

|
دو هنرمند زن برنده جایزه رزیدنسی گالری فورنارِزیو؛
نمایش آثار ۷۰ هنرمند ایرانی در تورین ایتالیا
گالری ویستا تهران و گالری فورنارِزیو تورین ۱۲۹ اثر از ۷۰ هنرمند ایرانی را در قالب نمایشگاه « میکرو -ماکرو « در شهر تورین ایتالیا به نمایش گذاشتند.
به گزارش امتیاز؛ پریسا پهلوان،مدیر گالری ویستا با اعلام خبر فوق گفت: « انستیتوی تخصصی هنرهای معاصر خاورمیانه و اروپا در فرانسه، سفپم (SAFPEM) پیشنهاد این همکاری را مطرح کرد . قرار شد دو گالری با هدف تبادل فرهنگی بین دو کشور، نمایشی از آثار تجسمی هنرمندان ایران در ایتالیا و نیز هنرمندان ایتالیایی در ایران را برگزار کنیم و در ادامه هنرمندانی برای پروژه رزیدنسی منتخب شوند. گالری ویستا به جهت اهمیت و ضرورت والای معرفی هنرمندان ایران در عرصه های بین المللی از این امکان استقبال کرد. «
او افزود :» قرار شد دور اول این اتفاق با نمایش آثار ایرانیان در تورین باشد، برای انتخاب آثار از دو مسیر اقدام کردیم یک بخش از آثار در قالب فراخوانی عمومی گزیده شدند ، بر اساس این فراخوان در گستره ملی
۳۷۶نفر ثبت نام کردند، در مرحله نخست داوری ۱۱۸ نفر پذیرش شدند و پس از بررسی آثار و داوری ها بعدی آثار ۳۹ هنرمند به نمایشگاه مایکرو مکرو راه یافتند. سپس از ۳۱ هنرمند میهمان هم به این رویداد دعوت کردیم تا در نهایت شاهد حضور ۷۰ هنرمند ایرانی در نمایشگاه ایتالیا بودیم که ۲۶ اکتبر تا ۷ نوامبر ادامه داشت و اکنون برای ادامه این همکاری و اجرای طرح رزیدنسی در حال برنامهریزی هستیم. «
پهلوان با توضیح این نکته که رویکرد کلی این نمایشگاه با توجه به هنر معاصر منتخب شد و آثار ارائه شده در دو مدیوم طراحی و نقاشی بودند درباره عنوان « میکرو -ماکرو « گفت: « در معنی لغت بسیار کوچک و بسیار بزرگ است اما در دنیای هنر ممکن است به دنیای صغیر و دنیای کبیر به معنای تاثیرگذاری اثر هنری و هر پدیده ای کوچک بر تفکر و منش جهانی تعبیر شود. «
مدیر گالری ویستا اعلام کرد: «دو هنرمند زن ایرانی برنده جایزه رزیدنسی نمایشگاه میکرو -ماکرو شدند خانم ها فاطمه بهمن سیاه مرد و زهرا سلطانی نژاد برندگان این جایزه رزیدنسی در ایتالیا شدند که در سال ۲۰۲۲ صورت اجرا می شود. «
او توضیح داد:» گالری ایتالیایی فورنارِزیو با مدیریت آقای جانی فورنارِزیو در سال ۱۹۷۸ تاسیس شد و در شهر تورین مستقر است. این گالری انتشاراتی نیز با همین نام (فورنارزیو) دارد. رویکرد اصلی این گالری پاپ آرت ایتالیایی است و در آرت فرهای هنری بین المللی مانند فیاک پاریس، بولونیا و هامبورگ حضور مستمر دارد. «
گفتنی ست هنرمندان منتخب نمایشگاه میکرو -ماکرو عبارتند از:
فاطمه مریم دولتآبادی / نازنین کربلایی رمضان / مانی مهرزاد / صدف صبوحی / آرمان خرمک / سوگل جواهری / زهره صولتی / فاطمه بهمن سیاهمرد / عظیم مرکباتچی / آذین رستمی / مهسا مشهدی رجبی / زهرا سلطانینژاد / زاهد شیخ بهایی / آرش فشارکی / دنیا رستمی / مهسا حیرانی / فائزه خانمحمدی / فرزاد چگینی / مریم صالحی / نرگس فراهانی / تبسم تهام / سرمه عطاءالهی / بهنوش پویان / تیرداد محمدی / فرشته همتی / رویا کریمی / الهه فرمانیان / زهرا دهقان / فهیمه کارگر / میلاد پورحقگو / فاطمه اسکندری جهمانی / نازیلا مقدم / راضیه صدیقیان کاشی / الهه سلیمانی / نیلوفر صالحی / تینا ابتهاج / فرزانه تاک / سپیده زارعی.
