|
سیدمهدی جوادی: مناطق آزاد میتواند دریچه ورود تکنولوژیهای برتر و سرمایههای خارجی به سینمای ایران باشد
سعید محمد: اولین اقدام من در مناطق آزاد، احیای معاونت فرهنگی اجتماعی بود
اولین نشست معاونت فرهنگی ـ اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با حضور «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و عضو هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از فعالان صنعت سینمای کشور برگزار شد.
به گزارش امتیاز، در بخش نخست این نشست که با هدف معرفی ظرفیتهای مناطق آزاد کشور با عنوان «فصل تحول» برگزار شد، ابتدا جمعی از اهالی سینما از طیفهای مختلف به ارائه نقطهنظرات خود پیرامون ارتباط سینما و مناطق آزاد و فراز و فرودهای صنعتی شدن سینمای ایران پرداختند.
بر اساس این خبر، دکتر «سعید محمد» دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و عضو هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی در این نشست با اشاره به درد و دغدغه مشترک موجود در اهالی هنر و دولتمردان گفت: دغدغه مشترک همه ما آینده فرزندان این سرزمین است. فرزندانی که امروز بخشی از آنها دچار سردرگمی فرهنگی شدهاند. عدهای دوست دارند فرهنگ ایرانی را در مقابل فرهنگ اسلامی قرار دهند و برعکس. در این زد و خورد، این فرهنگ غربی است که گوی سبقت را از آن خود میکند و تلاش میکند تا دهه هشتادیهای ما، از فرهنگ ایرانی و اسلامی دور شوند.
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در این نشست اظهار داشت: همه ما باید نسبت به آینده فرهنگی فرزندان این سرزمین نگران باشیم و برای بهبود آن برنامه ریزی کنیم.
«سعید محمد» افزود: مناطق آزاد میتوانند پایلوت فعالیت های فرهنگی در کشور باشند چرا که در این مناطق دسترسی ها بیشتر و تردد آسانتر است.
او با اشاره به این واقعیت که در کشور، 32 نهاد فرهنگی داریم، به ارائه تعریف کلان و کاربردی فرهنگ پرداخت و گفت: فرهنگ، به چهار بخش تعریف میشود که در طول هم قرار دارند؛ «باورها و اعتقادات» که به «ارزشهای جامعه» تبدیل میشود؛ «ارزشها» که به «هنجارهای جامعه» تبدیل میشود؛ و «هنجارها» به «نمادهای جامعه». وقتی میخواهیم کار هنری انجام دهیم روی هر چهار سرفصل باید کار کرد. حفظ فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و الگوسازی با این محور صورت میگیرد.
او ادامه داد: در مناطق آزاد به واسطه چابکسازی، معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در دفتر مرکزی و بسیاری از مناطق حذف شده بود و اولین اقدام من، انتصاب این معاونت و احیای آن بود.
دکتر محمد در ادامه با ارائه یک بحث تاریخی در غرب اظهار داشت: در دیرباز، دولتها متولی بودند تا مسائل اجتماعی را رصد کنند. وقتی دیدند دولتها نمیتوانند به تنهایی از عهده این کار برآیند، بخش خصوصی هم ورود پیدا کند. تا سال 1920 وقتی بنگاههای اقتصادی شکل میگرفت، آنها فقط به فکر سود حداکثری بودند و خود این طرز فکر، یکسری آسیب به وجود آورد. از 1920 تا 1960 صاحبان اقتصاد گفتند اگر به حاشیه و پیرامون خودمان توجه نکنیم، همین سود را هم از دست میدهیم. به خاطر این که سودمان حفظ شود، باید به ذینفعانمان هم توجه کنیم؛ آنجا بود که یکسری از قوانین و چارچوبهای جدید را در زمینه بحث بیمه، بازنشستگی، توجه به روحیه و انگیزه پرسنل وضع کردند و گفتند اگر این نگرش را رها کنیم، سودمان را هم از دست میدهیم. تقریبا از 1960 به بعد موضوعی در مدیریت کلان بنگاههای اقتصادی خودنمایی میکند و روز به روز هم دارد قویتر میشود و آن اصلی است که امروز به عنوان «توسعه پایدار» تعریف شده و بخشی از توسعه پایدار، موضوع «مسئولیت اجتماعی» بنگاههاست. بنگاهها به این بلوغ رسیدهاند که اگر بخواهند همه در کنار هم بتوانند فعالیت اقتصادی را ادامه دهند، باید به این نکته توجه داشته باشند که رسیدگی به مشکلات فرهنگی، اجتماعی و معیشتی مردم را اصل قرار دهند.
