|
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
روایت حماسه و جهاد تبیین جزء اصلی قیام عاشوراست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روایت حماسه و جهاد تبیین را جزء اصلی قیام عاشورا دانست و در روز خبرنگار، یاد راویان و خبرنگاران عظمت اسلام و ایران را گرامی داشت.
محمدمهدی اسماعیلی روز دوشنبه در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: روایت حماسه و جهاد تبیین جزء اصلی قیام عاشوراست. حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع)، راویان و خبر رسانهای اصلی این واقعه مهم هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نوشت: در روز خبرنگار، با گرامیداشت یاد راویان و خبرنگاران عظمت اسلام و ایران، برای همه اهالی رسانه موفقیت در ادای ماموریت خطیر خبری و تبیینی را آرزومندم.
محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. شورای فرهنگ عمومی هفدهم مرداد ماه هر سال را به همین مناسبت، به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد. امسال روز خبرنگار با عاشورای حسینی همزمان شده است.
ایرانیان در عاشورای حسینی سنگ تمام گذاشتند؛
عاشورای سالار کربلا در قلب مردم
دیروز دهمین روز ماه محرم و ایران اسلامی در سوگ سرور شهیدان ، امام حسین (ع) و یارانش غرق در ماتم است. هر جای ایران که بروی غیر ممکن است از حسین نگویند و برایش نگریند.
به گزارش امتیاز؛ از گوشه گوشه ایران اسلامی ، خبر از سوگواری حسینی دادند و شکوه و عزت محرم در ایران را برای جهانیان منعکس کردند .
گیلان- سوگواری عاشورای حسینی در بقعه متبرکه امام زاده هاشم و خواهر امام رشت، آقاسیدجلال الدین اشرف آستانه اشرفیه، امام زاده ابراهیم شفت و سایر امام زادگان شاخص حال و هوای معنوی خاصی داشت. عاشقان حسینی با حضور در مراسم های عاشورا در این اماکن مذهبی با سینه زنی برای امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش گریستند.
گلستان- تاریخ غنی گلستان با ساکنانی از اقوام فارس، خراسانی، ترک، قزاق، قزلباش، سیستانی، بلوچ، مازنی، آذری و ترکمن، آداب و رسوم فراوانی برآمده از ریشه و فرهنگ آنان دارد که در هر مناسبت به فراخور موقعیت به اجرای آن میپردارند که از جمله آنها آیینهای عزاداری ماه محرم است.
آیین «قوم بنیاسد» بندرگز، «دستهچوبی» و «چهلمنبر» گرگان، «کمر به کمر» رامیان، «نخلپا» کردکوی و «حسن - حسین» گالیکش از جمله این آیینها هستند که به واسطه برخی ویژگیهای بصری و زیبایی شناختی به ثبت ملی نیز رسیدند.
اردبیل- مراسم عزاداری مردم ولایی اردبیل از نخستین بامداد دیروز آغاز شد و مردم در دستههای سینه زنی و زنجیرزنی عزاداری کردند.در شهرستانهای پارسآباد، بیلهسوار، اصلاندوز، گرمی، مشگینشهر، نمین، نیر، سرعین، کوثر و خلخال نیز عاشقان اهل بیت (ع) با تجمع و سینهزنی و زنجیرزنی در سالروز شهادت اباعبدالله الحسین (ع) عزاداری کردند.
نخلگردانی در مناطق مختلف کشور
حمل کجاوه چوبین همراه با برگزاری مناسک سوگ سمبلی از تشییع پیکر مقدس امام حسین (ع) در روز عاشورا است و بسیاری از شهرها و روستاهای اطراف منطقه کویر مرکزی ایران نظیر شهرهای جنوب خراسان، سمنان، دامغان، خمین، نواحی قم، کاشان، ابیانه، خور و بیابانک، زواره، اردستان و نائین هر سال در مناسبتهای عزاداری سالار شهیدان صحنه برگزاری این آئین است.
هرمزگان- حرکت چرخش تابوت و حجله به همراه نوای ساز و سنج و دمام و برافراشتن علم ها از آیین هایی مردم این خطه است . رخت پوشی و تزیین تابوت و حجله، رقص حجله (بین مینابی ها و بندرعباسی ها) ، تعزیه حنابندان قاسم و قصد رفتن به میدان در زمره آیین هایی بود که در هرمزگان برای روز عاشورا برگزار شد . چاووشی خوانی، علم شویی، علم گردانی، علم شمشیری، سینه زنی (واحد)، روضه خوانی، زنجیر زنی، تعزیه خوانی، سنگ زنی(چک چکو)، تابوت گردانی، علم گردانی ، رقص حجله یا حجله گردانی، حنابندان، شیر و کتل، پخش نذورات و مراسم ویژه تاسوعا و عاشورا از جمله آئین های شاخص استان هرمزگان در دهه محرم است.