و هنرمندان مدعو نمایشگاه میکرو -ماکرو عبارت بودند از:
پویا آریانپور / نجوا عرفانی / داریوش حسینی / بهنام کامرانی / سعید خاورنژاد / مهتا معینی / رضوان صادقزاده / امیر سقراطی / عادل یونسی / نگین فراهانی / عیسی جباری / شادی نویانی / مجید عباسی فراهانی / بنفشه احمدزاده / سرمه عرب / نوید عطروش / ندا عظیمی / فاطمه ابراهیمی / شیدا گرجیدوز / گلاره گودرزی / ابراهیم حسنزاده / ستاره حسینی / ندا جلیلی / حمید جعفری شکیب / اشکان ماهرویی / رویا مزروعی / قادر منصوری / سارا معتمدنیا / فرناز نیکوخاک / عرفان شهیاد / نازنین زادمهر.
انتقاد کارگردان تومان از ادغام جشنواره فجر
مرتضی فرشباف: فجر جهانی سپری در برابر سوءتفاهمها بود
مرتضی فرشباف کارگردان سینما بیان کرد که جشنواره جهانی فیلم فجر همچون سپری در برابر سوءتفاهمها بود.
مرتضی فرشباف کارگردان سینما و داور بخش فیلمهای اول سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر درباره ادغام بخش ملی و بینالملل جشنواره فیلم فجر بیان کرد: من فکر میکنم مهمترین ویژگی جشنواره جهانی فیلم فجر ایجاد آبرو برای ایران است، این جشنواره همچون یک سپر در برابر همه سوءتفاهمهایی که نسبت به وضعیت داخلی ایران از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد عمل میکند. در واقع جشنواره جهانی همچون یک پنجره به روی جهان است که اجازه نمیدهد جریانات خارجی تصویر ایران را مصادره به مطلوب کنند، بلکه این امکان را مهیا میکند تا تصویر کامل و درست مدنظر خود را به جهانیان عرضه کنیم.
فرشباف ادامه داد: من معتقدم در جهان امروز که در حوزه رسانه جنگ اساسی برای جذب مخاطبان به راه افتاده، گرفتن شانس بزرگی چون جشنواره جهانی فیلم فجر از سینمای ایران به نوعی ناشی از کمظرافتی نگاه افراد است. رویدادی که با عرق ریختن افرادی که اهل سینما هستند نه اهل سیاست به راه افتاد تا بتوانند جشنوارهای خلاف رویکرد سایر جشنوارههای داخلی برگزار کنند که با ساختار و نگاه کاملاً سینمایی به نمایش فیلمهای خوب بپردازد و اولویتش هم پروپاگاندای سیاسی نباشد.
