رسانهها در جهت مخدوش نمودن چهره جامعه پزشکی صورت میگیرد، گفت: بحث جایگاه اجتماعی، امکان خدمت کیفی به مردم و تعرفه جزو دغدغههای جامعه پزشکی است و باید متذکر گردید که دکتر لاری پور سخنگوی سازمان در یکی از برنامه های صدا و سیما شرکت کردند که آمار مقایسهای سرانه پزشک در ایران با کشورهای دیگر، مقایسه مدت زمانی را که پزشک ایرانی صرف معاینه بیمار میکند، مقایسه دسترسی مردم، مقایسه توزیع و ... را با ایشان مطرح نمودند ولی متاسفانه مقایسه و نموداری برای یک دستیار که چند ساعت را باید در بیمارستان بگذراند و در کشورهای دیگر به چه میزانی است؟ دریافتی اینترن و رزیدنت و متخصص و فوق تخصص در دوران تحصیلش نسبت به کاری را که انجام میدهد به چه مقداری است؟ به ازای هر دقیقه، پزشک ما چقدر دریافتی دارد و در کشورهای همجوار چه میزانی است؟ را اصلا مطرح نمیکنند؛ چرا حق واقعی جامعه پزشکی را نسبت به سایر کشورها محاسبه نمی کنید؟ اگر دنبال مباحث علمی بودید که آمار واقعی و متقن را عنوان میکردید.
رشد تعرفههای خدمات سلامت طبق قانون باشد
بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان نظام پزشکی؛ رئیسزاده در خصوص وضعیت تعرفههای ۱۴۰۲ نیز گفت: مکرراً اعلام کردیم که طبق قانون باید عمل شود و جلسه تعرفهگذاری در سال جاری به رایگیری کشیده شد و نهایتا با رأی چهار در مقابل سه رأی یک عدد قابل قبولی مصوب گردید و به عنوان نظر شورای عالی بیمه به سازمان برنامه بودجه اعلام گردید و در این مدت تصدی، سازمان نظام پزشکی از هر مجرا، فرصت و جلسه رایزنی، فرصتی و مکاتبهای که لازم بود برای واقعی کردن تعرفهها استفاده کردهایم.
رئیسزاده در پایان گفت: جامعه پزشکی پرتلاش در استانها و شهرستانها مشکلات بسیار زیادی را بخصوص در حوزههای اقتصادی، تعرفهای و معیشتی داشتهاند و بحثهایی را نیز مطرح نمودند اما وظیفه ما این است که در جهت دفاع از سلامتی مردم با تمام قدرت تلاش نموده و به نفع سلامتی مردم به جنگ با این مشکلات برویم.
گزارش «امتیاز» از مشکلات آموزش و پرورش در سالهای اخیر؛
دانشآموزان دیگر از تحصیل بازنمی مانند
️ مهوش دارایی
نماینده تامالاختیار وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات آموزش و پرورش، مسائل فیزیکی و سختافزاری است، گفت: بخش عظیمی از فکر مدیران این حوزه درگیر تأمین مسائل فیزیکی از جمله اماکن، املاک، مدرسهسازی و حقوق معلمان است.
«ابوالفضل پریمی» پنجشنبه شب در شورای آموزشوپرورش شهرستان تفت استان یزد افزود: در حوزه تعلیم و تربیت و موضوع نرمافزاری آموزشوپرورش، نیاز به تلاش بیشتر است.
نماینده تامالاختیار وزیر آموزشوپرورش گفت: باید با برنامهریزی مناسب و تصمیمگیری و تأمین منابع اعتباری تلاش کنیم تا مشکلات حوزه فیزیکی و سختافزاری آموزشوپرورش را رفع و بر روی موضوع نرمافزاری برنامهریزی نماییم.
وی ادامه داد: در موضوع اغتشاشات اخیر شاهد بودیم دشمن با استفاده از فنّاوریهای روزبه دنبال تأثیرگذاری بر روی افکار دانش آموزان است و ما باید در مقابله با این موضوع نیز تصمیمات جدی اتخاذ نماییم.
