|
سوگ سرودههای شاعران برای «حاج قاسم» در سوریه
شاعران ایرانی در سوریه در وصف شهدای مقاومت و حاج قاسم سلیمانی شعرخوانی کردند. فعالان فرهنگی-هنری فلسطینی در مرکز فرهنگی هنری «شهید هنرمند فلسطینی ناجی العلی» در دمشق میزبان شاعران و هنرمندان ایرانی شدند.بهمناسبت سومین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان، جبهه مردمی آزادسازی فلسطین (الجبهه الشعبیه لتحریر فلسطین) در سوریه، اتحادیه نویسندگان و روزنامهنگاران فلسطینی و انجمن دوستی ایران و فلسطین با همکاری «حوزه هنری انقلاب اسلامی» طی همایشی در اردوگاه شهداء فلسطینیان (مخیم الشهداء) در دمشق میزبان شاعران کشورمان شدند. در این همایش که به میزبانی مرکز فرهنگی اردوگاه شهدا و همکاری «حوزه هنری انقلاب اسلامی» برگزار شد، فادی عیسی از فلسطین، محمود حامد از فلسطین، علی رنو از سوریه، ماجد منابی از ایران و جلیل حزباوی از ایران حضور داشتند و در وصف فلسطین و شهدای راه قدس و مقاومت و همچنین سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی شعر را سرودند. همایش شعر «سیبقی خالدا (زنده خواهد ماند)» که به میزبانی گروههای فرهنگی فلسطینی در اردوگاه شهدا برگزار شد، به اذعان فعالان فرهنگی این اردوگاه، بعد از افتتاح این مرکز با اولین حضور شاعران و فعالان فرهنگی ایران روبه رو بود و فعالان فرهنگی فلسطینی آن را به فال نیک گرفتند و خواستار استمرار این گونه برنامههای تخصصی و مشترک در حوزه هنر و ادبیات شدند.
پیام عدم انتخاب «برگزیده» در جایزه جلال
جایزه ادبی جلال آل احمد، در طول ۱۵ دوره برگزاری خود تنها در چند دوره موفق به انتخاب کتاب برگزیده شده است، این اتفاق باعث میشود مخاطبان ادبیات به این نتیجه برسند که در ادبیات داستانی ایران خبری نیست و ناخودآگاه به سمت ادبیات ترجمه سوق داده شوند.
در دوره پانزدهم جایزه ادبی جلال آل احمد، هیچ کتابی به عنوان کتاب برگزیده در بخش ادبیات داستانی، شامل داستان کوتاه و رمان انتخاب نشد. این مسئله سابقهای طولانی در این جایزه دارد و برای این که این سابقه جایزه جلال، در برگزیده انتخاب نکردن را مرور کنیم بد نیست دورههای مختلف آن را مرور کنیم.
در دوره اول و در زمانی که هنوز داستان کوتاه و رمان با هم داوری میشد، داوران از همان دوره بدعت انتخاب نکردن برگزیده را بنا نهادند و تنها از دو کتاب اژدهاکشان نوشته یوسف علیخانی و قاعده بازی اثر مرحوم فیروز زنوزی جلالی تقدیر کردند.
در دومین دوره جایزه در حوزه ادبیات داستانی هیچ اثری برگزیده نشده است و در دوره سوم هم جایزه در بخش داستان، برگزیده نداشت و تنها دو کتاب «نامیرا» نوشته صادق کرمیار و «تالار پذیرایی پایتخت» نوشته محمدعلی گودینی شایسته تقدیر شناخته شدند.
به این ترتیب سه دوره از جایزه گذشته بود و هیچ داستاننویسی به جایزه چشمگیر 110 سکه که آن روزها اهدا میشد، نرسیده بود تا اینکه در دوره چهارم، طلسم شکست و رمان پنج جلدی «جاده جنگ» نوشته منصور انوری به عنوان برگزیده و برنده جایزه معرفی شد و در سال بعد هم کتاب «حافظ هفت» نوشته اکبر صحرایی به عنوان اثر برتر بخش داستان معرفی شد.