کارگردان «تومان» با تاکید بر دستاوردهای جشنواره جهانی فیلم فجر برای سینمای ایران، توضیح داد: جشنواره در حال کسب اعتبار برای سینمای ایران بود و باب آشتی با بسیاری از افرادی را که علاقهمند به حضور در فضای فرهنگی ایران بودند، باز میکرد تا مانند یک سفیر به کشور خود بازگردند و به اصلاح نگاه اطرافیان خود درباره ایران بپردازند. من یادم هست وقتی با آقای پل شریدر نویسنده فیلمنامه «راننده تاکسی» از اصفهان به سمت تهران حرکت کردیم و او در جشنواره حضور پیدا کرد و به تماشای فیلمها نشست، از تعارض پیشداوریهای ذهنیاش و واقعیت موجود در ایران مبهوت مانده بود. اینجاست که آدم با خود فکر میکند چه شانسی بهتر از اینکه بساط فرهنگی برای ارتباط بیواسطه مردم کشور با آثار روز سینمای جهان فراهم شود؟ آن هم زمانیکه ما در کشور نه روی پرده بزرگ بلکه تنها از طریق پلتفرمهای آنلاین و دیویدیها فیلمهای سینمای جهان را دنبال میکنیم. ضمن اینکه در طول جشنواره دانشجویان و علاقهمندان کنار هم فیلمهای بزرگ سینمای جهان را تماشا میکردند و سینماگران خارجی هم میتوانستند ارتباطی مؤثر با مخاطبان ایرانی داشته باشند.
فرشباف افزود: من واقعاً هنوز گیج هستم که چطور ممکن است این شانس را از دست بدهیم، اخیراً دیدم که آقای رضا میرکریمی هم نوشتهاند که حتی برای ادغام جشنواره جهانی و ملی فجر با ایشان مشورتی هم نشده است و این اتفاق نشان میدهد ما سردمدار از دست دادن و فرصتسوزی هستیم و مراقبت از آنچه داریم را بلد نیستیم.
وی درباره اینکه مهمترین دستاورد جشنواره جهانی فیلم فجر برای او چه بوده است؟ گفت: مهمترین آورده جشنواره جهانی فیلم فجر برای من این بود که فهمیدم سینما به شدت یک زبان مشترک بین مردم جهان است و باعث ایجاد نزدیکی بین افراد با هر ملیتی میشود. در واقع سینما برای ارتباط افراد در یک محفل با تمام پیشینه متفاوتی که دارند کافی است. من در داوری دوره سی و هشتم جشنواره جهانی فیلم فجر با دو داور دیگر که منتقد و مدرس سینما بودند خیلی زود ارتباط برقرار کردم و نیازی به حضور واسطه نبود، چون موضوع اصلی ارتباط ما سینما بود. این کارگردان همچنین در پاسخ به اینکه تعطیلی جشنواره جهانی فیلم فجر چه پیامدهای منفی برای سینمای ایران خواهد داشت، توضیح داد: به نظرم جشنواره جهانی فیلم فجر بار مسئولیت را از روی دوش جشنواره ملی فجر بر میداشت، چرا که بخشی از سینماگران مستقل ایران مانند کاوه مظاهری، کریم لکزاده، نوید دانش و … که به دلیل محدودیت حضور آثار در جشنواره ملی فجر، فیلمهایشان در این رویداد پذیرفته نمیشد، همیشه شانس ارتباط با مخاطبان ایرانی و تجربه فضای جشنوارهای را به واسطه جشنواره جهانی داشتند. اما الان فکر میکنم با این اتفاق بار دیگر مرزبندیها و خطوط مخدوش شده است و به نظرم اهدای جوایز جشنواره ملی و ماجرای محفلی بودن آن هم تغییری نسبت به قبل نخواهد کرد.
فرشباف در پایان تاکید کرد: این در حالی است که اگر به این چند سال که جشنواره جهانی برگزار شد دقت کنیم، کیفیت فیلمهای ایرانی حاضر در این رویداد همچون آثار خارجی بسیار ارتقا یافته است. جشنواره جهانی فیلم فجر با توجه به زمانبندی خاصی که داشت برای من که با فیلم خود به جشنوارههای مختلف رفته بودم، همچون جشنواره جشنوارهها بود و بسیار از حضور در این رویداد راضی بودم، اما گویا قرار است حسرت آن به دل ما بماند.