او با اشاره به مناطق آزاد فعال، مناطق آزاد جدید و مناطق ویژه تجاری صنعتی ادامه داد: در بودجه مناطق آزاد از گذشته، ده درصد از گردش مالی مناطق به بحث مسئولیتهای اجتماعی تخصیص داده شد اما این درصد هم به جای خودش هزینه نشده بود و یا وارد پروژههای عمرانی شد. ما برنامهریزی کردهایم تا به درک صحیحی از هر منطقه آزاد در کشور دست یابیم.
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی مصمم است تا حرکتهایی جدی در حوزه مسئولیتهای اجتماعی صورت دهد و یکی از این حرکتها، ورود به بحث سینما است. به این دلیل سلسله نشستهایی تدارک دیده شده که اولینش در حوزه سینما بود و امروز برگزار شد.
دکتر محمد در ادامه اظهار داشت: ما باید بتوانیم این ارتباط تازه شکل گرفته را حفظ کنیم و میسر را بهگونهای تدارک ببینیم که بتوان برای توسعه سینما در مناطق آزاد (البته بر اساس چارچوبها و محدودیتهای موجود) برنامهریزی کرد و انشالله منابعی که قرار است به این امر و جهت رشد فرهنگی کشور تخصیص داده شود، هدفمند باشد، همه طیفهای هنرمندان سینما را دربرگیرد.
عضو هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: ما قرار نیست برای سینماگران تعیین تکلیف کنیم. ما تخصص خودمان را داریم و باید از تخصص سینماگران استفاده کنیم. در واقع هنرمندان باید بگویند برای رسیدن به این اهداف چه باید کرد. برای دستیابی به این هدف، باید در کارگروه تدارک دیدهشده و در جلسات نخبگانی، این بحثها تداوم یابد و در آینده نزدیک، به سند راهبردی مناطق آزاد در حوزه فرهنگ با محوریت سینما دست یابیم.
مناطق آزاد بهترین محمل برای رشد ایدههای سینمایی در سایه معافیتهای مقرراتی و دسترسیها و تقویت زیرساختهای فناورانه در سینما
«سیدمهدی جوادی» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی که جزو مدعوین این نشست بود، با اشاره به این که فارابی خانه اهالی سینماست و مدیران مستأجر و ساکن موقت این خانه هستند، گفت: ما باید بتوانیم خدمتگزار خوبی برای سینمای ایران باشیم و لازمه رسیدن به این هدف، دستیابی به تغییرات در ساختار این خدمترسانی است.
او افزود: مناطق آزاد فرصت بیبدیلی برای جهانیسازی سینما است چرا که این مناطق، دالان ارتباطی با حوزه بینالملل است و همچنین بحثهایی نظیر معافیتهای مالیاتی و سایر قوانین در مناطق آزاد میتواند به این قضیه کمک کند.
جوادی در ادامه گفت: مناطق آزاد میتواند دروازه ورود فناوریهای نوین و تکنولوژی در حوزه سینما باشد. سهم این مناطق در سینمای آینده ایران، سهمی بهسزاست. بحث فناوریها، جهانیسازی، افزایش سهم سینما در بازارهای جهانی میتواند بر بستر ظرفیتهای مناطق آزاد مشخص شود.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخشی دیگر از سخنان خود در این نشست اظهار داشت: باید توجه داشت که مناطق آزاد بهترین محمل برای رشد ایدههای سینمایی در سایه معافیتهای مقرراتی و دسترسیها از سویی، و تقویت زیرساختهای فناورانه در سینما و مبدا و محل ورود تکنولوژیهای نوین از سوی دیگر خواهد بود.
گفتنی است در بخشی از این نشست، «مهدی حسینزاده» معاون فرهنگی ـ اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر تداوم این نشستهای فرهنگی اجتماعی و تشکیل کارگروههای تخصصی تاکید کرد.
