|
گزارش «امتیاز» در مورد طرح صیانت از حقوق عامه و سگها؛
حیوانات خطرناک در همین نزدیکی
2 فوتیهای کرونا در کشور دوباره 2رقمی شد
2 بیم و امیدهای احیای یک دریاچه؛
دریاچه ارومیه پنجه در پنجه مرگ
2 گزارش «امتیاز» از رقابتهای انتخابی تیم ملی ؛
روز پرماجرای کشتی در آزادی
7 مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تشریح کرد:
جزییات دستور رئیسجمهور و نحوه افزایش حقوق بازنشستگان
2 سیام آبان ماه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر آغاز خواهد شد؛
آمادهسازی بنادر جنوبی برای جام جهانی قطر
3 در مراسم اختتامیه پنجاه و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی؛
گوی بلورین جشنواره کارلووی واری به فیلم ایرانی رسید
8 رئیس کل بانک مرکزی خبر داد:
اجرای تفاهمهای پولی بانکی ایران و روسیه
3 سرمقاله
ماجرای پایان ناپذیر کنکور
فرشاد اعظمی
انگار قصه غول همیشگی زندگی ما دهه شصتیها قرار است تمام نشود و نسل های دیگر را هم اذیت کند. از کنکور صحبت می کنیم که بلای جان خیلی از جوان های این مملکت شده. هرسال و از چند ماه و هفته مانده به فصل کنکور و برزخ پیشدانشگاهیها، فلان مقام و فلان مسئول از راه میرسد و میگوید که «کنکور به زودی حذف میشود»! این حرف را میزند و بعد از آن چند نفری هم تکرار میکنند و یک جریان رسانهای به راه میافتد و محصلان در رویای دانشگاه بدون کنکور غرق میشوند و سرانجام سال جدید میشود و غول کنکور سرجایش مانده تکانی نخورده است.
به راستی، قرار است که کنکور چه سرنوشتی در نظام آموزشی کشور ما داشته باشد؟ اگر رویه کنکور، درست و قابل است، پس چرا درباره درستی و سلامت آن برای مردم بحث نمیشود تا هرکسی تکلیف خودش را بداند و برعکس اگر بد است چرا اصلاح نمیشود؟ خلاصه آنکه کنکور خوب یا بد، باید یکبار و برای همیشه تعیین و تکلیف شده و مسیر پیش روی دانشآموزان روشن باشد!
اینکه هرازگاهی یک با چند رسانه دوباره تب حذف کنکور را به جان مردم انداخته و در این میان چند مسئول به آن دامن میزنند، عملا مردم را حساستر میکند و نتیجهای جز فشار روانی برای دانش آموزان و مشخصا کنکوریها ندارد. لذا چه بهتر که رسانهها و مسئولان بدانند که طرح یک ادعای مبهم درباره یک مساله مهم یا حساس فراتر از نگاه و رفتار مسئولانه است!
ما باید بدانیم و متوجه باشیم که اگر حذف کنکور قطعی و حتمی باشد، نظام آموزشی کشور نیازمند یک سری مقدمات و امکانات سختافزاری و نرمافزاری بوده که فعلا نمودی از این زمینهسازی در نظام آموزشی ما حداقل به صورت محسوس و عیان دیده نمیشود. نکته بعدی آنکه حذف کنکور، جدای از مساله رقابت سخت علمی و آموزشی به یک بنگاه بزرگ اقتصادی بدل شده که خانوادهها را در وضعیت کنونی اقتصادی بیش از هرزمان دیگری تحت فشار قرار داده است. بنابراین واضح است که نظام آموزشی باید یک راهکاری در جهت ارزانتر کردن نظام آموزشی چه در صورت حذف یا بقای کنکور لحاظ کند.
کلام آخر اینکه نظام آموزشی کشور نیازمندیک سری تغییر و تحولات به جهت همگامسازی دانشآموختگان و فارغالتحصیلان با بازار کار دارد. مسلما تنظیم این تناسب تا حدود بسیار زیادی دغدغه دانشآموزان در مسیر کنکور را کم خواهد کرد؛ چراکه یک دانشآموز اگر کنکور را قبول شود این اطمینان خاطر را دارد که میتواند در رشته مورد علاقه دانشگاهی خود در آینده صاحب کسب و کاری شود و بالعکس دانش آموزی که نتوانسته کنکور را قبول شود ، عملا این شانس را خواهد داشت که با میزان آموزشهای دوران دیپلم وارد بازار شود!
