|
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر تشریح کرد:
اجرای برنامههای متنوع فرهنگی در جشنواره فیلم فجر
چهلمین جشنواره فیلم فجر قرار است در بهمن ماه سال جاری برگزار شود. جشنوارهای که امسال با روی کار آمدن دولت سیزدهم گامی جدی در تغییر رویکردهای خود برداشته است. از تغییر شکل حضور فیلمهای اول در جشنواره تا افزوده شدن «بخش فرهنگی» در کنار «بخش رقابتی» و اهتمام ویژه به پذیرفتهشدن فیلمهایی با محوریت امیدآفرینی.
«مسعود نقاشزاده» دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، در گفتوگویی تفصیلی درباره چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر و تغییرات این رویداد سینمایی گفت: تغییرات جشنواره در رویکردها و رویههاست. بنابراین واژه تغییرات درباره هویت جشنواره فجر، ملاک ما نیست؛ زیرا جشنواره فیلم فجر نه فقط در عنوان که در هویت هم ملازم، مقارن و مولود دهه فجر است. اما در زمینه رویکرد، امسال در کنار رقابت تولیدات جدید سینمای ایران، شاهد تجلی و توسعه برنامههای فرهنگی جشنواره خواهیم بود. اگر باور داشته باشیم که به برکت رشادتهای فجر آفرینان ایران زمین، سینمای نوین بعد از انقلاب اسلامی، رشد، ارتقا و اعتبار یافته، آنگاه تکیه بر اصالت فرهنگی چنین سینمایی، چشمانداز و مسئولیتهای برگزاری جشنواره فجر را دو چندان میکند.
او افزود: در این دوره، تمرکز جدّی بر تنظیم و تدوین آییننامهای دقیق، با اهداف و مقرّرات روشن و اجرای آن بوده است. تلاش شده است برای مهمترین فرآیندهای اجرایی جشنواره، شیوهنامههایی روشن تنظیم و منتشر شود.
نقاشزاده در ادامه با اشاره به برنامههای این دوره جشنواره اظهار کرد: چهلمین جشنواره فیلم فجر شامل دو گروه برنامه، در «بخشهای فرهنگی» و «بخشهای رقابتی» است. در این دوره، برنامههای فرهنگی جشنواره مورد تأکید قرار گرفته است. این برنامهها شامل چهار بخشِ گنجینههای سینمای ایران (قابهای ماندگار)، همایشهای فرهنگی سینما و اندیشه با حضور بزرگان اندیشه و فرهنگ (ده شب با متفکران)، نکوداشت بزرگان سینما (نقشهای ماندگار) در قالب برنامههای مفصل و همراه با نمایش فیلم و تحلیل و بررسی و نشستهای رسانهای پیرامون فیلمهای بخش مسابقه است.
او ادامه داد: علاوه بر این، در این دوره، شماری از کارگاههای تخصصی و حرفهای در حوزه سینما برگزار خواهد شد و با برنامهریزی جشنواره فجر، دانشگاهها و مراکز پژوهشی معتبر، در برگزاری کارگاههای تخصصی و حرفهای سینمایی مشارکت خواهند داشت.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: با نیم نگاهی به آییننامه این دوره، معلوم میشود که در سالن مرکزی جشنواره، در کنار نمایش فیلمهای مسابقه سیمای ایران و نشستهای رسانهای مربوطه، برنامههای جدی برای برگزاری گردهماییهای فرهنگی، تخصصی وجود دارد و توجه ویژه به گنجینه ارزشمند سینمای نوین ایران اسلامی با محوریت مفاهیم امید، اخلاق و آگاهی، سرلوحه آئین این دوره محسوب میشود. بدیهی است با حضور فرهیختگان عرصه سینما و فرهنگ، در سالن مرکزی جشنواره، زمینه لازم برای بازخوانی فرهنگی سینمای ایران به عنوان یک فرصت ارزشمند فراهم خواهد آمد.