پدیده ای به نام برگزیده مشترک
اما این اتفاق گویا دولت مستعجل بود، چرا که دوره ششم بدون انتخاب برگزیده و شایسته تقدیری در بخش داستان به پایان رسید.
در دوره هفتم شاهد آغاز پدیده برگزیده مشترک بودیم به گونهای که در بخش رمان و داستان بلند کتابهای «آه با شین» تألیف محمدکاظم مزینانی و «ملکان عذاب» تألیف ابوتراب خسروی به صورت مشترک به عنوان اثر برگزیده معرفی شد، اما در بخش داستان کوتاه که از رمان مجزا شده بود، اثری به عنوان برگزیده انتخاب نشد و کتاب رازهای سانتیمتری اثر مردعلی مرادی شایسته تقدیر شناخته شد.
در دوره هشتم باز هم شاهد این هستیم که برگزیدگان به صورت مشترک انتخاب شدند. در بخش داستان کوتاه که اثری برگزیده نشد و دو اثر شایسته تقدیر شناخته شدند، اما در بخش رمان، «دختر لوتی» نوشته شهریار عباسی و «پاییز فصل آخر سال است» نوشته نسیم مرعشی برگزیده مشترک شدند. این اتفاق در دوره نهم در بخش داستان کوتاه تکرار شد و «بازار خوبان» آرش صادق بیگی و «روباه شنی» محمد کشاورز مشترکا به عنوان برگزیده معرفی شدند و در بخش رمان «لم یزرع» نوشته محمدرضا بایرامیبه عنوان اثر برگزیده معرفی شد.
و باز در دوره دهم، شاهد انتخاب برگزیده مشترک در بخش رمان بودیم یعنی کتابهای «این خیابان سرعتگیر ندارد» اثر مریم جهانی و «بیکتابی» اثر محمدرضا شرفی خبوشان اما در بخش داستان کوتاه، هیئت داوران اثر برگزیده معرفی نکرد و با تجلیل از داریوش احمدی (نویسنده «خانه کوچک ما»)، مجموعه داستان کوتاه «اسم شوهر من تهران است» اثر زهره شعبانی را به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی کرد.
در دوره یازدهم هر دو بخش برگزیده داشت، در بخش مجموعه داستان کوتاه، «زخم شیر» به قلم صمد طاهری از نشر نیماژ و در بخش رمان و داستان بلند، «رهش» به قلم «رضا امیرخانی» از نشر افق برگزیدگان جایزه بودند.
اما باز این روال دیری نپایید و سال بعد در دوره دوازدهم، داستان کوتاه تنها یک شایسته تقدیر داشت: «افتاده بودیم در گردنه حیران» به قلم حسین لعل بذری و بخش داستان بلند و رمان، دو شایسته تقدیر یعنی: «دور زدن در خیابان یکطرفه» به قلم محمدرضا مرزوقی و «وضعیت بیعاری» نوشته حامد جلالی.
در سیزدهمین دوره جایزه جلال آلاحمد تنها در بخش داستان بلند و رمان، «اوراد نیمروز» به قلم منصور علیمرادی شایسته تقدیر شد و هیأت داوران بخش داستان کوتاه با اتفاق نظر اعلام کردند که مجموعههای داستان کوتاه رسیده به دبیرخانه، دارای ساختار و محتوای قابل قبولی از نظر ویژگیهای فنی و تکنیکی داستان کوتاه نیستند، بنابراین انتخاب برگزیده یا شایسته تقدیر جایزه ادبی جلال آل احمد از بین آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد ادبی فاقد توجیه فنی و حرفهای است.
و بالاخره در سال گذشته در چهاردهمین دوره جایزه، هیت داوران در بخش مجموعه داستان کوتاه اثری را به عنوان برگزیده معرفی نکرد و «ساعت دَنگی» نوشته محمداسماعیل حاجیعلیان و «قدیس دیوانه» نوشته احمدرضا امیریسامانی شایسته تقدیر اعلام شدند. همچنین از زندهیاد اصغر عبدالهی نویسنده اثر «هاملت در نم نم باران» در بخش مجموعه داستان کوتاه تجلیل ویژه شد.
