|
غلامرضا موسوی بیان کرد؛
پیشنهاد آیتالله بهشتی برای تولید یک فیلم تعاونی
غلامرضا موسوی تهیهکننده باسابقه سینما در قالب سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی سینمای ایران به طرح برخی خاطرات خود از سالهای فعالیت در این حوزه پرداخت.
موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشستهای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز غلامرضا موسوی تهیه کننده پیشکسوت سینما و روزنامهنگار بخشهایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر میخوانید.
غلامرضا موسوی با بیان اینکه متولد ۲۸ فروردین ۱۳۳۰ در تربت جام است، گفت: پدرم نظامی بود و به دلیل اینکه به جاهای مختلفی منتقل میشد، خانوادگی به همراه او میرفتیم و زمانی که باید به مدرسه میرفتم ساکن مشهد شدیم و در همانجا خانه گرفتند و در مشهد ماندیم.
وی ادامه داد: سال ۱۳۵۰ دانشکده مدرسه عالی اقتصاد بابلسر قبول شدم و همزمان در همان سالها در تئاتر هم فعالیت داشتم و دوستی من و فریدون جیرانی از همانجا شروع شد که خیلی تئاتر را جدی نمیگرفت و بیشتر دغدغهاش سینما بود؛ او تمام مجلات سینمایی را میگرفت، میخواند و دنبال میکرد و موجب شد تا من هم سینما را جدی بگیرم. رفاقت ما از مرکز آموزش شروع شد و نکته این بود که مسیر ما برای رسیدن به منزل یکی بود؛ با هم به خانه برمیگشتیم یعنی ابتدا خانه جیرانی ۲ کوچه بالاتر خانه من بود به همین دلیل رفت و آمدهایمان با هم بود.
موسوی خاطرنشان کرد: اولین کار مشترکم با فریدون جیرانی «بیژن، خیال و کفش» بود که در مشهد ساخته شد و بعد از آن داریوش ارجمند، بیژن امکانیان و مهدی صباغ زاده هم فیلم ساختند. «بیژن، خیال و کفش» فیلم هشت میلی متری بود که درواقع سوپرهشت ساخته شد و برخی کارگردانها مانند کیانوش عیاری بعدها همین فیلمهای هشت میلی متری را تبدیل به فیلمهای بلند کردند.
وی با بیان اینکه وقتی در روزنامه کیهان استخدام شد در سرویس گزارش کار میکرد، توضیح داد: یکی از دوستان در روزنامه کیهان چهار نفر از ما که شامل من، ساسان رئوفی، بیژن نظری و ابراهیم رستمیان میشد را به شهربانی معرفی کرده بود تا برای خدمت سربازی به شهرستان نرویم و عصرها در کیهان کار کنیم. درواقع ما چهار نفر با نامه و درخواست کیهان به فرمانداری وقت برای گذراندن دوران سربازی در دانشگاه پلیس معرفی شدیم و در آنجا خدمت کردیم.
«آفتاب نشین ها» محصول یک رفاقت بود
موسوی در گفتگو با فریدون جیرانی درباره علاقهاش به سینما گفت: در آن سالها سینما را دوست داشتم اما فقط در این حد که یادداشت بنویسم و فیلم ببینم. از کودکی فیلم میدیدم و زمانی که برای روزنامه آفتاب شرق کار میکردم اوج سینما رفتنم بود اما بیشتر روزنامه نویسی، نقد فیلم، گزارشهای سینمایی و جشنواره بود و به دنبال تولید نبودم.