نقاشزاده درباره حضور پررنگ نهادها و سازمانهایی از جمله بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و سازمان اوج در بخش و چگونگی حضور این تشکلها در جشنواره چهلم گفت: اطلاعات اولیه ثبت نام فیلمها نشان میدهد، در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، نهادها و سازمانهای سینمایی، با آثاری که به ارزشهای فرهنگی از یکسو و جذب تماشاگران مشتاق از سوی دیگر پرداخته باشند، حضور خواهند داشت. اما قضاوت در مورد کم و کیف این آثار نیازمند گذر از فرآیندهای انتخاب و داوری است.
او در این گفتوگو درباره حضور آثار در دوره چهلم گفت: جشنواره فیلم فجر، هر ساله، با استقبال زیادی از سوی فیلمسازان و تهیه کنندگان مواجه است. پاسخ دقیق به این سوال، بعد از اتمام فرآیند بازبینی و انتخاب نهایی آثار بخش مسابقه و دریافت نسخه نهایی آثار ممکن خواهد شد. پیشبینیها نشان از تنوع آثار و روزهای پرباری برای سینمای ایران میدهد.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره حذف بخش نگاه نو (فیلمهای اول) گفت: مسابقه فیلمهای اول حذف نه تنها نشده، بلکه فیلمهای اول همراه با تمامی فیلمهای راهیافته به بخش مسابقه بررسی و برای تمامی رشتهها داوری خواهند شد. تنها تفاوت در این دوره و برخی دورههای گذشته، این است که بخشی جدا از بخش اصلی مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) برای نمایش فیلمهای اول، پیشبینی نشده است و این به نفع فیلمهای اول است. بنابراین هر فیلم سینمایی، اعم از این که اولین یا آخرین ساخته فیلمساز باشد، چنانچه واجد ارزشهای فرهنگی و سینمایی لازم باشد، شایستگی حضور در بخش مسابقه سینمای ایران را خواهد داشت.
او همچنین درباره چگونگی نمایش آثار هنر و تجربه در این دوره جشنواره گفت: تعبیر حذف فیلمهای هنر و تجربه از جشنواره فیلم فجر صحیح نیست؛ زیرا تمامی فیلمهای سینمایی، چنانچه مورد توجه هیأت انتخاب جشنواره قرار بگیرند و به بخش مسابقه سینمای ایران راه یابند، در رشتههای مختلف مورد داوری قرار خواهند گرفت، اما سیمرغ جداگانهای با عنوان «هنر و تجربه» نخواهیم داشت. بنابراین بدیهی است که قابلیتهای بیان یا تجربه ویژه سینمایی، در همه رشتهها، مورد توجه هیأتهای محترم انتخاب و داوری خواهد بود.
او در ادامه درباره ادغام دو بخش جهانی و ملی جشنواره گفت: ضمن گرامیداشت زحمات دوستان عزیزمان در برگزاری بخش بین المللی جشنواره فیلم فجر در چند دوره گذشته، ادغام مجدد این دو رویداد را که ریشه در بوستان دلانگیز و فرحبخش فجر داشتهاند به فال نیک گرفته، و از آن تعبیر رجعت کثرت به وحدت را داریم. بدیهی است با عنایات الهی، در بهمن 1401 شاهد برگزاری، جشنواره بین المللی فیلم فجر، در مقیاسی وسیع و البته همدلانه خواهیم بود.
نقاشزاده افزود: از آنجا که در مقررات این دوره، اهداف برگزاری جشنواره در قالبی عیانتر مطرح شده است، بالطبع دست یاری به سوی هنرمندان و متخصصانی دراز خواهیم کرد که نگاه بلندشان، افق ارزشهای فرهنگی و سینمایی را همزمان رصد میکند. دعوت از شخصیتهای ارجمند فرهنگی و سینمایی برای بازبینی و داوری اصولی و عادلانه آثار، همواره یکی از دغدغههای اصلی ما در برگزاری جشنواره بوده که انشاءالله، با اتخاذ تدابیر مناسب، تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا ضمن حفظ و صیانت از ارزشهای سینمای ایران، شاهد عادلانهترین انتخابها و داوریها باشیم.