«تصویردهم» با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد
مجید مجیدی: با بخشنامه فرهنگ درست نمیشود
آیین اختتامیه دومین رویداد فیلمکوتاه تصویر دهم به دبیری محمد رهبر و مدیریت مجید مجیدی جمعه ۲۱ آبانماه در سالن آسمان فرهنگستان هنر با حضور بهمن نامورمطلق ریاست فرهنگستان هنر، احمد مسجد جامعی، علیرضا تابش، علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدعلی طالقانی رئیس اسبق فدارسیون کشتی، علی انسانی، بشیر حسینی و هنرمندانی چون سعید نجاتی، جلال فاطمی، مهوش وقاری و اجرای علی درستکار برگزار شد.
در ابتدای مراسم محمد رهبر دبیر دومین سوگواره فیلمکوتاه در سخنانی بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا و آغاز عزاداری ماه محرم و صفر توصیه به استفاده از امکانات و فضاهای مجازی و هنری برای پرداختن به سنتهای حسینی شد. در این راستا موسسه خیریه راه ایمان که دفتر نمایندگی تهران آیتالله سیستانی است با همراهی آقای مجید مجیدی اقدام به برگزاری رویداد تصویردهم نمود.
وی در ادامه گفت: امیدواریم از سال آینده بتوانیم این رویداد را جهانی برگزار کنیم. در دومین دوره این رویداد حدود ۲۹۰ فیلم از ۲۸ استان به دبیرخانه ارسال شد و هیئت انتخاب ۳۲ فیلم را برای ورود به بخش رقابتی انتخاب کردند. سپس این آثار در چهار شهر تهران، اصفهان، قم و مشهد به صورت حضوری و در پلتفرم هاشور به صورت مجازی به نمایش درآمدند و پنج اثر منتخب مردمی بر اساس بازخوردها و نظرات مردمی مشخص شدند. سپس اعضای هیئت داوران پس از بررسی آثار سه اثر برگزیده و یک اثر منتخب هیئت داوران را مشخص کردند.
در ادامه شیخ احمد اسدی نماینده عتبه حسینی(ع) به زبان عربی سخنرانی و به اهمیت پرداختن به شعائر عاشورایی و برگزاری این رویداد اشاره کرد.
سپس مجید مجیدی مدیر سوگواره تصویردهم و رئیس هیئت داوران این رویداد اظهار کرد: خوشحالیم که دومین دوره این رویداد را برگزار میکنیم. ما شاهد خلا برگزاری رویدادهایی با مضامین و شعائر حسینی در سرزمینی که معتقدیم دارای فرهنگی غنی است، هستیم. من چند سالی که برای تحقیقات در هند بودم در ایام ماه محرم و صفر شاهد بودم چطور به ساحت امام حسین(ع) ادای احترام میشود.
او در ادامه بیان کرد: نام امام حسین(ع) ظرفیت بسیار بالایی دارد و خوشحالم در این شرایطی که خواب فرهنگی مسئولین ما را در برگرفته است، این رویداد برگزار شده است. مسئولین ما فکر میکنند بعد از این همه سال با بخشنامه نویسی میتوانند فرهنگ را درست کنند و هیچ تصور درستی از فرهنگ ندارند و تنها شعار میدهند. افتخار میکنم که بچههای راه ایمان بدون هیچ چشمداشتی در این راه تلاش کردند و شور آنها ما را وا داشت که در این راه بیاییم.
مجیدی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت نام مقدس امام حسین(ع) بنا است در سالهای آینده این رویداد را به شیوه جهانی برگزار کنیم. تاکید داشتیم بودجه این جشنواره از هیچ جای دولتی تهیه نشود و خوشبختانه این اتفاق هم افتاد. در نظر داریم با حضور هنرمندانی که دغدغه این حوزه را دارند کارگاههایی را تشکیل دهیم تا ثمره این سالها که جوانان مستعدی هستند را پرورش دهیم.