وی درباره ساخت فیلم «آفتاب نشینها» توضیح داد: یادم میآید در خانهای همراه با فریدون جیرانی و بیژن امکانیان بودیم که بعدها مهدی صباغ زاده هم از مشهد به عنوان مهمان آمده بود و این سه نفر تصمیم گرفته بودند فیلمنامه «آفتابنشینها» را که فریدون جیرانی نوشته بود بسازند و دنبال تهیه کننده بودند که با چند نفر هم صحبت کرده بودند اما به هر دلیلی نشده بود و من در ملاقاتی که با زنده یاد آیت الله بهشتی برای کار خبری داشتم به او گفتم با اهالی وزارت ارشاد (وقت) درباره فیلمی که قرار است بسازیم صحبت کند و موضوع فیلم را توضیح دادم. او به من گفت چرا به صورت تعاونی کار نمیکنید و من تصورم از تعاونی مانند تعاونی مصرف کیهان بود که خرید میکردیم و آخر ماه از حقوقمان کم میکرد. از او پرسیدم تعاونی به چه شکلی است زیرا تصور من از تعاونی چیز دیگری بود. وی گفت اینکه دور هم جمع شوید و دستمزدها و هرچقدر پول دارید را یکی کنید میشود تعاونی و اگر خواستید به شکل تعاونی کار کنید به شما کمک میکنم و من موارد و حرف او را به دوستان منتقل کردم.
موسوی ادامه داد: فیلم «آفتاب نشینها» محصول یک رفاقت بود که در نهایت به عنوان تعاونی کار کردیم. قرار شد من به عنوان تهیه کننده، فریدون جیرانی به عنوان فیلمنامه نویس و دستیار اول کارگردان، بیژن امکانیان به عنوان بازیگر و مهدی صباغ زاده به عنوان کارگردان حضور داشته باشند. یکی از خاطرات جالب هم این بود که وقتی ساخت فیلم قطعی و شروع به کار کردیم؛ آقای کلهر معاون سینمایی وقت بود و ما مجوز را از آقای مسعودشاهی گرفتیم و برای گرفتن وسائل و تجهیزات پیش زنده یاد علی مرادخانی رفتیم که مسئول این کار بود زیرا در آن زمان هنوز فارابی تاسیس نشده بود. او به ما قول همکاری داد و قرار شد نگاتیو، پوزیتیو و کلیه وسایل فیلمبرداری را با دوربین BL در اختیار ما قرار دهند. نفر اولی که قرار بود فیلمبرداری را برعهده داشته باشد علیرضا زرین دست بود و نقش اول را هم قرار بود فرامرز قریبیان بازی کند اما با اینکه با ما قرارداد داشت نیامد. ما برای فیلمبرداری برای اولین بار سراغ همایون پایور رفتیم و کسی که در آن زمان با ما بسیار همراهی کرد استاد علی نصیریان بود که نقش اول را پذیرفت و با اینکه در آن زمان ما خیلی بلد نبودیم و سرمای وحشتناکی موقع فیلمبرداری بود اما او بسیار همراهی کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: یادم میآید برای فیلم «آفتاب نشینها» ۲۰ یا ۳۰ تومان بیشتر نداشتم و مقداری هم فریدون جیرانی، بیژن امکانیان و مهدی صباغ زاده گذاشتند و من یادم آمد زنده یاد آیت الله بهشتی گفته بود اگر به صورت تعاونی کار کنیم به ما کمک میکند به همین دلیل دوباره پیش او رفتم و آیت الله بهشتی به برادران رخ صفت در سازمان اقتصاد اسلامی یادداشت نوشت که ۵۰ هزار تومان به صورت قرضالحسنه در اختیار آقای موسوی قرار دهید و من یک روز زمانی که کارم در کیهان تمام شده بود برای بردن نامه به آن اداره رفتم. نشسته بودم و دیدم کیسه بزرگی آوردند و جلوی من گذاشتند و همان برگهای که زنده یاد بهشتی نوشته بود را به من دادند و گفتند بنویسم که دریافت شد. بسیار تعجب کردم چون تصور این بود که اول از من چک و سفته میخواهند و بعد پول را تحویل میدهند. یادم میآید ۵۰ هزار تومان هم آخر فیلم فرمانده وقت نیروی دریایی به صورت قرضالحسنه به ما داد و اولین موسیقی فیلم را با مجید انتظامی صحبت کردیم که قرار بود ارکستر عظیمی هم داشته باشد و ۷ هزار تومان برای این کار دستمزد در نظر گرفتیم.
