|
نمایشگاه خط احصایی؛ حروف حرف ها دارند
کیمیا نخعی - روزنامه نگار
استاد احصایی را با مزه بی مانند نستعلیق هایش می شناسند و می ستایند اما کوک دستان ۸۲ ساله پیر خوشنویسان مهارت های ثلث چشم نوازی دارد که در نمایشگاه اخیرش در گالری ویژه از چشمان دلبری می کرد.
نمایشگاه « معماری حرفها و کلمهها « استاد محمد احصایی در گالری ویژه غیر از جلوه های تماشایی از حروف رقصان و کلمات خرامان، یک پیام هیجان انگیز هم داشت:
« بازنشر لیمیتد ادیشن برخی آثار احصایی» بدین معناست که طبقه متوسط فرهنگی خواهان آثار هنری اصیل است و چون خرید اصل این کارها غیرممکن شده است، پدیده بازنشر لیمیتد ادیشن در ایران باب شده و اکنون در خصوص چندین استاد تراز اول شنیده و دیده می شود. این مهم یکی از نشانه های توسعه هنر و حتمن بازار هنر است.
محمد احصایی، نامی است که در دنیای هنر نه تنها برای ایرانیان بلکه برای گستره ای از مشتاقان خط ایرانی فرای این مرزها نیز شناخته شده است و تعدادی از آثار او در موزههای متروپولیتن و بریتانیا نگهداری میشود.
احصایی در عین وفاداری به حفظ اصول و تناسبات خط سنتی ایرانی، به ساختار شکنی و پرهیز از تکرار شهرت دارد؛ خوانش های معاصر او از خط ، آنها را به ساحت هایی از نقاشی گسترش داده و معناهایی نو با دیدار کننده اثر زمزمه می کند.
استاد احصایی را با مزه بی مانند نستعلیق هایش می شناسند و می ستایند اما کوک دستان ۸۲ ساله پیر خوشنویسان مهارت های ثلث چشم نوازی دارد که در این نمایشگاه از چشمان دلبری می کنند.
در واقع استاد خوشنویس با حفظ اصالت خط ثلث به کمک گرافیک امروزی به بازآفرینی و نو آفرینی آن همت می کند. همین سبک کار مبتنی بر زیباشناسی نوین کالیگرافی مدرن است که آثارش را حائز هویتی می کند که مخاطب بدون دیدن امضا هم از دور می داند این کار احصایی ست.
نمایشگاه «معماری حرفها و کلمهها» سرشار از این لحظه ها بود.
هنگام ورود به نگارخانه، با استیتمنت نمایشگاه و کتاب که برای تورق روی میزی قرار دارد مواجه میشدید
که به زیبایی یکی از دلایل خوشبختی ما را همروزگار بودن با هنرمند بزرگی چون استاد احصایی بیان کرده است.
کتاب «معماری حرفها و کلمهها» در ۸۰ صفحه و ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده است که ۲۰۰ نسخه از آن شمارهگذاری شده و توسط هنرمند امضا شده است.
همچنین ۲۱ اثر منتخب از آثار استاد احصایی در یکی از سالنهای نگارخانه به نمایش گذاشته شده بود.
این آثار به تعداد محدود ۳۰ نسخه از هر کدام و در اندازههای متناسب با اصل اثر، به روش جاپ دستی با ماشین پرس مشکیکوب شده است. این آثار از مجموعهی گره ی هنرمند انتخاب شدهاند. در میان آنها میتوان به آثاری مانند محبت، عشق، میهمانی و چون ایران نباشد تن من مباد اشاره کرد. ۲۱ اثر یاد شده در کتاب «معماری حرفها و کلمهها» به چاپ رسیدهاند.
در سالن دیگر، یک اثر از مجموعه «الفبای ازلی» استاد محمد احصایی انتخاب شده و به صورت «تکاثر» در ۹۹ نسخه ارائه شده بود، با این تفاوت که هر یک از این تکاثرها، پس از چاپ دستی مشکیکوب با رنگ اکریلیک توسط خود استاد احصایی رنگگذاری و سپس امضا شدهاند.