پریمی بیان داشت: سفرهای استانی رئیسجمهور و هیئت دولت فرصت خوبی برای تکمیل پروژههای حوزه آموزشوپرورش بهویژه در زمینه تکمیل پروژههای ورزشی آموزشوپرورش است و باید از این فرصت در راستای تکمیلی پروژههای ورزشی آموزشوپرورش شهرستان تفت استفاده نماییم.
رشد اعتبار بودجه سال ۱۴۰۲ در ردیف خیران
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ردیف اعتباری بودجه سال ۱۴۰۲ در ردیف خیرین ۴۹.۲ درصد رشد داشت که نشان از عزم دولت برای توجه به مشارکت مردم و خیرین دارد.
حمیدرضا خانمحمدی اظهار داشت: ۵۰ درصد از مدارس با مشارکت خیران در حال ساخت است و آنچه باید در رویکرد نوین مدرسه سازی مورد توجه قرار گیرد، مدرسهیاری در کنار مدرسهسازی است؛ به طوری که اگر خیران در کنار مدارس احداثی خوب قرار گیرند، باعث آبادانی و دوام بیشتر مدارس خواهد شد.
خانمحمدی با بیان تلاش دولت و مجلس برای تکمیل طرحهای خیران، اظهار امیدواری کرد تعهدات دولت هرچه زودتر انجام شود.
وی گفت: تلاش میکنیم طرحهای نیمهتمام خیران را در اولویت قرار دهیم و همه اهتمام خود را معطوف به این مهم خواهیم کرد که هیچ دانشآموزی به خاطر کمبود مدرسه از تحصیل بازنماند.
عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی
یوسف نوری نیز در گردهمایی کشوری رؤسای ادارات مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و اعضای شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیر دولتی سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد با بیان اینکه عدالت مهمترین عاملی است که موجب قوام حکومت خواهد شد گفت: در اینجا عدالت اجتماعی و ذیل آن عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی را داریم و باید از ظرفیتهای مردمی برای پیاده سازی و تحقق این جنبه از عدالت بهرهمند شویم.
وی افزود: تعلیم و تربیت از جمله مصادیق مهم تحقق عدالت به شمار میرود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اسناد و قوانین بالادستی از جمله سند تحول بنیادین از جمله نقاط قوت ما در آموزش و پرورش محسوب میشوند گفت: ما قانون کم نداریم. دومین نقطه قوت، استقبال خوب مردم از مدارس غیردولتی است. یادمان نرود مردم ولی نعمتان ما هستند و وقتی اینگونه فکر کنیم برنامهریزی صحیحی انجام میدهیم.
نوری ادامه داد: متأسفانه مدارس دولتی ما وضعیت مناسبی ندارند. بهترین مدارس ما مدارس پژوهنده هستند. مردم از شما میخواهند برای فرزندشان فرصت یادگیری فراهم کنید و دانش آموزان پژوهنده تربیت کنید.
وی با بیان اینکه بسیاری از دانش آموزانی ما یک وجهی تربیت شدهاند در حالی که بچههای امروز، چندوجهیاند و باید به همه ساحتهای تربیتی آنها توجه شود اظهار کرد: بچهها را برای امروز تربیت میکنیم، در حالی که بچهها را باید برای آینده و زمانه خودشان تربیت کرد و این یکی از نقصانهایی است که چه در مدارس دولتی و چه غیردولتی وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز الگویی از مدارس غیردولتی به معنای واقعی غیردولتی مبتنی از سند تحول بنیادین بیرون نیامده است گفت: هر مدرسه ای هم باید سند خود را داشته باشد و برنامهریزی سالانه انجام دهد و ارسال بخشنامه از ستاد هم ممنوع شود. این برنامه سالانه باید پایش شود و نیروی انسانی متخصص جذب شود.
نوری ادامه داد: ارزشیابیهای ما مچ گیری است، شاید نظام کنکوری ما اینگونه بوده است. رویه این گونه نباید باشد. فرزندم مدرسه دولتی درس میخواند اما یکبار از مدرسه تماس نگرفتهاند که ببینند چه کاری میتوانم برای مدرسه انجام دهم. مردم به مشارکت فراخوانده نمیشوند و توفیقات بچهها به ندرت به اولیا منعکس میشود، اما برای دریافت کمک مالی تماس میگیرند.