موسوی در ادامه گفت: خاطره دیگری که به یادم میآید عکسی است که همافران مقابل امام خمینی (ره) گرفتند. زمانی که امام (ره) به خیابان ایران آمد، گروههای مختلف نظامی میآمدند و به نوعی با او بیعت میکردند یک روز به ما گفتند یک عکس برای کیهان میخواهیم بگیریم و عکاس هم زنده یاد حسین پرتوی بود و اینکه عکس به چه شکلی باشد را خود اهالی محل استقرار امام (مدرسه رفاه) کارگردانی کردند؛ همه یک دست ایستاده بودند و گفتند فقط از پشت آنها عکس گرفته شود همه سرها به طرف امام (ره) و در حال ادای احترام به او بود و در همان حالت عکس گرفته شد.
وی در پاسخ به سوال فریدون جیرانی مبنی بر اینکه در زمان پیروزی انقلاب کجا بوده است؟ پاسخ داد: در ۲۲ بهمن ماه مانند همه آدمها داخل خیابانها بودم و بخشی از رفت و آمدهایم از ۱۲ بهمن به بعد به عنوان خبرنگار مستقیم محل استقرار امام بود.
مهدی جوادی بیان کرد؛
حوزه بین الملل بنیاد فارابی در دوره تحول تقویت می شود
در آستانه برگزاری جشنواره بین المللی کن، شنبه ۲۷ اردیبهشت فعالان و مدیران شرکتها و موسسات ایرانی فعال در حوزه پخش بینالملل با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دیدار کردند.
در این نشست که با حضور فعالان، مدیران شرکتها و مؤسسات پخش بینالملل در سالن جلسات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، رائد فریدزاده معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: چتر سینمای ایران سال هاست که به همت بنیاد فارابی در بازار فیلم برلین و کن برپا میشود و از حیث نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و عرضه آثار سینمای ایران در این رویدادهای بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: فارابی هر ساله در برگزاری این چتر از مؤسسات و شرکتهای پخش بینالملل حمایت میکند که حضور این شرکتها در عرصه بینالملل در شرایطی بهتری انجام شود. البته برخی از این شرکتها برای ادامه حمایتها باید مجوزهای خود را تمدید کنند که با همکاری سازمان سینمایی امیدواریم هرچه زودتر این روند تمدید مجوزها تسریع شود.
در ادامه این نشست سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: اهمیت و جایگاه بحث بینالملل –چه در سینما و چه در بنیاد سینمایی فارابی- بر کسی پوشیده نیست و امیدواریم برگزاری منظم این جلسه بتواند به بهبود مشکلات و رفع موانع پخشکنندگان بینالمللی سینمای ایران کمک کند.
مدیرعامل بنیاد فارابی با اشاره به مأموریتهای تازه حوزه بینالملل در طرح تحول بنیاد فارابی ادامه داد: حوزه بینالملل در رویکرد جدید فارابی حوزه مهم و اولویتداری است.
جوادی با اشاره به نقش تسهیلگر و حمایت کننده این بنیاد از شرکتهای فعال حوزه بینالملل تصریح کرد: فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران خود را رقیب بخش خصوصی نمیداند. بلکه خود را تسهیلگر، حمایتگر و تکمیل کننده فعالیت دوستان میداند. یکی از مهمترین مأموریتهای ما در حوزه بینالملل کمک به شکلگیری اکوسیستم بخش خصوصی فعالان بینالملل سینمای ایران است.
مدیرعامل فارابی در ادامه گفت: خیلی اوقات مشارکت و فعالیت بخش خصوصی میتواند به تصمیم سازی و رفع موانع کمک کند و از این جهت نهاد ملی سینما محفل خوبی برای شکلگیری چنین جمع هایی و تبادل نظر فعالان این حوزه است.
جوادی درباره لزوم نگاه بینالمللی به سینما از مرحله تولید، گفت: یکی از وجوه اصلی فارابی در دوره تحول، رونق اقتصاد سینما به خصوص اقتصاد بینالملل سینما است. افزایش سهم سینما در حوزه فروش بینالملل نیاز به مقدماتی دارد و روند تجاریسازی و بینالمللی سازی فیلم از مرحله تولید آن شروع میشود و صرفاً طراحی یک پوستر انگلیسی زبان، آن اثر را بین المللی نخواهد کرد.