دبیر جشنواره فیلم فجر در پایان درباره ضرورت جدیانگاری بیشتر تعاملات جهانی سینمای ایران گفت: مجدانه باور داریم که «هنر صنعت» سینمای ایران، همواره، باید در بستری سالم و گسترده، از فرصت بازارهای داخلی، منطقهای و بینالمللی، بهرهمند شود. ان شاءالله از سال آینده و به تبع چنین رویکردی، توجه خاص به برپایی بازار فیلم، آن هم مطابق با استاندارهای بین المللی و شیوههای نوینی، صورت خواهد گرفت.
تهیهکننده «بریکولاژ» مطرح کرد؛
خاطره جالب نادر مشایخی از جمشید مشایخی
رحمان حاصلی تهیهکننده مستند «بریکولاژ» از تجربه آشنایی با نادر مشایخی و ساخت مستند درباره این موسیقیدان برجسته گفت.
رحمان حاصلی تهیهکننده مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» درباره دلیل انتخاب نادر مشایخی برای ساخت این مستند گفت: نادر مشایخی از آن دسته افرادی است که به واسطه اندیشهورزی مدام، نگاه متفاوت و زیبایی به جهان اطرافش دارد، لذا به سراغ هر چیزی میرود با نگاه متفاوتش جنبههای تازهای از آن موضوع به نمایش میگذارد. طبیعی است که چنین هنرمند اندیشمندی باید برای یک مستندساز موضوع جذابی باشد. از سوی دیگر بسط و گسترش اندیشههای این آهنگساز و رهبر ارکستر برجسته، یک رسالت فرهنگی تلقی میشود که باید به نحو شایسته انجامش داد.
وی ادامه داد: وقتی ایده فیلم توسط آقای توسلیان پیشنهاد شد، برایم خیلی جذاب بود زیرا آقای نادر مشایخی از موزیسینها و رهبر ارکستر ملی تهران بودند، سالها در اروپا تحصیل و تدریس کردند، ضمن اینکه عضوی از خانواده بزرگ مشایخی بودند. در آشناییهای اولیه وقتی بیشتر با ایشان آشنا شدم، واقعاً نگاهها و ایدههای ایشان بیشتر مرا جذب کرد و انگیزه ساخت فیلم شد.
حاصلی بیان کرد: آقای مشایخی خودش میگوید که در دوران نوجوانی عاشق سینما بودم و با حمید تمجیدی یک فیلم کوتاه هم ساختم. همان شب پدرم چند نفری را دعوت کرد و فیلم را دیدیم، مرا به اتاقی برد و گفت نادر فردا صبح که از اتاق بیرون آمدی به من میگویی موسیقی یا سینما.
وی افزود: او موسیقی را انتخاب و از همان جا آموزش موسیقی و پیانو را شروع میکند، در ۱۷ سالگی به وین میرود و یک جمله خیلی خوبی که در فیلم هست، آقای مشایخی میگوید استادی که در دانشگاه وین هست و مرا به شاگردی پذیرفت به من گفت نادر اگر میخواهی موزیسین شوی باید ۲۴ ساعت کار کنی و آدمی که ۲۴ ساعته کار کند، تنها میشود. آیا تو قبول میکنی این کار را انجام دهی؟ به همین ترتیب نادر مشایخی قبول میکند و پا در عرصه آهنگسازی و رهبری ارکستر میگذارد. او واقعاً تلاش فراوانی کرده و جایگاه ویژهای دارد، ضمن اینکه ایدههای فراوانی هم در این زمینه دارد.