سپس محمدتقی اختیاری مدیرعامل موسسه خیریه راه ایمان و نماینده عتبه حسینی در ایران بیان کرد: ما دو دغدغه هم زمان داریم. یک، حفظ استقلال و امنبت و تمامیت ارضی ایران و دو، حفظ سنتها و توجه به آیینهایی که متاسفانه هر روز رنگ میبازد.
او در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: آیتالله سیستانی مرجعی است که بر خلاف آنچه رسانهها میگویند، ایرانی است و دغدغه ایران دارد و هربار که توفیق حضور یافتهایم ما را توصیه به کار خیر در مناطق محروم کرده است. مرجعی که همواره و همیشه نگران روزهایی است که بر ما میرود و دعایش این است که امیدوارم ایران همیشه در امینت و مملکت شیعه بماند.
در ادامه برنامه مرشد میرزاعلی به نقالی امام حسن عسکری(ع) پرداخت.
سپس پس از پخش تیزر فیلمهای ارسالی، با حضور اعضای هیئت داوران مجید مجیدی، رضا میرکریمی و نیما جاویدی جوایز دومین دوره رویداد به برگزیدگان اهدا شد.
برگزیده اول: تندیس، لوح یادبود، پنج سکه بهار آزادی به فیلم کوتاه تال به کارگردانی علیرضا آخوندزاده تعلق گرفت.
برگزیده دوم: تندیس، لوح یادبود و چها سکه بهار آزادی به فیلم کوتاه جای خالی ساخته علی ملاقلیپور اهدا شد.
برگزیده سوم: تندیس، لوح یادبود و سه سکه بهار آزادی به فیلم کوتاه حاجروحالله به کارگردانی مهدی شهسواری اهدا شد.
و جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم کوتاه داستان لیوان اثر محمدصالحی تعلق گرفت.
در ادامه هدایای منتخبین مردمی این دوره با حضور هیئت انتخاب سوگواره حامد جوادزاده، محمدرضا مصباح، یاسین حجازی، محمدحسین پویانفر و جعفر الادیب به برگزیدگان اهدا شد.
فیلم کوتاه شیفت ساخته بهرام لطفی ملاقاسم
فیلم کوتاه گریز به کارگردانی علیرضا اسماعیل نژاد
فیلم کوتاه تو حسین همهای ساخته حسن پیروزمنش
فیلم کوتاه حاجروحالله به کارگردانی مهدی شهسواری
فیلم کوتاه باغ سیب ساخته حسین فیروزه
در پایان مراسم نیز پس از پخش سه فیلمکوتاه برگزیده این رویداد، برای دقایقی ارتباط مستقیمی ویژه رویداد تصویردهم با کربلای معلی برقرار شد.
اخبار
باران کوثری و آتیلا پسیانی سه جلدی شدند!
فیلمبرداری فیلمسینمایی «سه جلد» به کارگردانی مهدی اسماعیلی و تهیه کنندگی محمد آفریده به پایان رسید
فیلمبرداری فیلم سینمایی «سه جلد» به نویسندگی و کارگردانی مهدی اسماعیلی و تهیه کنندگی محمد آفریده از اوایل مهرماه امسال آغاز شده بود و ۱۵آبان به پایان رسید و اولین نمایش آن در چهلمین دوره جشنواره فیلمفجر خواهد بود.
باران کوثری،آتیلا پسیانی،شاهرخ فروتنیان،رویا جاویدنیا ،یسنا میرطهماسب ،سولماز غنی،سارا توکلی،آیناز کرمانی،الهام شعبانی بازیگران فیلم «سه جلد» هستند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است :مینو ناخواسته با خود رازی را حمل می کند که تمام زندگی اش را دچار ترس و تردید کرده است، او برای خلاص شدن از این راز، تصمیم سختی میگیرد.