مشهدالرضا- دیروز دلدادگان حسین در شهر ثامن الحجج و در زیر سایه مضجع شریف یکی از فرزندانش جلوهای دیگر از شور و عشق را به منصه ظهور رساندند. در عاشورای حسینی دیگ های نذری برای اطعام عزاداران در هر کوی و برزن برپا می شود، ایستگاههای صلواتی در خیابانها با توزیع شربت و چای کام خشک سوگواران را تر کردند و عزاداران پس از اقامه نماز ظهر در میدان شهدای مشهد، اجتماع بزرگ عاشورائیان را در حرم مطهر رضوی برای برگزاری یک سوگواری حزن انگیز شکل دادند.
لرستان - دیروز در لرستان هم با شروع روز عاشورا صدای ساز و دهل بانوای سوزناک و غمانگیزی موسوم به نوای «چمریونه» عزاداران حسینی را به حضور در دستهها و هیئت عزاداری دعوت کرد و عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) پس از به گِل افتادن و اجرای خاکیترین آئین عاشورایی به جمع عزاداران حسینی در دسته جات عزاداری پیوستند.روز عاشورا از کودک و جوان تا زن و مرد به تکایا و حسینه های محلات خود رفتند و پس از گلمالی به سینهزنی پرداختند.
مازندران - مردم علویتبار مازندران در روز عاشورا با حضور در۵۰۰بقعه امامزادگان ؛ مساجد و تکایا ،دسته های عزاداری، نوحهخوانی و مرثیهسرایی در غم شهدای مظلوم کربلا به سوگواری پرداختند.از آن جایی که مازندران بیش از یکهزار و ۲۰۰امامزاده در مناطق مختلف استان دارد ؛ مردم روستاها و شهرها با حضور در این امامزادگان به صورت دسته روی اجتماع عاشورایی را برگزار و در سوگ سرور شهیدان سینه زنی کردند .
میدان طاق بندرریگ گناوه جلوهگاه سبقت گرمی عشق حسین از دمای ۴۵ درجه
آذربایجان غربی - عشق به اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا، عرض ادب به ساحت مقدس سید و سالار شهیدان، رسم کهن اقلیتهای دینی در دیار اقوام و ادیان( استان آذربایجان غربی) است. هموطنان اقلیت در ارومیه و در روز عاشورا در بین دسته های زنجیرزنی و سینه زنی توزیع و با چای و شربت و غذای گرم از عزاداران حسینی پذیرایی کردند.
آنها با پوشیدن لباس های سیاه و حرکت در کنار زنجیر زنان و سینه زنان و گاهی با سینه زنی کنار برادران مسلمان خود جلوه زیبایی از محبت شان به امام حسین (ع) را ترسیم کردند.
سیستان و بلوچستان- سیستان و بلوچستان در روز عاشورای حسینی یکپارچه سیاهپوش شد و مردم ولایت مدار و عاشق این استان در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایشان اشک ماتم ریختند.
بیشاز ۱۸۰ هیات مذهبی در روز تاسوعا و عاشورای حسینی که ۱۰۰ هیات از آنها در هسته مرکزی شهر به دسته روی و عزاداری برای سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)پرداختند.
«امتیاز» اقتصاد رسانهها را بررسی میکند؛
رقابت صفر در روزگار مردم بی پول
️ امیر ساجدی
نوع فعالیت رسانهای با اقتصاد رسانه پیوند نزدیکی دارد و این عامل نوع پیام رسانی آنها را جهت می دهد.رسانه ها نقش مهمی در انتقال تفکر و اندیشه عمیق به مخاطب دارد. ولی در این مورد نباید مبالغه آمیز برخورد شود. نوع فعالیت رسانه ها ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد رسانه پیدا می کند. از این رو رسانه انتقال دهنده پیامی است که این مهم را نیز برآورده سازد. همه رسانه ها در انتقال مفاهیم نظری عمیق به یک میزان عمل نمی کنند. رسانه هایی چون کتاب و مجلات تخصصی نقش ویژه ای در این میان بازی می کنند. عامل اقتصاد و رقابت رسانه ای و پیوند اقتصاد رسانه با موضوعات و پیامهایی که رسانه ها آنها را منتقل می کنند نوعی ذائقه سنجی مخاطب را در میان آنها به دنبال دارد. امروزه رسانه هایی وجود دارند که با تأمین منابع مالی در اعتلای سطح فکری و اندیشگی مردمان جوامع نقش مهمی ایفا می کند و با استفاده از زبان رسانه مفاهیم نظری عمیق را به مخاطبان منتقل می کنند.