نمایشگاه «معماری حرفها و کلمهها» منتخبی از آثار استاد محمد احصایی بود که به کوشش امراله فرهادی آردکپان، علیرضا مصطفیزاده ابراهیمی و مجید عباسی گردآوری شده و توسط گالری ویژه به نمایش گذاشته شد.
مدیر شبکه تلویزیونی مطرح کرد؛
چرا «ایران کالا» در نظرسنجیها نیست؟
مدیر شبکه تلویزیونی «ایران کالا» درباره آمار مخاطبان این شبکه بیان کرد که مخاطب هدف این شبکه بیشتر بنگاههای اقتصادی و اقتصاددانان هستند.
اردشیر زابلی زاده مدیر شبکه تلویزیونی «ایران کالا» درباره رویکرد این شبکه و اینکه قرار است تغییراتی در روند کاری این شبکه داشته باشد یا خیر؟ بیان کرد: ما مسیر سختی را در این چند سال داشتیم، از بنگاههای اقتصادی بودجه و سرمایهای نگرفتیم در عین حال بودجه برنامه سازی شبکه هم باید تامین میشد.
وی ادامه داد: ما به تجهیزات و نیروی انسانی خوب نیاز داشتیم تا بتوانیم محتوای مورد نظر خود را تامین کنیم. از آن طرف هم از کسانی حمایت میکردیم که بنگاههای کوچک و متوسط بودند. بنگاههای کوچک و متوسط در کشور توان مالی بالایی ندارند در حالی که در دنیا بخش اعظم اقتصاد کشورشان را تامین میکنند. اینجا اما چون با مشکلات اقتصادی رو به رو بودهاند خودشان توانمند نبودند در نتیجه نمیتوانستند به ما کمک مالی کنند و اسپانسر برنامه باشند.
فکر میکردند چون رایگان هستیم کیفیت
خروجی پایین است
مدیر ایران کالا تصریح کرد: اندک افرادی بودند که میتوانستند کمک کنند و شاید ۲ درصد بودند که حمایت ملی داشتند و البته حمایت ما از این بنگاهها به صورت رایگان بوده است. حتی همین حمایت رایگان ما هم باعث شد که برخی از این بنگاهها در ابتدای فعالیت شبکه فکر کنند چون رایگان است کیفیت کار ما پایین است و کمتر سراغ ما میآمدند.
وی به تغییر این تفکر در این چند سال اشاره و عنوان کرد: با ساخت برنامههای نمایشی و تبلیغی و… آنقدر کار این شرکتهای دانش بنیان و بنگاههای کوچک اقتصادی به خوبی دیده شد که خودشان از ما تشکر میکردند و حتی میگفتند دیگر ما را تبلیغ نکنید.
زابلی زاده درباره اینکه شبکه در حال حاضر میتواند بودجهاش را از این بنگاهها دربیاورد یا خیر؟ عنوان کرد: این موضوع در حال حاضر در سیاست ما نیست که بخواهیم با درآمدهای این چنینی و از طریق اسپانسر شبکه را بچرخانیم.
وی درباره مشکلات مالی نیز گفت: درآمد سازمان هنوز خیلی بالا نیست و ما هنوز با مشکلات مالی مواجه هستیم و این نیازمند سیاستگذاری جدیدی است.
مدیر ایران کالا با اشاره به برخی رویکردها برای افزایش مخاطب عنوان کرد: آیتمهایی درباره بورس و همچنین قیمت کالاها به شبکه اضافه کردیم که مخاطب ما را افزایش داده است، هم در توسعه ژانرهای تلویزیونی و هم در گسترش زیرنویسها تلاش میکنیم تا شبکه مخاطب بیشتری داشته باشد.
یک اشتباه در نظرسنجیهای صداوسیما
وی در پاسخ به اینکه چه آماری از مخاطبان شبکه دارد و چرا این شبکه هیچ گاه در نظرسنجیهای صداوسیما دیده نشده است، گفت: به نظرم سازمان در نظرسنجیها نوعی اشتباه در سنجش جامعه مخاطبین ما دارد چون جامعه مخاطبان ما مثل شبکه یک یا دیگر شبکههای سراسری نیست.