وی درباره برپایی چتر سینمای ایران گفت: شما به عنوان فعالان حاضر در چتر سینمای ایران سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این رویداد هستید و با رصد و بررسی که در این رویداد بعمل میآورید میتوانید در رویدادهای پیش روی سینمای ایران در عرصه بینالملل نظیر جشنواره بینالمللی فیلم فجر، جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، هفتههای فیلم ایران در کشورهای مختلف و ... کمکهای بسیاری برای شناسایی آثار و بهبود کیفیت این رویدادها ارائه دهید.
جوادی در پایان به لزوم جانشین پروری و ارتقا کمی و کیفی منابع انسانی فعال در حوزه بین الملل اشاره داشت و پیشنهاد داد پیشکسوتان این حوزه در دورههایی به انتقال تجارب خود به نسل جدیدتر بپردازند.
در ابتدای این نشست، فعالان حوزه بینالملل و شرکتهای حاضر در چتر سینمای ایران در جشنواره کن نیز به ارائه نقطه نظرات و دغدغههای خود پرداختند.
در این نشست علی غیاثوند (آی فیلم پرو)، امیر اسفندیاری و وحید اسفندیاری (ایرایمج)، علیرضا شاهرخی (هنر هفتم)، محمد طیب (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی)، علی حاج قاسمی (پرشین فیلم)، الهه نوبخت (الی ایمج)، مریم نقیبی (سما پیکچرز)، فهیمه پورقاسم (آریانا فیلم) و الهه گودرزی (مینروا فیلم) حضور داشتند.
رویداد «رویازی۴» کلید خورد
۲ طرح از بین ۱۰ طرح رویداد «رویازی۳» سرمایهگذار جذب کردند.
سومین دوره رویداد پیچ انیمیشن «رویازی» که بیست و هفتم آبان سال گذشته با پیچ (ارائه پخته) ۱۰ طرح نهایی برابر مدیران فرهنگی و سرمایهگذاران بخش خصوصی همراه بود، تاکنون موفق به جذب مشارکت برای ۲ طرح شده است.
طرح سینمایی «رویاشهر» و سریال «موزه انقراض» با نام جدید (چل پله زیر زمین) توانستهاند با جذب مشارکت، وارد مرحله تولید شوند. سومین دوره رویداد «رویازی» بر اساس سیاستهای این رویداد از جمله تمرکززدایی از تهران و ایجاد امکان نقشآفرینی قطبهای مختلف تولید انیمیشن در سراسر ایران، در سال گذشته به همت مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره برگزار شد.
در این رویداد، ۴۲ طرح انیمیشن در قالبهای سینمایی، سریال و میانرسانهای ثبتنام کردند که بیش از نیمی از طرحهای ثبتنامی غیرتهرانی بودند. پس از بررسی طرحهای واجد شرایط و برگزاری کلاسهای آموزشی در ۲ سطح مقدماتی و پیشرفته، ۲۸ طرح برای شرکت در دوره منتورشیپ حضوری پیچ انیمیشن «رویازی ۳» دعوت شدند. جلسات منتورشیپ پیچ طی ۱۲ روز با برگزاری دورههای عمومی و اختصاصی برای هر طرح و به منظور آمادهسازی تیمها برای انجام یک ارایه استاندارد در مقابل سرمایهگذاران انجام شد. درنهایت دبیرخانه سومین رویداد رویازی، پس از بررسی و استماع ارائه (پیچ) طرحهای حاضر توسط هیات انتخاب، ۱۰ طرح «از چیزی نمیترسیدم» (اصفهان)، «رزالیکا» (اصفهان)، «رویاشهر» (اصفهان)، «زیرو» (تهران)، «سرزمین ممنوعه» (اردبیل)، «گره گشا» (خراسان جنوبی)، «گلی و گوهر» (کرمان)، «گنده مغزها» (قم)، «موزه انقراض» (قزوین)، «هدیهای برای خدا» (تهران) را برای حضور در رویداد نهایی برگزید که تاکنون ۲ طرح از این میان پس از ارایه، توانستند نظر سرمایهگذاران را جلب و تولید خود را آغاز کنند و سایر طرحها نیز در مسیر مذاکرات قرار دارند.