تمامی رسانه ها با عرضه اطلاعات و سرگرمی در بازار تولید مطالب می کنند با این که روزنامه ها و مجلات و دیگر وسایل ارتباط جمعی مطالبی با موضوعات مشابه منتشر و پخش می کنند اما روزنامه ها و مجلات بیشتر نیاز مخاطبان به اطلاعات را رفع می کنند و سینما، نوارهای ویدئویی، تلویزیون کابلی و... بیشتر نقش سرگرم کنندگی دارد و هیچ وقت نمی توانند جایگزین هم شوند.
شبکه های تلویزیونی اغلب از طریق جذب بازیگران سرشناس و افزایش بودجه برنامه ها هزینه تولید برنامه خود را برای ساعات پربینننده افزایش می دهند، چون هزینه های تولید بسیار زیاد است. تولیدکنندگان برای کسب بیشترین سود ممکن تلاش می کنند. مفهوم سودآوری دو تعبیر متفاوت را شامل می شود، اولین تعبیر سود عادی است و دومین تعبیر سود خالص است. سود عادی حداقل بازده به ازای داده هاست که به شرکت یا فرد امکان تولید را می دهد.
سودخالص بازدهی است که میزان آن از هزینه های مالی و غیرمالی فراتر می رود. تولیدکنندگان تصمیم گیری هایشان را برپایة هزینه و سودآوردی متکی میکنند یعنی سعی می کنند با کمترین هزینه بیشترین سود را کسب کنند. چون ارزش یک کالا یا خدمت به میزان رضایت مندی مصرف کننده بستگی دارد، برای تولیدکنندگان مهم است که بدانند رسانه های متفاوت چه مقدار رضایت مندی کسب می کنند.
چالشهای اقتصاد رسانه
در همین زمینه نویسندگان کتاب «اقتصاد رسانه» در مقدمه خود بر کتاب یادآور میشوند: «اصول بنیادین عرضه و تقاضا در بازار رسانهای؛ تمرکز مالکیت رسانهها؛ چالشهای اقتصاد رسانه در بستر دیجیتال؛ روشهای متفاوت اِعمال قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از طریق رسانهها؛ قراردادها و حقوق مالکیت پخش رادیوتلویزیونی؛ حاکمیت بر رسانهها در عصر جهانیسازی؛ دستبردهای رسانهای؛ تفکر مفصل درباره آینده رسانههای عامالمنفعه و پیدایش سریع زیستبوم تلویزیون پس از دوران پخش رادیوتلویزیونی.»
آنها همچنین درباره اقتصاد رسانه در برابر اقتصاد عمومی در مقدمه کتاب نوشتهاند: «اقتصاد رسانه نیز چالشهای خاص خود را دارد. این ویژگیها شامل اهداف اجتماعی و سیاسیِ مرتبط با رسانه برای ترویج کیفیت؛ تنوع و تکثر؛ ماهیت کالاهای اطلاعاتی در حوزه عمومی؛ سهم فرهنگی محتوای رسانه و قدرت مرتبط با مالکیت متمرکز رسانهها و هلدینگهای رسانه، ازجمله داشتن ظرفیت نفوذ در سیاست و افکار عمومی هستند» و همچنین به نکته مهمی میپردازند: «درک رسانه از طریق پنجرهای که اقتصاد رسانه میگشاید، نیازمند آن است که ما میدان دید رویکردهایمان را گسترش دهیم؛ زیرا پیشرفتهای جدید در صنایع رسانهای و بازارها، در حال تحلیل بردن ظرفیت پارادایمهای نئوکلاسیک و اقتصاد سیاسیِ انتقادی هستند. پویاییهای جدید در تولید و مصرف رسانهای، توسعه و پیشرفت در موضوعاتی همچون عمومی شدن بسترهای دیجیتالی همگرا در سراسر رسانهها؛ علاقه روبهرشد به ارزش اجتماعی- اقتصادی شبکهها؛ پیامدهای مختلکننده تکنولوژی رسانههای دیجیتال برای مدلهای تثبیتشده کسبوکار رسانهای؛ ظهور محتوای رسانهای کاربرساخته از طریق یوتیوب و دیگر رسانههای اجتماعی و نیاز به مفهومسازی دوباره از ماهیت مخاطب رسانه و رشد گفتمان خطمشیگذاری صنایع خلاق، با تمرکز بر بخشهای رسانه و فرهنگ بهعنوان منابع ایجاد ثروت و نوآوری اقتصادی را شامل میشود.»