زابلی زاده درباره رویکرد شبکه و اینکه مسائل اقتصادی در دیگر شبکهها بهتر دیده میشود نیز پاسخ داد: ما همین الان ضعفها را هم میگوییم و آسیب شناسی هم میکنیم، شاید نکاتی که در ایران کالا گفته میشود از چالشها در دیگر شبکهها قویتر و کارشناسی تر است چون پشت بسیاری از این چالشها نگاهی است که با مشورت جمعی از کارشناسان و اقتصاددانان هستند به دست آمده است.
وی اضافه کرد: جامعه مخاطب ما عموم مردم نیست بلکه بیشتر اقتصاددانان و بنگاههای اقتصادی هستند، در نتیجه وقتی کار پژوهشی و نظرسنجی صورت میگیرد باید به میان این مخاطبان بروند.
پخش فیلم سینمایی با رویکرد اقتصادی
مدیر ایران کالا یادآور شد: به دنبال برنامه سازی در حوزه نمایشی و ژانرهای مختلف هستیم و اکنون با نگاه اقتصادی فیلمهای سینمایی بسیار خوبی را هم پخش میکنیم که موضوعشان کسب و کار است.
وی درباره حضور چهرهها در این شبکه برای معرفی برندها و تبلیغات کالاها عنوان کرد: ما اعتقاد نداریم که به مردم دروغ میگوییم که بخواهیم بابت آن از ایدههای تبلیغاتی به معنای مرسوم استفاده کنیم. وظیفه ما این است که کاری کنیم که مردم باورشان به کالاهای خودمان بالا برود. ما دنبال سلبریتی ها نیستیم و قصدمان این است که اگر خدماتی صورت میگیرد به مردم معرفی کنیم و اگر هم ندارد دنبالش نمیرویم.
در نشست خبری مستند بیان شد؛
روایت سبک زندگی پنهان «حاج قاسم» در «پرواز یک و بیست دقیقه»
نشست خبری مستند «پرواز یک و بیست دقیقه» به کارگردانی مهدی نقویان عصر امروز سهشنبه ۱۴ دی ماه با حضور این کارگردان و حسین جودوی پژوهشگر این اثر در محل موسسه مکتب حاج قاسم برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مهدی نقویان کارگردان این مستند گفت: تولید مستند «پرواز یک و بیست دقیقه» در چند ماه گذشته انجام شد، اما استارت اولیه آن از اولین سالگرد شهادت حاج قاسم زده شد. در این مستند برای اولین بار خانواده شهید جلوی دوربین آمده و همچنین دیگر دوستان وی برای اولین بار روایتهای ناگفته از شهید و زندگی وی ارائه میکنند.
وی با اشاره به اینکه این مستند در ۷۵ دقیقه ساخته شده است، بیان کرد: بحث عظمت شهید و وجوه شخصیتی وی در این مستند روایت میشود و برای اولین بار عکسها و تصاویر دیده نشده حاج قاسم به نمایش گذاشته میشود.
نقویان در پاسخ به این پرسش که چه برنامهای برای بینالمللی شدن این مستند در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری دارند، توضیح داد: بحث بین الملل را میتوان از ابعاد مختلف مورد توجه قرار داد، این فیلم به بعد شخصیتی شهید میپردازد که یک مساله مهم است، چرا که خصوصیات اخلاقی حاج قاسم میتواند جنبهای کاملاً بینالمللی داشته باشد.
وی در بخش دیگری از صحبت خود بیان کرد: اسم فیلم از لحظه شهادت حاج قاسم گرفته شده است. هرچند پرواز کلمه کلیشهای است اما نشان دهنده پرواز ابدی این شهید است. همچنین باید بگویم که برخی از نامههای حاج قاسم برای اولین در این مستند نمایش داده میشود این نامهها شامل نامههایی است که شهید به همسر و یکی از دخترانش نوشته است.
این کارگردان همچنین توضیح داد: کار اصلی حاج قاسم، نظامی و امنیتی بوده و یک سری از دوستان وی برای امنیت خود باید ناشناس باقی بمانند و ما نیز در این زمینه دقت کردیم تا چهره و یا نام برخی از افراد که در مصاحبه حضور دارند مشخص نشود.