دبیرخانه رویداد رویازی فعالیت خود را با تشکیل جلسات شورای سیاستگذاری و ارائه زمانبندی دقیق، برای دوره چهارم که پاییز امسال برگزار خواهد شد، آغاز کرده و رسماً رویداد چهارم رویازی کلید خورده است.
رویداد «رویازی» توسط مرکز انیمیشن حوزه هنری، با حمایت سازمان سینمایی سوره و با هدف ارتقای صنعت انیمیشن و ایجاد فضایی عادلانه و شفاف برگزار میشود؛ در این رویداد، تولیدکنندگان خلاق ایرانی طرحهای انیمیشنی خود را در مقابل صاحبان سرمایه ارایه میکنند و رویازی در مقام یک بسترساز، زمینه ایجاد ارتباط عادلانه میان تولیدکننده و سرمایه گذار را فراهم میکند. این مرکز در سالهای گذشته سعی کرده است با مطالعه نمونههای موفق پیچ انیمیشن در جهان و تجربه کشورهای صاحب صنعت انیمیشن، در گفتگو با صاحبنظران داخلی و بر اساس نیازهای صنعت انیمیشن ایران، فضای جدیدی در ارایه طرحهای انیمیشن به نام رویداد رویازی ایجاد کند.
اخبار
احتمال اکران در عید فطر؛
«انفرادی» را خانه فیلم پخش میکند
خانه فیلم که پخش فیلم سینمایی «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی را برعهده دارد به دنبال اکران این فیلم در عید فطر است.پروانه نمایش فیلم سینمایی «انفرادی» به کارگردانی سید مسعود اطیابی، تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان و نویسندگی حمزه صالحی تمدید شد.
این فیلم سینمایی توسط «خانه فیلم» پخش میشود.متریال تبلیغاتی «انفرادی» در حال آماده سازی است و گمانهزنیهایی درباره احتمال اکران آن در عید سعید فطر زده میشود. پیش از این، فیلم سینمایی «دینامیت»، دیگر همکاری مشترک عامریان - اطیابی که پخش آن نیز برعهده خانه فیلم بود، در شرایطی که فروش فیلمها و مراجعه مخاطبان به سینما نابهسامان بود، برای اکران پیش قدم شد و توانست با فروش حدودا ۶۰ میلیارد تومان رونق بخش گیشه باشد و عنوان پر فروشترین فیلم سینمایی را از آن خود بکند.
مهدی هاشمی، رضا عطاران، احمد مهرانفر، برزو ارجمند، شقایق دهقان، سیروس همتی، شکیب شجره، امید روحانی، مهسا طهماسبی و مهدی فقیه بازیگران «انفرادی» هستند.
معرفی بازیگران نمایش «آنتی اویل»
بازیگران نمایش «آنتی اویل» که به کارگردانی طاها خانجانی از ۵ اردیبهشت در عمارت نوفللوشاتو به صحنه میرود، معرفی شدند.
«آنتی اویل» به نویسندگی افشین واعظی و تهیهکنندگی و کارگردانی طاها خانجانی از ۵ اردیبهشت در عمارت نوفللوشاتو به صحنه میرود. بازیگران این نمایش عبارتند از سپیده کاشیها، شهریار کامکار، سپیده اسلامی، حامد مقدسی، سوگند روستایی، علیرضا داوودوندی، شاهین سبزی، نیلوفر محمدی، پریا خداکرمی، آرمیتا قبادی، آزاده شیرمحمدپور، علی مهرنیا.از دیگر عوامل این نمایش میتوان به شهاب محمودی طراح صحنه و لباس، فرشاد نصیری طراح نور، علی یوسفی دستیار اول کارگردان و برنامهریز، حنا فرید دستیار دوم کارگردان، ملینا کاشیها منشی صحنه، رضا جاویدی عکس و طراح گرافیک، بهروز داوری موشنگرافیک اقلام تبلیغاتی، سارا حدادی مشاور رسانهای و تبلیغات اشاره کرد.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: «شرکتی به نام آنتی اویل محصولاتی ارائه میکند که صفات بد انسانی مثل خیانت و حسادت و ... را از بین میبرد، اما در انتها متوجه میشویم از مراجعین سوء استفاده میشود.»