اقتصاد رسانهها در ایران
اقتصاد رسانهها در ایران بهویژه در حوزه مطبوعات و خبرگزاریها بعضا به دلیل برخورداری از یارانههای دولت و سهم نه چندان زیاد آنها در ایجاد درآمد برای خود، از جمله چالشهای رسانههای کشور است و این امر زمانی شکل جدیتری به خود میگیرد که اغلب آنها از غیردولتی بودن و همچنین عملکرد مستقل صحبت میکنند حال آنکه برخی از مطبوعات همچنان از یارانههای دولت بهرهمند هستند.
البته به اعتقاد بسیاری بخش عمدهای از این مشکل به درآمدزا نبودن رسانههای داخلی و در حقیقت آشنایی ناکافی مدیران با شیوههای ایجاد درآمد در رسانهها مربوط میشود که تکیه بیش از حد آنها به یارانههای دولت را باعث شده و در نتیجه حفظ استقلال در اطلاعرسانی با وجود استفاده از این یارانهها و همچنین سر پا ماندن در صورت حذف یارانهها را به یکی از مسایل مهم در حوزه مطبوعات و خبرگزاریهای کشور تبدیل کرده است..
دو مکتب اقتصادی اروپایی و آمریکایی برای مطبوعات در جهان وجود دارد: بر اساس مکتب آمریکایی، رسانهها در هر کشوری باید خود، منابع کسب درآمدشان را تامین کرده و دولتها نیز باید زمینههای لازم برای دادن مجوز آسان و بدون مشکل برای روزنامهها را فراهم کنند اما در این مکتب به هیچ عنوان تضمین نمیشوند که دولتها کمکهایی را به رسانهها داشته باشند.
مکتب اروپایی نیز معتقد است چون روزنامه و صنایع مطبوعات جزو صنایع فرهنگی محسوب میشوند و مردم باید به نحوی آزاد و ارزان از آنها استفاده کنند، دولتها باید با دادن یارانه به آنها کمک کنند که این مکتب در اکثریت قریب به اتفاق رسانههای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و اسپانیا انجام میشود.
اما در کشوری مانند ایران روزنامههای ما به ترتیب به قدرت، اولویت و یا سابقه، از یارانهها استفاده میکنند و در نتیجه ممکن است دغدغهی رقابت بهتر شدن کیفیت و به دست آوردن سرمایهگذاری را نداشته باشند.. برخی روزنامهها فقط یک دغدغه درباره مخاطبان آگهیهایشان دارند و آن هم این است که آگهی بیشتری بگیرند؛ در حقیقت برخی از روزنامههای ما بیش از آن که به سمت محتوا بروند به آگهی گرایش دارند و هر یک که سازمان آگهی قویتری داشته باشند درآمد بیشتری نیز کسب میکنند.
اقتصاد رسانههای کشور باید به سمتی پیش برود که مطبوعات بتوانند روی پای خود بایستد گرچه در مقاطعی مثل دهههای اول انقلاب، حمایت و پشتیبانی دولت برای ایجاد نشاط، تنوع و حضور بیشتر عناصر مطبوعاتی لازم بود اما به نظر میرسد روی پای خود ایستادن مطبوعات، به رشد کیفی و کمی خود آنها کمک میکند. کمکهای دولت میتواند به طرق دیگر نیز ادامه پیدا کند به نحوی که آنها با کیفیتی منتشر شوند که بتوانند فروش خوبی داشته باشند و اقتصاد خود را از طریق دریافت آگهی اداره کنند. تحلیلگران بر این عقیدهاند که اقتصاد رسانه تابع عوامل بازار، وضعیت رسانه و یارانههای دولت بوده و هرچه خارج از این موارد بهعنوان درآمد کسب شود، فسادآور است. درآمد اصلی مطبوعات از طریق تکفروشی، اشتراک، آگهی و کمکهای غیرمستقیم دولت مانند کاهش تعرفه پست و یا هزینههای توزیع تامین میشود و در آخر هر سال نیز ضروری است هر نشریهای بیلان مالی خود را برای عموم منتشر کند تا وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور اقتصاد و دارایی بتوانند بر آنها نظارت داشته باشند. خبرگزاریها نیز در سراسر جهان به شکل دولتی، غیردولتی و تجاری اداره میشوند. خبرگزاریهای تجاری معمولا خودکفا بوده و تنها در برخی کشورها و در شرایطی خاص از سوی دولت به آنها کمکهای مالی صورت گرفته و یا میگیرد؛ این در حالی است که در کشور ما طی سالهای گذشته خبرگزاریهای داخلی به ندرت درآمدی داشتهاند.