نقویان گفت: اولین نمایش این مستند روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه ساعت ۱۵ از شبکه یک و پخش بعدی آن جمعه ۱۷ آبان ماه ساعت ۱۳ از شبکه سه خواهد بود.
در ادامه نشست، حسین جودوی پژوهشگر این پروژه توضیح داد: پیش از هر چیز باید خبر از راه اندازی مرکز اسناد و تاریخ شفاهی مکتب حاج قاسم بدهم. البته این مرکز ۳ ماه است که کار خود را آغاز کرده و اسناد و مدارک و مصاحبههای مختلفی را در راستای ابعاد مختلف شخصیتی حاج قاسم سلیمانی آماده کرده است. در بخش تاریخ شفاهی حاج قاسم نیز باید بگویم که زندگی وی از قبل از انقلاب تا زمان شهادت بسیار قابل توجه است و تمام این ابعاد و مراحل شناسایی شده و افرادی که میتوانند درباره دورههای مختلف زندگی حاج قاسم حرف بزنند شناسایی شدهاند، مستند «یک و بیست دقیقه» نیز در راستای ثبت و ضبط خاطرات از شهید سلیمانی، تولید شده است.
وی در بخشی از صحبتهای خود تاکید کرد: دشمن در خارج از کشور تمام تلاش خود را میکند تا از حاج قاسم شخصیت ترسناکی بسازد اما این مستند سبک زندگی پنهان شهید در خانواده را نشان میدهد و از این جهت بسیار تاثیر گذار است و مصاحبههایی که در این مستند آمده است باعث شناخت بهتر وی در داخل و خارج از کشور میشود، به همین دلیل این احتمال هم وجود دارد که به زودی مستند مورد نظر به زبانهای مختلف ترجمه شود.
جودوی در پایان توضیح داد: افراد بسیاری هستند که میتوانند درباره شهید حاج قاسم سلیمانی صحبت کنند ما تمام این مصاحبهها را به صورت مستند، کتاب و ویژه نامه آماده کرده و تا سال آینده بخش عمدهای از آنها آماده استفاده میشود.
برای ادامه کار صنعت فیلمسازی؛
ادغام بیشتر راه بقای کمپانیهای تولید محتوا برای سینما و تلویزیون
به نظر میرسد روند جهانی یکپارچهسازی شرکتهای مستقل تهیه فیلم و سریال که در سال ۲۰۲۱ سرعت گرفته، در سال ۲۰۲۲ هم ادامه پیدا خواهد کرد چون رشد استریمرها دارد هم تقاضا و هم بودجه ساخت پروژههای جدید را افزایش میدهد.
فراتر از ابرادغام چند میلیارد دلاری دیسکاوری و وارنرمیدیا متعلق به ایتیاندتی که برنامهریزی شده، بزرگترین معاملههای محتوا محور در سالی که گذشت قرارداد ۸.۴۵ میلیارد دلاری آمازون برای خرید امجیام، خرید ۹۰۰ میلیون دلاری هلو سانشاین (تهیهکننده «مورنینگ شو» و «دروغهای بزرگ کوچک») توسط ریس ویترسپون و توافق ۷۷۵ میلیون دلاری سیجی انترتینمنت غول کرهای (شرکت سازنده فیلم «انگل») برای خرید ۸۰ درصد از سهام شرکت اندوور کانتنت بودند.
تمام اینها را میتوان در قالب واکنشی نسبت به رشد چشمگیر استریمرها و محتوای دیجیتال و افت اهمیت باکس آفیس سینمایی دید. به طور مثال، خریداری امجیام توسط آمازون برای جف بزوس و سرویس استریمینگ آمازون پرایم امکان دسترسی عمیق به محتوای سینمایی و تلویزیونی از جمله مجموعه «جیمز باند» را فراهم میکند.