این تهیهکننده اظهار کرد: یکی از جذابترین کارهایی که آقای مشایخی میکند مشاهده کردن است. واقعاً علاقهای به خانه، ماشین و اتفاقات این چنینی ندارد و خیلی ساده زندگی میکند ولی دوست دارد سفر کند، ببیند و بین مردم باشد. خیلی پیادهروی میکند و این نگاهش به جامعه تشکیلدهنده یکی از ارکان فیلم ما بود که بریکولاژ شکل گرفت؛ خود ایده بریکولاژ. به نظرم نوع زندگی و زیست ایشان برای ما جذاب بود.
وی جالبترین خاطره نادر مشایخی از پدرش را خاطرهای در وین بیان کرد و گفت: نادر خاطرهای از آقای مشایخی در اولین دیدارشان در وین که آقای مشایخی به دیدنش میرود، داشت؛ که به نظرم جالبترین خاطره او بود. او میگفت وقتی پدرم به وین آمد، ایرانی بودن پدر و عرق ملی و احترام به آداب و سنن و علاقهمندیاش به حضرت حافظ، شور ایرانی بودنش برای اولین بار خیلی مرا تحت تاثیر قرار داد. نادر مشایخی از این خاطره خیلی یاد میکند. همچنین از لحظات آخر آقای مشایخی در بیمارستان که کنارشان بوده است، میگفت، ولی بهترین خاطرهای که از پدر دارد یکی همان خاطرهای است که پدرش در نوجوانی به او میگوید همین امشب بین موسیقی یا سینما یکی را انتخاب کن، یکی هم همین خاطره وین که میگفت برای اولین بار آنجا من حس ایرانیگری زیادی از پدرم گرفتم.
سامان صفاری مطرح کرد؛
ایرانیان خارج از کشور از «سرجوخه۲» میپرسیدند
سامان صفاری درباره سریال «سرجوخه» و بازخوردهای آن بیان کرد که در زمان پخش قسمت آخر خارج از کشور بوده است و از او درباره فصل دوم می پرسیده اند. سامان صفاری که مهمان پدرام کریمی در برنامه «سریالیست» بود با بیان اینکه این برنامه خیلی خوب است و از این دست برنامهها باید زیاد ساخته شود، درباره پیوستن به «سرجوخه» توضیح داد: قبل از کلید خوردن کار، آقای معظمی به من گفته بود یکی دو ماه باید دورخوانی داشته باشیم. من تجربه خوب «خانه امن» را داشتم و سر «سرجوخه» هم فقط دو ماه دورخوانی داشتیم و آنقدر که من با گروه کیان در ارتباط بودم خانواده ام را نمیدیدم!وی افزود: همیشه سر جلسات آقای معظمی میگفت نمیرسم بیایم اما آخرین لحظه خودش را میرساند. او به من گفته بود میخواهم متفاوتترین گریم ممکن را داشته باشی، دست به صورتت نزن! قیافه من خیلی عجیب غریب شده بود اما روز اول فیلمبرداری نزدیک به ۸۰، ۹۰ درصد به کاراکتر کیان نزدیک شده بودم.
این بازیگر درباره پربیننده شدن آثاری که در آنها بازی کرده همچون «دلدادگان» و حالا «سرجوخه» توضیح داد: این موضوع واقعاً اتفاقی نبوده و من جزو آدمهایی هستم که همیشه مشورت میکنم و الان که میخواهم سر کار دیگری بروم، تماس گرفتم و ساعتها با آقای معظمی مشورت کردم. وی اضافه کرد: روزی که متن «سرجوخه» را خواندم به آقای معظمی گفتم چطور به من اعتماد کردهاید؟ من پیام «خانه امن» هستم. او پاسخ داد من میدانم چه کار کنم تو فقط تمرین کن و ما کنارت هستیم. من مطمئن بودم کار پربیننده میشود و قبل از آن هم به بچهها میگفتند ما قرار است یک کار متفاوت بسازیم.
اسپایک لی با نتفلیکس قرارداد چند ساله امضا کرد
اسپایک لی با عقد قراردادی با نتفلیکس، پذیرفت تا همکاری چند ساله با این کمپانی تولید را شروع کند.
