|
مدیران دو شبکه از «رادیو» گفتند؛ رادیو نقش رهبر فکری جامعه را دارد
گویندههایی که نیت قربت دارند
مدیر رادیو سلامت و رادیو صبا در روز رادیو از این رسانه و اهمیت آن در جامعه و برای مخاطب گفتند.
مدیر رادیو سلامت به مناسبت هشتاد و دومین سالگرد رادیو در ایران گفت: جامعه معاصر ایران، در حال تجربه تغییر و تحولات اساسی در زمینههای مختلف اجتماعی اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. شرایطی که معمولاً از آن با عنوان «گذار» یاد میشود و نشان دهندۀ فروپاشی بسیاری از سنتها و هنجارهای مبتنی بر آن و درعین حال، فقدان هنجارها و ارزشهای جایگزین مناسب با شرایط و اقتضائات جدید است.
وی ادامه داد: در چنین وضعیتی بروز و شیوع بحرانهای اجتماعی و فرهنگی بسیار رایج بوده و عموم مردم میتوانند فقدان انسجام اجتماعی و گسستهای فرهنگی ناشی از آن را در میان افراد و گروههای مختلف اجتماعی مشاهده کنند. رسانه رادیو میتواند نقش موثری در حفظ فرهنگ ایفا کرده و با بهرهگیری از تکنولوژیهای روز به عنوان رسانه کارآمد و تأثیرگذار در جامعه قرار گیرد.
مدیر رادیو سلامت با اشاره به سیاستگذاری ها که در جهت ارتقای برنامه سازی مبتنی بر پژوهش نیازمند توجه مسئولان فرهنگی است، عنوان کرد: رادیو در دنیای ارتباطی جدید میتواند نقش رهبر فکری در جامعه را داشته باشد. باز ساخت ارزشها و حرکت در بستر سنتهای اجتماعی از مهمترین رسالتهای رسانه رادیو است که گاهی با بی مهری افراد تصویر محور مواجه میشود. رادیو سلامت به عنوان فراهم کننده چارچوبهای سبک زندگی سالم برای مخاطبان، نگرشهای کلی در چهار حوزه سلامت جسم، روان، اجتماعی و خانواده در بستر معنویت ایجاد میکند.
اعتمادسعید بیان کرد: از سوی دیگر به دلیل اینکه تغییر و تحولات حوزه خانواده، تأثیرات جدی در شرایط فعلی جامعه ایران دارد، پرداختن به آموزشهای خانواده در زمره مهمترین اولویتهای شبکه رادیویی سلامت قرار گرفته است. این آموزشها میتواند در طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با خانواده نظیر نحوۀ برقراری روابط عاطفی و جنسی در خانواده، نحوه روابط والدین با فرزندان، شیوههای کنترل خشم، و راههای مدیریت هیجان و… باشد. همچنین در وضعیت بحران کرونا و آسیبهای جسمی و روانی این بحران رادیو سلامت در کنار جامعه از آخرین اطلاعات علمی روز جهت توانمند سازی جامعه برای مقابله استفاده کرد و هم اکنون با اندیشمندان حوزه سلامت با آینده پژوهی در جهت شناخت مسائل و مشکلات پسا کنترل کرونا است. روز رادیو را به همه همکارانم تبریک میگویم که آینده سازان جامعه و روزگار ما هستند و در باز ساخت ارزشها با کمترین توقع رسالت رسانهای خود را انجام میدهند.
رسانهای که جوان است و جوان میماند
حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو صبا نیز در یادداشتی نوشته است: «اهل رادیو که باشی، چهارم اردیبهشت برای شما مفهوم دیگری دارد، روزی که رضا سجادی ساعت ۰۰/۱۹ پشت میکروفن قرار گرفت. آغاز بکار رسانه گرم و صمیمی رادیو در ایران را اعلام کرد.
از سال ۱۳۱۹ تا امروز و در اولین روزهای قرن جدید رادیو همراه ایرانیان بوده است، از روزهایی که جانی والر معمای پلیسی طراحی میکرد، ارکستر گلهای مرحوم پیرنیا موسیقی ایرانی را زنده نگه میداشت تا وقتی که احمد شیشه گران به همراه منوچهر نوذری، صبح جمعههای دهه شصت را خاطرهانگیز کردند، یا زمانیکه مرحوم مهران دوستی با صدای گرمش در رادیو جبهه پلی بود میان خط مقدم و پشت جبههها، شب بخیر کوچولو، خانه و خانواده هم که یادگارهای همان دوران هستند.