در بخش داستان بلند و رمان هم دو اثر «بینام پدر» اثر سیدمیثم موسویان و «ماه غمگین، ماه سرخ» اثر رضا جولایی شایسته تقدیر اعلام شد و این بخش هم برگزیده نداشت.
با مروری بر دورههای مختلف جایزه، تنها این کتابها را به عنوان برگزیدگان جایزه میتوان نام برد:
در داستان کوتاه: «بازار خوبان» آرش صادق بیگی (مشترک)، «روباه شنی» از محمد کشاورز (مشترک) و «زخم شیر» از صمد طاهری
و در رمان: «جاده جنگ» نوشته منصور انوری، «حافظ هفت» نوشته اکبر صحرایی، «آه با شین» تألیف محمدکاظم مزینانی(مشترک)، «ملکان عذاب» تألیف ابوتراب خسروی (مشترک)، «لم یزرع» نوشته محمدرضا بایرامی، «دختر لوتی» نوشته شهریار عباسی(مشترک)، «پاییر فصل آخر سال است» نوشته نسیم مرعشی (مشترک)، «این خیابان سرعتگیر ندارد» اثر مریم جهانی (مشترک)، «بیکتابی» اثر محمدرضا شرفی خبوشان (مشترک) و «رهش» به قلم رضا امیرخانی.
اخبار
وزیر فرهنگ:
فارابی در مسیر ایجاد تحول بنیادین در سینمای ملی گامهایی بلند برداشته است
محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به رویکرد اصلی وزارت فرهنگ مبنی بر تغییر مسیر ریل حوزه فرهنگ به سوی ارزشهای انقلاب اسلامی گفت: بخش مهم تغییر ریل حوزه سینما از مسیر بنیاد سینمایی فارابی طی میشود.
محمدمهدی اسماعیلی در جلسه هیئت امنای فارابی با اشاره به اقدامهای انجامشده برای حمایت از حوزه سینما در دوره جدید وزارت فرهنگ گفت: چندی پیش نخستین جلسه شورای عالی سینما در دوره جدید پس از سالها وقفه برگزار و تصمیمهایی خوب برای کمک به سینما گرفته شد و دومین جلسه این شورا به زودی برگزار میشود تا توجه به سینما در سطح کلان تصمیمگیری تداوم یابد.
وزیر فرهنگ با یادآوری اقدامها و حمایتهای دولت مردمی در حوزه سینما گفت: سیاستگذاری واحد در هزینه کرد بودجههای دستگاههای مختلف در حوزه فرهنگ در پی تصویب آیین نامه بند ز تبصره ۹ لایحه بودجه یکی از اتفاقهای مهم ستاد فرهنگی دولت محسوب میشود و امیدواریم از این طریق بتوان حمایتهای بیشتر از حوزه فرهنگ به ویژه سینما انجام داد.
وی در ادامه در خصوص جزئیات این آییننامه گفت: براساس بند ز تبصره ۹ قانون بودجه، دستگاههای اجرایی مجازند تا دو درصد بودجه هزینهای خود را در راستای همافزایی و ارتقای فعالیتها و تولید فرهنگی در موضوعهای قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانههای نوین، نشر و کتاب و گردشگری و صنایع دستی هزینه کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر میخواهیم حاکمیت فرهنگی به معنای جهتدهی به فرهنگ کشور در اختیار حاکمیت باشد باید به سهم فرهنگ از منابع توجه ویژه داشته باشیم؛ موضوعی که مورد تاکید مسئولان بخشهای مختلف دولت مردمی است.