برای شرکتهایی که نماینده و مدیر برنامههای بازیگران و استعدادها هستند، ادغام راهی برای حفظ کردن برترین چهرهها خواهد بود. شرکتهای سیایای و آیسیام در حال یکپارچهسازی هستند. سیایای در میان مشتریان خود اسکارلت جوهانسون، رایان مورفی و مریل استریپ را دارد و آیسیام نماینده شاندا رایمز، ساموئل ال. جکسون و رجینا کینگ است. اما تلاش برای بزرگتر شدن فقط در میان بازیگران قدرتمند هالیوودی شکل نگرفته است. در سراسر جهان هم با تحولهایی که به خاطر انقلاب استریمینگ به وجود آمده، شرکتهای مستقل تلویزیون و فیلم دارند با هم ادغام میشوند یا کسی آنها را خریداری میکند. از جدیدترین قراردادها میتوان از خریداری شرکت بریتانیایی بد وولف توسط سونی پیکچرز، توافق شرکت مدیاوان فرانسه و لئونین استودیوز آلمان برای خرید ۵۱ درصد سهام دراما ریپابلیک انگلیس، خرید شرکت اسرائیلی آبوت هامیری توسط فریمنتل و در نهایت خرید بیشتر سهام اپل تری پروداکشنز دانمارک توسط آیتیوی استودیوز نام برد.یکی از بازیگران جدیدتر که دارد از این روند جهانی پیروی میکند شرکت انانیموس کانتنت است که پروژههای موفقی مانند «کارآگاه حقیقی» و «آقای روبات» را در کارنامهاش دارد. این شرکت اخیراً سرمایهگذاریهای مشترکی در بریتانیا، اسکاندیناوی و آمریکای جنوبی انجام داده و اواخر سال گذشته اعلام کرد میخواهد در همکاری با شرکت فدریشن انترتینمنت یک استودیوی تولید محتوای تلویزیونی در فرانسه راهاندازی کند.
اخبار
معرفی داوران بخش عکس چهلمین جشنواره تئاتر فجر
محمود کلاری، سیفالله صمدیان و عباس کوثری به داوری آثار بخش عکس چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میپردازند و ۷۰ اثر را برای شرکت در نمایشگاه عکس انتخاب کردند.
۱۱۰ عکاس با ارسال ۵۲۱ عکس به دبیرخانه، متقاضی شرکت در این بخش بودند و بنابر تصمیم هیاتداوران، ۵۰ عکاس با ۷۰ اثر در بخش نمایشگاه عکس حضور دارند.
بنا بر اعلام مهدی آشنا مدیر بخش عکس و پوستر، این نمایشگاه به شکل حضوری و فیزیکی برگزار خواهد شد و تلاشهایی در حال انجام است تا این آثار در شهرهای دیگر هم به نمایش درآید. به گفته مدیر این بخش؛ برخلاف شرایط نامناسب تئاتر ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی مکرر سالنهای نمایشی، تعداد آثار متقاضی شرکت در این بخش کاهش پیدا نکرد و استقبال خوبی از سوی عکاسان صورت گرفت. آثاری که در نمایشگاه عکس به نمایش درمیآیند، در قالب کتاب هم منتشر و در اختیار هنرمندان و علاقهمندان قرار خواهد گرفت. چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار میشود.
در برنامه «دستخط» مطرح میشود؛
تماس حاج قاسم با ظریف در پی سفر رئیس جمهور سوریه به ایران
حجتالاسلام علی شیرازی نماینده سابق ولی فقیه در سپاه قدس با حضور در برنامه «دستخط» به تبیین خاطرات ۱۰ سال همراهی مستقیم با حاج قاسم سلیمانی می پردازد. بیان حساسیت حاج قاسم روی نیروهای تحتامر از دیگر مباحثی است که در این برنامه تشریح خواهد شد. در بخش دیگر برنامه پیش روی «دستخط» موضوع هدایای حاج قاسم برای فرمانده روسی در سوریه برای مخاطبان روایت می شود. مروری بر سفر رئیسجمهور سوریه به ایران و تماس حاج قاسم با محمدجواد ظریف از دیگر محورهای گفتگوی برنامه «دستخط» است که تقدیم نگاه مخاطبان خواهد شد. «دستخط» که به گفتگوهای صریح با نخبگان سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، پزشکی و اجتماعی میپردازد، کاری از گروه خانواده و کودک شبکه پنج سیما است.این برنامه گفتگو محور و تحلیلی را مریم حداد تهیه کنندگی می کند و با اجرا، سردبیری و نویسندگی محمد حسین رنجبران هر هفته جمعه ها ساعت ۱۶ از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما تماشایی می شود.
جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۲ هم مجازی شد
گرمی به تاخیر افتاد
جشنواره فیلم ساندنس اعلام کرد این دوره جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار نمیکند.
انستیتو ساندنس اعلام کرد شیوع سویه جدید کرونا موجب شد تا این جشنواره از تصمیم قبلی خود عدول کند زیرا سرعت شیوع این سویه بسیار بالاست. این جشنواره قرار بود امسال از ۲۰ تا ۳۰ ژانویه برگزار شود.
جشنواره ساندنس از معدود رویدادهای سینمایی ماه ژانویه بود که تا کنون تلاش داشت به صوت فیزیکی اما با رعایت جدی پروتکلها به صورت فیزیکی به کار خود ادامه دهد.
این جشنواره سال پیش نیز به صورت مجازی برگزار شده بود.
پیش از این جشنواره پالم اسپرینگز، مراسم اهدای جوایز گاورنر اسکار و جوایز انجمن منتقدان نیز اعلام کرده بودند به صورت فیزیکی برگزار نمیشوند.
در همین حال مراسم اهدای جوایز گرمی نیز که قرار بود ۳۱ ژانویه برگزار شود به تعویق افتاده است. این رویداد موسیقی سال پیش نیز به جای ژانویه در مارس برگزار شد و بخشی از آن به صورت مجازی بود. هنوز تاریخ جدید برای گرمی اعلام نشده است.
اخبار
جمال ساداتیان مطرح کرد؛
مدیران سینماها صرفا یک کارمند ساده نباشند
سیدجمال ساداتیان تهیهکننده سینما بیان کرد کسانی که مدیریت سالنهای سینما را برعهده دارند باید بتوانند سهام واحدهای فرهنگی را خریداری کنند تا در مدیریت صرفاً در مقام یک کارمند ساده نباشند.
سیدجمال ساداتیان تهیهکننده سینما درباره روند سالنسازی و تجهیزات زیرساختی در دو سال اخیر عنوان کرد: سالنداری و سینماسازی یک تخصص است. امروز با توجه مالهایی که در کشور ساخته میشود و سالنهای نمایش نیز در کنارش قرار میگیرند، باید تخصص در مدیریت آنها را لحاظ کرد. به نظرم باید تسهیلات و سالنهایی ارزان قیمت در اختیار تهیهکنندگان بگذارند یا کسانی که مدیریت سالنها را برعهده دارند، بتوانند سهام واحدهای فرهنگی را تماماً خریداری یا بخشی از آن را بخرند تا در مدیریت صرفاً در مقام یک کارمند ساده نباشند بلکه اعمال قدرت مالکیتی نیز داشته باشند. این سالنها باید با این فرمول توسعه یابد که ما در نهایت با هر سلیقه فکری، جایی برای نمایش همه انواع فیلمها داشته باشیم و بهترین فضا پردیسهای سینمایی هستند.
وی افزود: از منظر استانداردهای جهانی هنوز به لحاظ کمی و تعدد سالنها از دنیا بسیار عقب هستیم و بسیاری از شهرهای ایران متاسفانه هنوز سالن سینما ندارند.
این تهیه کننده توضیح داد: سرعت و روند ساخت سینماها در حال حاضر مطلوب است و موسسه بهمن سبز نیز در دو سال اخیر در این حوزه فعال بوده است. به نظرم حتماً باید نمایش فیلمهای خارجی نیز در دستور کار سالنها قرار بگیرد. در حال حاضر بخش اعظمی از سالنها در اختیار فیلمهای ایرانی است و معدودی فیلمهای خارجی را نمایش میدهد. امیدوارم شرایطی فراهم شود که سینماگران ایرانی بتوانند به واسطه نمایش فیلمهای خارجی در سالنها در رقابت با فیلمهای خارجی قرار بگیرند و به لحاظ تکنیکی تلاش بیشتری کنند. ضمن اینکه برخی از مخاطبان اساساً به فیلمهای خارجی علاقه دارند.