وی با اشاره به اینکه مؤسسان مدارس غیردولتی میتوانند در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، در مناطق محروم حضور یافته و ظرفیتهای خود را در آنجا به کار بگیرند.
نوری درباره مدارس هیئت امنایی نیز عنوان کرد: مدارس هیئت امنایی واقعاً هیئت امنایی نیستند، دولتیِ دولتی هستند. هیئت امنایی یعنی مردم خودشان اداره کنند. باید بازنگریهایی در این زمینه صورت بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مشکلاتی در مناطق آزاد داریم، باید اجازه دهیم مناطق آزاد خودشان مدارس شأن را اداره کنند. ما باید بر جذب نیرو و پایش برنامه نظارت کنیم و مابقی را خودشان باید اداره کنند.
مدارس کانکسی و سنگی بالای ۱۰ نفر تا پایان ۱۴۰۳ جمعآوری میشود
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: بهسازی یکهزار مدرسه کانتیتری با مشارکت بنیاد برکت آغاز شده است و بی شک مدارس کانکسی و سنگی بالای ۱۰ دانشآموز تا پایان سال ۱۴۰۳ جمع آوری خواهد شد.
حمیدرضا خان محمدی پیشتر درباره بهسازی مدارس در مناطق روستایی اظهار کرد: هر جای ایران اگر مدرسه کانتینری وجود داشته باشد، سریع اقدام میکنیم.
وی افزود: ۳ هزار و ۳۰۰ مدرسه سنگی و کانکسی با جمعیت بالای ۱۰ دانشآموز در کشور وجود دارد که در اولویت برنامههای سازمان نوسازی قرار گرفته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خیرین همواره در امر مدرسهسازی در کنار ما هستند، ادامه داد: یکی از خیرین ساخت ۱۴۰ را مدرسه تعهد کردند و امیدواریم در دهه فجر تعدادی از مدارس افتتاح شود.
قرارگاه جهادی مسیر کمک به تعلیم و تربیت را فراهم میکند
خان محمدی درباره اقدامات قرارگاه جهادی توضیح داد: این قرارگاه جهادی کارگروه های مختلفی دارد که دربخش های متفاوت به صورت تخصصی ورود می کند به عنوان مثال کارگروه عمران و آبادانی، کارگروه حمایتی و منزلت و کارگروه برنامه ریزی منابع از جمله کارگروه های این قرارگاه هستند.
وی ادامه داد: مردم آموزش و پرورش را دوست دارند و همیشه در کنار آموزش و پرورش هستند بنابراین باید یک زمینهای را ایجاد کنیم که مسیر برای کمک مردم به این حوزه باز شود.
وی یادآورشد: قرارگاه جهادی مسیر را برای دورافتادهترین نقاط را هم ایجاد کرده یعنی اگر فردی بخواهد در یک دهیاری یا روستا در هر موضوعی از تعلیم و تربیت کمک کند، این قرارگاه مسیر را فراهم کرده است.
سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور پیشتر درباره این قرارگاه جهادی گفته بود: در قرارگاه جهادی عدالت تربیتی برنامه ریزی بسیار خوبی برای این دانش آموزان اتخاذ شده است، به عنوان مثال برای دانش آموزان مناطق دورافتاده که به سیستم آموزشی از راه دور دسترسی ندارند مبلغ ۱۸ میلیون ریال در نظر گرفته شده است تا به آن ها برای ادامه تحصیل کمک شود.
خان محمدی افزود: راه های زیادی برای بازگشت به تحصیل دانش آموزان بازمانده از تحصیل در نظر گرفته شده است به ویژه در مقطع متوسطه اول و دوم که بیشترین آمار بازماندگی را دارند.