رادیو برای ایرانیها مفهوم دیگری دارد، باید اهلش باشی تا بدانی چه میگویم، رادیو یعنی زندگی، رادیو یعنی جوشش، رادیو یعنی صمیمیت.
هشتاد و اندی از تولد رادیو در ایران میگذرد اما هنوز این رسانه جوان است و جوان میماند. این رسانه که در ادوار مختلف مورد هجوم رسانههای نوظهور قرار گرفت، همچنان زنده ماند، رادیو انرژی حیات خود را از مخاطبش میگیرد مخاطبی که به این رسانه اعتماد دارد و این اعتماد نتیجه یکدلی و یک رنگی اهالی رادیو است.
شاید باورش سخت باشد اما این یک حقیقت است که اهالی رادیو به این جمله اعتقاد کامل دارند «آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند». برای همین است گوینده رادیو وقتی دارد وارد استودیو میشود نیت قربت میکند و هر چه در زندگی شخصی دارد پشت در استودیو میگذارد تا آنچه را که شایسته شنونده است، به او هدیه کند.
حالا در آغاز عصر تحول در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رادیو طلایه دار تحول است، رادیوییها به واسطه ذات سریع این رسانه در طول زمان فراگرفتهاند به سرعت عمل کنند و حالا میتوان به وضوح دید که عمل به شعار عدالت گستری و هویت محوری چطور در رادیو جاری است، رادیویی که در طول حیاتش خود از ارکان هویت ساز این مردمان بوده است.
این رادیو است که پرچم اعتماد سازی را به دست گرفته است و در ایجاد شور و نشاط و گسترش امید به آینده پیشرو بوده است، این خاصیت رادیو است که چون با صمیمیت حرف میزند و چون حرفش از دل برمی آید در مخاطب نفوذ دارد.
اما در این میان رادیو صبا به عنوان کوچکترین عضو خانواده رادیویی معاونت صدا که امسال دهمین سال حیات خود را طی میکند، تلاش میکند در مسیر تحقق شعار خود «صدای شادی آفرین» بودن گام بردارد و مخاطب خود را شاد کند. این رادیو نوپا که اقبال خوبی از سوی شنوندگان رادیو داشته است. حالا به بلوغ ساختاری و محتوایی رسیده است و امید میرود به همت نیروی انسانی مستعد خود، پدیده رادیوهای جمهوری اسلامی ایران در سالهای پیش رو باشد.
امید که به لطف خداوند و حمایت شنوندگان این رویا رنگ واقعیت بگیرد.»
با نمایش مجازی رایگان انجام میشود؛
تلاش مارتین اسکورسیزی برای دیده شدن کلاسیکهای ترمیم شده
بنیاد فیلم مارتین اسکورسیزی یک اتاق نمایش مجازی رایگان راهاندازی کرد.
بنیاد فیلم مارتین اسکورسیزی که به ترمیم فیلمهای کلاسیک میپردازد اتاق نمایش مجازی رایگانی برای دیده شدن این فیلمها ایجاد کرد.
این اتاق نمایش که هم فیلمهای کلاسیک بازسازی شده بنیاد و هم دیگر موسسات مشغول این کار را نمایش میدهد از دوشنبه ۹ ماه می شروع به کار میکند.
نخستین فیلمی که از این طریق در اختیار علاقهمندان آثار کلاسیک قرار میگیرد «میدانم کجا میروم!» با بازی وندی هیلر و راجر لیوسی، کمدی رمانتیکی از سال ۱۹۴۵ ساخته مایکل پاول و امریش پرسبورگر خواهد بود.
این فیلم و دیگر فیلمهایی که در این اتاق نمایش ارایه میشوند از طریق یک پنجره ۲۴ ساعته در دسترس خواهند بود و معرفی و گفتگو با فیلمسازان و آرشیوکنندهها درباره روند ترمیم و بازسازی این فیلمها همراه آنها خواهد بود.
اتاق نمایش قصد دارد مکانی برای مشاهده هدفمند در زمانی معین باشد و فیلمها را برای مدت محدودی در دسترس قرار دهد. این روش مشابهتی با دیگر گزینههای پخش کلاسیک ندارد.