او افزود: به عنوان یک معلم دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران معتقدم تفکرات نئولیبرال و پول میتواند نه تنها فرهنگ و سینما بلکه مسیر علم و مقالات ISI را نیز تغییر دهد، ما با جهانیشدن مشکلی نداریم، ولی میخواهیم با ارزشهای خودمان جهانی بشویم.
بخش ابتدایی این نشست فرهنگی هنری، هنرمندان و چهرههای فرهنگی هنری سینمایی اختصاص داشت که هنرمندان و چهرههایی چون «هوشنگ توکلی»، «احمد نجفی»، «محمدرضا شریفینیا»، «تورج اصلانی»، «مستانه مهاجر»، «محمدرضا مقدسیان»، «سعید الهی»، «حجت قاسمزاده اصل»، «محمد معتمدی»، «سعید هاشمی»، «حسن مصطفوی»، «اصغر نعیمی»، «محمدرضا شفیعی»، «مهدی قربانپور»، «رضا سخایی»، «مهدی عظیمی میرآبادی»، «محمدرضا شفاه» به ارائه نقطهنظرات خود در خصوص ارتباط مناطق آزاد و سینمای ایران و صنعتیشدن سینما پرداختند.
«مرتضی شایسته»، «محمود گبرلو»، «حسین ریگی»، «نازنین پیرکاری»، «مسعودرضا عجمی»، «هادی انباردار» و «جلیل شعبانی» از دیگر حاضران در این نشست بودند.
کورش سلیمانی مطرح کرد؛
نمایشنامه احمدرضا احمدی را به صحنه میبرم
کوروش سلیمانی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایشی جدی گفت: حدود ۲ سال قبل درخواستی برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر ارائه داده بودم که بر همین اساس قرار است آذر و دی امسال در سالن سمندریان نمایش تازهای را به صحنه ببرم. به دلیل اینکه سال گذشته شرایط گستردگی کرونا امکان فعالیت تئاتری را به گروه ما - بیستون - نمیداد، نتوانستم به سنت اجرای سالی یک نمایش وفادار بمانم اما امسال که شرایط برای اجرای تئاتر مساعدتر است و واکسیناسیون هموطنان نیز روند صعودی به خود گرفته تصمیم گرفتم نمایشی را برای اجرا آماده کنم.
وی درباره اثری که قرار است به صحنه ببرد، توضیح داد: نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» را برای اجرا آماده خواهم کرد که نوشته احمدرضا احمدی است. آقای احمدی شاعر بزرگ، شناخته شده و اثرگذاری است که در کنار سایر فعالیتهای ادبی خود در اوایل دهه نود چند نمایشنامه نیز به رشته تحریر درآوردند که همان سالها منتشر شدند. یادآور شوم که در سال نود زنده یاد داوود رشیدی قصد داشت این نمایشنامه را برای اجرا آماده کند که من را هم با لطف به عنوان بازیگر به کار دعوت کرده بود اما متاسفانه اجرای نمایش محقق نشد. من از همان زمان با متن آشنا شدم و این نمایشنامه همیشه در گوشهای از ذهنم قرار داشت و به دلیل علاقه شخصی که به فضای ذهنی آقای احمدی و آثار ایشان داشتم و خود این نمایشنامه که به نظرم اثری خاص است و شبیه هیچکدام از نمایشنامههایی که تا به حال با آن مواجه شده بودم، نبود تصمیم گرفتم آن را به صحنه ببرم.
وی ادامه داد: نمایشنامه در فضای شاعرانهای که دارد به مفاهیم اصلی زندگی بشر میپردازد و اثری جذاب و دوست داشتنی و در جاهایی نیز طنز است که ردپای این نگاه را در اشعار احمدرضا احمدی هم میبینیم، با همان نگاه دقیق، نازک اندیشی ها و تسلط بر کلمات. در نمایشنامه مقولاتی مانند عشق، مرگ، عدالت، مسئولیت پذیری، رویا و مفاهیمی از این دست مطرح میشود که در طول این سالها جزو دغدغههای خود من هم بودهاند. شخصیت اصلی نمایش یک شاعر است که در طول داستان و در فضایی عجیب، برخی اتفاقاتی که در زندگی اش افتاده و نوع نگاهش به زندگی در مواجهه با سایر شخصیتها مرور میشود. در عین حال یکی از مفاهیم دیگری که در نمایشنامه مطرح میشود مساله غربت شاعران و جداافتادگی ناخواسته آنها از جامعه و کمتر فهمیده شدن حرف آنهاست که البته قابل تعمیم به هنرمندان دیگر نیز هست.