اسپایک لی کارگردان برنده جایزه اسکار و چهره همیشه منتقد سیاستهای آمریکا با شرکت تولید فیلم خود «۴۰ آکرز» همکاری چند سالهای را با نتفلیکس شروع کرد. این قرارداد پس از همکاری موفقیتآمیز برای تولید فیلم «۵ قطره خون» و سریال «او خواهد داشت» امضا شد.
به جز این، کارگردانی «راندی کینگ» و تولید «دیروز میبینمت» نیز توسط اسپایک لی برای این کمپانی در دست اجراست.
این فیلمساز با تحسین این سرویس استریم برای پذیرش خطر ساخت فیلمهایی مثل «۵ قطره خون» که همه استودیوهای دیگر آن را رد کردند، این همکاری را تایید کرد.
وی از مدیران نتفلیکس به عنوان چهرههایی نترس یاد کرد و با انتشار بیانیهای اعلام کرد که این قرارداد را بسته است زیرا هیچ راهی بهتر از این برای ادامه این همکاری نمیدید.
وی تاکید کرد که قصد دارد در قالب این قرارداد بر فیلمنامهنویسان متنوعتری تمرکز کند و افزود باید به جوانان خدمت کرد.
اسکات استایر مدیر فیلم جهانی نتفلیکس هم تاکید کرد که نویسندگی و کارگردانی اسپایک لی درباره این زمانه جذاب و روشنگرانه و در عین حال بسیار سرگرمکننده است.
این همکاری از ماه ژانویه شروع میشود و «لی» قرار است در مرحله بعد تهیه کننده «گوردون همینگوی و قلمرو کتولهو» به کارگردانی استوفون بریستول کارگردان سریال «دیروز میبینمت» باشد.
اخبار
ادامه فصل سوم «زیرخاکی» در شهرک دفاع مقدس/یک بازیگر جدید اضافه شد
فصل سوم سریال «زیرخاکی» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان که اوایل آذر ماه کلید خورده بود با پیوستن یک بازیگر جدید در شهرک دفاع مقدس پیگیری میشود. پیام احمدی نیا که آخرین بار با یک نقش منفی در شبکه سه دیده شده بود، این بار در نقش یک افسر استخبارات به «زیرخاکی» میآید. فصل سوم این سریال اوایل آذر ماه در تهران کلید خورده و تاکنون در محلههای مختلف پایتخت و کرج ضبط شده است. عوامل این روزها در شهرک دفاع مقدس تصویربرداری را ادامه میدهند. فصل دوم «زیرخاکی» با به اسارت رسیدن فریبرز و ناصری به دست نیروهای بعثی در جبهه به پایان رسید و مخاطبان با پایان فصل تازه، از ادامه ماجراها مطلع میشوند. بازیگران این سریال تولید مرکز سیمافیلم عبارتند از پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، مریم سرمدی، خسرو احمدی، اکبر رحمتی، مهری آل آقا، اصغر نقی زاده، رایان سرلک، ستاره پسیانی، هومن برقنورد و نسرین نصرتی. عوامل «زیرخاکی» عبارتند از مدیر تصویربرداری: امیر کریمی، طراح گریم: عباس عباسی، طراح صحنه: بهنام جعفری، طراح لباس: مهرناز اکبری، برنامه ریز: میثم نجفی، دستیار یک کارگردان: رضا شریفی، مدیر صدابرداری: جواد مقدس، طراحی و ترکیب صدا: محمد کشفی، تدوین: نیما حسن دوست، آهنگساز: آرش بادپا، منشی صحنه: مرجان تاجیک، عکاس: مهسا طیب طاهر، مدیر روابط عمومی: مریم عرفانیان.