«آنتی اویل» از ۵ اردیبهشت ساعت ۲۰:۳۰ در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه میرود.
اجرای چهار نمایش کودک و نوجوان در هفته آخر فروردین
چهار نمایش کودک و نوجوان در ۲ سالن مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ۲ سالن پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می روند.
در آخرین هفته فروردین ماه چهار نمایش در ۲ سالن مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ۲ سالن پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می روند.
در مرکز تولید تئاتر پارک لاله نمایش «عمو نوروز و ننه سرما در بهار نوروزخوانان» به کارگردانی جواد انصافی ساعت ۱۷ در سالن گلستان و نمایش «شکلات فرنگی» به کارگردانی محمدرضا مالکی ساعت ۱۹ در سالن بوستان روی صحنه می روند.
همچنین در پردیس تئاتر شهرزاد هم نمایش «گروفالو» به کارگردانی سید آرش شریف زاده ساعت ۱۷:۳۰ در سالن اصلی و نمایش «قیچی ای که دنبال کار می گشت» به کارگردانی سعید زین العابدین ساعت ۱۷:۱۵ در سالن شماره ۳ اجرا می شوند.
اخبار
اعلام مصوبات شورای راهبردی اکران برای عید فطر
رییس کانون پخش کنندگان سینما و سخنگوی شورای راهبردی اکران از آخرین مصوبات و فعالیتهای این شورا خبر داد.
علی سرتیپی رییس کانون پخش کنندگان سینما و سخنگوی شورای راهبردی اکران گفت: جلسات شورای راهبردی اکران خوشبختانه، با اهتمام، جدیت و مسوولیت پذیری تمامی اعضا و حضور رییس سازمان سینمایی بطور منظم برگزار می شود و طی جلسات فشرده روزهای گذشته در گام اول موفق به تنظیم یک قرار داد مشترک و جامع و به اصطلاح (قرارداد تیپ) مابین پخش کنندگان و سینماداران شدیم که مبنای اصلی رابطه میان پخش کننده و صاحب سینما قلمداد می شود و این قرارداد در سامانه سمفا بارگذاری شده و مبنای اصلی کار خواهد بود. وی افزود: درگام بعدی تدوین آیین نامه اجرایی اکران که بر اساس آن شورای صنفی بعنوان ناظر بر حسن اجرای قرارداد فوق الذکر و رسیدگی به امور اکران و در واقع به مثابه یک دبیرخانه هوشمند عمل خواهد کرد؛ تشکیل می شود و این مساله در دستور کار قرار دارد. رییس کانون پخش کنندگان سینما و سخنگوی شورای راهبردی اکران در باره اکران عید فطر هم گفت: مقرر شده تا پخش کنندگان نهایتا، تا ۳۰ فروردین فیلم های دارای پروانه نمایش معتبر مورد نظر را جهت اکران عید فطر و اکران ۲ و۳ عید نوروز به دبیرخانه کانون پخش اعلام کنند تا در جلسه شورای راهبردی اکران و براساس نظر سینماهای سرگروه و پخش کنندگان، مقدمات عقد قرارداد و ثبت فیلم های عید فطر و اکران ۲ و۳ نوروز انجام شود. سرتیپی در پایان اشاره کرد: با جو و فضای خوب و تعامل قابل توجهی که در جلسات شورای راهبردی اکران می بینم و با توجه به شرایط خاص و سختی که در اکران ۱۴۰۱ بواسطه حجم فیلم های درصف اکران مواجهیم، امیدوارم شاهد نمایش پر رونق و در عین حال توام با عدالتی برای سینمای ایران باشیم.