کارگردان «سکوت سفید» با اشاره به جایگاه احمدرضا احمدی در ادبیات، فرهنگ و هنر مملکت بیان کرد: به هر حال جایگاه احمدرضا احمدی در ادبیات معاصر به خصوص در زمینه شعر بر کسی پوشیده نیست؛ احمدی شاعری کاملاً شناخته شده است که کار خود را در دهه چهل که دوره باشکوهی در ادبیات ایران به حساب میآید، شروع کرده است و نه فقط به عنوان نویسنده بلکه به عنوان یک شخصیت شریف فرهنگی، موقعیت و جایگاه والایی در جامعه ما دارند. از این رو من و همراهانم همه تلاش خود را خواهیم کرد که اثری در خور شان و منزلت احمدرضا احمدی و از طرف دیگر نمایشی با کیفیت به صحنه آوریم.
وی تصریح کرد: این نمایش جدای از اینکه ادای دینی به احمدرضا احمدی خواهد بود ادای دینی به جایگاه شاعران، متفکران و کسانی که سعی در زیباتر شدن زندگی داشتند اما متاسفانه خوب فهمیده نشدند و همواره غریب بودند، نیز دارد. همچنین نمایش در عین حال ادای احترام به کلمات و ادبیات خواهد بود.
کارگردان «خرده نان» اظهار کرد: بعد از این مدت طولانی که تماشاخانهها تعطیل یا نیمه تعطیل بودند ما باید با اجرای نمایشهایی با کیفیت بتوانیم دوباره تماشاگران را با تئاتر آشتی دهیم. امیدوارم شرایط هم به شکلی پیش برود که شاهد تعداد بیشتری تماشاگر در سالنهای تئاتر باشیم و ظرفیت سالنها به ۷۰ درصد یا بیشتر افزایش یابد که معتقدم اتفاق دور از انتظاری نیز نیست چون در تماشاخانههای ما پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود و همه مخاطبان نیز ماسک به چهره دارند و درصد بالایی نیز واکسینه شدهاند از این رو امیدوارم تمهیداتی برای حضور بیشتر مخاطبان در تماشاخانههای تئاتر اندیشیده شود.
وی یادآور شد: خوشحالم و افتخار میکنم که قرار است این نمایش را اجرا کنم و از احمدرضا احمدی نیز ممنونم که به من و همراهانم اعتماد کرد و اجازه داد این نمایش را به صحنه ببریم. امیدوارم بتوانم پاسخ این اعتماد را بدهم چون میدانم که آقای احمدی این اثر را دوست دارد و چندین بار نیز عنوان کرده که دوست دارد این نمایشنامه را روی صحنه ببیند. این نمایش اثری است که تئاتر و جامعه ما به آن نیاز دارد چون از مفاهیمی بنیادین زندگی صحبت میکند که لابهلای اخبار و حوادث و بیماری کرونا و … فراموش شدهاند.
این بازیگر تئاتر و سینما در پایان صحبتهایش متذکر شد: گروه بازیگران و طراحانی که در این نمایش در کنار من هستند در عین حال که هنرمندانی با سابقه و توانمند هستند همگی از احمدرضا احمدی شناخت دارند، با شعر مانوس هستند و ادبیات را به خوبی میشناسند چون یکی از ضرورتهایی که برای انتخاب همکارانم مد نظر داشتم این بود که با فضای ادبیات و شعر آشنایی داشته باشند تا به خوبی بتوانند از عهده مسئولیت هنری و نقشهایشان بربیایند.