فیلم ترمیم شده «میدانم کجا میروم!» سال پیش برای نخستین بار در جشنواره کن و در اکتبر پیش در جشنواره فیلم لندن به نمایش درآمد. در معرفی این فیلم اسکورسیزی از مراحل ترمیم آن سخن میگوید. جوانا هاگ کارگردان «سوغات»، تیلدا سوینتون و کوین مکدونالد که این فیلم از فیلمهای محبوبشان است هم درباره آن صحبت میکنند.
مارتین اسکورسیزی به عنوان موسس و رییس بنیاد فیلم گفت که مشتاقانه منتظر است تا این بازسازیهای زیبا را در اختیار مخاطبان وسیعی قرار دهد.
وی عنوان کرد که بسیاری از این فیلمها بندرت در دسترس هستند و او و بسیاری از فیلمسازان معتقدند این فیلمها مهم هستند و بر زندگی مردم تاثیر گذاشتهاند و حفظ آنها بسیار مهم است.
این بنیاد در بخش استریم نیز فعالیت میکند و اخیرا شماری از عناوین را در کانال «کرایتریون» ارایه کرد. فیلمهای ترمیم شده در پلتفرم استریم بنیاد شامل «پروانه شکسته»، «کفشهای قرمز»، «دره من چه سبز بود»، «اوگتسو»، «لا استرادا»، «واندا»، و «شیء اسرارآمیز در ظهر» بودهاند.
بنیاد فیلم طیف گستردهای از فیلمها را برای بازسازی و ترمیم انتخاب کرده که شامل فیلمهای کلاسیک، آوانگارد، مستقل، مستند، صامت و کوتاه است و دربرگیرنده دورهها، ژانرها و منطقههای مختلف جهان میشود. این بنیاد از سال ۱۹۹۰ توسط اسکورسیزی و چند تن دیگر از فیلمسازان تاسیس شده و تاکنون بیش از ۹۰۰ فیلم را ترمیم کرده است.
این در حالی است که بیش از نیمی از فیلمهای ساخته شده قبل از سال ۱۹۵۰ از دست رفتهاست و فقط ۱۰٪ از فیلمهای تولید شده آمریکایی متعلق به سالهای پیش از ۱۹۲۹ باقی ماندهاند. حتی فیلمهای اخیر نیز در حال خراب شدن هستند. به دلیل خطر خراب شدن و کم رنگ شدن رنگ با افزایش سن فیلمها، مارتین اسکورسیزی «مبارزه حفاظت خود را در سال ۱۹۸۰ آغاز کرد» و هم به صنعت و هم به مردم در مورد این مسئله آگاهی داد.
در سال ۱۹۹۰ اسکورسیزی بنیاد فیلم را همراه وودی آلن، رابرت آلتمن، فرانسیس فورد کاپولا، کلینت ایستوود، استنلی کوبریک، جورج لوکاس، سیدنی پولاک، رابرت ردفورد و استیون اسپیلبرگ ایجاد کرد که همگی در هیات مدیره اصلی بنیاد بودند. در سال ۲۰۰۶، پل توماس اندرسون، وس اندرسون، کورتیس هانسون، پیتر جکسون، آنگ لی و الکساندر پین به آنها پیوستند. در سال ۲۰۱۵، کریستوفر نولان نیز به جمع هیات مدیره افزوده شد.
جعفر گودرزی خبر داد:
برگزیدگان جشن منتقدان نیمه دوم اردیبهشت معرفی میشوند
دبیر چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران از اعلام برگزیدگان این دوره از جشن در نیمه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ خبر داد.
جعفر گودرزی دبیر چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران درباره نحوه برگزاری این دوره از جشن گفت: سیزدهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بهمنماه سال ۹۸ برگزار شد؛ متاسفانه از آن زمان تاکنون کشور درگیر کرونا بود، آسیبهای بسیار زیادی به جامعه فرهنگی و بهویژه هنرمندان و نویسندگان وارد شد، شرایط بهگونهای رقم خورد که دیگر مانند سابق نمیشد جشن را برگزار کرد و همه هموغم ما نیز معطوف به تلاش برای عبور از این بحران با کمترین خسارتها شد.
وی افزود: نقش و عملکرد عجیب و منفعلانه سازمان سینمایی در برابر حرکت مهم و اثباتکننده منتقدان سینمای کشور از یک طرف و محدودیتهایی که به جشنواره فیلم فجر در همین دوره تحمیل شد از طرف دیگر، ما را به این نتیجه رساند که با روش قبلی خداحافظی کنیم و برای دورههای آتی طرحی نو دراندازیم.