«مکبث» به زودی اجرا میشود
علی کوزهگر قصد دارد نمایش «مکبث» را به زودی در یکی از سالن های تئاتری به صحنه ببرد.
علی کوزهگر که بیشتر به عنوان طراح نور در آثار هنری شناخته شده است، قصد دارد اولین اثر کارگردانی خود را روی صحنه ببرد. این اثر با رویکردی متفاوت روی تکنیکهای تئاتر (نور، صدا، تصویر، موسیقی و صحنه) تمرکز کرده است و نگاهی نو به نمایشنامه «مکبث» شکسپیر دارد. وی در بیش از ۳۰۰ اثر نمایشی در مقام طراح نور و دستیار کارگردان حضور داشته و با کارگردانهایی همچون علی رفیعی، امیررضا کوهستانی، حمید پورآذری، محمد رضایی راد، زهرا خیالی صبری، رضا ثروتی، محمد عاقبتی، ندا هنگامی، مرتضی اسماعیل کاشی و یاسر خاسب همکاری کرده است.کوزهگر در ۵۳ فستیوال جهانی نیز شرکت داشته که میتوان به جشنوارههای همچون «زیگت» مجارستان، «شارویل مزیه» فرانسه و «شکسپیر» لهستان اشاره کرد.خبرهای تکمیلی نمایش «مکبث» پس از دریافت مجوزهای لازم به زودی اعلام میشود.
محمد رحمانیان با «عشق روزهای کرونا» وارد تئاتر شهرزاد میشود
محمد رحمانیان نمایش «اولد سانگر: عشق روزهای کرونا» را از ۱۴ اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میبرد.
محمد رحمانیان کارگردان تئاتر تصمیم دارد نمایش تازه خود به اسم «اولد سانگر: عشق روزهای کرونا» را با تهبه کنندگی علی اوجی از ۱۴ اردیبهشت سال جاری در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد.
قصه «عشق روزهای کرونا» که نام آن برگرفته شده از رمان درخشان گابریل گارسیا مارکز است، در هفت اپیزود با توجه به حال و هوای تهران در روزهای کرونایی نوشته شده است. احترام برومند، مهتاب نصیرپور، مهدی ساکی، میترا حجار، اندیشه فولادوند، نرگس محمدی، علی اوجی، شکیب شجره، سعید توکلی، نوشین اعتماد، کسری کندری، راحیل زمانی، الناز ابراهیمی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند و رضا یزدانی خواننده این اجراست. سایر عوامل این نمایش عبارتند از ترانه سرا: حسن علیشیری، پیانیست و تنظیم کننده: سردار سرمست، طراح هنری: پردیس رافعی، طراح چهرهپردازی: محسن دارسنج، با همکاری: پدیده جمالها، علیرضا فولادشکن، محمود زهره وند، سام بهشتی، سحر خطیبی، صادق پیاده کوهسار.پیش خرید اینترنتی بلیت های این نمایش از صبح روز ۲۴ فروردین ماه آغاز شده است و علاقهمندان می توانند علاوه بر مراجعه به سایت فروش بلیت، به صورت حضوری هم بلیتهای این نمایش را از گیشه پردیس تئاتر شهرزاد خریداری کنند.