عوامل فیلم سینمایی سه جلد عبارتند از: نویسنده و کارگردان: مهدی اسماعیلی ،دستیار اول کارگردان و برنامه ریز:امیر صرافها،منشی صحنه: ماه گل کرامتی،مدیر فیلمبرداری: علی تبریزی ،دستیار اول فیلمبردار :محمدرضا خلج زاده،طراح صحنه و لباس: امیرحسین دوانی،طراح چهره پردازی: ایمان امیدواری،صدابردار: امین میرشکاری ،صدا گذار:لیلا ملکی ،تدوین: عماد خدابخش،عکاس:زهرا مصفا ،مدیر تولید:منصور غضنفری ،مجری طرح: مهدی سلیمانی ،مشاور کارگردان: کمال تبریزی،مدیر روابط عمومی :علی زادمهر،تهیه کننده: محمد آفریده ،سرمایه گذار مرتضی حسنی عادلیان.
«دعوت به تماشای دوزخ» در مرحله تدوین
تصویربرداری تازهترین فیلم شعبانی با نام «دعوت به تماشای دوزخ» به تازگی به پایان رسیده و مراحل ابتدایی تدوین آن شروع شده است. در این فیلم که قرار است برای حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی آماده نمایش شود، مهران مرادی و هانیه مفلح بازی کردهاند.
«دعوت به تماشای دوزخ» دومین اثر داستانی شعبانی است که به موضوع جایگاه زن میپردازد. او پیشتر ساخت فیلمهای «سمفونی استیضاح»، «انحصار ورثه»، «قبرهای پرسر و صدا» و «اپتومتری» را نیز در کارنامه کاری خود دارد.
عماد آراد (مدیرتصویربرداری)، سلیم بردباری (صدابردار)، علی تاجیک (طراح صحنه و لباس)، طراح گریم (سیاوش میرواحدی)، سارا ثقفی (عکاس)، امیرحسین فتورهچی و محمدپارسا نصیری (مدیر تولید) از دیگر عوامل این فیلم هستند.
«مستوران» روی میز تدوین
بیش از ۷۰ درصد از تصویربرداری سریال «مستوران» به کارگردانی مسعود آبپرور و تهیهکنندگی عطا پناهی سپری شد و حسن حسندوست تدوین این سریال را به نیمه رساند.
با پایان مراحل تولید و آغاز صداگذاری و ساخت موسیقی «مستوران» برای پخش از رسانه ملی آماده خواهد شد.
حمیدرضا آذرنگ، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، بیژن بنفشه خواه، علی دهکردی، الهام جعفرنژاد، عیسی یوسفی پور، رابعه اسکویی، صفا آقاجانی، مزدک رستمی، رسول نقوی، حامد محمودی و جواد انصافی از جمله بازیگرانی هستند که مقابل دوربین «مستوران» قرار گرفتهاند.
فصل اول سریال «مستوران» که برگرفته از قصههای کهن ایرانی است در ۲۶ قسمت تولید خواهد شد و مجری طرح این مجموعه «استودیو بادبان» است.
سازمان هنری رسانه ای اوج سریال «مستوران» را برای پخش از رسانه ملی میسازد.
اخبار
اعلام آثار بخش مسابقه «مستندنگاری» جشنواره تلویزیونی مستند
محمود مختاریان، محسن کاظمی و راحله صبوری داوران بخش «مستندنگاری» پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند از میان بیش از ۱۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، ۸ اثر را شایسته رقابت در بخش مسابقه دانستند. برگزیدگان این رویداد ملی در اختتامیه جشنواره که زمان آن به زودی اعلام میشود، معرفی و قدردانی خواهند شد.