دبیر چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران تاکید کرد: بنابراین امسال بهدلیل تجمیع آثار ایرانی، مانند دورههای قبل عمل خواهیم کرد اما خروجی دوره آتی جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران را به آثار اکران عمومی سالانه سینمای ایران اختصاص خواهیم داد.
گودرزی در ادامه از برگزاری چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در اردیبهشت ماه خبر داد و تصریح کرد: همه میدانند که حس مسئولیتطلبی منتقدان همیشه زبانزد بوده است؛ بنابراین ما معتقدیم نباید روند برگزاری جشن به دلیل مشکلات پاندمی و یا بیتفاوتی شبههانگیز مسئولان مربوطه منقطع شود. بر این اساس، ما با جدیت و در نیمه دوم اردیبهشت ماه برگزیدگان جشن امسال را معرفی خواهیم کرد.
این نویسنده و منتقد سینما درباره فیلمهایی که در معرض داوری قرار گرفتند، اظهار کرد: فیلمهای سیوهشتمین و سیونهمین جشنواره ملی فیلم فجر که سالهای ۹۸ و ۹۹ برگزار شد و همچنین آثار ایرانی سیوهفتمین و سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که در سالهای ۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شد، وارد دایره داوریها شده است و برگزیدگان توسط آکادمی داوری انجمن و در فضایی متفاوتتر از هر سال و از طریق بستر مجازی اعلام خواهند شد. البته کماکان نقدها و گلایههایی که به انفعال سازمان سینمایی داشتیم، به قوت خودش باقی است.
دبیر چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران درباره دوره آتی این جشن هم خبر داد: برای دوره پانزدهم جشن منتقدان، فیلمهایی که از اسفند ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۱ اکران شدهاند، وارد مدار داوری و بررسیها خواهند شد و جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران پس از این، هر ساله در اواسط فصل بهار برگزار خواهد شد.
گودرزی افزود: دیگر نمیتوان با داوری فقط ۲۰ فیلم جشنواره فیلم فجر به یک کلیت اقناعکننده درباره سینمای ایران رسید چه بسا که دیدیم دوره چهلم جشنواره فیلم فجر هم که پُرایراد برگزار شد و از سالهای موفق و پُررونق خود فاصلهها داشت. پس مشخص است که جمع بندی بهترینهای سینمای ایران با در نظر گرفتن همه فیلمهای ایرانی اکران شده در طول یک سال و حتی فیلمهایی که در فضای آنلاین نمایش داده میشوند، کلیت و جامعیتی بیشتر پیدا میکند.
وی در پایان عنوان کرد: در دوره پانزدهم جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران شاید بتوان به داوری آثار مستند و فیلم کوتاه هم نگاهی ویژه داشت و بررسی سالانه آن آثار را هم در دستور کار قرار داد البته باید مکانیزم صحیح آن را پیدا کنیم.
تور عکاسی «آرامستان لهستانیها» برگزار میشود
تور عکاسی «آرامستان لهستانیها» سومین «برنامه تهرانگردی» کانون عکس اندیشه (فرادید) با همکاری فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد.
سومین «برنامه تهران گردی» کانون عکس اندیشه (فرادید) از بدو تأسیس در مرداد ماه سال ۱۴۰۰، با عنوان تور عکاسی «آرامستان لهستانیها» با همکاری فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد.
تور عکاسی «آرامستان لهستانیها»، با توجه به ادامه همهگیری ویروس کرونا، در صبحگاه روز جمعه، ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با رعایت دستورالعملهای بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل پوشش دستکش و ماسک برپا میشود.
گورستان کاتولیک لهستانیهای تهران، گورستانی در محله دروازه دولاب در جنوب شهر تهران است که آرامگاه ۱۸۹۲ شهروند لهستانی در آن قرار دارد که همگی در سال ۱۹۴۲ میلادی درگذشتهاند. از این تعداد، ۴۰۸ قبر متعلق به نظامیان لهستانی در جنگ جهانی دوم است. بیشتر شهروندان لهستانی که در این گورستان دفن شدهاند، کسانی بودند که پس از آزادی از اردوگاههای کار اجباری استالین در سیبری و قزاقستان، از راه ایران به اروپا باز میگشتند. هیچیک از نظامیان مدفون در این گورستان در عملیات نظامی کشته نشدهاند.