نمایشگاه انفرادی نقاشی «دنیای من» آغاز به کار کرد
نمایشگاه نقاشیهای ضحی علینژاد با عنوان «دنیای من» روز جمعه ۲۶ آذر در گالری ایده آغاز به کار کرد. نمایشگاه انفرادی نقاشی ضحی علینژاد روز جمعه ۲۶ آذر در گالری ایده افتتاح شد. این نمایشگاه که «دنیای من» نام دارد، تا چهارشنبه اول دی در گالری ایده ادامه خواهد داشت. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «ضرورتِ یافتن دوباره دنیای درون برای من، از نیاز به بازتعریف روایت شخصی ام از دل هنر ایرانی برمیآید. چنانچه نقشهای رنگینش را در جهان ذهنی ام بشکنم و از هزار تکه اش خلقی دیگر کنم. اینگونه هر تصویر در عین بازتاب آینه گون تکههایش، از رازهای هنر و تاریخ، در چیدمان تازهای بر بوم من به مرزهای امروز میرسد و روایتی نو میگیرد.» علاقهمندان میتوانند جهت بازدید از نمایشگاه «دنیای من»، تا ۱ دی هر روز از ساعت ۱۶ الی ۲۱ به گالری ایده به آدرس: تهران، خیابان کریمخان، خیابان خردمند شمال، خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ مراجعه کنند.
برگزاری نمایشگاه آنلاین نقاشی «هنر در خلوت»
گالری آرتیبیش از روز جمعه ۲۶ آذر به صورت آنلاین، میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی «در خلوت» شده است. نمایشگاه گروهی نقاشی «در خلوت» به صورت آنلاین در گالری آرتیبیشن افتتاح میشود. در این نمایشگاه آثار چهار هنرمند، ترانه صادقیان، سمیرا دریا، میسم نژاد رسولی و ناصر محمدی به مدت ده روز تا یکشنبه ۵ دی ماه به نمایش درمیآید. ۴ هنرمند حاضر در این نمایشگاه، همگی از شاگردان هانیبال الخاص نقاش و مدرس مشهور هنر هستند. هر کدام از نقاشان حاضر در این نمایشگاه با نگاهی شخصی کوشیدهاند تا آثاری را با حال و هوای خلوت نقاشی کنند. هنرمندان حاضر در این نمایشگاه از نسلهای مختلف انتخاب شدهاند و آثارشان با موضوع و حال و هوای مشترک در کنار هم قرار گرفته است.گالری آرتیبیشن از چند سال پیش بر روی نمایش آنلاین آثار هنری کار میکند. با بروز همهگیری ویروس کرونا تمایل به برگزاری نمایشگاههای آنلاین بیشتر شد و این شکل جدید نمایش ظرفیتهای خود را به نمایش گذاشت. هانیبال الخاص، یکی از تأثیرگذارترین نقاشان و مدرسان هنر به حساب میآید که سالها در هنرستان، دانشکده و به صورت خصوصی به تربیت و آموزش هنرمندان مشغول شده بود. او در سال ۱۳۸۹ در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
اخبار
وزیر ارشاد: شرایط برگزاری جشنواره فیلم فجر در چهلمین سال برپایی، از نظر کمی و کیفی مطلوب است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده داد که جشنواره خوبی از منظر کیفی و کمی در چهلمین سال برگزاری این رویداد برگزار شود.
«محمدمهدی اسماعیلی» در برنامه رادیو فرهنگ عنوان کرد: «به امید خدا، قرار است جشنواره خوبی از منظر کیفی و کمی در چهلمین سال برگزاری این رویداد داشته باشیم.» او با بیان این مطلب، درباره معرفی فهرست نهایی فیلمهای بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: «کارهای معرفی فیلمهای بخش مسابقه در حال انجام شدن است، فهرست نهایی این بخش در روز پنجم دی اعلام خواهد شد.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «با برنامهای فشرده روبهرو هستیم و نزدیک دویست فیلم در نوبت اکران قرار دارند. همکارانم در سازمان سینمایی تلاش میکنند تا با کمترین مشکلات از این وضعیت عبور کنند. درحال حاضر، شرایط اکران و وضعیت رضایت مخاطبان خوب است و باید کارهای جشنواره را به نحوی جلو ببریم که این دو اتفاق با یکدیگر تلاقی پیدا نکنند.»او در ادامه درباره بحث بودجه بخش فرهنگی اظهار کرد: «اتفاقات خوبی در دولت برای بحث بودجه افتاده است؛ بودجه نهادها افزایش آنچنانی نداشته است؛ اما برای حوزه فرهنگ یک تصمیم بزرگ گرفته شده و آن هم این است که دو درصد بودجه از مجموع بودجههای دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی بر حسب آییننامهای که وزارت فرهنگ و ارشاد وضع میکند در سال آینده به بحث سینما و تئاتر اختصاص یابد که اجرا خواهد شد.»