همزمان با چهلمین جشنواره فیلم فجر؛
۱۰ وبینار سینمایی در مراکز دانشگاهی و مطالعاتی
برگزار خواهد شد
همزمان با چهلمین جشنواره فیلم فجر ۱۰ وبینار سینمایی با مشارکت بخش فرهنگی جشنواره و با هدف استمرار فضای گفتگو و اندیشهورزی در سطح جامعه در ۵ دانشگاه و یک مرکز مطالعات راهبردی برگزار خواهد شد.
از دیگر اهداف این نشستها میتوان به زمینهسازی برای توسعه مطالعات و ایجاد آشنایی مخاطبان و علاقمندان به مباحث گفتمانی و اندیشهای نسبت به سینما به عنوان هنری فراگیر با انواع موضوعات راهبردی اشاره کرد.
بسترسازی برای آشنایی بیشتر فعالان و علاقمندان به سینما با دانش و موضوعات علوم انسانی در کنار تکنیک و فنون سینمایی از جمله اهداف دیگر این نشستهاست.
عناوین وبینارها در مراکز مطالعاتی و دانشگاههای مختلف به این شرح است:
دانشگاه تهران: آینده سینمای ایران، چالشها و فرصتها / روانشناسی سینما؛ تاثیر فیلم بر مخاطب / بازاریابی در سینمای ایران.
دانشگاه سوره: دانش آکادمیک و سینمای معاصر / دانشگاه یا مدرسه؟ مسئله این است.
مرکز مطالعات راهبردی ژرفا: سینما و قدرت روایت.
دانشگاه هنر: جوانگرایی در سینمای ایران.
دانشگاه صداوسیما: سینما در دوران پساتلویزیون.
دانشگاه امام صادق (ع): جریانشناسی فرهنگی سینمای پس از انقلاب ایران / سینمای ملی ایران؛ مسائل و راهبردها.
این وبینارها که در محل دانشگاهها برگزار میشود، طی برنامهریزی ستاد جشنواره همزمان از طریق یکی از پلتفرمها برای همه علاقمندان در سراسر کشور و نیز بهصورت زنده در محوطه اجتماعات مرکز اصلی برگزاری جشنواره برای مهمانان جشنواره قابل دسترسی خواهد بود.
جایزه رز زرد جیپور به «فصل قاصدک» رسید
چهاردهمین دوره جشنواره جیپور از تاریخ هفتم تا یازدهم ژانویه سال جاری در جیپور، راجستان کشور هند برگزار میشود.
امسال به دلیل شیوع مجدد سویه جدید ویروس کرونا و محدودیت در سفرها، جوایز زودتر از مراسم اعلام شد تا برنامهریزی محدود سفرها امکانپذیر باشد.
بر اساس اعلام جشنواره بینالمللی جیپور فیلم سینمایی «فصل قاصدک» به نویسندگی و کارگردانی مریم پیربند موفق به دریافت جایزه رز زرد این جشنواره شده است.
از نکات قابل توجه این دوره از جشنواره جیپور، اعلام اسامی ۹ نفره میهمانان ویژه حاضر در مراسم افتتاحیه است که نام مریم پیربند فیلمساز ایرانی به دلیل فعالیتهای هنری و فرهنگی گسترده در کشورهای مختلف در کنار وزرا و افراد تاثیرگذار هندوستان به چشم میخورد.
«فصل قاصدک» به نویسندگی و کارگردانی مریم پیربند با حضور بازیگران و عوامل از کشورهای ایران، ایتالیا، یونان، مصر، اکراین و آمریکا و آفریقا، در لس آنجلس فیلمبرداری و توسط علیرضا پیربند در ایران تدوین شده است. اصلاح رنگ و نور این اثر توسط رضا تیموری در ایران و سندی چوکاداریان در نیوزلند انجام شد.
از نکات قابل توجه این فیلم حضور رودی یانگ بلاد، بازیگر فیلم آپوکالیپتو اثر مل گیبسون، مقابل گوهر خیر اندیش و سعید بدریا ستاره سینمای مصر است.