پیشنهاد لاله اسکندری به مدیران جدید صداوسیما
کمی فضای تلوزیون را باز بگذارید
این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به اینکه به عنوان یک هنرمند چه پیشنهادی به رییس جدید سازمان صداوسیما دارد؟ اظهار کرد: به عنوان یک بازیگر می توانم نظر بدهم و بپرسم چرا تلویزیونی که زمانی بینندگانش میلیونی پای آن می نشستند و به خاطر تماشای سریال ها، شهر از افراد خالی می شد، به جایی رسیده که در طول سال ده ها سریال پخش می شود و ما اصلا متوجه آن ها نمی شویم؟! من در حوزه کاری خودم نظر می دهم، آنچه مسلم است این است که در این سال ها صداوسیما باید خودش را به روز می کرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. تلویزیون باید خودش را با شرایط امروز ایران و حتی جهان آپدیت کند. اسکندری همچنین تصریح کرد: ما امروز در یک رقابت گسترده ای قرار گرفته ایم و تلویزیون باید نسبت به گذشته تلاش خود را چند برابر کند و جایگاهش را در این بازار رقابت حفظ کند، اما متأسفانه در این سال ها نه تنها این اتفاق نیفتاد و خودش را به روز نکرد، بلکه حتی نسبت به تولیدات دهه های گذشته خودش هم افت پیدا کرده است!
او اضافه کرد: حالا اینکه چرا این اتفاق برای تلویزیون افتاده است، در حد صحبت و پیشنهاد کوتاه من و شما نیست و باید حتما کارشناسی شود و تصمیم درست گرفته شود. به نظرم باید در زمینه تولید آثار فاخر، تاریخی، جنگی، مناسبتی و طنز تصمیمات اساسی گرفته شود. بازیگر سریال های «خاک سرخ»، «در چشم باد»، «رقص پرواز»، «سال های برف و بنفشه» و «مشق عشق» یادآور شد: به عنوان نمونه سریال های ۱۰ سال قبل ما واقعا جذاب بودند و مردم آن ها را دنبال می کردند. ما که به سال های دور نمی رویم. بزرگترین معضلی که تلویزیون با آن مواجه شده این است که چون تنها رسانه دولتی ماست، به هر حال شاید این حس را داشته باشد که مردم فقط آن را می بینند و برنامه هایش را دنبال می کنند. قطعا هم همین طور است، به ویژه در شهرهای کوچک، مردم خیلی دنبال سینما و حتی سریال های شبکه نمایش خانگی نیستند و فقط تلویزیون را تماشا می کنند؛ البته ناگفته نماند که من خیلی از شهر و روستاهای کوچک را دیده ام که ماهواره دارند و سریال های نمایش خانگی را هم تماشا می کنند. وی در ادامه به بحث نظارت صداوسیما بر پلتفرم های نمایش فیلم و سریال اشاره کرد و گفت: تولیدات پلتفرم ها واقعا در رقابت جدی با تلویزیون قرار گرفته اند و اتفاقا آثار متنوعی هم در حوزه های مختلف دارند. این شبکه به دلیل انتخاب سوژه های متنوع، آزادی های بیشتر در پوشش، فضا و داستان ها موفق بوده و همین امر باعث شده است که مردم، بیشتر از این شبکه استقبال کنند. متاسفانه اتفاق بدی که در ماه های اخیر افتاد این بود که تلویزیون احساس کرد از رقابت جا مانده است و بینندگانش در حال ریزش هستند، به همین خاطر شبکه نمایش خانگی را زیر پوشش خود قرار داد که اگر این اتفاق به شکل اجرایی رخ بدهد، عملا پلتفرم ها هم جمع آوری می شوند و دیگر برگ برنده ای ندارند. این بازیگر همچنین خطاب به مدیران جدید صداوسیما تاکید کرد: توصیه ما این است که دوستان جدیدی که در مقام ریاست آمده اند کمی به روز شوند. در حال حاضر بیشترین انتقادی که به صداوسیما وارد است، به بحث محتوایی کارهاست.
به نظرم باید کمی سیاستگذاری ها را تغییر داد و فضا را باز گذاشت تا بتوان پروژه های متنوع تری تولید کرد و در واقع کاری کرد تا فاصله ای که میان خیلی از هنرمندان با تلویزیون افتاده از بین برود و دوباره تلویزیون به اوج سال های قبل خود برگردد.لاله اسکندری که این روزها مشغول بازی در سریال تاریخی «جشن سربرون» است، در پایان به ایسنا گفت: هنرمندان سرمایه های این مملکت هستند و باید حفظ شوند؛ به خصوص تلویزیون باید بیشتر به هنرمندان بها بدهد. خیلی از هنرمندان دلشان می خواهد شرایط تغییر کند و یک اتفاق جدید بیفتد. امیدوارم در سیاست های جدید صداوسیما به این نگاه ها توجه داشته باشند.