ناعادلانه بودن بازار رقابت رسانهیی کشور از جمله دلایلی است که درآمد میلیاردی برخی نشریات را از طریق آگهی و در مقابل درآمد اندک بعضی دیگر را از این راه باعث شده است. حل این مشکل را شاید بتوان به کانونها و سندیکاهای حرفهیی روزنامهنگاران، تبلیغات، چاپ و روابط عمومی واگذار کرد. همچنین جذابیت اندک برخی مطبوعات برای سفارش دهندگان آگهی را از دیگر دلایل درآمد اندک مطبوعات از طریق آگهی عنوان کردهاند. آگهی باید با محتوا، تیراژ و مخاطبان هر نشریه متناسب باشد چراکه در حوزه مخاطب، رابطهای مستقیم میان سفارش آگهی و نوع مخاطبان نشریات برقرار است.
شواهد نشان میدهد که در کشور ما هزینه پست و اشتراک بعضا متعادل نیست؛ بدین معنا که قیمت درج شده روی نشریه در مقایسه با هزینه پستی آنها بسیار کمتر است و این نامتعادل بودن باعث میشود علاوه بر آن که بازار رقابتی از بین میرود، کسب درآمد از طریق اشتراک نیز برای مطبوعات به سختی صورت گیرد. اقتصاد رسانه به حدی جنبههای تاثیرگذار و پراهمیتی یافته است که در حال حاضر بخش مهمی از مدیریت در این حوزه را تشکیل میدهد. و به تاکید کارشناسان اگر در برنامهریزیهای کلان و اقتصادی وضعیت مطبوعات به دقت مورد نظر قرار نگیرد، کارکرد ناشی از رسانهها را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. شمارگان مطبوعات، وضعیت چاپ و کاغذ، مشکلات توزیع روزنامهها و نیز تشخیص یارانههای دولت به مطبوعات، تفکیک و تعریفی مشخص از روزنامههای دولتی، خصوصی و حتی حزبی همگی سرفصلهایی است که به نوبهی خود نیازمند مروری دقیق، علمی و واقعبینانه است.
افزایش قیمت جهانی و بیسابقهی کاغذ و همچنین مشکلات که فرآیند توزیع مطبوعات را تحت تاثیر قرار میدهند، برخی روزنامهها و نشریات را با سختیهایی روبهرو کرده است و بدون شک روزنامههایی که از تیراژ بالایی برخوردار هستند، بیش از بقیه به مشکلاتی از این دست دچار میشوند.
البته نباید فراموش کرد که نوع رسانه و همچنین نوع مالکیت و نظام حاکم بر آن در انتخاب روشهای تامین منابع مالی بسیار مهم است؛ گرچه رسانهها به لحاظ کارکردی ویژگیهای مشترکی دارند اما نظام حاکم بر آنها در انتخاب روش تامین منابع مالی بسیار مهم بوده و تفاوتهایی با هم دارد؛ مثلا گاهی نظام حاکم بر یک رسانه با او به شکل یک شرکت تجاری برخورد کرده و با همین نگاه نیز به تامین منابع مالی رسانه میپردازد. در پایان میتوان گفت که اقتصاد رسانه را باید فهمید و تیراژ را در کشور نهادینه کرد؛ بدین معنا که یک تیراژ مشخص در روزنامهها وجود داشته باشد؛ اگر مشکلات نظام توزیع نیز برطرف شود در مجموع آنچه گفته شد میتوان فاصلهی درآمد و هزینه را کاهش داده و به مرور زمان به سمت گام بعد یعنی تدوین نظامنامه رفت.