عوامل این فیلم عبارتند از تهیهکنندگان: ای اف سی فیلم-جشنواره اکشن فیلم، دندلاین سیزن فیلم، سیتکو کورپ نوسینده و کارگردان: مریم پیربند، تدوینگر: علیرضا پیربند، آهنگساز: بهزاد عبدی، مدیران فیلمبرداری: استفانو میلا و افشین احمدی، مشاور رسانه ای: منصوره بسمل، فیلمبرداران: این هوسی، فابریزرو میمندی، کسری شجاعی، طراح چهره: ویکتوریا ولاسنک، طراح صحنه: نازنین بختیاری، صدا برداران: اریک روسو و نویل پالاسیوس، اصلاح رنگ: محمدرضا تیموری، با ترکیب بازیگران ایرانی و خارجی همچون گوهر خیراندیش، حمید رازی، رضا موسوی، نیما جعفری و سایه یابنده، رودی یانگبلاد (بازیگر فیلم آپوکالیپتو)، استن هارینگتون، سعید بدریا، ایان لایر، شانون موری، ارین میراکل، آنابل مونرو، مایکل مینو ساخته شده است.
کدام سینماها فیلمهای چهلمین جشنواره فجر
را به نمایش میگذارند؟
محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه این سینماها بر اساس شیوهنامه مصوب انتخاب شدهاند، گفت: سینماهای مورد نظر پس از بررسی استانداردهای کیفی و نظارت دقیق بر حسن اجرای تعهدات سینمادار در برگزاری هر چه بهتر این دوره جشنواره انتخاب شدهاند.
وی ادامه داد: کیفیت مطلوب صدا و تصویر، شرایط سالن نمایش فیلم و دیگر امکانات رفاهی سینما از جمله معیارهایی بودند که در انتخاب سالنها مورد توجه قرار گرفتند
مدیر امور سینماهای جشنواره با بیان اینکه ۳۰ سینما در تهران و شهرستانها میزبان جشنواره هستند، اظهار کرد: ۶۲ سالن با ۱۴۸۹۶ صندلی، ظرفیت نهایی سینماها برای برگزاری جشنواره چهلم هستند.
اسامی سینماهای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر بر اساس حروف الفبا به ترتیب زیر است:
۱- آزادی، ۵ سالن، ۲- آستارا، یک سالن، ۳- ارگ تجریش، ۲ سالن، ۴- استقلال، یک سالن، ۵- ایران مال، ۶ سالن، ۶- بهمن، یک سالن، ۷- تماشا، یک سالن، ٨- تیراژه، ۲ سالن، ۹- جوان، یک سالن، ۱۰- راگا، یک سالن، ۱۱- زندگی، ۲ سالن، ۱۲- شکوفه، یک سالن، ۱۳- شمیران سنتر، ۲ سالن، ۱۴- صبا مال، ۲ سالن، ۱۵- فرهنگ، ۲ سالن، ۱۶- کورش، ۶ سالن، ۱۷- کیان، یک سالن، ۱۸- گالریا، ۲ سالن، ۱۹- لوتوس مال، ۲ سالن ،۲۰- ماندانا، یک سالن، ۲۱- معین مال، ۲ سال، ۲۲- مگامال، ۴ سالن، ۲۳- ملت، ۴ سالن، ۲۴- موزه سینما، یک سالن، ۲۵- نارسیس، ۲ سالن، ۲۶- هدیش مال، ۲ سالن، ۲۷- هروی سنتر، ۲ سالن، ۲۸- فجر (اسلامشهر)، یک سالن، ۲۹- نسیم (نسیم شهر)، یک سالن، ۳۰- هنر (پیشوا)، یک سالن؛ مجموعاً: ۶۲ سالن.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9674/29734/102700
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9674/29734/102701
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9674/29734/102702
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9674/29734/102703
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9674/29734/102704
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9674/29734/102705
|
عناوین این صفحه
- نمایشگاه خط احصایی؛ حروف حرف ها دارند
- چرا «ایران کالا» در نظرسنجیها نیست؟
- روایت سبک زندگی پنهان «حاج قاسم» در «پرواز یک و بیست دقیقه»
- ادغام بیشتر راه بقای کمپانیهای تولید محتوا برای سینما و تلویزیون
- اخبار
- اخبار