حل مشکلات جامعه با بهرهمندی از ظرفیت خیرین
همچنین ناصر قفلی رئیس مجمع خیران مدرسهساز کشور اظهار کرد: استفاده از ظرفیتهای اجتماعی برای حل مشکلات جامعه در بخشهای مختلف یک راهبرد اساسی برای تحقق اهداف توسعه است که این امر در بخش مدرسهسازی طی سالهای اخیر با مشارکت خوب خیران اثبات شده است.
وی افزود: ما باید قدر خیران را بدانیم و اگر به خوبی از پتانسیل آنان استفاده کنیم خیلی از مشکلات ما حل خواهد شد. اما انتظار این است که همه مسئولان با مجامع خیران همسو باشند و در کنار آنها به جذب مشارکتهای مردمی کمک کنند.
وی تصریح کرد: علاوه بر توان خیران مدرسهساز که سالهاست پای کار آمدهاند، باید با افزایش همراهیها با این قشر که دل در گروِ توسعه ایران عزیز دارند، بستر را برای پای کار آمدن سایر اقشار مردم در حوزه مدرسهسازی نیز فراهم کرد.
دکتر «ناصر قفلی» خیّر مدرسهساز کشور سال ۱۳۱۵ در خانوادهای متدین متولد شد. پدرش زندهیاد «عبدالحسین قفلی» از معتمدان به نام مشهد بود. دکتر قفلی بعد از گرفتن مدرک دیپلم برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و تحصیلاتش را در آنجا تا مقطع دکترای کشاورزی ادامه داد. سال ۱۳۴۳ پس از سالها دوری از کشور و کسب مدرک دکترا در رشته دامپروری و اخذ تخصص به ایران بازگشت.
آرزوی ساخت مدرسه رویای شیرینی بود که بعد از شنیدن آرزوی پدرش در جوانی شکل گرفته بود و اکنون سالهاست که در این عرصه یکی از چهرههای اثرگذار کشور است.
جزئیات راهاندازی مدارس غیردولتی بدون «شهریه»
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از طراحی الگوی ایجاد مدارس مردمی از طریق واگذاری مدارس دولتی و غیردولتی به گروههای مردمی و جهادی، خیرین و واقفین خبر داد و گفت: باید یک درصد از مدارس ما مدارس مردمی باشند.
احمد محمودزاده ، در این باره اظهار کرد: دولت نگاه جدیدی تحت عنوان مدارس مردمی دارد و مدتیاست که در دستورکار قرار گرفته است.
وی افزود: بر این اساس باید یک درصد از مدارس ما مدارس مردمی باشند که در حوزه کاری سازمان مدارس و مراکز غیردولتی هم قرار میگیرد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این مدارس، بدون شهریه هستند گفت: قرار است گروههای مرجع و اشخاص با سبقه تعلیم و تربیتی که احتمال دارد از گروه خیرین، جهادی و واقفین باشند این نوع مدارس را در مناطق محروم و حاشیه شهرها راهاندازی و اداره کنند.
محمودزاده ادامه داد: البته ما پیش از این، حرکتی را در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آغاز کرده و در تلاش بودیم اینطور استنباط نشود که همه موسسان مدارس غیردولتی صرفا به دنبال عواید مالی هستند. بسیاری از مدارس ما فعالیتهای عامالمنفعه انجام میدهند و ما بخشی از این فعالیتها را به سمت مناطق محروم سوق میدهیم.
وی با اشاره به اینکه این علاقهمندی از سوی نهادها و دستگاههایی که اقدام به تاسیس مدرسه میکنند بیشتر است گفت: به عنوان مثال موسسهای داریم که ۶۰ مجموعه مدرسهای دارد و اخیرا در مناطق محروم سه استان کشور حضور پررنگی نشان داده و مشغول فعالیتهای آموزشی عامالمنفعه است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یا برخی مدارس شاخص ما در تهران در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود به خوبی عمل میکنند و اقداماتی را برای توسعه آموزش در مناطق محروم انجام میدهند. ما قصد داریم چنین نگاهی را تقویت کرده و به سمت مدارس مردمی برویم.