اسامی آثار راه یافته به بخش مسابقه «مستندنگاری» پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند بدین شرح است:
«بلاتکلیفترین نقطه دنیا» به کارگردانی مریم خباز
«به داد دادرس میرسند؟» به کارگردانی پریسا زنگنه منش
«داستان مظلومیت هوبره» به کارگردانی سیده سکینه میرطاهری
«درد بی دوا» به کارگردانی مریم خباز
«شهری با گوشوارههای خونی» به کارگردانی حنان سالمی
«کاوشهای باستانشناسی در قپاق تپه کرمانشاه متوقف شد» به کارگردانی سامان رحمتیان
«گزارش یک صندوق» به کارگردانی راضیه عباسی دوغشکی
«نان در آوردن از باد» به کارگردانی احسان رحیم زاده حناچی
«بابا آدم» چهارشنبه از راه میرسد
پوستر نمایش «بابا آدم» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج و تهیه کنندگی امیرحسین شفیعی در آستانه اجرای عمومی این اثر نمایشی منتشر شد. این پوستر با طرحی از مریم حاصلی و طراحی لوگو تایپ عظیم فلاح رونمایی شده است. «بابا آدم» از چهارشنبه ۲۶ آبان ماه اجرای خود را در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر آغاز می کند.بازیگران این اثر نمایی عبارتند از جواد پورزند، الهام شعبانی، حمیدرضا محمدی، سیدجواد حسینی، شهروز آقایی پور، مهتاب محسنی، رضا جوشنی، سیامک زین الدینی، رامین قربانی.سایر عوامل این نمایش متشکل از طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح گریم: وحدت سرچونی، طراح صدا و موسیقی: فرزاد برهمن، طراح گرافیک: مریم حاصلی، طراح لوگو تایپ: عظیم فلاح، عکاس: شهریار اکبریه، مدیر رسانه ای: مریم رودبارانی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: محمد حسن درباغی فرد، گروه کارگردانی: نیلوفر رازمند، کوروش شرفی، مهسا اسماعیل زاده هستند.لیلی عاج نویسنده نمایشنامه «سالی که دوبار پاییز شد» پیش از این نمایشهایی نظیر «خواب زمستانی»، «قندخون» و «کمیته نان» را روی صحنه برده است و سال گذشته نیز با نمایش «کجایی ابراهیم» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت. اجرای این اثر نمایشی در حالی است که نحوه فروش بلیت و حضور تماشاگران در تالارهای نمایشی با در نظر گرفتن ظرفیت ۵۰ درصدی تالارها و موارد مربوط به فاصلهگذاری براساس شیوهنامههای بهداشتی صورت میگیرد.
هیلی بنت جایزه بازیگری نسل نو جشنواره کامریمج را دریافت میکند
فستیوال فیلم بینالمللی فیلمبرداری انرگا کامِریمِج قصد دارد برای نخستین بار یک جایزه بازیگری تحت عنوان جایزه «نسل نو» اهدا کند و هیلی بنت ستاره نوظهور هالیوودی را به عنوان دریافتکننده آن انتخاب کرده است. بیستونهمین دوره این فستیوال بین روزهای سیزدهم تا بیستم نوامبر در شهر تورون واقع در لهستان برگزار میشود و بنت جایزه را به صورت حضوری دریافت خواهد کرد. او همچنین جدیدترین پروژه خود یعنی «سیرانو» ساخته جو رایت را در این فستیوال به نمایش خواهد گذاشت. این فیلم موزیکال اقتباسی از نمایشنامه کلاسیک نوشته ادموند روستند است و جو رایت و همچنین شیموس مکگاروی فیلمبردار هم برای نمایش آن در لهستان حاضر خواهند شد. کامریمج در بیانیهای گفت که این بازیگر آمریکایی «استعداد و انعطافپذیری بالایی دارد که باعث شده بتواند هم در فیلمهای سینماتیک عظیم با بودجههای بزرگ و هم در اکتشافهای سینمای مستقل از روان هزارتو مانند انسان نقشآفرینیهای موفقی داشته باشد».هیلی بنت نخستین بار ۱۹ سال داشت که در فیلم سال ۲۰۰۷ «موسیقی و ترانه» نقش شخصیت کورا کورمن ستاره پاپ را بازی کرد. حدود ۹ سال بعد و پس از نقشآفرینی در بیش از ۱۰ فیلم، او در بازسازی سال ۲۰۱۶ «هفت شگفتانگیز» مقابل دنزل واشنگتن و کریس پرت به عنوان یکی از بزرگترین ستارههای نوظهور هالیوود شناخته شد. او همچنین در اقتباس سینمایی محبوب «دختری در قطار» نقش شخصیت مرموز مگان را ایفا کرد. با این حال، بنت ۳۳ ساله در مصاحبهای گفته بود تا پیش از فیلم «پرستو» هرگز حس نمیکرد به طور کامل وارد پروسه فیلمسازی شده است. او ستاره این فیلم بود که سال گذشته اکران شد و همچنین برای نخستین بار در قالب یک تهیهکننده هم در آن پروژه ظاهر شد.