اخبار
معرفی برنده چهارمین جایزه هنر معاصر ویستا در موزه هنرهای معاصر تهران
آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه هنر معاصر ویستا، با محوریت ایده هنری، سه شنبه چهارم آبان ساعت ۱۷ در موزه هنرهای معاصر تهران بر پا می شود.
به گزارش امتیاز؛ این مراسم به صورت زنده در اینستاگرام گالری ویستا هم پخش خواهد شد.
مراسم معرفی برنده جایزه ۳۰ میلیون تومانی چهارمین جایزه ویستا و اهدای لوح به منتخبین با فاصله اجتماعی و رعایت همه قوانین بهداشتی در موزه هنرهای معاصر تهران خواهد بود.فهرست کاندیداها و ایده های منتخب راه یافته به بخش نمایشگاهی این جایزه ایده محور شامل یازده ایده از ۱۳ هنرمند است که عبارتند از: آوازه الماسی، پونه اوشیدری، آیدین باقری، مریم بهروزینیا، علیرضا خسروآبادی، امید رحیمپور، میترا سلطانی، ژوبین عبدیانی، نرگس فراهانی، سارا قاضیاسدالهی و گلاره گودرزی، آگرین لطفالهزاده و فائزه خانمحمدی. ایده های راه یافته پس از گذران چند مرحله داوری، گزینش و مصاحبه به بخش نمایشگاهی راه یافته اند. شورای داوری این دوره متشکل از پویا آریانپور ، پریسا پهلوان، حمید سِورى، رزیتا شرفجهان، بهرنگ صمدزادگان و بهنام کامرانى بودند. گفتنی ست مرتضی عرب خزائیلی برنده نخستین جایزه ویستا در سال ۱۳۹۵ ، پیام مفیدی برنده دومین دوره و کلثوم صالحی و حمید رضا آزاد برندگان مشترک دوره سوم این جایزه بودند.
محسن علیاکبری مطرح کرد؛
کارنامه اولین شورایعالی سینما
محسن علیاکبری تهیهکننده سینما و عضو اولین شورای عالی سینما درباره شکلگیری این شورا گفت: شورای عالی سینما و شکلگیری آن، یک کار کارشناسی بود و در ادامه با حضور هنرمندانی چون داوود میرباقری، مسعود جعفری جوزانی، شهریار بحرانی و … جلساتی را با رییس سازمان سینمایی برگزار میکردیم. در این جلسات مشکلات و مسائل موجود در جامعه سینما را مطرح و خروجی آن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی و در نهایت مصوبات آن با حضور رییس جمهور اجرایی میشد.
وی ادامه داد: در دوره فعالیت شورای عالی سینما، اتفاقات خوبی رخ داد که از آن جمله میتوان به این مساله اشاره کرد که ما در شورا توانستیم دولت را متقاعد کنیم تا هنرمندان «بیمه طلایی» شوند، هرچند این اتفاق رخ داد اما با پایان کار دولت دهم، «بیمه طلایی» از بین رفت و بیمه دیگری به نام «سرمد» جایگزین آن شد که جوابگوی نیازهای هنرمندان نبود. زمانی که بیشترین قیمت دلار ۲ هزار تومان بود به همه اهالی سینما نفری ۶۰۰ هزار تومان بن خواربار پرداخت شد. از این دست اقدامات به خصوص در حوزه معیشت و مسکن مهر اقدامات خوبی بود که از سوی شورای عالی سینما به مرحله اجرا رسید.
این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه یکی دیگر از مواردی که در شورای عالی سینما مورد توجه قرار گرفته بود، بحث اولیه ایجاد موسسه هنرمندان پیشکسوت بود تاکید کرد: این موسسه همچنان به کار خود ادامه میدهد، بحث مالیات هنرمندان و مشکلات قانونی که در این زمینه وجود داشت نیز در شورا و با حضور و موافقت رییس جمهور اصلاح شد.