یادداشت
توسعه فیبر نوری در کشور
️ احمد وارسته
در برنامه سه ساله ای که برای توسعه فیبر نوری در کشور تدوین شده، نقشه راه ترسیم شده است. به این صورت که در سال ۱۴۰۰ مصوبات لازم را به تصویب رسید. در سال ۱۴۰۱ کار در کلان شهرها ادامه پیدا خواهد کرد و ۵ میلیون پورت فیبر نوری واگذار میشود. در سال ۱۴۰۲ حدود ۷ میلیون پورت و در سال ۱۴۰۳ حدود ۸ میلیون پورت راه اندازی می شود که در نهایت در سال ۱۴۰۳ به هدف مورد نظر می رسد. زمانی که ADSL از راه رسید و جایگزین روش قدیمی Dial Up شد، سرعت اینترنت خانگی در ایران جهشی چند برابری را تجربه کرد. VDSL که مدت نسبتاً کمی از حضورش در ایران می گذرد موجب شد فناوری DSL و اینترنت بر بستر کابل های قدیمی تلفن همچنان به زندگی ادامه دهد. در این میان تکنولوژی وای-مکس هم تلاش نافرجامی برای جایگزینی با DSL داشت که در نهایت با TD-LTE پر سرعت تر جایگزین شد. در سال های اخیر برخی از کاربران خانگی با مصرف حجمی پایین تر هم به سراغ روش پر هزینه مودم های سیم کارت خور 3G و 4G رفتند.
اما با وجود نیاز به سرعت بالاتر اینترنت و محدودیت های فناوری های DSL، باید گفت که بخش عمده ای از آینده اینترنت خانگی به فیبر نوری گره خورده و البته از راه رسیدن شبکه های 5G می تواند بخشی از این سهم را به خود اختصاص دهد. البته در حال حاضر زیر ساخت های اینترنت فیبر نوری در کشور محدود است و هزینه اولیه کابل کشی و مودم در برخی از طرح های خرید، بعضی کاربران را از خرید منصرف می کند. گسترش دیر هنگام اینترنت فیبر نوری در ایران در حالی است که همین حالا نیمی از جمعیت اروپا به اینترنت پر سرعت روی این بستر دسترسی دارند. اما حضور شرکت های دیگر در این حوزه می تواند بازاری رقابتی را ایجاد کند و به گسترش اینترنت فیبر نوری در کشور سرعت بیشتری بخشد.اگر فیبرنوری به منازل و کسب و کارها برسد دیگر چیزی به اسم محدودیت سرعت نخواهیم داشت؛ همچنین با توسعه فیبر نوری وضعیت تاخیر در شبکه هم بهبود می یابد. از قبل هم رویکرد جهانی در توسعه شبکه مبتنی فیبر نوری و وایرلس (بی سیم) بوده است و شبکه مسی در بسیاری از کشورها در حال جمع آوری است. حتی شبکه وایرلس هم مبتنی بر فیبر نوری بوده است. برای مثال در کشور اسپانیا در این زمینه تحقیقی انجام دادند و اثر توسعه شبکه مبتنی بر فیبر نوری بر کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست را مشاهده کردند. از سوی دیگر طبق آمارهای رسمی 10 درصد توسعه پهن باند می تواند باعث رشد یک درصدی تولید ناخالص ملی در کشورها شود؛ همچنین توسعه فیبر نوری افزایش اشتغال زایی را در پی خواهد داشت؛ زیرا پروژه ایجاد پوشش فیبر نوری برای ۲۰ میلیون خانوار در همه شهرهای کشور طی سه سال آینده نیاز به نیروی کار دارد که زمینه ساز اشتغالزایی در سال های پیش رو خواهد شد. همچنین توسعه 5G هم وابسته به توسعه فیبر نوری است، زیرا در توسعه 4G هم فیبر نوری مهم بود اما توسعه 5G بدون فیبر نوری غیر ممکن است. آمارهای جهانی نشان میدهد که وضعیت برخی از کشورها در ضریب نفوذ پهن باند ثابت خوب است اما وضعیت آنها در ضریب نفوذ FTTX مناسب نیست. به عبارت دیگر این کشورها ضریب نفوذ پهن باند ثابت را به خوبی توسعه داده اند اما روی FTTX کار نکرده اند. ما هم در الگوی توسعه خودمان می توانیم به سمت افزایش ضریب نفوذ FTTX برویم.
وقتی از پهن باند ثابت صحبت میکنیم یعنی به سرعت های ۳۰ مگا بیت بر ثانیه و بالاتر اشاره دادیم که در این سرعت ها دیگر فناوری ADSL از چرخه خارج می شود و ۹ میلیون پورت ADSL که در کشور موجود داریم جز ضریب نفوذ پهپاد ثابت محسوب نخواهد شد. از این رو در این مقطع میتوانیم دیگر به سمت توسعه پهن باند ثابت نرویم و به جای آن به طور مستقیم افزایش ضریب نفوذ FTTX را دنبال کنیم و در مواردی که شرایط خاص یا استثنا به وجود می آید از تکنولوژی قدیمیترVSDL استفاده کنیم.