سومین غیبت پیاپی سینمای افغانستان در اسکار
سینمای افغانستان برای سومین سال پیاپی نمایندهای در شاخه بهترین فیلم بینالملی جوایز اسکار نخواهد شد.
تحولات سیاسی چند ماه اخیر در افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان و همزمان با آن عدم فعالیت موسسه ملی فیلم افغانستان (افغان فیلم) و خروج صحرا کریمی سینماگر افغانی-ایرانی این موسسه از این کشور، موجب شد افغانستان امسال هم نتواند فیلمی را به عنوان نماینده رسمی خود در نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار داشته باشد.
سینمای افغانستان سال گذشته نیز نمایندهای در جوایز اسکار نداشت اما در نود و دومین دوره جوایز اسکار، فیلم «حوا، مریم، عایشه» را به آکادمی معرفی کرد اما این فیلم در نهایت واجد شرایط رقابت در این جوایز شناخته نشد و علت آن نیز ابهام درباره مشورعیت کمیتهای اعلام شد که این فیلم را انتخاب کرده بود. آخرین حضور رسمی افغانستان در جوایز اسکار به سال ۲۰۱۹ باز می گردد که فیلم «رونا، مادر عظیم» ساخته جمشید محمودی نماینده این کشور برای کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان سال بود اما در نهایت نوانست به جمع نامزدهای نهایی این شاخه راه یابد. افغانستان نخستین حضور خود در جوایز اسکار را در سال ۲۰۰۲ با فیلم «رقصنده آتش» ساخته جواد واصل تجربه کرد و پس از آن تاکنون ۱۳ بار دیگر نیز فیلم برگزیده خود را برای رقابت در جوایز اسکار معرفی کرد اما تاکنون موفق به راهیابی به جمع نامزدهای اولیه و نهایی شاخه بهترین بینالمللی نشده است. امسال فیلم «وق جیغ انارها» ساخته گراناز موسوی و محصول مشترک افغاستان و استرالیا که به زبان فارسی و پشتو ساخته شده است، در نهایت نماینده رسمی استرالیا در اسکار 2022 نام گرفت. برای اسکار 2022 در مجموع ۹۳ کشور فیلمهای برگزیده خود را برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی (غیرانگلیسی زبان) معرفی کردهاند و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار پس از بررسی فیلمهای ارسالی از سوی کشورها، فهرست فیلمهای واجد شرایط رقابت در این شاخه را در ماه دسامبر منتشر خواهد کرد و ممکن است برخی از فیلمهای به دلیل عدم احراز شرایط رقابت در این شاخه، از فهرست نهایی فیلمهای این شاخه حذف شوند. فهرست ۱۵ فیلم راهیافته به جمع نامزدهای اولیه شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۲ روز ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۳۰ آذر) اعلام میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9631/29456/101287
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9631/29456/101288
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9631/29456/101289
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9631/29456/101290
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9631/29456/101291
|

عناوین این صفحه
- نمایش آثار ۷۰ هنرمند ایرانی در تورین ایتالیا
- مرتضی فرشباف: فجر جهانی سپری در برابر سوءتفاهمها بود
- مجید مجیدی: با بخشنامه فرهنگ درست نمیشود
- اخبار
- اخبار