تور عکاسی «لاله زار گردی» و «محله عودلاجان، بازار آهنگران» پیش از این در همین راستا برگزار شده است.
اخبار
شهلا ناظریان دوبلور پیشکسوت درگذشت
عرفانی گفت: شب گذشته مادرم به دلیل ایست قلبی به طور ناگهانی درگذشت.
شهلا ناظریان از پیشکسوتان عرصه دوبله و همسر مرحوم حسین عرفانی (دیگر دوبلور فقید کشورمان) شامگاه یکشنبه (چهارم اردیبهشت ماه) بر اثر سکته قلبی درگذشت.
مهسا عرفانی ـ فرزند مشترک شهلا ناظریان و حسین عرفانی ـ در گفتوگویی خبر درگذشت این پیشکسوت دوبله را تایید کرده است.
عرفانی گفت: شب گذشته مادرم به دلیل ایست قلبی به طور ناگهانی درگذشت.
همچنین شهراد بانکی، روابط عمومی انجمن گویندگان خبر در گفتوگویی خبر درگذشت شهلا ناظریان را تایید کرد.
مهسا عرفانی دربارهی جزئیات مراسم خاکسپاری پیکر شهلا ناظریان نیز اعلام کرد: مراسم خاکسپاری روز چهارشنبه (هفتم اردیبهشت ماه) ۱۰ صبح در قطعه هنرمندان برگزار میشود.
ضبط تله تئاتر «شام یکشنبه» با بازی ایوب آقاخانی و الناز حبیبی
ضبط تله تئاتر «شام یکشنبه» به کارگردانی محمد قنبری آغاز شد.
تله تئاتر «شام یکشنبه» با بازی الناز حبیبی، ایوب آقاخانی، شبنم قربانی و رویا فلاحی توسط کوهیار کلاری تصویربرداری میشود.
محمد قنبری پیش از این تله تئاترهای «یک آشنایی ساده» و «سهم زن» را کارگردانی کرده است که از طریق یکی از سامانه های فروش در حال پخش هستند.
همچنین این کارگردان به تازگی تله تئاتر «میس جولی» را تولید کرده است.
«شام یکشنبه» نمایشنامهای است با لایههای کمدی رمانتیک که بستری از ناملایمات اجتماعی خانوادگی را روایت می کند. این تله تئاتر درباره مادری به نام ویولت است که دوبار طلاق گرفته و مخالف ازدواج پسرش به نام چارلی است.
«شام یکشنبه» به نویسندگی دیانا گرنت و ترجمه معین محب علیان، توسط ایوب آقاخانی بازنویسی و دراماتورژی شده است.
آغاز اجرای
«دزد لالاییها» برای کودکان و نوجوان
نمایش «دزد لالاییها» به کارگردانی آرش شریف زاده از ۱۱ اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه میرود.
نمایش «دزد لالایی ها» به کارگردانی سید آرش شریف زاده از یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۷:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.
نمایش کودک و نوجوان «دزد لالایی ها» به نویسندگی فائزه فیض و بهرام جلالی پور، طراحی صحنه سینا ییلاق بیگی، طراحی لباس ریحانه مطهری، طراحی گریم حسین تبریزی و طراحی و ساخت عروسک فاطمه عباسی به صحنه میرود.
همچنین آهنگساز این اثر محمدرضا معین، شاعر احمد اکشته، دستیاران کارگردان امیر افسر شیبانی و علیرضا ملک محمودی هستند.
بازیگران نمایش «دزد لالاییها» عبارتند از علی باروتی، میترا شجاعی، سعید حاجی حیدری، امین رضا ملک محمودی، نگار تقوی راد، امین میرزاباقری، روابط عمومی: ریحانه مطهری و روژین ستاری، مشاور رسانه و تبلیغات مجازی: روشنک کریمی.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: بچه غولی هشت هزار ساله به نام لولو شبها خواب بد میبیند و قادر نیست بدون مکیدن شیشه شیر و شنیدن لالایی بخوابد. به همین دلیل لالایی های مادران را از سراسر دنیا میدزدد و باعث می شود مادرها صدای خود را از دست بدهند.