«موضوع چیه؟» در ایرانشهر به صحنه رفت
نمایش «موضوع چیه؟» به کارگردانی مارین ون هولک در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت.نمایش «موضوع چیه؟» به طراحی آروند دشت آرای و کارگردانی مارین ون هولک که متن آن را صحرا رمضانیان نوشته و محمد قدس آن را تهیه کرده است در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت.نمایش فوق اثر تازه کمپانی فیلم و هنرهای اجرایی «ویرگول» است که بعد از ۲ سال از شیوع ویروس کرونا و پس از اجرای «بداهه» اجرا میشود. این نمایش حاصل کارگاه ایده تا اجرای آروند دشت آرای است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «موضوع چیه؟ اجرایی است مشارکتی، که با حضور ۹ چهره جدید بازیگری تلاش می کند با شیوه ای متفاوت آنها را به دنیای حرفه ای اجرا معرفی کند. این اجرا صرفاً با مشارکت و دخالت تماشاچیانش تکمیل می شود.»آوا آکویی، ساناز باقری، پریسا درخشنده، محمد رجبی، الهام سرشت، نجوا صاحبالزمانی، بهزاد کریمی، مجیر معینی، مرصاد میرغفاری (به ترتیب حروف الفبا) اجراگران این نمایش هستند.علی کیانیان طراح صدا و موسیقی، مقداد صفری طراح نور، بهراد جوانبخت طراح گرافیک، امین یزدانینژاد مدیر پروژه، ایلیا شمس مدیر تولید، سعید مومنی ویدیو ویژوال، ساناز باقری برنامه ریز و دستیار کارگردان، کیارش مسیبی عکاس، آریان امیرخان تبلیغات، مجتبی رحامیان ساخت تیزر، فرهاد شنتیایی ساخت ویدیو، حجت یوسفی نریشن، بهرام برخورداری، محمدرضا امیری و حنا شاهدادی گروه کارگردانی در این اجرا مارین ون هولک را همراهی میکنند. نمایش «موضوع چیه؟» از ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر ساعت ۲۰ روی صحنه رفته است و تا اواخر اردیبهشت به اجرای خود ادامه میدهد.
معاون امور هنری مطرح کرد؛
اجرای طرح آموزش رایگان هنر به ۲۰ استان افزایش یافت
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای دومین مرحله طرح آموزش رایگان هنر در مناطق محروم کمتر توسعه یافته خبر داد.
محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای دومین مرحله طرح آموزش رایگان هنر در مناطق مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و مرزی در بهار سال جاری خبر داد.
محمود سالاری با تأکید بر اهمیت این طرح و ضرورت محرومیت ستیزی، ایجاد عدالت اجتماعی و کشف استعدادهای جوان و نوجوان در حوزه فرهنگ و هنر گفت: در راستای شعار تحول و عدالت محوری دولت سیزدهم و برنامه های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستیابی به هدف توسعه اقتصاد هنر و کسب و کارهای فرهنگی و هنری و صیانت از هنرهای ملی، بومی و محلی، مرحله دوم طرح آموزش رایگان رشته های مختلف هنری در مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و مرزی در بهار امسال اجرا خواهد شد.سالاری ضمن مهم دانستن کسب مهارت در بین جوانان و نوجوانان از طریق طرح رایگان آموزش هنر گفت: دوره اول این طرح همزمان با ایام الله دهه فجر و در بهمن ماه ۱۴۰۰ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یازده استان کشور افتتاح شد که با توجه به استقبال گسترده و درخواست های سایر مناطق، در سال جدید ۲۰ استان در این طرح حضور خواهند داشت که اسامی آنها به زودی اعلام خواهد شد.
معاون امور هنری در پایان عنوان کرد: اولین مرحله این طرح با مشارکت یازده استان؛ خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، آذربایجان غربی، جنوب کرمان، هرمزگان، ایلام، کهکیلویه و بویر احمد، خوزستان و لرستان، بدون دریافت هزینه و کاملا رایگان اجرا شد و تداوم آن را در سال جدید شاهد خواهیم بود.
براساس برنامه ریزی های صورت گرفته ثبت نام دومین مرحله طرح آموزش رایگان هنر از اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد و علاقه مندان در استان های جدید پس از اعلام رسمی می توانند با مراجعه به سامانه ttps://amoozesh.azmoonehonar.ir نسبت به ثبت نام در رشته مورد تقاضا اقدام کنند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9730/30164/104944
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9730/30164/104945
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9730/30164/104946
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9730/30164/104947
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9730/30164/104948
|
عناوین این صفحه
- پیشنهاد آیتالله بهشتی برای تولید یک فیلم تعاونی
- حوزه بین الملل بنیاد فارابی در دوره تحول تقویت می شود
- رویداد «رویازی۴» کلید خورد
- اخبار
- اخبار