آسیبشناسی مالکیت و
اقتصاد رسانه در ایران
نوع مالکیت یکی از شاخصهای مهم و سرنوشتساز در اداره هر سازمان مطبوعاتی است. با نگاهی به زمینههای شکلگیری، شکوفایی و تکامل شبکههای تلویزیونی یا روزنامههای مشهور دنیا به این نتیجه میرسیم که نوع مالکیت و انگیزههای برخاسته از آن در سرنوشت یک رسانه چقدر تأثیرگذار است .
مطالعه هر رسانهای در ایران بدون توجه به نوع مالکیت آن غیرممکن است زیرا رسانهها خواه در بخش دولتی و عمومی و خواه در بخش خصوصی، پدیدههایی چندوجهیاند: اغلب رسانهها در ایران یک مؤسسه یا شرکت اقتصادی هستند و یا یک نهاد فرهنگی- اجتماعی بهشمار میآیند؛ از این حیث مدیریت آنها مدیریت اقتصادی برای بقا و رشد و توسعه فعالیت است. وجه دیگر رسانهها در ایران مدیریت فرهنگی است؛ بالاخص در برابر تولیدکنندگان فرهنگی و مخاطبان. وجه بعدی رسانه در ایران مدیریت بحرانها، تنشها و مسائل جاری سیاسی- اجتماعی و وجه دیگر آن مدیریت تبلیغات سیاسی جهت افزایش نفوذ و مشروعیت سیاسی است. بدین لحاظ در رسانهها با سطوح مختلفی از مدیریت مواجه هستیم که هر یک بخشی از بارِ مسئولیت را بر دوش میگیرند. این سطوح نیز اهمیت فهم مدیریت رسانهها را برای فهم عملکرد مدیریت رسانه در ایران روشن میکنند.
نوع دیگر مالکیت مطبوعات و رسانه در ایران، خصوصی و صاحبان آن یا اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند. در این شکل از مالکیت انتصاب یا انتخاب مدیران مطبوعات براساس ویژگیها و شرایط متفاوت و یکی از دغدغههای اصلی آنان تأمین درآمد است؛ البته در روزنامهها به دلایل مختلف یارانهها کفاف مخارج را نمیدهد یا برهزینه کردن آن مدیریت نمیشود. اینگونه روزنامهها بعضاً برای دوام و بقای خود مجبورند یا به شرایط سخت و دشوار ادامه دهند، یا به سمت جذب آگهی به هر قیمت حرکت کنند و یا به سمت جریانهای فکری و سیاسی گرایش یابند.
واقعیت این است که جامعه رسانهای ایران با چالشهای متعددی روبهروست. مخاطبان حق انتخاب بهترین، ارزانترین و جذابترین رسانه را دارند، پس هر رسانهای که نیازهایشان را تأمین کند مورد استقبال قرار میگیرد. در حال حاضر مطبوعات ایران در شرایط رقابت به سر نمیبرد و اگر هم درگیر رقابت شود، نوع و شکل آن «رقابت محدود شده» است. راهبرد حاکم بر فضای مطبوعات راهبرد واکنشی است البته در حد ناقص؛ زیرا تصمیمات و اتخاذ شیوهها و روشها براساس مقتضیات و شرایط متفاوت است.
متأسفانه وضعیت سازمانهای رسانهای ایران از لحاظ ابعاد سازمانی و محیطی بهصورت (ناپایدارـ پیچیده) است؛ یعنی روزنامهها نه مخاطب ثابت دارند، نه مدیریت کارآمد و نه نیروی انسانی ماهر و کسی هم در مطبوعات سرمایهگذاری نمیکند. بهعنوان نتیجهگیری باید این را پذیرفت که مطبوعات ما برای دستیابی به تیراژهای بالا نیازمند ارتقای سطح کیفی و کمی، مخاطبشناسی، بهرهگیری از اصول مدیریت و اقتصاد رسانهای و توجه به امور پرسنلی هستند. دولت باید از مطبوعات مستقل و غیردولتی به شکل ارائه خدمات شامل بیمه، تخفیف مالیات، توزیع عادلانه آگهی، اینترنت رایگان و یارانه کاغذ و سایر اقلام حمایت کند.