یادداشت
صنایع دستی را در برنامه هفتم توسعه ببینید
️ حجت اله مرادخانی پژوهشگر صنایع دستی
برنامههای پنج ساله توسعه یکی از اسناد بالادستی مهم و از بسترهای حقوقی اصلی در روندهای توسعه ایران محسوب میشود که بر اساس آن میتوان با نگاهی کوتاه مدت و میان مدت در صورت تحقق احکام قانونی آن شرایط را پیش بینی و تحلیل کرد. سندی تعیین کننده که تأثیرات مستقیمی در تدوین قوانین بودجه سالانه کشور دارد و حوزههای مختلف به فراخور جایگاهشان در برنامه پنج ساله توسعه از اعتبارات حقوقی و بودجهای لازم برای تحقق برنامههای خود برخوردار میشوند.
صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران در یک دهه اخیر به سبب عدم توجه متولیان به اهمیت برنامههای پنج ساله توسعه، جایگاه کم رنگ و ضعیفی در احکام این سند بالادستی داشته و در نتیجه در برنامه پنج ساله پنجم و ششم تصویر مبهمی داشته است. مقولهای که در عمل نیز سبب شده تا در بازه زمانی اجرای این دو برنامه گذشته، این هنر صنعت مهم ایران، سیری تنزلی در وجوه مختلف داشته باشد. البته دلایل افول صنایع دستی در کشور ما متعدد هستند، اما ضعف جایگاه حقوقی، بویژه در ساختار برنامههای پنج ساله توسعه یکی از عوامل مهم و غیر قابل انکار در کم رنگ شدن این حوزه در ساختار مدیریت فرهنگی کشور بوده است.
در مقطع زمانی فعلی و در بزنگاهی که احکام برنامه هفتم توسعه در حال تدوین و بررسی است، حمایت و توجه نهادهای مختلف مانند مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزرات میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و دیگر نهادهای متولی در روند تدوین و تصویب احکام برنامه هفتم توسعه، به حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی ضروری است.
به عبارت دیگر این ساختارهای قانونگذار و اجرایی کشور برای اینکه در سالهای پیش رو بتوانند با اتکا به ظرفیتهای صنایع دستی در حوزه توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، موفق عمل کرده و از شعارهای رایج عبور کنند و اتفاق عملی برای جامعه و کشور رقم بزنند، اکنون باید دست به کار شوند. در شرایطی که وضعیت صنایع دستی در عالم واقعیت و برخلاف آمارها و تصویرسازیهای غیرواقعی ایجاد شده در چند سال اخیر، چندان حال خوبی ندارد و باید به داد این هنر صنعت کهن و غنی رسید.
تدوین و ابلاغ احکام جامع و حامی صنایع دستی و هنرهای سنتی با نگرش رفع موانع موجود، خواهد توانست تا حدی وضعیت نابسامان ایجاد شده را به ثبات برساند و سپس اقدامات لازم برای حل مشکلات موجود و فعلیت دوباره قابلیتهای اقتصادی و اجتماعی صنایع دستی مهیا کرد. در این مسیر به نظر میرسد متولیان امر برای انسجام بخشی به فعالیتها و شفاف سازی وضعیت و قابلیتهای موجود صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران، در احکام برنامه هفتم توسعه پیش بینیهای لازم را صورت دهند.
از جمله این موارد میتوان به ایجاد سامانه جامع اطلاعات و آمار صنایع دستی ایران اشاره کرد تا به کمک آن دانش و اطلاعات این حوزه به طور علمی و اصولی گردآوری، تبیین و در اختیار پژوهشگران، سرمایه گذاران و فعالان صنایع دستی قرار گیرد. همچنین پرداختن به زیرساختهای لازم برای تحقیق و پژوهش در حوزههای مختلف صنایع دستی و هنرهای سنتی امری حیاتی باشد.
رفع موانع قانونی توسعه صادرات صنایع دستی، ارتقا و بهبود اعتبارات بودجهای و نیز تقویت نیروی انسانی متخصص در بدنه اجرایی صنایع دستی و هنرهای سنتی و الزام همه دستگاهها بر اجرای قوانین مربوط به این عرصه، نظیر قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی از دیگر مواردی است که اهتمام مؤلفان احکام برنامه هفتم توسعه نسبت به آنها میتواند تأثیرات محسوسی در حل مشکلات صنایع دستی و هنرهای سنتی در سالهای اجرای برنامه هفتم توسعه داشته باشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30614/107309
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30614/107310
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30614/107311
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30614/107312
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30614/107313
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30614/107314
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30614/107315
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30614/107316
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30614/107317
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30614/107318
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9787/30614/107319
|
عناوین این صفحه
- حیوانات خطرناک در همین نزدیکی
- فوتیهای کرونا در کشور دوباره 2رقمی شد
- دریاچه ارومیه پنجه در پنجه مرگ
- روز پرماجرای کشتی در آزادی
- جزییات دستور رئیسجمهور و نحوه افزایش حقوق بازنشستگان
- آمادهسازی بنادر جنوبی برای جام جهانی قطر
- گوی بلورین جشنواره کارلووی واری به فیلم ایرانی رسید
- اجرای تفاهمهای پولی بانکی ایران و روسیه
- سرمقاله
- یادداشت
- یادداشت