اخبار
رامین ناصرنصیر «نصف شبی» به تماشاخانه شهرزاد میآید
نمایش «نصف شبی» به کارگردانی مشترک محمد لارتی و کامران شهلایی از ۲۵ اردیبهشت در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه میرود. محمد لارتی نویسنده و کارگردان تئاتر که آخرین تجربه کارگردانی وی به سال ۹۸ و اجرای نمایش «خاطرات فیات، تابستان ۵۹» در حوزه هنری مربوط میشود، درباره جدیدترین فعالیت خود در عرصه تئاتر گفت: کامران شهلایی نمایشنامهای را با عنوان «نصف شبی» نوشته که قرار است به صورت مشترک با او، این اثر را روی صحنه ببریم. وی درباره موضوع نمایشنامه «نصف شبی»، توضیح داد: این اثر یک کمدی اجتماعی است و در زمان معاصر روایت میشود.لارتی با اشاره به اینکه نمایش «نصف شبی» دارای ۲ بازیگر است، افزود: در این اثر نمایشی مهسا ایرانیان و رامین ناصرنصیر به ایفای نقش میپردازند. این هنرمند عرصه تئاتر که طراحی صحنه نمایش «نصف شبی» را هم عهدهدار است، درباره روند تولید این اثر نمایشی یادآور شد: ما از ۲ ماه پیش تمرینهای نمایش را شروع کردیم و در شرایط اقتصادی حاکم بر تئاتر، به سختی کار را پیش میبریم. شرایط سخت اقتصادی باعث شده تا گروهها با قرض گرفتن آکسسوآر از یکدیگر یا آرشیو سالنها کار خود را پیش ببرند و ما هم از این امر مستثنی نیستیم. وی در پایان سخنان خود درباره تاریخ و مکان اجرای عمومی نمایش «نصف شبی» گفت: قرار است این نمایش را از ۲۵ اردیبهشت در تئاتر شهرزاد روی صحنه ببریم.
گشایش نمایشگاه «نگارگران» در گالری عالی حوزه هنری
نمایشگاه نگارگری «نگارگران» روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ساعت ۱۱ در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری انقلاب اسلامی افتتاح میشود. نمایشگاه نگارگری گروهی استاد امیرحسین آقامیری و هنرجویان با عنوان «نگارگران» روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ساعت ۱۱ در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری انقلاب اسلامی گشایش مییابد. امیرحسین آقامیری درباره نمایشگاه «نگارگران» میگوید: نگارگری یک هنر ایرانی اسلامی و بر مبنای عرفان ایرانی و شعائر دینی ماست و غالب آثار این نمایشگاه نیز بر پایه همین مضامین انتخاب شدهاند.در این نمایشگاه آثار با دو موضوع «مشق تکنیکهای مهارتی آثار قدما» و «آزاد» دیده میشوند. در بخش «آزاد» آثار با تکیه بر ارزشهای هنر ایرانی اسلامی و بر مبنای موضوعات قرآنی، اشعار فردوسی، حافظ، نظامی و … خلق شدهاند.نمایشگاه «نگارگران» با حضور آثار هنرمندانی همچون: کامران اخوان، پریسا خلج، آتوسا شاهیفخر، مهناز اسدالله، سحر دست بسته، پریسا دیانی، یگانه پرگشایی، زینب موسوی، گلناز موسایی، سارا طاعتیان، نرگس گتمیریان، بتول اکبری، مریم پرند، شهرنوش اسکندریپور، الهام عاشق، لیلا علیخانی، سمیه امیدوار، مریم پیامیپور و اعظم ملبوسی برگزار خواهد شد.
«خرگوش» روی صحنه میآید
نمایش «خرگوش» نوشته کولین سررو با ترجمه و کارگردانی میترا زاهدی و تهیهکنندگی وحید کشاورز به زودی و برای اولین بار در ایران روی صحنه خواهد رفت. میترا زاهدی کارگردان و مدرس تئاتر در کشور آلمان بعد از گذشت ۳۶ سال از آخرین تجربه حضور روی صحنه تئاتر ایران با نمایش «خرگوش یا داستان بسیار عجیب یک خانواده نه چندان معمولی» به صحنه تئاتر ایران باز می گردد.این اثر براساس نمایشنامه «لاپن لاپن» اثر کولین سررو نویسنده معاصر فرانسه با تهیهکنندگی وحید کشاورز به صحنه می رود. نمایشنامه «لاپن لاپن» پیش از این در برخی کشورهای اروپایی با موفقیت روی صحنه رفته اما تاکنون در ایران اجرایی نداشته است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «به زودی بهتون میگیم خونه خیلی کوچیک خونواده بسیار عجیب خرگوش کجاست! شاید شما هم توش جا شدید!» میترا زاهدی پیشتر این اثر را در برلین با بازیگران آلمانی روی صحنه برده و سال گذشته تصمیم به اجرای این نمایش با بازیگران ایرانی گرفته است. تمرین و آمادهسازی نمایش «خرگوش» تولید گروه تئاتر «بازگشت» از پاییز ۱۴۰۰ آغاز شده است و اکنون مراحل پایانی تمرین را سپری می کند. «رویای شب نیمه تابستان»، «ملاقات بانوی سالخورده»، «آخرین شب شهرزاد»، «یادداشتهای آقای کاف» و «وضعیت صفر» از جمله آثار زاهدی در مقام کارگردان به شمار می روند.