اسماعیلی با اشاره شعار اصلی وزارت فرهنگ درباره تغییر ریل حوزه فرهنگ به سوی ارزشهای انقلاب اسلامی گفت: بخش مهم تغییر ریل حوزه سینما از مسیر بنیاد سینمایی فارابی میگذرد.
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه تحولی وزارت فرهنگ اشاره کرد و گفت: در ابتدای حضور در وزارت فرهنگ برنامه تحولی وزارتخانه را در قالب صد و بیست اقدام شفاف تدوین کردیم که بخشی از آن ها به حوزه سینما اختصاص دارد.
وی افزود: بنیاد فارابی در مسیر ایجاد تحول بنیادین در سینمای ملی گامهایی بلند برداشته و وفاق، امیدآفرینی، نشاط و تبیین پیشرفت های ایران اسلامی، شاخصهای اصلی تولید و حمایت در فارابی است.
وزیر فرهنگ در پایان با تقدیر از فعالیتهای بنیاد سینمایی فارابی، ابراز امیدواری کرد این بنیاد بتواند نقش خود را در فضای کلی سینمای ایران کامل و موثر ایفا کند. پیش از سخنان وزیر فرهنگ، مهدی جوادی مدیر عامل بنیاد فارابی گزارشی از فعالیتهای این نهاد ارائه کرد و اعضای هیئت امنا دیدگاهها و نقطهنظرهای خود را مطرح کردند.
وضعیت آثار تاریخی در دمای منفی ۱۸ خراسان شمالی
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان شمالی به دنبال افت شدید دما، از تعطیلی کارگاههای مرمتی در این استان خبر داد.
با توجه به شدت گرفتن سرما و هشدارهای هواشناسی درباره شرایط آبوهوا در شماری از استانهای کشور، پایش و حفاظت از آثار تاریخی در این شرایط مطرح است. استان خرسان شمالی نیز در روزهای اخیر با کاهش شدید دمای هوا و برف و مه همراه بوده است، از اینرو علی مستوفیان در گفتوگو با ایسنا درباره وضعیت آثار تاریخی این استان در شرایط جوی موجود، تاکید کرد: تاکنون مشکلی در امنیت و سلامت آثار تاریخی به وجود نیامده و گزارشی هم در اینباره دریافت نشده است.او ادامه داد: پیش از اینکه وارد فصل سرما و تودههای بارندگی شویم، برای اقدامات حفاظتی آثار تاریخی برنامهریزی میکنیم و در جلسات شورای معاونان به صورت مکتوب به معاونان میراثفرهنگی این موضوع ابلاغ میشود. همچنین بازدیدها و پایشهای دورهای از این آثار انجام میشود. نیروهای یگان ویژه نیز از آثار سرکشی میکنند و اگر موردی باشد گزارش میدهند و کارگاههای مرمت فوری در آنجا مستقر میشوند و مرمت اضطراری را برای آنها انجام میدهند. از دو روز گذشته نیز همکاران ما در حال بازدید و سرکشی بودهاند و هر جایی که احساس کنند به اقدامات حفاظتی نیاز است، خیلی سریع دست به کار میشوند. مدیر کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان شمالی درباره وضعیت کاوش و مرمت آثار تاریخی در این شرایط، اظهار کرد: کاوشها به گونهای برنامهریزی میشود که تا دو ماه قبل از شروع فصل سرما تمام شود و قسمتهایی که به پوشش حفاظتی نیاز دارند، پوشیده میشوند. محوطههایی هم که تاکنون کاوش شدهاند به طور مستمر بازدید و پایش میشوند. کارگاههای مرمت، اما در طول سال دایر هستند که در این چند روز با شدت گرفتن سرما و کاهش دما تا منفی ۱۸ درجه سانتیگراد، کارگاههای مرمت مستقر در سطح استان، موقتا تعطیل شدهاند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10915/32707/115361
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10915/32707/115362
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10915/32707/115363
|
عناوین این صفحه
- سوگ سرودههای شاعران برای «حاج قاسم» در سوریه
- پیام عدم انتخاب «برگزیده» در جایزه جلال
- اخبار