محمودزاده با بیان اینکه تاکنون مدارسی با رویکرد جدید در چند استان کشور تاسیس شدهاند گفت: در شهرستان خوی مدرسه خوبی با مشارکت آموزش و پرورش راهاندازی شده و بدون دریافت شهریه از دانشآموزان مناطق محروم ثبت نام میکند. در مشهد و مازندران هم پروژههایی در همین راستا در دست احداث است.
عدالت آموزشی با ساخت مدارس در مناطق کم برخوردار محقق می شود
مدیرکل دفتر ساماندهی فضا و تجهیزات سازمان نوسازی مدارس گفت: با ساخت مدرسه در مناطق کم برخوردار تحقق عدالت آموزشی و تربیتی با جدیت پیگیری می شود.
محمد امین مهرورز اظهارداشت: با اتکا به خیرین مدرسه ساز توانسته ایم بخش زیادی از نیازهای آموزشی را تامین کنیم و ضمن قدردانی از خدمات ارزشمند نیکوکاران امیدواریم با تداوم این کمک ها بتوانیم در تعلیم و تربیت دانش آموزان با جدیت بیشتری گام برداریم.
مهرورز تصریح کرد: خیرین مسیر تعلیم و تربیت آینده سازان کشور را هموار کرده اند و امروز فضای استاندارد و مناسبی برای تحصیل دانش آموزان مهیا شده است.
مدیرکل دفتر ساماندهی فضا و تجهیزات سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: دانش آموزان نور چشم آموزش و پرورش هستند و تامین محیطی با نشاط و شایسته برای تحصیل همه دانش آموزان را رسالت خود می دانیم.
تحقق عدالت آموزشی را پیگیری می کنیم
مهرورز افزود: وظیفه داریم امکان تحصیل برای همه افراد واجد شرایط را در همه مناطق مهیا کنیم و رویکرد اصلی ما « تحقق عدالت تربیتی و آموزشی» است و از مشارکت خیرین در ساخت مدرسه در مناطق کم برخوردار بشدت استقبال می کنیم.
وی اظهارداشت: احداث مدرسه حسین حاج رفیعی از کارهای بسیار ارزشمندی است که می تواند تداوم یابد تا بتوانیم مدارس بیشتری در مناطق محروم احداث کنیم.
مهرورز گفت: با وجود معلمان متعهد و دانش آموزان مستعد امیدواریم در این مدارس شاهد تربیت انسانهایی همچون شهید سلیمانی باشیم تا راه این شهید بزرگوار تداوم یابد.
این مسئول در خصوص تامین امکانات آموزشی مدارس هم اظهارداشت: در راستای توسعه نوآوری و فنآوری در مدارس نیز جدی هستیم و برای هوشمند سازی مدارس اقدام لازم صورت می گیرد.
ایران در سال 1400چند مدرسه دولتی و غیر دولتی داشت؟
رئیس مرکز برنامهریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، آمار دقیق مدارس و کلاسهای درس کشور را اعلام کرد. بر اساس این آمار، تعداد کل کلاس های درس در سراسر کشور 559 هزار و 243 کلاس است.
بر این اساس تعداد 310 هزار و 46 کلاس درس در دوره دبستان، 86 هزار و 518 کلاس درس در مقطع متوسطه اول، 150 هزار و 236 کلاس درس در مقطع متوسطه دوم و 12 هزار و 443 کلاس درس آموزش و پرورش استثنایی در کشور وجود دارد. لازم به ذکر است که در دوره پیش دبستانی در سال تحصیلی 98-99، 34 هزار و 446 کلاس درس موجود می باشد.
رئیس مرکز برنامهریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در سال تحصیلی جاری در کل 107 هزار و 171 مدرسه در سراسر کشور موجود است. از این تعداد 61 هزار و 346 مدرسه در دوره ابتدایی، 23 هزار و 79 مدرسه در دوره متوسطه اول، 21 هزار و 186 مدرسه در مقطع متوسطه دوم و یک هزار و 560 مدرسه آموزش و پرورش استثنایی در سراسر کشور مشغول به آموزش می باشند. لازم به ذکر است تعداد کل مدارس در دوره پیش دبستانی در کشور 21 هزار و 702 مدرسه است.