«فرودگاه ...» به داوود رشیدی تقدیم شد
اجرای شب گذشته نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» به یاد و خاطره زنده یاد داوود رشیدی که قرار بود ۱۰ سال قبل این اثر نمایشی را به صحنه ببرد، تقدیم شد.
نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» نوشته احمدرضا احمدی و کارگردانی کوروش سلیمانی که از ۱۸ آذر ماه اجرای عمومی خود را در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است شب گذشته ۲۶ آذر میزبان احترام برومند بازیگر مجری قدیمی برنامه های کودک و نوجوان و همسر زنده یاد داوود رشیدی بود.
در پایان اجرا کوروش سلیمانی کارگردان این اثر نمایشی با قدردانی از حضور احترام برومند در سالن، اجرای شب گذشته نمایش را به یاد و خاطره زنده یاد داوود رشیدی تقدیم کرد. رشیدی ۱۰ سال قبل قرار بود نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» را با حضور بازیگرانی چون کوروش سلیمانی، بهرام شاه محمدلو، بهناز جعفری، داریوش موفق، لیلی رشیدی، نوید محمدزاده، امیر کربلایی زاده، پوریا رحیمی سام، فرزین صابونی به صحنه ببرد. سلیمانی در یادداشتی درباره حضورش در نمایشی که قرار بود داوود رشیدی به صحنه ببرد، نوشت:«درست ۱۰ سال پیش؛ آذر ماه سال هزار و سیصد و نود بود که یک روز صبح تلفنم زنگ خورد. شماره ای ناشناس ... سلام من داوودم ... من: سلام، داوود؟ ... داوود رشیدی هستم ... و من عین سربازی که تیمسار فرمانده اش به او زنگ زده باشد ذوق زده بر پا ایستادم و گفتم آقا امر بفرمایید در خدمتم ... .می دانستم که مدتها بود آقای رشیدی در پی اجرای نمایشنامه «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» هستند ... گفتند در جریان اجرای من هستی گفتم بله آقا ... گفتند احمدرضا تو را برای نقش شاعر معرفی کرده عصر بیا دفتر تا نمایشنامه را به تو بدهم ... آقای احمدی بازی من را در فیلم «پیاده روی بزرگ» نیما جان عباسپور دیده بودند ... تا عصر در پوست خود نمی گنجیدم ... عصر به دفترشان رفتم. با بزرگواری استقبال کردند و ساعتی درباره کار حرف زدیم و قرار شد از طریق محمد عاقبتی عزیز دستیارشان در جریان تمرینات قرار گیرم ... گذشت ... گذشت ... و خبری نشد ... هر بار محمد می گفت منتظریم ... و منتظر ماندیم تا آقای رشیدی از خاک رخت سفر بستند و آن زمان نشد که نمایشنامه آقای احمدی نازنین ما با کارگردانی ایشان به صحنه بیاید ... دیشب که احترام خانم برومند با لطف به تماشای نمایش ما نشستند کمترین وظیفه بنده و گروه عزیز همراهم این بود که اجرا را به یاد و خاطره استاد داوود رشیدی تقدیم کنیم ... و این آغازِ حرکت بود. حالا ما ۱۰ سال بعد به یاد آقای رشیدی با همان نمایشنامه این شب ها بر صحنه ایم، رضا جان با درخشش مثل همیشه خیره کننده اش شاعر را جان بخشیده و فریبا و کامبیز و محمدرضا و محمد و سیامک و علی و مطهره هم بر صحنه هنرمندانه سنگ تمام می گذارند؛ تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. خانم برومند نازنین ممنون از همه لطف و دلگرمی و تشویق تان ... خدا را شکر که بزرگانی چون شما داریم که از ما مراقبت می کنید.»