علی اکبری گفت: به نظر میآید در حال حاضر برای یک سری مباحث کلان و با در نظر گرفتن مسائلی که فقدان آن در سینما بسیار مشخص است، شکلگیری دوباره این شورا میتواند بسیار کارساز باشد، به عنوان مثال پروانه ساخت یک فیلم صادر میشود اما بعد از تولید، پروانه نمایش آن به هر دلیلی صادر نمیشود. این مساله نشان میدهد که قانون در برخی از موارد مشکل دارد، در واقع زمانی که پروانه ساخت صادر میشود مسئولان موظف هستند تا پروانه نمایش فیلم را صادر کنند، حال تصور کنید پروانه نمایش هم صادر میشود اما در نهایت جلوی اکران فیلم گرفته میشود مانند فیلم «رستاخیز» که به دلایل مختلف جلوی اکران آن گرفته شد. اینها مسائل و مشکلات کلانی است که اگر در شورای عالی سینما آن هم با حضور رییس جمهور مطرح نشود، برطرف شدن آن سخت میشود. تصور کنید برخی از مراجع عظام تقلید هستند که با ساخت فیلم یا سریال درباره ائمه به هر دلیلی مخالف هستند، اگر این مسائل و مشکلات از سوی رییس جمهور با مراجع تقلید طرح شود بسیار بهتر است.
وی بیان کرد: معتقدم با ایجاد یک شورا در حوزه علمیه و بررسی مشکلاتی از این دست با حضور نماینده حوزه علمیه و شورای عالی سینما میتوان به نتایج قابل قبولی رسید که در نهایت تبدیل به قانون شود تا فیلمها با رعایت این قوانین بتوانند به مرحله اکران برسند. این اتفاقات و تصمیمها در سینمای ایران باید در سطح کلان و با حضور رییس جمهور گرفته شود و شورای عالی سینما میتواند بهترین محل برای این اهداف است.
تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» ادامه داد: جلسات شورای عالی سینما در ابتدا با حضور رییس جمهور وقت که در آن زمان محمود احمدی نژاد بود برگزار میشد، اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، رییس جمهور تمایلی به حضور در این جلسات نداشت و این مساله اصلاً خوب نبود، چرا که رییس جمهور، رییس جمهور همه است. چرا رییس جمهور باید مثلاً در جلسه المپیک یا پارالمپیک شرکت کند اما با نمایندگان هنرمندان جلسه نداشته باشد، فکر میکنم برگزار نشدن چنین جلسههایی با هنرمندان به نوعی کم لطفی نسبت به آنها بود. در واقع اگر شورای عالی سینما منحل نمیشد، دولت میتوانست در این ۸ سال بخشی از مصوبات شورای قبلی و یا مصوبات جدید را برای سینما اجرایی کند که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.
وی در پاسخ به این سوال که حضور رییس جمهور در شورای عالی سینما تا چه اندازه در نفوذ نگاه دولتی در سینما تاثیر داشت، بیان کرد: در آن دوره زمانی که احمدینژاد به عنوان رییس جمهور در جلسات شورای عالی سینما حضور پیدا میکرد، هیچگاه شاهد نگاه دولتی بر سینما نبودیم، حتی یک بار هم شاهد این نبودیم که رییسجمهور درباره ساخت یک فیلم با موضوع خاص نظر دهد، چرا که اصلاً وارد جزئیات نمیشدیم. در واقع رییسجمهور در این جلسات مشکلات سینما را گوش داده و از اعضا راهکار مناسب میخواست، شورا نیز راهکارهای مورد نظر را ارائه کرده و در نهایت رییس جمهور راهکارهای مورد نظر را مصوب میکرد.
علی اکبری در پایان گفت: فکر میکنم اعضای شورای عالی سینما در دوره جدید باید شامل نمایندگانی از صنوف تهیه کنندگان، کانون کارگردانان و نویسندگان، ۲ نماینده از سوی رییس سازمان سینمایی و ۲ نماینده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9616/29332/100839
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9616/29332/100840
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9616/29332/100841
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9616/29332/100842
|
عناوین این صفحه
- سعید محمد: اولین اقدام من در مناطق آزاد، احیای معاونت فرهنگی اجتماعی بود
- نمایشنامه احمدرضا احمدی را به صحنه میبرم
- کمی فضای تلوزیون را باز بگذارید
- اخبار