اخبار
وزیر بهداشت خبر داد:
واردات هفت میلیون آنتیبیوتیک
وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی از توزیع رایگان مکمل و تقویتی در مراکز خدمات جامع سلامت و ارائه خدمات دندان پزشکی در مراکز خدمات جامع سلامت شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر خبر داد.
دکتر «بهرام عین اللهی» دیروز جمعه ۲۳ دیماه در حاشیه بازدید از بیمارستان ایت الله خاتمی شهرستان خاتم، گفت: این بیمارستان با ارائه خدمات مناسب پذیرای بیماران از مناطق دیگر نیز است و ۵۰ درصد بیماران غیر بومی هستند.
وی افزود: طرح گسترش بیمارستان از سال ۹۹ اغاز شده و در بازدید سال گذشته، پیشرفت فیزیکی ان ۳۰ درصد بود که در حال حاضر به ۷۰ درصد افزایش یافته است.
عین اللهی ادامه داد: تاکنون اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان هزینه شده است و در این سفر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور تکمیل طرح اختصاص یافته است و تا اوایل تابستان به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: در طرح توسعه بیمارستان خاتم، اورژانس، بخش مراقبت های ویژه، سی تی اسکن، ازمایشگاه و سه اتاق عمل در نظر گرفته شده است.
ذخیره ۴ میلیون آنتی بیوتیک در کشور
عین اللهی در حاشیه بازدید از داروخانه شبانه روزی شهرستان خاتم نیز گفت: به میزان کافی انتی بیوتیک و سرم در شهرستان خاتم موجود است.
وزیر بهداشت همچنین از واردات هفت میلیون واحد انتی بیوتیک به کشور خبر داد و افزود: همچنین به صورت سه شیفت تولید انتی بیوتیک در کشور در حال انجام است
وی یاداور شد: در حال حاضر در کشور چهار میلیون انتی بیوتیک ذخیره وجود دارد که اماده توزیع است و به مقدار کافی سرم تامین شده و در این مورد مشکلی وجود ندارد.
عین اللهی تاکید کرد: در صورتی که داروخانه پیش بینی لازم را انجام بدهد و درخواست را به موقع ثبت کند در تامین انتی بیوتیک مشکلی نخواهد داشت و در حال حاضر در مراکز دولتی و بیمارستان ها کمبودی وجود ندارد.
توزیع رایگان داروهای مکمل و تقویتی در مراکز سلامت روستایی
وزیر بهداشت همچنین از توزیع مکمل ها و تقویتی ها در مراکز خدمات روستایی به صورت رایگان خبر داد و افزود: در حال حاضر برای خانم های باردار در این مراکز توزیع می شود که یکی از کارهای مهم در وزارت بهداشت می باشد.
وی همچنین به گران بودن خدمات دندان پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: ارائه خدمات دندان پزشکی در سطح یک یعنی مراکز خدمات جامع سلامت مناطق روستایی و شهر های کمتر از ۲۰ هزار نفر اغاز شده است و هزینه ها تا ۶۵ درصد کاهش یافته است.
عین اللهی ادامه داد: همچنین بهداشت دهان و دندان نیز به صورت رایگان در این مراکز ارائه می شود و امیدواریم در اینده در همه نقاط کشور گسترش یابد.
وزارت بهداشت اعلام کرد؛
شناسایی ۷۵ بیمار جدید کرونایی
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۷۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد.
از روز 2 تا روز ۲۳ دی ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۳۹ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۴۴۶ نفر رسید.
در طول ۲۴ ساعت گذشته، یک نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست داد و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۷۲۳ نفر رسید.تا کنون ۷ میلیون ۳۳۶ هزار و ۶۵۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
۱۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.تا کنون ۵۴ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۶۵۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10912/32675/115208
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10912/32675/115209
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10912/32675/115210
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10912/32675/115211
|
عناوین این صفحه
- ۸۵ هزار نفر زائر ایرانی به حج میروند
- شیب مهاجرت پزشکان افزایشی شد
- دانشآموزان دیگر از تحصیل بازنمی مانند
- اخبار