در خلاصه داستان «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» آمده است: شاعری در شبی بارانی و سرد مشغول کار در اتاق خود است که به یکباره با رویدادی عجیب مواجه شده و در پیِ آن مجبور به ترکِ خانه اش می شود تا در ادامه و در مکان هایی غریب ماجراهای دیگری را از سر بگذراند و ...
رضا بهبودی، فریبا کامران، کامبیز امینی، محمدرضا آزادفرد، محمد طیب طاهر، سیامک ادیب، علی باروتی، مطهره ابراهیمیان و با صدای کوروش سلیمانی بازیگران نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» هستند.
«فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» از ۱۸ آذر تا ۱۷ دی ساعت ۱۸ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود.
اچبیاو سریال ترور عماد مغنیه را میسازد
شبکه اچبیاو سفارش ساخت سریالی کوتاه با اقتباس از کتابی درباره ترورهای هدفمند اسراییل را داده است.
کمپانی «کِشِت استودیوز» به سفارش اچبیاو سریالی کوتاه را درباره ترور شهید عماد مغنیه بنیانگذار حزبالله که در عملیاتی در دمشق در سال ۲۰۰۸ با همکاری سیا و موساد ترور شد، میسازد. این سریال با اقتباس از کتابی پرفروش از نیویورک تایمز با عنوان «برخیز و اول تو بکش: ماجرای مخفی ترورهای هدفمند اسراییل» نوشته رونان برگمن ساخته میشود.
این کتاب که سال ۲۰۱۸ منتشر شد، درباره برنامههای ترور هدفمند موساد، شین بت و ارتش اسراییل است.
در توضیح این کتاب گفته شده در تلمود آمده است: «اگر کسی برای کشتن تو آمد، برخیز و اول تو او را بکش». این غریزه برای دفاع از قوم یهود در دیانای هر اسراییلی گنجانیده شده و از همان آغاز تشکیل این رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ برمبنای آن عمل کرده است.
رونن برگمن روزنامهنگار و تحلیلگر نظامی که توسط دیوید رمنیک نویسنده برنده پولیتزر به عنوان «مهمترین گزارشگر تحقیقی اسراییل» مورد تحسین واقع شده در این کتاب گزارشی از برنامههای کشتار هدفمند اسراییل ارایه میکند. وی از برخی از اعضای فعلی و سابق دولت اسراییل از جمله شیمون پرز، ایهود باراک، آریل شارون و نتانیاهو و برخی شخصیتهای بلندپایه ارتش اسراییل و سرویسهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بهره گرفته تا عملیات ترورهای هدفمند را توجیه کند.
این کتاب ۷۳۷ صفحهای برنده جایزه کتاب ملی یهودی در زمینه تاریخ نیز شده است.
برگمن در این کتاب از ترور در رژیم صهیونیستی به عنوان ابزاری دفاعی در سیاست خارجی یاد کرده و حتی درباره اثربخشی و اخلاقی بودن آن به بررسی میپردازد و حتی با قاتلان هم مصاحبه میکند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9659/29630/102205
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9659/29630/102206
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9659/29630/102207
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9659/29630/102208
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9659/29630/102209
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9659/29630/102210
|
عناوین این صفحه
- اجرای برنامههای متنوع فرهنگی در جشنواره فیلم فجر
- خاطره جالب نادر مشایخی از جمشید مشایخی
- ایرانیان خارج از کشور از «سرجوخه۲» میپرسیدند
- اسپایک لی با نتفلیکس قرارداد چند ساله امضا کرد
- اخبار
- اخبار