دیدگاه
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی روز خبرنگار را گرامی داشت
به مناسبت گرامیداشت هفدهم مرداد روز خبرنگار ، انجمن مدیران روزنامه های غیر دولتی پیامی منتشر کرد. متن این پیام بدین شرح است:
قلم زدنت، قدم زدن در سرزمین زیبای آرمان هاست و پرگشودن تا قاف. یادمان باشد برای رسیدن به قاف حقیقت آرمان ها باید سیمرغ شویم تا پرگشودنمان ، رسیدن باشد.
و سلام و درود خدا بر تمامی وقایع نگارانی که حرمت قلم و آگاهی را پاس میدارند و خامه خویش را جز در مسیر حق و عدالت به کار نمیگیرند.
سلام و درود خداوند بر تمامی خبرنگاران شهید که قلم را سلاح خویش و رسانه را سنگر دفاع از استقلال و آزادی و مقابله با زرمندان و زورمندان بریده از انسانیت و قدرتهای سلطه گر جهانی قرار دادند و در این راه پرافتخار به لقاء محبوب رسیدند.
خبرنگار باید بداند و میداند که آن کس که آگاهتر است مسؤولتر است.
مسؤول در قبال ملت و کشور،
مسؤول در قبال باورها و اعتقادات مردم،
مسؤول در قبال منافع ملی،
مسؤول در قبال تجاوز فکری و اندیشهای بیگانه به مرزهای فرهنگی،
مسؤول در قبال اخلاق جامعه ،
مسؤول در قبال کژاندیشی و کژ رفتاریهای اداره کنندگان کشور
و این مسؤولیت و مسؤولیتها نه تنها محدودیت نمی آفریند،
بلکه راه رسیدن به کمال را در این حرفه مقدس برای او هموار و هموارتر میسازد و خبرنگار به جایگاهی میرسد که جز رضایت حضرت دوست نمیبیند.
روزتان گرامی خبرنگاران عزیز
یادداشت
قسم به قلم حق
️ امید کردی
این روزها و در عصر اطلاعات، که اخبار رویدادها و اتفاقات در سریع ترین زمان ممکن از سوی رسانه ها منتشر می شود تا به مخاطب آگاهی بدهد، بیش از هر زمانی باید متوجه ارزش کار خبرنگاران شد. خبرنگارانی که سلاحشان در مقابل کژی، ریا و تزویر تنها قلمشان است، قلمی که در بزنگاه ها می تواند سره را از ناسره تشخیص دهد و به بیان حقایق بپردازد. در حقیقت خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای جامعه هستند و باید رسالتشان را که همان انتقال حقیقت و واقعیت است، بدون در نظر گرفتن جریان فکریشان به مخاطب انتقال دهند و مصلحت اندیشی را کنار بگذارند. پروسه تهیه، جمع آوری، تنظیم و انتقال اخبار به مخاطبان باید با نهایت دقت و بدون لکنت توسط خبرنگاران طی شود و نفع شخص یا گروهی خاص در اخبار منتشر شده در نظر گرفته نشود و حقوق مخاطب به طور کامل رعایت شود. اما اگر چنین نباشد و خبرنگاران وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، مخاطبان اعتمادشان را به آن رسانه از دست می دهند و همچنین اعتبار رسانه مورد نظر در نزد مخاطب به صفر می رسد. اعتماد مخاطب به رسانه با میزان اعتبار رسانه رابطه مستقیمی دارد، اعتباری که از قضاوت های دقیق در هنگام تنظیم و گزارش اطلاعات به دست می آید. اما در این بین هستند نوکیسه هایی که حوزه خبر و خبرنگاری را با منفعت طلبی ها و سودجویی هایشان مسموم می کنند و با جنجال آفرینی در پی کسب معروفیت هستند و تمام ارزش های رسانه ای را زیر پا می گذارند، که بدون شک حساب این افراد از خبرنگاران شریفی که مسئولیتشان را در نهایت تعهد و تعصب انجام می دهند، جدا است. در نهایت روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران فرهنگی، علمی، سیاسی و ورزشی تبریک می گوییم و برای همه ی تلاش گران این حوزه آروزی سلامت و سعادت داریم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10805/31756/109135
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10805/31756/109136
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10805/31756/109137
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10805/31756/109138
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/10805/31756/109139
|
عناوین این صفحه
- روایت حماسه و جهاد تبیین جزء اصلی قیام عاشوراست
- عاشورای سالار کربلا در قلب مردم
- رقابت صفر در روزگار مردم بی پول
- دیدگاه
- یادداشت