پروژه «بر ردیف» به ایستگاه سوم رسید
سومین آلبوم از پروژه موسیقایی «بر ردیف» با هنرمندی سیاوش کامکار نوازنده سنتور و مهرداد اعظمیکیا نوازنده کمانچه پیش روی مخاطبان قرار گرفت.سیاوش کامکار نوازنده سنتور و مهرداد اعظمی کیا نوازنده کمانچه در ادامه فعالیتهای مشترک موسیقایی خود آلبوم سوم از پروژه «بر ردیف» را با محوریت دستگاه «سه گاه» منتشر کردند. این دو هنرمند در پروژه جدید خود دو قطعه «سه گاه» و «تصنیف سه گاه» را پیش روی مخاطبان قرار داده بودند. این در حالی است که پیش از این نیز دو آلبوم از پروژه «بر ردیف» مشتمل بر دستگاه شور در بهمن سال ۱۴۰۰ با قطعات «شور» و تصنیف «در کوی تو» و دستگاه همایون در اسفند ۱۴۰۰ با قطعات «همایون» و «تصنیف همایون» را پیش روی مخاطبان قرار داده بودند. سیاوش کامکار از جمله هنرمندان جوان موسیقی کشورمان است که نوازندگی سنتور را ابتدا نزد مادرش سودابه سالم و سپس نزد پدرش پشنگ کامکار فرا گرفت. او در حوزه آهنگسازی نیز هنرجوی هوشنگ و ارسلان کامکار بوده و مبانی و سلفژ را نزد احسان ذبیحی فر آموخته است. سیاوش کامکار عضو گروه ژاو است و تاکنون پنج آلبوم به نامهای «بارانی بر دریا» (تکنوازی سنتور)، «از آبها به بعد» (سنتور و ارکستر) و «باغی در صدا» (کوارتت زهی و سنتور) «رو» (برای گروه سازهای ایرانی) و آلبوم منظره نگاه برای سنتور و ویلنسل را عرضه کرده است. مهرداد اعظمی کیا هم از جمله نوازندگان جوان موسیقی ایرانی است که فعالیت خود را در عرصه نوازندگی کمانچه و آهنگسازی ادامه میدهد. همراهی با گروه موسیقی «مقام» به سرپرستی مهران اعظمی کیا، همکاری با گروه موسیقی «ژولیاگ» به سرپرستی امین حیدری، همراهی با گروه «همنوازان حصار» به سرپرستی علی قمصری، همکاری با گروه موسیقی «افشارستان» به سرپرستی میلاد درخشانی و حضور در کنسرت فستیوال بینالمللی مسکو به سرپرستی مجید درخشانی، همکاری با گروه رامشگران و کنسرت با استاد اردشیر کامکار (سرپرستی سعید قربانی)، کنسرت با همنوازان حصار به سرپرستی علی قمصری در فستیوال بینالمللی موسیقی مسکو و حضور در چندین آلبوم موسیقایی از جمله «خوشا سرو» به خوانندگی حسامالدین سراج و «نزدیک تر از دور» با همکاری شروین مهاجر از جمله فعالیتهای این هنرمند در عرصه موسیقی است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9735/30204/105190
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9735/30204/105191
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9735/30204/105192
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9735/30204/105193
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9735/30204/105194
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9735/30204/105195
|
عناوین این صفحه
- گویندههایی که نیت قربت دارند
- تلاش مارتین اسکورسیزی برای دیده شدن کلاسیکهای ترمیم شده
- برگزیدگان جشن منتقدان نیمه دوم اردیبهشت معرفی میشوند
- تور عکاسی «آرامستان لهستانیها» برگزار میشود
- اخبار
- اخبار